Je hebt nu zelfs mogelijkheden waardoor je je deur niet eens meer uit hoeft. Dat lijkt me vrij laagdrempelig.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe dat net zo'n laagdrempelige toegang tot zoveel kennis en literatuur is als een bibliotheek.
De middelbare school met haar verplichte leeslijsten met onder andere die gek hebben van deze jongen die iedere week in de biep kwam gemaakt tot iemand die misschien 1 leesboek per jaar leest.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:08 schreef TheOnlyException het volgende:
[..]
Je hebt nu zelfs mogelijkheden waardoor je je deur niet eens meer uit hoeft. Dat lijkt me vrij laagdrempelig.
Daarnaast hangt het kennelijk ook van de bibliotheek af, aangezien er bij ons echt niet veel recents te vinden was, qua boeken. Veel verouderde kennis is eigenlijk geen kennis.
En literatuur heb ik persoonlijk niet zo'n hoge pet van op. Ik denk persoonlijk niet dat de wereld slechter wordt als er minder mensen Gerard Reve lezen.
wat? ik snap niks van deze zinquote:Op donderdag 23 januari 2014 12:12 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
De middelbare school met haar verplichte leeslijsten met onder andere die gek hebben van deze jongen die iedere week in de biep kwam gemaakt tot iemand die misschien 1 leesboek per jaar leest.
Ik moest het even 2 keer lezen, maar ik herken me daar wel in.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:12 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
De middelbare school met haar verplichte leeslijsten met onder andere die gek hebben van deze jongen die iedere week in de biep kwam gemaakt tot iemand die misschien 1 leesboek per jaar leest.
ja ok, maar ik hoef niet alle boeken die ik wil lezen in mijn kast te hebbenquote:Op donderdag 23 januari 2014 12:10 schreef theguyver het volgende:
Boeken zijn makkelijker 2e hands te krijgen.
via internet en 2e hands winkels rommelmarkt etc.
Ik ontken niet dat het ter beschikking krijgen van een titel waarvan je al wist dat je die wilde hebben laagdrempeliger is dan voor het internet. Wat ik betwist is dat de enige of voornaamste functie van een bibliotheek is.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:08 schreef TheOnlyException het volgende:
[..]
Je hebt nu zelfs mogelijkheden waardoor je je deur niet eens meer uit hoeft. Dat lijkt me vrij laagdrempelig.
Daar moet ik hard om lachen.quote:Daarnaast hangt het kennelijk ook van de bibliotheek af, aangezien er bij ons echt niet veel recents te vinden was, qua boeken. Veel verouderde kennis is eigenlijk geen kennis.
Zonder bibliotheek en met internet had ik Gerard Reve moeten lezen, en had ik Karel van het Reve waarschijnlijk nooit leren kennen. Dan heb je natuurlijk ook mensen die in de bibliotheek ontdekken dat kennis en literatuur niet aan hen besteed is, prima, maar daar is de bibliotheek uiteindelijk niet voor.quote:En literatuur heb ik persoonlijk niet zo'n hoge pet van op. Ik denk persoonlijk niet dat de wereld slechter wordt als er minder mensen Gerard Reve lezen.
We moesten ook oude literatuur zoals Max Havelaar lezen... Na drie hoofdstukken ben ik er maar mee gestopt. Ik snap niet waarom we anno 2014 nog steeds kinderen proberen ''leesplezier'' te geven via een verplichte lijst met shit die ze niet willen lezen. Boekverslagen en mondelingen kunnen toch al zo'n 10 jaar makkelijk gehaald worden met internet samenvattingen. Ik had op een gegeven moment een boek over een seksueel gefrustreerde gozer. Dat ging echt van de buurtkinderen die zand op de piemel van een paard deden tot andere beschadigde mensen in wekenlange neukpartijen. Dat soort ellende 4 jaar lang op vwo en alle fun die je had is weg.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:18 schreef TheOnlyException het volgende:
[..]
Ik moest het even 2 keer lezen, maar ik herken me daar wel in.
Wat een ongelofelijke worsteling was het, die verplichte leeslijsten.
Ik ken dan ook niemand die het met plezier heeft gelezen. Sterker nog, de meesten hadden het niet eens gelezen. Ik was een van de weinige gekken die de moeite heeft genomen.
omdat het buurthuis alleen voor buurthuisactiviteiten bedoeld was. Het is duidelijk geen studieplek. De ruimtes moeten speciaal gehuurd worden. Voor de (centrale) bieps zijn gebouwen gebouwd op een centrale plek waarbij bepaalde ruimtes zelfs verhuurd worden.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:04 schreef TheOnlyException het volgende:
[..]
En waarom zou dan niet (weer) hetzelfde gebeuren met de bibliotheken?
Omdat er een kleine groep betalende klanten is?
Er zal dan toch een kleinere selectie aan boeken en tijdschriften moeten komen waardoor er minder mensen bereid zullen zijn te betalen voor lidmaatschap waardoor je weer in hetzelfde schuitje zit.
Hier kun je nu ook cursussen volgen met je abonnement, lezingen volgen, eboeken lenen etc.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:27 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
omdat het buurthuis alleen voor buurthuisactiviteiten bedoeld was. Het is duidelijk geen studieplek. De ruimtes moeten speciaal gehuurd worden. Voor de (centrale) bieps zijn gebouwen gebouwd op een centrale plek waarbij bepaalde ruimtes zelfs verhuurd worden.
Ik vraag me af of de huidige abonnementen uberhaupt de kosten een beetje dekt. Volgens mij is een bibliotheek ook sterk gesubsidieert.
Ik zeg ook niet dat een bibliotheek helemaal geen boeken meer moet uitlenen. Dit zal echter niet de kernactiviteit worden/moeten zijn.
(In amerika kan je trouwens ook digitale tijdschriften (Zinio) binnentrekken als je een biebabo hebt. Dat is dan wel een mooie reden om een betaalde abo te nemen)
Klopt, maar zoveel lezen de mensen niet meer, althans zo lijkt het.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:20 schreef Ynske het volgende:
[..]
ja ok, maar ik hoef niet alle boeken die ik wil lezen in mijn kast te hebben
en t weer verkopen is me veel moeite
Dat geloof ik best. Ik heb toevallig een uitdraai gemaakt van het afgelopen jaar geleend bij de bieb: 134 boeken geleend en gelezen. En daarna nog e-boeken gelezen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:35 schreef theguyver het volgende:
[..]
Klopt, maar zoveel lezen de mensen niet meer, althans zo lijkt het.
Ik koop boeken die ik lees, Stephen King collectie Jr Tolkien en Kluun dat was het.
Het heeft niks met leesplezier te maken, maar meer met het idee dat literatuur belangrijk is en dat mensen dit moeten begrijpen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:27 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
We moesten ook oude literatuur zoals Max Havelaar lezen... Na drie hoofdstukken ben ik er maar mee gestopt. Ik snap niet waarom we anno 2014 nog steeds kinderen proberen ''leesplezier'' te geven via een verplichte lijst met shit die ze niet willen lezen. Boekverslagen en mondelingen kunnen toch al zo'n 10 jaar makkelijk gehaald worden met internet samenvattingen. Ik had op een gegeven moment een boek over een seksueel gefrustreerde gozer. Dat ging echt van de buurtkinderen die zand op de piemel van een paard deden tot andere beschadigde mensen in wekenlange neukpartijen. Dat soort ellende 4 jaar lang op vwo en alle fun die je had is weg.
zozo behoorlijke boekenwurmquote:Op donderdag 23 januari 2014 12:36 schreef Ynske het volgende:
[..]
Dat geloof ik best. Ik heb toevallig een uitdraai gemaakt van het afgelopen jaar geleend bij de bieb: 134 boeken geleend en gelezen. En daarna nog e-boeken gelezen.
Daar ben ik mee eens. Door "de verplichte boekenlijst" heb ik een decenia geen boeken meer gelezen. Traumatisch gewoon. En daarna heb ik enkel NIET-nederlandse boeken gelezen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:27 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
We moesten ook oude literatuur zoals Max Havelaar lezen... Na drie hoofdstukken ben ik er maar mee gestopt. Ik snap niet waarom we anno 2014 nog steeds kinderen proberen ''leesplezier'' te geven via een verplichte lijst met shit die ze niet willen lezen. Boekverslagen en mondelingen kunnen toch al zo'n 10 jaar makkelijk gehaald worden met internet samenvattingen. Ik had op een gegeven moment een boek over een seksueel gefrustreerde gozer. Dat ging echt van de buurtkinderen die zand op de piemel van een paard deden tot andere beschadigde mensen in wekenlange neukpartijen. Dat soort ellende 4 jaar lang op vwo en alle fun die je had is weg.
Bwah. Met een verplichte boekenlijst kan je echt niet het idee overbrengen dat literatuur belangrijk is...quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:38 schreef TheOnlyException het volgende:
[..]
Het heeft niks met leesplezier te maken, maar meer met het idee dat literatuur belangrijk is en dat mensen dit moeten begrijpen.
Alleen lijkt er van bovenaf niet te worden gekeken naar de respons.
Mijn laatste boeken waren ook allemaal Engels haha.quote:Op donderdag 23 januari 2014 13:18 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Daar ben ik mee eens. Door "de verplichte boekenlijst" heb ik een decenia geen boeken meer gelezen. Traumatisch gewoon. En daarna heb ik enkel NIET-nederlandse boeken gelezen.
[..]
Bwah. Met een verplichte boekenlijst kan je echt niet het idee overbrengen dat literatuur belangrijk is...
Het probleem is dat je literatuur dan niet belangrijk en leuk gaat vinden, maar dat je het associeert met dwang. Ik heb jaren na mijn middelbare school ook niet meer gelezen. Maar nu ben ik het weer aan het oppakkenquote:Op donderdag 23 januari 2014 12:38 schreef TheOnlyException het volgende:
[..]
Het heeft niks met leesplezier te maken, maar meer met het idee dat literatuur belangrijk is en dat mensen dit moeten begrijpen.
Alleen lijkt er van bovenaf niet te worden gekeken naar de respons.
Van Anton Koolhaas toevallig?quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:27 schreef Brum_brum het volgende:
Ik had op een gegeven moment een boek over een seksueel gefrustreerde gozer. Dat ging echt van de buurtkinderen die zand op de piemel van een paard deden tot andere beschadigde mensen in wekenlange neukpartijen. Dat soort ellende 4 jaar lang op vwo en alle fun die je had is weg.
Maar dan kunnen de voorstanders wel mooi zeggen dat kinderen die anders nooit lezen nu wel een paar Nederlandsche klassiekers hebben meegemaakt. Dat die kinderen nu alles doen met samenvattingen van 5 pagina's past niet in de droomwereld waarin mensen tegenwoordig leven. Een samenvatting gebruiken mag ten slotte nietquote:Op donderdag 23 januari 2014 13:46 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Het probleem is dat je literatuur dan niet belangrijk en leuk gaat vinden, maar dat je het associeert met dwang. Ik heb jaren na mijn middelbare school ook niet meer gelezen. Maar nu ben ik het weer aan het oppakken
Voor Nederlands hebben we nooit zoiets klassiekaal moeten lezen gelukkig. Met Engels wel Macbeth gelezen... Theater taal lezen in combi met oud engels was ook niet tof... Maar gelukkig wel een stuk korter dat het eindeloze gezever van Multatuli. Het zou trouwens best eens kunnen dat het van Anton was. De hoofdpersoon zijn naam was volgens mij ook Anton, maar het is al iets van 5 jaar geleden.quote:Op donderdag 23 januari 2014 14:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Van Anton Koolhaas toevallig?
Wij hadden vroeger op school het 'bulkboek', een boek als krant.
Ook van Multatuli. Moest klassikaal gelezen worden. De horror.
En dan leraren die lesuren vol ouwehoerden over Multatuli idd.quote:Op donderdag 23 januari 2014 14:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Van Anton Koolhaas toevallig?
Wij hadden vroeger op school het 'bulkboek', een boek als krant.
Ook van Multatuli. Moest klassikaal gelezen worden. De horror.
Geen grotere vijand van leesplezier dan dit soort leraren Nederlandsquote:Op donderdag 23 januari 2014 12:27 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Eens.quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geen grotere vijand van leesplezier dan dit soort leraren Nederlands
Omdat het verplicht was vond ik het niet leuk (jaja, pubergedragquote:Op donderdag 23 januari 2014 14:43 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Maar dan kunnen de voorstanders wel mooi zeggen dat kinderen die anders nooit lezen nu wel een paar Nederlandsche klassiekers hebben meegemaakt. Dat die kinderen nu alles doen met samenvattingen van 5 pagina's past niet in de droomwereld waarin mensen tegenwoordig leven. Een samenvatting gebruiken mag ten slotte nietDan kom je al snel terecht in dezelfde discussies als bijvoorbeeld rond de drankleeftijd naar 18 om comazuipen van 12 jarigen te voorkomen. Zonder logica maar met een flinke onderbuik.
Het is wel school natuurlijk. Zo'n lijst is niet bedoeld als alternatief voor gamen of masturberen, maar voor de geestelijke ontwikkeling van een leerling.quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geen grotere vijand van leesplezier dan dit soort leraren Nederlands
Ik kijk naar de resultaten, en die zijn niet best.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is wel school natuurlijk. Zo'n lijst is niet bedoeld als alternatief voor gamen of masturberen, maar voor de geestelijke ontwikkeling van een leerling.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |