abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135839384
Sinds ik de kringloop heb ontdekt koop ik alleen nog maar boeken. Ook faillissementen van tweedehands boekhandels doen het goed bij mij. Zou het wel jammer vinden als de bibliotheken weg zouden gaan, want het is daar fijn studeren, al moet ik zeggen dat je tegenwoordig ook broodjes en koffie en dergelijke kan halen bij de bibliotheek dus ze zullen wel geld blijven verdienen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_135840821
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 08:32 schreef athlonkmf het volgende:

Het gemiddelde boek is sneller online te vinden dan in de biep. Zeker populaire nieuwe boeken zijn vaak uitgeleend.
De kwaliteit van een bibliotheek is dan ook niet dat je er één specifiek boek uit de kast kunt trekken, maar dat je er iets te lezen kunt vinden.

Er zijn eigenlijk twee manieren van vinden: Je zoekt één specifiek item waarvan je al weet dat het er is en in die zin al kent, of je vindt iets waarvan je nog niet wist dat het er was, ontdekken dus eigenlijk. In het eerste blinkt zowat elk digitaal medium uit, in het tweede zijn digitale media eigenlijk behoorlijk slecht.

Een bibliotheek is behoorlijk goed in dat laatste. Doordat het uitgaat van het aanbod en dat aanbod etaleert. Stel je voor dat je een kadootje zoekt voor iemand maar je hebt nog geen idee, wat heb je dan liever, een winkel met allerlei spulletjes uitgestald, of een balie waar je de naam van het product kunt opgeven en dan haalt iemand het voor je uit het magazijn?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_135842274
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 10:50 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De kwaliteit van een bibliotheek is dan ook niet dat je er één specifiek boek uit de kast kunt trekken, maar dat je er iets te lezen kunt vinden.

Er zijn eigenlijk twee manieren van vinden: Je zoekt één specifiek item waarvan je al weet dat het er is en in die zin al kent, of je vindt iets waarvan je nog niet wist dat het er was, ontdekken dus eigenlijk. In het eerste blinkt zowat elk digitaal medium uit, in het tweede zijn digitale media eigenlijk behoorlijk slecht.

Een bibliotheek is behoorlijk goed in dat laatste. Doordat het uitgaat van het aanbod en dat aanbod etaleert. Stel je voor dat je een kadootje zoekt voor iemand maar je hebt nog geen idee, wat heb je dan liever, een winkel met allerlei spulletjes uitgestald, of een balie waar je de naam van het product kunt opgeven en dan haalt iemand het voor je uit het magazijn?
Voor het ontdekken is juist digitaal/online wat mij betreft OOK de beste keuze.
Met goodreads ontdek ik leesvoer wat MIJ interesseert adhv wat ik gelezen heb EN wat anderen van een boek vinden. Ik kan dan zelf mijn criteria bepalen ipv uit te gaan van de "Top 10 thrillers" in de V&D.

En voor andere producten geldt ook hetzelfde. Online vind je de nieuwste dingen, en met bv de reviews kan je ook zien of een product wat is.

En de gemiddelde baliemedewerker weet niet meer van een product af dan wat er op de label staat. Voor de echte info zal je toch online moeten zijn.
pi_135842625
Sinds op Internet veel boeken te vinden zijn, kringloopwinkels stapels boeken hebben voor 50 cent, boekwinkels failliet gaan en hun boeken voor een prikje op te halen zijn en er zelfs mensen zijn die boeken gratis weggeven, is er gewoon geen behoefte meer aan een bibliotheek.
You are the only exception
pi_135842900
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 11:40 schreef TheOnlyException het volgende:
Sinds op Internet veel boeken te vinden zijn, kringloopwinkels stapels boeken hebben voor 50 cent, boekwinkels failliet gaan en hun boeken voor een prikje op te halen zijn en er zelfs mensen zijn die boeken gratis weggeven, is er gewoon geen behoefte meer aan een bibliotheek.
Er is zeker wel behoefte aan bibliotheken. Alleen dan niet als boekenuitleenfabriek.

Informatievergaarpunt, ontmoetingsplek, (voor)leeshoekjes , studeerplek. Echt boeken uitlenen zal steeds minder nodig hebben. En natuurlijk voor fysieke boeken welke gewoon niet digitaal KUNNEN (voel&leesboekjes voor kleine kinderen)

Ze zijn goed op weg, gezien de veranderingen in de centrale bibliotheek van den haag. Begane grond is een cafe/vvd gebied geworden. 1e verdieping een studeer/ontmoetingsplek. En veel studiehokken.
pi_135843122
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 11:48 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Er is zeker wel behoefte aan bibliotheken. Alleen dan niet als boekenuitleenfabriek.

Informatievergaarpunt, ontmoetingsplek, (voor)leeshoekjes , studeerplek. Echt boeken uitlenen zal steeds minder nodig hebben. En natuurlijk voor fysieke boeken welke gewoon niet digitaal KUNNEN (voel&leesboekjes voor kleine kinderen)

Ze zijn goed op weg, gezien de veranderingen in de centrale bibliotheek van den haag. Begane grond is een cafe/vvd gebied geworden. 1e verdieping een studeer/ontmoetingsplek. En veel studiehokken.
Dus eigenlijk is de bibliotheek het nieuwe buurthuis?
  donderdag 23 januari 2014 @ 11:54:42 #97
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_135843146
Ik lees op vakantie altijd heel veel, en dan denk ik goh ik moet toch echt meer gaan lezen. Maar dat doe ik dan niet ;(
#FreeHat
pi_135843343
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 11:54 schreef TheOnlyException het volgende:

[..]

Dus eigenlijk is de bibliotheek het nieuwe buurthuis?
Eigenlijk wel. Komt ook goed uit dat de meeste buurthuizen gesloten zijn vanwege een tekort aan subsidies.
pi_135843422
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 11:29 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Voor het ontdekken is juist digitaal/online wat mij betreft OOK de beste keuze.
Met goodreads ontdek ik leesvoer wat MIJ interesseert adhv wat ik gelezen heb EN wat anderen van een boek vinden. Ik kan dan zelf mijn criteria bepalen ipv uit te gaan van de "Top 10 thrillers" in de V&D.

En voor andere producten geldt ook hetzelfde. Online vind je de nieuwste dingen, en met bv de reviews kan je ook zien of een product wat is.

En de gemiddelde baliemedewerker weet niet meer van een product af dan wat er op de label staat. Voor de echte info zal je toch online moeten zijn.
Ik ben niet tegen het internet of zo, het heeft alleen ook zijn beperkingen. Door wat je allemaal wél kunt vinden wordt wel eens uit het oog verloren wat er allemaal ook is maar wat je niet zult vinden als je niet weet dat je ernaar op zoek bent.

In een bibliotheek kun je eens wat boeken of tijdschriften uit een kast trekken en een stukje lezen of het je wat lijkt. Je kunt ook boeken meenemen die je na een paar bladzijden weer afdoet als niet de moeite waard. Dan kom je andere dingen tegen dan wanneer je gericht gaat zoeken naar een titel die je al kent. En reviews zie ik ik niet als echte info. Sowieso, als je het internet als uitgangspunt neemt zou je de indruk krijgen dat er in de 20e eeuw en daarvoor bijna niks gemaakt en er bijna niks gebeurd is.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 11:40 schreef TheOnlyException het volgende:
Ik zie niet in hoe dat net zo'n laagdrempelige toegang tot zoveel kennis en literatuur is als een bibliotheek.
pi_135843569
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 11:59 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Eigenlijk wel. Komt ook goed uit dat de meeste buurthuizen gesloten zijn vanwege een tekort aan subsidies.
En waarom zou dan niet (weer) hetzelfde gebeuren met de bibliotheken?
Omdat er een kleine groep betalende klanten is?

Er zal dan toch een kleinere selectie aan boeken en tijdschriften moeten komen waardoor er minder mensen bereid zullen zijn te betalen voor lidmaatschap waardoor je weer in hetzelfde schuitje zit.
pi_135843702
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 12:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]

Ik zie niet in hoe dat net zo'n laagdrempelige toegang tot zoveel kennis en literatuur is als een bibliotheek.
Je hebt nu zelfs mogelijkheden waardoor je je deur niet eens meer uit hoeft. Dat lijkt me vrij laagdrempelig.
Daarnaast hangt het kennelijk ook van de bibliotheek af, aangezien er bij ons echt niet veel recents te vinden was, qua boeken. Veel verouderde kennis is eigenlijk geen kennis.
En literatuur heb ik persoonlijk niet zo'n hoge pet van op. Ik denk persoonlijk niet dat de wereld slechter wordt als er minder mensen Gerard Reve lezen.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 23 januari 2014 @ 12:10:03 #102
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_135843762
Zo zonde, ik vind het heerlijk om met regelmaat een paar uur te vertoeven in de bieb.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  donderdag 23 januari 2014 @ 12:10:58 #103
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_135843797
Boeken zijn makkelijker 2e hands te krijgen.
via internet en 2e hands winkels rommelmarkt etc.
Er staat nog een vraag voor u open!!
  donderdag 23 januari 2014 @ 12:12:07 #104
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_135843836
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 12:08 schreef TheOnlyException het volgende:

[..]

Je hebt nu zelfs mogelijkheden waardoor je je deur niet eens meer uit hoeft. Dat lijkt me vrij laagdrempelig.
Daarnaast hangt het kennelijk ook van de bibliotheek af, aangezien er bij ons echt niet veel recents te vinden was, qua boeken. Veel verouderde kennis is eigenlijk geen kennis.
En literatuur heb ik persoonlijk niet zo'n hoge pet van op. Ik denk persoonlijk niet dat de wereld slechter wordt als er minder mensen Gerard Reve lezen.
De middelbare school met haar verplichte leeslijsten met onder andere die gek hebben van deze jongen die iedere week in de biep kwam gemaakt tot iemand die misschien 1 leesboek per jaar leest.
pi_135844044
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 12:12 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

De middelbare school met haar verplichte leeslijsten met onder andere die gek hebben van deze jongen die iedere week in de biep kwam gemaakt tot iemand die misschien 1 leesboek per jaar leest.
wat? ik snap niks van deze zin :@
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_135844072
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 12:12 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Ik moest het even 2 keer lezen, maar ik herken me daar wel in.
Wat een ongelofelijke worsteling was het, die verplichte leeslijsten.

Ik ken dan ook niemand die het met plezier heeft gelezen. Sterker nog, de meesten hadden het niet eens gelezen. Ik was een van de weinige gekken die de moeite heeft genomen.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 23 januari 2014 @ 12:20:18 #107
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_135844120
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 12:10 schreef theguyver het volgende:
Boeken zijn makkelijker 2e hands te krijgen.
via internet en 2e hands winkels rommelmarkt etc.
ja ok, maar ik hoef niet alle boeken die ik wil lezen in mijn kast te hebben
en t weer verkopen is me veel moeite
Today is life -

Dale Carnegie
pi_135844281
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 12:08 schreef TheOnlyException het volgende:

[..]

Ik ontken niet dat het ter beschikking krijgen van een titel waarvan je al wist dat je die wilde hebben laagdrempeliger is dan voor het internet. Wat ik betwist is dat de enige of voornaamste functie van een bibliotheek is.

quote:
Daar moet ik hard om lachen.

quote:
Zonder bibliotheek en met internet had ik Gerard Reve moeten lezen, en had ik Karel van het Reve waarschijnlijk nooit leren kennen. Dan heb je natuurlijk ook mensen die in de bibliotheek ontdekken dat kennis en literatuur niet aan hen besteed is, prima, maar daar is de bibliotheek uiteindelijk niet voor.
  donderdag 23 januari 2014 @ 12:27:22 #109
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_135844397
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 12:18 schreef TheOnlyException het volgende:

[..]

Ik moest het even 2 keer lezen, maar ik herken me daar wel in.
Wat een ongelofelijke worsteling was het, die verplichte leeslijsten.

Ik ken dan ook niemand die het met plezier heeft gelezen. Sterker nog, de meesten hadden het niet eens gelezen. Ik was een van de weinige gekken die de moeite heeft genomen.
We moesten ook oude literatuur zoals Max Havelaar lezen... Na drie hoofdstukken ben ik er maar mee gestopt. Ik snap niet waarom we anno 2014 nog steeds kinderen proberen ''leesplezier'' te geven via een verplichte lijst met shit die ze niet willen lezen. Boekverslagen en mondelingen kunnen toch al zo'n 10 jaar makkelijk gehaald worden met internet samenvattingen. Ik had op een gegeven moment een boek over een seksueel gefrustreerde gozer. Dat ging echt van de buurtkinderen die zand op de piemel van een paard deden tot andere beschadigde mensen in wekenlange neukpartijen. Dat soort ellende 4 jaar lang op vwo en alle fun die je had is weg.
pi_135844407
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 12:04 schreef TheOnlyException het volgende:

[..]

En waarom zou dan niet (weer) hetzelfde gebeuren met de bibliotheken?
Omdat er een kleine groep betalende klanten is?

Er zal dan toch een kleinere selectie aan boeken en tijdschriften moeten komen waardoor er minder mensen bereid zullen zijn te betalen voor lidmaatschap waardoor je weer in hetzelfde schuitje zit.
omdat het buurthuis alleen voor buurthuisactiviteiten bedoeld was. Het is duidelijk geen studieplek. De ruimtes moeten speciaal gehuurd worden. Voor de (centrale) bieps zijn gebouwen gebouwd op een centrale plek waarbij bepaalde ruimtes zelfs verhuurd worden.

Ik vraag me af of de huidige abonnementen uberhaupt de kosten een beetje dekt. Volgens mij is een bibliotheek ook sterk gesubsidieert.

Ik zeg ook niet dat een bibliotheek helemaal geen boeken meer moet uitlenen. Dit zal echter niet de kernactiviteit worden/moeten zijn.
(In amerika kan je trouwens ook digitale tijdschriften (Zinio) binnentrekken als je een biebabo hebt. Dat is dan wel een mooie reden om een betaalde abo te nemen)
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 23 januari 2014 @ 12:29:11 #111
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_135844463
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 12:27 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

omdat het buurthuis alleen voor buurthuisactiviteiten bedoeld was. Het is duidelijk geen studieplek. De ruimtes moeten speciaal gehuurd worden. Voor de (centrale) bieps zijn gebouwen gebouwd op een centrale plek waarbij bepaalde ruimtes zelfs verhuurd worden.

Ik vraag me af of de huidige abonnementen uberhaupt de kosten een beetje dekt. Volgens mij is een bibliotheek ook sterk gesubsidieert.

Ik zeg ook niet dat een bibliotheek helemaal geen boeken meer moet uitlenen. Dit zal echter niet de kernactiviteit worden/moeten zijn.
(In amerika kan je trouwens ook digitale tijdschriften (Zinio) binnentrekken als je een biebabo hebt. Dat is dan wel een mooie reden om een betaalde abo te nemen)
Hier kun je nu ook cursussen volgen met je abonnement, lezingen volgen, eboeken lenen etc.
Wel zijn de openingstijden minder ruim geworden helaas.
Today is life -

Dale Carnegie
  donderdag 23 januari 2014 @ 12:35:07 #112
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_135844695
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 12:20 schreef Ynske het volgende:

[..]

ja ok, maar ik hoef niet alle boeken die ik wil lezen in mijn kast te hebben
en t weer verkopen is me veel moeite
Klopt, maar zoveel lezen de mensen niet meer, althans zo lijkt het.
Ik koop boeken die ik lees, Stephen King collectie Jr Tolkien en Kluun dat was het.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 23 januari 2014 @ 12:36:27 #113
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_135844747
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 12:35 schreef theguyver het volgende:

[..]

Klopt, maar zoveel lezen de mensen niet meer, althans zo lijkt het.
Ik koop boeken die ik lees, Stephen King collectie Jr Tolkien en Kluun dat was het.
Dat geloof ik best. Ik heb toevallig een uitdraai gemaakt van het afgelopen jaar geleend bij de bieb: 134 boeken geleend en gelezen. En daarna nog e-boeken gelezen.
Today is life -

Dale Carnegie
pi_135844817
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 12:27 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

We moesten ook oude literatuur zoals Max Havelaar lezen... Na drie hoofdstukken ben ik er maar mee gestopt. Ik snap niet waarom we anno 2014 nog steeds kinderen proberen ''leesplezier'' te geven via een verplichte lijst met shit die ze niet willen lezen. Boekverslagen en mondelingen kunnen toch al zo'n 10 jaar makkelijk gehaald worden met internet samenvattingen. Ik had op een gegeven moment een boek over een seksueel gefrustreerde gozer. Dat ging echt van de buurtkinderen die zand op de piemel van een paard deden tot andere beschadigde mensen in wekenlange neukpartijen. Dat soort ellende 4 jaar lang op vwo en alle fun die je had is weg.
Het heeft niks met leesplezier te maken, maar meer met het idee dat literatuur belangrijk is en dat mensen dit moeten begrijpen.
Alleen lijkt er van bovenaf niet te worden gekeken naar de respons.
  donderdag 23 januari 2014 @ 12:42:02 #115
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_135844950
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 12:36 schreef Ynske het volgende:

[..]

Dat geloof ik best. Ik heb toevallig een uitdraai gemaakt van het afgelopen jaar geleend bij de bieb: 134 boeken geleend en gelezen. En daarna nog e-boeken gelezen.
zozo behoorlijke boekenwurm ^O^
het is best jammer, ik kom er niet vaak meer, ben gewoon momenteel te druk met andere dingen.
Al ging ik er alleen naar toe om ff een klasiek stripje te lezen die ik moeilijk kan vinden in de winkel.
Gilles de Geus, de Blauwbloezen, leonardo, guust flater en overige Eppo jaren 80 strips die niet meer verkrijgbaar zijn.
pi_135846209
quote:

[..]

Daar ben ik mee eens. Door "de verplichte boekenlijst" heb ik een decenia geen boeken meer gelezen. Traumatisch gewoon. En daarna heb ik enkel NIET-nederlandse boeken gelezen.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 12:38 schreef TheOnlyException het volgende:

[..]

Het heeft niks met leesplezier te maken, maar meer met het idee dat literatuur belangrijk is en dat mensen dit moeten begrijpen.
Bwah. Met een verplichte boekenlijst kan je echt niet het idee overbrengen dat literatuur belangrijk is...
  donderdag 23 januari 2014 @ 13:20:33 #117
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_135846288
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 13:18 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Daar ben ik mee eens. Door "de verplichte boekenlijst" heb ik een decenia geen boeken meer gelezen. Traumatisch gewoon. En daarna heb ik enkel NIET-nederlandse boeken gelezen.

[..]

Bwah. Met een verplichte boekenlijst kan je echt niet het idee overbrengen dat literatuur belangrijk is...
Mijn laatste boeken waren ook allemaal Engels haha.
pi_135847351
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 12:38 schreef TheOnlyException het volgende:

[..]

Het probleem is dat je literatuur dan niet belangrijk en leuk gaat vinden, maar dat je het associeert met dwang. Ik heb jaren na mijn middelbare school ook niet meer gelezen. Maar nu ben ik het weer aan het oppakken *O*
  donderdag 23 januari 2014 @ 14:29:20 #119
3542 Gia
User under construction
pi_135849313
quote:
Ik had op een gegeven moment een boek over een seksueel gefrustreerde gozer. Dat ging echt van de buurtkinderen die zand op de piemel van een paard deden tot andere beschadigde mensen in wekenlange neukpartijen. Dat soort ellende 4 jaar lang op vwo en alle fun die je had is weg.
Van Anton Koolhaas toevallig?

Wij hadden vroeger op school het 'bulkboek', een boek als krant.
Ook van Multatuli. Moest klassikaal gelezen worden. De horror.
  donderdag 23 januari 2014 @ 14:43:41 #120
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_135849834
quote:
6s.gif Op donderdag 23 januari 2014 13:46 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Het probleem is dat je literatuur dan niet belangrijk en leuk gaat vinden, maar dat je het associeert met dwang. Ik heb jaren na mijn middelbare school ook niet meer gelezen. Maar nu ben ik het weer aan het oppakken *O*
Maar dan kunnen de voorstanders wel mooi zeggen dat kinderen die anders nooit lezen nu wel een paar Nederlandsche klassiekers hebben meegemaakt. Dat die kinderen nu alles doen met samenvattingen van 5 pagina's past niet in de droomwereld waarin mensen tegenwoordig leven. Een samenvatting gebruiken mag ten slotte niet :') Dan kom je al snel terecht in dezelfde discussies als bijvoorbeeld rond de drankleeftijd naar 18 om comazuipen van 12 jarigen te voorkomen. Zonder logica maar met een flinke onderbuik.
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2014 14:29 schreef Gia het volgende:

[..]

Van Anton Koolhaas toevallig?

Wij hadden vroeger op school het 'bulkboek', een boek als krant.
Ook van Multatuli. Moest klassikaal gelezen worden. De horror.
Voor Nederlands hebben we nooit zoiets klassiekaal moeten lezen gelukkig. Met Engels wel Macbeth gelezen... Theater taal lezen in combi met oud engels was ook niet tof... Maar gelukkig wel een stuk korter dat het eindeloze gezever van Multatuli. Het zou trouwens best eens kunnen dat het van Anton was. De hoofdpersoon zijn naam was volgens mij ook Anton, maar het is al iets van 5 jaar geleden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')