Ja? Je ziet graag vandalisme, diefstal en/of mishandeling?quote:Op zondag 16 februari 2014 23:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vroeg me laatst af waarom hangjongeren nu niet eens naar een nabijliggende villawijk trekken. Dat is toch veel leuker dan hangen bij het winkelcentrum?
Of Jan zit zo vast in de shit dat ze Jan kunnen dwingen om als slaaf te werken: 5 Euro per uur betaald krijgen voor zeer onaangenaam werk en dus 80 uur per week moeten werken om in een simpel rijtjeshuisje te kunnen wonen. De droom van de VVD: goedkoop werkvolk wat geen eisen kan stellen.quote:Op zondag 16 februari 2014 23:33 schreef waht het volgende:
[..]
Toch wel, want als Jan aan de grond zit kan hij heel wat problemen veroorzaken.
Nee, ik zie slechts graag wat relletjes in zo'n kakwijk waarin mensen zich terugtrekken in een cocon en in ruil daarvoor een winkelcentrum waar het aangenamer is en waar ik niet 100 meter moet omlopen omdat ze de andere ingang een uur voor sluitingstijd sluiten omdat ze dan te veel last hebben van die hangjongeren. Het "in your face" principe.quote:Op zondag 16 februari 2014 23:33 schreef waht het volgende:
[..]
Ja? Je ziet graag vandalisme, diefstal en/of mishandeling?
waarschijnlijk omdat ze dan gelijk opgepakt worden...quote:Op zondag 16 februari 2014 23:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vroeg me laatst af waarom hangjongeren nu niet eens naar een nabijliggende villawijk trekken. Dat is toch veel leuker dan hangen bij het winkelcentrum?
Amsterdam biedt op dit moment niet ruimte aan zoveel mogelijk verschillende mensen, aangezien de verhuurmutatie van sociale huurwoningen binnen de ring op een historisch laag niveau zit. Sociale huurders die voor een appel en een ei binnen de ring huren, krijg je er met geen mogelijkheid uit. Die mensen zitten er dus tot aan hun overlijden. Je biedt de stad veel meer dynamiek als je het jongeren met werk, dus niet per se yuppen, maar iedereen die actief bijdraagt aan de stad en investeert in zichzelf en de omgeving, de mogelijkheid geeft in de stad te wonen. Vrije sector huren is zo'n middel, want daar blijven jongeren doorgaans niet tot aan hun 87e in wonen, maar verhuizen op een gegeven moment naar een koopwoning in Amstelveen of Haarlem om ruimte te bieden aan de nieuwste generatie.quote:Op zondag 16 februari 2014 21:11 schreef Phlogi2013 het volgende:
[..]
Geen waarde toevoegen aan de stad? Leg eens uit hoe zij dat niet doen en zelfvoldane yuppen wel?
Beiden voegen nauwelijks iets toe, alleen de yuppen zijn verschrikkelijk aanwezig en hebben zelf nauwelijks door dat ze minstens zo asociaal zijn als de mensen die in de jaren 70 en 80 verscheept zijn naar Hoorn, Lelystad, etc... Alleen een stuk banger voor klappen.
Laat Amsterdam ruimte bieden aan zoveel mogelijk verschillende mensen, en laat mensen die er generatie op generatie hebben gewoond ook een beetje een keuze.
Ik begrijp de VVD in dezen wel, alleen komt het idee helaas maar deels voort uit praktische overwegingen.
Mooie retoriek, maar als je de situatie als buitenstaander beschouwd heeft iedere recent afgestudeerde of beroepsopgeleide jongere baat bij dit soort VVD-geluiden. De PvdA, grote tegenstander van dit plan, is een verdediger van de huidige status quo, dus de scheefhuurder en de "echte" Amsterdammer die al jaren op spotgoedkope wijze in een sociale huurwoning zit.quote:Op zondag 16 februari 2014 22:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Iedereen die niet willende doof en blind is heeft al lang kennis genomen van het op dit forumpje veelvuldig besproken onderzoek van een zeer gerespecteerde socioloog (een van de meest invloedrijke mensen volgens Times) waaruit blijkt dat er zeer sterke positieve correlaties zijn tussen minder inkomensongelijkheid en alle denkbare positieve indiactors van de kwaliteit van een samenleving zoals gezondheidszorg, opleidingsniveau, veiligheid, ... en dit voor alle lagen van de bevolking, ook de rijkere mensen die meer delen.
Bij de VVD-achterban is het wellicht nog niet doorgedrongen aangezien die conclusie hen niet zo goed uitkomt, dan moeten ze hun idealen aanpassen.
Nee, dat is niet het punt. Het punt is dat de Amsterdamse afdeling van de VVD laat zien waar de VVD echt voor staat: het verdedigen van de belangen van kakkers. Zelfs als er geen probleem is en ze niet worden benadeeld ("er wonen gewone mensen (niet ons soort volk) in onze buurt" huiliehuilie). Het is in het belang van iedereen die niet een ruim bovenmodaal inkomen en ruim bovenmodaal vermogen heeft om te weten dat hij zichzelf een oor aannaait door op de VVD te stemmen. De VVD heeft veel gladde praatjes en ronselt stemmen met populisme ("1000 Euro voor elke HARDwerkende Nederland") maar ondertussen zet de VVD zich maar voor 1 groep mensen in: mensen die een ruim bovenmodaal inkomen en een een ruim bovenmodaal vermogen hebben. Ik waarschuw mensen daar graag voor om hen te behoeden om zich straks weer te laten besodemieteren door die populistische praatjes van de VVD, hetzij de landelijke partij hetzij de lokale afdelingen. Deze uitspraak van de Amsterdamse VVD is een van de zeldzame momenten waarop de wolf overduidelijk eventjes de schaapsvacht vergeet om te doen.
Beetje perverse fantasieën dit, Bram.quote:Op zondag 16 februari 2014 23:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, ik zie slechts graag wat relletjes in zo'n kakwijk waarin mensen zich terugtrekken in een cocon en in ruil daarvoor een winkelcentrum waar het aangenamer is en waar ik niet 100 meter moet omlopen omdat ze de andere ingang een uur voor sluitingstijd sluiten omdat ze dan te veel last hebben van die hangjongeren. Het "in your face" principe.![]()
Diefstal heeft trouwens al veel plaatsgevonden bij de verdeling van de welvaart.
Ik wens ook hen dat niet toe, ik wens slechts dat als die hangjongeren er dan toch helaas zijn en ze overlast geven dat ze het dan doen bij die mensen die de mogelijkheid hebben om hier iets aan te doen.quote:Op maandag 17 februari 2014 01:11 schreef GSbrder het volgende:
Ik heb het liefst zo min mogelijk diefstal, in arme en in rijke wijken. Dat jij dit mensen in villawijken toewenst uit een soort nivellerend genoegen is kwalijk.
Niemand verdient criminaliteit maar de beste bestrijding van criminaliteit is inkomens- en vermogensnivellering en inzetten op ontwikkeling van talenten, ongeacht de welvaart, het milieu waaruit iemand komt etc.quote:Feitelijk zeg je hiermee dat mensen die niet in gemengde wijk wonen hun criminaliteit verdienen.
Niet eerlijk delen? Ik stel voor dat ze in door de rijken betaalde huizen gaan wonen. Alleen niet op het meest dure plekje van Nederland. Maar een stukje buiten de grachtengordel, wat nog steeds een van de duurste plekken van Nederland is.quote:Op zondag 16 februari 2014 22:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Leve de ghettovorming terwijl de welgestelden zichzelf opsluiten in gated communities zo dat ze vooral niet geconfronteerd worden met de ellende die ze zelf veroorzaken door niet wat eerlijker te delen.
hoezo?! als iemand iets wil doen in het centrum, dan kan je toch altijd een winkelpand huren? wat voor baat heeft een stad bij gewoon mensen die werken en verder niets, er te laten wonen?quote:Op maandag 17 februari 2014 00:56 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Amsterdam biedt op dit moment niet ruimte aan zoveel mogelijk verschillende mensen, aangezien de verhuurmutatie van sociale huurwoningen binnen de ring op een historisch laag niveau zit. Sociale huurders die voor een appel en een ei binnen de ring huren, krijg je er met geen mogelijkheid uit. Die mensen zitten er dus tot aan hun overlijden. Je biedt de stad veel meer dynamiek als je het jongeren met werk, dus niet per se yuppen, maar iedereen die actief bijdraagt aan de stad en investeert in zichzelf en de omgeving, de mogelijkheid geeft in de stad te wonen. Vrije sector huren is zo'n middel, want daar blijven jongeren doorgaans niet tot aan hun 87e in wonen, maar verhuizen op een gegeven moment naar een koopwoning in Amstelveen of Haarlem om ruimte te bieden aan de nieuwste generatie.
Mensen die er generatie op generatie hebben gewoond een voorkeursbehandeling geven aan import lijkt me niet heel erg passend. Kan me niet voorstellen dat andere wereldsteden op zulke wijze omgaan met immigranten en huidige bewoners, want dan sluit je een hoop talentvollen buiten.
Laat de stad dan groeienquote:Op maandag 17 februari 2014 00:56 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Amsterdam biedt op dit moment niet ruimte aan zoveel mogelijk verschillende mensen, aangezien de verhuurmutatie van sociale huurwoningen binnen de ring op een historisch laag niveau zit. Sociale huurders die voor een appel en een ei binnen de ring huren, krijg je er met geen mogelijkheid uit. Die mensen zitten er dus tot aan hun overlijden. Je biedt de stad veel meer dynamiek als je het jongeren met werk, dus niet per se yuppen, maar iedereen die actief bijdraagt aan de stad en investeert in zichzelf en de omgeving, de mogelijkheid geeft in de stad te wonen. Vrije sector huren is zo'n middel, want daar blijven jonygeren doorgaans niet tot aan hun 87e in wonen, maar verhuizen op een gegeven moment naar een koopwoning in Amstelveen of Haarlem om ruimte te bieden aan de nieuwste generatie.
Mensen die er generatie op generatie hebben gewoond een voorkeursbehandeling geven aan import lijkt me niet heel erg passend. Kan me niet voorstellen dat andere wereldsteden op zulke wijze omgaan met immigranten en huidige bewoners, want dan sluit je een hoop talentvollen buiten.
Ik zeg nergens dat Amsterdammers hun eigen stad uitgepest moeten worden, maar de stelling dat mensen die er generaties lang wonen of vanaf hun geboorte zitten een kans moeten krijgen op een sociale huurwoning is ook wat gek. Sterker nog, het zou autochtone immigranten en allochtone immigranten tegenhouden naar Amsterdam wonen, puur op basis van het ancienniteitsbeginsel. De middeleeuwen liggen wat mij betreft al even achter ons.quote:Op maandag 17 februari 2014 02:15 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
hoezo?! als iemand iets wil doen in het centrum, dan kan je toch altijd een winkelpand huren? wat voor baat heeft een stad bij gewoon mensen die werken en verder niets, er te laten wonen?
en natuurlijk moeten mensen die er al generaties lang wonen, of vanaf geboorte, de kans hebben er te blijven. nieuwkomers kunnen ook gewoon kamers huren en doorstromen, net zoals iedereen. en als je genoeg geld hebt, kan je kopen of vrije sector huren. je doet net alsof de locale bevolking de vooruitgang tegenhoudt, dat is complete onzin. amsterdam bruist nu ook van de creatieve activiteit, zelfs nog veel meer dan veel andere steden in europa.
grapig genoeg worden tegenwoordig arme wijken juist verbeterd door er dure koopwoningen en appartementen te bouwen, dus de rijke mensen er naar binnen te halen. en andersom heb je dus ook sociale bouw in rijke delen. zo blijft alles leefbaar en voor iedereen, en krijg je geen keiharde scheidingen tussen klassen. dat werkt prima, alleen niet voor domme VVD politici en hun achterban, kennelijk.
Een aantal feitjes; Amsterdam is minder welvarend dan het landsgemiddelde. Het huishoudinkomen ligt onder het gemiddelde en de werkloosheid ligt boven het gemiddelde. Van de 250.000 sociale huurwoningen hebben 90.000 huishoudens een uitkering en dat is exclusief de AOW. Zou je de AOW'ers daar bij optellen dan heb je 120-150.000 huishoudens in een sociale huurwoning die "inactief" zijn. 60% van de sociale huurders dus en 36% van het totaal aantal huishoudens in Amsterdam. Dat wil niet zeggen dat ze niets bijdragen en weggepest moeten worden naar Almere of Purmerend, maar wel dat ze zonder werk zitten, een laag bedrag aan geld van de overheid krijgen en dus weinig toevoegen aan de welvaart van Amsterdam.quote:Op maandag 17 februari 2014 07:06 schreef Phlogi2013 het volgende:
[..]
Laat de stad dan groeienniet mensen die hier generaties hebben gewoond wegjagen. Alsof dat passend is.
En niet om het een of ander, maar de meeste mensen met een sociale huurwoning werken ook en de meeste vrije sector woningen zijn voor werkende alleenstaanden moeilijk op te brengen.
Dus als werk je argument is loopt je redenering spaak.
Tja, er zijn meer vriendelijke manieren om de verdeling van welvaart naar jouw inzicht te verbeteren. Daar hoeft geen bloed bij te vloeien.quote:Op zondag 16 februari 2014 23:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, ik zie slechts graag wat relletjes in zo'n kakwijk waarin mensen zich terugtrekken in een cocon en in ruil daarvoor een winkelcentrum waar het aangenamer is en waar ik niet 100 meter moet omlopen omdat ze de andere ingang een uur voor sluitingstijd sluiten omdat ze dan te veel last hebben van die hangjongeren. Het "in your face" principe.![]()
Diefstal heeft trouwens al veel plaatsgevonden bij de verdeling van de welvaart.
even stockholm gegoogled:quote:Op maandag 17 februari 2014 13:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat Amsterdammers hun eigen stad uitgepest moeten worden, maar de stelling dat mensen die er generaties lang wonen of vanaf hun geboorte zitten een kans moeten krijgen op een sociale huurwoning is ook wat gek. Sterker nog, het zou autochtone immigranten en allochtone immigranten tegenhouden naar Amsterdam wonen, puur op basis van het ancienniteitsbeginsel. De middeleeuwen liggen wat mij betreft al even achter ons.
In de plannen van de VVD wordt overigens niet gerept van het afschaffen van sociale huurwoningen, maar het halveren ervan. 61% van Amsterdam is op dit moment een sociale huurwoning en dat is internationaal gezien gewoon erg fors. Stockholm, Parijs en Berlijn hebben respectievelijk 0, 20% en 10% sociale huurwoningen. Ook geen Amerikaanse toestanden in die Europese landen.
de VVD heeft een ideologie, om zo min mogelijk regeringstaken te hebben/behouden. dat is de reden dat ze van de sociale huur afwillen, en niets anders.quote:Swedish housing policies that once regulated the housing market have been dismantled since the 1990s. Non-profit municipal housing companies, created for everyone but also issued with social responsibility via the provision of housing to low-income families, have been privatized, and those that remain are now profit driven (see Clark & Johnson 2009, Christophers 2013 for a more detailed analysis). A deregulated housing market combined with urban growth politics (with “growth first” on the agenda) inevitably creates major inequalities—political reforms become visible on the ground, vividly written into the starkly contrasting streets and buildings of the urban landscape. The full consequences of this are yet to be seen, but already Sweden's three largest cities have seen increased homelessness, overcrowded housing conditions and a serious housing shortage. The “million dwellings program”, initiated in the 1960s and 1970s to resolve the housing shortage at the time, has been subjected to systematic disinvestment, which has left many residences in need of extensive renovations. So far it is tenants who have to pay for these renovations, with over 50% rent increases. Many will never be able to pay, and tenants with low incomes currently face a future of being shuffled around in areas yet to be renovated.
Ik snap best hoe "diep" de binding met een eigen leefomgeving kan gaan, sterker nog, ik heb geassisteerd bij een dissertatie over dat onderwerp. Wat je echter niet kan verwachten, is dat je de offers die iemand moet brengen om ergens te wonen wegneemt omdat ze het "recht" hebben te wonen in de Jordaan. Sommige wijken zijn populair, andere wijken zijn minder populair. Woon je in een populaire wijk dan is het volkomen normaal dat de woningwaarde zal stijgen. Koopwoningen worden duurder in populaire en mooie buurten. Als iemand in een villabuurt geboren is, verwacht hij of zij ook niet dat er op hun 20e daar ineens een huis klaar staat voor een startsalarisje.quote:Op maandag 17 februari 2014 14:11 schreef pokkerdepok het volgende:
de VVD heeft een ideologie, om zo min mogelijk regeringstaken te hebben/behouden. dat is de reden dat ze van de sociale huur afwillen, en niets anders.
en er is niets geks aan, om de autochtone bevolking recht te geven in hun eigen woonplaatsen te blijven wonen. sterker, het is ronduit belachelijk om dit anders te willen. en het gaqat niet om de middeleeuwen, maar dat iemadn die in amsterdam geboren is, gewoon een huis kan krijgen in zn eigen stad. en op kleiner niveau, iemand die in de jordaan is geboren, ook in de jordaan kan wonen. als je dat niet snapt, dan snap je niet hoe diep de binding met de eigen leefomgeving gaat.
New York is een drukke stad. Mensen die op Manhattan geboren zijn weten dat ze zichzelf het schompes in moeten werken om ooit een appartementje op Manhattan te kunnen krijgen. Dit vinden veel stadsgeografen volkomen logisch en zou niet gek zijn om die vergelijking met de Amsterdamse binnenstad te maken. Populaire plaatsen zijn duur, dus kan een stad daar OZB op verdienen om uitkeringen te verstrekken, buurten op te kalefateren en te investeren in het openbaar vervoer.quote:en een stad als amserdam heeft 61% sociale huurwoningen, omdat dit een dichtbevolkt land met woningtekort is. dat is geen goede situatie, en dat is structureel. het is alleen daarom al vrij onbeschoft om deze situatie uit te leggen als iets waar je via OZB lekker aan kan verdienen en de bevolking nog meer kan benadelen, en mensen met veel geld de vrije baan te geven.
De VVD wil de sociale huurwoningen uit het centrum hebben, dat moet dan allemaal naar de "vrije" markt. Maar dat is dus typerend voor het roofbouwkapitalisme waar de VVD voor staat, immers de Jordaan is zo'n gewilde plek omdat het zo'n gezellige Amsterdamse volkswijk was die door anderen dan de betreffende marktpartijen tot zoiets gewilds is gemaakt, en dan komen de 'talentvollen' uit de financiele en aanverwante sectoren (wiens corebusiness het überhaupt is om geld af te nemen van mensen die wel waarde toevoegen) dat allemaal innemen, om dat vervolgens stuk te maken.quote:Op maandag 17 februari 2014 13:43 schreef GSbrder het volgende:
In de plannen van de VVD wordt overigens niet gerept van het afschaffen van sociale huurwoningen, maar het halveren ervan. 61% van Amsterdam is op dit moment een sociale huurwoning en dat is internationaal gezien gewoon erg fors. Stockholm, Parijs en Berlijn hebben respectievelijk 0, 20% en 10% sociale huurwoningen. Ook geen Amerikaanse toestanden in die Europese landen.
Tenzij je meent dat de VVD een verborgen agenda heeft, staat dat nergens.quote:Op maandag 17 februari 2014 14:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De VVD wil de sociale huurwoningen uit het centrum hebben, dat moet dan allemaal naar de "vrije" markt. Maar dat is dus typerend voor het roofbouwkapitalisme waar de VVD voor staat, immers de Jordaan is zo'n gewilde plek omdat het zo'n gezellige Amsterdamse volkswijk was die door anderen dan de betreffende marktpartijen tot zoiets gewilds is gemaakt, en dan komen de 'talentvollen' uit de financiele en aanverwante sectoren (wiens corebusiness het überhaupt is om geld af te nemen van mensen die wel waarde toevoegen) dat allemaal innemen, om dat vervolgens stuk te maken.
Daarnaast lijkt het me een goed uitgangspunt dat mensen daar kunnen wonen waar ze werken. Als je goed genoeg bent om de kinderen van die marktgoddelijken te onderwijzen ben je ook goed genoeg om er naast te wonen. Niet zo groot, mooi en luxe, maar wel op die plek.
Ik vind dat mensen recht hebben om.enigszins te kiezen waar ze wonen. Desnoods randje stad. Het kan niet zo zijn dat mensen idd weggepest worden naar plekken waar ze niets of niemand hebben.quote:Op maandag 17 februari 2014 13:54 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Een aantal feitjes; Amsterdam is minder welvarend dan het landsgemiddelde. Het huishoudinkomen ligt onder het gemiddelde en de werkloosheid ligt boven het gemiddelde. Van de 250.000 sociale huurwoningen hebben 90.000 huishoudens een uitkering en dat is exclusief de AOW. Zou je de AOW'ers daar bij optellen dan heb je 120-150.000 huishoudens in een sociale huurwoning die "inactief" zijn. 60% van de sociale huurders dus en 36% van het totaal aantal huishoudens in Amsterdam. Dat wil niet zeggen dat ze niets bijdragen en weggepest moeten worden naar Almere of Purmerend, maar wel dat ze zonder werk zitten, een laag bedrag aan geld van de overheid krijgen en dus weinig toevoegen aan de welvaart van Amsterdam.
Ik blijf bij mijn stelling dat je geboorteplaats geen grond zou moeten zijn voor het toewijzen van woningen en een gezin uit Enschede die 900 euro voor een hokje in Amsterdam overheeft daar meer "recht" op zou hebben dan een Amsterdammer die toevallig geboren is in de Jordaan en maar 400 euro heeft te besteden.
Een koopwoning levert de gemeente Amsterdam dikwijls 120.000 tot 180.000 euro op aan grondwaarde. Een sociale huurwoning in Amsterdam niet meer dan 33.000 euro.
Groei is prima, maar dan is er toch ook geen probleem dat de Jordaan-bewoners in Osdorp of bij de Gaasperplas moeten wonen? Nogmaals het vergelijk met villa-bewoners; je hebt toch geen recht op een plekje in een bepaalde wijk?quote:Op maandag 17 februari 2014 15:03 schreef Phlogi2013 het volgende:
[..]
Ik vind dat mensen recht hebben om.enigszins te kiezen waar ze wonen. Desnoods randje stad. Het kan niet zo zijn dat mensen idd weggepest worden naar plekken waar ze niets of niemand hebben.
Je kunt niet elke discussie beslechten met wie het meest wil betalen is rechthebbende.
Ergo... Groeien met die hap. Maar dan 3 keer raden welke bewoners beginnen te steigeren
Idd.quote:Op maandag 17 februari 2014 14:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De VVD wil de sociale huurwoningen uit het centrum hebben, dat moet dan allemaal naar de "vrije" markt. Maar dat is dus typerend voor het roofbouwkapitalisme waar de VVD voor staat, immers de Jordaan is zo'n gewilde plek omdat het zo'n gezellige Amsterdamse volkswijk was die door anderen dan de betreffende marktpartijen tot zoiets gewilds is gemaakt, en dan komen de 'talentvollen' uit de financiele en aanverwante sectoren (wiens corebusiness het überhaupt is om geld af te nemen van mensen die wel waarde toevoegen) dat allemaal innemen, om dat vervolgens stuk te maken.
Nee idd. Al blijf je dan wel zitten met een gesegregeerde stad met alle problemen van dien. Iemand anders begon over sociale woningbouw buiten de stad, dat is wat mij betreft zeer onwenselijk. En wat Weltschmerz zei. Het is zo lullig dat Amsterdam wordt opgeëist door mensen die totaal niet Amsterdams zijn, maar wel de Amsterdammer willen spelen. "Mijn mokum"quote:Op maandag 17 februari 2014 15:04 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Groei is prima, maar dan is er toch ook geen probleem dat de Jordaan-bewoners in Osdorp of bij de Gaasperplas moeten wonen? Nogmaals het vergelijk met villa-bewoners; je hebt toch geen recht op een plekje in een bepaalde wijk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |