En dan leraren die lesuren vol ouwehoerden over Multatuli idd.quote:Op donderdag 23 januari 2014 14:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Van Anton Koolhaas toevallig?
Wij hadden vroeger op school het 'bulkboek', een boek als krant.
Ook van Multatuli. Moest klassikaal gelezen worden. De horror.
Geen grotere vijand van leesplezier dan dit soort leraren Nederlandsquote:Op donderdag 23 januari 2014 12:27 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
We moesten ook oude literatuur zoals Max Havelaar lezen... Na drie hoofdstukken ben ik er maar mee gestopt. Ik snap niet waarom we anno 2014 nog steeds kinderen proberen ''leesplezier'' te geven via een verplichte lijst met shit die ze niet willen lezen. Boekverslagen en mondelingen kunnen toch al zo'n 10 jaar makkelijk gehaald worden met internet samenvattingen. Ik had op een gegeven moment een boek over een seksueel gefrustreerde gozer. Dat ging echt van de buurtkinderen die zand op de piemel van een paard deden tot andere beschadigde mensen in wekenlange neukpartijen. Dat soort ellende 4 jaar lang op vwo en alle fun die je had is weg.
Eens.quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geen grotere vijand van leesplezier dan dit soort leraren Nederlands
Omdat het verplicht was vond ik het niet leuk (jaja, pubergedragquote:Op donderdag 23 januari 2014 14:43 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Maar dan kunnen de voorstanders wel mooi zeggen dat kinderen die anders nooit lezen nu wel een paar Nederlandsche klassiekers hebben meegemaakt. Dat die kinderen nu alles doen met samenvattingen van 5 pagina's past niet in de droomwereld waarin mensen tegenwoordig leven. Een samenvatting gebruiken mag ten slotte nietDan kom je al snel terecht in dezelfde discussies als bijvoorbeeld rond de drankleeftijd naar 18 om comazuipen van 12 jarigen te voorkomen. Zonder logica maar met een flinke onderbuik.
Het is wel school natuurlijk. Zo'n lijst is niet bedoeld als alternatief voor gamen of masturberen, maar voor de geestelijke ontwikkeling van een leerling.quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geen grotere vijand van leesplezier dan dit soort leraren Nederlands
Ik kijk naar de resultaten, en die zijn niet best.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is wel school natuurlijk. Zo'n lijst is niet bedoeld als alternatief voor gamen of masturberen, maar voor de geestelijke ontwikkeling van een leerling.
Waar is zo'n lijst voor bedoeld? Want als ze leerlingen willen motiveren om te lezen dan zijn ze daar niet in geslaagd. Als ze de opzoekskills van een leerling willen testen dan is zo'n boekenlijst wel een goede test.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is wel school natuurlijk. Zo'n lijst is niet bedoeld als alternatief voor gamen of masturberen, maar voor de geestelijke ontwikkeling van een leerling.
Ik zit ook niet voor mijn plezier sommetjes te maken, maar dat wil niet zeggen dat ik dan net zo goed geen wiskunde had moeten krijgen. Ik zat zelf op een school waar je wel zelf je lijsten mocht samenstellen en dat lijkt mij ook beter, maar er zitten dan toch een aantal bij die ik anders aan de kant had gegooid. Soms moet je ook gewoon even doorzetten om iets te ontdekken, en ontdekken dat iets maar matig of vervelend is hoort daar ook bij.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:29 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Waar is zo'n lijst voor bedoeld? Want als ze leerlingen willen motiveren om te lezen dan zijn ze daar niet in geslaagd. Als ze de opzoekskills van een leerling willen testen dan is zo'n boekenlijst wel een goede test.
Aan die sommetjes heb ik uiteindelijk best veel gehad, dat had ik nooit geleerd zonder die dwang. Ik hield echter van lezen, en door die verplichte lijsten begon ik het te haten en heb ik ook een aantal jaar niet meer gelezen. Samenvattingen haalde ik, net als de rest van de scholieren, gewoon van internet of ik kreeg ze van een ouderejaars. Lezen werd dwang en daar verzette ik me tegen, iets wat vroeger zo leuk was konden ze vakkundig slopen, knap van ze maar klote voor mij. Nu lees ik gewoon klassiekers en heb ik de halve lijst die ik op de middelbare school moest lezen wel gelezen.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zit ook niet voor mijn plezier sommetjes te maken, maar dat wil niet zeggen dat ik dan net zo goed geen wiskunde had moeten krijgen. Ik zat zelf op een school waar je wel zelf je lijsten mocht samenstellen en dat lijkt mij ook beter, maar er zitten dan toch een aantal bij die ik anders aan de kant had gegooid. Soms moet je ook gewoon even doorzetten om iets te ontdekken, en ontdekken dat iets maar matig of vervelend is hoort daar ook bij.
Het is niet zo dat je in je vrije tijd dan geen andere boeken mag lezen.
Toch valt het mij op dat het gros van de mensen niet kan rekenen, het verschil tussen een procent en een punt niet snappen, verzamelingen niet begrijpen.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zit ook niet voor mijn plezier sommetjes te maken, maar dat wil niet zeggen dat ik dan net zo goed geen wiskunde had moeten krijgen.
Tja, dat ik lees heb ik niet aan mijn leraren nederlands te danken.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:40 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Aan die sommetjes heb ik uiteindelijk best veel gehad, dat had ik nooit geleerd zonder die dwang. Ik hield echter van lezen, en door die verplichte lijsten begon ik het te haten en heb ik ook een aantal jaar niet meer gelezen. Samenvattingen haalde ik, net als de rest van de scholieren, gewoon van internet of ik kreeg ze van een ouderejaars. Lezen werd dwang en daar verzette ik me tegen, iets wat vroeger zo leuk was konden ze vakkundig slopen, knap van ze maar klote voor mij. Nu lees ik gewoon klassiekers en heb ik de halve lijst die ik op de middelbare school moest lezen wel gelezen.
Ik ook niet, heeft een tijdje geduurd voordat ik weer voor mijn lol ging lezen.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, dat ik lees heb ik niet aan mijn leraren nederlands te danken.
Een jaartje geleden vroeg iemand mij hoe je breuken moest omzetten naar procenten. Toen ik daar een beetje lacherig over deed was het gelijk: "Ah, maar jij bent zo'n autist die alles begrijpt blabla".quote:Op zondag 26 januari 2014 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toch valt het mij op dat het gros van de mensen niet kan rekenen, het verschil tussen een procent en een punt niet snappen, verzamelingen niet begrijpen.
Dit is geen hogere wiskunde, dit is rekenen op wat zal het zijn, brugklas?
Dat is op zich wel jammer, maar niet erg. En je eigen reactie daarop is toch vooral je eigen reactie. Ik herken die neiging wel van tekenen en muziekles, maar dat ik die tekenlessen maar kut vond en in die periode ook ongeveer ophield met tekenen wil natuurlijk niet zeggen dat dat het plezier heeft weggenomen. Niets verhinderde mij immers om gewoon te blijven tekenen wat ik zelf wilde, maar zoals zovelen op die leeftijd veranderen je interesses en ook je vermogen om ergens plezier aan te beleven.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:40 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Aan die sommetjes heb ik uiteindelijk best veel gehad, dat had ik nooit geleerd zonder die dwang. Ik hield echter van lezen, en door die verplichte lijsten begon ik het te haten en heb ik ook een aantal jaar niet meer gelezen. Samenvattingen haalde ik, net als de rest van de scholieren, gewoon van internet of ik kreeg ze van een ouderejaars. Lezen werd dwang en daar verzette ik me tegen, iets wat vroeger zo leuk was konden ze vakkundig slopen, knap van ze maar klote voor mij. Nu lees ik gewoon klassiekers en heb ik de halve lijst die ik op de middelbare school moest lezen wel gelezen.
Nah, als je iets gedwongen moet doen dan haalt dat wel het plezier weg. Slechts als je vantevoren al die 'meesterwerken' leuk vond zal je die dwang niet voelen. Ik zag het bij veel meer klasgenoten, en nu lees ik dus ook dat nog meer mensen er zo over denken.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is op zich wel jammer, maar niet erg. En je eigen reactie daarop is toch vooral je eigen reactie. Ik herken die neiging wel van tekenen en muziekles, maar dat ik die tekenlessen maar kut vond en in die periode ook ongeveer ophield met tekenen wil natuurlijk niet zeggen dat dat het plezier heeft weggenomen. Niets verhinderde mij immers om gewoon te blijven tekenen wat ik zelf wilde, maar zoals zovelen op die leeftijd veranderen je interesses en ook je vermogen om ergens plezier aan te beleven.
Dat is niet ongebruikelijk. Jongeren lezen relatief veel tot hun 18de jaar, tijdens hun studententijd een stuk minder en pakken het daarna weer op. Dat heeft niets te maken met de literatuurlijst, maar met een andere besteding van tijd. Tijdens de studie gaat de aandacht uit naar het lezen van de voorgeschreven vak en wetenschappelijke literatuur.quote:Op donderdag 23 januari 2014 13:46 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Het probleem is dat je literatuur dan niet belangrijk en leuk gaat vinden, maar dat je het associeert met dwang. Ik heb jaren na mijn middelbare school ook niet meer gelezen. Maar nu ben ik het weer aan het oppakken
Het zal wel, maar nu benader je het specifiek als vaardigheid. Die heb ik niet en die hoef ik ook niet te hebben, het gaat ook om de vorming. Ik heb wel een behoorlijk beeld van wat uit te rekenen is, door een ander. Dat heb ik dan wel meegekregen en dat lijkt mij heel nuttig. Bij anderen geldt dan waarschijnlijk voor literatuur dat er geen wereld voor hen open gaat, maar wel dat ze zien dat die wereld er ook is.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toch valt het mij op dat het gros van de mensen niet kan rekenen, het verschil tussen een procent en een punt niet snappen, verzamelingen niet begrijpen.
Dit is geen hogere wiskunde, dit is rekenen op wat zal het zijn, brugklas?
Ik ben juist gestopt met lezen vanaf de (volgens mij) vierde van de middelbare, toen we met literatuur begonnen. Juist vanaf mijn 18e heb ik het lezen weer opgepakt en kan ik dat gewoon doen naast mijn studie.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is niet ongebruikelijk. Jongeren lezen relatief veel tot hun 18de jaar, tijdens hun studententijd een stuk minder en pakken het daarna weer op. Dat heeft niets te maken met de literatuurlijst, maar met een andere besteding van tijd. Tijdens de studie gaat de aandacht uit naar het lezen van de voorgeschreven vak en wetenschappelijke literatuur.
Literatuur moet je echter leren lezen, het is geen kwestie van bij pagina 1 beginnen en maar doorgaan. Veel jongeren verwarren het plezier dat zij hebben in het lezen van jeugd en jongerenromans met het lezen van literatuur. Dat is eerste is vaak wel leuk (een vorm van entertainment) terwijl het lezen van literatuur zware kost is. Op het moment dat je daar op jongere leeftijd kennis mee leert maken (al is het maar door een samenvatting op internet te bekijken) heb je daar op latere leeftijd profijt van.
Oh, dan is er dus volledig niets aan de handquote:Op zondag 26 januari 2014 14:04 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik ben juist gestopt met lezen vanaf de (volgens mij) vierde van de middelbare, toen we met literatuur begonnen. Juist vanaf mijn 18e heb ik het lezen weer opgepakt en kan ik dat gewoon doen naast mijn studie.
Sorry? Eenvoudig rekenen is een vaardigheid die niet hebt of hoeft te hebben?quote:Op zondag 26 januari 2014 14:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het zal wel, maar nu benader je het specifiek als vaardigheid. Die heb ik niet en die hoef ik ook niet te hebben, het gaat ook om de vorming.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |