Mooi. Helaas is het niet voor iedereen (huurhuis, flat, studentenkamer) een optie om dit te kunnen doen maar zij die wel de mogelijkheid hebben moeten dat zeker doen.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:21 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik weet wat zonnecellen doen, ik heb er zelf 13 op het dak. Naast dat het een goede investering is met een mooi rendement wil ik ook graag zelf bijdrage aan een duurzame energie voorziening ipv een de zijkant te blijven roeptoeteren dat het anders moet.
Ja, maar de grondstofvoorraad voor o.a. PV's is nagenoeg oneindig voorradig, dat geldt niet voor windmolens. Ik zie eerder de grondstof een knelpunt zijn dan de opbrengst. Een oneindig grote voorraad (verhoudingsgewijs natuurlijk!) houdt in dat de prijs van de grondstof laag blijft en dat het dus in theorie zeer goedkoop geproduceerd zal kunnen gaan worden. Al is momenteel nog een probleem van zonnecellen dat het best veel energie kost om ze te maken. Plus dat het rendement van die cellen nog steeds toeneemt. Hoeveel winst is er nog mogelijk met de windmolens.quote:Met windenergie haal je meer kw's op een m2 per jaar als je het grootschalig toepast en dus is de kwh prijs veel lager als PV.
Ik heb er 21 + 2 voor de zonneboiler. Iedereen zou ze op hun dak moeten hebben + moderne kerncentrales om in de daluren ons van stroom te kunnen voorzien.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:21 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik weet wat zonnecellen doen, ik heb er zelf 13 op het dak. Naast dat het een goede investering is met een mooi rendement wil ik ook graag zelf bijdrage aan een duurzame energie voorziening ipv een de zijkant te blijven roeptoeteren dat het anders moet.
Met windenergie haal je meer kw's op een m2 per jaar als je het grootschalig toepast en dus is de kwh prijs veel lager als PV.
Dat geeft geen antwoord op mijn vraag.quote:
Je wist met 99,99% zekerheid dat er een grote ramp zou gebeuren in Fukushima, de vraag was alleen wanneer die zou gebeuren. Dat is een essentiëel verschil met Nederland. Wij hebben plaatsen bij grote meren/rivieren/andere plassen water waar buiten een terroristische aanslag (erg onwaarschijnlijk) niets kan gebeuren: geen laagland en geen aardevingen. In tegenstelling tot die Oekraïense centrale zullen die van ons wel een metaforische dodemansknop hebben. Die schakelen zichzelf uit wanneer ze niet onder controle worden gehouden in plaats van een kettingreactie te veroorzaken op het moment dat de controle wegvalt. Vandaar de metaforische verwijzing dodemansknop, zo werkt dat in een trein ook. Als de machinist doodgaat terwijl hij de trein bestuurt dan drukt hij niet meer een pedaal in en komt de trein tot stilstand in plaats van verder te rijden.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:26 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Bij de bouw van Fukushima zei men ook dat er met die centrale nooit iets kon gebeuren en dat aan alles gedacht was.
Natuurlijk hou ik niet op. Innovatie is niet te stoppen. Je kan je verder afvragen of de rampen wel zo erg zijn als wordt aangenomen. Ik blijf erbij. Bekijk die docu eens en discussieer dan verder. Ik ben dezelfde mening toebedeeld geweest als die welke jij nu propageert.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:26 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Bij de bouw van Fukushima zei men ook dat er met die centrale nooit iets kon gebeuren en dat aan alles gedacht was. Hou toch op.
De hoeveelheid steenkool is zo groot dat dit niet zo'n punt is. En die vervuiling is heel vervelend maar bij moderne centrales relatief goed te beheersen. Het is kut maar met de huidige stand der techniek is kernenergie kutter.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zie je die zwarte kleur bij België en Nederland? Een goede reden om tegen het verbranden van kool te zijn.
Het jij er bij stil gestaan dat steenkool bijv. ook gebruikt kan worden voor het maken van kunstmest? En dat is maar een van de interessante toepassingen. Verbrand het en we gooien dat weg! Uranium is niet echt een interessante grondstof buiten de energieopwekking, daar kunnen we hooguit nog dodelijkere wapens mee maken, dan toch liever energie'productie'.
Vertel dat tegen de woningbouwbedrijven. Je kan als huurder hooguit het voorstel doen maar je hebt niets te zeggen. Voor een flat is het niet eens een optie. At the bright side, als Nederland massaal aan de zonne-energie gaat dan geraken we misschien eindelijk van die lelijk Oostblokflats af?quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:27 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik heb er 21 + 2 voor de zonneboiler. Iedereen zou ze op hun dak moeten hebben + moderne kerncentrales om in de daluren ons van stroom te kunnen voorzien.
Dat zeiden we ook ooit van de olie en van het aardgas. Binnen enkele generaties zal dat beide waarschijnlijk op zijn (of zo goed als omdat het niet meer economisch haalbaar is), nietwaar?quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De hoeveelheid steenkool is zo groot dat dit niet zo'n punt is.
Alleen is Nederland al een extreem vervuild gebied.quote:En die vervuiling is heel vervelend maar bij moderne centrales relatief goed te beheersen.
Als mensen een marktconforme huur zouden betalen dan zouden al die zaken mogelijk zijn.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Vertel dat tegen de woningbouwbedrijven. Je kan als huurder hooguit het voorstel doen maar je hebt niets te zeggen. Voor een flat is het niet eens een optie. At the bright side, als Nederland massaal aan de zonne-energie gaat dan geraken we misschien eindelijk van die lelijk Oostblokflats af?
Die techniek is nog niet commercieel beschikbaar.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je wist met 99,99% zekerheid dat er een grote ramp zou gebeuren in Fukushima, de vraag was alleen wanneer die zou gebeuren. Dat is een essentiëel verschil met Nederland. Wij hebben plaatsen bij grote meren/rivieren/andere plassen water waar buiten een terroristische aanslag (erg onwaarschijnlijk) niets kan gebeuren: geen laagland en geen aardevingen. In tegenstelling tot die Oekraïense centrale zullen die van ons wel een metaforische dodemansknop hebben. Die schakelen zichzelf uit wanneer ze niet onder controle worden gehouden in plaats van een kettingreactie te veroorzaken op het moment dat de controle wegvalt. Vandaar de metaforische verwijzing dodemansknop, zo werkt dat in een trein ook. Als de machinist doodgaat terwijl hij de trein bestuurt dan drukt hij niet meer een pedaal in en komt de trein tot stilstand in plaats van verder te rijden.
Alleen jammer dan dat die mensen dan dakloos zouden worden. Maar goed, laten we het hier niet over hebben, dat is teveel offtopic en het onderwerp is belangrijk genoeg dat het een eigen draad waard is.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:34 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als mensen een marktconforme huur zouden betalen dan zouden al die zaken mogelijk zijn.
Er is een nieuwe regeling die het aantrekkelijker maakt om de daken van appartementsgebouwen aantrekkelijker te maken voor zonnecellen.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Vertel dat tegen de woningbouwbedrijven. Je kan als huurder hooguit het voorstel doen maar je hebt niets te zeggen. Voor een flat is het niet eens een optie. At the bright side, als Nederland massaal aan de zonne-energie gaat dan geraken we misschien eindelijk van die lelijk Oostblokflats af?
De huidige beschikbare technologie is goed genoeg dat je op twee oortjes kan slapen zolang de Nederlandse overheid niet zo dom is om het in een gebied te laten bouwen waar de kans op een natuurramp groter is, dus niet in het westen van Nederland (laagland) of in het noordoosten of zuidoosten van Nederland (aardbevingen). Het moet bij een grote plas water dus Friesland lijkt mij een goede locatie.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die techniek is nog niet commercieel beschikbaar.
De bewezen voorraden zijn zeer groot. Daar zit het punt echt niet.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zeiden we ook ooit van de olie en van het aardgas. Binnen enkele generaties zal dat beide waarschijnlijk op zijn (of zo goed als omdat het niet meer economisch haalbaar is), nietwaar?
Tja, daar maakt de keuze voor kern of kolen het verschil ook niet.quote:[..]
Alleen is Nederland al een extreem vervuild gebied.
[ afbeelding ]Beheersbaar of niet, het houdt in dat er nog meer vervuiling komt terwijl de concentratie fijnstof in Nederland al enorm veel hoger is dan in het grootste deel van Europa. Kijk ook eventjes naar de verschillen in concentratie tussen de twee donkerste kleuren, het is geen evenredige schaal maar een schaal die springt van 20 naar 75 (bijna een factor 4 dus)!
Bij de meeste woningbouwbedrijven - nog steeds eufemistisch corporaties of verenigingen genoemd terwijl ze Eurotekens in hun ogen hebben en zo commerciëel zijn ingesteld als een Dirk Scheringa - zijn er niet dergelijke initiatieven. Voor de regio Eindhoven kan ik er in ieder geval geen opnoemen. Voor een flat is het sowieso niet interessant: een superklein dakoppervlakte per huishouden.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er is een nieuwe regeling die het aantrekkelijker maakt om de daken van appartementsgebouwen aantrekkelijker te maken voor zonnecellen.
En hier heeft de corporatie een mooi project gehad waarbij huurders tegen een bescheiden huurverhoging een zonneboilers konden laten installeren waardoor hun stookkosten behoorlijk daalden. Er kan dus veel.
Jawel want de snelheid waarmee we die kolen verbranden is ook zeer hoog.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De bewezen voorraden zijn zeer groot. Daar zit het punt echt niet.
Alle beetjes helpen, nietwaar?quote:Tja, daar maakt de keuze voor kern of kolen het verschil ook niet.
Platte daken dus je kan ze richten zoals je wilt. Dat is wel degelijk interessant.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bij de meeste woningbouwbedrijven - nog steeds eufemistisch corporaties of verenigingen genoemd terwijl ze Eurotekens in hun ogen hebben en zo commerciëel zijn ingesteld als een Dirk Sheringa - zijn er niet dergelijke initiatieven. Voor de regio Eindhoven kan ik er in ieder geval geen opnoemen. Voor een flat is het sowieso niet interessant: een superklein dakoppervlakte per huishouden.
Overstappen op duurzaam ben ik helemaal voor. Maar dat red je niet binnen 10 jaar... En dan moet je kiezen uit de kwaden en dan kies ik voor kolen met bijvoorbeeld bijstoken van biomassa.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jawel want de snelheid waarmee we die kolen verbranden is ook zeer hoog.
Bovendien is 100 jaar ook zo voorbij. Beter dan maar wat vroeger de overstap maken naar duurzame energie'bronnen' in plaats van op deze heilloze weg door te gaan. Het gaat slechts om uitstel van executie, dan liever een vorm waarmee we niet de lucht vervuilen, zeker in Nederland waar de lucht al extreem vervuild is.
[..]
Alle beetjes helpen, nietwaar?
Ja, maar 1 plat dak voor 10 verdiepingen. Die platte daken zijn inderdaad interessant dankzij de mogelijkheden die de regeltechniek ons levert (reuze interessant werk trouwens, ook dit kan je met elektrotechniek doen), het is het aantal verdiepingen wat mij zorgen baart, met 10 verdiepingen houd je per verdieping 10% van dat plakke dak over.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Platte daken dus je kan ze richten zoals je wilt. Dat is wel degelijk interessant.
Niet alle corporaties gedragen zich als Vestia. De meerderheid niet.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bij de meeste woningbouwbedrijven - nog steeds eufemistisch corporaties of verenigingen genoemd terwijl ze Eurotekens in hun ogen hebben en zo commerciëel zijn ingesteld als een Dirk Scheringa - zijn er niet dergelijke initiatieven. Voor de regio Eindhoven kan ik er in ieder geval geen opnoemen. Voor een flat is het sowieso niet interessant: een superklein dakoppervlakte per huishouden.
Er sterven miljoenen mensen door de vervuiling van het verbranden van kolen en dan hoor jij ook nog eens tot de gelovers van co2 als reden voor de opwarming van de aarde. Waarom een volledig schone vorm van energie negeren?quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Overstappen op duurzaam ben ik helemaal voor. Maar dat red je niet binnen 10 jaar... En dan moet je kiezen uit de kwaden en dan kies ik voor kolen met bijvoorbeeld bijstoken van biomassa.
Zoek maar eens een corporatie waarbij de directeur niet +2 ton per jaar krijgt. Dat noem ik Vestiagedrag. Maar goed, het ging mij er nu om dat verreweg de meeste woningbouwcorporatiesbedrijven niet aan duurzame energie doen.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Niet alle corporaties gedragen zich als Vestia. De meerderheid niet.
Tja, je moet roeien met de riemen die je hebt.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, maar 1 plat dak voor 10 verdiepingen. Die platte daken zijn inderdaad interessant dankzij de mogelijkheden die de regeltechniek ons levert (reuze interessant werk trouwens, ook dit kan je met elektrotechniek doen), het is het aantal verdiepingen wat mij zorgen baart, met 10 verdiepingen houd je per verdieping 10% van dat plakke dak over.
Ik negeer het niet, ik geef zelfs aan dat generatoren van de vierde generatie in de toekomst een rol zouden kunnen spelen in de energiemix voor Nederland. Alleen is de techniek en markt gewoon nog niet zo ver.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:46 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Er sterven miljoenen mensen door de vervuiling van het verbranden van kolen en dan hoor jij ook nog eens tot de gelovers van co2 als reden voor de opwarming van de aarde. Waarom een volledig schone vorm van energie negeren?
Ik kan er uit m'n hoofd al vier noemen. De meeste corporatie-directeuren verdienen ongeveer 1,5 ton.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zoek maar eens een corporatie waarbij de directeur niet +2 ton per jaar krijgt. Dat noem ik Vestiagedrag. Maar goed, het ging mij er nu om dat verreweg de meeste woningbouwcorporatiesbedrijven niet aan duurzame energie doen.
Toch is dat laatste niet waar. Ze hebben best veel geïnvesteerd in verbetering van de woningvoorraad, bijvoorbeeld door meer isolatie, voorkomen van energieverbruik is ook erg nuttig en vaak economisch gezien gunstiger door een kortere terugverdientijd.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zoek maar eens een corporatie waarbij de directeur niet +2 ton per jaar krijgt. Dat noem ik Vestiagedrag. Maar goed, het ging mij er nu om dat verreweg de meeste woningbouwcorporatiesbedrijven niet aan duurzame energie doen.
Het is natuurlijk ook veel makkelijker om vooroordelen op te dreunen die je je eigen hebt gemaakt als gevolg van recente schandalen rond corporaties.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch is dat laatste niet waar. Ze hebben best veel geïnvesteerd in verbetering van de woningvoorraad, bijvoorbeeld door meer isolatie, voorkomen van energieverbruik is ook erg nuttig en vaak economisch gezien gunstiger door een kortere terugverdientijd.
Het is 100% financieel rendabel. Je huis niet verduurzamen is stelen uit je eigen portemonnee.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:53 schreef Kandijfijn het volgende:
Wat ik sowieso wel grappig vind in mijn omgeving.
Links zweverige mensen in mijn omgeving die vinden dat het milieu beter moet worden: OVERHEID einzz!!111!! moet dit, moet sus, en moet mijn visie op de wereld betalen.
Zelfstandige zelfredzame rechtse mensen in mijn omgeving die vinden dat het milieu beter moet: Ik ga mijn huis isoleren en zonnepanelen aanleggen. Het is wellicht nog niet 100% financieel rendabel maar ik vind het milieu erg belangrijk.
Moet je de discussie nou weer verzieken met je links/rechts gezever?quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:53 schreef Kandijfijn het volgende:
Links zweverige mensen in mijn omgeving die vinden dat het milieu beter moet worden: OVERHEID einzz!!111!! moet dit, moet sus, en moet mijn visie op de wereld betalen.
Zelfstandige zelfredzame rechtse mensen in mijn omgeving die vinden dat het milieu beter moet: Ik ga mijn huis isoleren en zonnepanelen aanleggen. Het is wellicht nog niet 100% financieel rendabel maar ik vind het milieu erg belangrijk.
Grappig dat je dit zegt, ik zie in mijn omgeving exact hetzelfde gebeuren. Al moet ik wel zeggen dat het financieel wel erg interessant is om je huishouden te verduurzamen.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:53 schreef Kandijfijn het volgende:
Daarom de nuance "wellicht" nog niet alle technieken in elke situatie is even rendabel. Alhoewel ik wel groot fan ben van zonnepanelen en aquifersquote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:56 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het is 100% financieel rendabel. Je huis niet verduurzamen is stelen uit je eigen portemonnee.
Ik denk ik leg het even uit hoe simpel het is. Als je het milieu belangrijk vind handel er dan naarquote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Moet je de discussie nou weer verzieken met je links/rechts gezever?
Daar knelt de schoen misschien wel. De luchtvervuiling is een sluipmoordenaar, de daden van deze crimineel komen lang niet zo spectaculair in het nieuws als de de meer bombastisch moorden die gepleegd worden wanneer er iets misgaat met een nucleaire centrale. Dat een ontplofte nucleaire centrale tot doden leidt is voor iedere leek zeer concreet, dat luchtvervuiling tot zoveel doden leidt is wellicht te abstract voor veel mensen.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:46 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Er sterven miljoenen mensen door de vervuiling van het verbranden van kolen en dan hoor jij ook nog eens tot de gelovers van co2 als reden voor de opwarming van de aarde. Waarom een volledig schone vorm van energie negeren?
Ik studeer en ik krijg als ik de pech heb alleenstaand te zijn na mijn afstuderen helaas wel degelijk te maken met woningbouwcorporatiesbedrijven. Zoveel houd je als alleenstaande niet over dat je een huis kan kopen, ook niet als je salaris wat bovenmodaal is. Maar dit is allemaal niet aan de orde in deze draad dus hier kap ik de discussie over Bram_van_Loon af.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:55 schreef KoosVogels het volgende:
Bram zit nog op school en krijgt dus niet te maken met corporaties.
Een prima standpunt, maar je kunt dat links/rechts geneuzel dan toch achterwege laten. Ik ken deze omgeving ook linkse rakkers van de lokale natuur- en milieuclub die hun hele huis verduurzamen. Wat heeft het voor nut om dat te vermelden?quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:58 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik denk ik leg het even uit hoe simpel het is. Als je het milieu belangrijk vind handel er dan naar.
We zijn het er over eens dat je moet kiezen tussen kwaden voor de transitieperiode. Gezien het feit dat de lucht niet wordt vervuild met nucleaire centrales vind ik dat we die in ieder geval moeten blijven gebruiken zo lang dat mogelijk is. Als we daarnaast nog iets anders moeten doen, het zij zo, maar laten we in ieder geval de uranium opmaken. Voordeel: er kan geen wapentuig meer mee worden gemaakt. Hoewel ik nucleaire bommen vanuit technisch perspectief zeer interessant vind ben ik er een groot tegenstander van.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Overstappen op duurzaam ben ik helemaal voor. Maar dat red je niet binnen 10 jaar... En dan moet je kiezen uit de kwaden en dan kies ik voor kolen met bijvoorbeeld bijstoken van biomassa.
Je kunt dan ook prima een huis huren in de vrije sector als je bovenmodaal verdient. Ik spreek uit ervaring.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik studeer en ik krijg als ik de pech heb alleenstaand te zijn na mijn afstuderen helaas wel degelijk te maken met woningbouwcorporatiesbedrijven. Zoveel houd je als alleenstaande niet over dat je een huis kan kopen, ook niet als je salaris wat bovenmodaal is. Maar dit is allemaal niet aan de orde in deze draad dus hier kap ik de discussie over Bram_van_Loon af.
Ja, maar die isolatie deden ze alleen maar voor eigen gewin, niet om duurzamer te zijn. Zoals de AH oproept om zogenaamd in het belang van het milieu de deuren van de vrieskasten niet langer open te houden dan dat nodig is.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch is dat laatste niet waar. Ze hebben best veel geïnvesteerd in verbetering van de woningvoorraad, bijvoorbeeld door meer isolatie, voorkomen van energieverbruik is ook erg nuttig en vaak economisch gezien gunstiger door een kortere terugverdientijd.
Je blijft dus aangewezen op een huurhuis. Zonnecellen op het dak wordt heel wat minder interessant als je bij de verhuizing heel dat spul (niet enkel de zonnecellen, ook de bekabeling naar jouw electriciteitsnetwerk toe etc.) moet meenemen en het in dat huurhuis netjes moet afwerken, dat levert nogal wat extra kosten op. Je blijft dus afhankelijk van de bereidheid van de verhuurder - hetzij een woningbouwbedrijf hetzij een private verhuurder - om dit initiatief te nemen. Het is net zoiets als met het installeren van een nieuwe keuken in een huurwoning. Het kan wel maar het levert nogal wat extra kosten op in vergelijking met wanneer je het in je eigen woning doet aangezien er geen enkele zekerheid is dat je er 30 jaar later nog woont en er geen enkele zekerheid is dat de verhuurder met jou een eerlijke overnamedeal sluit. Ik wil graag groen zijn maar ik ben geen gekke Henkie.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 14:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je kunt dan ook prima een huis huren in de vrije sector als je bovenmodaal verdient. Ik spreek uit ervaring.
En mocht je minder verdienen dan kun je prima terecht bij corporaties.
Nonsens, isolatie komt ten gunste van de huurders. Die betalen immers de stookkosten. En dubbel glas of spouwmuurislolatie zijn gewoon hele goede maatregelen waar men direct van kan profiteren.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 14:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, maar die isolatie deden ze alleen maar voor eigen gewin, niet om duurzamer te zijn. Zoals de AH oproept om zogenaamd in het belang van het milieu de deuren van de vrieskasten niet langer open te houden dan dat nodig is.
Die isolatie leidde helaas tot zeer ongezonde binnenklimaten. Mijn standpunt hierover ken jij als het goed is: ik vind het allemaal prima, een goede isolatie en zo, maar niet als het ten koste gaat van het binnenklimaat.
Zonnecellen op de daken plaatsen en windmolens aanleggen daar lijken onze woningbouwbedrijven helaas weinig oog voor te hebben. Zo gauw ik er zelf afhankelijk van ben zal ik het niet laten om het voor te stellen maar ik durf de reactie al te raden.
Jammer dat er nu nodeloos een links-rechts-discussie van wordt gemaakt - het zal ook niet in POL - maar dat is omdat die rechtse mensen gemiddeld beter bij kas zitten - de reden waarom ze rechts zijn - en dus in staat zijn om het zelf te doen. Precies om die reden pleiten mensen die slechter bij kas zitten dat de overheid het faciliteert.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:53 schreef Kandijfijn het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Weet jij zeker dat het woningbouwbedrijf hier geen financiëel belang bij heeft?quote:Op zaterdag 8 februari 2014 14:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nonsens, isolatie komt ten gunste van de huurders. Die betalen immers de stookkosten. En dubbel glas of spouwmuurislolatie zijn gewoon hele goede maatregelen waar men direct van kan profiteren.
Iedereen begrijpt dat je je huis moet luchten. En los van de problemen met pur zijn er alleen maar voordelen aan het isoleren van je huis.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 14:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Weet jij zeker dat het woningbouwbedrijf hier geen financiëel belang bij heeft?
Hoe dan ook, nogmaals, ik ben geen tegenstander van isolatie, ik ben slechts een tegenstander van een ongezond binnenklimaat. Binnenklimaat >> isolatie
Helaas blijken de Nederlandse bedrijven hier erg veel ernstige fouten mee te hebben gemaakt, zoveel dat veel huurders letterlijk doodziek werden ten gevolge van de isolatie en het luchtventilatiesysteem (micro-organismen-kweekbodem bij slecht onderhoud, motoren in de slaapkamer, veel lawaai wegens onzorgvuldige afscherming van de leidingen, ...). Ik hoef hopelijk niet bij naam te noemen hoe en waar het is mis gegaan? Er zijn hele reportages aan gewijd (o.a. Zembla).
Als ze kunnen aantonen het nu beter te kunnen, prima, maar de bewijslast ligt natuurlijk bij hen alvorens ik het ga proberen.
Dubbel glas kan nooit kwaad, spouwmuurisolatie niet zo lang er geen giftige materialen worden gebruikt, ook hier hoef ik hopelijk niet over uit te wijden.
Voorwaarde voor mij: altijd voldoende ramen die open kunnen zodat je gegarandeerd een goed binnenklimaat hebt in het geval dat het in de praktijk niet zo loopt zoals theoretisch is voorzien.
Als je gedurende X (10-15?) jaar geld kan missen. And thus the rich are getting richer and the poor are getting poorer.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:57 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Grappig dat je dit zegt, ik zie in mijn omgeving exact hetzelfde gebeuren. Al moet ik wel zeggen dat het financieel wel erg interessant is om je huishouden te verduurzamen.
Laat die discussie er nou buiten. Zelfs als je er voor leent dan verdient het zich terug.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 14:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je gedurende X (10-15?) jaar geld kan missen. And thus the rich are getting richer and the poor are getting poorer.
Je zou het denken, en toch zijn er in Nederland vele honderdduizenden, zo niet miljoenen, huizen gebouwd die geen ramen hebben die open kunnen. Daar werden de mensen dan ook doodzoek, want:quote:Op zaterdag 8 februari 2014 14:21 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Iedereen begrijpt dat je je huis moet luchten.
Suskasten.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 14:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je zou het denken, en toch zijn er in Nederland vele honderdduizenden, zo niet miljoenen, huizen gebouwd die geen ramen hebben die open kunnen. Daar werden de mensen dan ook doodzoek, want:
- slecht ontworpen luchtventilatiesysteem
- slecht geïnstalleerd luchtventilatiesysteem
- slecht onderhouden luchtventilatiesysteem (heeft ook met voorlichting te maken)
- apparatuur die uitvalt, wat net als bij harde schijven, vroeg of laat gegarandeerd gebeurt.
Daarom altijd een backup, het ventilatiesysteem van Moeder Natuur: ramen die open kunnen.
Die discussie laat ik er niet buiten omdat die buitengewoon relevant is. Het is leuk en aardig dat je op de lange termijn geld kan verdienen met duurzame energiebronnen op jouw eigen terrein maar het moet wel haalbaar zijn. Je moet dus:quote:Op zaterdag 8 februari 2014 14:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Laat die discussie er nou buiten. Zelfs als je er voor leent dan verdient het zich terug.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |