Zelf zit ze er niet mee, ik wil er verder ook niks mee, ik ben gewoon benieuwd hoe het zitquote:Wanneer u fooi krijgt van een klant of gast op uw werk, dan is die fooi in principe alleen voor u bestemd en mag u hem houden. Uw werkgever mag zich uw fooi niet toe-eigenen of met de fooi eerst eventuele kasverschillen verrekenen. Maar als op uw werk een fooienpot bestaat waaraan iedereen zijn fooi moet afdragen zodat deze vervolgens onder het personeel kan worden verdeeld, dan is dat wel toegestaan. De fooi moet dan wel ook daadwerkelijk worden verdeeld onder de medewerkers en er mag ook in dat geval niet een deel worden gebruikt om kasverschillen mee te verrekenen.
Waarom is het oneerlijk voor de kok? Had hij niet een ander beroep moeten kiezen? Of moet de eigenaar van de zaak ook zijn winst delen met het hele bedrijf.. Of een accountant zijn winstuitkering delen met de receptioniste omdat het anders oneerlijk is?quote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:36 schreef Nat-Water het volgende:
Dat ligt eraan wat er is afgesproken binnen het bedrijf.
Mensen geven fooien inderdaad niet zomaar. Maar wie geven ze de fooi - je dochter, de kok, of het eetcafé zelf? Als het voor de serveerster is (je dochter, neem ik aan) is, dan is het oneerlijk voor de kok. Want die gaat nooit een fooi ontvangen.
Over het algemeen is er een fooienpot, maar ik kan me voorstellen dat dat lastig is tegenwoordig met pinnen.
Omdat de serveerster het aanspreekpunt van de zaak is. Die zal alle fooien ontvangen, en als die gewoon gehouden mochten worden is het oneerlijk voor de kok, want die zal persoonlijk nooit een fooi ontvangen. Hoe vaak ben jij de keuken ingelopen om de kok te bedanken en geld in z'n hand te drukken? Of de restauranteigenaar die de opzet van de zaak goed voor elkaar heeft?quote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:46 schreef djedz het volgende:
[..]
Waarom is het oneerlijk voor de kok? Had hij niet een ander beroep moeten kiezen? Of moet de eigenaar van de zaak ook zijn winst delen met het hele bedrijf.. Of een accountant zijn winstuitkering delen met de receptioniste omdat het anders oneerlijk is?
Het is een stichting. Ze hebben oefenruimtes, een poppodium en een café/restaurant.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:43 schreef BasEnAad het volgende:
Het is geen echt bedrijf zo te zien, maar meer een instelling.
Ik vraag me af of regels voor bedrijven daar gelden en ook vraag ik me af of mensen niet juist de fooi geven voor het onderhouden van het jongerencentrum.
Een baas of receptioniste is andersquote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:46 schreef djedz het volgende:
[..]
Waarom is het oneerlijk voor de kok? Had hij niet een ander beroep moeten kiezen? Of moet de eigenaar van de zaak ook zijn winst delen met het hele bedrijf.. Of een accountant zijn winstuitkering delen met de receptioniste omdat het anders oneerlijk is?
wut?quote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:50 schreef klawie het volgende:
in de horeca is je salaris immers gebasseerd op fooi
A, je bedoelt het zo. Ik dacht dat je bedoelde dat je dan minder dan minimum zou krijgen en de rest moest bijverdeinen met fooien. Soort commissiebasis maar dan andersquote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:56 schreef klawie het volgende:
[..]
Klinkt raar maar 95% is het zo je krijgt dan het minimuim loon en de fooi wordt verdeeld
Nee dat nog net niet maar zonder fooi zou je nog minder als een stratenmaker verdienen bv terwel je ook op feest en zon dagen werktquote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:58 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
A, je bedoelt het zo. Ik dacht dat je bedoelde dat je dan minder dan minimum zou krijgen en de rest moest bijverdeinen met fooien. Soort commissiebasis maar dan anders
Wat een ontzettende denigrerende opmerking. Ik snap je punt wel, maar hoe je het brengt is gewoon waardeloos.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 12:01 schreef klawie het volgende:
[..]
Nee dat nog net niet maar zonder fooi zou je nog minder als een stratenmaker verdienen bv terwel je ook op feest en zon dagen werkt
Zo bedoelde ik het niet maar je begrijpt wat ik bedoel daar ging het omquote:Op vrijdag 7 februari 2014 12:03 schreef Nat-Water het volgende:
[..]
Wat een ontzettende denigrerende opmerking. Ik snap je punt wel, maar hoe je het brengt is gewoon waardeloos.
Wat een onzin.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:50 schreef klawie het volgende:
[..]
Een kok heeft wel degelijk recht op fooi
En dat terwijl je met glazen en rond moet lopen!quote:Op vrijdag 7 februari 2014 12:01 schreef klawie het volgende:
[..]
Nee dat nog net niet maar zonder fooi zou je nog minder als een stratenmaker verdienen bv terwel je ook op feest en zon dagen werkt
Dus de fooien zijn voor het bedrijf? Nee dat is niet raar, want bedrijven misbruiken hun medewerkers nu eenmaalquote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:35 schreef Turbomuis het volgende:
Mijn dochter werkt als vrijwilliger (ze loopt stage, maar het zijn allemaal vrijwilligers daar) in een jongerencentrum/eetcafé. Fooien die ze krijgen van gasten gaan gewoon de kassa in.
Ik heb begrepen dat er wettelijk niet echt iets geregeld is v.w.b. fooien, maar gewoon de kassa in, is dat niet een beetje raar? Fooien geven mensen toch niet zomaar?
Zelf zit ze er niet mee, ik wil er verder ook niks mee, ik ben gewoon benieuwd hoe het zit
Je vergist je nog hoe hard werken het is je hebt rond etenstijd een hele grote piek kwa drukte maar je kan niet meer personeel in dienst nemen omdat er gewoon geen werk is voor hun na die piek dus moet iedereen een stapje harder lopenquote:Op vrijdag 7 februari 2014 13:26 schreef hugecooll het volgende:
[..]
En dat terwijl je met glazen en rond moet lopen!
Het ging dus vooral om de vergelijking met stratenmakersquote:Op vrijdag 7 februari 2014 13:47 schreef klawie het volgende:
[..]
Je vergist je nog hoe hard werken het is je hebt rond etenstijd een hele grote piek kwa drukte maar je kan niet meer personeel in dienst nemen omdat er gewoon geen werk is voor hun na die piek dus moet iedereen een stapje harder lopen
Bij mij ook ik heb er 2 weken en het beeld wat ik kreeg was dat die mensen heel weinig uitvoeren op een dag maar ook een hele lage loon krijgenquote:Op vrijdag 7 februari 2014 13:48 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Het ging dus vooral om de vergelijking met stratenmakers
Jij bent het levende bewijs dat 18 jaar en ouder nog niet gelijk staat aan volwassen. Gefeliciteerd.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 13:49 schreef klawie het volgende:
[..]
Bij mij ook ik heb er 2 weken en het beeld wat ik kreeg was dat die mensen heel weinig uitvoeren op een dag maar ook een hele lage loon krijgen
quote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:36 schreef Nat-Water het volgende:
aar wie geven ze de fooi - je dochter, de kok, of het eetcafé zelf? Als het voor de serveerster is (je dochter, neem ik aan) is, dan is het oneerlijk voor de kok. Want die gaat nooit een fooi ontvangen.
Ik ben 19 jaar vriend maar je mag uitleggen waarom je het vind lolquote:Op vrijdag 7 februari 2014 13:51 schreef Nat-Water het volgende:
[..]
Jij bent het levende bewijs dat 18 jaar en ouder nog niet gelijk staat aan volwassen. Gefeliciteerd.
EDIT: Hoewel Roadtrip ook zo'n voorbeeld is.
In welk eetcafé of restaurant ook: Een kok deelt nooit mee in de fooienpot aangezien die voor het bedienend personeel is.Een kok krijgt ook meestal meer betaalt dan het overig personeel en krijgt dus niets van de gemiddelde fooi. Sterker nog: Een goede kok die heeft een eigen contract waar dit fooien gebeuren bij is opgenomen en verwerkt in zijn uiteindelijke salaris.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:36 schreef Nat-Water het volgende:
Dat ligt eraan wat er is afgesproken binnen het bedrijf.
Mensen geven fooien inderdaad niet zomaar. Maar wie geven ze de fooi - je dochter, de kok, of het eetcafé zelf? Als het voor de serveerster is (je dochter, neem ik aan) is, dan is het oneerlijk voor de kok. Want die gaat nooit een fooi ontvangen.
quote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:50 schreef klawie het volgende:
[..]
