Wederom nonsens. Dit is uitgebreid onderzocht en gedocumenteerd.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ah, we kunnen niet zien wat het oplevert. We moeten de EU gewoon vertrouwen.
Nee, maar het vergroot wel onze export en doorvoer. Dus het is echt geen dikke min.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:04 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Betere leefomstandigheden voor inwoners van andere landen zijn wel degelijk in geld voor ons uit te drukken, namelijk als dikke min. Tenzij ze iedere euro die ze van ons krijgen weer besteden aan Nederlandse producten, maar dat is helaas niet het geval.
Net als modellen waarin duidelijk wordt weergegeven dat in een vrijhandelszone we als Nederland net zo goed af zouden zijn als in deze politieke unie, zoniet beter als het puur gaat om economie.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wederom nonsens. Dit is uitgebreid onderzocht en gedocumenteerd.
Diezelfde export zou ook vergroot worden als we als buitenstaanders zouden beslissen om vrijwillig te investeren in een Polen of een ander land. Gedwongen afdragen aan Brussel terwijl ons eigen budget al niet rond te krijgen is, terwijl Brussel doodleuk hun budget juist vergroot is absurd. En als we niet kunnen voldoen daaraan (en dus eigenlijk doodleuk onze eigen economie kapot moeten maken om afdrachten mogelijk te houden) moeten we nog miljardenboetes betalen ook.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:06 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, maar het vergroot wel onze export. Dus het is echt geen dikke min.
En dat geloof je zelf?quote:Op maandag 24 februari 2014 19:02 schreef remlof het volgende:
[..]
Je beseft niet half hoeveel werkgelegenheid we juist aan de EU te danken hebben.
Hoe precies draagt geld aan buitenlandse volkeren geven bij aan betere leefomstandigheden voor Nederlanders?quote:Op maandag 24 februari 2014 18:50 schreef remlof het volgende:
[..]
Kan je betere leefomstandigheden in geld uitdrukken?
Hoe precies verdienen wij meer geld door 3 miljard euro gratis weg te geven versus 3 miljard als een lening aan de Polen te geven om snelwegen te bouwen?quote:Op maandag 24 februari 2014 19:06 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, maar het vergroot wel onze export en doorvoer. Dus het is echt geen dikke min.
Is niet zo gek als jij je de baan verliest aan een oostblokker.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Lijkt me dat onder de anti-EU brigade heel wat meer steuntrekkers zullen zitten. Is toch ook meer de aanhang van bv PVV en SP.
Oh oke, dus de EU-uitbreiding is niet louter economisch van aard om geld te verdienen maar ook historisch van aard?quote:Op maandag 24 februari 2014 18:45 schreef Igen het volgende:.
Maar het idee van de EU-uitbreidingen in 2004 en 2007 was dat de banden van vroeger weer moesten worden hersteld.
(Het IJzeren Gordijn deelde immers Duitsland en het oude Oostenrijkse keizerrijk genadeloos in tweeën)
Aha, die zal ik dan net gemist hebben. Wat voor aannames doen die over het effect van uit de EU stappen?quote:Op maandag 24 februari 2014 19:06 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Net als modellen waarin duidelijk wordt weergegeven dat in een vrijhandelszone we als Nederland net zo goed af zouden zijn als in deze politieke unie, zoniet beter als het puur gaat om economie.
Aha.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:16 schreef fokky100 het volgende:
[..]
Is niet zo gek als jij je de baan verliest aan een oostblokker.
En daarom is de PVV in de peiling zo groot.
Maar het komt niet omdat we in de EU zitten.
Dat claimt toch ook niemand?quote:Op maandag 24 februari 2014 19:20 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Oh oke, dus de EU-uitbreiding is niet louter economisch van aard om geld te verdienen
Ik vind het wel lief dat je je als niet-Nederlander zo hard inzet voor het egoïstische nastreven van het eigenbelang door Nederlanders.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:14 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Hoe precies draagt geld aan buitenlandse volkeren geven bij aan betere leefomstandigheden voor Nederlanders?
Eh, ja. De EU-uitbreiding was juist historisch van aard.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:20 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Oh oke, dus de EU-uitbreiding is niet louter economisch van aard om geld te verdienen maar ook historisch van aard?
Daar lijkt het wel op ja. Wel een beetje jammer.quote:Heel leuk maar de gemiddelde Nederlander wilt gewoon een dikgevulde portemonnee zonder de vraag of Polen historisch gezien wel of niet bij Nederland hoort.
Logisch dat je zo'n zwart-wit antwoord geeft, ik had niks anders verwacht. Ik heb het hier nergens gehad over eruit stappen, ik stel enkel vraagtekens bij het blindelings accepteren van elke scheet uit Brussel en de tegenstand daarop vol weg te zetten als onderbuikgevoel.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, die zal ik dan net gemist hebben. Wat voor aannames doen die over het effect van uit de EU stappen?
Zouden wij het als handelsland niet gewoon bij handel moeten laten? Vrijhandel, vrijhandel en nog eens vrijhandel?quote:
Op welk gebied hebben we volgens jou soevereiniteit weggegeven waar dat niet had gemoeten?quote:Op maandag 24 februari 2014 19:24 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Logisch dat je zo'n zwart-wit antwoord geeft, ik had niks anders verwacht. Ik heb het hier nergens gehad over eruit stappen, ik stel enkel vraagtekens bij het blindelings accepteren van elke scheet uit Brussel en de tegenstand daarop vol weg te zetten als onderbuikgevoel.
Er is niks mis met vraagtekens zetten bij wat nou precies het voordeel is om alles te accepteren. En er zijn landen; zie IJsland die blijkbaar tot geheel andere conclusies komen dan de Eurofielen.
Zijn ze in Reykjavik compleet gestoord of hebben ze een punt? Ik denk het laatste. Economische samenwerking is prima te bewerkstelligen zonder opgave van soevereiniteit.
Ik vind van niet. En destijds, toen de kwestie van de EU-uitbreiding op tafel lag, vond blijkbaar een (kamer-)meerderheid ook van niet.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:25 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Zouden wij het als handelsland niet gewoon bij handel moeten laten? Vrijhandel, vrijhandel en nog eens vrijhandel?
Geen dank. Zou gek zijn als het belang van de Nederlandse politiek de Roemeense of Bulgaarse welvaart te optimaliseren zou zijn, niet?quote:Op maandag 24 februari 2014 19:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik vind het wel lief dat je je als niet-Nederlander zo hard inzet voor het egoïstische nastreven van het eigenbelang door Nederlanders.![]()
Prima, maar als handelsland kijk ik liever naar economische motieven en economische optimalisatie van onze welvaart dan naar historische motieven.quote:Eh, ja. De EU-uitbreiding was juist historisch van aard.
Precies, heel jammer dat wij niet dagelijks nadenken of Polen historisch gezien wel of niet bij Nederland hoort.quote:Daar lijkt het wel op ja. Wel een beetje jammer.
Welnee, want volgens remlof en co. zijn we te incapabel om zelf budgetten samen te stellen, zelf te beslissen waarin we investeren, zelf te beslissen wat ons immigratiebeleid is en zelf te beslissen of we wel of niet fietshelmpjes dragen. Pre EU waren we dan ook een ontwikkelingsland vergelijkbaar met Burkina Faso, en Brussel heeft ons dermate verheven uit dat primaten-niveau dat we vooral onze eigen stem niet meer moeten respecteren.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:25 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Zouden wij het als handelsland niet gewoon bij handel moeten laten? Vrijhandel, vrijhandel en nog eens vrijhandel?
Denk aan immigratie en staatsbudget.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:27 schreef Basterds het volgende:
[..]
Op welk gebied hebben we volgens jou soevereiniteit weggegeven waar dat niet had gemoeten?
Je claimde iets over bepaalde modellen, daar was ik vervolgens oprecht benieuwd naar.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:24 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Logisch dat je zo'n zwart-wit antwoord geeft, ik had niks anders verwacht.
Dat gebeurt dan ook niet. Niet door mij in elk geval.quote:Ik heb het hier nergens gehad over eruit stappen, ik stel enkel vraagtekens bij het blindelings accepteren van elke scheet uit Brussel en de tegenstand daarop vol weg te zetten als onderbuikgevoel.
Uiteraard, dat is zelfs heel verstandig.quote:Er is niks mis met vraagtekens zetten bij wat nou precies het voordeel is om alles te accepteren.
Ze hebben vermoedelijk vooral geen zin om van die narigheid als de afwikkeling van hun failliete banken ook echt op te moeten pakken.quote:En er zijn landen; zie IJsland die blijkbaar tot geheel andere conclusies komen dan de Eurofielen.
Zijn ze in Reykjavik compleet gestoord of hebben ze een punt? Ik denk het laatste. Economische samenwerking is prima te bewerkstelligen zonder opgave van soevereiniteit.
Een gedeelde markt dus?quote:Op maandag 24 februari 2014 19:25 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Als ik zie hoe de EU zich bemoeit met bijvoorbeeld de (her-) structurering van ING begrijp ik de IJslanders volkomen.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:31 schreef 99.999 het volgende:
Ze hebben vermoedelijk vooral geen zin om van die narigheid als de afwikkeling van hun failliete banken ook echt op te moeten pakken.
Nee want volgens onze Brussel-adepten moeten wij per se jaarlijks 3 miljard euro netto aan Brussel doneren om onze welvaart veilig te stellen. En hordes arme Polen en Bulgaren tot ons land toelaten omdat wij anders met geen enkel land meer zouden kunnen handelen.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:28 schreef Richestorags het volgende:
Welvaart kunnen we ook krijgen als we teruggaan naar een constructie van voor de EU
Waarom zou je je schulden ook afbetalen, nietwaar?quote:Op maandag 24 februari 2014 19:31 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Als ik zie hoe de EU zich bemoeit met bijvoorbeeld de (her-) structurering van ING begrijp ik de IJslanders volkomen.
Hoe zie je dat praktisch voor je? Welk rekenmodel ligt daar aan ten grondslag?quote:Op maandag 24 februari 2014 19:28 schreef Richestorags het volgende:
Welvaart kunnen we ook krijgen als we teruggaan naar een constructie van voor de EU en als we de zwakke 'broeders' uit de euro trappen.
Dat zou net zo gek zijn als jouw belang om de welvaart van Nederlanders te optimaliseren.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:28 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Geen dank. Zou gek zijn als het belang van de Nederlandse politiek de Roemeense of Bulgaarse welvaart te optimaliseren zou zijn, niet?
Prima, ik ben het er niet mee eens maar dat is verder een kwestie van smaak, van gevoel en van prioriteiten.quote:[..]
Prima, maar als handelsland kijk ik liever naar economische motieven en economische optimalisatie van onze welvaart dan naar historische motieven.
[..]
Precies, heel jammer dat wij niet dagelijks nadenken of Polen historisch gezien wel of niet bij Nederland hoort.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |