Op maandag 17 februari 2014 19:20 schreef clumsy_clown het volgende:Hai. Ik heb bij dilemma's rondom m'n katten altijd een hoop aan F&F gehad, dus maak even een topic. Al is het maar om de ellende van me af te schrijven. Alvast mijn excuses voor het lange verhaal.
Noah is mijn 6 jaar oude gecastreerde kater. Hij leeft al sinds hij 8 weken oud is bij mij als binnenkat. Sommige F&F-ers zullen hem kennen als de goedzak die een bijrol speelde in de soap rondom
F&F / c_c en de stomme straatpoes. Noah is een luidruchtige maar lieve, makkelijke, relaxede kat die altijd kneitergezond is geweest, tot vorige week.
Het viel me vorige week op dat Noah minder at. We hebben het hier over een kat die lééft voor z'n eten, en een tijdlang zelfs te dik is geweest. Eten laten staan was dus gek, maar ik begon me pas echt zorgen te maken toen hij z'n natvoer liet staan. Natvoer is heroïne, wat Noah betreft, en natvoer laten staan is vloeken in de kerk. Ook viel me op dat ik z'n waterfontein, waar hij normaal erg veel gebruik van maakt, nog niet hoefde bij te vullen.
Zaterdag zijn we bij onze vaste dierenarts geweest. Een heldin van een vrouw, die hem ook niet lekker vond. Hij heeft onderhuids een bolus vocht gekregen want hij was wat uitgedroogd, en een klysma omdat ze een hard poepje voelde. Wellicht dat de obstipatie z'n eetlust vernaggelde. Prima. Eenmaal thuis heeft Noah, afgezien van een konijnenkeuteltje, niet meer gepoept, en ook nog eens het beetje eten wat hij had gegeten overgegeven. 's Avonds werd hij alleen maar zwakker, dus ben ik naar de spoeddierenarts geweest.
Hier begon de ellende. Noah was een ziek, zielig hoopje beest, er was niets van over. De dierenarts vond hem ook in erg slechte conditie. Hij vertelde me dat er drie dingen zijn waar hij van uit ging, namelijk kattenaids, leukemie of FIP. Hij vertelde dat hij een sneltest had die FIP aan zou kunnen tonen, en raadde dat aan. Terwijl we op de test wachtten vroeg de arts me of Noah z'n jaarlijkse inentingen had gehad, en toen ik zei dat hij die niet had gehad vertelde hij me dat dit allemaal te voorkomen zou zijn, als ik de kat had ingeënt. Goed, zijn sneltest was positief, dus vertelde hij me dat de kat FIP had. Hij vertelde dat er een kleine kans is dat de test vals-positief was, maar dat dat in zijn ervaring eigenlijk niet voorkwam. Voor FIP is geen behandeling mogelijk. Het enige wat zou kunnen is dat je hoge doseringen cortico-steroïden geeft, waardoor het leven met een paar maanden verlengd zou worden. Uit z'n andere bloedonderzoek bleek echter dat z'n nierwaarden erg slecht waren, en z'n nieren het in feite niet meer deden. Hij zei dat dat door de FIP kwam, en hij de cortico's niet aan zou kunnen, en ik inslapen moest overwegen, iom m'n eigen dierenarts. De kat heeft een bolusje vocht onder z'n huid gehad, diazepam meegekregen om z'n eetlust op te wekken, en dawast.
Dit zat niet lekker. Eenmaal thuis, na uitgejankt te zijn, heb ik informatie over FIP opgezocht. Nu blijkt die sneltest helemaal niet effectief te zijn, omdat het test op aanwezigheid van een virus wat bij 90% van de katten aanwezig is. slechts 1-5% hiervan ontwikkelt ook daadwerkelijk FIP. Verder had Noah geen enkel symptoom wat hard op FIP wijst, en is FIP een last resort diagnose. Na een nacht gekwakkeld te hebben met het beestje, hem wat water te hebben gegeven en warm geprobeerd te houden, heb ik 's ochtends het dierenziekenhuis in de regio gebeld voor overleg. Die dierenarts zei dat de kat aan een infuus zou moeten en ik langs moest komen.
In het dierenziekenhuis bleek dat Noah chronisch nierfalen heeft. De oorzaak is onbekend, en waarschijnlijk niet meer te achterhalen. Van FIP was en is dus geen sprake, en de behandelmethode was zo snel mogelijk een infuus met vocht, om te kijken of z'n nieren het beter zouden doen als de uitdroging verholpen was. Vooralsnog gaat hij met hele kleine stapjes vooruit.
Uiteraard heb ik vandaag mijn eigen dierenarts gebeld en het hele verhaal gedaan. Zij was pisnijdig dat de spoeddierenarts het op FIP had gegooid, en testen had gedaan die zij niet eens in huis heeft omdat ze compleet nutteloos zijn. Hierna heb ik de spoedarts gebeld en ook weer het verhaal gedaan. De beste man is er van overtuigd dat hij mij slechts de mogelijkheid heeft gegeven dat het FIP zou zijn, en dat hij juist heeft gehandeld. Nu was ik natuurlijk emotioneel, maar ik ben niet dom, weet het een en ander over geneeskunde, en kon zijn verhaal goed bijhouden. Belangrijker: ik had iemand bij me die exact hetzelfde heeft begrepen als ik. Dan is misverstand van mijn kant niet direct waarschijnlijk, maar nee, hij is ervan overtuigd dat hij juist heeft gehandeld.
Hij wilde m'n kat in laten slapen op basis van een foute diagnose. Foute diagnoses kunnen. Maar hij heeft een test gebruikt die bewezen onbetrouwbaar is, heeft symptomen genegeerd, heeft geen enkele andere mogelijkheid in acht genomen, en heeft mij verweten dat ik dit had kunnen voorkomen, terwijl er geen vaccin voor FIP bestaat. Zelfs als zijn diagnose klopte, heeft hij een verkeerde behandeling uitgevoerd. In plaats van een kleine vochtbolus onderhuids, had mijn kat aan het infuus gemoeten. Dit heeft zowel m'n eigen dierenarts als die in het ziekenhuis gezegd. Diazepam meegeven snappen ze ook niet.
Het is nog maar de vraag of Noah het overleeft. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat het beter was gegaan als de spoeddierenarts wel door had gehad wat er aan de hand was, maar ik had in ieder geval 24 uur eerder met de behandeling kunnen starten.
Ik heb zojuist van mijn dierenarts het verslagje gekregen wat zij van de spoeddierenarts heeft gehad, en daar heeft hij maar weinig in gezet. Bij de diagnose staat echter FIP, terwijl hij telefonisch zei dat hij als diagnose nierfalen heeft gemeld. Ook staat er dat hij een infuus heeft toegediend, maar dat heeft hij niet gedaan. Ik krijg ook het verslag van de bevindingen van het dierenziekenhuis, en ga hiermee naar het tuchtcollege. Voor hetzelfde geld heeft deze man tig andere katten op deze manier de dood in geholpen. Mocht iemand tips hebben, of wat dan ook, hoor ik het heel graag.
Mijn excuses voor het lange verhaal, maar er bestaat een grote kans dat ik m'n maatje ga verliezen, en dat dat heel misschien voorkomen had kunnen worden...
[
afbeelding ]