Mooi. Helaas is het niet voor iedereen (huurhuis, flat, studentenkamer) een optie om dit te kunnen doen maar zij die wel de mogelijkheid hebben moeten dat zeker doen.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:21 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik weet wat zonnecellen doen, ik heb er zelf 13 op het dak. Naast dat het een goede investering is met een mooi rendement wil ik ook graag zelf bijdrage aan een duurzame energie voorziening ipv een de zijkant te blijven roeptoeteren dat het anders moet.
Ja, maar de grondstofvoorraad voor o.a. PV's is nagenoeg oneindig voorradig, dat geldt niet voor windmolens. Ik zie eerder de grondstof een knelpunt zijn dan de opbrengst. Een oneindig grote voorraad (verhoudingsgewijs natuurlijk!) houdt in dat de prijs van de grondstof laag blijft en dat het dus in theorie zeer goedkoop geproduceerd zal kunnen gaan worden. Al is momenteel nog een probleem van zonnecellen dat het best veel energie kost om ze te maken. Plus dat het rendement van die cellen nog steeds toeneemt. Hoeveel winst is er nog mogelijk met de windmolens.quote:Met windenergie haal je meer kw's op een m2 per jaar als je het grootschalig toepast en dus is de kwh prijs veel lager als PV.
Ik heb er 21 + 2 voor de zonneboiler. Iedereen zou ze op hun dak moeten hebben + moderne kerncentrales om in de daluren ons van stroom te kunnen voorzien.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:21 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik weet wat zonnecellen doen, ik heb er zelf 13 op het dak. Naast dat het een goede investering is met een mooi rendement wil ik ook graag zelf bijdrage aan een duurzame energie voorziening ipv een de zijkant te blijven roeptoeteren dat het anders moet.
Met windenergie haal je meer kw's op een m2 per jaar als je het grootschalig toepast en dus is de kwh prijs veel lager als PV.
Dat geeft geen antwoord op mijn vraag.quote:
Je wist met 99,99% zekerheid dat er een grote ramp zou gebeuren in Fukushima, de vraag was alleen wanneer die zou gebeuren. Dat is een essentiëel verschil met Nederland. Wij hebben plaatsen bij grote meren/rivieren/andere plassen water waar buiten een terroristische aanslag (erg onwaarschijnlijk) niets kan gebeuren: geen laagland en geen aardevingen. In tegenstelling tot die Oekraïense centrale zullen die van ons wel een metaforische dodemansknop hebben. Die schakelen zichzelf uit wanneer ze niet onder controle worden gehouden in plaats van een kettingreactie te veroorzaken op het moment dat de controle wegvalt. Vandaar de metaforische verwijzing dodemansknop, zo werkt dat in een trein ook. Als de machinist doodgaat terwijl hij de trein bestuurt dan drukt hij niet meer een pedaal in en komt de trein tot stilstand in plaats van verder te rijden.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:26 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Bij de bouw van Fukushima zei men ook dat er met die centrale nooit iets kon gebeuren en dat aan alles gedacht was.
Natuurlijk hou ik niet op. Innovatie is niet te stoppen. Je kan je verder afvragen of de rampen wel zo erg zijn als wordt aangenomen. Ik blijf erbij. Bekijk die docu eens en discussieer dan verder. Ik ben dezelfde mening toebedeeld geweest als die welke jij nu propageert.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:26 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Bij de bouw van Fukushima zei men ook dat er met die centrale nooit iets kon gebeuren en dat aan alles gedacht was. Hou toch op.
De hoeveelheid steenkool is zo groot dat dit niet zo'n punt is. En die vervuiling is heel vervelend maar bij moderne centrales relatief goed te beheersen. Het is kut maar met de huidige stand der techniek is kernenergie kutter.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zie je die zwarte kleur bij België en Nederland? Een goede reden om tegen het verbranden van kool te zijn.
Het jij er bij stil gestaan dat steenkool bijv. ook gebruikt kan worden voor het maken van kunstmest? En dat is maar een van de interessante toepassingen. Verbrand het en we gooien dat weg! Uranium is niet echt een interessante grondstof buiten de energieopwekking, daar kunnen we hooguit nog dodelijkere wapens mee maken, dan toch liever energie'productie'.
Vertel dat tegen de woningbouwbedrijven. Je kan als huurder hooguit het voorstel doen maar je hebt niets te zeggen. Voor een flat is het niet eens een optie. At the bright side, als Nederland massaal aan de zonne-energie gaat dan geraken we misschien eindelijk van die lelijk Oostblokflats af?quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:27 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik heb er 21 + 2 voor de zonneboiler. Iedereen zou ze op hun dak moeten hebben + moderne kerncentrales om in de daluren ons van stroom te kunnen voorzien.
Dat zeiden we ook ooit van de olie en van het aardgas. Binnen enkele generaties zal dat beide waarschijnlijk op zijn (of zo goed als omdat het niet meer economisch haalbaar is), nietwaar?quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De hoeveelheid steenkool is zo groot dat dit niet zo'n punt is.
Alleen is Nederland al een extreem vervuild gebied.quote:En die vervuiling is heel vervelend maar bij moderne centrales relatief goed te beheersen.
Als mensen een marktconforme huur zouden betalen dan zouden al die zaken mogelijk zijn.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Vertel dat tegen de woningbouwbedrijven. Je kan als huurder hooguit het voorstel doen maar je hebt niets te zeggen. Voor een flat is het niet eens een optie. At the bright side, als Nederland massaal aan de zonne-energie gaat dan geraken we misschien eindelijk van die lelijk Oostblokflats af?
Die techniek is nog niet commercieel beschikbaar.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je wist met 99,99% zekerheid dat er een grote ramp zou gebeuren in Fukushima, de vraag was alleen wanneer die zou gebeuren. Dat is een essentiëel verschil met Nederland. Wij hebben plaatsen bij grote meren/rivieren/andere plassen water waar buiten een terroristische aanslag (erg onwaarschijnlijk) niets kan gebeuren: geen laagland en geen aardevingen. In tegenstelling tot die Oekraïense centrale zullen die van ons wel een metaforische dodemansknop hebben. Die schakelen zichzelf uit wanneer ze niet onder controle worden gehouden in plaats van een kettingreactie te veroorzaken op het moment dat de controle wegvalt. Vandaar de metaforische verwijzing dodemansknop, zo werkt dat in een trein ook. Als de machinist doodgaat terwijl hij de trein bestuurt dan drukt hij niet meer een pedaal in en komt de trein tot stilstand in plaats van verder te rijden.
Alleen jammer dan dat die mensen dan dakloos zouden worden. Maar goed, laten we het hier niet over hebben, dat is teveel offtopic en het onderwerp is belangrijk genoeg dat het een eigen draad waard is.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:34 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als mensen een marktconforme huur zouden betalen dan zouden al die zaken mogelijk zijn.
Er is een nieuwe regeling die het aantrekkelijker maakt om de daken van appartementsgebouwen aantrekkelijker te maken voor zonnecellen.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Vertel dat tegen de woningbouwbedrijven. Je kan als huurder hooguit het voorstel doen maar je hebt niets te zeggen. Voor een flat is het niet eens een optie. At the bright side, als Nederland massaal aan de zonne-energie gaat dan geraken we misschien eindelijk van die lelijk Oostblokflats af?
De huidige beschikbare technologie is goed genoeg dat je op twee oortjes kan slapen zolang de Nederlandse overheid niet zo dom is om het in een gebied te laten bouwen waar de kans op een natuurramp groter is, dus niet in het westen van Nederland (laagland) of in het noordoosten of zuidoosten van Nederland (aardbevingen). Het moet bij een grote plas water dus Friesland lijkt mij een goede locatie.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die techniek is nog niet commercieel beschikbaar.
De bewezen voorraden zijn zeer groot. Daar zit het punt echt niet.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zeiden we ook ooit van de olie en van het aardgas. Binnen enkele generaties zal dat beide waarschijnlijk op zijn (of zo goed als omdat het niet meer economisch haalbaar is), nietwaar?
Tja, daar maakt de keuze voor kern of kolen het verschil ook niet.quote:[..]
Alleen is Nederland al een extreem vervuild gebied.
[ afbeelding ]Beheersbaar of niet, het houdt in dat er nog meer vervuiling komt terwijl de concentratie fijnstof in Nederland al enorm veel hoger is dan in het grootste deel van Europa. Kijk ook eventjes naar de verschillen in concentratie tussen de twee donkerste kleuren, het is geen evenredige schaal maar een schaal die springt van 20 naar 75 (bijna een factor 4 dus)!
Bij de meeste woningbouwbedrijven - nog steeds eufemistisch corporaties of verenigingen genoemd terwijl ze Eurotekens in hun ogen hebben en zo commerciëel zijn ingesteld als een Dirk Scheringa - zijn er niet dergelijke initiatieven. Voor de regio Eindhoven kan ik er in ieder geval geen opnoemen. Voor een flat is het sowieso niet interessant: een superklein dakoppervlakte per huishouden.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er is een nieuwe regeling die het aantrekkelijker maakt om de daken van appartementsgebouwen aantrekkelijker te maken voor zonnecellen.
En hier heeft de corporatie een mooi project gehad waarbij huurders tegen een bescheiden huurverhoging een zonneboilers konden laten installeren waardoor hun stookkosten behoorlijk daalden. Er kan dus veel.
Jawel want de snelheid waarmee we die kolen verbranden is ook zeer hoog.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De bewezen voorraden zijn zeer groot. Daar zit het punt echt niet.
Alle beetjes helpen, nietwaar?quote:Tja, daar maakt de keuze voor kern of kolen het verschil ook niet.
Platte daken dus je kan ze richten zoals je wilt. Dat is wel degelijk interessant.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bij de meeste woningbouwbedrijven - nog steeds eufemistisch corporaties of verenigingen genoemd terwijl ze Eurotekens in hun ogen hebben en zo commerciëel zijn ingesteld als een Dirk Sheringa - zijn er niet dergelijke initiatieven. Voor de regio Eindhoven kan ik er in ieder geval geen opnoemen. Voor een flat is het sowieso niet interessant: een superklein dakoppervlakte per huishouden.
Overstappen op duurzaam ben ik helemaal voor. Maar dat red je niet binnen 10 jaar... En dan moet je kiezen uit de kwaden en dan kies ik voor kolen met bijvoorbeeld bijstoken van biomassa.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jawel want de snelheid waarmee we die kolen verbranden is ook zeer hoog.
Bovendien is 100 jaar ook zo voorbij. Beter dan maar wat vroeger de overstap maken naar duurzame energie'bronnen' in plaats van op deze heilloze weg door te gaan. Het gaat slechts om uitstel van executie, dan liever een vorm waarmee we niet de lucht vervuilen, zeker in Nederland waar de lucht al extreem vervuild is.
[..]
Alle beetjes helpen, nietwaar?
Ja, maar 1 plat dak voor 10 verdiepingen. Die platte daken zijn inderdaad interessant dankzij de mogelijkheden die de regeltechniek ons levert (reuze interessant werk trouwens, ook dit kan je met elektrotechniek doen), het is het aantal verdiepingen wat mij zorgen baart, met 10 verdiepingen houd je per verdieping 10% van dat plakke dak over.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Platte daken dus je kan ze richten zoals je wilt. Dat is wel degelijk interessant.
Niet alle corporaties gedragen zich als Vestia. De meerderheid niet.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bij de meeste woningbouwbedrijven - nog steeds eufemistisch corporaties of verenigingen genoemd terwijl ze Eurotekens in hun ogen hebben en zo commerciëel zijn ingesteld als een Dirk Scheringa - zijn er niet dergelijke initiatieven. Voor de regio Eindhoven kan ik er in ieder geval geen opnoemen. Voor een flat is het sowieso niet interessant: een superklein dakoppervlakte per huishouden.
Er sterven miljoenen mensen door de vervuiling van het verbranden van kolen en dan hoor jij ook nog eens tot de gelovers van co2 als reden voor de opwarming van de aarde. Waarom een volledig schone vorm van energie negeren?quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Overstappen op duurzaam ben ik helemaal voor. Maar dat red je niet binnen 10 jaar... En dan moet je kiezen uit de kwaden en dan kies ik voor kolen met bijvoorbeeld bijstoken van biomassa.
Zoek maar eens een corporatie waarbij de directeur niet +2 ton per jaar krijgt. Dat noem ik Vestiagedrag. Maar goed, het ging mij er nu om dat verreweg de meeste woningbouwcorporatiesbedrijven niet aan duurzame energie doen.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Niet alle corporaties gedragen zich als Vestia. De meerderheid niet.
Tja, je moet roeien met de riemen die je hebt.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, maar 1 plat dak voor 10 verdiepingen. Die platte daken zijn inderdaad interessant dankzij de mogelijkheden die de regeltechniek ons levert (reuze interessant werk trouwens, ook dit kan je met elektrotechniek doen), het is het aantal verdiepingen wat mij zorgen baart, met 10 verdiepingen houd je per verdieping 10% van dat plakke dak over.
Ik negeer het niet, ik geef zelfs aan dat generatoren van de vierde generatie in de toekomst een rol zouden kunnen spelen in de energiemix voor Nederland. Alleen is de techniek en markt gewoon nog niet zo ver.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:46 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Er sterven miljoenen mensen door de vervuiling van het verbranden van kolen en dan hoor jij ook nog eens tot de gelovers van co2 als reden voor de opwarming van de aarde. Waarom een volledig schone vorm van energie negeren?
Ik kan er uit m'n hoofd al vier noemen. De meeste corporatie-directeuren verdienen ongeveer 1,5 ton.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zoek maar eens een corporatie waarbij de directeur niet +2 ton per jaar krijgt. Dat noem ik Vestiagedrag. Maar goed, het ging mij er nu om dat verreweg de meeste woningbouwcorporatiesbedrijven niet aan duurzame energie doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |