Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De Belgen zijn de weg kwijt. De 1187, die enige tijd in Merelbeke heeft gestaan als 'toonzaal' voor mogelijke kopers, gaat naar Stockem. In Merelbeke staat de loc gruwelijk in de weg. In plaats van de loc aan een P-trein richting Arlon te sturen, is de loc meegestuurd in een P-trein naar Oostende. De loc stond in Schaarbeek.
Ja, om kosten te besparen worden zulke transportjes altijd via de reizigersdienst gedaan, een extra loc dood meenemen. Scheelt weer een extra kostbaar transportje.
Logisch is anders inderdaad. Ik durf bijna te wedden dat de loc volgende week weer terug naar Schaarbeek gaat, en dan met een P-trein naar Arlon. In de trackingsystemen staat namelijk dat de loc zsm naar Stockem moet, om daar in de werkplaats gestald te kunnen worden, droog.
Ter ontspanning weer eens een bouwpakketjen (HO) van een Duits treinstation aangeschaft. Werkt bijna therapeutisch . Ik hoop dat ik er wat beter van word en het is ook nog eens treingerelateerd.
Op vrijdag 24 januari 2014 18:17 schreef ReisT het volgende: Beste planners van NS, 18:11 is volgens jullie eigen regels gewoon nog spits dus geen goed moment om een treinstel af te koppelen.
Waar? Hoeveel blijven er over? Op vrijdag kan dat vaak prima al hoor..
Op vrijdag 24 januari 2014 18:17 schreef ReisT het volgende: Beste planners van NS, 18:11 is volgens jullie eigen regels gewoon nog spits dus geen goed moment om een treinstel af te koppelen.
Beste wiezegtu? Iets met hoofdletter R? Nou ja.
Beste,
Volgens onze regels bepaalt de ijzerschuifcarroussel wel waar, wanneer en hoeveel treinstellen we aan of af koppelen en dient u gewoon te zwijgen.
Op vrijdag 24 januari 2014 18:17 schreef ReisT het volgende: Beste planners van NS, 18:11 is volgens jullie eigen regels gewoon nog spits dus geen goed moment om een treinstel af te koppelen.
De spitstijden staan misschien nog in zomertijd. Het was volgens de ns namelijk nodig om 10 bakken virm naar Leeuwarden te sturen om 14:30 uur.
Op vrijdag 24 januari 2014 18:28 schreef remcoP het volgende: Het was volgens de ns namelijk nodig om 10 bakken virm naar Leeuwarden te sturen om 14:30 uur.
Waar? Hoeveel blijven er over? Op vrijdag kan dat vaak prima al hoor..
Ter compensatie had de sprinter Eindhoven-Tilburg 8 bakken ipv 4.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Ter compensatie had de sprinter Eindhoven-Tilburg 8 bakken ipv 4.
Dat gebeurt inderdaad niet zo vaak
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende: We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
Men zou bij de NS in principe toch wel met het aantal check-in's kunnen zien hoeveel mensen er per station instappen over een x periode? Lijkt mij tenminste wel dat dat mag (niet individuele gegevens uitlezen, puur aantallen). Dan heb je na een paar maanden wel een solide reizigers aantal over de dag verdeeld. Daar kan je je materieel wel op aanpassen lijkt mij.
Ik snap ook wel dat het niet altijd even makkelijk is met verstoringen en defecten aan materieel, en het is nogal veel. Maar het moet zeker beter kunnen.
Op vrijdag 24 januari 2014 19:26 schreef Monopoly het volgende: Men zou bij de NS in principe toch wel met het aantal check-in's kunnen zien hoeveel mensen er per station instappen over een x periode? Lijkt mij tenminste wel dat dat mag (niet individuele gegevens uitlezen, puur aantallen). Dan heb je na een paar maanden wel een solide reizigers aantal over de dag verdeeld. Daar kan je je materieel wel op aanpassen lijkt mij.
Ik snap ook wel dat het niet altijd even makkelijk is met verstoringen en defecten aan materieel, en het is nogal veel. Maar het moet zeker beter kunnen.
Canada in de Indian summer met de prachtige herfstkleuren. Een mooi slot aan drie weken Rail Away. Reis vrijdag mee van Sault St Marie via de Agawa Canyon naar Hawk Junction. 24/01, 19:55 uur, Nederland 2.
Op vrijdag 24 januari 2014 19:52 schreef Dr_Flash het volgende: Ja, dat zou ik kunnen doen. Ik kan het net zo goed laten Respect moet je verdienen, het komt niet als regen uit de lucht dwarrelen.
Ik ben bereid de treinkaartjes voor het Nieuwjaarsrondje te vergoeden.
niet nodig joh. Onderweg genoeg plezier gehad, al blijf ik het jammer vinden dat ik door een afspraak elders niet mee kon om in Bremen in de kroeg een pilsje te happen, maar gelijk door moest reizen
Canada in de Indian summer met de prachtige herfstkleuren. Een mooi slot aan drie weken Rail Away. Reis vrijdag mee van Sault St Marie via de Agawa Canyon naar Hawk Junction. 24/01, 19:55 uur, Nederland 2.
Ik heb zin om zaterdag 1 februari vrij last-minute ff kilometers te knallen voor een leuk prijsje (eurootje of 50 max) richting Duitsland/Frankrijk ofzo. Iemand leuke tips daarvoor (bijvoorbeeld richting Duitsland?)? En nee, voor Dld geen trek in een Nahverkehrsrondje in NRW ofzo.
Edit: Zondag thuiskomen is geen probleem, maar wel vķķr 17:00 moet ik weer in Zwijndrecht zijn.
Op vrijdag 24 januari 2014 20:14 schreef greavy het volgende: Ik heb zin om zaterdag 1 februari vrij last-minute ff kilometers te knallen voor een leuk prijsje (eurootje of 50 max) richting Duitsland/Frankrijk ofzo. Iemand leuke tips daarvoor (bijvoorbeeld richting Duitsland?)? En nee, voor Dld geen trek in een Nahverkehrsrondje in NRW ofzo.
Edit: Zondag thuiskomen is geen probleem, maar wel vķķr 17:00 moet ik weer in Zwijndrecht zijn.
Kijk of je een retourtje München kunt krijgen met die nacht-ICE
Nou dat was ook weer jammer. "De trein bestaat uit 3 locs en 14 rijtuigen en is anderhalve kilometer lang" Denk eens na man die rijtuigen zijn toch nooit 100 meter per stuk, dat ziet iedereen
Op vrijdag 24 januari 2014 20:12 schreef Peterselieman het volgende: niet nodig joh. Onderweg genoeg plezier gehad, al blijf ik het jammer vinden dat ik door een afspraak elders niet mee kon om in Bremen in de kroeg een pilsje te happen, maar gelijk door moest reizen
Op vrijdag 24 januari 2014 20:12 schreef Peterselieman het volgende: niet nodig joh. Onderweg genoeg plezier gehad, al blijf ik het jammer vinden dat ik door een afspraak elders niet mee kon om in Bremen in de kroeg een pilsje te happen, maar gelijk door moest reizen
Gelukkig maar.
Ik voel mij gewoon k*t, zit hier ook nog met 14 spoorboekjes die ik uit zou delen.
Op vrijdag 24 januari 2014 20:14 schreef greavy het volgende: Ik heb zin om zaterdag 1 februari vrij last-minute ff kilometers te knallen voor een leuk prijsje (eurootje of 50 max) richting Duitsland/Frankrijk ofzo. Iemand leuke tips daarvoor (bijvoorbeeld richting Duitsland?)? En nee, voor Dld geen trek in een Nahverkehrsrondje in NRW ofzo.
Edit: Zondag thuiskomen is geen probleem, maar wel vķķr 17:00 moet ik weer in Zwijndrecht zijn.
De HLE 1187 is in plaats van naar Oostende al in Brugge uit de P-trein gehaald, en wordt tijdelijk - anders als gepland - in Brugge gestald. Binnen 3 maanden moet de loc wel naar Stockem, daar bleek ook even te weinig plek ...
Op vrijdag 24 januari 2014 20:56 schreef greavy het volgende: De HLE 1187 is in plaats van naar Oostende al in Brugge uit de P-trein gehaald, en wordt tijdelijk - anders als gepland - in Brugge gestald. Binnen 3 maanden moet de loc wel naar Stockem, daar bleek ook even te weinig plek ...
Op vrijdag 24 januari 2014 21:03 schreef greavy het volgende: Ja, maar de loc moet in verzekerde bewaring staan, dus achter de hekken en droog in een loods.
Op vrijdag 24 januari 2014 21:05 schreef greavy het volgende: Dit is de loc die gebruikt wordt als er eventueel koper(s) zijn, en moet dus rijvaardig en netjes blijven.
En voor de locs die ze uiteindelijk kopen hoeft dat niet?
Ja, dat was voor mij het meest vermoeiende Was ook wel stom, ik wist dat er tussen de stations Hoogezand-Sappermeer en Martenshoek een grote Jumbo zat. Die zat dus dichterbij Martenshoek dan Hoogezand Had me een heel stuk beschonken lopen bespaard als ik een station later was uitgestapt
Ja, dat was voor mij het meest vermoeiende Was ook wel stom, ik wist dat er tussen de stations Hoogezand-Sappermeer en Martenshoek een grote Jumbo zat. Die zat dus dichterbij Martenshoek dan Hoogezand Had me een heel stuk beschonken lopen bespaard als ik een station later was uitgestapt
Je moet ook nooit in een wijk als Sappemeer uit gaan stappen hč..
Oh, de Railcatering Utrecht is met een proef bezig om ook de IC tussen Rotterdam en Eindhoven te voorzien van catering, dus die gaan dan straks een rondje Utrecht-Rotterdam-Eindhoven-Utrecht lopen. Als de proef slaagt, tenminste.
Op vrijdag 24 januari 2014 21:25 schreef greavy het volgende: Oh, en de schermen in de cabine bij een VIRM doen ook wel eens iets wat niet zou horen. [ afbeelding ] Windows 95 kon niet opstarten ....
Wat een antieke zooi eigenlijk zeg
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
Op vrijdag 24 januari 2014 21:25 schreef greavy het volgende: Oh, en de schermen in de cabine bij een VIRM doen ook wel eens iets wat niet zou horen. [ afbeelding ] Windows 95 kon niet opstarten ....
Waar? Hoeveel blijven er over? Op vrijdag kan dat vaak prima al hoor..
Er bleef een losse SLT over van Utrecht richting Geldermalsen, dat betekende dat niet iedereen meekon. Ook nog eens een pokke eind lopen naar het voorste stel op 19b. Ter compensatie nu op de terug wel twee stellen.
Dat moest ik gisteren toen ik zag dat een AV7 (scherm dat de 7 eerstvolgende vertrekkende treinen laat zitten) 3 minuten nodig heeft voor een reboot en dan nog een minuut voor het opbouwen van het tabelletje...
Dat moest ik gisteren toen ik zag dat een AV7 (scherm dat de 7 eerstvolgende vertrekkende treinen laat zitten) 3 minuten nodig heeft voor een reboot en dan nog een minuut voor het opbouwen van het tabelletje...
TB7 denk ik of heb ik wat gemist in een naamsverandering?
Ja, dat was voor mij het meest vermoeiende Was ook wel stom, ik wist dat er tussen de stations Hoogezand-Sappermeer en Martenshoek een grote Jumbo zat. Die zat dus dichterbij Martenshoek dan Hoogezand Had me een heel stuk beschonken lopen bespaard als ik een station later was uitgestapt
Dat moest ik gisteren toen ik zag dat een AV7 (scherm dat de 7 eerstvolgende vertrekkende treinen laat zitten) 3 minuten nodig heeft voor een reboot en dan nog een minuut voor het opbouwen van het tabelletje...
Geen idee, maar als mijn iPad uit 2010 nog steeds 3D-games kan renderen dan verwacht ik dat dat soort schermen die ergens tussen 2011 en 2013 zijn gefabriceerd wel in staat zijn om de boel iets sneller te renderen dan wat ik voorbij zag komen...
Geen idee, maar als mijn iPad uit 2010 nog steeds 3D-games kan renderen dan verwacht ik dat dat soort schermen die ergens tussen 2011 en 2013 zijn gefabriceerd wel in staat zijn om de boel iets sneller te renderen dan wat ik voorbij zag komen...
zelfs met de goedkoopste hardware zou het ruim binnen een minuutje moeten booten, zeker omdat er geen zware applicatie aan hoeft te hangen. Die draait elders wel.
zelfs met de goedkoopste hardware zou het ruim binnen een minuutje moeten booten, zeker omdat er geen zware applicatie aan hoeft te hangen. Die draait elders wel.
Inderdaad. Het enige wat die schermen hoeven te doen is het volgende: 1) Toon een tabel met treinen voor een bepaald station 2) Controleren of de tabel nog getoond wordt (watchdog) en als dit niet het geval is, opnieuw starten 3) Controleren of de watchdog nog draait (watchdog-watchdog) en zo nee, die herstarten.
En als het stuk gaat moeten ze eerst een incident inschieten bij hun service manager, waarop ze een doorlooptijd van 48 uur hebben. Omdat de eerstelijns geen rechten heeft wordt het geëscaleerd naar de tweedelijns die er de ballen van snapt (en het na een lang weekend doorschuift) om uiteindelijk uit te komen bij een derdelijns die niet telefonisch bereikbaar is, maar die het wel kan fixen.
Op vrijdag 24 januari 2014 22:35 schreef Dr_Flash het volgende: en uiteindelijk wordt er iets aan gedaan. Misschien. Ooit. Opgelost niet, maar iet aan gedaan
Ik zie het al voor me, dat gaat dan ongeveer zo:
quote:
2014-01-17 17:41 Rajesh K -- Customer reporting that AV7 41.8 at Roterdam is not working. Can't fix as no rights. 2014-01-17 17:41 Rajesh K assigned to L2 support team 2014-01-21 11:38 L2 support team reassigned to Ganesh H 2014-01-21 11:38 Ganesh H -- Not aware of any issues, L3 any idea? 2014-01-21 11:38 Ganesh H reassigned to L3 support team 2014-01-23 07:31 L3 support team reassigned to Shripati N 2014-01-24 11:29 Shripati N changed status to 'Active' 2014-01-24 15:31 Shripati N -- Looks like issue with system to me. Will investigate. 2014-01-24 17:19 Shripati N -- Still investigating 2014-01-24 20:39 Shripati N -- Unable to find issues with system 2014-01-24 21:28 Shripati N -- Have scheduled complete replacement of board 41.6 at Roterdam. Closing issue. 2014-01-24 21:44 Shripati N changed status to 'Closed'
er zitten er veel meer in die aanzetten tot illegaal gedrag.Beetje hetzelfde als die bisschop die ooit vond dat een arme een brood mag stelen. Maar ja wat wil je dan ook van zo'n krant
Ik heb nog gesuggereerd dat het op zondag wel zou kunnen omdat ik vandaag een date heb met een fles wodka in mijn stamkroeg maar helaas, hij moest en zou vandaag
Telegraaf Iedere Roemeen, Bulgaar, Pool, Frieslander, Limburger enzovoorts moet onmiddelijk het land uitgeschopt worden bij het jatten van een Mars maar ze zetten wel doodleuk tips op de website voor het stelen van OV-bedrijven
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2014 13:04:23 ]
Ik heb nog gesuggereerd dat het op zondag wel zou kunnen omdat ik vandaag een date heb met een fles wodka in mijn stamkroeg maar helaas, hij moest en zou vandaag
Niet het flauwste idee. Hij wil ertsboten bekijken in Venlo en met de HSL van Rotterdam naar Breda. Ik zal hem zo eens SMS'en (ja, ouwe man zonder smartphone) waar hij uithangt.
Dit schiet niet op... een simpel contactformulier is veel sneller in te vullen, zeker als het formulier een beetje fatsoenlijk is opgezet waardoor een formfiller zoals LastPass de helft van de velden al kan invullen.
Dit zullen we maar laaghangend fruit noemen... Maar zelfs dat ziet NS over de hoofd. Het is gewoon treurig. Ik zou als ik jou was bijna die screens twitteren of naar de klantenservice via Eva, hoe ironisch, sturen.
Bij mij staat volgende week de Metronom op de planning Hannover - Uelzen, Uelzen - Hamburg, Hamburg - Bremen. De eerste ICBerlijn naar Hannover, en terug via Leer - Groningen (Bremen - Leer met de IC), waarna ik naar Hatzum (lokale naam, Wie kent de echte naam?) doorga met Arriva.
Weinig afstandknallen zoals eerst het plan was dus.
Volgens de drone die vandaag achter @NS_online scheelt Eva "ontzettend veel herhaalverkeer en zorgt ook voor een minder lange afhandeltijd", waar ik als klant "voordeel van heb" ook al zie ik het niet.
Bij mij staat volgende week de Metronom op de planning Hannover - Uelzen, Uelzen - Hamburg, Hamburg - Bremen. De eerste ICBerlijn naar Hannover, en terug via Leer - Groningen (Bremen - Leer met de IC), waarna ik naar Hatzum (lokale naam, Wie kent de echte naam?) doorga met Arriva.
Weinig afstandknallen zoals eerst het plan was dus.
Nou, of het echt verschilt met de DB-RE's of dat het wat hetzelfde is. Hoor van sommigen lovende woorden (ivm de extra service), en sommigen zijn minder positief.
Dit schiet niet op... een simpel contactformulier is veel sneller in te vullen, zeker als het formulier een beetje fatsoenlijk is opgezet waardoor een formfiller zoals LastPass de helft van de velden al kan invullen.
zo'n formuliertje met veel invoervelden en ook een categorie waar de klacht/compliment in valt kan al idd behoorlijk helpen.
Ik heb meer het idee dat Eva er is om zo weinig mogelijk klachten te krijgen.
Geboortedatum en OV-chipkaartnummer kunne bij Eva overgeslagen worden door "niet van toepassing" te beantwoorden. Dat je voor elk wissewasje bij zo'n beetje elk bedrijf een geslacht moet opgeven is mij al jaren een doorn in het oog, de ING heb ik in ieder geval al overtuigd dat het niet nodig is.
hoop ICM gezien tussen alkmaar en utrecht. helaas geen enkel V'tje. zelfs het V'tje wat al lang achter centraal station ter hoogte van het oude post-perron stond, is weg.
en nog steeds staat een V250 waarvan de kopbak ontbreekt ter hoogte van Amsterdam Zaanstraat.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
o en dan de tip om goedkoper te reizen.... check niet uit als je op je bestemming bent. koop een regulier enkele reis kaartje voor de terugweg en vergeet niet de eennalaatste halte uit te checken.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Nou, of het echt verschilt met de DB-RE's of dat het wat hetzelfde is. Hoor van sommigen lovende woorden (ivm de extra service), en sommigen zijn minder positief.
Puicken service inderdaad. Nederige excuses van de hc als de trein een beetje vol is (dat is soms wel een ramp tussen Hamburg en Bremen). Verder precies hetzelfde als de DB-Dosto's, alleen ander kleurtje.