Een baas of receptioniste is anders
Een kok heeft wel degelijk recht op fooi als je gaat werken in de horeca is je salaris immers gebasseerd op fooi
Das een leuke fooi danquote:Op vrijdag 7 februari 2014 15:21 schreef Iwanius het volgende:
[..]
In welk eetcafé of restaurant ook: Een kok deelt nooit mee in de fooienpot aangezien die voor het bedienend personeel is.Een kok krijgt ook meestal meer betaalt dan het overig personeel en krijgt dus niets van de gemiddelde fooi. Sterker nog: Een goede kok die heeft een eigen contract waar dit fooien gebeuren bij is opgenomen en verwerkt in zijn uiteindelijke salaris.
Je ouders blijven nog verantwoordelijk voor je tot je 21ste en als jij het financieel redt moeten ze bijsprijgen. Minimaal eten en onderdak.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 13:54 schreef klawie het volgende:
[..]
Ik ben 19 jaar vriend maar je mag uitleggen waarom je het vind lol
Nooit? Dit is lulkoek.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 15:21 schreef Iwanius het volgende:
[..]
In welk eetcafé of restaurant ook: Een kok deelt nooit mee in de fooienpot aangezien die voor het bedienend personeel is.Een kok krijgt ook meestal meer betaalt dan het overig personeel en krijgt dus niets van de gemiddelde fooi. Sterker nog: Een goede kok die heeft een eigen contract waar dit fooien gebeuren bij is opgenomen en verwerkt in zijn uiteindelijke salaris.
Precies. Ik heb in mijn jeugd ook in de horeca bijbaantjes gehad en niet anders meegemaakt dan dat de kok ook meedeelde in de fooi. Ook bij mijn zoon is dat zo in zijn bijbaantje.quote:Op zondag 6 april 2014 13:59 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nooit? Dit is lulkoek.
En interessant, ik wist nier dat ik fooi geef vanwege alleen het bedienend personeel
Toen kon je nog wel werkenquote:Op zondag 6 april 2014 14:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Precies. Ik heb in mijn jeugd ook in de horeca bijbaantjes gehad en niet anders meegemaakt dan dat de kok ook meedeelde in de fooi. Ook bij mijn zoon is dat zo in zijn bijbaantje.
Het is ook heel logisch. Als klant/gast beoordeel je het geheel op wel/geen fooi en zo ja, op hoeveel. Een prima bediening met smerig voedsel krijgt geen fooi van mij. Net als een prima bediening, lekker eten maar een smerig bord (de afwasser). Zelfs de entourage is een factor die meeweegt in de hoogte van een fooi en daarvoor is de eigenaar en de schoonmaker verantwoordelijk.
Fooi hoort dus gewoon verdeeld te worden onder iedereen die meegewerkt heeft aan de totale belevenis van de tijd in het restaurant.
Ook met die fooi verdient een serveerster minder dan een stratenmaker (en terecht)quote:Op vrijdag 7 februari 2014 12:01 schreef klawie het volgende:
[..]
Ik verdiende anders niet heel slecht als ober, mensen denken waarschijnlijk alleen aan de lokale lunchroom. Maar in een goed restaurant komen ze echt niet weg met paupersalarissen.quote:Op zondag 6 april 2014 14:52 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ook met die fooi verdient een serveerster minder dan een stratenmaker (en terecht)
Klopt, net zoals mensen met stratenmakers vaak alleen aan de startlonen denken. Bij beide heb je natuurlijk excessen maar gemiddeld genomen verwacht ik dat een stratenmaker boven de serveerster uitkomt.quote:Op zondag 6 april 2014 15:58 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik verdiende anders niet heel slecht als ober, mensen denken waarschijnlijk alleen aan de lokale lunchroom. Maar in een goed restaurant komen ze echt niet weg met paupersalarissen.
Ook niet meer dan terechtquote:Op zondag 6 april 2014 16:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Klopt, net zoals mensen met stratenmakers vaak alleen aan de startlonen denken. Bij beide heb je natuurlijk excessen maar gemiddeld genomen verwacht ik dat een stratenmaker boven de serveerster uitkomt.
Ja, dat doen ze in veel gevallen maar dat mag dus gewoon niet he.quote:Op zondag 6 april 2014 17:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Die kassa's worden uitgelezen aan het einde van de dag.
De bedragen die erin zitten worden dan vergeleken met de uitdraai van de kassa (bon)
Wat je overhoudt is dan de fooi of extra.
Dat word over het algemeen weggelegd voor bijv. personeel uitjes.
En wat als de ouders het zo krap hebben dat ze dat er niet bij kunnen hebben dan zul je toch zelf iets moeten regelen hequote:Op zondag 6 april 2014 13:53 schreef Mr.Bizarro het volgende:
[..]
Je ouders blijven nog verantwoordelijk voor je tot je 21ste en als jij het financieel redt moeten ze bijsprijgen. Minimaal eten en onderdak.
Dus volwassen ?
Das een ruim begrip.
Nee, de staat laat ik even buiten beschouwing.
Fooien bij McDonalds gaan naar het Ronald Mc Donald Huis.quote:Op zondag 6 april 2014 19:41 schreef karr-1 het volgende:
Ik heb ooit een blauwe maandag voor de McDonalds gewerkt en daar was het zelfs verboden om fooi voor jezelf te houden. Als je het al kreeg, moest het gewoon in de kassa en zag je het daarna nooit meer terug. Geen idee wat er mee gebeurde.
De broeken die je destijds moest dragen hadden bv ook geen zakken zodat je de fooi daar niet in kon steken. Veel personeel deed het dan maar in de sokken of zo.
Waar staat dat dit niet mag?quote:Op zondag 6 april 2014 19:33 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ja, dat doen ze in veel gevallen maar dat mag dus gewoon niet he.
Ga maar es een avondje in de horeca werken, zal je zien dat het zoveel meer is dan een beetje rondlopen.quote:Op zondag 6 april 2014 19:50 schreef Snoepje5 het volgende:
Ik geef toch echt fooi omdat het eten lekker was, niet omdat een vrouwtje in nette kleren 10 meter met 2 borden kan lopen.
Staat expliciet in de CAO genoemd dat kasverschillen niet hoeven worden aangevuld door personeel. Fooi is geld voor personeel.quote:
Maar je wilt nu toch ook niet gaan beweren dat het een moeilijk vak is. Natuurlijk zijn er genoeg plaatsen waar je wat meer kennis moet hebben, maar een groot gedeelte staat bijna gelijk aan een beetje rondlopen.quote:Op zondag 6 april 2014 20:28 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ga maar es een avondje in de horeca werken, zal je zien dat het zoveel meer is dan een beetje rondlopen.
1) Overzicht houden van 5-8 tafels, wie krijgt wat wanneer mee. Als je meer ervaren kracht bent of leiding kan je dat proberen van het gehele restaurant.
2) Alle gerechten uit je hoofd kennen, zodat je snel antwoord kan geven wanneer gasten aangeven bepaalde allergieën te hebben. Ook heel handig bij het uitserveren.
3) Kennis hebben van wijn, bier, likeuren, koffie, spijzen en alle mogelijk combinatie's.
4) Dagen hebben waar je 12-16 uur mag staan en lopen
5) Gasten met de meest cryptische wensen en idiote verwachtingen tevreden proberen te stellen.
Word altijd wel erg makkelijk gedacht over het vak bediening.
Grappig volgens FNV Horeca staat er namelijk niets in de CAO over hoe en onder wie fooien verdeeld moeten worden. Tevens bestaan er gen wettelijke bepalingen.quote:Op zondag 6 april 2014 20:30 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Staat expliciet in de CAO genoemd dat kasverschillen niet hoeven worden aangevuld door personeel. Fooi is geld voor personeel.
Je hebt niet het flauwste benul, ik wil je wel eens aan een tafel zien staan met 18 man een bestelling opnemen. Ook wat bijpassende wijn en flessen water proberen te verkopen.quote:Op zondag 6 april 2014 20:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar je wilt nu toch ook niet gaan beweren dat het een moeilijk vak is. Natuurlijk zijn er genoeg plaatsen waar je wat meer kennis moet hebben, maar een groot gedeelte staat bijna gelijk aan een beetje rondlopen.
Dat zeg ik ook nergens? Maar fooi behoort toe aan het personeel zijn genoeg gerechtelijke uitspraken van te vinden.quote:Op zondag 6 april 2014 20:35 schreef hottentot het volgende:
[..]
Grappig volgens FNV Horeca staat er namelijk niets in de CAO over hoe en onder wie fooien verdeeld moeten worden. Tevens bestaan er gen wettelijke bepalingen.
En dat personeel geen kastekort hoort aan te vullen klopt, maar dat staat los van de discussie over wie er recht zou hebben op de fooi.
Ja dat benul heb ik dus wel. Maakt dat uit?quote:Op zondag 6 april 2014 21:09 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Je hebt niet het flauwste benul, ik wil je wel eens aan een tafel zien staan met 18 man een bestelling opnemen. Ook wat bijpassende wijn en flessen water proberen te verkopen.
Voor je eigen gemak lees je denk ik maar de helft van mijn posting.quote:Het is een ingewikkelde wetenschap maar om Horeca nu af te doen als simpel vak.
Toch raar dat McDonalds het geld mag besteden aan het Ronald Mc Donalds huis. Zonder dat het personeel daar inspraak in heeft.quote:[..]
Dat zeg ik ook nergens? Maar fooi behoort toe aan het personeel zijn genoeg gerechtelijke uitspraken van te vinden.
Door het in de kassa te stoppen wordt een eventueel kasverschil aangevuld met geld waar het personeel recht op heeft. En zoals je zelf al zegt ¨dat personeel geen kastekort hoort aan te vullen klopt¨ Toch niet zo heel onduidelijk lijkt me zo. s
Hadden ze daar meer dan 5 soorten wijn?quote:Op zondag 6 april 2014 21:12 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ja dat benul heb ik dus wel. Maakt dat uit?
Stond weinig verder relevante informatie in.quote:[..]
Voor je eigen gemak lees je denk ik maar de helft van mijn posting.
[..]
Inderdaad apart, misschien hebben ze andere afspraken gemaakt via hun CAO of in de arbeidscontracten. Gerechtelijke uitspraken zijn voor de rest duidelijk genoeg, je werkgever mag je fooi niet inhouden.quote:Toch raar dat McDonalds het geld mag besteden aan het Ronald Mc Donalds huis. Zonder dat het personeel daar inspraak in heeft.
Ach gaan we op die toer.quote:Op zondag 6 april 2014 21:15 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Hadden ze daar meer dan 5 soorten wijn?
Dacht ik al,...quote:
Meer dat het een onzinnige vraag is, menig simpele tent heeft al meer dan vijf wijnen. Net als de chinees en daar hoeft een serveerster echt niet meer kennis van te hebben dan wat op de menulijst al erbij staat.quote:Op zondag 6 april 2014 21:32 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Dacht ik al,...
Je hebt in ieder geval geleerd dat fooi en kas gescheiden horen te zijn behalve bij de Mac.
Uiteraard.quote:Op zondag 6 april 2014 20:19 schreef klawie het volgende:
[..]
En wat als de ouders het zo krap hebben dat ze dat er niet bij kunnen hebben dan zul je toch zelf iets moeten regelen he
Yeah right, dat zal het zijnquote:Op zondag 6 april 2014 20:23 schreef hottentot het volgende:
[..]
Fooien bij McDonalds gaan naar het Ronald Mc Donald Huis.
En terecht? Op grond van? En kom niet aan met het werk is zwaarder e.d. want dat is een kul (kort door de bocht) argument omdat ik dan ook zo 3 andere vergelijkingen kan opsommen die van hetzelfde laken een pak zijn.quote:Op zondag 6 april 2014 14:52 schreef hottentot het volgende:
Ook met die fooi verdient een serveerster minder dan een stratenmaker (en terecht)
Dan weet je het bij deze.quote:Op zondag 6 april 2014 13:59 schreef opgebaarde het volgende:
Nooit? Dit is lulkoek.
En interessant, ik wist nier dat ik fooi geef vanwege alleen het bedienend personeel
De kassa is geen fooienpot.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:35 schreef Turbomuis het volgende:
Mijn dochter werkt als vrijwilliger (ze loopt stage, maar het zijn allemaal vrijwilligers daar) in een jongerencentrum/eetcafé. Fooien die ze krijgen van gasten gaan gewoon de kassa in.
Ik heb begrepen dat er wettelijk niet echt iets geregeld is v.w.b. fooien, maar gewoon de kassa in, is dat niet een beetje raar? Fooien geven mensen toch niet zomaar?
edit: op nurecht.nl staat:
[..]
Zelf zit ze er niet mee, ik wil er verder ook niks mee, ik ben gewoon benieuwd hoe het zit
Mijn beeld en ervaring van beide doelgroepen.quote:
Maar het blijft gelul.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |