abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 februari 2014 @ 11:14:29 #201
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_137232307
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 10:29 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is correct. In die tijd kom ieder gezin nog rondkomen van een salaris.
En dat met hogere belastingen, en een hoger voorzieningenniveau
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 28 februari 2014 @ 11:27:42 #202
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_137232688
Dat gemekker om subsidies is ook hypocriet.

Er worden tonnen aan subsidies en slinkse constructies bedacht om de gewilde bewoners naar hun stad en gemeente te trekken.
Dat is natuurlijk een belangrijke reden waarom D66 en VVD alles bij de gemeentes willen pleuren, omdat ze weten dat dan hun achterban spekkoper is. En dat gebeurt dus al.

Bovendien worden nu dus mensen weggejaagd die zelf er voor hebben gezorgd dat iets een gewilde locatie werd. Dat is mede hun eigen verdienste. Maar ipv dat, worden ze neergezet als ordinaire profiteurs.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_137234086
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 11:27 schreef Klopkoek het volgende:

Bovendien worden nu dus mensen weggejaagd die zelf er voor hebben gezorgd dat iets een gewilde locatie werd. Dat is mede hun eigen verdienste.
Dit lijkt me vooral speculatie. Tenzij je een duidelijke casus kan overleggen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_137234802
Te gek voor woorden dat we tokkies moeten subsidieren om in een grachtenpand te wonen. :')
  vrijdag 28 februari 2014 @ 13:09:16 #205
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_137235428
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 12:19 schreef waht het volgende:

[..]

Waarom worden volksbuurten opeens gewild? Dat komt door de bewoners zelf. Dezelfde die vaak het verwijt krijgen dat ze de waarde van het eigendom drukken.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 28 februari 2014 @ 13:15:56 #206
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_137235663
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 12:49 schreef NightH4wk het volgende:
Te gek voor woorden dat we tokkies moeten subsidieren om in een grachtenpand te wonen. :')
Je bent zelf een gesubsidieerde graaitokkie, LOL
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_137236864
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 12:49 schreef NightH4wk het volgende:
precies, weg met de hypotheek rente aftrek!
pi_137238327
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 13:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je bent zelf een gesubsidieerde graaitokkie, LOL
Je bedoelt studie? Daar heb ik een lening van 70k voor. En ik betaal veel inkomstenbelasting en ik heb geen hypotheekrenteaftrek.

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 13:48 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

precies, weg met de hypotheek rente aftrek!
Inderdaad, dat verstoort de markt heel zwaar.
  vrijdag 28 februari 2014 @ 17:33:02 #209
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_137244252
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 14:32 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Je bedoelt studie? Daar heb ik een lening van 70k voor. En ik betaal veel inkomstenbelasting en ik heb geen hypotheekrenteaftrek.
Neen, ik bedoel de sector waarin men werkt en dat ook woon- en bedrijfshuisvesting voor de beter gestelden hevig wordt gesubsidieerd. Dat begint al met de belastingen en eindigt met het simpele feit dat landen en gemeentes graag volksbuurten als de Jordaan door lucratieve doelgroepen zien worden bewoond.

Ja, studie is ook een voorbeeld. Ik weet niet waar jij hebt gestudeerd maar doorgaans zijn ook de duurdere opleidingen links- of rechtsom door de overheid financieel bijgestaan. In de VS werken de belastingvrijstellingen voor deze instituten (en schenkingen aan deze instituten) als een de facto subsidie.

Het vliegverkeer, en de vliegtuigindustrie in het algemeen, door het internationale zakenleven gebruikt, is een ander fijn voorbeeld van een zwaar gesubsidieerde sector.

Natuurlijk is de standaard repliek dat zij ook de belastingen ophoesten maar dit is het hele kip en ei verhaal. Ze verdienen het meeste dus betalen ze de meeste belastingen, en ze willen daar graag iets tastbaars voor terugzien, iets waar ze wat aan hebben. Vervolgens helpt dat dan weer om hun positie op de ladder te cultiveren en/of verstevigen (praktijk van de laatste 30 jaar = uitbuiten en verstevigen). Daarmee is de cirkel rond gemaakt.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_137244371
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 12:19 schreef waht het volgende:

[..]

De vraag is natuurlijk wel dat als een woning met 1 ton aan bouwkosten 1 miljoen waard wordt, wie dan die waarde toevoegt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 28 februari 2014 @ 17:43:53 #211
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_137244549
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 17:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De vraag is natuurlijk wel dat als een woning met 1 ton aan bouwkosten 1 miljoen waard wordt, wie dan die waarde toevoegt.
De persoon die bereid is te betalen. Waarom brengt een schilderij 30 miljoen op?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  vrijdag 28 februari 2014 @ 17:45:56 #212
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_137244614
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 17:43 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De persoon die bereid is te betalen. Waarom brengt een schilderij 30 miljoen op?
Dus zolang je maar (veel) poen hebt, al dan niet met geleend geld, dan moet je mensen kunnen wegjagen. Wat een eigenaardige perceptie van vrijheid is dat toch.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 28 februari 2014 @ 17:49:10 #213
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_137244713
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 17:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dus zolang je maar (veel) poen hebt, al dan niet met geleend geld, dan moet je mensen kunnen wegjagen. Wat een eigenaardige perceptie van vrijheid is dat toch.
Money talks, bullshit walks
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 28 februari 2014 @ 17:49:35 #214
379943 Paper_Tiger
pi_137244721
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 17:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je moet de vrijheid hebben om te betalen voor andermans eigendom zodat het van jou wordt. Dat is i.d.d. vrijheid.
  vrijdag 28 februari 2014 @ 17:50:38 #215
45206 Pietverdriet
pi_137244758
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 17:49 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je moet de vrijheid hebben om te betalen voor andermans eigendom zodat het van jou wordt. Dat is i.d.d. vrijheid.
kloppekrakertje wil de vrijheid in huizen van anderen te gaan wonen.
  vrijdag 28 februari 2014 @ 17:53:58 #216
379943 Paper_Tiger
pi_137244846
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 17:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

kloppekrakertje wil de vrijheid in huizen van anderen te gaan wonen.
En betaald door anderen. Ik zie niet in met wiens vrijheid dat te maken heeft. Klinkt als de vrijheid van de plantage-eigenaar.
  vrijdag 28 februari 2014 @ 17:55:02 #217
45206 Pietverdriet
pi_137244885
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 17:53 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

En betaald door anderen.
Uiteraard
  vrijdag 28 februari 2014 @ 18:02:46 #218
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_137245123
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Money talks, bullshit walks
Ik heb al een lange tijd jouw favo quote 'would rather have the poor were poorer provided the rich were less rich' niet meer gezien. Vast en zeker om dat de 'armen' helemaal niet beter zijn af geweest onder rechts beleid.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 28 februari 2014 @ 18:03:49 #219
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_137245163
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 17:49 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is het niet.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 28 februari 2014 @ 18:05:45 #220
379943 Paper_Tiger
pi_137245221
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 18:02 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik heb al een lange tijd jouw favo quote 'would rather have the poor were poorer provided the rich were less rich' niet meer gezien. Vast en zeker om dat de 'armen' helemaal niet beter zijn af geweest onder rechts beleid.
Arm is de natuurlijke staat van de mens. Je moet je dan ook niet afvragen waarom iemand arm is maar juist hoe iemand het voor elkaar weet te krijgen om dat niet te zijn.
  vrijdag 28 februari 2014 @ 18:06:28 #221
379943 Paper_Tiger
pi_137245240
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 18:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is het niet.
Goed argument.
  vrijdag 28 februari 2014 @ 18:07:56 #222
45206 Pietverdriet
pi_137245278
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 18:02 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Welk rechts beleid?
  vrijdag 28 februari 2014 @ 21:43:07 #223
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_137253485
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 09:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, de hele maatschappij. WBV's zijn er niet alleen voor hun huurders en potentiele huurders maar voor alle burgers. Dat betreft wijkverbetering, ze zouden een functie kunnen vervullen in de integratie, ze zijn onderdeel van het sociale vangnet zodat een risiconemende ondernemer altijd nog 3 hoog achter kan gaan wonen als het misgaat, ze doen aan energiebesparing. En ze zorgen dus voor lage woonlasten waardoor de loonkosten ook weer lager kunnen en ze maken het mogelijk dat je op een gewilde plek er ook nog aan leerkrachten, verplegers en dergelijke te komen is.
Ah, dus een woningcorporatie is een soort overheid, die er voor alle burgers is? Een nogal brede definitie van de taakstelling, want dan kunnen ze dus weer doorgaan met het bouwen van vrije sector woningen, het kopen van derivaten en boten om deze om te toveren naar hotels en restaurants... Althans, dat dachten ze in de jaren '90 en '00, totdat de markt begon te keren en woningcorporaties terug moesten naar hun kerntaak.

In mijn ogen is de verdeling simpel; de kerntaak van woningcorporaties is omschreven in hun missie en visie, vastgesteld door het ministerie en geborgd door het CFV. Ziekenhuizen zijn er immers ook niet voor gezonde mensen, ze hebben een openbare taak en die is onderdeel van de publieke functie, maar zijn er niet voor alle burgers. De pensioenfondsen en andere institutionele beleggers in onroerend goed zijn eveneensbezig om woningen energiezuiniger te maken, daar is niets verhevens of integraals aan.

quote:
Maar mijn punt is nou juist dat ze een prijsdrukkend effect op de woonlasten van iedereen zouden moeten hebben door de onderkant van de markt naar beneden te trekken, en zo de rest mee te trekken. Dan moeten dus de kunstmatige prijsopdrijvende factoren eruit, huurtoeslag, HRA, prikkels voor gemeenten tot hoge grondprijzen, en je moet af die van die harde sociale huurgrens. Als de particuliere markt moet concurreren met de WBV markt, dan moet het daar ook weer wat goedkoper, en dan wordt huren ook weer concurrent van kopen, zodat de sociale woningbouw indirect ook een prijsdrukkend effect heeft.
Waarom zie je die taak weggelegd voor de sociale woningbouw? Als een soort rentmeester de marktprijzen bepalen door onder het marktniveau woningen te verstrekken lijkt me niet bevorderlijk voor de situatie op de woningmarkt. Je doet zo net alsof een land zonder woningcorporaties gigantische prijsbubbles kennen en de individuele huizenverkopers en verhuurders vele duizenden euro's kunnen vragen voor een bezemkast.

We hoeven maar naar andere Europese landen met een kleinere sociale huursector te kijken om te zien dat deze vlieger niet opgaat.

quote:
Er staan er aardig wat onder water ja, in die zogenaamde markteconomie van je. De woningmarkt is nou eenmaal van alle kanten gereguleerd en beinvloed, dat moet ook want land wordt niet bijgemaakt dus in die zin kan het nooit een vrije markt zijn. Het is altijd een verdelingsmarkt. Het is een markt binnen kaders, en door die kaders goed te zetten zorg je dat die goed functioneert, en WBV's zijn onderdeel van dat kader.
Dat het een verdelingsmarkt is, wil niet zeggen dat het niet vrij is.
Dan zou een diamantenmarkt of een grondstoffenmarkt ook onvrij zijn, puur omdat we met een voorraadmarkt te maken hebben. Voorlopig is de Nederlandse huizenmarkt geen zero-sum; stijgt de vraag, dan neemt het aanbod toe, ook van nieuwbouw.

quote:
Onnodige verplaatsingen tegengaan lijkt mij ook zinnig. Die zijn slecht voor andere weggebruikers, zijn per definitie inefficient, het kost iedereen weer uren van hun leven waarin ze niet productief zijn en ook niet genieten en moet je weer extra infrastructuur aanleggen.
Die houdt het huidige systeem toch in stand? Amsterdam verstrekt ca. 40.000 bijstandsuitkeringen, waarvan een flink deel langdurig, juist op de plek waar de mensen naar toe willen om te werken (en te studeren en te recreeren). Dit zijn, even heel gemakkelijk gezegd, mensen met weinig verplaatsingsbehoeften. Als we de helft daarvan op een andere plek weten te krijgen en de woningen die vrijkomen gebruiken voor de huidige forensen, mensen zoals leerkrachten, politie-agenten, loodgieters en ICT'ers, die nu in Amsterdam geen woonruimte vinden doordat de koopprijzen te hoog liggen en de vrije sector huur te klein is, heb je dus minder verplaatsingen. 20.000 minder forensen, dus een hele verademing op de A10 en de bijstandsgerechtigden en andere inactieven die nu op de plekken zitten waar juist gewerkt wordt kunnen ook prima op hun bankje zitten in Osdorp, Amstelveen en Amsterdam-Zuidoost.

quote:
Het valt misschien samen met het VVD-beleid om de werkloosheid zo hoog mogelijk op te schroeven, maar dat kader erken ik dus ook niet. Linksom of rechtsom, als je als veelverdienende of hardgraaiende Nederlander in een grachtenpand wil wonen én goede leerkrachten voor je kinderen wilt zul je moeten zorgen dat het aantrekkelijk is voor die leerkrachten om daar te werken. Als die dan ook mee moeten in de ratrace en zoveel mogelijk geld moeten verdienen om te wonen zoals ze willen dan gaan die toch lekker de financiele sector, de IT of de marketing in? Daar hebben we een paar jaar geleden de eerste symptomen al van gezien.
Op dit punt zitten we op een lijn; we moeten Amsterdam (en elke Nederlandse stadseconomie) sterker maken door het vestigingsklimaat voor kenniswerkers en ondersteunende werknemers te verbeteren. Dat betekent dus een aantrekkelijke plek voor mensen met een middeninkomen om er te gaan wonen en hun bijdrage te leveren aan de regionale economie. Die mogelijkheid is er nu niet, doordat de gemeente Amsterdam 60% van de binnenstad een no-go area maakt voor mensen met een baan.

De top en het Zuidas personeel komt vanzelf wel aan een woning. Die wonen in het keurige Oud-Zuid en daar hoeven we ons niet zo druk over te maken. Het gaat eerder om andere gebieden met een kleine reistijd naar het stadshart, daar kom je zonder een lange wachttijd en een laag inkomen niet tussen. Een leerkracht die in de provincie voor docent heeft gestudeerd en op zijn/haar 24e naar de stad komt, heeft dus nooit een woning voordat hij of zij aan kinderen wil beginnen. Zonde en een gemiste kans.

quote:
Je vergeet dat die sociale woningbouw meestal niet zo ruim is, en een stuk duurder is, en studenten meestal goedkoper wonen. Verder vind ik winstgevendheid niet zo heel interessant, de een zijn winst is de ander zijn verlies, pappie en mammie in een of ander dorp meestal. Huisjesmelken is nou niet een economische activiteit die de samenleving echt iets oplevert.
Interessant; volgens mij is het aanbieden van huurwoningen namelijk wel iets waar de samenleving iets aan heeft. Je kan het huisjesmelken noemen, maar wat dacht je van landen waar het onmogelijk is om te huren en uberhaupt op kamers te gaan? Grote delen van Zuid-Europa kennen amper huurwoningen, laat staan sociale. Heb je de pech dat je ouders in Sardinie wonen, dan kan je het wel op je buik schrijven om in Milaan te gaan studeren. In Nederland hebben we, mede dankzij die verderfelijke huisjesmelkers, de mogelijkheid om voor elk kind uit een onbeduidend dorpje in Limburg of Friesland een kamer te vinden in de Randstad. Iets waar veel studenten graag een lieve duit voor over hebben.

quote:
Het gaat niet om het vastgeroest zitten, het gaat om het weg moeten omdat je met een bepaalde baan, zeg verpleegkundige, niet meer in dezelfde stad kunt wonen terwijl dat daarvoor wel kon voor verpleegkundige. Dat lijkt mij welvaartsachteruitgang. Dan kun je stellen dat die verpleegkundige ook maar met andermans geld had moeten gokken of zo, dan kon ze daar wel wonen, maar dan misken je dat in een samenleving het een niet kan zonder het ander, (andersom in dit voorbeeld wel overigens).
Voorheen kon je als gezin rondkomen met 1 inkomen, nu moet je inderdaad naar een 1,5-2 verdienersmodel.
Dat kan je jammer vinden, maar die emancipatie zorgt wel weer voor een hoop andere voordelen, zoals de zelfstandigheid van de vrouw.

quote:
Dat was de prijs neem ik aan. Om te bouwen zal het omgerekend en met inflatiecorrectie niet meer dan een ton gekost hebben. Wat is nou precies de logica erachter om met een fictieve prijsbepaling te komen alsof die woning op de markt was? Welke waarde heeft de WBV toegevoegd en waarom zou die die ten gelde moeten maken? Je doet nu alsof het een vastgoedspeculant is.
Omdat de woningcorporatie acteert in een samenleving waarbij de marktwaarde van de woning domineert. Dat is handig, want zo kan je de kwaliteiten van de woningcorporatie inzichtelijk maken en benchen. Een historische kostprijs klinkt misschien veilig en conservatief als methode om de waarde van een object te meten, maar daar heb je in praktijk geen klap aan. Wat weet je als een woningcorporatie in 1960 ca. fl. 80.000 aan een woning uitgeeft? Geen klap. In de huidige markt bouwen corporaties geen woningen meer om tot in het eind der tijden te exploiteren, op een gegeven moment wordt er overgegaan op uitponden en dan moet je dus de marktprijs weten.

Taxeer je een corporatie dus op marktwaarde in plaats van historische kostprijs, dan zie je hoe goed deze corporatie het doet in vergelijking met zijn peers en de markt. Heeft een corporatie in 2008 voor 600 miljoen aan woningen en in 2013 voor 450 miljoen, dan heeft dat impact op de leningen die er op het bezit rusten en moet de corporatie dus nagaan of de solvabiliteit niet onverantwoord gedaald is.

Het is geen vastgoedspeculant, er kunnen wel degelijk onrendabele kosten worden gemaakt, maar je moet het wel in het kader plaatsen en dus kijken wat een woning doet in de verkoop, in de portefeuille van een andere verhuurder en in de huidige staat.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_137253599
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 09:06 schreef pokkerdepok het volgende:
ach ja, anderen hebben weer een hekel aan die grachtengordel ballen die gewoon een berg geld neerleggen en dan lekker in de stad kunnen wonen, terwijl een echte amsterdammer noodgedwongen naar almere moet uitwijken.... zo gaat dat.

in utrecht heb je hetzelfde, gaan die rijke lullos nog zeuren over de kerkklokken en uitgaans lawaai ook, met rechtzaken en petities om cafes weg te pesten en dat soort onzin. rot dan lekker zelf op...
Haha, echte Drenten en Tukkers hebben dezelfde irritatie, maar dan met Westerlingen die klagen over hanengekraai en mestlucht. :D
pi_137255532
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 14:32 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

[..]

Inderdaad, dat verstoort de markt heel zwaar.
subsidie hier, subsidie daar, iedereen wil wonen.
pi_137255615
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 21:45 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Haha, echte Drenten en Tukkers hebben dezelfde irritatie, maar dan met Westerlingen die klagen over hanengekraai en mestlucht. :D
precies. wat heb je daar dan te zoeken, als je dat niet kan hebben..
pi_137256318
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 18:05 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Arm is de natuurlijke staat van de mens. Je moet je dan ook niet afvragen waarom iemand arm is maar juist hoe iemand het voor elkaar weet te krijgen om dat niet te zijn.
en de mensen die niet het vermogen hebben om welvarend te worden aan hun lot overlaten terwijl huisjesmelkers en leenboeren die mensen uitbuiten rijk worden terwijl ze de maatschappij alleen maar schaden. Wat een utopie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 1 maart 2014 @ 00:34:24 #228
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_137260879
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 22:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

en de mensen die niet het vermogen hebben om welvarend te worden aan hun lot overlaten terwijl huisjesmelkers en leenboeren die mensen uitbuiten rijk worden terwijl ze de maatschappij alleen maar schaden. Wat een utopie.
Schaden bakkers de economie omdat ze geld rekenen en winst maken met brood?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')