quote:
Op vrijdag 21 februari 2014 09:34 schreef Franny_G het volgende:[..]
Nou! Dat vind ik dus ook.

. Super.
Ik merk dat ik behoorlijk rap aan het afvallen ben. Voor de zwangerschap woog ik niet bepaald veel maar daar zit ik alweer bijna op, en voor de borstvoeding is het toch wel fijn als ik wat vetreserves heb. De kraamhulp zei me dat ik niet extra hoef te eten bij de borstvoeding, maar volgens mij klopt dat niet want ik heb heel veel honger, eet meer dan ik normaal zou doen maar blijf afvallen.
Nu zou ik normaalgesproken in zo'n geval meer eieren gaan eten, en kaas en volle kwark e.d. Maar aangezien I. dus best snel last van krampjes heeft, probeer ik wat te minderen met zuivel. Heb jullie goede en gezonde eettips? Ik kan ook niet zo heel lang in de keuken staan overdag, dus het moet snel klaar zijn. Punt is een beetje dat ik niet zo'n broodeter ben, dus even tien boterhammen naar binnen werken krijg ik niet zo goed voor elkaar. Ik grijp nu als ik een hongeraanval heb snel naar ongezondere zaken als chocola, chips en koekjes, maar dat lijkt me ook niet echt een oplossing.
Ik had dat inderdaad ook. Heel lastig, zeker als je minder zuivel wil eten. Ik ben uiteindelijk naar een diëtist gegaan omdat ik ondergewicht had en continu ziek was. Hier wat tips die ik kreeg (wel op basis van mijn eigen voedingspatroon):
Overal klont roomboter op/bij doen (ik at bijvoorbeeld vaak Brinta 's ochtend, daar een theelepel doordoen, door de groente na het koken, aardappelpuree ipv gekookte aardappel, altijd boter op brood).
Extra beleg op de boterham (2-3 plakjes vlees ipv 1, of combi van bijv ham + selleriesalade of roomkaas + gerookte zalm)
Elke dag een toetje nemen (vla / kwark / ijs)
Elke dag een grote koek bij de koffie of thee, dat is echt niet erg bij een gezond eetpatroon.
Volle producten kiezen: volle melk, volle yoghurt, geen lightproducten
Niet alleen water en thee drinken, maar liever kiezen voor (vers) sap, ice tea, dubbeldrank, whatever you like. Even calorieën checken op de verpakking en dan steeds kiezen voor de meeste

Kiezen voor bereidingswijze met meer vetten: liever gebakken aardappelen, geroerbakte groenten, ei gebakken ipv gekookt.
Elke dag een flinke hand noten, of zoveel je tussendoor op kan. Amandelen, paranoten en walnoten bevatten de meeste (goede) vetten.
Avocado's bevatten ook veel vet. Tussendoor eten met een snufje zout erover is heel lekker!
Fruit: banaan, mango, ananas bevatten meer calorieën dan appel of watermeloen.
Pindakaas op brood zet ook goed zoden aan de dijk.
Dat was het geloof ik zo'n beetje. Als je echt zuivel wil schrappen, raad ik je aan om naar een diëtist te gaan. Genoeg calorieën binnenkrijgen als je op dieet moet, is echt heel lastig!