http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)spelers-Triest.dhtmlquote:Op Willems verjaardag ontbraken Koeman en spelers. Triest.
De mensen stonden tot ver achter in de Olympiazaal. Het regende buiten, maar toch scheen er mooi licht door het glas in lood, waardoor er een warme gloed viel over het gezicht van Willem van Hanegem.
De Kromme huilde.
Op zich was dat niet nieuw of verbazingwekkend: Willem is al sinds 1978 (Argentinië, interview Kees Jansma, u weet wel) een beroemd en bedreven huiler. Dus toen de zaal donderdag steeds voller stroomde, en de mensen steeds mooiere dingen zeiden, en toen er buiten een tribune werd onthuld die zijn naam droeg, kon je er donder op zeggen.
Willem van Hanegem ging straks waarachtig snikken.
Er waren oneindig veel verschillende mensen op de verjaardag van Van Hanegem, van Ajacieden tot PSV'ers en van voormalige hooligans tot deftige notabelen. Het was een feestje zonder etiquette en zonder poespas, precies zoals je je dat bij een club als Feyenoord voorstelt.
Toen mevrouw de wethouder sprak, liet er iemand een boer aan de bar. En toen Willem zelf had gesproken, steeg er een klassiek tribunegezang op uit de zaal, alsof Vak S zich roerde in retro-stijl. 'Wil-lem van Hane-gem klap-klap-klap-klap'
Pardoes snotterde De Kromme nog een keer.
Helden mag je gerust kritisch beoordelen in wat ze doen of laten - dat is hard nodig soms - zolang je ze maar niet vergeet te eren en te koesteren. Onthul een standbeeld. Rol een reusachtig spandoek uit. Zing een lied. Vernoem een tribune naar je held, want helden maken een voetbalclub tot wat het is.
Ze geven gezicht aan een abstract soort liefde.
Dat helden soms lastig of ongrijpbaar zijn, is onherroepelijk. Anders dan Johan Cruijff is Van Hanegem een a-politiek fenomeen, maar ook Willem schrijft soms een kritisch stukje, of hij moppert op de televisie.
Kleine kwetsbare mensen worden daar bang van. Ze vertrouwen de held niet. Ze kijken angstig over hun schouder, want wat wil die grootheid precies? Bedreigt hij mijn baan of mijn aanzien?
Heel veel mensen binnen en rond Feyenoord deden hun uiterste best om het feest voor Willem van Hanegem tot een happening te maken - en dat lukte glorieus. Maar onmiskenbaar was ook de aloude verkramping voelbaar.
Calvinistische bangheid is in Nederland nooit helemaal uit te bannen. Altijd woekert er ergens nog wel wat zuur of angst of rancune.
Op de verjaardag van Willem van Hanegem, de Feyenoorder van de Eeuw, was donderdag in de Kuip niet één speler van het huidige Feyenoord aanwezig. Niet ééntje. Zelfs de aanvoerder niet.
En dat was nog niet eens het gekste, want de hoofdtrainer was er ook niet. Ronald Koeman had tussen de training (10.30 uur) en zijn bezoek aan Ajax-Red Bull Salzburg (21.05 uur) blijkbaar geen gelegenheid om even zijn gezicht te laten zien op het grote feest van Willem van Hanegem (15.30 uur).
(De trainer van Feyenoord wilde er een dag later slechts over kwijt dat hij 'een afspraak had' waar hij 'niet onderuit kon'.)
Moet u zich eens voorstellen: pak hem beet Bobby Charlton wordt 80 en er is een groot feest op Old Trafford. Iedereen die je kunt bedenken is er, behalve dan alle spelers van Manchester United en de hoofdtrainer, want die hebben op hun vrije donderdagmiddag wel wat beters te doen.
Oh ja, en ze vergeten ook nog een boeketje bloemen op te sturen.
Niet dat Willem van Hanegem er zelf nou zo enorm mee zat, want die had het over 'de mooiste verjaardag van mijn leven'.
Maar dat er binnen de clubleiding van Feyenoord niemand is die Ronald Koeman en zijn spelers keihard bij de ballen pakt en meesleurt naar de Olympiazaal, zegt veel - en misschien zegt het zelfs wel alles.
Treurig is het.
Ook wakker?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 15:02 schreef Happel het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)spelers-Triest.dhtml
Is waar ook. Sorry!quote:Op zaterdag 22 februari 2014 15:06 schreef Happel het volgende:
Dat is geplaatst door een ajacied, telt niet.
En nog niet eens goed geplaatst!quote:Op zaterdag 22 februari 2014 15:06 schreef Happel het volgende:
[..]
Dat is geplaatst door een ajacied, telt niet.
Ik krijg er een nare smaak van in mijn mond dat ook dit weer uitdraait op een relletje. Ongeacht of hij "gelijk" heeft. Die negatieve nasleep is vervelender voor Willem dan dat er voetballers niet bij het feestje waren die op Mathijssen na nog niet eens geboren waren toen hij zijn afscheidswedstrijd in De Kuip speelde.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 12:50 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Sjoerd heeft dan ook 100% gelijk als ze vrij waren om te gaan of niet. Wanneer het protocool was uitgesproken, for whatever reason, dat ze er niet bij zouden zijn, kon ik me er nog in vinden.
Nu is het gewoon ronduit schandalig. Doet me een beetje denken aan het afscheid van Coen. Ik krijg er een beetje een nare smaak van in mijn mond.
Het is wat meid. Dan kijk je een internetstream of je gaat naar de kroeg.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 15:24 schreef Jihawti het volgende:
Ik heb pilsjes in huis, chips, abbo op Fox Sports maarrr...ik heb geen werkende tv waarschijnlijk morgen
Dan kijk je op je laptop/tablet/smartphone?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 15:24 schreef Jihawti het volgende:
Ik heb pilsjes in huis, chips, abbo op Fox Sports maarrr...ik heb geen werkende tv waarschijnlijk morgen
Kroeg is altijd een oplossing.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 15:24 schreef Jihawti het volgende:
Gelukkig maar. Eeuwig zwak voor Willem.quote:Niet dat Willem van Hanegem er zelf nou zo enorm mee zat, want die had het over 'de mooiste verjaardag van mijn leven'.
Die gast blijft maar scoren.twitter:feyenoordpings twitterde op zaterdag 22-02-2014 om 15:48:31DOELPUNT FEYENOORD! Wessel Dammers zet Feyenoord A1 in de 50e minuut op een 1-2 voorsprong tegen Ajax A1! #ajafey reageer retweet
Gebeurd niet zolang het huidige bestuur er zit,quote:Op zaterdag 22 februari 2014 15:40 schreef huffderobot het volgende:
Hoop dat hij wat meer bij de club betrokken wordt. Ze zijn toch op zoek naar een functie voor hem? Al is het maar een beetje scouten of ouwehoeren met de jeugd.
Heeft dat te maken met het feit dat Willem af en toe (elke week) kritiek uit? Bij 'die ene club' was dat ook zo en hebben ze de criticus simpelweg omarmd, met alle gevolgen van dien...quote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:00 schreef Happel het volgende:
[..]
Gebeurd niet zolang het huidige bestuur er zit,
De relatie tussen Van Hagenem en het bestuur is al een aantal jaren bekoeld. Komt niet goed.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:08 schreef huffderobot het volgende:
[..]
Heeft dat te maken met het feit dat Willem af en toe (elke week) kritiek uit? Bij 'die ene club' was dat ook zo en hebben ze de criticus simpelweg omarmd, met alle gevolgen van dien...
Moet jij niet voetballen vanmiddag?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:26 schreef Happel het volgende:
[..]
De relatie tussen Van Hagenem en het bestuur is al een aantal jaren bekoeld. Komt niet goed.
Als ik zijn naam lees heb ik altijd het idee dat hij al 10 jaar in de A1 speelt.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 15:49 schreef Grifte het volgende:
Die gast blijft maar scoren.twitter:feyenoordpings twitterde op zaterdag 22-02-2014 om 15:48:31DOELPUNT FEYENOORD! Wessel Dammers zet Feyenoord A1 in de 50e minuut op een 1-2 voorsprong tegen Ajax A1! #ajafey reageer retweet
3-2 viel 10 minuten voor tijd en de rode kaart daarna pas.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:34 schreef PIETR het volgende:
In de laatste minuut met 3-2 verloren, met 10 man ..
Genot.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:34 schreef PIETR het volgende:
In de laatste minuut met 3-2 verloren, met 10 man ..
laat hem nou even lucky ajax en KNJB roepenquote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:36 schreef j0rdiiii het volgende:
[..]
3-2 viel 10 minuten voor tijd en de rode kaart daarna pas.
quote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:36 schreef j0rdiiii het volgende:
[..]
3-2 viel 10 minuten voor tijd en de rode kaart daarna pas.
quote:
quote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:37 schreef ejfaar het volgende:
[..]
laat hem nou even lucky ajax en KNJB roepen
Heeft hij wel gelijk in, wat boeit zo'n wedstrijd nou.quote:
Wat is ditquote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:11 schreef Heeinz het volgende:
[..]
Heeft hij wel gelijk in, wat boeit zo'n wedstrijd nou.
Alhoewel je altijd van die Feyenoorders hebt die zulke wedstrijden ineens wel belangrijk vinden als ze ze winnen.
Inderdaad ja.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:15 schreef Heeinz het volgende:
[..]
Ja man kkr 020 kk joden kk neuzen
Precies.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:15 schreef Heeinz het volgende:
[..]
Ja man kkr 020 kk joden kk neuzen
Alsof jij niet vooraan in de polonaise had gelopen als Feyenoord A1 gewonnen had.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:14 schreef SjaakBauer het volgende:
[..]
Het mongoloide gedrag van jou en je joodse vriendjes.
Oh, nee hoor. Vind het leuk als de jeugdteams het goed doen, meer niet.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Alsof jij niet vooraan in de polonaise had gelopen als Feyenoord A1 gewonnen had.
Zo ontzettend jammer.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:26 schreef Happel het volgende:
[..]
De relatie tussen Van Hagenem en het bestuur is al een aantal jaren bekoeld. Komt niet goed.
We zorgen dat we dit keer op Jimbo-achtige tijden @ varkenoord zijn hé Sjaakquote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:34 schreef SjaakBauer het volgende:
[..]
Jimbo, alles goed gozert?
Volgende week even goed zuipen voor de wedstrijd man
Yes. Maatje van me houdt zaterdag zijn verjaardag, gaat een zware zondag wordenquote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:36 schreef onlogisch het volgende:
[..]
We zorgen dat we dit keer op Jimbo-achtige tijden @ varkenoord zijn hé Sjaak
Dan ga je maar door met plafonddienst of zoquote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:36 schreef SjaakBauer het volgende:
[..]
Yes. Maatje van me houdt zaterdag zijn verjaardag, gaat een zware zondag worden
Volgende week rond een uurtje of 9 op vark hequote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:34 schreef SjaakBauer het volgende:
[..]
Jimbo, alles goed gozert?
Volgende week even goed zuipen voor de wedstrijd man
Alsof jij jezelf van de week niet in slaap gefapt had over je postertje van De Boer als jullie niet compleet waren afgegaan tegen Salzburg in die "waardeloze troostcompetitie".quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Alsof jij niet vooraan in de polonaise had gelopen als Feyenoord A1 gewonnen had.
Neu, probeer dat voorlopig niet meer te doen. Behalve vanavond wellichtquote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:37 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Dan ga je maar door met plafonddienst of zo
quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:38 schreef SjaakBauer het volgende:
[..]
Neu, probeer dat voorlopig niet meer te doen. Behalve vanavond wellicht
avicii toch vanavond ?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:42 schreef SjaakBauer het volgende:
[..]
Ja wat, godverdomme mooi technofeestje vanavond godverdomme.
weglopen. hi ha hoquote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:59 schreef renwan het volgende:
Ik begrijp echt niet wat die 020'ers toch altijd in dit topic doen
Owja je.ging een feestje geven toch?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:38 schreef Jimbo het volgende:
over verjaardagen gesproken.
ik ben morgen jarig
dat jullie t even weten
Mooie tijdquote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:37 schreef Jimbo het volgende:
[..]
Volgende week rond een uurtje of 9 op vark he
Nu al zin an!
Een provocerende reactie achterlaten en vervolgens nergens meer op reageren, aldus weglopen, aldus ggmmquote:
quote:Op zaterdag 22 februari 2014 18:11 schreef charmed_angel het volgende:
[..]
Owja je.ging een feestje geven toch?
oké stijnquote:Op zaterdag 22 februari 2014 18:54 schreef Vasion het volgende:
[..]
Een provocerende reactie achterlaten en vervolgens nergens meer op reageren, aldus weglopen, aldus ggmm
PSV speelde niet groots, zoals gewoonlijk dit seizoen, maar weten op deze wijze toch al 4 wedstrijden op rij (nipt) te winnen. Best kans dat PSV ondanks dat het spel bepaald niet geweldig is, het ons nog best lastig gaat maken als ze op deze manier stiekem toch hun puntjes blijven binnen sprokkelen.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 22:51 schreef macca728 het volgende:
kut PSV nog maar 3 punten achter nu, moeten morgen graag winnen !!
Gelijk of niet, je zou moeten weten wanneer het niet de tijd is om openlijk je gelijk te halen. En dan kan ik het van een journalist nog wel voorstellen, maar ik hoop niet dat mensen zich geroepen voelen om achteraf Willems feestje te gaan zitten besmeuren door hier een rel over te schoppen.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 19:27 schreef arjan1112 het volgende:
Mossou heeft gelijk... het is een schande dat de selectie en Ronald Koeman niet op het verjaardagsfeest van Willem waren
Volgende week zaterdag mooi technofeestje in de Cruiseterminalquote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:42 schreef SjaakBauer het volgende:
[..]
Ja wat, godverdomme mooi technofeestje vanavond godverdomme.
Niet te geloven dat PSV nog gewoon in onze nek hijgt.quote:Op zondag 23 februari 2014 09:02 schreef Elan het volgende:
Gat in punten met PSV is aardig teruggedrongen als we vandaag niet winnen.
En dan moeten we nog daarheen ook.
edit oh dat was al 3x gezegd
Ze zetten een aardige serie neer, zo werkt dat in deze competitiequote:Op zondag 23 februari 2014 10:22 schreef Vasion het volgende:
[..]
Niet te geloven dat PSV nog gewoon in onze nek hijgt.![]()
Die ploeg heeft voor de winter een stuk of tien wedstrijden niet meer gewonnen. Hoe kan dit?
Congrats!quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:38 schreef Jimbo het volgende:
ik ben morgen jarig
dat jullie t even weten
Gefeliciteerd Jimboquote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:38 schreef Jimbo het volgende:
ik ben morgen jarig
dat jullie t even weten
Gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:38 schreef Jimbo het volgende:
ik ben morgen jarig
dat jullie t even weten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |