abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 juni 2013 @ 00:54:19 #1
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_128137792
Nog een slachtoffer van het internet. Ze zijn er nog wel, maar er zijn al een heleboel gesloten.

Ben zelf ook al vele jaren niet meer in een geweest..

Als kind ging je naar de bieb niet alleen om boeken te lezen, maar ook voor de microfiches en om met de computer te spelen. Niet dat de computers met DOS meer konden dan boeken zoeken, maar toch altijd spannend.

Natuurlijk ook handig voor het niet lezen van boeken doordat ze boeken met uittreksels hadden voor boekbesprekingen op school. Leraren vonden het ook altijd leuk om de bieb te bezoeken voor de boekbesprekingen om te kijken hoeveel scholieren die uittrekselboeken gebruikten. Je mocht ze niet mee naar huis nemen dus het heeft me heel wat dubbeltjes gekost voor de kopieermachine.

Voor scripties gebruikte ik de boeken thuis. Mijn ouders hebben heel erg veel boeken en bijna elke muur in het ouderlijk huis heeft een boekenkast tot het plafond. De schuur en zelfs buiten onder afdakjes en in het prieeltje staan boekenkasten en kratjes boeken. :P

Heb jij nog een biebpasje en gebruik je het nog? Is de bieb in je buurt/dorp er nog?
reset
pi_128138007
Hier wel, maar ons dorp is dan ook niet zo heel klein. Al jaren niet meer binnen geweest, trouwens.

Kan me wel herinneren dat vroeger elk dorp met minimaal een paar duizend inwoners wel een eigen bieb had, maar die tijd is wel geweest.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_128155452
universiteitsbibliotheek
  Trouwste user 2022 zondag 23 juni 2013 @ 18:41:23 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_128158937
Ga al jaren niet meer. Lees sowieso steeds minder boeken door dat kut-internet. Was er vroeger elke week. Leende er ook tijdschriften en kocht er afgeschreven boeken voor 2 kwartjes.
De bieb is hier verhuist vanuit het centrum naar een buitenwijk. Zal ook niet veel goed doen.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_128159925
Bij ons hier in de stad moest je betalen voor een biebpas als je ouder werd dan 16. We kwamen er zo weinig dat niemand van ons gezin dat wilde :P.
  zondag 23 juni 2013 @ 19:48:03 #6
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_128161504
De bieb _O_
  Trouwste user 2022 zondag 23 juni 2013 @ 19:56:01 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_128161958
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 19:48 schreef Nibb-it het volgende:
De bieb _O_
Later ook CD's huren :)

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_128162074
Ik weet nog wel dat ik dan boeken van Wally leende toen ik nog een knulletje van 9 ofzo was :P

pi_128226537
Ik ga nog steeds, maar ben geen lid meer. Toen ik op een gegeven moment steeds te laat was met inleveren, en elke keer weer boetes moest betalen, heb ik hem maar opgezegd. Het is voor mezelf nu nog slechts een middel om nieuwe tijdschriften gratis te kunnen lezen, voor zover ze ze hebben dan. Lekker in één uur alles doorspitten, van de Oor tot de Story. :)

Nee, dan vroeger. Ik las heel erg veel als kind, boeken gingen eindeloos in en uit. En toen ik oud genoeg was om cd's te lenen werden de hele Turn Up The Bass, House Party, Move The House, enzovoort-series afgewerkt. Die ik dan thuis op een bandje zette, ook al mocht dat officieel niet. :)

Ze daadwerkelijk kópen was met dat minuscule beetje zakgeld helaas een probleem.

Cd's... iets wat je in de bibliotheek van nu helemaal niet meer ziet. :{

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2013 05:06:51 ]
  dinsdag 25 juni 2013 @ 09:36:24 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_128228591
Ik ben geen lid van de bibliotheek meer. Was tot mijn 18e gratis jeugdlid in Tilburg maar had geen zin daarna er voor te gaan betalen. Ben niet zo'n boekenlezer wat betreft romans en voor informatie is het internet of een enkel bezoekje vaak wel afdoende.

Maar in die tijd zat ik er veel. Vaak naar het, best uitgebreide, wijkfiliaal in de Reeshof. Daar heb ik zo ongeveer alle strips gelezen. En ook het lenen van cd's, bij het stadsfiliaal, is herkenbaar. Heb nog wel wat dingen liggen uit die tijd.

Later in Eindhoven wel overwogen om lid te worden maar toch maar niet gedaan omdat ik er toch te weinig gebruik van maak. Bovendien vind ik de bibliotheek hier ook wat minder dan in Tilburg.

Tegenwoordig kom ik er nog wel eens om kranten en opinietijdschriften te lezen als er wat interessants in staat maar ik geen zin heb ze te kopen.
  Trouwste user 2022 dinsdag 25 juni 2013 @ 14:46:51 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_128238732
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 05:05 schreef female81 het volgende:
Ik ga nog steeds, maar ben geen lid meer. Toen ik op een gegeven moment steeds te laat was met inleveren, en elke keer weer boetes moest betalen, heb ik hem maar opgezegd. Het is voor mezelf nu nog slechts een middel om nieuwe tijdschriften gratis te kunnen lezen, voor zover ze ze hebben dan. Lekker in één uur alles doorspitten, van de Oor tot de Story. :)

Nee, dan vroeger. Ik las heel erg veel als kind, boeken gingen eindeloos in en uit. En toen ik oud genoeg was om cd's te lenen werden de hele Turn Up The Bass, House Party, Move The House, enzovoort-series afgewerkt. Die ik dan thuis op een bandje zette, ook al mocht dat officieel niet. :)

Ze daadwerkelijk kópen was met dat minuscule beetje zakgeld helaas een probleem.

Cd's... iets wat je in de bibliotheek van nu helemaal niet meer ziet. :{
Heb zo'n 400 casettebandjes die ik niet meer kan afspelen. Vond op een gegeven moment 40 gulden voor een CD te veel. Huurde ze voor anderhalve gulden en nam ze op.

Trouwste user 2022 dinsdag 25 juni 2013 @ 14:48:43 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_128238795
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 09:36 schreef Hexagon het volgende:

Tegenwoordig kom ik er nog wel eens om kranten en opinietijdschriften te lezen als er wat interessants in staat maar ik geen zin heb ze te kopen.
Deed ik ook altijd, drie tegerlijk de HP Sport International en VN in een plastic mapje.

pi_128239606
Bij ons in de tad heb je nog 3 bibliotheken. Ik ben nog een oldskool boekenlezer en wordt helemaal tureluurs van die touch tables, multi touch wanden en meer van dat soort moderne lichtekooierij.

Maar goed....de boer leest voort.
  Trouwste user 2022 dinsdag 25 juni 2013 @ 15:29:07 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_128240348
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 15:12 schreef Kingstown het volgende:
Bij ons in de tad heb je nog 3 bibliotheken. Ik ben nog een oldskool boekenlezer en wordt helemaal tureluurs van die touch tables, multi touch wanden en meer van dat soort moderne lichtekooierij.

_O_

Ik ken al die namen ook niet. Ben toe aan een derde boekenkast. Blijf ze kopen.

pi_128242383
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 14:46 schreef tong80 het volgende:

[..]

Heb zo'n 400 casettebandjes die ik niet meer kan afspelen. Vond op een gegeven moment 40 gulden voor een CD te veel. Huurde ze voor anderhalve gulden en nam ze op.

Dát dus. Al kostte het híer twee gulden per cd.

Hier groeide de stapel bandjes op een gegeven moment ook tot een paar honderd exemplaren, deels met behulp van bibliotheekcd's. :)

Inmiddels heb ik al die cd's wel gewoon in huis, met dank aan o.a. Marktplaats (waar ze ongeveer voor dezelfde prijs weggedaan werden als waarvoor je ze vroeger kon huren. :P )

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 15:12 schreef Kingstown het volgende:

Eens. Niks voor mij, een 'boek' lezen vanaf een tablet.

Er is momenteel weer een ouderwets boek naar me onderweg (vanaf de 2ehands-afdeling van Bol), en ik laat het ook lekker zo. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2013 16:22:39 ]
  dinsdag 25 juni 2013 @ 16:32:55 #16
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_128242814
Boeken, CD's en DVD's kosten nog maar heel weinig. CD's en DVD's kosten 1p op Amazon (+£1.26 verzenden) dus dat komt op ~¤1,50 uit.. ..als ik het al niet gratis van youtube download.

Films en series (incl degene die in de bioscoop draaien) kijk ik streaming op het internet.

In de late jaren 90 vertelde ik mijn ouders (die 10.000 en boeken hebben) over de grootste bibliotheek in de wereld.. dat iedereen het kon hebben en het heette: Internet.

De bieb hier is dmv acties behouden, maar ik ben er eigenlijk nooit geweest..
reset
pi_128271494
In mijn puberteit. Ik leende dan ook jeugdromans, maar ook vooral veel strips.

Jammer dat ik van de meeste romans de titel en auteur niet bijgehouden heb, want er zaten best kwaliteitsboeken bij.
pi_128271512
De bibliotheek op de uni heb ik jaren gebruikt. Voor de rest kom ik eigenlijk nooit bij een bieb. Al vind ik lezen best leuk, maar meestal koop of leen ik mijn boeken.
pi_128684770
Ik werd door mijn ouders altijd verwent met lezen door mij veel boeken te schenken.

Ook op mijn toenmalige school had ik ooit een juffrouw die altijd voorlas en dat met verve deed.
Ga maar na, de aandacht van 30 kinderen vast weten te houden.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 11:02:38 #20
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_128864107
Nog steeds lid en kom er ook nog steeds. :)

Ook voor het huren van CD's, luisterboeken en DVD's.
Vooral alle Engelse detectives heb ik er gehuurd :+
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 12 juli 2013 @ 11:24:29 #21
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_128864786
hier nog altijd wekelijks in de bieb
meestal met een boek of 6 naar huis

die 30 euro haal ik er echt compleet uit
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  vrijdag 12 juli 2013 @ 11:25:36 #22
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128864821
Donde esta la biblioteca?
Touching from a distance ~
  vrijdag 12 juli 2013 @ 13:35:27 #23
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128869093
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 09:36 schreef Hexagon het volgende:
Later in Eindhoven wel overwogen om lid te worden maar toch maar niet gedaan omdat ik er toch te weinig gebruik van maak. Bovendien vind ik de bibliotheek hier ook wat minder dan in Tilburg.
Zonde. ik ben lid geweest in Helmond (Centrum) en nu in Eindhoven en dat is echt een wereld van verschil. Eindhoven Centrum/ de Witte Dame is echt een goede bieb. Veel aanbod, regelmatig nieuwe boeken en ook een fijn gebouw om in rond te hangen. Ze hebben echt niet alles, maar als ik alles had moeten kopen wat ik nu geleend heb, dan was ik klauwen met geld kwijt geweest. En nu betaal ik eenmaal per jaar 35 euro :)
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_128930025
Maar om op de oorspronkelijk vraag terug te komen:

Ik ben wel lid van een LK zodat ik altijd toegang heb tot wat ik eventueel wil lezen/uitpluizen.
  zondag 14 juli 2013 @ 12:35:58 #25
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_128930191
Ik ben ook nog gewoon lid van de bibliotheek. Er zijn een hoop dingen verbeterd trouwens. Onze bibliotheek is nu een regiobibliotheek. Je kunt met je pasje terecht bij alle bibliotheken in die regio. En je kunt je boeken ook inleveren bij elke willekeurige bibliotheek in diezelfde regio. Zo heb je veel meer aan je ene pasje. Je hebt nu een 'te-laat-service', waarbij je een paar dagen voordat je je boeken moet inleveren een mailtje krijgt dat de uitleentermijn bijna is verlopen. Dat scheelt mij enorm veel boetes.
En je kunt online verlengen en reserveren en dergelijke.

Echt allemaal grote verbeteringen sinds vroeger. Dus ik kijk niet in nostalgie terug in dit geval. Alles van toen is er nog en dan beter en meer.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')