Ik weet niet of het ook duurder wordt. Heb volgens mij juist gelezen dat er nog genoeg makkelijk winbare olie in de grond zit. Bijv in de Irak waar de productie van in totaal meer dan 140 miljard vaten eindelijk echt op gang kan gaan komen. Of de olie in de Arctische Zee die binnenkort bereikbaar wordt om naar boven te pompen. Verder worden 'duurzame' energiebronnen ook steeds meer wijdverspreid wat een neerwaartse druk op de olieprijs als effect heeft.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 15:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het wordt alleen steeds duurder om te winnen. Energie wordt (met de kennis van nu) er iig de komende tijd niet goedkoper op. En dat heeft zo zijn impact op de economie.
Je verzint het nietquote:Barcelona to Fine Owners of Empty Homes 100,000 Euros
The City Council will fine owners of empty homes up to 100,000 euros. The proposal by the City Council commits the government to detect unused homes, starting with the banks.
The statement also reflects the Council's commitment to initiate disciplinary proceedings which could end up with three fines "of up to 100,000 euros" if homes remain empty. The municipality of Barcelona draw "Inspection Programs to detect, check and effects pointing this statement, in order to guarantee the right to housing of the population and to address the housing emergency."
With this measure, Barcelona joins other municipalities that have already approved the proposal of the PAH as Gerona, Tarrassa or Santa Coloma de Gramenet.
http://translate.google.c(...)276509645%2F&act=url
Dr Doom.quote:Op zondag 2 februari 2014 12:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je verzint het niet
Dat wordt dan huizen slopen of mensen (bijna) gratis erin laten wonen
Maar dat laatste wordt nog lastig - er is een overschot van een miljoen ofzo huizen in Spanje. Die zijn immers nooit gebouwd om in te wonen maar voor financiële speculatie, met dank aan veel te lage rentes. Gelukkig weten we nu beter. Ow wacht, de rente is nu zelfs nul....
Nouja, gelukkig is het bankenstelsel daar inmiddels gefixt..... ow wacht...
[ afbeelding ]
Sja, ik heb dit niet verzonnen. Het komt gewoon uit een Spaanse krant en uit het jaarverslag van Banco Popularquote:
Wanneer komt de echte uitgestelde crisis denk je? 2014 of 2015?quote:Op zondag 2 februari 2014 13:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Sja, ik heb dit niet verzonnen. Het komt gewoon uit een Spaanse krant en uit het jaarverslag van Banco Popular
Het gaat niet om hoeveelheid olie, maar om hoeveel energie er in moet worden gepompt om olie te winnen (EROEI - Energy Returned on Energy Invested). Dat is voor alle nieuwe of alternatieve vormen van olie beduidend lager dan klassieke oliebronnen.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 16:13 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Ik weet niet of het ook duurder wordt. Heb volgens mij juist gelezen dat er nog genoeg makkelijk winbare olie in de grond zit. Bijv in de Irak waar de productie van in totaal meer dan 140 miljard vaten eindelijk echt op gang kan gaan komen. Of de olie in de Arctische Zee die binnenkort bereikbaar wordt om naar boven te pompen. Verder worden 'duurzame' energiebronnen ook steeds meer wijdverspreid wat een neerwaartse druk op de olieprijs als effect heeft.
Nooit, we blijven gewoon tientallen jaren doormodderenquote:Op zondag 2 februari 2014 14:58 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Wanneer komt de echte uitgestelde crisis denk je? 2014 of 2015?
Waarom precies?quote:Op zondag 2 februari 2014 17:11 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Nooit, we blijven gewoon tientallen jaren doormodderen
Dat weet niemand. Ik had eerlijk gezegd in 2010 nooit gedacht dat anno 2014 de eurozone nog compleet zou zijn. Een probleem dat bij een directe default "slechts" enkele tientallen miljarden had gekost is nu uitgegroeid tot een probleem van honderden miljarden en geen einde in zicht.quote:Op zondag 2 februari 2014 14:58 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Wanneer komt de echte uitgestelde crisis denk je? 2014 of 2015?
Het blijft inderdaad opmerkelijk dat de economie zo lang tegen de fundamenten in, maar door blijft gaan. Japan is ook zo'n voorbeeld, zeker met Abe zijn beleid. Ik ben het met je eens datmen beter direct grote schoonmaak had kunnen houden. De schade wordt nu alleen maar groter; je houdt de grote correctie domweg niet tegen.quote:Op zondag 2 februari 2014 17:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat weet niemand. Ik had eerlijk gezegd in 2010 nooit gedacht dat anno 2014 de eurozone nog compleet zou zijn. Een probleem dat bij een directe default "slechts" enkele tientallen miljarden had gekost is nu uitgegroeid tot een probleem van honderden miljarden en geen einde in zicht.
Het zou dus een interessant jaar kunnen worden (maar dat dacht ik in 2010, 2011, 2012 en 2013 ook)
Dat snap ik niet, dat we alweer een nieuwe cycle toe zijn. Dat betekent een nieuwe crisis? Weer 30% koersdalingen? Zoiets gebeurt toch niet om de 6 jaar (2008 was de laatste crisis). Ik heb het mijn ouders en grootouders gevraagd en die hebben echt niet om de 6 of 8 jaar een nieuwe crisis meegemaakt vroeger, voor allen van hun was 2008 ook de eerste grote crisis met merkbare gevolgen. Mijn familie is een doodnormale arbeidersfamilie.quote:Op zondag 2 februari 2014 17:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat weet niemand. Ik had eerlijk gezegd in 2010 nooit gedacht dat anno 2014 de eurozone nog compleet zou zijn. Een probleem dat bij een directe default "slechts" enkele tientallen miljarden had gekost is nu uitgegroeid tot een probleem van honderden miljarden en geen einde in zicht.
Als je de sommetjes maakt dan kun je zien dat Griekenland deze zomer alweer een nieuwe bailout nodig heeft of anders default. Maar overal heerst momenteel bailout moeheid...
En de ECB gaat stresstesten doen. Nu zijn die alweer sterk verwaterd (Griekse bonds worden beschouwd als "risicoloos") maar er is toch wel druk op de ECB om het niet helemaal een farce te laten zijn ivm geloofwaardigheid.
En zelf denk ik dat we zo'n beetje op de top van de businesscycle zitten en het tijd is voor een nieuwe recessie. Wereldwijd is de huidige expansie alweer langer dan gemiddeld. Bij zwakte elders in de wereld verwacht ik niet dat de eurozone zich daaraan gaat onttrekken.
Het zou dus een interessant jaar kunnen worden (maar dat dacht ik in 2010, 2011, 2012 en 2013 ook)
Het is ook geen nieuwe crisis. De problemen zijn vooruit geschoven, oplossingen zijn er niet gekomen.quote:Op zondag 2 februari 2014 20:49 schreef QBay het volgende:
[..]
Dat snap ik niet, dat we alweer een nieuwe cycle toe zijn. Dat betekent een nieuwe crisis? Weer 30% koersdalingen? Zoiets gebeurt toch niet om de 6 jaar (2008 was de laatste crisis). Ik heb het mijn ouders en grootouders gevraagd en die hebben echt niet om de 6 of 8 jaar een nieuwe crisis meegemaakt vroeger, voor allen van hun was 2008 ook de eerste grote crisis met merkbare gevolgen. Mijn familie is een doodnormale arbeidersfamilie.
Ik heb het over businesscycles, die duren doorgaans een jaar of 5-7 (de hele cyclus). Aan het eind krijg je een groeivertraging maar dat betekent niet persé dat je dan een grote crisis krijgt.quote:Op zondag 2 februari 2014 20:49 schreef QBay het volgende:
[..]
Dat snap ik niet, dat we alweer een nieuwe cycle toe zijn. Dat betekent een nieuwe crisis? Weer 30% koersdalingen? Zoiets gebeurt toch niet om de 6 jaar (2008 was de laatste crisis). Ik heb het mijn ouders en grootouders gevraagd en die hebben echt niet om de 6 of 8 jaar een nieuwe crisis meegemaakt vroeger, voor allen van hun was 2008 ook de eerste grote crisis met merkbare gevolgen. Mijn familie is een doodnormale arbeidersfamilie.
Een officiële ontkenning...quote:Germany reiterates there will be no debt haircut for Greece
BERLIN (Reuters) - The German finance ministry rejected on Monday a weekend media report that a third aid package for Greece could include a further debt haircut.
"There is no new situation regarding Greece," said spokesman Marco Semmelmann. Asked about the possibility of a debt writedown, he said: "I can deny that categorically."
Weekly Der Spiegel reported this weekend that Berlin was preparing the ground for a third aid package for Greece of 10-20 billion euros which could include a further haircut affecting public creditors or a "limited additional programme" involving fresh funds from the European rescue fund.
http://uk.news.yahoo.com/(...)-sector.html#JCgZ817
En dan zal die Banco Popular nog wel een dwerg zijn in vergelijking met Bilbao en Santander, die op het lijstje van Europa's riskantste banken prijken. Samen overigens met onze eigen Rabo, ING en RBS (=ABN). Hier het lijstje:quote:Op zondag 2 februari 2014 12:54 schreef SeLang het volgende:
[..] Spanje [..]
Nouja, gelukkig is het bankenstelsel daar inmiddels gefixt..... ow wacht...
Volgens mij staan de banken niet op deze lijst omdat ze het "gevaarlijkst" zijn maar omdat dit de grootste 30 zijn. De "systeem banken" dus.quote:Op maandag 3 februari 2014 16:03 schreef dvr het volgende:
[..]
En dan zal die Banco Popular nog wel een dwerg zijn in vergelijking met Bilbao en Santander, die op het lijstje van Europa's riskantste banken prijken. Samen overigens met onze eigen Rabo, ING en RBS (=ABN). Hier het lijstje:
http://daskapital.nl/2014/02/dit_zijn_de_gevaarlijkste_bank.html
Correcter zou misschien zijn: potentiëel gevaarlijkst. De toelichting zegt:quote:Op maandag 3 februari 2014 18:38 schreef SeLang het volgende:
Volgens mij staan de banken niet op deze lijst omdat ze het "gevaarlijkst" zijn maar omdat dit de grootste 30 zijn. De "systeem banken" dus.
quote:'Onrust in opkomende landen gevaar voor Europese banken'
Europese banken hebben leningen uitstaan in opkomende landen ter waarde van meer dan 3 biljoen dollar (2219 miljard euro), meer dan vier keer zoveel als de blootstelling van Amerikaanse banken. Dat schrijft persbureau Reuters op basis van onderzoek door analisten.
Dat is wederom een gigantische bailout.quote:EU Said to Weigh Extending Greek Loans to 50 Years
The next handout to Greece may include extending the maturity on rescue loans to 50 years and cutting the interest rate on some previous aid by 50 basis points, according to two officials with knowledge of discussions being held by European autorities.
The plan, which will be considered by policy makers by May or June, may also include a loan for a package worth between 13 billion euros ($17.6 billion) and 15 billion euros, another official said. Greece, which got 240 billion euros in two bailouts, has previously had its terms eased by the euro zone and International Monetary Fund amid a six-year recession.
http://www.bloomberg.com/(...)ans-to-50-years.html
quote:'Financieel herstel transport blijft uit'
Bijna de helft van de ondernemers in de transportsector maakte in het vierde kwartaal van 2013 geen winst of moest het jaar met verlies afsluiten.
De nog altijd lage vrachtprijzen zijn de grootste boosdoener. Dat meldde de ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) donderdag op basis van onderzoek onder haar leden.
Veel transportondernemers hebben hun volumes weliswaar zien stijgen, maar de prijzen herstellen zich nauwelijks, terwijl de kosten het afgelopen jaar verder zijn gestegen, stelt de organisatie.
Het verbaast me eigenlijk dat er blijkbaar überhaupt zoveel transportondernemers wél winst maken, omdat het bij uitstek een branche is met moordende concurrentie en zo goed als geen observeerbaar kwaliteitsverschil. Bij deze kenmerken navigeert de markt in theorie richting een situatie waarbij niemand winst maakt, maar exact tegen de kostprijs produceert en het mag dan ook geen wonder heten dat er juist hier zoveel faillissementen zijn aangevraagd.quote:
Nederlaag voor de Bundesbankquote:German judges refer ECB's bond-buying to European Court
(Reuters) - Germany's Constitutional Court will refer a complaint against the European Central Bank's flagship bond-buying plan to the European Court, removing the prospect of it curbing the programme.
The court said on Friday there was good reason to think the scheme "exceeds the European Central Bank's monetary policy mandate and thus infringes the powers of the member states, and that it violates the prohibition of monetary financing of the budget".
However, it said in a statement that it "also considers it possible that if the OMT decision were interpreted restrictively" it could conform with the law.
http://uk.reuters.com/art(...)dUKBREA160CU20140207
Mooi, nu hebben Duitsers weer meer reden om boos te worden.quote:
Ik vrees echter dat de Duitsers soft gaan worden, aangezien ik voorzie dat de Duitse economie dit jaar flink gaat vertragen.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:19 schreef waht het volgende:
[..]
Mooi, nu hebben Duitsers weer meer reden om boos te worden.
Wauw. Is dit niet de allereerste keer dat het Duitse constitutioneel hof (BVerfG) dit doet? Voor zover ik weet is het normaal gesproken een soort kemphanengevecht tussen het BVerfG en het EU-HvJ over wie nou het laatste woord heeft (en in essentie dus over de vraag of de EU uit Duits gezichtspunt nou een supranationaal of een intergouvernementeel orgaan is), zodat het BVerfG altijd zelf beslist zonder het EU-HvJ in te schakelen.quote:
Kan me niet voorstellen dat dit de eerste keer is dat ze dit doen, maar het is wel de eerste keer in dit kader. Het was mij ook meteen opgevallen. Eigenlijk is het niet meer en niet minder dan een capitulatie van het Duitse constitutionele hof; Europees beleid is een Europese jurisdictie. Het maakt waarschijnlijk wel een eind ook aan de hele optocht van clowns die Karlsruhe steesd opzadelen met zaken die eigenlijk gaan over keuzes van de politiek.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Wauw. Is dit niet de allereerste keer dat het Duitse constitutioneel hof (BVerfG) dit doet? Voor zover ik weet is het normaal gesproken een soort kemphanengevecht tussen het BVerfG en het EU-HvJ over wie nou het laatste woord heeft (en in essentie dus over de vraag of de EU uit Duits gezichtspunt nou een supranationaal of een intergouvernementeel orgaan is), zodat het BVerfG altijd zelf beslist zonder het EU-HvJ in te schakelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door piepeloi55 op 07-02-2014 14:11:29 ]
Jawel, het is echt de allereerste keer überhaupt dat Karlsruhe iets doorverwijst naar het EU-HvJ. Dat staat ook in wat nu het hoofdartikel op de site van de FAZ is. Dit is dus echt wel baanbrekend wat hier gebeurt en het gaat veel verder dan alleen de eurocrisis. Het raakt de kern van het staatsrecht van Duitsland en van de EU. Een ander artikel heeft bijv. ook als kop "Het constitutioneel hof is de-facto afgetreden".quote:Op vrijdag 7 februari 2014 13:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Kan me niet voorstellen dat dit de eerste keer is dat ze dit doen, maar het is wel de eerste keer in dit kader. Het was mij ook meteen opgevallen. Eigenlijk is het niet meer en niet minder dan een capitulatie van het Duitse constitutionele hof; Europees beleid is een Europese jurisdictie. Het maakt waarschijnlijk wel een eind ook aan de hele optocht van clowns die Karlsruhe steesd opzadelen met zaken die eigenlijk gaan over keuzes van de politiek.
Ik had die artikels op de FAZ in de loop van de dag ook gelezen. Op zich lijkt het mij een prima ontwikkeling het Duitse constitutionele hof had zichzelf een veel te grote broek aangetrokken. Ze konden wel vrolijk steeds terugverwijzen naar de Duitse grondwet, maar feitelijk wierpen ze nationale barrieres op voor het vervullen van volkenrechtelijke verplichtingen. Wat voorzover ik weet in strijd is met het verdragenrecht.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 15:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Jawel, het is echt de allereerste keer überhaupt dat Karlsruhe iets doorverwijst naar het EU-HvJ. Dat staat ook in wat nu het hoofdartikel op de site van de FAZ is. Dit is dus echt wel baanbrekend wat hier gebeurt en het gaat veel verder dan alleen de eurocrisis. Het raakt de kern van het staatsrecht van Duitsland en van de EU. Een ander artikel heeft bijv. ook als kop "Het constitutioneel hof is de-facto afgetreden".
(Bij mijn eerdere post, van vanochtend, stond dat nog allemaal niet op de site trouwens.)
Dus eigenlijk bevestigen die Duitse rechters dat het OMT tegen de Duitse wet in gaat. Stel dat het Europese hof zou zeggen dat het wel mag volgens Europese verdragen, hoe kunnen die verdragen dan geldig zijn? Je kunt toch geen verdrag afsluiten dat tegen het Grundgesetz in gaat? Ik heb altijd geleerd dat een contract dat tegen de wet in gaat gewoon nietig is.quote:German Court Defers to Draghi as Euro’s Judge and Jury
Germany’s supreme judges have decided to let Mario Draghi be the euro’s monetary judge, at least for now.
While doubting the legality of the European Central Bank’s 2012 bond-buying plan that defused the euro crisis, the top German court conceded yesterday that it is powerless to impose a veto. It bowed to a future judgment by the European Union’s high court, leaving Draghi’s pledge to do “whatever it takes” to save the euro unquestioned for a year or more.
“This German court, which everyone’s so frightened of, turns out to be a bit of a toothless tiger,” Charles Dumas, chairman of Lombard Street Research, a London-based consulting firm, said in a Bloomberg Television interview. “They’re copping out.”
By a vote of 6-2, the German judges sided with the Bundesbank -- which plays the role of an economic supreme court in the German imagination -- in arguing that Draghi’s ECB overstepped its authority in rolling out the bond-buying initiative known as Outright Monetary Transactions, or OMT.
At the same time, acknowledging that Europe’s largest economy is bound by EU laws, the court stopped short of overstepping its own authority and asked for a ruling from the European Court of Justice in Luxembourg, made up of judges from all 28 EU countries.
http://www.bloomberg.com/(...)nd-jury-for-now.html
Klopt, daarom is dit in feite de capitulatie van Duitsland.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 11:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dus eigenlijk bevestigen die Duitse rechters dat het OMT tegen de Duitse wet in gaat. Stel dat het Europese hof zou zeggen dat het wel mag volgens Europese verdragen, hoe kunnen die verdragen dan geldig zijn? Je kunt toch geen verdrag afsluiten dat tegen het Grundgesetz in gaat? Ik heb altijd geleerd dat een contract dat tegen de wet in gaat gewoon nietig is.
En dat precies op de 100-ste verjaardag van de start van WO-I.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 11:21 schreef Igen het volgende:
Staat in de Duitse grondwet trouwens niet, dat in zulke gevallen (gewapend) verzet tegen het regime geoorloofd is?
quote:German court parks tank on ECB lawn, kills OMT bond rescue
Doubtful whether ECB’s back-stop scheme for bonds can be implemented if Europe’s debt crisis blows up again
Germany’s top court has issued a blistering attack on the European Central Bank, arguing that its rescue plan for the euro violates EU treaty law and exceeds the bank’s policy mandate.
The tough language leaves it doubtful whether the ECB’s back-stop scheme for Spanish and Italian bonds can be implemented if Europe’s debt crisis blows up again, and greatly complicates any future recourse to quantitative easing if needed to head off Japanese-style deflation.
The German constitutional court refrained from issuing a final ruling on the legality of the plan, known as Outright Monetary Transactions (OMT). It referred the case to the European Court instead, but only after having pre-judged the issue in lacerating terms that effectively bind German institutions. “The Court considers the OMT decision incompatible with primary law,” it said.
“This is a massive attack on Europe’s rescue strategy. I do not know whether the markets have understood this yet,” said Clemens Fuest, head of Germany’s ZEW Institute.
Marcel Fratzscher, from Germany’s Institute for Economic Research (DIW), said the judgment kills the OMT for the time being. “I don’t think the ECB can activate the programme as long as the case remains open at the European Court,” he said.
The court judgment was shockingly harsh, though it left a possible way out if the OMT is redesigned and greatly limited in scope. “There are important reasons to assume it exceeds the ECB’s monetary policy mandate and thus infringes the powers of the Member States, and that it violates the prohibition of monetary financing of the budget,” said the court.
The eight judges said they were “inclined to regard the OMT decision as an Ultra Vires act”, adding that this “creates an obligation of German authorities to refrain from implementing it”.
The verdict is a blow to the ECB’s president Mario Draghi, who unveiled the OMT in July 2012 with his pledge to do “whatever it takes” to save monetary union. The gambit restored faith in Spanish and Italian sovereign debt almost overnight and averted the imminent collapse of EMU, but Mr Draghi was always sailing close to the wind. While the German finance ministry backed the scheme, the Bundesbank and top German economists opposed it vehemently as a fiscal blank cheque for Club Med, and a fatal erosion of ECB independence.
The ECB insisted on Friday that “the OMT programme falls within its mandate”. One EU official said the Bundesbank is legally obliged to take part in OMT operations if called upon, but admitted that nobody can force it to obey. “If necessary we could still implement the OMT without Germany, but it would not send a good signal,” he said.
Hans Redeker, from Morgan Stanley, said the court - or Verfassungsgericht - had crippled the ECB. “They taken away the ECB’s weaponry, and greatly increased the hurdle for QE. The ECB won’t be able to respond as another wave of deflation hits from Asia, leaving the eurozone a step closer to a Japanese crisis,” he said.
Ebrahim Rahbari, from Citigroup, said the surprise decision was a “clear negative” that binds the hands of the ECB. While the European Court may eventually validate the OMT, it cannot deviate far from the German verdict without provoking a political backlash.
Udo di Fabio, a former judge at the Verfassungsgericht and author of earlier rulings on the euro, said the court is deliberately fencing in the ECJ, constraining its room for manoeuvre by issuing its own prior judgment.
Investors reacted calmly to the news, with bond yields falling slightly in southern Europe. “Italian and Spanish bonds have a gigantic comfort zone of 600 basis points. The market view is that the ECJ will wink this through when the time comes so there is nothing to worry about,” said Andrew Roberts, from RBS.
This is the first time that the Verfasungsgericht has referred a case to the European Court. Contrary to general belief, however, the ECJ is not the higher judicial body. The referral is a courtesy, and in this case a clever political ploy.
The Verfassungsgericht ruled in its famous judgment on the Maastricht Treaty in 1993 that it reserves the right to strike down any EU law that breaches the German Grundgesetz or Basic Law.
It went even further in its ruling on the Lisbon Treaty in 2009, reminding the EU authorities in acid terms that the sovereign states are the “masters of the EU Treaties” and not the other way around.
It set out limits to EU integration and warned that whole areas of policy “must forever remain German”, adding that Germany must be prepared to “refuse further participation in the European Union” if EU aggrandizement threatens its democracy in any way. Today Europe's most powerful court dropped another bombshell.
http://www.telegraph.co.u(...)OMT-bond-rescue.html
Je geeft een gebrekkige analyse van de situatie: je gaat volledig voorbij aan het feit dat er 28 EU staten moeten instemmen met een nieuw accoord. Een aantal van die 28 is ronduit vijandig tegen welke beperking dan ook. Polen is daarvan een goed voorbeeld.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:54 schreef piepeloi55 het volgende:
Voorspelling van piepeloi55: Er komen geen represailles of enkel voor de buhne. Als dat zo is bevestigd dat een van de punten van Wilders, je kunt dus eenzijdig de nadelen van de EU (voor een betreffend land) opzeggen en tegelijkertijd blijven profiteren van de beginselen. Het een sluit het ander niet uit!
Wilders is helemaal niet tegen de beginselen van de EU (denk ik, hoe kun je daarop tegen zijn?), maar tegen de regeldruk vanuit Brussel en het daarmee gepaarde verlies van soevereiniteit. Daar heeft hij een goed punt imo.
Ik ga helemaal met je mee tot halverwege de laatste zin. Nederland is soeverein en elke bewering van niet (die ik de laatste tijd vrij veel lees) is per definitie een misvatting. Nederland zou niet soeverein zijn als zij niets te zeggen had over het hier gevoerde beleid en het feit dat veel wetten uit Brussel afkomstig zijn is geen enkel bewijs tegen die soevereiniteit die wij genieten. Nederland kiest zelf voor op exact welke terreinen zij zichzelf wel/niet wetten wil laten opdragen door Brussel en is compleet vrij om op elk willekeurig moment die verdragen stop te zetten.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:54 schreef piepeloi55 het volgende:
Voorspelling van piepeloi55: Er komen geen represailles of enkel voor de buhne. Als dat zo is bevestigd dat een van de punten van Wilders, je kunt dus eenzijdig de nadelen van de EU (voor een betreffend land) opzeggen en tegelijkertijd blijven profiteren van de beginselen. Het een sluit het ander niet uit!
Wilders is helemaal niet tegen de beginselen van de EU (denk ik, hoe kun je daarop tegen zijn?), maar tegen de regeldruk vanuit Brussel en het daarmee gepaarde verlies van soevereiniteit. Daar heeft hij een goed punt imo.
Zelf vraag ik me af of het wel correct/beter is dat al die 28 verschillende economieën /culturen in een unie horen. Daarbij denk ik dat de beginselen door vrijwel alle staten en met name de politieke elite worden gedragen. De discussie gaat juist over alles dat verder rijkt dan dat.quote:Op zondag 9 februari 2014 21:01 schreef HiZ het volgende:
Je geeft een gebrekkige analyse van de situatie: je gaat volledig voorbij aan het feit dat er 28 EU staten moeten instemmen met een nieuw accoord. Een aantal van die 28 is ronduit vijandig tegen welke beperking dan ook. Polen is daarvan een goed voorbeeld.
Ik zie dat toch anders. De politieke elite en de bevolking als geheel zijn een andere mening toegedicht buiten de punten van de beginselen (wijzen peilingen ook uit, evenals een referendum in het verleden). De bevolking kan echter maar op één partij stemmen met een werkelijk kritisch geluid op de EU en voor de meeste mensen is die partij geen optie vanwege andere standpunten. De politieke uitkomst, die de weg bepaald, geeft dan ook geen goede weergave van de wil/verlangens van zijn burgers. Tevens is er amper of vaak zelfs geen zicht/controle op het democratische proces, vandaar dat het voelt alsof alles door de strot word geduwd voor veel mensen. Dat is hetgene dat ik als een verlies van soevereiniteit beschouw, ook al zouden we in theorie morgen de EU kunnen verlaten.quote:Op zondag 9 februari 2014 21:02 schreef Kaas- het volgende:
Ik ga helemaal met je mee tot halverwege de laatste zin. Nederland is soeverein en elke bewering van niet (die ik de laatste tijd vrij veel lees) is per definitie een misvatting. Nederland zou niet soeverein zijn als zij niets te zeggen had over het hier gevoerde beleid en het feit dat veel wetten uit Brussel afkomstig zijn is geen enkel bewijs tegen die soevereiniteit die wij genieten. Nederland kiest zelf voor op exact welke terreinen zij zichzelf wel/niet wetten wil laten opdragen door Brussel en is compleet vrij om op elk willekeurig moment die verdragen stop te zetten.
Analogie ter verduidelijking: Een vader van een gezin die soeverein in zijn eigen huis is verliest die soevereiniteit niet opeens als hij ervoor kiest zijn minderjarige zoon zelf te laten beslissen hoe laat hij naar bed gaat. Op elk moment kan hij dat terugdraaien en het weer zelf beslissen. Dát is soevereiniteit.
Dat Nederland er echter vooralsnog niet voor kiest om zich terug te trekken uit al die verdragen is omdat zij blijkbaar zelf van opvatting is dat we beter af zijn als we er in zitten dan als we er buiten vallen.
Eh yeah whatever zeggen we dan. Je kunt het land vullen met wat jij vindt, maar de feiten veranderen daardoor niet.quote:Op zondag 9 februari 2014 21:07 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Zelf vraag ik me af of het wel correct/beter is dat al die 28 verschillende economieën /culturen in een unie horen. Daarbij denk ik dat de beginselen door vrijwel alle staten en met name de politieke elite worden gedragen. De discussie gaat juist over alles dat verder rijkt dan dat.
Vergeltungswaffe eins wordt ingezetquote:EU dreigt met acties tegen Zwitserse quota
De Europese Commissie zegt te betreuren dat 50,3 procent van de Zwitsers in een referendum voor de invoering van immigratiequota uit de EU heeft gestemd. Als Zwitserland zich niet houdt aan de afspraken, komen er opnieuw grenscontroles en andere belemmeringen, klinkt het.
De Europese Commissie laat in een officiële reactie weten 'de uitslag van het referendum te betreuren'. Een Zwitserse beperking op de immigratie van burgers uit de Europese Unie 'druist in tegen het beginsel van vrij verkeer van personen tussen de EU en Zwitserland', zo stelt de Europese Commissie.
Voorzitter van het EU-Parlement Martin Schultz reageert eerder afwachtend, vooral omdat de Zwitserse bondspresident Didier Burkhalter intussen heeft gemeld dat zijn land de koers tegenover de Europese Unie niet fundamenteel wil wijzigen. Schulz zegt wel dat hij niet gelukkig is met het resultaat. 'Als Zwitserland zich niet houdt aan de afspraken, komen er opnieuw grenscontroles en andere belemmeringen voor Zwitsers die Europa binnen komen.'
Vraag is hoe het nu verder moet. 'Wij moeten een uitweg vinden. Hoe lukt het ons het beste, om de situatie op te helderen?', zo vraagt Burkhalter zich af. Hij wil daarom een compromis vinden met de EU. 'Een aanvaardbare vorm van samenwerking', aldus de bondspresident.
Precies 50,3 procent stemde zondag in Zwitserland tegen de immigratie, zo blijkt uit de recentste tellingen. Er stemden 1,46 miljoen mensen voor het initiatief, of 19.156 meer dan mensen die het niet zien zitten. Waardoor Zwitserland opnieuw quota zal invoeren. Het referendum is een initiatief van de rechtsconservatieve Zwitserse Volkspartij (SVP). Die wil Zwitsers voorrang geven op de arbeidsmarkt. De regering en de meeste politieke partijen zijn tegen een rem op de immigratie.
Vanuit de Europese Unie is al bevestigd dat als er een einde komt aan het vrij verkeer van personen, dat ook het einde betekent van alle andere verdragen die tussen de EU en Zwitserland werden afgesloten. Voorstanders van een inperking vinden dat Zwitserland niet moet buigen voor het 'Europese dictaat'.
Zwitserland maakt geen deel uit van de Europese Unie, maar wordt er wel door omringd. Na bilaterale akkoorden werd vanaf 2002 het vrij verkeer van personen geleidelijk ingevoerd. Bij de invoering werd gezegd dat er maximaal 8.000 immigranten zouden zijn per jaar, maar de uitstekende economische gezondheid van Zwitserland heeft geleid tot circa 80.000 nieuwe inwoners per jaar.
In totaal zijn 1,88 miljoen van de bijna 8 miljoen inwoners van Zwitserland afkomstig uit het buitenland, of 23,5 procent. Italianen vormen met ongeveer 16 procent de grootste groep van buitenlanders, gevolgd door de Duitsers met net geen 15 procent.
Economen waarschuwen dat Zwitserland door het inperken van immigratie, moeilijkheden zal krijgen om toptalent aan te trekken. Wat een rem zal zetten op de ontwikkeling van bedrijven en dus op de economische groei.
Grote ondernemingen zoals de farmabedrijven Roche en Novartis of het voedingsconcern Nestlé werken in grote mate met buitenlands talent. Cijfers tonen aan dat in de Zwitserse chemie-, farma- en biotechindustrie ongeveer 45 procent van de werknemers uit het buitenland komen.
http://www.tijd.be/nieuws(...)64731-3259.art?ckc=1
Stomste aanname ooit. Tuurlijk gaat dat een impact hebben op NL als handelsland.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:41 schreef Kaas- het volgende:
De Zwitsers hebben vandaag per referendum gestemd voor een rem op immigratie uit EU-landen, daarmee het EU-verdrag van vrij verkeer van personen dat ze hebben ondertekend opzij geschoven. Brussel had al gedreigd om alle verdragen, dus ook de economische (vrijhandels)verdragen, met Zwitserland op te zeggen als zij het verdrag van vrij verkeer van personen niet langer na zouden komen als gevolg van dat referendum. Nu Zwitserland het toch echt gedaan heeft, is Brussel zich aan het beraden op een officiële reactie.
Komende dagen zullen interessant worden! Gaan die represailles van de EU er echt komen? Dat gaat nogal een impact hebben dan voor de Zwitserse economie. Wel zou het belachelijk zijn en het anti-EU sentiment in diverse landen wellicht alleen maar meer aanwakkeren. Mooie testcase sowieso, alleen al omdat in dat Nexit-rapport van Wilders enkele aannames gedaan werden waarvan nu zal blijken of die wel/niet kloppen (bijvoorbeeld de aanname dat een uittreding van Nederland uit de EU geen gevolgen zou hebben voor de economische verdragen die we vervolgens met de EU kunnen sluiten).
Ga maar eens de "eigen volk eerst"-roepers hier op Fok dat principe van reciprociteit aan hun verstand peuteren. Succes!quote:Op maandag 10 februari 2014 09:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens snap ik de Zwitsers ook niet. Dit gaat natuurlijk ook inhouden dat ze straks lastiger de EU in kunnen. Reciprociteit is vaak het enige argument waarom NL bv wel een visum voor een land nodig hebben en amerikanen niet (of er een prijsverschil is).
http://www.jcm.org.uk/blo(...)u-crowds-complaints/quote:Op maandag 10 februari 2014 09:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Ga maar eens de "eigen volk eerst"-roepers hier op Fok dat principe van reciprociteit aan hun verstand peuteren. Succes!
Nee die patriot Wilders was de eerste die een wet gericht tegen Nederlanders stond toe te juichen.quote:Op maandag 10 februari 2014 09:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Ga maar eens de "eigen volk eerst"-roepers hier op Fok dat principe van reciprociteit aan hun verstand peuteren. Succes!
Wolfgang Münchau van de Financial Times is boos en is het oneens met de uitspraak van het gerechtshof maar hij schrijft dit:quote:Germany's Constitutional Court ruling last Friday marks a significant escalation in efforts to rein in the European Central Bank. The ruling's message? Either the European Court of Justice has to stop bond purchases or German justices will.
http://www.spiegel.de/int(...)ref=nl-international
quote:To read the ruling, little short of a coup would breach as many constitutional principles as OMT
When the first headlines came out on Friday morning, it looked as if the German constitutional court had caved in. It decided to pass the case against Mario Draghis whatever-it-takes bond-buying programme to the European Court of Justice. In doing so it seemed to have washed its hands of a fiendishly difficult case. It looked as though the president of the European Central Bank had been fully vindicated over his outright monetary transactions, the official name of his programme to save the euro.
But this interpretation is wrong. On Friday the German plaintiffs who brought the case were celebrating. It is not hard to see why. If you read past the first 15 pages of procedural jargon, you find the court concludes that OMT violates the German constitution. It accuses the ECB of making a power grab by extending its own mandate. It says the scheme endangers the underpinnings of the eurozone rescue programmes. Worse, it says OMT undermined deep principles of democracy. Were it to be used, it would deprive the German parliament of its fiscal sovereignty by forcing it to accept any losses the scheme generated. The ruling considers OMT to be debt monetisation, whereby a central bank prints money to finance sovereign debt. It is hard to think of any act short of a military coup that could violate so many important constitutional principles all at once.
The Telegraph:quote:What happens now? The OMT is a phantom programme. It was never triggered. Then again, it may have already served its purpose: fooling investors into believing there is a backstop when there is not. The scheme was never formalised into European law. There is no OMT directive, nor will there be.
http://www.ft.com/cms/s/0(...)85-00144feab7de.html
De eurofiele politici in Duitsland zijn woest, terwijl de euroskeptische AfD feest viert.quote:The German court said the ECB’s actions are probably “Ultra Vires”. If so, German institutions such as the Bundesbank are prohibited from taking part.
http://www.telegraph.co.u(...)ation-threatens.html
quote:Euro’s fate is now in Germany’s hands
SYDNEY (MarketWatch) — The German Constitutional Court’s ruling earlier this month on the legality of Europe’s bond-buying program will have a much bigger effect on the euro and the euro-zone crisis than is being assumed
The court stated that the OMT may be incompatible with German law. It argued that the program exceeds the ECB’s limited monetary policy mandate, infringes upon member states, and also circumvents the prohibition of monetary financing of euro-zone members. The Court found that the program was an act of economic policy, beyond the powers of the ECB.
In de geestelijke gezondheidszorg verdwijnen ook al 13.000 banen in 2014.quote:Zorginstellingen slaan alarm: 'Ontslaggolf dreigt in zorg'
Thuiszorginstellingen en verzorgingshuizen staan aan de vooravond van een ontslaggolf. Als gevolg van de bezuinigingsplannen van het kabinet verwachten zorginstellingen komend jaar 55 duizend medewerkers te moeten ontslaan.
Idd. Vette pech voor die 70.000 werknemers.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 10:03 schreef 99.999 het volgende:
Tja, de overheid moet gewoon iets minder uit gaan geven.
Nog veel meer alles bij elkaar. Maar het begrotingstekort maar op laten lopen zie ik ook niet echt als optie. Jij wel?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 10:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Idd. Vette pech voor die 70.000 werknemers.
Is het geen optie iets te doen aan de oorzaken van de stijgende zorgkosten in plaats van de gevolgen (stijgende loonkosten)?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 10:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nog veel meer alles bij elkaar. Maar het begrotingstekort maar op laten lopen zie ik ook niet echt als optie. Jij wel?
De pil van Drion verplicht stellen voor 70-jarigen zal vermoedelijk niet op voldoende draagvlak kunnen rekenen.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 10:44 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Is het geen optie iets te doen aan de oorzaken van de stijgende zorgkosten in plaats van de gevolgen (stijgende loonkosten)?
Betaalden deze mensen dan geen belasting? En hoeveel kost hun WW/bijstandsuitkering? Zijn er geen andere plekken meer waar gesneden kan worden dan in het aantal mensen dat het daadwerkelijke werk verricht?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 10:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nog veel meer alles bij elkaar. Maar het begrotingstekort maar op laten lopen zie ik ook niet echt als optie. Jij wel?
Maatschappen verbieden en alle artsen rechtstreeks in dienst nemen; niet langer betalen per verrichte handeling; het ziekenfonds weer invoeren zodat dat hele toeslagencircus kan worden afgeschaft en er bijna geen wanbetalers meer zullen zijn; geen numerus fixus meer op geneeskundeopleidingen.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 10:52 schreef SeLang het volgende:
Gewoon meer marktwerking in voeren. Er is genoeg prima opgeleid medisch personeel in bijvoorbeeld de Filipijnen dat graag naar Nederland komt om de allerlei taken voor een fractie van de huidige kosten uit te voeren.
Bij de Belastingdienst kunnen er wel 20.000 uit als je al die onzalige toeslagen afschaft.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 10:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Betaalden deze mensen dan geen belasting? En hoeveel kost hun WW/bijstandsuitkering? Zijn er geen andere plekken meer waar gesneden kan worden dan in het aantal mensen dat het daadwerkelijke werk verricht?
Normaalgesproken vind ik dat je posts erg informatief zijn. Maar dit vind ik wel een erg domme.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 10:52 schreef SeLang het volgende:
Gewoon meer marktwerking in voeren. Er is genoeg prima opgeleid medisch personeel in bijvoorbeeld de Filipijnen dat graag naar Nederland komt om allerlei taken voor een fractie van de huidige kosten uit te voeren.
Jij dan met je gebral dat 40 miljard zou moeten besparen. Terug naar het ziekenfonds, zo'n transitie kost niets natuurlijk. En het ziekenfonds was goedkoop, vooral voor de burger, omdat de overheid veel geld inlegde. Je lijkt de SP wel.quote:
Ben je daar weleens geweest? De gemiddelde Filipijn praat beter Engels dan de gemiddelde Nederlander. (Ex- Amerikaanse kolonie).quote:Op zaterdag 15 februari 2014 13:38 schreef luxerobots het volgende:
- Taal- en cultuurverschillen, op de Filipijnen wordt nu niet bepaald goed Engels gesproken. En natuurlijk geen Nederlands, toch fijn als een Nederlander Nederlands kan spreken als hij ziek in het ziekenhuis komt.
Opleiding daar is prima hoor. Weleens in een Filipijns ziekenhuis geweest? En er is daar een overschot aan verpleegkundigen.quote:- We kankeren veel, maar onze medische opleidingen zijn van goede kwaliteit. Op de Filipijnen is dat minder. Privéscholen komen daar wel in de buurt.
Dat merken we dan wel. Als ze niet kunnen concurreren met Nederlanders dan komen ze niet. Die berekening kunnen ze prima zelf maken. En geen baan (meer) = binnen een maand terug naar de Filipijnen.quote:- Zo'n Filipijnse gaat hier ook wonen, zodat ze echt niet allemaal taken voor een fractie van de kosten kan uitvoeren. Daarnaast zenden Filipijnen vaak veel geld naar hun familie thuis.
Tenzij de Nederlanders tegen een marktconform salaris gaan werken. Dan hoeven die Filipijnen helemaal niet te komen.quote:- Werkloosheid neemt toe als we werk door buitenlanders laten doen.
Ik vind gewoon sowieso dat iedereen die hier wil werken ook gewoon moet kunnen komen. En wie hier verder komt om te profiteren zonder iets bij te dragen mogen/moeten ze gewoon ook meteen terugsturen. Zonder recht op 5 jaar procederen om vervolgens uit humanitaire overwegingen een vergunning en een bijstandsuitkering te krijgen.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 10:52 schreef SeLang het volgende:
Gewoon meer marktwerking in voeren. Er is genoeg prima opgeleid medisch personeel in bijvoorbeeld de Filipijnen dat graag naar Nederland komt om allerlei taken voor een fractie van de huidige kosten uit te voeren.
Het zou me verbazen als ze om monetaire redenen QE gaan doen omdat de ECB tot zover altijd heeft aangegeven daar weinig in te zien, vooral vanwege het gebrek aan resultaat met QE in de VS.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 21:50 schreef HiZ het volgende:
In Der Spiegel wordt erop gewezen dat de ECB het hele probleem met de OMT kan laten verdwijnen door het programma licht te veranderen; en en passant iets doen wat de tegenstanders nog veel vreselijker zullen vinden dan het beloven eurozone lidstaten niet onder te laten gaan en de oplossing is heel simpel en drastisch. Wat de ECB, volkomen legaal kan doen is de voorwaarde dat het moet gaan om landen die steun nodig hebben te verwijderen uit het programma. De ECB heeft namelijk een onbeperkt recht tot aankopen van staatspapieren als dat gebeurt in het kader van monetaire politiek. Bijvoorbeeld zoals de Fed dat doet in de VS met QE
Der Spiegel wijst er ook op dat de ECB wel eens zou kunnen besluiten om dat gewoon te gaan doen omdat ze weinig andere mogelijkheden meer hebben voor monetair beleid nu de 0,25% ook al niet echt afdoende lijkt te zijn. Tegen de tijd dat Karlsruhe (als ze de lef hebben) daarover een zaak accepteert, dan zal een uitspraak niets meer kunnen veranderen.
quote:Op zondag 16 februari 2014 09:13 schreef SeLang het volgende:
Het grote verschil met een paar jaar geleden is echter dat dit niet meer het systeemrisico is dat het toen was. De risico's zijn inmiddels grotendeels naar de belastingbetalers en pensioenfondsen geschoven.
De strekking van mijn post was niet zozeer economisch alswel politiek/juridisch. Het geeft ook aan hoe onzinnig Karlsruhe bezig is; het OMT is een toepassing van één van de monetaire bevoegdheden van de ECB.quote:Op zondag 16 februari 2014 09:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Al met al verwacht ik niet dat de ECB veel gaat backstoppen. De OMT heeft haar doel inmiddels bereikt, namelijk tijd winnen om defaults mogelijk te maken zonder fatale consequenties voor de euro. Het was een geniale zet van Draghi.
Naar mijn mening en de mening van Karlsruhe valt het OMT niet onder de bevoegdheden van de ECB. Maar we worden het hierover toch niet eens.quote:Op zondag 16 februari 2014 14:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
De strekking van mijn post was niet zozeer economisch alswel politiek/juridisch. Het geeft ook aan hoe onzinnig Karlsruhe bezig is; het OMT is een toepassing van één van de monetaire bevoegdheden van de ECB.
Wat houdt dat systeem in?quote:Op zondag 16 februari 2014 18:58 schreef arjan1112 het volgende:
Wat denken/vinden jullie er van dat de EU probeert om het Deense hypotheeksysteem in de hele EU in te voeren ?
bron: http://www.bnr.nl/opinie/(...)nder-een-centje-pijnquote:De reden is dat in Denemarken de funding voor de hypotheken niet door de banken wordt verstrekt, maar via de beurs, door private beleggers. En bij wat in Denemarken een 'traditionele hypotheek' wordt genoemd, is die relatie 1-op-1. Dus een 30-jarige hypotheek wordt gefinancierd via een 30-jarige obligatie met dezelfde rentevaste periode en aflossingsprofiel. Heerlijk, die traditionele, ouderwetse producten.
Maar er is meer. De hypotheekrente wordt op de kapitaalmarkt bepaald. Iedere hypotheekbezitter kan de tarieven transparant in de krant of op internet lezen. Voortdurend worden nieuwe series uitgegeven. De kapitaalmarkt stelt de hypotheekgever in staat zijn uitstaande schuld te managen. De obligaties mogen altijd tegen de marktprijs op de beurs worden teruggekocht. Die flexibiliteit is een groot voordeel ten opzichte van de Nederlandse situatie. Bij een stijgende rente daalt immers ook de uitstaande hypotheekschuld.
Is er nog een rol voor de banken? Ja, speciale Deense hypotheekbanken nemen tegen betaling het kredietrisico over. Volgens de Deense Centrale Bank heeft een belegger in Deense pandbrieven nog nooit een faillissement meegemaakt. Belangrijkste reden: een verplicht zeer stringent leenbeleid, max 80% lening, 20% eigen geld.
Het gebruik maken van de kapitaalmarkt in plaats van de banken, maar ook de vergaande standaardisatie en transparantie zorgen er voor dat het zowel voor hypotheeknemer als hypotheekgever interessant is. Een deel van de bancaire marge wordt immers verdeeld. Dat moet als muziek in de oren klinken voor VEH.
Nee, inderdaad ik vind dat de ECB niet binnen de jurisdictie van een Duitse rechtbank valt.quote:Op zondag 16 februari 2014 18:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
Naar mijn mening en de mening van Karlsruhe valt het OMT niet onder de bevoegdheden van de ECB. Maar we worden het hierover toch niet eens.
Volgens cijfers die ik hier een tijdje geleden postte komt Griekenland al rond juni in financieringsproblemen, maar we zullen zien....quote:Eurogroup's Dijsselbloem says decision on another Greek program set to come in h2 but possibly another Greek program won't be needed
Cool.quote:Op zondag 16 februari 2014 19:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
bron: http://www.bnr.nl/opinie/(...)nder-een-centje-pijn
quote:''Europa verhoogt groeiverwachting Nederland
De Nederlandse economie groeit dit jaar niet met 0,2 maar met 1,0 procent. Dat verwacht Europees Commissaris Olli Rehn (economische en monetaire zaken), blijkt uit zijn verhoogde raming die dinsdag is gepubliceerd. ''
Zelf denk ik dat de huizenmarkt wel iets beter wordt, mensen moeten toch wonen, er zit een natuurlijk verloop van koop en verkoop in. De zorg zie ik op de langere termijn eigenlijk alleen maar duurder worden.quote:Rehn verwacht dat de consumptie aan het eind van 2014 zijn bodem bereikt, als gevolg van de betere stemming op de huizenmarkt en de lagere belastingen op arbeid en lagere zorgpremies.
quote:Sterke groei bijstand
Eind december 2013 ontvingen 413 duizend personen bijstand. Dit waren er 10 duizend meer dan een kwartaal eerder. Over geheel 2013 is het aantal bijstandsontvangers tot de AOW-gerechtigde leeftijd met 33 duizend toegenomen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS.
De toename in 2013 is de grootste sinds 2009 en aanzienlijk groter dan die in 2011 en 2012. In deze jaren ging het aantal bijstandsgerechtigden met respectievelijk 11 en 13 duizend omhoog. De ontwikkeling van de bijstand loopt in de pas met de verslechterde arbeidsmarkt. Het jaar 2013 kende een groot banenverlies en een sterke toename van het aantal WW-uitkeringen.
In alle leeftijdsgroepen nam het aantal bijstandsontvangers in 2013 toe. De stijging was naar verhouding het grootst bij de 27- tot 45-jarigen en bedroeg 11 procent. Bij de jongere bijstandsontvangers tot 27 jaar ging het om 7,5 procent groei, bij de 45-plussers om bijna 7 procent.
quote:Euro zone inflation stabilizes in 'danger zone', unemployment stays high
BRUSSELS Fri Feb 28, 2014 5:35am EST
(Reuters) - Euro zone inflation stabilized in what the European Central Bank has called the "danger zone" in February, data showed on Friday, while unemployment remained stuck near record highs ahead of an ECB policy meeting next week.
The European Union's statistics office Eurostat estimated that consumer prices in the 18 countries sharing the euro rose 0.8 percent year-on-year this month. That was the same rate as in January and December, after readings of 0.9 percent in November and 0.7 percent in October.
ECB President Mario Draghi has warned of the risk of inflation getting stuck in a danger zone below 1 percent, but said again on Thursday that there was clearly no deflation.
February's inflation rate was stable because lower energy costs were offset by more expensive industrial goods and services.
But so-called core inflation, which excludes the most volatile components like energy, food, alcohol and tobacco prices, continued to inch higher, to 1.0 percent year-on-year from 0.8 percent in January and 0.7 percent in December.
Price pressures in the euro zone economy are low because unemployment remains stuck close to record highs. Eurostat said on Friday that 12 percent of the bloc's workforce was unemployed in January, unchanged from a month before.
In absolute terms, the number of people without jobs edged higher to 19,175,000 from 19,158,000 in December, it said.
Wat een armlastige boel daar, ze krijgen nog geen euro de man...quote:Italiaanse regering voorkomt faillissement Rome
De nieuwe Italiaanse regering van premier Matteo Renzi heeft een forse kapitaalinjectie goedgekeurd voor de stad Rome, waarmee een faillissement van de hoofdstad moet worden voorkomen.
Dat schrijft Reuters vrijdag.
De regering injecteert 570 euro in de stad, om de salarissen van de gemeenteambtenaren te kunnen betalen en diensten als het openbaar vervoer en het ophalen van het vuilnis door te kunnen laten gaan.
De burgemeester van de stad waarschuwde eerder dat de stad zonder steun dit soort noodzakelijke diensten niet langer meer kon uitvoeren. De schuld bedraagt 14 miljard euro. Rome hoopt die in 2048 te hebben afgelost.
Critici vinden dat de hoofdstad een voorkeursbehandeling krijgt. Renzi heeft daarom een aantal voorwaarden aan de steun: de bestuurders moeten uitleggen hoe ze de begrotingsschuld onder controle krijgen en verantwoording afleggen over de grootte van de ambtenarenapparaat. Ook moet de gemeente onroerend goed gaan verkopen.
http://www.rtlnieuws.nl/e(...)ng-vertrouwen-mkb-vsquote:Vertrouwen Amerikaanse MKB daalt
Het vertrouwen in het midden- en kleinbedrijf (mkb) in de Verenigde Staten is in februari gedaald. Dat meldde brancheorganisatie NFIB dinsdag.
De vertrouwensindex van NFIB zakte naar 91,4, van 94,1 in januari. Economen voorspelden in doorsnee een stand van 93,8.
quote:CBS: Kwartaalmonitor Groothandel vierde kwartaal 2013
Voor de Nederlandse groothandel gloort er nog geen licht op aan het eind van de tunnel. Over heel 2013 daalde de omzet van de groothandel met 2,7 procent. Het grootste omzetverlies werd in het vierde kwartaal geleden toen de omzet 3,1 procent lager was dan een jaar eerder.
Grootste verliezers in 2013 waren de groothandel in grondstoffen, halffabricaten en bouwmaterialen en de groothandel in kapitaalgoederen. Zo moest de groothandel in ICT-apparatuur in 2013 ruim 4 procent aan omzet inleveren in vergelijking met 2012. Alleen de markt van consumentenproducten was licht positief in 2013 voor zowel de voedings- en genotmiddelen als de non-foodproducten.
quote:CBS: Werkloosheid verder toegenomen
De voor seizoeninvloeden gecorrigeerde werkloosheid nam in februari 2014 met 13 duizend toe en kwam uit op 691 duizend personen. Dat is 8,8 procent van de beroepsbevolking. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS.
Uit cijfers van UWV blijkt dat het aantal WW-uitkeringen in februari 2014 net als in januari uitkwam op 460 duizend. In februari 2013 steeg het aantal WW-uitkeringen nog met 2 procent.
Dat gekunstel met cijfers altijd. Wat zijn die 'seizoensinvloeden' ?quote:
quote:Om de kortetermijnontwikkeling van de werkloosheid in beeld te brengen wordt uitgegaan van de voor seizoeninvloeden gecorrigeerde cijfers. Deze cijfers houden rekening met veranderingen in de werkloosheid die zich ieder jaar opnieuw voordoen.
Zo is het gebruikelijk dat het niet voor seizoeninvloeden gecorrigeerde aantal werklozen in de eerste maanden van het jaar stijgt (bijvoorbeeld vanwege aflopende contracten of slechte weersomstandigheden).
Ook in juli stijgt de werkloosheid doorgaans, waarna in augustus de werkloosheid weer daalt (vooral bij jongeren). Dit patroon van seizoeninvloeden hoeft niet in alle jaren precies gelijk te zijn; afwijkingen van het standaardpatroon blijven in de cijfers zichtbaar.
quote:The truth is out: money is just an IOU, and the banks are rolling in it
The Bank of England's dose of honesty throws the theoretical basis for austerity out the window
Back in the 1930s, Henry Ford is supposed to have remarked that it was a good thing that most Americans didn't know how banking really works, because if they did, "there'd be a revolution before tomorrow morning".
Last week, something remarkable happened. The Bank of England let the cat out of the bag. In a paper called "Money Creation in the Modern Economy", co-authored by three economists from the Bank's Monetary Analysis Directorate, they stated outright that most common assumptions of how banking works are simply wrong, and that the kind of populist, heterodox positions more ordinarily associated with groups such as Occupy Wall Street are correct. In doing so, they have effectively thrown the entire theoretical basis for austerity out of the window.
To get a sense of how radical the Bank's new position is, consider the conventional view, which continues to be the basis of all respectable debate on public policy. People put their money in banks. Banks then lend that money out at interest – either to consumers, or to entrepreneurs willing to invest it in some profitable enterprise. True, the fractional reserve system does allow banks to lend out considerably more than they hold in reserve, and true, if savings don't suffice, private banks can seek to borrow more from the central bank.
The central bank can print as much money as it wishes. But it is also careful not to print too much. In fact, we are often told this is why independent central banks exist in the first place. If governments could print money themselves, they would surely put out too much of it, and the resulting inflation would throw the economy into chaos. Institutions such as the Bank of England or US Federal Reserve were created to carefully regulate the money supply to prevent inflation. This is why they are forbidden to directly fund the government, say, by buying treasury bonds, but instead fund private economic activity that the government merely taxes.
It's this understanding that allows us to continue to talk about money as if it were a limited resource like bauxite or petroleum, to say "there's just not enough money" to fund social programmes, to speak of the immorality of government debt or of public spending "crowding out" the private sector. What the Bank of England admitted this week is that none of this is really true. To quote from its own initial summary: "Rather than banks receiving deposits when households save and then lending them out, bank lending creates deposits" … "In normal times, the central bank does not fix the amount of money in circulation, nor is central bank money 'multiplied up' into more loans and deposits."
In other words, everything we know is not just wrong – it's backwards. When banks make loans, they create money. This is because money is really just an IOU. The role of the central bank is to preside over a legal order that effectively grants banks the exclusive right to create IOUs of a certain kind, ones that the government will recognise as legal tender by its willingness to accept them in payment of taxes. There's really no limit on how much banks could create, provided they can find someone willing to borrow it. They will never get caught short, for the simple reason that borrowers do not, generally speaking, take the cash and put it under their mattresses; ultimately, any money a bank loans out will just end up back in some bank again. So for the banking system as a whole, every loan just becomes another deposit. What's more, insofar as banks do need to acquire funds from the central bank, they can borrow as much as they like; all the latter really does is set the rate of interest, the cost of money, not its quantity. Since the beginning of the recession, the US and British central banks have reduced that cost to almost nothing. In fact, with "quantitative easing" they've been effectively pumping as much money as they can into the banks, without producing any inflationary effects.
What this means is that the real limit on the amount of money in circulation is not how much the central bank is willing to lend, but how much government, firms, and ordinary citizens, are willing to borrow. Government spending is the main driver in all this (and the paper does admit, if you read it carefully, that the central bank does fund the government after all). So there's no question of public spending "crowding out" private investment. It's exactly the opposite.
Why did the Bank of England suddenly admit all this? Well, one reason is because it's obviously true. The Bank's job is to actually run the system, and of late, the system has not been running especially well. It's possible that it decided that maintaining the fantasy-land version of economics that has proved so convenient to the rich is simply a luxury it can no longer afford.
But politically, this is taking an enormous risk. Just consider what might happen if mortgage holders realised the money the bank lent them is not, really, the life savings of some thrifty pensioner, but something the bank just whisked into existence through its possession of a magic wand which we, the public, handed over to it.
Historically, the Bank of England has tended to be a bellwether, staking out seeming radical positions that ultimately become new orthodoxies. If that's what's happening here, we might soon be in a position to learn if Henry Ford was right.
quote:Beschikbaar inkomen huishoudens opnieuw gedaald
Nederlandse huishoudens hebben het beschikbaar inkomen zien afgelopen jaar dalen met 1,1 procent.
Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.
Een jaar eerder daalde het beschikbare inkomen ook al. Toen met 2,2 procent.
De afname in 2013 is vooral het gevolg van het achterblijven van de lonen bij de inflatie, de afname van de werkgelegenheid en een toename van de belastingen en sociale premies.
De inflatie lag met 2,5 procent ruimschoots boven de gemiddelde stijging van de cao-lonen met 1,2 procent.
quote:Western banking regulations costly and 'mutually destructive' – IMF report
International Monetary Fund says policymakers have failed to stabilise sector and protect taxpayers from banks too big to fail
quote:Western governments have put in place banking regulations that could be "mutually destructive", and undermine efforts to prevent bust banks from costing taxpayers billions of pounds, according to a report by the International Monetary Fund.
Policymakers representing the world's biggest financial centres have failed to make the banking sector stand on its own two feet by ending implicit subsidies and co-ordinating rescue plans when multinational banks go bust, the Washington-based lender of last resort said.
In a hard-hitting report, it accused policymakers of falling short in their efforts to protect taxpayers from banks that are still too big to fail.
The IMF praised efforts to make banks more secure, particularly by forcing them to hold more capital and rules that restrict them from making risky loans.
A week before vital meetings of G20 ministers in Washington, it said efforts such as the Dodd-Frank Act and the Vickers report in the UK limited the scope for banks to embark on reckless lending and need a taxpayers' bailout in the event of them going bust.
But in its Global Financial Stability Report, the IMF said the impact of a bank crash would be still be severe and could destabilise the international financial system.
Heerlijk, ze leren het nooit daar en nu kan het Feest van Bubbels en Inflatie pas écht beginnen! Die kredietgroei gaat de economie aanwakkeren, wat de kredietverstrekking weer verder opstookt, en voor je het weet zit de VS op een groeipercentage met Chinese allure.quote:Financiële Telegraaf - ma 07 apr 2014, 21:47
Consumentenkrediet VS groeit verrassend sterk
WASHINGTON (AFN) - De kredietverlening aan consumenten in de Verenigde Staten is in februari onverwacht sterk gegroeid. Dat blijkt uit cijfers die de Federal Reserve, de koepel van Amerikaanse centrale banken, maandag heeft gepubliceerd. Economen zien het als een gunstig teken voor de economie.
De verbetering van de arbeidsmarkt en de waardestijgingen van woningen en aandelenportefeuilles versterken de financiële positie en het vertrouwen van consumenten, die daardoor meer kunnen en ook durven lenen. Het consumentenkrediet nam in februari met 16,5 miljard dollar (12 miljard euro) toe. Economen rekenden gemiddeld op een toename met 14 miljard dollar, na een licht naar boven bijgestelde groei van 13,8 miljard dollar in januari.
De Fed signaleerde begin februari al in een rapport dat banken het afgelopen kwartaal over het algemeen scheutiger zijn geworden met krediet en de voorwaarden voor veel soorten leningen hebben versoepeld. Met name de autoverkoop profiteert daarvan.
Pardon? Waarom is dat potje er?quote:Hoeveel over-reserves hadden de Amerikaanse banken ook weer bij de FED klaar staan om uit te lenen.. $4.000 miljard? Nom nom nom goud nom nom
Omdat de FED die banken o.a. een shitload aan mislukte hypotheekbundels uit handen heeft genomen en ze daar een hoop contanten voor heeft teruggegeven. Omdat dat geld momenteel nergens goed te investeren is en de FED ze een aardige rente biedt, laten de banken dat op hun rekening bij de FED staan. Zodoende hebben de quantitative easing-operaties tot nu toe weinig inflatie tot gevolg gehad. Maar als de economie schijnbaar lekker groeit en de kredietverstrekking toeneemt, kan dat geld alsnog de reële economie instromen en voor bubbelvorming en stijgende prijzen zorgen. De economie gaat dan (in geld gemeten) nog harder stijgen en iedereen zal roepen dat het fantastisch gaat, terwjl de kans groot is dat de bodem gelegd wordt voor een periode van gierende inflatie.quote:
quote:ECB moving closer to unconventional policy
The ECB received another set of disappointing inflation reports today. For some time now the central bank has been betting on the fact the declining inflation figures were driven by food and energy, while the core CPI rate was recovering. Well, that didn't turn out to be the case, at least for now.
With the euro remaining at lofty levels, the ECB is beginning to prepare the markets for new monetary stimulus, as the various officials discuss "unconventional" policy.
Deflatie wordt wel gezien als iets verschrikkelijks. Terwijl deflatie zorgt voor lagere prijzen. Wie wil dat nu niet? Ik wil wel meer te besteden hebben. Het probleem zit hem bij overheden en mensen met schulden, met deflatie nemen hun schulden toe. Daarom deze paniek, en een mogelijk zelfs negatieve rente.quote:'Negatieve rentes mogelijk in Europa'
Als de inflatie in het eurogebied verder wegzakt, is het niet ondenkbaar dat we in Europa te maken krijgen met negatieve rentes.
Dat herhaalde de president van De Nederlandsche Bank (DNB), Klaas Knot, zaterdag in een interview in NRC Handelsblad.
Met deflatie dalen ook de bedrijfswinsten omdat de prijzen dus lager worden. Minder winst voor bedrijven == krimp van economie.quote:Op zaterdag 26 april 2014 22:02 schreef luxerobots het volgende:
http://www.nu.nl/economie(...)elijk-in-europa.html
[..]
Deflatie wordt wel gezien als iets verschrikkelijks. Terwijl deflatie zorgt voor lagere prijzen. Wie wil dat nu niet? Ik wil wel meer te besteden hebben. Het probleem zit hem bij overheden en mensen met schulden, met deflatie nemen hun schulden toe. Daarom deze paniek, en een mogelijk zelfs negatieve rente.
Behalve wanneer je in de schulden verkeert...quote:Op zondag 27 april 2014 10:51 schreef SeLang het volgende:
Deflatie is dan een natuurlijke situatie waar verder niets slechts aan is.
Ja, net zoals inflatie slecht is als je een positief saldo hebt. De schuld van de één is het bezit van de ander. Maar de overheid heeft alleen maar schuld, daarom doen ze zo paniekerig over deflatie. De staat heeft een eenzijdig belang.quote:Op dinsdag 29 april 2014 12:51 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Behalve wanneer je in de schulden verkeert...
Lijkt mij dat de schuld van de overheid toch ook wel het allerbelangrijkste is, niet? Wat heb je nou aan failliete landen en bedrijven die het wel goed doen? Het gaat uiteindelijk toch om de burgers van een land. Kijk nou hoeveel werkloosheid er in Spanje en Griekenland bv is, enorm veel mensen in de armoede omdat die landen zo diep in de schuld zitten. Dat is toch geen wenselijke situatie?quote:Op dinsdag 29 april 2014 13:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja, net zoals inflatie slecht is als je een positief saldo hebt. De schuld van de één is het bezit van de ander. Maar de overheid heeft alleen maar schuld, daarom doen ze zo paniekerig over deflatie. De staat heeft een eenzijdig belang.
Boven de rest van andere landen? Voor de rest ook laag. In maart was het 0,80%.quote:Op zondag 27 april 2014 07:59 schreef arjan1112 het volgende:
De inflatie in Nederland en Duitsland is toch juist boven gemiddeld ?
de bezittingen van de staat , wegen gebouwen enz. zijn meer waard dan de staatsschuldquote:Op dinsdag 29 april 2014 13:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja, net zoals inflatie slecht is als je een positief saldo hebt. De schuld van de één is het bezit van de ander. Maar de overheid heeft alleen maar schuld, daarom doen ze zo paniekerig over deflatie. De staat heeft een eenzijdig belang.
Wat is er in godesnaam in 2009 gebeurd wanneerw e van +4% naar -1% vliegen?quote:Op dinsdag 29 april 2014 18:42 schreef F.Begbie het volgende:
[..]
Boven de rest van andere landen? Voor de rest ook laag. In maart was het 0,80%.
[ afbeelding ]
NL
[ afbeelding ]
Eurozone
Da's 2008, het begin van de huidige crisis..quote:Op dinsdag 29 april 2014 20:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat is er in godesnaam in 2009 gebeurd wanneerw e van +4% naar -1% vliegen?
Dat snap ik, maar dan nog. Was de economie toen zo oververhit dat prijzen opeens van +4% gingen dalen?quote:Op dinsdag 29 april 2014 20:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Da's 2008, het begin van de huidige crisis..
quote:"Rutte dreigde met vertrek uit euro"
Premier Rutte heeft in 2012 gedreigd dat Nederland de eurozone verlaat. Dat schrijft de Volkskrant op basis van gesprekken met betrokkenen.
De premier zou dat hebben gedaan tijdens een overleg in het Catshuis met EU-president Herman Van Rompuy.
Die laatste zegt in de Volkskrant dat hij "verwonderd" was. Volgens Van Rompuy heeft geen enkele andere premier ooit met het lidmaatschap van de eurozone gezwaaid.
Rutte was het niet eens met plannen van Van Rompuy. De EU-president wilde dat lidstaten strikte afspraken met Brussel zouden maken over economische hervormingen. Landen die zich aan die contracten hielden, zouden worden beloond. De premier zag dit als een opmaat naar een 'transferunie' en was daar fel op tegen, schrijft de krant.
Van Rompuy
Rutte zou tegen Van Rompuy hebben gezegd: als het zo gaat gebeuren, stapt Nederland uit de eurozone. Volgens aanwezigen kwam de uitval van Rutte door verkiezingskoorts. Drie maanden later waren er Tweede Kamerverkiezingen.
Een van de tafelgenoten zegt in de krant "dat Rutte de zuigkracht van Wilders voelde". Bij de verkiezingen speelde Europa, en dan met name de steun aan Griekenland, een belangrijke rol.
"Nooit aan de orde"
Rutte heeft aan de Volkskrant laten weten dat een dreigement de euro op te geven nooit aan de orde is geweest. Wel dat hij Van Rompuy in stevige bewoordingen duidelijk heeft gemaakt de plannen desnoods te vetoën.
De plannen van Van Rompuy waren onderdeel van de blauwdruk voor Europa die hij op verzoek van de regeringsleiders had geschreven. Volgens de EU-president stond Nederland niet alleen in zijn verzet, maar waren de contracten ook voor andere lidstaten een bijzonder gevoelig punt.
http://nos.nl/artikel/642(...)ertrek-uit-euro.html
Volgens mij ligt die verhouding onder vuur vanwege privatisering.quote:Op dinsdag 29 april 2014 19:52 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
de bezittingen van de staat , wegen gebouwen enz. zijn meer waard dan de staatsschuld
Dat is wat dit betreft niet relevant. Het gaat erom wie de schuld heeft en wie de andere kant van de schuld (wie is de crediteur). Inflatie is een vorm van herverdeling. In dit geval herverdeling ten gunste van de staat. Inflatie is daarom gewoon een vorm van belasting.quote:Op dinsdag 29 april 2014 19:52 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
de bezittingen van de staat , wegen gebouwen enz. zijn meer waard dan de staatsschuld
het enige wat iemand met een hypotheek nodig heeft is een baanquote:Op maandag 5 mei 2014 04:53 schreef FrankElst het volgende:
Deflatie is voor veel Nederlanders, met hun enorme hypotheekschulden, funest.
Ik las ooit een stukje 4 jaar geleden in het Financieel Dagblad van een nieuwbakken econoom (net afgestudeerd) dat hij een huis had gekocht. Hij riep: Laat de inflatie maar heel hoog worden de komende tijd, ik heb lekker een huis gekocht.quote:Op maandag 5 mei 2014 04:53 schreef FrankElst het volgende:
Mwoah..als je ook negatieve rente over je hypotheekschuld vangt....quote:Op maandag 5 mei 2014 04:53 schreef FrankElst het volgende:
yihaa..quote:Op donderdag 8 mei 2014 20:25 schreef SeLang het volgende:
BTW: ik heb even gecheckt wat de gemiddelde CPI inflatie is geweest in het euro gebied van jan 2004 tot maart 2014: 2,00% !
Aangezien de target van de ECB is: "Below but close to 2%" zitten ze eigenlijk nog iets te hoog over die periode en is het goed om een tijdje een lagere inflatie te hebben om dat recht te trekken.
Gezien dat hun enige mandaat die "Below but close to 2%" is doen ze het eigenlijk fantastisch goed!
Wijze uitspraak van een wijze man. Maar je red het niet met rentes normaliseren en de bank balance sheets afbouwen. Het probleem zit veel dieper. Het complete systeem moet veranderd worden.quote:Op donderdag 8 mei 2014 20:16 schreef SeLang het volgende:
Ik vraag me af of die ultra lage rentes niet juist CPI deflatie in de hand werken. Je bent dan namelijk onrendabele economische activiteit aan het subsidiëren (waardoor overcapaciteit in stand blijft en marges steeds kleiner worden) ten koste van spaargeld en pensioenen (waardoor mensen juist onzeker worden en meer gaan sparen om de verliezen goed te maken).
Je signaleert met die ultra lage rentes ook dat het allemaal heel slecht gaat. Zonder al dat gesomber van centrale banken zouden mensen volgens mij veel optimistischer zijn over de toekomst.
Zes jaar lang ultra lage rentes, QE en al die onzin is er kennelijk weinig bereikt. Misschien wordt het tijd om eindelijk de conclusie te trekken dat het zo niet werkt en gewoon rentes normaliseren en bank balance sheets afbouwen.
[ afbeelding ]
Briljant ja, dat was trouwens pas na een correctie. Merk op dat ondanks de "taper", er nog steeds geld in de economie (of wat daar voor doorgaat) wordt gepompt. Het weer als excuus is domweg triest; men wil gewoon niet toegeven dat de middenklasse om zeep wordt geholpen en de VS steeds meer richting derde wereld schuift wat betreft inkomensverdeling. Om het even af te maken; de "groei" kwam vooral tot stand door hogere zorgkosten door het fantastische Obamacare.quote:Op donderdag 1 mei 2014 21:06 schreef luxerobots het volgende:
Ik moet altijd een beetje lachen om de verhalen, vooral van de regerende politici, dat het economisch weer helemaal op de rit komt.
Zelfs in de VS, waar het herstel toch wat beter lijkt dan hier, het eerste kwartaal een groei van 0,1%. Kijk daar doen we het voor, de reden van dit tegenvallende cijfer? Het barre weer...
http://nos.nl/artikel/642259-kou-remt-groei-economie-vs.html
Inderdaad, het huidige systeem is op allerlei gebieden door en door rot. Ik denk dat je om enige verandering door te kunnen voeren, ook een hele lading ("school") aan economen moet afdanken. De volledig gefaalde economische theorieën worden nog steeds gevolgd door degenen die beleid bepalen.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 00:21 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Wijze uitspraak van een wijze man. Maar je red het niet met rentes normaliseren en de bank balance sheets afbouwen. Het probleem zit veel dieper. Het complete systeem moet veranderd worden.
Omdat men allerlei zwakzinnige trucs uithaalt om de inflatiecijfers te berekenen. Dat electronica "goedkoper" wordt, wordt als deflatoir gezien, maar dat is onzin (alsof je iedere x jaar een nieuwe TV, PC of iets dergelijks zou aanschaffen). Eerste levensbehoeften daarentegen, worden steeds minder meegeteld in het totaalplaatje, terwijl dat juist hetgeen is wat je "voelt".quote:Op donderdag 8 mei 2014 21:06 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
yihaa..waarom heb ik toch het idee dat ik veel meer koopkracht ben verloren?
Maar goed, die heeft natuurlijk niets te zeggen over monetair beleid.quote:*SCHAEUBLE SAYS RATES NOT FULFILLING THEIR ECONOMIC FUNCTION NOW
*SCHAEUBLE: FINANCIAL MARKETS HAVE ALMOST 'EXCESSIVE CONFIDENCE'
*SCHAEUBLE SAYS MARKET LIQUIDITY POINTS TO NEW BUBBLES
Niet onaardig, maar daarmee is die baardaap voor mij nog niet gecompenseerd hoor.quote:
Zozo, 720 miljard maar liefst. Dat is de hele omvang van de economie. Of twee keer het totaal van alle spaartegoeden van alle Nederlanders. Gaan die doemdenkers wel eens te rade bij zichzelf of de uitkomst van hun verhaal ook maar enigszins plausibel is, en zo nee, of er dan niet misschien ergens een foutje in de redenering zit?quote:Op donderdag 22 mei 2014 13:58 schreef dvr het volgende:
[..]
Niet onaardig, maar daarmee is die baardaap voor mij nog niet gecompenseerd hoor.
Ondertussen:
NEDERLAND WORDT 720 MILJARD ARMER DOOR DE EURO
Nee pipo, dat is slechts de waarde van één jaar economische activiteit. De welvaart en welstand waar we hier in NL op zitten is het resultaat van een paar honderd jaar van dergelijke activiteit. Verder wordt in de titel (van méér dan die titel heb je nog geen kennis genomen) niet gesuggereerd dat die schade zich in één jaar zou voltrekken. Kortom, misschien toch eerst even kennisnemen van dat pamflet en er dan pas op kankeren?quote:Op donderdag 22 mei 2014 14:08 schreef Igen het volgende:
Zozo, 720 miljard maar liefst. Dat is de hele omvang van de economie.
O ja, je hebt helemaal gelijk. Sorry. Over de jaren heen kunnen dingen flink opstapelen.quote:Op donderdag 22 mei 2014 14:30 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee pipo, dat is slechts de waarde van één jaar economische activiteit. De welvaart en welstand waar we hier in NL op zitten is het resultaat van een paar honderd jaar van dergelijke activiteit. Verder wordt in de titel (van méér dan die titel heb je nog geen kennis genomen) niet gesuggereerd dat die schade zich in één jaar zou voltrekken. Kortom, misschien toch eerst even kennisnemen van dat pamflet en er dan pas op kankeren?
6 biljoen, dat getal werd een paar jaar geleden ook al genoemd als het oninbare deel van de schuldenberg in de (m.n. zuidelijke) eurozone. Dat is 20.000 euro per inwoner, geen onredelijke aanname wat mij betreft, het zal iig in die orde van grootte liggen.quote:Op donderdag 22 mei 2014 14:33 schreef JimmyJames het volgende:
6 triljoen aan oninbare schulden lijkt me extreem veel.
?? De schulden hebben looptijden van hooguit 30 jaar, maar in een crisis zal een groot gedeelte versneld afgeschreven moeten worden. Daarnaast zijn er allerlei andere factoren, zoals welk deel zijn we kwijt door garanties aan het steunfonds, welk deel door afschrijvingen, en hoe groot is überhaupt het Nederlandse aandeel in die kredietberg. Het genoemde en onderbouwde potentiële verlies van 140 tot 720 miljard voor Nederland lijkt mij plausibel, maar mocht Europa voor zo'n schok komen te staan, dan twijfel ik er niet aan dat de ECB zal ingrijpen met ongelimiteerde hoeveelheden gratis euro's (en anders DNB met dito guldens) zodat het feitelijke vermogens- en koopkrachtverlies moeilijk nog in euro's uit te drukken zal zijn.quote:Op donderdag 22 mei 2014 14:50 schreef Igen het volgende:
Met wat nattevingerwerk neem ik even een tijdsperiode van 100 jaar en een disconteringsvoet van 3%.
Ik heb het pamflet niet gekocht, dus mij is het een raadsel waar die 720 miljard uit bestaat. Maar voor directe schade lijkt het me wat veel, en voor inkomstenderving door een remmende werking van de euro op de economie lijkt het me juist weer heel erg natte-vingerwerk waarmee je met iets andere parameters ook zo op twee biljoen in de plus of in de min zit. Maar ik weet het niet, want ik heb het pamflet niet.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:17 schreef dvr het volgende:
[..]
?? De schulden hebben looptijden van hooguit 30 jaar, maar in een crisis zal een groot gedeelte versneld afgeschreven moeten worden. Daarnaast zijn er allerlei andere factoren, zoals welk deel zijn we kwijt door garanties aan het steunfonds, welk deel door afschrijvingen, en hoe groot is überhaupt het Nederlandse aandeel in die kredietberg. Het genoemde en onderbouwde potentiële verlies van 140 tot 720 miljard voor Nederland lijkt mij plausibel, maar mocht Europa voor zo'n schok komen te staan, dan twijfel ik er niet aan dat de ECB zal ingrijpen met ongelimiteerde hoeveelheden gratis euro's (en anders DNB met dito guldens) zodat het feitelijke vermogens- en koopkrachtverlies moeilijk nog in euro's uit te drukken zal zijn.
quote:The ECB and low inflation: no such thing as conventional policy
The eurozone has been suffering from record low inflation for several months now. Last October the inflation rate dropped below 1 percent and has remained there ever since.
This low pace of price increases is dangerous because it undermines growth and makes our debt piles even more difficult to handle. The situation is beginning to resemble the ‘lost decade’ that Japan endured in the 1990s.
After a long period of hesitation, the European Central Bank (ECB) finally seems ready to counter low inflation. The ECB appears to have set out an order of play in which it first exhausts ‘conventional’ monetary policy, before considering ‘unconventional’ policy.
Yet due to the crisis this distinction between conventional and unconventional policy is seriously out of date.
Wanneer komt het moment dat ik moet gaan betalen voor een spaarrekening? Geld lijkt geen zak meer waard te zijn.quote:ECB verlaagt rente naar 0,15 procent
De ECB heeft de rente verlaagd van 0,25 naar 0,15 procent. Dat heeft de ECB zojuist bekendgemaakt.
De ECB hoopt dat dat de banken meer gaan uitlenen, verklaart ook BNR's Kees de Kort de stap van de ECB. "Meer uitlenen betekent meer economische activiteit. Dat is leuk en aardig, maar de ECB stelt ook telkens meer eisen aan de banken. Dus je kunt wel zeggen: meer eisen stellen en meer uitlenen, maar dat is een combinatie die niet voor de hand ligt."
Volgens minister Dijsselbloem zijn de verwachtingen rond de mogelijke maatregelen van de Europese Centrale Bank (ECB) om de economie te stimuleren en de lage inflatie aan te pakken, te hooggespannen en er ligt te veel druk op de centrale bank om de problemen op te lossen. Hij zei dat op een bijeenkomst in Londen.
twitter:BBCNewshour twitterde op donderdag 05-06-2014 om 14:06:29ECB cuts deposit rate to -0.1%: commercial banks will have to pay to lodge their money with the ECB rather than receive interest. reageer retweet
Geld wordt tegenwoordig niet meer automatisch meer geld. Met lage inflatie verliest het geld dat je hebt echter wel minder snel zijn waarde.quote:Op donderdag 5 juni 2014 13:58 schreef beantherio het volgende:
[..]
Geld lijkt geen zak meer waard te zijn.
Lang over gesproken, maar nu is het zoverquote:Op donderdag 5 juni 2014 14:28 schreef JimmyJames het volgende:
twitter:BBCNewshour twitterde op donderdag 05-06-2014 om 14:06:29ECB cuts deposit rate to -0.1%: commercial banks will have to pay to lodge their money with the ECB rather than receive interest. reageer retweet
Ik herinner me nog dat er in 2007 en 2008 (toen de crisis zich begon te ontvouwen) door alles en iedereen werd geroepen dat we spaarzamer zouden moeten zijn en dat er minder makkelijk geld geleend zou moeten kunnen worden. We zitten nu in een situatie die compleet het tegenovergestelde van dat streven is: je bent haast gek als je nog spaart en niet geld gaat lenen om te investeren.quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Geld wordt tegenwoordig niet meer automatisch meer geld. Met lage inflatie verliest het geld dat je hebt echter wel minder snel zijn waarde.
In zekere zin nog waar ook voor de banken.quote:Op donderdag 5 juni 2014 15:25 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik herinner me nog dat er in 2007 en 2008 (toen de crisis zich begon te ontvouwen) door alles en iedereen werd geroepen dat we spaarzamer zouden moeten zijn en dat er minder makkelijk geld geleend zou moeten kunnen worden. We zitten nu in een situatie die compleet het tegenovergestelde van dat streven is: je bent haast gek als je nog spaart en niet geld gaat lenen om te investeren.
quote:vr 06 jun 2014, 18:57
Krimp Griekse economie sterk afgezwakt
ATHENE (AFN) - De Griekse economie is in het eerste kwartaal van 2014 veel minder sterk gekrompen dan in de voorgaande periode.
Dat maakte het Griekse statistiekbureau vrijdag bekend op basis van voorlopige cijfers.
Het Griekse bruto binnenlands product (bbp) nam in de eerste 3 maanden van dit jaar met 0,9 procent af in vergelijking met een jaar eerder. In het vierde kwartaal van 2013 was nog sprake van een economische neergang met 2,3 procent en in het eerste kwartaal van vorig jaar kromp de economie van Griekenland met 6 procent.
De Griekse economie profiteerde vooral van een sterke export. Die nam met 5,4 procent toe. De bestedingen stegen met 0,8 procent. Voor dit jaar wordt een kleine groei verwacht van de Griekse economie.
Technisch gezien stelt -0.1% niets voor, maar ik ben benieuwd naar het psychologische effect op bankiers. Voor hun is het nieuw dat niet-investeren tot verlies gaat leiden, en verlies is natuurlijk de absolute gruwel van iedere bankier. Ik denk dat dat een belangrijker effect gaat krijgen dan alleen die tien basispuntjes rendementsverschil. Ze moeten nu iets gaan dóen met al dat geld.quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:29 schreef Perrin het volgende:
Lang over gesproken, maar nu is het zover
ze kunnen ook wat meer in de AEX beleggen he , dividend opstrijken RD of DSM om maar eens wat te noemen en wat meer calls en puts schrijven , daarnaast moet men toch veel meer liquide houden van diezelfde EUquote:Op zaterdag 7 juni 2014 22:37 schreef dvr het volgende:
[..]
Technisch gezien stelt -0.1% niets voor, maar ik ben benieuwd naar het psychologische effect op bankiers. Voor hun is het nieuw dat niet-investeren tot verlies gaat leiden, en verlies is natuurlijk de absolute gruwel van iedere bankier. Ik denk dat dat een belangrijker effect gaat krijgen dan alleen die tien basispuntjes rendementsverschil. Ze moeten nu iets gaan dóen met al dat geld.
quote:
quote:The almost impossible task of calculating the money generated by the oldest profession is being undertaken to conform with a European edict demanding that member states declare the percentage of GDP derived from illegal activities such as the sex trade, drug and people trafficking and contraband. Countries have until 2016 to comply.
Adding up the contributions made by illegal activities could have benefits – increasing GDP has the effect of reducing the public deficit as a ratio of output, so sex workers and drug dealers may help member states to drop below the EU debt ceiling of 3% of output.
quote:Estimated increase in GDP due to new European Union accounting methods, which will include contributions to output generated by drugs, prostitution and other activities from 2016:
0%-1% Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, Romania
1%-2% Czech Republic, Estonia, Ireland, Italy, Malta, Portugal, Slovakia, Slovenia, Spain
2%-3% Belgium, Denmark, Germany, France
3%-4% Austria, Netherlands, UK
4%-5% Finland, Sweden
Source: Eurostat
verstandig. ook de drugs en hoeren meetellen, en daar berekenen we dan de afdracht aan de EU overquote:Op maandag 9 juni 2014 21:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Een flinke opsteker voor de economie!
[..]
[..]
[..]
quote:di 10 jun 2014, 15:35
Financieringstekort Griekenland $12,6 miljard
door onze financiële redactie
AMSTERDAM -
Het financieringstekort van Griekenland is in 2015 $12,6 miljard. Dat meldt het IMF.
In het rapport over de vijfde review van Griekenland door het IMF schrijven medewerkers dat de steun van Europese landen zorgen voor 'goede vooruitzichten' dat toekomstige financieringstekorten gedicht kunnen worden.
De schuld kan dit jaar teruglopen tot 174,% van het bbp tegenover 175,2% in 2013.
Matig stuk.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 08:48 schreef 99.999 het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)dat-voor-gelul.dhtml
Wel een aardig stukje.
Hoezo gedwongen? Dit hadden ze zelf ook eerder kunnen doen en dan was het misschien iets minder ''gedwongen'' geweest. Overigens noem ik het verstrekken van miljarden, waarvan het zeer onzeker is dat er ooit iets van terugkomt, niet meedogenloos.quote:In de eurozone worden regerende elites van zuidelijke landen nu onder druk van de ECB en door de meedogenloze jongens en meisjes van het IMF gedwongen om op een ordentelijke manier te bezuinigen en de corruptie in eigen kring te bestrijden, pensioenstelsels aan te passen, en de belastingheffing efficiënter en eerlijker te maken.
Het lijkt er op dat de Volkskrant spreekbuis is geworden van de economen en politici die van de euro af willen. Afgelopen woensdag was een groot deel van Opinie & Debat voor die pleidooien ingeruimd.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 08:48 schreef 99.999 het volgende:
Wel een aardig stukje.
Captain Hindsight to the rescue!quote:Op vrijdag 13 juni 2014 10:30 schreef bascross het volgende:
[..]
Matig stuk.
[..]
Hoezo gedwongen? Dit hadden ze zelf ook eerder kunnen doen en dan was het misschien iets minder ''gedwongen'' geweest.
Absoluut wel.quote:Overigens noem ik het verstrekken van miljarden, waarvan het zeer onzeker is dat er ooit iets van terugkomt, niet meedogenloos.
Eén blik werpen op de staatsschuld is toch niet zo moeilijk?quote:
Je kan alleen geld uitlenen als iemand daar behoefte aan heeft. Dit geldt ook voor al die mensen die janken over de hypotheek waarmee ze ''genaaid zijn''. Iets met eigen verantwoordelijk enzo. Nogal een lastig begrip tegenwoordig.quote:Absoluut wel.
Het waren onze banken die het risico van Zuid-Europese leningen veel te laag hebben ingeschat en dus veel te veel geld tegen veel te lage rente hebben uitgeleend. Het waren onze banken die daardoor dreigden om te vallen als Zuid-Europa niet al hun geld zou terugbetalen. En de oplossing is geweest om alle risico's van de banken naar de overheid over te hevelen, en Zuid-Europa nog eens extra met leningen vol te pompen om oude leningen te kunnen afbetalen, en hen hardhandig een bezuinigingspakket op te leggen om die nieuwe leningen aan ons te kunnen terugbetalen. Dat kun je gerust meedogenloos noemen.
Zelfs als we die noodleningen kwijt zouden schelden, dan nog zou dat niet eens echt een aardigheidje zijn.
Het enige profijt wat ze dáár hebben, is dat de route van inflatie en wanbetaling niet mogelijk zijn, wat voor nu dus de gemakkelijke uitweg blokkeert maar op de langere termijn ongetwijfeld juist positief zal zijn.
Inderdaad, een lastig begrip. Beide kanten hebben verantwoordelijkheid.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 17:57 schreef bascross het volgende:
[..]
Je kan alleen geld uitlenen als iemand daar behoefte aan heeft. Dit geldt ook voor al die mensen die janken over de hypotheek waarmee ze ''genaaid zijn''. Iets met eigen verantwoordelijk enzo. Nogal een lastig begrip tegenwoordig.
Ik ben het met je eens dat banken ook verantwoordelijk zijn, zeker omdat zij beter zouden moeten weten. Banken zijn er ook veel te makkelijk van af gekomen. Ik vind het echter ook te gemakkelijk om te stellen dat de ECB en het IMF ''meedogenloos'' zijn richting de Zuid Europese landen.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 18:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Inderdaad, een lastig begrip. Beide kanten hebben verantwoordelijkheid.
Vergelijk het maar met een bijstandsmoeder die een proefrit maakt in een Bugatti en het ding in de prak rijdt. Natuurlijk heeft die bijstandsmoeder een eigen verantwoordelijkheid, maar de autoverkoper ook. Die had nooit zo'n oen moeten zijn om die proefrit toe te staan.
Tuurlijk. Het is allemaal de schuld van de mensen dat de banken zo enorm veel schulden hebben gecreeerd en enorm veel rente trekt over dat geld wat ze uit het niets hebben gecreeerd. De banken valt totaal niks te verwijten, het volk mag blij zijn dat ze krom mogen liggen voor de heren bankiers....quote:Op vrijdag 13 juni 2014 17:57 schreef bascross het volgende:
[..]
Eén blik werpen op de staatsschuld is toch niet zo moeilijk?
[..]
Je kan alleen geld uitlenen als iemand daar behoefte aan heeft. Dit geldt ook voor al die mensen die janken over de hypotheek waarmee ze ''genaaid zijn''. Iets met eigen verantwoordelijk enzo. Nogal een lastig begrip tegenwoordig.
Dat is totaal geen juiste vergelijking.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 18:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Inderdaad, een lastig begrip. Beide kanten hebben verantwoordelijkheid.
Vergelijk het maar met een bijstandsmoeder die een proefrit maakt in een Bugatti van een miljoen en het ding in de prak rijdt. Natuurlijk heeft die bijstandsmoeder een eigen verantwoordelijkheid, maar de autoverkoper ook. Die had nooit zo'n oen moeten zijn om die proefrit toe te staan.
Als je dan als overheid die bijstandsmoeder een lening van een miljoen geeft om zo de autodealer te redden, dan kun je toch moeilijk zeggen dat het de bijstandsmoeder is die gematst wordt.
En wie vergelijk je dan met de argeloze toerist, en wie met de oplichter?quote:Op vrijdag 13 juni 2014 19:50 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat is totaal geen juiste vergelijking.
Een betere vergelijking is de argeloze toerist die opgelicht word op vakantie met balletje balletje.
quote:The French are right: tear up public debt – most of it is illegitimate anyway
Debt audits show that austerity is politically motivated to favour social elites. Is a new working-class internationalism in the air?
Occupy Wall Street's debt buying strikes at the heart of capitalism
As history has shown, France is capable of the best and the worst, and often in short periods of time.
On the day following Marine Le Pen's Front National victory in the European elections, however, France made a decisive contribution to the reinvention of a radical politics for the 21st century. On that day, the committee for a citizen's audit on the public debt issued a 30-page report on French public debt, its origins and evolution in the past decades. The report was written by a group of experts in public finances under the coordination of Michel Husson, one of France's finest critical economists. Its conclusion is straightforward: 60% of French public debt is illegitimate.
Anyone who has read a newspaper in recent years knows how important debt is to contemporary politics. As David Graeber among others has shown, we live in debtocracies, not democracies. Debt, rather than popular will, is the governing principle of our societies, through the devastating austerity policies implemented in the name of debt reduction. Debt was also a triggering cause of the most innovative social movements in recent years, the Occupy movement.
If it were shown that public debts were somehow illegitimate, that citizens had a right to demand a moratorium – and even the cancellation of part of these debts – the political implications would be huge. It is hard to think of an event that would transform social life as profoundly and rapidly as the emancipation of societies from the constraints of debt. And yet this is precisely what the French report aims to do.
The audit is part of a wider movement of popular debt audits in more than 18 countries. Ecuador and Brazil have had theirs, the former at the initiative of Rafael Correa's government, the latter organised by civil society. European social movements have also put in place debt audits, especially in countries harder hit by the sovereign debt crisis, such as Greece and Spain. In Tunisia, the post-revolutionary government declared the debt taken out during Ben Ali's dictatorship an "odious" debt: one that served to enrich the clique in power, rather than improving the living conditions of the people.
The report on French debt contains several key findings. Primarily, the rise in the state's debt in the past decades cannot be explained by an increase in public spending. The neoliberal argument in favour of austerity policies claims that debt is due to unreasonable public spending levels; that societies in general, and popular classes in particular, live above their means.
This is plain false. In the past 30 years, from 1978 to 2012 more precisely, French public spending has in fact decreased by two GDP points. What, then, explains the rise in public debt? First, a fall in the tax revenues of the state. Massive tax reductions for the wealthy and big corporations have been carried out since 1980. In line with the neoliberal mantra, the purpose of these reductions was to favour investment and employment. Well, unemployment is at its highest today, whereas tax revenues have decreased by five points of GDP.
The second factor is the increase in interest rates, especially in the 1990s. This increase favoured creditors and speculators, to the detriment of debtors. Instead of borrowing on financial markets at prohibitive interest rates, had the state financed itself by appealing to household savings and banks, and borrowed at historically normal rates, the public debt would be inferior to current levels by 29 GDP points.
Tax reductions for the wealthy and interest rates increases are political decisions. What the audit shows is that public deficits do not just grow naturally out of the normal course of social life. They are deliberately inflicted on society by the dominant classes, to legitimise austerity policies that will allow the transfer of value from the working classes to the wealthy ones.
A stunning finding of the report is that no one actually knows who holds the French debt. To finance its debt, the French state, like any other state, issues bonds, which are bought by a set of authorised banks. These banks then sell the bonds on the global financial markets. Who owns these titles is one of the world's best kept secrets. The state pays interests to the holders, so technically it could know who owns them. Yet a legally organised ignorance forbids the disclosure of the identity of the bond holders.
This deliberate organisation of ignorance – agnotology – in neoliberal economies intentionally renders the state powerless, even when it could have the means to know and act. This is what permits tax evasion in its various forms – which last year cost about ¤50bn to European societies, and ¤17bn to France alone.
Hence, the audit on the debt concludes, some 60% of the French public debt is illegitimate.
An illegitimate debt is one that grew in the service of private interests, and not the wellbeing of the people. Therefore the French people have a right to demand a moratorium on the payment of the debt, and the cancellation of at least part of it. There is precedent for this: in 2008 Ecuador declared 70% of its debt illegitimate.
The nascent global movement for debt audits may well contain the seeds of a new internationalism – an internationalism for today – in the working classes throughout the world. This is, among other things, a consequence of financialisation. Thus debt audits might provide a fertile ground for renewed forms of international mobilisations and solidarity.
This new internationalism could start with three easy steps.
1) Debt audits in all countries
The crucial point is to demonstrate, as the French audit did, that debt is a political construction, that it doesn't just happen to societies when they supposedly live above their means. This is what justifies calling it illegitimate, and may lead to cancellation procedures. Audits on private debts are also possible, as the Chilean artist Francisco Tapia has recently shown by auditing student loans in an imaginative way.
2) The disclosure of the identity of debt holders
A directory of creditors at national and international levels could be assembled. Not only would such a directory help fight tax evasion, it would also reveal that while the living conditions of the majority are worsening, a small group of individuals and financial institutions has consistently taken advantage of high levels of public indebtedness. Hence, it would reveal the political nature of debt.
3) The socialisation of the banking system
The state should cease to borrow on financial markets, instead financing itself through households and banks at reasonable and controllable interest rates. The banks themselves should be put under the supervision of citizens' committees, hence rendering the audit on the debt permanent. In short, debt should be democratised. This, of course, is the harder part, where elements of socialism are introduced at the very core of the system. Yet, to counter the tyranny of debt on every aspect of our lives, there is no alternative.
• This article was amended on 10 June to say that Greece and Spain had been "harder hit" by the sovereign debt crisis, not "hardly hit".
Lijkt me duidelijk, de banken zijn de oplichters en de argeloze toeristen de mensen die leningen afsluiten bij de banken. Banken zijn in feite gewoon criminele organisaties.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 19:59 schreef Igen het volgende:
[..]
En wie vergelijk je dan met de argeloze toerist, en wie met de oplichter?
klopt , vroeger nietquote:Op zaterdag 14 juni 2014 00:25 schreef Japie77 het volgende:
. Banken zijn in feite gewoon criminele organisaties.
Dat is waar, dan is dat ieder zijn schuld behalve de toerist. Als je dat argeloos noemt, verklaart dat veel van je opvattingen.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 19:50 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat is totaal geen juiste vergelijking.
Een betere vergelijking is de argeloze toerist die opgelicht word op vakantie met balletje balletje.
nee , dat is waar als er iemand in geluisd kan worden, die onbekend is met de materie, dan heeft ie gewoon pech de sukkelquote:Op zaterdag 14 juni 2014 17:11 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dat is waar, dan is dat ieder zijn schuld behalve de toerist. Als je dat argeloos noemt, verklaart dat veel van je opvattingen.
ja, als je in balletje balletje trapt, is het de schuld van de bankiers.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 19:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee , dat is waar als er iemand in geluisd kan worden, die onbekend is met de materie, dan heeft ie gewoon pech de sukkel![]()
![]()
![]()
![]()
Op naar de volgende sukkel die we gaan binnentrekken
wat meer kleine lettertjes in een onbekend jargon en gaar is de kip
Leve de DSB
Alles voor de bonus
nee dat niet , balletje balletje is vrijwillig maar een bankprodukt kopen niet voor de modale mensquote:Op zaterdag 14 juni 2014 19:46 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
ja, als je in balletje balletje trapt, is het de schuld van de bankiers.
het leven volgens de FOK! die hards.
ja, hoor de gemiddelde mens staat nu al op de Utrechtse automarkt te handelen.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 19:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat niet , balletje balletje is vrijwillig maar een bankprodukt kopen niet voor de modale mens
maar nu zal men wel weer wat voorzichtiger zijn, geen spaarprodukten van banken kopen en geen beleggingshypotheek afsluiten en ja wat verzinnen ze nog meer
ben jij stil blijven staan in 1986 ?quote:Op zaterdag 14 juni 2014 20:02 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
ja, hoor de gemiddelde mens staat nu al op de Utrechtse automarkt te handelen.
ik niet, maar jij kennelijk wel. Tijd voor de volgende username.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 21:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ben jij stil blijven staan in 1986 ?
doe dat dan, en zit niet te schelden ,quote:Op zaterdag 14 juni 2014 21:45 schreef crashbangboom het volgende:
Of beter nog, kappuh met die bagguh.
Dat is helaas het enige wat hij kan. Gewoon proberen te negeren is het advies.quote:Op zondag 15 juni 2014 11:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
doe dat dan, en zit niet te schelden ,
dat we niet meer voor 30 cent met gratis tapas een glas wijn in zuid europa kunnen nuttigen lijkt me juist een goede reden direct de euro in die landen af te schaffen. Feit is inderdaad dat voor de gemiddelde Nederlander vakantie in die landen nu al bijna net zo onbetaalbaar is als vakantie in eigen land. Die landen moeten weer goedkoop worden en dat kan alleen maar als de euro daar verdwijnt!quote:Op vrijdag 13 juni 2014 08:48 schreef 99.999 het volgende:
Wel een aardig stukje.
heel juist , nadat de euro was ingevoerd reed iedere griek in een Mercedes, die corrupte overheden leenden zich helemaal sufquote:Op zondag 15 juni 2014 17:26 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
dat we niet meer voor 30 cent met gratis tapas een glas wijn in zuid europa kunnen nuttigen lijkt me juist een goede reden direct de euro in die landen af te schaffen. Feit is inderdaad dat voor de gemiddelde Nederlander vakantie in die landen nu al bijna net zo onbetaalbaar is als vakantie in eigen land. Die landen moeten weer goedkoop worden en dat kan alleen maar als de euro daar verdwijnt!
quote:zo 15 jun 2014, 18:10
Bundesbank ziet niets in devaluatie euro
FRANKFURT (AFN) -
President Jens Weidmann van de Bundesbank verwerpt de roep uit een aantal Europese landen om de euro te devalueren om exporterende bedrijven te helpen. Dat zei de topman van de Duitse centrale bank in een zondag gepubliceerd interview met het Duitse blad Focus.
Waarde euro daalt verder Foto: ANP
Een afzwakking van de dure euro kan andere centrale banken volgens Weidmann ook bewegen tot ingrijpen waardoor een ,,devaluatiestrijd'' onstaat die alleen maar verliezers kent. ,,Concurrentieposities worden niet versterkt door te devalueren maar door het op de markt brengen van aantrekkelijke producten'', aldus Weidmann. ,,Een sterke economie kan ook een sterke munt aan.''
Een aantal landen, waaronder Frankrijk, willen later dit jaar als het nieuwe Europees Parlement is geïnstalleerd praten over wat zij beschouwen als een excessieve kracht van de euro. De munt is circa 1,35 dollar waard, iets minder dan 1,40 dollar begin mei.
en Portugal en Italie en Spanjequote:Op zaterdag 5 juli 2014 20:16 schreef datismijnmening het volgende:
Zie hier wat ook met Griekenland gaat gebeuren, wij kunnen fluiten naar onze centjes
http://www.indexmundi.com/g/g.aspx?c=po&v=94&l=nlquote:
.quote:wo 09 jul 2014, 21:14
Draghi: eurolanden moeten samen regeren
LONDEN (AFN) - De landen van de eurozone moeten hun samenwerking verder verdiepen en leren ,,samen te regeren''.
Dat heeft president Mario Draghi van de Europese Centrale Bank (ECB) woensdag gezegd in een speech in Londen.
Hij benadrukte dat nog nauwere Europese samenwerking nodig is om de groei te stimuleren en meer banen te creëren.
Mogelijk zou daarbij een soort Europees overzichtsorgaan kunnen worden opgericht om de hervormingen in de lidstaten af te dwingen, aldus Draghi.
Hij noemde als voorbeeld voor een dergelijk model het Internationaal Monetair Fonds (IMF).
Hij gaf verder aan dat het van groot belang is dat de begrotingsregels worden gerespecteerd. De ECB-president stelde dat als de Europese samenwerking ongedaan zou worden gemaakt dit een nederlaag zou zijn voor alle landen, die ze zelf hebben veroorzaakt
Het zal me benieuwen of die in een jaar of twee weer allemaal op elkaar liggen, of dat er in de toekomst iets meer differentiatie zal zijn dan tot 2009 het geval was.quote:
Als de lonen daar gewoon op een voor hun normaal laag niveau zouden liggen kan je gewoon de euro behouden.quote:Op zondag 15 juni 2014 17:26 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
dat we niet meer voor 30 cent met gratis tapas een glas wijn in zuid europa kunnen nuttigen lijkt me juist een goede reden direct de euro in die landen af te schaffen. Feit is inderdaad dat voor de gemiddelde Nederlander vakantie in die landen nu al bijna net zo onbetaalbaar is als vakantie in eigen land. Die landen moeten weer goedkoop worden en dat kan alleen maar als de euro daar verdwijnt!
Eens, al die figuren hier die devaluatie als economisch wondermiddel zien. Ik snap er echt niets van...quote:Op woensdag 16 juli 2014 11:27 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Als de lonen daar gewoon op een voor hun normaal laag niveau zouden liggen kan je gewoon de euro behouden.
Ik snap sowieso dat hele gezeur rondom de euro niet, het is eigenlijk juist goed dat individuele landen zichzelf niet meer zomaar de schulden uit kunnen printen. Zeuren over dat de euro dat tegenhoudt is een beetje als zeuren dat je geen cheatcodes kan gebruiken bij een computerspel.
Devaluatie helpt wel even, maar slechts op zeer korte termijn en dan wordt het effect weer volledig teniet gedaan. Het zou dus alleen 'helpen' als je constant aan het devalueren bent, maar dat houdt een centrale bank niet eeuwig vol en het verandert niets fundamenteels aan je economie.quote:Op woensdag 16 juli 2014 11:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Eens, al die figuren hier die devaluatie als economisch wondermiddel zien. Ik snap er echt niets van...
Dat hebben we al eens eerder besproken volgens mij, naar mijn mening gaat het er om dat de munt de kracht van de betreffende economie weerspiegelt.quote:Op woensdag 16 juli 2014 11:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Eens, al die figuren hier die devaluatie als economisch wondermiddel zien. Ik snap er echt niets van...
quote:vr 18 jul 2014, 20:16
Fors lagere groeiverwachting economie Italië
ROME (AFN) - D e Italiaanse economie zal dit jaar waarschijnlijk veel minder sterk groeien dan eerder werd gedacht en het herstel blijft broos met veel onzekerheden.
+
+Dat liet de Italiaanse centrale bank vrijdag weten in zijn kwartaalbericht.
De groei wordt nu geraamd op 0,2 procent, terwijl in januari nog werd gerekend op een vooruitgang met 0,7 procent. De centrale bank waarschuwde dat er aan de nieuwe groeiverwachting nog aanzienlijke neerwaartse risico's kleven. ,,Ondanks tekenen van meer vertrouwen bij het bedrijfsleven blijft het herstel zwak'', aldus de centrale bank.
De prognose van de centrale bank verschilt sterk van die van de Italiaanse regering. Zij rekent momenteel nog op een groei in 2014 met 0,8 procent.
Voor 2015 is de centrale bank positiever gestemd met een verwachte groei van 1,3 procent, van een eerder voorspelde 1 procent.
Eeen posititief neven effect van een continu devaluerende economie is dat ze minder (kunnen) lenen, in het geval van Griekenland konden die opeens vele miljarden lenenen tegen een zeer lage rentequote:Op woensdag 16 juli 2014 13:11 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Devaluatie helpt wel even, maar slechts op zeer korte termijn en dan wordt het effect weer volledig teniet gedaan. Het zou dus alleen 'helpen' als je constant aan het devalueren bent, maar dat houdt een centrale bank niet eeuwig vol en het verandert niets fundamenteels aan je economie.
Ik heb geen flauw idee wat je nu precies bedoelt te zeggen.quote:Op maandag 21 juli 2014 08:34 schreef homme7 het volgende:
[..]
Eeen posititief neven effect van een continu devaluerende economie is dat ze minder (kunnen) lenen, in het geval van Griekenland konden die opeens vele miljarden lenenen tegen een zeer lage rente
Dit mag gezien worden als een nadeel van de EURO
, dat zouden ze normaal niet kunnen vanwege de hoge rentes die men vroeger moest betalen over de drachme en de lire , niemand wilde hen geld lenenquote:Op maandag 21 juli 2014 12:20 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee wat je nu precies bedoelt te zeggen.
quote:wo 23 jul 2014, 16:17
Consumenten eurozone verliezen vertrouwen
BRUSSEL (AFN) -
Het consumentenvertrouwen in de eurozone is in juli gedaald in vergelijking met een maand eerder. Dat maakte de Europese Commissie woensdag bekend op basis van een voorlopige raming.
De index die het vertrouwen van consumenten in het eurogebied weergeeft, noteerde een stand van min 8,4, tegen min 7,5 een maand eerder. Economen hadden in doorsnee verwacht dat de stand van juni onveranderd zou blijven deze maand.
Nogal wiedus met negatieve rentequote:Consumenten eurozone verliezen vertrouwen
Toegevoegd. dank!quote:Op donderdag 24 juli 2014 09:54 schreef SeLang het volgende:
Dit is wel een mooi auto-update plaatje voor de OP:
[ afbeelding ]
Als ik het goed lees doet frankrijk het uitzonderlijk goedquote:Op donderdag 24 juli 2014 09:54 schreef SeLang het volgende:
Dit is wel een mooi auto-update plaatje voor de OP:
[ afbeelding ]
Dat is duitsland.quote:Op donderdag 24 juli 2014 13:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Als ik het goed lees doet frankrijk het uitzonderlijk goed
quote:Aandeelhouders van de BES raken alles kwijt, maar rekeninghouders zijn beschermd
Financiële sector wordt in indirecte vorm opgeroepen tot het herkapitaliseren van de bank, die eigendom van het Oplossingsfonds wordt, dat wordt beheerd door de Bank van Portugal.
Deze maandag gaat Banco Espírito Santo weer open, opgeschoond van z'n giftige activiteiten en zonder de huidige aandeelhouders en houders van achtergestelde leningen, die alles verliezen wat ze geïnvesteerd hebben.
(...)
(uit Público)
Heeft de NL staat ook niet zoiets gedaan met de SNS?quote:
Italië was technisch eventjes uit recessie maar het blijft een hopeloos geval:quote:Italy falls back into recession
Italy's economy has fallen back into recession, latest official figures show, after contracting for two quarters in a row.
http://www.bbc.co.uk/news/business-28671107
Heb je enig idee wat Italië eigenlijk verkeerd doet?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Italië was technisch eventjes uit recessie maar het blijft een hopeloos geval:
portugal is hetzelfde beeldquote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Italië was technisch eventjes uit recessie maar het blijft een hopeloos geval:
[ afbeelding ]
Debt/GDP groeit explosief. En "eruit groeien" lijkt me geen optie:
[ afbeelding ]
De reële waarde van schuld verlagen dmv inflatie is ook geen optie:
[ afbeelding ]
En toch lenen beleggers tegen steeds lagere rente aan de Italiaanse overheid. Erg verstandig
[ afbeelding ]
Ik ben benieuwd hoelang het nog duurt voordat de eurocrisis opnieuw oplaait.
Er zijn meerdere factoren, maar één ervan is dat het business klimaat ongunstig is. Stroperig, bureaucratisch, monopolies, gevestigde belangen, belastingstelsel, etc. Dus Italië is niet bepaald je eerste keus als je business wilt doen.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Heb je enig idee wat Italië eigenlijk verkeerd doet?
Portugal is een drama, maar gelukkig een relatief klein land. Het GDP van Italië is bijna 10x zo groot als dat van Portugal! Het is de derde economie van de eurozone (Na Duitsland en Frankrijk). Italië valt niet realistisch te redden met een bailout als dat nodig is.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:32 schreef homme7 het volgende:
[..]
portugal is hetzelfde beeld
http://www.tradingeconomics.com/portugal/government-debt-to-gdp
Portugal heeft wel drie kwartalen op rij economische groei gehad, gestaag dalende werkloosheid, gestaag stijgend vertrouwen van consumenten en bedrijfsleven... Zo verschrikkelijk negatief is de situatie daar niet eens.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:32 schreef homme7 het volgende:
[..]
portugal is hetzelfde beeld
http://www.tradingeconomics.com/portugal/government-debt-to-gdp
Daarover is een paar jaar terug in Europa al afgesproken dat het iig in de Euro zone naar een structureel begrotingsevenwicht moet gaan?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Er zijn meerdere factoren, maar één ervan is dat het business klimaat ongunstig is. Stroperig, bureaucratisch, monopolies, gevestigde belangen, belastingstelsel, etc. Dus Italië is niet bepaald je eerste keus als je business wilt doen.
Een andere is demografie. Het is een erg vergrijsd land dus alleen al om die reden verwacht je minder groei. Je zou daarom dus ook structureel een lager begrotingstekort moeten nastreven.
Ik heb hier eerder al eens geschreven dat zelfs het Maastricht criterium van <3% achterhaald is omdat vanwege vergrijzing en afvlakkende bevolkingsgroei e.d. de GDP groei in Europa structureel lager zal liggen in de toekomst. Tekorten moeten dus veel lager zijn dan 3%. Vreemd genoeg hoor ik daar nooit iemand over.
Daar is anders weinig van te merken. In Den Haag is de reactie op een begrotingstekort van 2,9% in ieder geval alvast dat er ruimte is voor een kadootje aan de kiezer.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarover is een paar jaar terug in Europa al afgesproken dat het iig in de Euro zone naar een structureel begrotingsevenwicht moet gaan?
Het is ook niet iets waar je in twee jaar bent. Zeker als je ziet waar men vandaan moest komen.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:53 schreef Igen het volgende:
[..]
Daar is anders weinig van te merken. In Den Haag is de reactie op een begrotingstekort van 2,9% in ieder geval alvast dat er ruimte is voor een kadootje aan de kiezer.
Je kunt afspreken wat je wilt maar het gaat erom wat je doet. Een maximum van 60% debt/GDP was ook afgesproken. Ook in recente jaren zijn de meeste afgesproken targets gewoon naar achteren geschoven als het even niet uitkwam.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarover is een paar jaar terug in Europa al afgesproken dat het iig in de Euro zone naar een structureel begrotingsevenwicht moet gaan?
Tja, men had het besef dat die drie procent niet meer houdbaar was en men naar nul moet. Daar komen vergt echter nogal wat en men is nu wel een klein beetje bezuinigingsmoe, dus moet het in stapjes. Maar het doel is wel goed wat mij betreft.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je kunt afspreken wat je wilt maar het gaat erom wat je doet. Een maximum van 60% debt/GDP was ook afgesproken. Ook in recente jaren zijn de meeste afgesproken targets gewoon naar achteren geschoven als het even niet uitkwam.
Maar eerlijk is eerlijk, de eurozone is zo'n beetje de enige plek ter wereld is waar men daadwerkelijk significante stappen heeft gezet om de situatie weer onder controle te krijgen ten koste van economische groei.
Er valt geen enkel electoraal gewin te behalen met een dergelijk bericht. Als het niet voordelig vertaald kan worden naar het hier en nu kan een politicus er weinig mee.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Vreemd genoeg hoor ik daar nooit iemand over.
Toch heeft men dit in 2012 aangenomenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 13:02 schreef waht het volgende:
[..]
Er valt geen enkel electoraal gewin te behalen met een dergelijk bericht. Als het niet voordelig vertaald kan worden naar het hier en nu kan een politicus er weinig mee.
http://www.rijksoverheid.(...)n-monetaire-unie.pdfquote:BEGROTINGSPACT
ARTIKEL 3
1. De verdragsluitende partijen passen de regels in dit lid toe, naast en onverminderd hun verplichtingen uit hoofde van het recht van de Europese Unie/
a) de begrotingssituatie van de algemene overheid van een verdragsluitende partij moet in evenwicht zijn of een overschot vertonen
dalende werkloosheid doordat men is uitgeschreven en visser in een lege zee is gewordenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Portugal heeft wel drie kwartalen op rij economische groei gehad, gestaag dalende werkloosheid, gestaag stijgend vertrouwen van consumenten en bedrijfsleven... Zo verschrikkelijk negatief is de situatie daar niet eens.
Je wordt volgens mij op je wenken bediend:quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een andere is demografie. Het is een erg vergrijsd land dus alleen al om die reden verwacht je minder groei. Je zou daarom dus ook structureel een lager begrotingstekort moeten nastreven.
Ik heb hier eerder al eens geschreven dat zelfs het Maastricht criterium van <3% achterhaald is omdat vanwege vergrijzing en afvlakkende bevolkingsgroei e.d. de GDP groei in Europa structureel lager zal liggen in de toekomst. Tekorten moeten dus veel lager zijn dan 3%. Vreemd genoeg hoor ik daar nooit iemand over.
http://www.nu.nl/economie(...)onomische-groei.htmlquote:'Vergrijzing dempt economische groei'
De wereldeconomie zal de komende twintig jaar "significant" minder hard groeien vanwege de vergrijziging.
Dat meldt het Financieele Dagblad (FD) donderdag op basis van een rapport van kredietbeoordelaar Moody's.
De kredietbeoordelaar stelt dat de wereldeconomie in het verleden mede groeide door de toenemende beroepsbevolking. Maar inmiddels dreigt die beroepsbevolking te krimpen.
Er wordt minder verdiend als er minder mensen kunnen werken. En volgens Moody's spaart een oudere bevolking ook minder dan een jongere natie. Daardoor is er in theorie minder geld voor investeringen.
De economieën van de vergrijzende landen zullen naar verwachting de komende vijf jaar 0,4 procentpunt minder hard groeien. Daarna kan de groei zelfs 0,9 procentpunt minder groot zijn.
De economische effecten van de vergrijzing zullen per land sterk verschillen. In China zou de vergrijzing de groei bijna halveren.
Zwaar vergrijsd
Landen zoals Duitsland, Italië en Japan gelden al als zwaar vergrijsde landen. Daar is één op de vijf inwoners ouder dan 65 jaar. In 2020 zal ook Nederland in deze categorie vallen.
In 2030 zal de groep zwaar vergrijsde landen zijn uitgegroeid tot 34 landen. Niet alleen in Westerse landen is dit een probleem. Ook onder meer de Chinese bevolking vergrijst in rap tempo.
Krimp
In Duitsland krimpt de beroepsbevolking al, in onder meer China en Nederland gebeurt dat naar verwachting in de komende vijftien jaar. In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, India, Mexico en Turkije zal de beroepsbevolking nog wel groeien, maar minder hard dan eerder.
Robeco-econoom Peter van der Welle zegt in de krant dat een hogere pensioenleeftijd, slimmer werken en meer arbeidsmigratie het tij kunnen keren.
Maar het is volgens Van der Welle de vraag of alle landen in staat zijn om jonge werknemers van elders aan te trekken. Bovendien is het lastiger om een verhoging van de pensioenleeftijd te realiseren als het electoraat vergrijsd is.
Onder de Nederlandse beroepsbevolking valt iedereen die tenminste twaalf uur per week werkt of tenminste zoveel uren zou willen en kunnen werken. De internationale definitie van de beroepsbevolking is iets breder.
Wat wil je weten dan? De statistieken laten zich in elk geval gemakkelijk vinden.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 23:42 schreef Adrie072 het volgende:
Iemand tips, links, artikelen wat betreft de ontwikkeling van de economie/welvaartspeil van Tsjechië?
Alvast bedankt!
quote:wo 13 aug 2014, 12:34
Griekse economie draait beter dan Italië
ATHENE - De Griekse economie is in het tweede kwartaal verder gekrompen, maar in een minder stevig tempo dan in de eerste 3 maanden van 2014.
Dat meldde het Griekse statistiekbureau woensdag.
De geplaagde Griekse economie ging vorig kwartaal 0,2 procent achteruit ten opzichte van het voorgaande kwartaal. In het eerste kwartaal bedroeg de krimp nog 1,1 procent.
Kijkend naar de afgelopen twaalf manden presteert de Griekse economie daarmee voor het eerst ook beter dan het met problemen kampende Italië
De Griekse economie gaat al sinds 2008 onafgebroken achteruit. Het eerste voorzichtige herstel wordt in de loop van dit jaar verwacht. Volgens het Internationaal Monetair Fonds (IMF) kan dat resulteren in een groei van 0,6 procent over het hele jaar.
quote:Zorgen Dijsselbloem over Frankrijk en Italië
Minister van Financiën en eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem maakt zich zorgen over het haperende economisch herstel in Frankrijk en Italië. Hij noemde de twee landen vrijdag ''zorgenkindjes''.
Het beeld van stilstand in die landen moet doorbroken worden, zei Dijsselbloem. Positief was hij over de economische groei in Spanje.
Frankrijk is volgens hem vastbesloten om zich te houden aan de EU-regels om het begrotingstekort weer onder de 3 procent te brengen. Dijsselbloem beaamt dat het ,,absoluut moeilijk wordt'' voor de Fransen om dat nog te halen.
Door: ANP
Dat moet het al zo lang als ik leef, laat het er nu maar eens van komen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 15:46 schreef SeLang het volgende:
Frankrijk gaat die 3% norm echt niet halen, dus dat wordt weer naar achteren geschoven en het jaar daarna waarschijnlijk weer. De hele Franse economie moet eigenlijk op de schop.
Klopt, zie onderstaande belofte van hem.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 16:42 schreef JimmyJames het volgende:
Los van een wonder kan Hollande onmogelijk nog een termijn als President tegemoet zien. Misschien komt er dan iemand met een enigszins "liberaal" economisch beleid voor in de plaats.
Frankrijk gaat natuurlijk alleen grondig hervormen als het water tot aan de lippen staat of in ieder geval dreigt te staan door middel van een hogere rente of angst voor besmetting. De druk die er een pakweg 2-3 jaar geleden was heeft Draghi weer (tijdelijk) weggenomen.quote:PARIJS -
President François Hollande van Frankrijk zal in 2017 niet meedoen aan de presidentsverkiezingen, als de werkloosheid de komende jaren niet daalt. „Als de werkloosheid tot 2017 niet afneemt, heb ik geen reden kandidaat te zijn en heb ik ook geen kans herkozen te worden”, zei hij vrijdag tijdens een werkbezoek aan de bandenfabriek van Michelin in de stad Clermont-Ferrand.
Hollande, die op dit moment zeer impopulair is, heeft zich eerder nog niet uitgelaten over zijn kandidatuur in 2017. Steeds weer zei hij dat de werkloosheid vanaf eind 2013 zou dalen, maar het werkloosheidspercentage was in januari gestegen tot 10,9 procent van de beroepsbevolking. In Nederland was dat toen 7,1 procent en in Duitsland 5,0 procent.
Ik ben benieuwd hoelang het nog duurt, zeker nu we wereldwijd zo'n beetje op de top zitten van de huidige business cycle. Spreads tussen core en periferie zullen straks weer gaan toenemen denk ik. Maar de interessantste vraag is hoelang Frankrijk nog "core" blijft. Op het moment dat Frankrijk periferie wordt dan is het gewoon over met de euro. Dat is nog lang niet zo maar zonder ombuigingen gaat Frankrijk echt die kant op.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 17:06 schreef piepeloi55 het volgende:
Frankrijk gaat natuurlijk alleen grondig hervormen als het water tot aan de lippen staat of in ieder geval dreigt te staan door middel van een hogere rente of angst voor besmetting. De druk die er een pakweg 2-3 jaar geleden was heeft Draghi weer (tijdelijk) weggenomen.
Zelf denk ik dat zonder de noodzakelijke hervormingen het waarschijnlijker is dat de spreads weer oplopen door een algehele risk perceptie switch die hoort bij het einde van de business cycle.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 19:30 schreef SeLang het volgende:
Ik ben benieuwd hoelang het nog duurt, zeker nu we wereldwijd zo'n beetje op de top zitten van de huidige business cycle. Spreads tussen core en periferie zullen straks weer gaan toenemen denk ik. Maar de interessantste vraag is hoelang Frankrijk nog "core" blijft. Op het moment dat Frankrijk periferie wordt dan is het gewoon over met de euro. Dat is nog lang niet zo maar zonder ombuigingen gaat Frankrijk echt die kant op.
Dat ben ik helemaal met je eens hoor. Risicopremies in het algemeen zijn nu gewoon extreem laag en die gaan vroeg of laat weer normaliseren.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 17:11 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Zelf denk ik dat zonder de noodzakelijke hervormingen het waarschijnlijker is dat de spreads weer oplopen door een algehele risk perceptie switch die hoort bij het einde van de business cycle.
De markt gelooft nog steeds in de toepasbaarheid van het OMT en zal dat nog een hele poos blijven doen. Als die perceptie draait zal dat langzaam zijn en de ECB (en politici) uiteindelijk dwingen een vangnet in te richten dat wel operationeel kan zijn. In dat opzicht heeft de markt momenteel gewoon gelijk, het OMT of een vorm daarvan gaat er komen als het water tot aan de lippen staat. Of dat voldoende is om een nieuwe crisis de kop in te drukken, daar heb ik mijn twijfels over.
Tel daarbij de factor van deflatie op, waardoor de rentestanden momenteel gedrukt worden. We zien in Japan dat deflatie een belangrijke factor is voor het (tot nog toe beheersbaar) opblazen van overheidsschulden. Als de inflatie laag blijft of zelfs negatief word (zoals nu al in sommige landen), heeft dat een drukkend effect op de rente.
Mij lijkt het dus veel waarschijnlijker dat een forse toename van de spreads eerder komt door het einde van de huidige business cycle/bullmarket met de bijbehorende risk perceptie switch en niet zozeer een eruptie van enkel de euro crisis.
Wanneer is niet te voorspellen natuurlijk, maar historisch gezien zitten we al in een van de langste expansies.
quote:'Autoverkoop nadert laagste peil in 45 jaar'
Als de tegenspoed in de Nederlandse autobranche aanhoudt, staat de teller van het aantal verkochte auto's eind dit jaar op het laagste punt sinds 1969. Die voorspelling doet adviesbureau voor de sector Aumacon.
Het bureau verlaagde maandag de verkoopprognose van 415.000 naar 380.000 auto's; het laagste jaaraantal sinds 1969.
Vorig jaar stokte de verkoop dankzij een eindsprint in de laatste maanden op 416.777 auto's.
Over de afgelopen tien jaar verkochten dealers gemiddeld 478.000 auto's. Het record stamt uit 1999, toen er bijna 612.000 auto's werden verkocht.
Aha. We gaan dus heel beroerd suggereer je hiermee?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 09:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Het gaat heel goed met de eu inderdaad
Vandaar dat ze steeds meer staan te schreeuwen dat qe infinity gauw moet worden gelegaliseerd voor de ecb, en dat zal gaan gebeuren gegarandeerd.
Niet alleen hij suggereert dat..quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 09:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha. We gaan dus heel beroerd suggereer je hiermee?
The Economist:quote:Broken Europe: economic growth grinds to a standstill
Growth has "broken down" in the eurozone, France's finance minister said on Thursday, as official data showed the single currency bloc stagnated in the second quarter.
Eurozone growth ground to a standstill between April and June, Eurostat said, following an expansion of 0.2pc in the first quarter.
WSJ:quote:Taking Europe’s pulse
THE euro-zone's feeble recovery since the spring of 2013 came to a halt in the second quarter of 2014, when GDP stagnated. There were some bright spots. Spanish growth quickened from 0.4% in the first three months of the year to 0.6%. And both Dutch and Portuguese GDP, which had contracted in the first quarter, rebounded, with growth of 0.5% and 0.6% respectively. But the euro area was held back by poor performances in its three biggest economies. GDP fell in Germany, the biggest, and Italy, the third largest, by 0.2%; France, the second largest economy, stagnated.
The weakness in the euro zone is arousing fears that the 18-country currency club may fall into deflation. Inflation fell to just 0.4% in July, well below the European Central Bank's target of almost 2%. Even though the ECB adopted measures in June to foster activity - lowering interest rates and announcing a plan to stimulate bank lending to the private sector - it remains under pressure to do more to counter low inflation, by adopting a programme of quantitative easing - creating money to buy financial assets.
(alle artikelen zijn van de afgelopen paar dagen)quote:Euro-Zone Economy Stalls in Second Quarter as German GDP Slips
FRANKFURT—The euro-zone economy stalled in the second quarter, raising the ugly prospect that the region's meager recovery has lost momentum just as it faces fresh headwinds from Russia and Ukraine.
Germany's economy, long Europe's growth engine, shrank for the first time in more than a year, a development economists largely attributed to a mild winter that boosted activity in the first quarter at the expense of the second. The bigger concerns, they say, are France and Italy, where respectable rates of growth aren't even in sight.
De betalingsbalans en handelsbalans suggereren imo eerder het tegenovergestelde, tenminste als ik de logica volg van al die devaluatie cheerleadersquote:President Hollande says EUR is still overvalued
Hollande kijkt - uiteraard - naar de Franse balance of trade, niet naar de Duitse (of NLse).quote:Op woensdag 20 augustus 2014 10:54 schreef SeLang het volgende:
Vandaag weer in het nieuws:
[..]
De betalingsbalans en handelsbalans suggereren imo eerder het tegenovergestelde, tenminste als ik de logica volg van al die devaluatie cheerleaders
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja maar wat heeft dat met de euro te maken? Om te bepalen of de euro onder- of overgewaardeerd is moet je kijken naar de eurozone als geheel. Frankrijk is maar één klein provincietje van euroland.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:03 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Hollande kijkt - uiteraard - naar de Franse balance of trade, niet naar de Duitse (of NLse).
http://www.tradingeconomics.com/germany/indicators
Jaquote:Op donderdag 21 augustus 2014 14:47 schreef Igen het volgende:
Al die indexen staan nog steeds boven de 50, in het positieve bereik dus. Dat Duitsland en Frankrijk meer met elkaar in evenwicht komen, is ook positief.
Daarnaast is de veronderstelling onzinnig dat groei alleen groei is als het een verbetering is t.o.v. het maximale wat ooit eerder is bereikt. Is krimp dan ook alleen echte krimp als we onder het niveau van de holbewoners uitkomen?
Nee dat gebeurt ook niet perse onverwacht, het kan langzaam tot een einde komen.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:02 schreef Igen het volgende:
Mwah...
In 2005 kwam Tegenlicht al met "De dag dat de Dollar valt", met de boodschap dat de Amerikaanse overheid op de rand van het faillissement stond en dat ieder moment de dollar kon crashen. De tip was om euro's te kopen.
Intussen zijn we bijna 10 jaar verder en is de dollar nog steeds niet gevallen en is de VS nog steeds niet failliet. Daarentegen hebben we wel de Amerikaanse subprime-crisis gehad, en de Europese bankencrisis, en een heel aantal Europese landen op de rand van faillissement, en dreigde juist de euro om te vallen.
Dat er met enige regelmaat ellende gebeurt is dus duidelijk, maar blijkbaar komt dat toch onverwacht en kunnen ook de doemdenkers niet goed voorspellen wat het zal zijn.
Behalve dat China en Rusland, of eigenlijk de brics landen zowel actief als passief de dollar vermijden in Internationale handel.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:25 schreef Igen het volgende:
Ik denk dat het reuze meevalt. Mijn theorie is als volgt.
De VS heeft een tekort op de betalingsbalans van ongeveer 775 miljard dollar. Ze geven ook ongeveer 650 miljard per jaar uit aan defensie. Op beide punten komt geen enkel ander land ook maar in de buurt. En er moet haast wel een verband zijn.
De dollar is de wereldwijde handelsmunt. Exportlanden zoals Rusland, China en Saoedi-Arabië rekenen erin af, en sparen dollars als buitenlandse reserve. In feite komt het dus erop neer dat Amerika gratis geld kan printen om veruit het machtigste leger ter wereld te financieren, en met dat leger kunnen ze de status van de dollar als wereldmunt beschermen. Handig.
Omgekeerd hebben de exportlanden geen belang erbij dat de dollar valt. Dan zijn al hun buitenlandse reserves waardeloos en hebben ze in feite al hun kostbare waren voor niks aan het buitenland, indirect aan Amerika gegeven.
Iedereen zal dus willen voorkomen dat de dollar valt. Maar als 'ie valt, dan is de consequentie ook duidelijk: de VS zal z'n militaire macht kwijtraken, en in landen als China, Japan, Rusland, Zwitserland en Saoedi-Arabië zullen spaarders een heleboel vermogen kwijtraken.
Rusland heeft onlangs een plannetje gelanceerd om in de toekomst heel voorzichtig ook een beetje in andere valuta dan alleen de dollar te gaan handelen. Dat klinkt toch wat anders dan hoe jij het omschrijft.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Behalve dat China en Rusland, of eigenlijk de brics landen zowel actief als passief de dollar vermijden in Internationale handel.
Rusland en China handelen al langer steeds minder in de dollar.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Rusland heeft onlangs een plannetje gelanceerd om in de toekomst heel voorzichtig ook een beetje in andere valuta dan alleen de dollar te gaan handelen. Dat klinkt toch wat anders dan hoe jij het omschrijft.
Rusland is namelijk ook niet gek. De rijke mensen daar willen hun spaargeld ook niet in rook op zien gaan.
Precies. Het gaat er dus niet om in welke munt je afrekent maar welke munt je bereid bent te houden (al dan niet gerecycled in Treasuries o.i.d.). Dat was mijn punt. Al die verhalen over landen die transacties gaan doen in andere munten dan de dollar is daarom niet zo boeiend.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 17:56 schreef Igen het volgende:
Je kan dat toch niet los van elkaar zien? Amerika kan dat handelstekort alleen maar hebben omdat andere mensen op de wereld dollars willen hebben, en die willen die dollars hebben omdat je daar wereldwijd dingen mee kan kopen.
Dat is als je van de huidige zwaar ondergewaardeerde waarde uit gaat.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 17:13 schreef Igen het volgende:
6000 ton goud is ongeveer 185 miljard euro waard. Dat is maar iets van 5% van de hele buitenlandse reserve van China, die zo'n 4 biljoen bedraagt.
Maar wat is er zo waardevol aan goud. In de meeste gevallen is het nuttelozer dan olie en zilver.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 18:24 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat is als je van de huidige zwaar ondergewaardeerde waarde uit gaat.
Het ligt ingewikkeld, maar wat er ook gebeurt china speelt in op een win win uitkomst, ik zou het je graag willen uitleggen maar dat is nooit mijn sterkste kant geweest.
In a very small nutshell, uiteindelijk word de enorme bijgeprinte valuta verrekent, goud stijgt in die verrekening, dat is al vaker gebeurt en hoort bij het proces, immers rijkdom stroomt altijd ergens heen en eigenlijk is dat altijd naar goud en zilver en andere hard assests bij een crash of zoiets als hyperinflatie etc.
Als dat niet gebeurt kan china er altijd nog voor gaan kiezen de renminbi of een mandje valuta, aan goud te koppelen wat het een stuk interessanter maakt dan de dollar, of een andere optie die wat ingewikkelder ligt.
Heb je het weleens in je handen gehad?quote:Op donderdag 21 augustus 2014 21:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar wat is er zo waardevol aan goud. In de meeste gevallen is het nuttelozer dan olie en zilver.
Dat laatste doen ze dan ook niet. Nederland heeft nog voor pakweg 15-20 miljard liggen. Je loopt een eeuw achter met je theorie.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 06:11 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Heb je het weleens in je handen gehad?
Maar uiteindelijk gaat het erom dat het als geld zich uitstekend leent en eigenlijk die functie altijd heeft gehad.
Het voldoet aan alle eisen.
Sommige noemen het een reliek, maar ja als dat zo was hielden centrale banken het niet massaal in hun kluizen.
Ja als je van de huidige waarde uitgaat wel.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 09:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat laatste doen ze dan ook niet. Nederland heeft nog voor pakweg 15-20 miljard liggen. Je loopt een eeuw achter met je theorie.
Huh, die krijgen dan toch ook gewoon nullen achter hun waarde erbij.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 09:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja als je van de huidige waarde uitgaat wel.
Bij een totale of grote crash ben je blij dat we het hebben.
Immers mag je dan een paar nullen erachter plakken, eenmaal gecorrigeerd voor inflatie is 1tot 10kg goud genoeg om Amsterdam mee te kopen.
Dat soort lijpe bedragen krijg je dan, omdat er zo belachelijk veel papiergeld is geprint, goud stijgt in waarde om dat te compenseren, zoals dat altijd is gebeurt, maar enfin er loopt idd al een topic over goud etc, beter dat ik verder niet erover reageer hier.
Nee uiteraard neem je er geen waardeloos papier voor terug, maar er is altijd een overgangsperiode.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Huh, die krijgen dan toch ook gewoon nullen achter hun waarde erbij.
Je kunt er na een crash alleen meer waardeloos geld mee kopen.
Als ik gequote word dan heeft de autist in me geen keus dan te antwoorden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:13 schreef SeLang het volgende:
Hier is niet voor niets al een aparte reeks over. Gebruik die dan!![]()
AEX / Goud #16: Papiergoud is een loze belofte
Wie gaat er nou weer tijdens een totale instorting van de beschaving zijn huis ruilen voor een paar gram glimmend metaal? Dan ben je toch niet goed bij je hoofd?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 09:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Bij een totale of grote crash ben je blij dat we het hebben.
Immers mag je dan een paar nullen erachter plakken, eenmaal gecorrigeerd voor inflatie is 1tot 10kg goud genoeg om Amsterdam mee te kopen.
Ik snap ook wel dat je dan wilt reageren (en ik doelde niet alleen op jou maar ook op 99.999). Maar het zou beter zijn om de quote waarop je reageert dan naar het goudtopic te kopiëren en daar dan te reageren zodat de discussie verder gaat op de plek waar die thuishoort.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Als ik gequote word dan heeft de autist in me geen keus dan te antwoorden.
quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:08 schreef SeLang het volgende:
Maar het zou beter zijn om de quote waarop je reageert dan naar het goudtopic te kopiëren en daar dan te reageren zodat de discussie verder gaat op de plek waar die thuishoort.
Het probleem is namelijk dat lezers/ posters in dit eurotopic gaan afhaken als deze discussie ook alweer ontaardt in een discussie over goud. Dat zelfde probleem hadden we een paar jaar geleden tijdens die goud hype. Daarom is er een centraal goud topic.
Interessant! (helemaal gelezen)quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 15:24 schreef nostra het volgende:
Voor de liefhebber een aardig e-book over 'secular stagnation'
Echt, stond er dan nog iets belangwekkends in? Ik heb het rond p.15 opgegeven omdat die met prijzen en erebaantjes gelauwerde idioten A) met oplossingen niet verder kwamen dan het nog verder verlagen van de (al praktisch negatieve) rente en het nog dieper in de schulden steken van overheden, en B) omdat ze met het omarmen van 'secular stagnation' alleen maar hun eigen onvermogen om de financiële crisis op te lossen wiswassen. "Ja", zeggen ze, "er is veel méér aan de hand dan alleen een financiële crisis en dát is waarom onze recepten voor economische groei niet gewerkt hebben!".quote:
Als je had verwacht dat er nieuwe inzichten in zouden staan of een oplossing voor de crisis dan word je inderdaad teleurgesteld. Maar had je dat dan verwacht van deze groep? Het is echter wel degelijk interessant leesvoer omdat het een goed overzicht geeft van hoe er wordt gedacht en hoe dat hier en daar toch wat aan het schuiven is.quote:Op maandag 25 augustus 2014 02:52 schreef dvr het volgende:
[..]
Echt, stond er dan nog iets belangwekkends in? Ik heb het rond p.15 opgegeven omdat die met prijzen en erebaantjes gelauwerde idioten A) met oplossingen niet verder kwamen dan het nog verder verlagen van de (al praktisch negatieve) rente en het nog dieper in de schulden steken van overheden, en B) omdat ze met het omarmen van 'secular stagnation' alleen maar hun eigen onvermogen om de financiële crisis op te lossen wiswassen. "Ja", zeggen ze, "er is veel méér aan de hand dan alleen een financiële crisis en dát is waarom onze recepten voor economische groei niet gewerkt hebben!".
BAH.
Geen woord over de vraaguitval door uitgeputte consumenten en bedrijven, geen woord over het overaanbod, niemand die het acute gevaar van de diverse bubbels benadrukte, niemand die zich afvroeg of een overheidsbeslag van > 50% en een financieringsbeslag van > 10% houdbaar is en niemand die zich afvroeg of een beetje crisis misschien ook niet heilzaam kan zijn voor de economie. Als deze mensen de afgelopen 5 jaar ieder een hotdogstandje of ijscowagentje geëxploiteerd hadden, hadden ze meer over economie opgestoken dan met dat incesteuze keynesiaanse gefröbel waar ze zich nu mee onledig gehouden hebben.
Zou het niet andersom kunnen zijn dat veel problemen in de economie al een aantal jaren veroorzaakt worden door unsustainable finance.quote:Op maandag 25 augustus 2014 12:25 schreef SeLang het volgende:
Er wordt nu openlijk toegegeven dat problemen in de economie al een aantal decennia lang worden gemaskeerd door unsustainable finance.
Daar heb je helemaal gelijk in!quote:Op maandag 25 augustus 2014 15:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zou het niet andersom kunnen zijn dat veel problemen in de economie al een aantal jaren veroorzaakt worden door unsustainable finance.
Wat bedoel je met dat laatste?quote:Op maandag 25 augustus 2014 17:31 schreef Igen het volgende:
Wacht eens even. Uiteindelijk zijn toch zeker de productiviteitsgroei, de arbeidsparticipatie en de handelsbalans de enige dingen die in het heden een tastbare invloed hebben. De hele rest van inflatie en QE en interne schulden en wat weet ik allemaal, is toch niet meer dan een toekomstverwachting. Maar te optimistische toekomstverwachtingen zijn toch geen reden om dan maar ter compensatie onnodig negatief over het heden te doen?
Een groei van schulden in het heden komt per definitie overeen met een groei van tegoeden in de toekomst. Een onhoudbaar schuldenniveau nu, komt dus erop neer dat in de toekomst tegoeden oninbaar zullen blijken.quote:
Het GDP van gisteren is weliswaar reëel maar je rekening is nog niet helemaal betaald. Je moet het uitbalanceren met een lager GDP in de toekomst. De leveraging die gisteren bij je GDP optelde is namelijk de deleveraging van morgen, die dan dus van het GDP aftrekt. No free lunch. Dat is de belangrijkste reden waarom we nu deze crisis hebben.quote:Op maandag 25 augustus 2014 18:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Een groei van schulden in het heden komt per definitie overeen met een groei van tegoeden in de toekomst. Een onhoudbaar schuldenniveau nu, komt dus erop neer dat in de toekomst tegoeden oninbaar zullen blijken.
Maar dat staat los van de productie nu. Als werknemers nu produceren in de veronderstelling dat daar in de toekomst iets voor hen tegenover staat, dan kan die toekomstverwachting tegen blijken te vallen, maar de productie in het heden en het verleden wordt daar niet minder reëel van.
Dan roepen de Duitsers meteen heel hard: NEIN!quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 07:54 schreef Perrin het volgende:
'Kans op derde recessie': vrees triple dip neemt toe
Nationale overheden en de Europese Centrale Bank (ECB) moeten stimuleringsmaatregelen nemen om een derde recessie te voorkomen. Dat stellen economen in het Financieele Dagblad.
Het spelletje begint gewoon weer van voor af aan. Imo is dit een gevolg van het beleid van de ECB en dit gebeuren is exact waar de Bundesbank voor waarschuwde en waarom zij zo sceptisch zijn over interventie van de ECB.quote:Brussel maant Frankrijk tot hervormingen
Brussel heeft de nieuwe Franse regering gemaand de hervormingen te versnellen, net als andere EU-landen die met een te groot begrotingstekort kampen. - rtlz.nl
Die roepen steeds minder hard nein, gezien hun negatieve gdp.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 11:21 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Dan roepen de Duitsers meteen heel hard: NEIN!
Dat valt mee hequote:Op donderdag 28 augustus 2014 06:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Die roepen steeds minder hard nein, gezien hun negatieve gdp.
Nee ze beginnen steeds slimmer te wordenquote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Rusland heeft onlangs een plannetje gelanceerd om in de toekomst heel voorzichtig ook een beetje in andere valuta dan alleen de dollar te gaan handelen. Dat klinkt toch wat anders dan hoe jij het omschrijft.
Rusland is namelijk ook niet gek. De rijke mensen daar willen hun spaargeld ook niet in rook op zien gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |