abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 februari 2014 @ 13:05:07 #226
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_136466345
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het aantal huishoudens in Nederland is nu ongeveer 8 miljoen (in 2012 >7,50 en groeiende). Eventjes rekenen. Een jaar heeft 365,25*24 = 8766 uur (de extra seconde per 100 jaar verwaarloos ik maar eventjes ;)). Laten we uitgaan van 8 miljoen huishoudens, dan zou je dus 16 miljoen uur aan windmolen nodig hebben voor het huidige 'stroom'verbruik per jaar. Aangezien 1 windmolen 8766 uur kan leveren per jaar zou je 16 miljoen / 8766 = 1825 windmolens van deze omvang nodig hebben. Niet slecht hoor, zeker niet. Van mij mag het worden uitgebreid. De grote vraag, is het produktietechnisch haalbaar om zoveel windmolens te maken voor heel de wereld en eens in de zoveel jaar onderdelen van deze windmolens te vervangen.
Plus dat er natuurlijk rekening mee moet worden gehouden dat het autorijden op fossiele brandstoffen over tig decennia (3-9?) afgelopen gaat zijn dus dat we ons dan met elektrisch aangedreven automotoren zullen moeten verplaatsen. => >>stroomverbruik

Ik blijf echter meer geloven in zonnecellen en soortgelijke cellen omdat de grondstof (zeg maar zand, al zullen geologen nu kwaad worden, en koolstof (organische zonnecellen)) zo extreem voorrardig en goedkoop zijn en de bron van alle energie op deze aardkloot de zon is en het daarom logisch zou zijn dat het aftappen van die bron zelf de meest elegante oplossing is.
Windenergie is op dit moment veel interessanter dan zonne-energie zeker in Nederland waar het veel waait. Zonne-energie is alleen maar interessant door de huidige saldeerregeling.

Ik begreep dat moderne molens qua kwh prijs al richting de prijs van een kerncentrale gaan.
Ik zal de exacte kwh prijzen eens opzoeken.
pi_136466348
quote:
13s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:03 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik ben blij dat men na de gebroeders Wright gewoon door is gegaan met de ontwikkeling van de luchtvaart en dat de T-Ford niet de laatste innovatie op autogebied was. Een beetje triest om innovatieve ontwikkelingen af te doen als onzin en je argumenten kracht bij te zetten met achterhaalde technieken.
Het is geen onzin en het moet verder onderzocht en ontwikkeld worden alleen het is op dit moment geen realistische optie. In de tijd van de T-Ford kon je ook een auto met de techniek van vandaag de dag willen bestellen maar dat lukte ook niet ;).
pi_136466388
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:04 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Energie heeft niets met links of rechts te maken maar met goed en onvoldoende geïnformeerd zijn.
het is wel frappant dat juist rechtse mensen vaak voor kernenergie zijn en daarmee voor staatssteun voor grote energiebedrijven.
  zaterdag 8 februari 2014 @ 13:07:16 #229
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_136466407
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:03 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een woord: Onderbuikgevoelens.
Zeg dat maar tegen de bewoners van Fukushima. Daar heeft men de situatie overigens nog steeds niet onder controle, men is aan de goden overgeleverd.

Als je al weet dat er een oncontroleerbaar risico zit aan een techniek dan moet je er gewoon niet mee beginnen.
Niet zeggen dat dit risico er niet is want dat is gewoon wel zo.
  zaterdag 8 februari 2014 @ 13:07:43 #230
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_136466417
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:05 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is geen onzin en het moet verder onderzocht en ontwikkeld worden alleen het is op dit moment geen realistische optie. In de tijd van de T-Ford kon je ook een auto met de techniek van vandaag de dag willen bestellen maar dat lukte ook niet ;).
Die techniek is er al en die techniek is al in de praktijk getoetst.... Door destijds de T-Ford in de ban te doen en de ontwikkeling van verbeteringen te verbieden was die techniek er ook nooit gekomen. Het verbieden van kernenergie en de doorontwikkeling daarvan berust op onderbuikgevoelens en niet op feiten.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_136466421
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 12:54 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dat zou heel erg mooi zijn. Kerncentrales zijn een heel slecht idee zolang er nog steeds een kans bestaat op een oncontroleerbare ramp met enorme gevolgen.

Zie tsjernobylen, fukushima de (maatschappelijke) kosten van dergelijke rampen worden niet meegenomen in de kwh prijs kan ik je vertellen.
Alleen is de kans dat zo'n ramp zich voordoet in Nederland veel kleiner dan de kans dat zo'n ramp zich voordoet in een van die landen. Waarom?
Minder riskant gebied, zeker zolang we de centrale niet in het westen (laagland), zuidoosten of noordoosten (aardbevingen)van Nederland bouwen, en modernere centrales (Tsjernobyl) die wel - metaforisch gezien - een dodemansknop hebben.
Ik neem aan dat jij weet waar die dodemansknop naar verwijst.

quote:
Ik zie meer in een energiemix van Zon/Wind/Getijden i.c.m. met Gas/Kolen centrales.
Voor het eerste ben ik warm te maken maar we zullen het inderdaad voorlopig moeten aanvullen, dan valt steenkool (en bruinkool) voor mij al snel af. Hoeveel gas hebben we nog? Is het niet handiger om het gas te gebruiken voor boilers en fornuizen? Eerst het gas gebruiken voor stroomproductie en vervolgens met stroom koken en boilers verwarmen lijkt mij verkwistend.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136466480
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:07 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Die techniek is er al en die techniek is al in de praktijk getoetst.... Door destijds de T-Ford in de ban te doen en de ontwikkeling van verbeteringen te verbieden was die techniek er ook nooit gekomen. Het verbieden van kernenergie en de doorontwikkeling daarvan berust op onderbuikgevoelens en niet op feiten.
Ik geef net aan dat ik voor die doorontwikkeling ben? Alleen met de huidige stand der techniek is het vrij dwaas om miljarden aan staatssteun te steken in een kerncentrale.
pi_136466541
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:05 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Windenergie is op dit moment veel interessanter dan zonne-energie zeker in Nederland waar het veel waait. Zonne-energie is alleen maar interessant door de huidige saldeerregeling.
Het rendement van zonnecellen voor Noord-Europese klimaten wordt nogal onderschat. Dat valt best mee. Zelfs in Nederland waar het iets meer dan de helft van de dagen regent heb je veel aan zonnecellen. Dat neemt niet weg dat in ons klimaat mogelijk ook windmolens een goede bijdrage kunnen leveren, ik heb er alleen mijn twijfels over of dat we voldoende grondstoffen hebben om heel de wereld (dat deel waar het voldoende waait) vol te bouwen met windmolens. Ik hoop het maar ik weet het niet. Jij wel?

quote:
Ik begreep dat moderne molens qua kwh prijs al richting de prijs van een kerncentrale gaan.
Ik zal de exacte kwh prijzen eens opzoeken.
Graag.
#NoDAPL
  zaterdag 8 februari 2014 @ 13:14:17 #234
379943 Paper_Tiger
pi_136466593
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:10 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik geef net aan dat ik voor die doorontwikkeling ben? Alleen met de huidige stand der techniek is het vrij dwaas om miljarden aan staatssteun te steken in een kerncentrale.
En dat laatste is nou net niet waar. Zo'n centrale kan verder gewoon gebouwd worden zonder staatssteun.
  zaterdag 8 februari 2014 @ 13:14:27 #235
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_136466602
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
zich voordoet in Nederland veel kleiner dan de kans dat zo'n ramp zich voordoet in een van die landen. Waarom? Minder riskant gebied, zeker zolang we de centrale niet in het westen (laagland), zuidoosten
Kijk hier laat je dus duidelijk zien dat je de gevolgen van een nucleaire ramp niet goed inschaalt.
Een nucleaire ramp beperkt zich niet tot een landsgrens maar kan internationale gevolgen hebben.

Moet je nagaan wat er gebeurt als er twee of drie centrales ploffen.
Waarom een techniek omarmen waarbij de gevolgen niet overzien zijn als het fout gaat. Waarom!?
  zaterdag 8 februari 2014 @ 13:15:04 #236
379943 Paper_Tiger
pi_136466614
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:14 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Kijk hier laat je dus duidelijk zien dat je de gevolgen van een nucleaire ramp niet goed inschaalt.
Een nucleaire ramp beperkt zich niet tot een landsgrens maar kan internationale gevolgen hebben.

Moet je nagaan wat er gebeurt als er twee of drie centrales ploffen.
Waarom een techniek omarmen waarbij de gevolgen niet overzien zijn als het fout gaat. Waarom!?
Omdat de techniek al lang voorhanden is om het niet fout te laten gaan.
pi_136466616
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het rendement van zonnecellen voor Noord-Europese klimaten wordt nogal onderschat. Dat valt best mee. Zelfs in Nederland waar het iets meer dan de helft van de dagen regent heb je veel aan zonnecellen. Dat neemt niet weg dat in ons klimaat mogelijk ook windmolens een goede bijdrage kunnen leveren, ik heb er alleen mijn twijfels over of dat we voldoende grondstoffen hebben om heel de wereld (dat deel waar het voldoende waait) vol te bouwen met windmolens. Ik hoop het maar ik weet het niet. Jij wel?

[..]

Graag.
Je maakt weer de fout te denken dat 'de oplossing' zou moeten bestaan. Het is en-en, niet of-of.
pi_136466628
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:10 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Jij kan dus prima leven met het verbranden van steenkool. Waarom wegen die nadelen voor jou niet zwaar? Als je die steenkool eenmaal hebt verbrand dan kan je al die andere dingen die we ermee kunnen doen - waar we nu olie en aardgas voor gebruiken - er niet meer mee doen. + gigantisch veel luchtvervuiling in een klimaat wat toch al een extreem vervuilde lucht heeft.
1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
#NoDAPL
pi_136466632
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:14 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

En dat laatste is nou net niet waar. Zo'n centrale kan verder gewoon gebouwd worden zonder staatssteun.
Waar dan? En door wie? De praktijk werkt namelijk niet zo mee.
  zaterdag 8 februari 2014 @ 13:15:55 #240
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136466647
Het gaat niet om groene stroom, het gaat om belastingvoordelen naar staatsbankiers te schuiven
http://www.volkskrant.nl/(...)-megawindmolen.dhtml
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136466660
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij kan dus prima leven met het verbranden van steenkool. Waarom wegen die nadelen voor jou niet zwaar?
Het is de minste van de kwaden.
pi_136466683
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:15 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

In theorie, in de praktijk voor commerciële centrales nog niet.
  zaterdag 8 februari 2014 @ 13:17:07 #243
379943 Paper_Tiger
pi_136466691
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Waar dan? En door wie? De praktijk werkt namelijk niet zo mee.
  zaterdag 8 februari 2014 @ 13:17:56 #244
379943 Paper_Tiger
pi_136466718
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In theorie, in de praktijk voor commerciële centrales nog niet.
het spijt me als ik bot klink maar je lult uit je nek.
pi_136466733
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is de minste van de kwaden.

Zie je die zwarte kleur bij België en Nederland? Een goede reden om tegen het verbranden van kool te zijn.

Het jij er bij stil gestaan dat steenkool bijv. ook gebruikt kan worden voor het maken van kunstmest? En dat is maar een van de interessante toepassingen. Verbrand het en we gooien dat weg! Uranium is niet echt een interessante grondstof buiten de energieopwekking, daar kunnen we hooguit nog dodelijkere wapens mee maken, dan toch liever energie'productie'. ;)
#NoDAPL
  zaterdag 8 februari 2014 @ 13:21:57 #246
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_136466822
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
iets meer dan de helft van de dagen regent heb je veel aan zonnecellen. Dat neemt niet weg dat in ons klimaat mogelijk ook windmolens een goede bijdrage kunnen leveren, ik heb er alleen mijn twijfels over of dat we voldoende grondstoffen hebben om heel de wereld (dat deel waar het voldoende waait
Ik weet wat zonnecellen doen, ik heb er zelf 13 op het dak ;). Naast dat het een goede investering is met een mooi rendement wil ik ook graag zelf bijdrage aan een duurzame energie voorziening ipv een de zijkant te blijven roeptoeteren dat het anders moet.

Met windenergie haal je meer kw's op een m2 per jaar als je het grootschalig toepast en dus is de kwh prijs veel lager als PV.
pi_136466835
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:17 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

het spijt me als ik bot klink maar je lult uit je nek.
Waar kan je die centrales dan op dit moment bestellen? Waar worden ze nu op commerciële basis gebouwd?
  zaterdag 8 februari 2014 @ 13:22:25 #248
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_136466838
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:15 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Die zekerheid heb je nooit.
  zaterdag 8 februari 2014 @ 13:23:21 #249
379943 Paper_Tiger
pi_136466863
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Waar kan je die centrales dan op dit moment bestellen? Waar worden ze nu op commerciële basis gebouwd?
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:22 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De zekerheid heb je nooit.
Kijken jullie nu eerst eens beiden die documentaire....
  zaterdag 8 februari 2014 @ 13:26:10 #250
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_136466946
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:23 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

[..]

Kijken jullie nu eerst eens beiden die documentaire....
Bij de bouw van Fukushima zei men ook dat er met die centrale nooit iets kon gebeuren en dat aan alles gedacht was. Hou toch op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')