abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135756026
Sorry guys dat ik weer in herhaling val, maar ik heb hier behoorlijk veel problemen mee. Ik hoop dat ik mijn punt duidelijk kan verwoorden.

Ik heb een intensieve behandeling gedaan van 18 maanden en zit nu in het natraject, wat eveneens 18 maanden duurt. De behandelaars vinden dat ik "heel veel heb bereikt". Ikzelf zie dit heel anders. Ik had gisteren voor het eerst meegedaan aan een kickboksles en ik voelde me daar opnieuw het weerloze lulletje die ik vroeger was en daarom gepest werd. Ik ben er namelijk totaal niet goed in. Vroeger was ik houterig en had ik motorische problemen en dat merkte ik gisteren opnieuw. Ik begreep niet goed welke moves ik moest maken en intern voelde ik de "vlucht"-reactie heel sterk opkomen in plaats van de "vecht"-reactie. Ik bedoel dus niet dat ik het leuk moet gaan vinden of erop uit moet zijn om de eerste de beste op zijn bek te slaan, maar het gevoel dat je ruggegraat hebt en in staat bent om voor jezelf op te komen.

In therapie kreeg ik en de anderen vooral mee dat ik begrip voor mezelf moet opbrengen, dat ik mezelf moet accepteren, niet zulke hoge eisen aan mezelf moet stellen, bla bla bla bla ( :r ) Hun uitgangspunt is dat ik als client mezelf minderwaardig vind en door dat gevoel van minderwaardigheid word ik gehinderd in het dagelijks leven, dus wanneer zij mij een gevoel van eigenwaarde aanpraten, zal het beter met me gaan. Ikzelf zie het gevoel van minderwaardig zijn niet als oorzaak maar als GEVOLG. Ik ben me in mijn leven pas minderwaardig gaan voelen nadat ik merkte dat ik dingen minder goed kan en dat ik er niet bij hoorde. Wat therapeuten doen voor zover ik heb meegemaakt, is je een waan aanpraten. Als je hen gelooft, zal je denken "ik mag er zijn en ik tel mee". Totdat je in het echte leven opnieuw geconfronteerd wordt met jezelf en de dingen die niet goed gaan.

Ik zit bijna 17 jaar in het hulpverleningscirquit. Ik ging voor het eerst naar een psycholoog toen ik 17 was. Ik dacht toen: "Ik wil wat van mijn leven maken. Ik wil mijn leven niet verkloten door mezelf terug te trekken en te isoleren. Er zijn zoveel dingen die ik wil bereiken. Ik weet niet hoe ik er zelf uit kan komen, maar zo'n professional kan me vast helpen." Ik had destijds ook helemaal niet de instelling dat hij het allemaal voor mij moest oplossen. Ik zat toen ook heel erg met mezelf in de knoop betreffende mijn seksualiteit en daar had ik het meeste last van. Dat was hetgeen waarvan ik ook helemaal niet kon bedenken hoe ik daar uit kon komen. Ik wist toen wel dat ik homoseksueel was en dat kon ik in zekere zin wel aanvaarden. Maar ik was bang dat het stiekem 'veel erger met mij gesteld was' en dat ik een freak was.

Nu is het dus bijna 17 jaar later. Ik ga niet zeggen dat de psychische hulpverlening mij tot nu toe niks heeft opgeleverd. Maar ik denk wel dat het niet 17 jaar lang heeft moeten duren om te komen vanwaar ik toen was en waar ik nu ben. Ik heb pas op mijn 31e! een fatsoenlijke diagnose gekregen. Ik heb de diagnose borderline. Een beruchte klotediagnose, maar toen ik ging begrijpen wat borderline precies was, vielen de puzzelstukjes wel op hun plek. Van mijn 27e tot mijn 28e heb ik nota bene in een kliniek gezeten en daar werd ik door de behandelaars blijkbaar gezien als één of andere neuroot die gewoon teveel piekert. Als ik verstrikt raakte in mijn gedachten, kreeg ik bijvoorbeeld te horen "je moet leren op sommige momenten wel en op sommige momenten niet te piekeren". Godverdomme, ik zat destijds in een setting waar minimaal 75% van de clienten borderline had en dan nog waren ze niet in staat dat bij mij te herkennen! :( Als ik mezelf herkende in de andere clienten, werd dat daar gewoon niet serieus genomen. Ik vraag me tot op de dag van vandaag nog steeds af of ze uberhaupt enige moeite hebben gedaan om de mensen die daar zitten te helpen.

De hele situatie samengevat. Ik vertrouw psychische hulpverleners niet en ik ben bang dat hetgeen waar ze voor staan bij mij juist averechts werkt. Ik heb daarom in mijn huidige behandeling wel zeker 100 keer aangegeven dat ik ermee wil kappen en dat ze mij verder met rust moeten laten. Elke keer proberen ze mij ervan te overtuigen dat ik toch moet blijven, dat die achterdocht juist een symptoom is van mijn stoornis. Op dat moment ben ik het met ze eens, maar een paar uur later als ik in de trein op weg naar huis ga, voel ik mij een lulletje die zich opnieuw heeft laten manipuleren. Ook mijn huidige behandelinstelling heeft grote fouten gemaakt. Geen enkele behandelinstelling is perfect, maar ik vind het wel heel erg dat ze hun fouten altijd afschuiven op de clienten. Het lijkt wel een soort machtsspel. Als ik tegen ze in wil gaan, komen zij altijd met argumenten dat het aan mijn stoornis ligt en dat ik het verkeerd zie.

Ik weet niet meer hoe ik hier uit ga komen.
pi_135756584
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 13:17 schreef Pulzzar het volgende:
...

Nou, in elk geval niet door heel hard te roepen dat alles maar de schuld is van de hulpverlening, want zo komt het een beetje op me over.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 13:38:16 #3
420533 Luchtverkeersleider84
To infinity and beyond!
pi_135756815
quote:
Sorry guys dat ik weer in herhaling val, maar ik heb hier behoorlijk veel problemen mee. Ik hoop dat ik mijn punt duidelijk kan verwoorden.

Ik heb een intensieve behandeling gedaan van 18 maanden en zit nu in het natraject, wat eveneens 18 maanden duurt. De behandelaars vinden dat ik "heel veel heb bereikt". Ikzelf zie dit heel anders. Ik had gisteren voor het eerst meegedaan aan een kickboksles en ik voelde me daar opnieuw het weerloze lulletje die ik vroeger was en daarom gepest werd. Ik ben er namelijk totaal niet goed in. Vroeger was ik houterig en had ik motorische problemen en dat merkte ik gisteren opnieuw. Ik begreep niet goed welke moves ik moest maken en intern voelde ik de "vlucht"-reactie heel sterk opkomen in plaats van de "vecht"-reactie. Ik bedoel dus niet dat ik het leuk moet gaan vinden of erop uit moet zijn om de eerste de beste op zijn bek te slaan, maar het gevoel dat je ruggegraat hebt en in staat bent om voor jezelf op te komen.
Je doet dat voor de eerste keer, wees trots dat je het doet en vergeef jezelf dat het kut gaat.

quote:
In therapie kreeg ik en de anderen vooral mee dat ik begrip voor mezelf moet opbrengen, dat ik mezelf moet accepteren, niet zulke hoge eisen aan mezelf moet stellen, bla bla bla bla ( :r ) Hun uitgangspunt is dat ik als client mezelf minderwaardig vind en door dat gevoel van minderwaardigheid word ik gehinderd in het dagelijks leven, dus wanneer zij mij een gevoel van eigenwaarde aanpraten, zal het beter met me gaan. Ikzelf zie het gevoel van minderwaardig zijn niet als oorzaak maar als GEVOLG. Ik ben me in mijn leven pas minderwaardig gaan voelen nadat ik merkte dat ik dingen minder goed kan en dat ik er niet bij hoorde. Wat therapeuten doen voor zover ik heb meegemaakt, is je een waan aanpraten. Als je hen gelooft, zal je denken "ik mag er zijn en ik tel mee". Totdat je in het echte leven opnieuw geconfronteerd wordt met jezelf en de dingen die niet goed gaan.
Als jij het gevoel van minderwaardig zijn niet als oorzaak maar als gevolg ziet (ik neem aan het gevolg van daadwerkelijk minder waardig zijn) dan denk ik wel degelijk dat je jezelf moet leren waarderen voor wie je bent, daarin hebben de hulpverleners denk ik wel gelijk. Het lastige is waarschijnlijk dat je wel redelijk slim bent en dat je dus hun motieven heel goed door kunt prikken en in kunt zien dat ze je idd willen laten geloven in hun waan. je zal het echt zelf moeten doen, maar dat is verrekte moeilijk.

quote:
Ik zit bijna 17 jaar in het hulpverleningscirquit. Ik ging voor het eerst naar een psycholoog toen ik 17 was. Ik dacht toen: "Ik wil wat van mijn leven maken. Ik wil mijn leven niet verkloten door mezelf terug te trekken en te isoleren. Er zijn zoveel dingen die ik wil bereiken. Ik weet niet hoe ik er zelf uit kan komen, maar zo'n professional kan me vast helpen." Ik had destijds ook helemaal niet de instelling dat hij het allemaal voor mij moest oplossen. Ik zat toen ook heel erg met mezelf in de knoop betreffende mijn seksualiteit en daar had ik het meeste last van. Dat was hetgeen waarvan ik ook helemaal niet kon bedenken hoe ik daar uit kon komen. Ik wist toen wel dat ik homoseksueel was en dat kon ik in zekere zin wel aanvaarden. Maar ik was bang dat het stiekem 'veel erger met mij gesteld was' en dat ik een freak was.

Nu is het dus bijna 17 jaar later. Ik ga niet zeggen dat de psychische hulpverlening mij tot nu toe niks heeft opgeleverd. Maar ik denk wel dat het niet 17 jaar lang heeft moeten duren om te komen vanwaar ik toen was en waar ik nu ben. Ik heb pas op mijn 31e! een fatsoenlijke diagnose gekregen. Ik heb de diagnose borderline. Een beruchte klotediagnose, maar toen ik ging begrijpen wat borderline precies was, vielen de puzzelstukjes wel op hun plek. Van mijn 27e tot mijn 28e heb ik nota bene in een kliniek gezeten en daar werd ik door de behandelaars blijkbaar gezien als één of andere neuroot die gewoon teveel piekert. Als ik verstrikt raakte in mijn gedachten, kreeg ik bijvoorbeeld te horen "je moet leren op sommige momenten wel en op sommige momenten niet te piekeren". Godverdomme, ik zat destijds in een setting waar minimaal 75% van de clienten borderline had en dan nog waren ze niet in staat dat bij mij te herkennen! :( Als ik mezelf herkende in de andere clienten, werd dat daar gewoon niet serieus genomen. Ik vraag me tot op de dag van vandaag nog steeds af of ze uberhaupt enige moeite hebben gedaan om de mensen die daar zitten te helpen.
Dat is wel heel slecht, maar je moet niet vergeten dat hulpverleners ook mensen zijn met hun eigen problemen en tekortkomingen.
HIer op FOK wordt er wel eens veel te veel van hulpverleners verwacht, het zijn zelf ook maar gebrekkige mensjes en zoals jij al zegt kun je wel veranderen maar gaat dit heel langzaam en heb je grotendeels aan jezelf te danken em heel af en toe een echt goed advies van een hulpverlener. :)

quote:
De hele situatie samengevat. Ik vertrouw psychische hulpverleners niet en ik ben bang dat hetgeen waar ze voor staan bij mij juist averechts werkt. Ik heb daarom in mijn huidige behandeling wel zeker 100 keer aangegeven dat ik ermee wil kappen en dat ze mij verder met rust moeten laten. Elke keer proberen ze mij ervan te overtuigen dat ik toch moet blijven, dat die achterdocht juist een symptoom is van mijn stoornis. Op dat moment ben ik het met ze eens, maar een paar uur later als ik in de trein op weg naar huis ga, voel ik mij een lulletje die zich opnieuw heeft laten manipuleren. Ook mijn huidige behandelinstelling heeft grote fouten gemaakt. Geen enkele behandelinstelling is perfect, maar ik vind het wel heel erg dat ze hun fouten altijd afschuiven op de clienten. Het lijkt wel een soort machtsspel. Als ik tegen ze in wil gaan, komen zij altijd met argumenten dat het aan mijn stoornis ligt en dat ik het verkeerd zie.
Het lijkt me heel simpel, je bent baas in je eigen leven, als jij er niks aan hebt dan kap je er gewoon mee.
Persoonlijk zou ik als richtlijn nemen dat als ik er mee kap en het gaat veel slechter met me dat ze dan gelijk hadden en dan zou ik overwegen om weer hulp te nemen.
Heel veel succes iig, en vergeet niet, hoe naar het nu ook allemaal lijkt er komen ook weer positieve dagen ^O^
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 13:46:45 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_135757175
Dus je zit al 17 jaar in die molen, en na die 17 jaar ben je het er nog niet mee eens met het beeld dat psychologen hebben en denk jij het beter te weten. En na die 17 jaar leg je het probleem nog steeds bij hun neer in plaats van bij jezelf, en na die 17 jaar kom je dus blijkbaar niet verder dan passief een topic openen op een forum.

Right..
Breitling - Instruments for Professionals
pi_135757283
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 13:32 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nou, in elk geval niet door heel hard te roepen dat alles maar de schuld is van de hulpverlening, want zo komt het een beetje op me over.
Ik schuif niet mijn fouten af op de hulpverlening. Ik vind wel dat ze een bepaalde verantwoordelijkheid hebben. Het zou al een stuk schelen als behandelaars hun clienten wat meer serieus nemen.
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 13:52:24 #6
16180 crew  CoolGuy
pi_135757405
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 13:49 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ik schuif niet mijn fouten af op de hulpverlening. Ik vind wel dat ze een bepaalde verantwoordelijkheid hebben. Het zou al een stuk schelen als behandelaars hun clienten wat meer serieus nemen.
Wellicht doen ze dat wel, want wellicht hebben zij gelijk en niet jij. Maar omdat zij niet zeggen wat jij wil horen/hoe jij het ziet maak je er maar van dat zij je niet serieus nemen en dat het dus hun schuld is.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 13:55:43 #7
262 Re
Kiss & Swallow
pi_135757579
de hulpverlening richt zich op de gedachte dat de client zelf zich bewust maakt van wat er speelt en waarom iets speelt, de acceptatie dat er iets mis is, is de eerste stap, de hulpverlener is er om je die stap te laten nemen maar als je je voeten niet wil bewegen kom je ook niet vooruit
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_135757610
quote:

[..]

Ik schuif niet mijn fouten af op de hulpverlening. ...
En toch open je een topic met de titel "Hulpverlening houdt me klein", met daarin een hoop verwijten richting die hulpverlening, en eigenlijk geen zelfreflectie. Wat trouwens weer typisch een borderline-trekje is..
pi_135757639
Als ik het zo lees, steek je enorm veel negatieve energie in de hulpverlening en alles wat daarmee gepaard gaat. Als je zo klaar bent met die hulpverlening en het ageren daartegen kost je zo veel negatieve energie, waarom zou je er dan mee doorgaan? Zet het eens een tijdje stop en kijk hoe het gaat zonder die hulpverlening. Als het nodig is, kun je deze altijd weer hervatten.

Verder heeft het ook geen zin om negatief over jezelf te denken, hoe reëel dat volgens jezelf ook is. Helemaal niemand schiet daar iets mee op. Geen mens is perfect; ik niet, jij ook niet. Misschien moet je jezelf eens de vraag stellen wat de dingen zijn waar je goed in bent, waarom mensen jou aardig vinden, waar jouw kwaliteiten liggen. In plaats van je zwaktes bestrijden ga je dan meer de positieve zaken versterken.
pi_135757763
quote:

[..]

En hiermee toon je gelijk al aan dat je stiekem de hele hulpverlening de schuld geeft. Je geeft geen enkele zelfreflectie in je OP overigens, noch ga je in op je eigen rol binnen het geheel. Dit is gewoon 1 grote verkapte aanklacht jegens wat in jou ogen de schuldige zijn; de hulpverleners.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2014 14:01:05 ]
pi_135757775
In plaats van focussen op wat er vroeger niet goed ging kan je beter nu, met de juiste hulpverleners, vooruit kijken. Vervelend dat je in de kliniek nog niet juist gediagnostiseerd was, maar dat is ook alweer 6 jaar terug. Je bent geen slachtoffer van het verleden noch van hulpverleners, je lijkt vooral bang te zijn voor jezelf en de toekomst,
It's too late to change your mind
You let loss be your guide
pi_135757887
Typisch Pulzzar verhaal weer, post je hier nou om je verhaal kwijt te kunnen of wil je er nog wat anders mee bereiken? Alle adviezen van de mensen die goedbedoeld op je verhaal reageren lijk je namelijk niks mee te doen.
pi_135757976
In mijn groep zat een vrouw die een jong kind heeft. De vader wil dat kind niet erkennen. Een heel verdrietige situatie, zowel voor die vrouw als voor dat kind. Als die vrouw in de groep jankend over die situatie vertelde, was iedereen betrokken met haar. Pas veel later kwam uit dat die vrouw zwanger was geworden zonder dat de vader daarvan op de hoogte was; ze slikte de pil niet meer.

Ik kan niet rijmen dat de therapeut daarna niet heeft gezegd: "Je bent een vieze vuile leugenares en je hebt de situatie over jezelf afgeroepen!" Het blijft dat "achgossie, wat ben je zielig en je moet leren van jezelf te houden".

Ik snap van mezelf ook niet waarom ik nog steeds te maken heb met de psychische hulpverlening. Ik voel me daarvan nog te afhankelijk. Het zijn twee gedachten die elkaar steeds afwisselen. De eerste is dat ik dankzij de hulp toch verder ben gekomen en dat ik ermee moet doorgaan en dat het probleem inderdaad is dat ik te weinig eigenwaarde en zelfvertrouwen heb. De gedachte die er haaks op staat is dat ik harder voor mezelf moet zijn en zelf op mijn bek moet gaan, waardoor ik misschien eerst een moeilijke tijd doormaak maar uiteindelijk sterker wordt.
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 14:08:31 #14
16180 crew  CoolGuy
pi_135758115
Wat wil je nou met dit topic?
pi_135758188
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:00 schreef Billie29 het volgende:
je lijkt vooral bang te zijn voor jezelf en de toekomst,
Dat klopt wel.

Ik vind het vooral frustrerend dat het allemaal zover is gekomen. En wat betreft de schuld afschuiven; ik neem het vooral mezelf kwalijk, want ik ben degene die de hulpverlening opzoekt. Ik vind mezelf een slappeling omdat ik blijkbaar toch te zwak ben om nee tegen ze te zeggen en het zelf te doen.
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 14:12:31 #16
16180 crew  CoolGuy
pi_135758274
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:10 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Dat klopt wel.

Ik vind het vooral frustrerend dat het allemaal zover is gekomen. En wat betreft de schuld afschuiven; ik neem het vooral mezelf kwalijk, want ik ben degene die de hulpverlening opzoekt. Ik vind mezelf een slappeling omdat ik blijkbaar toch te zwak ben om nee tegen ze te zeggen en het zelf te doen.
Ach zo, je reageert eigenlijk nauwelijks op wat mensen hier zeggen (lees: wat je niet wil horen), alleen maar op dat wat niet lijkt op kritiek/constructieve feedback, want dat kun je niet handelen blijkbaar.

Start dan een fucking blog man, met je gezeik.
pi_135758276
quote:

...
En wat betreft de schuld afschuiven; ik neem het vooral mezelf kwalijk, want ik ben degene die de hulpverlening opzoekt.
...
:')
pi_135758304
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:05 schreef Pulzzar het volgende:
In mijn groep zat een vrouw die een jong kind heeft. De vader wil dat kind niet erkennen. Een heel verdrietige situatie, zowel voor die vrouw als voor dat kind. Als die vrouw in de groep jankend over die situatie vertelde, was iedereen betrokken met haar. Pas veel later kwam uit dat die vrouw zwanger was geworden zonder dat de vader daarvan op de hoogte was; ze slikte de pil niet meer.

Ik kan niet rijmen dat de therapeut daarna niet heeft gezegd: "Je bent een vieze vuile leugenares en je hebt de situatie over jezelf afgeroepen!" Het blijft dat "achgossie, wat ben je zielig en je moet leren van jezelf te houden".
In dat licht vind je het ook onbegrijpelijk dat de therapeut niet heeft gezegd: "Pulzzar je bent een jankerd en loopt al 17 jaar te kloten in de hulpverlening maar je werkt je eigen behandeling systematisch tegen en hebt daarmee het in standhouden van deze situatie over je afgeroepen" ten overstaan van de gehele groep?
pi_135758341
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:08 schreef CoolGuy het volgende:
Wat wil je nou met dit topic?
Hoe ik meer de regie over mijn eigen leven terugkrijg.

Ik wil zelf gaan bepalen wat goed en niet goed voor me is en ik wil meer zelf beslissingen gaan nemen. Eigenlijk wil ik dus gewoon assertiever worden.
pi_135758400
Assertiviteitscursus?
pi_135758409
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ach zo, je reageert eigenlijk nauwelijks op wat mensen hier zeggen (lees: wat je niet wil horen), alleen maar op dat wat niet lijkt op kritiek/constructieve feedback, want dat kun je niet handelen blijkbaar.

Start dan een fucking blog man, met je gezeik.
Je moet 's een keer geduld hebben man. Ik kan niet binnen één seconde gereageerd hebben op jouw post! En je moet 's een keer je harses gebruiken in plaats van meteen met je standaardreacties te komen, klootzak!
pi_135758440
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:14 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Stop met anderen de schuld te geven.

quote:
Ik wil zelf gaan bepalen wat goed en niet goed voor me is en ik wil meer zelf beslissingen gaan nemen. Eigenlijk wil ik dus gewoon assertiever worden.
Stop met kijken naar anderen.
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 14:16:43 #23
16180 crew  CoolGuy
pi_135758447
quote:

[..]

Ja, hoe je de regie over je leven terug krijgt is niet als een geitenwollen sokken josti op een forum passief zitten janken, en vooral niet dingen te willen, maar door die dingen te DOEN.

Ik heb sterk het gevoel dat jij helemaal niet concreet dingen wil doen, jij wil gewoon wat emmeren op een forum en kusjekroel posts krijgen over wat voor een zielige jongen je wel niet bent en dat je echt heus goed bezig bent.

Je moet gewoon een schop onder je hol hebben. Ga wat doen, of berust in de situatie, maar ga niet als een mietje liggen te emmeren.
pi_135758462
quote:

[..]

Dat klopt wel.

Ik begrijp uit de reacties dat je een bepaalde posthistorie hebt, maar kan je in het kort uitleggen waarom je al 17 jaar in de hulpverlening zit? Je zal niet voor niets in een kliniek opgenomen worden, wellicht moet je bepaalde dingen (van jezelf en de wereld in general) accepteren zoals iemand van jouw leeftijd het betaamt. Dat het nu zo is is een feit, dat je hulp nodig hebt waarschijnlijk ook.
pi_135758463
quote:
8s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:15 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Je moet 's een keer geduld hebben man. Ik kan niet binnen één seconde gereageerd hebben op jouw post! En je moet 's een keer je harses gebruiken in plaats van meteen met je standaardreacties te komen, klootzak!
Laat de negatieve reacties links liggen en reageer alleen op positieve reacties. Reacties die je kunnen helpen.
pi_135758530
quote:

[..]

Waarom focus je jezelf zo op anderen?
pi_135758534
Hoe denk jij zelf dat het beter met jou zou kunnen gaan? Wat heb je daarvoor nodig en wat zou je moeten laten?
pi_135758543
quote:

[..]

Dit vind ik best assertief anders..

quote:

[..]

Maar is het loslaten van je eigen visie op de behandeling, deze gewoon accepteren en daardoor aan je behandelaars (en misschien aan jezelf bijkans) bewijzen dat je er voor openstaat dan niet de makkelijkste weg? Als je na 17 jaar je nog steeds verzet kan je zo langzaamaan wel concluderen dat dat iig niet het gewenste effect heeft gesorteerd.
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 14:19:03 #29
16180 crew  CoolGuy
pi_135758549
quote:

[..]

Ik constateer dat je een zooi posts overslaat, en dan vervolgens reageert op een post waar je wél op wil reageren.

Oke vriend, die kant wil je niet uit met me. Dat kunnen we doen maar dat eindigt dat jij een jas met lange mouwen aan krijgt omdat je anders je polsen open krast. Ik reageer bot ja, maar dat is omdat zachte heelmeesters stinkende wonden maken, iets waar je je ontzettend aan irriteert (volgens je eigen OP) omdat de hulpverleners dat doen, maarr krijg je dan een keer ongezouten kritiek, dan moet ik direct mn harses gebruiken en ben ik een klootzak.

Right. Grow a spine, and man the fuck up.
pi_135758718
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, hoe je de regie over je leven terug krijgt is niet als een geitenwollen sokken josti op een forum passief zitten janken, en vooral niet dingen te willen, maar door die dingen te DOEN.

Ik heb sterk het gevoel dat jij helemaal niet concreet dingen wil doen, jij wil gewoon wat emmeren op een forum en kusjekroel posts krijgen over wat voor een zielige jongen je wel niet bent en dat je echt heus goed bezig bent.

Je moet gewoon een schop onder je hol hebben. Ga wat doen, of berust in de situatie, maar ga niet als een mietje liggen te emmeren.
OK, daar heb je wel een punt ja.

In feite zoek ik een psych die ook zoiets tegen mij durft te zeggen, want hoe hard dat ook klinkt, ik kom daar wel verder mee als voor de zoveelste keer horen dat ik meer begrip voor mezelf moet opbrengen.
pi_135758791
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:23 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

In feite zoek ik een psych die ook zoiets tegen mij durft te zeggen, want hoe hard dat ook klinkt, ik kom daar wel verder mee als voor de zoveelste keer horen dat ik meer begrip voor mezelf moet opbrengen.
Maar ik snap het gewoon niet, er is niks mis met je redenatie skills, je hebt prima door waar het om draait in het leven, je snapt zelf ook wel wat er moet veranderen maar toch zoek je een soort bevestiging in het hulpverlenerstraject.
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 14:28:34 #32
16180 crew  CoolGuy
pi_135758921
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:23 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Dit is bullshit. Je legt de verantwoordelijkheid nog steeds buiten jezelf, en bij de hulpverlening. Als wat ik zeg in die post waar is, want je bent het er mee eens, dus je vindt het waar, dan betekent het dus dat je het vermogen hebt die redenering te kunnen volgen.

Nou, als je dat kunt, en wat ik dus zei in die post in principe al weer, waarom ga je dan passief zitten wachten tot er een keer een hulpverlener komt die die woorden tegen je uitspreekt? Waarom? Je weet het zelf al.

Het lijkt er in mijn ogen sterk op dat je die slachtofferrol die je je aanmeet wel prettig vindt. Immers, het is vertrouwd en veilig en je hoeft niet uit je comfort zone te stappen zolang niemand in de hulpverlening dit tegen je zegt. Ondertussen kun je wel een beetje aandacht zoeken op een forum door hier te komen janken.

Kom op nou zeg :')
pi_135759035
Ik ga binnenkort trouwens inderdaad een assertiviteitstraining volgen. Ik hoop daar te leren om écht voor mezelf op te komen, om écht sterker in mijn schoenen te staan.
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:25 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Maar ik snap het gewoon niet, er is niks mis met je redenatie skills, je hebt prima door waar het om draait in het leven, je snapt zelf ook wel wat er moet veranderen maar toch zoek je een soort bevestiging in het hulpverlenerstraject.
Dit snap ik ook niet van mijzelf.

Het geeft wel mijn probleem aan dat ik mijn eigen beslissingen niet durf te nemen en te afhankelijk ben. Daarom leef ik een leven vol met hulpverleners en therapie, terwijl iemand anders zelfstandig en succesvol in het leven staat.
pi_135759121
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:31 schreef Pulzzar het volgende:
Ik ga binnenkort trouwens inderdaad een assertiviteitstraining volgen. Ik hoop daar te leren om écht voor mezelf op te komen, om écht sterker in mijn schoenen te staan.

[..]

Dit snap ik ook niet van mijzelf.

Het geeft wel mijn probleem aan dat ik mijn eigen beslissingen niet durf te nemen en te afhankelijk ben. Daarom leef ik een leven vol met hulpverleners en therapie, terwijl iemand anders zelfstandig en succesvol in het leven staat.
Uhm, het lijkt wel alsof je in je luie stoel kijkt hoe je in hetzelfde kringetje rond blijft draaien. Leuk al die theorie, maar
1. Zeik niet en heb vrede met hoe je bent, of
2. Zeik niet en doe er zelf wat aan.
pi_135759147
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dit is bullshit. Je legt de verantwoordelijkheid nog steeds buiten jezelf, en bij de hulpverlening. Als wat ik zeg in die post waar is, want je bent het er mee eens, dus je vindt het waar, dan betekent het dus dat je het vermogen hebt die redenering te kunnen volgen.

Nou, als je dat kunt, en wat ik dus zei in die post in principe al weer, waarom ga je dan passief zitten wachten tot er een keer een hulpverlener komt die die woorden tegen je uitspreekt? Waarom? Je weet het zelf al.

Het lijkt er in mijn ogen sterk op dat je die slachtofferrol die je je aanmeet wel prettig vindt. Immers, het is vertrouwd en veilig en je hoeft niet uit je comfort zone te stappen zolang niemand in de hulpverlening dit tegen je zegt. Ondertussen kun je wel een beetje aandacht zoeken op een forum door hier te komen janken.

Kom op nou zeg :')
OK dan.

Verplaats je dan ff in mijn situatie. Wat is dan het eerste wat ik zou kunnen doen om uit die comfortzone te stappen?

En ja, de slachtofferrol is vertrouwd en veilig, maar ZEKER NIET!!! prettig.
pi_135759177
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:34 schreef Billie29 het volgende:

[..]

Uhm, het lijkt wel alsof je in je luie stoel kijkt hoe je in hetzelfde kringetje rond blijft draaien. Leuk al die theorie, maar
1. Zeik niet en heb vrede met hoe je bent, of
2. Zeik niet en doe er zelf wat aan.
GODVERDOMME, ik zit helemaal niet in mijn luie stoel!
pi_135759237
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:35 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Jij hebt het idee dat je actief bezig bent?
pi_135759245
TS, wat houdt je tegen om het een tijdje zonder hulpverlening te proberen?
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 14:38:23 #39
16180 crew  CoolGuy
pi_135759256
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:34 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

OK dan.

Verplaats je dan ff in mijn situatie. Wat is dan het eerste wat ik zou kunnen doen om uit die comfortzone te stappen?

En ja, de slachtofferrol is vertrouwd en veilig, maar ZEKER NIET!!! prettig.
Willekeurige acties die even in me opkomen.

1. Geen zeiktopics openen.
2. Stoppen met ZEGGEN wat je wil, en DOEN wat je wil.
3. Stoppen met die hulpverlening als het enige wat je daar over doet, klagen is.
pi_135759290
Werk je? Heb je ergens plezier in?
pi_135759297
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

3. Stoppen met die hulpverlening als het enige wat je daar over doet, klagen is.
Als je het zeiktopics vindt, moet je gewoon niet reageren. Fuck off!!!
pi_135759314
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

TS mag natuurlijk best een topic openen. Daar is dit subforum toch voor?
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 14:42:17 #44
16180 crew  CoolGuy
pi_135759378
quote:
8s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:39 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Kijk, dit is dus exact wat ik bedoel. You see what I did there? Ik triggerde je om exact het soort reactie te geven dat je altijd geeft, in plaats van tot 10 te tellen en tussen de regels door te zien wat ik EIGENLIJK zeg.

En wederom leg je het bij anderen neer. Als je geen reacties wil die je niet zinnen, moet je het topic niet openen op een forum, maar een blog starten. Je bent totaal niet weerbaar. STOP met alles bij anderen neerleggen en neem eens verantwoordelijkheid voor je eigen situatie.
pi_135759410
Oh nee. Volgens Wikipedia is assertiviteit het volgende:

Als je assertief adequaat reageert dan kom je op voor je eigen mening, rechten en standpunten zonder je gesprekspartners agressief te benaderen zodat zij in hun waarde blijven.
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 14:43:27 #46
16180 crew  CoolGuy
pi_135759427
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:40 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

TS mag natuurlijk best een topic openen. Daar is dit subforum toch voor?
Natuurlijk mag hij een topic openen. Je mist het punt wat ik probeerde te maken, en, gezien de reactie van TS, legt die een van zn pijnpunten prima bloot. Ik probeer TS wat in te laten zien, maar hij ziet alleen letterlijk wat ik zeg.
pi_135759449
quote:

[..]

Volgens mij reageer je zo omdat CG een punt heeft.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:44:41 #48
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_135759469
Misschien ben je gewoon crap in kickboksen. Geeft niet, dat ben ik ook.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:44:50 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135759478
Pulzzar, misschien moet je deze OP van je eens leggen naast al die andere OP's van je over hetzelfde onderwerp. Dan zul je zien dat je in hetzelfde kringetje blijft ronddraaien. En zul je misschien ook snappen waarom het voor degenen die reageren steeds weer een herhaling van zetten is. Die heel vervelend wordt. Maar waar jij dus blijkbaar ook niks mee opschiet.
The love you take is equal to the love you make.
pi_135759489
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:38 schreef Elfletterig het volgende:
TS, wat houdt je tegen om het een tijdje zonder hulpverlening te proberen?
In dit geval de hulpverlening zelf. Elke keer als ik aangeef dat ik ermee wil kappen, doen ze hun best mij ervan te overtuigen dat ik moet blijven. En dat lukt ze nog ook elke keer. Dus je kan dat opvatten dat ik een slappe zak ben die de verantwoording buiten zichzelf legt.

Er was één iemand die er ook mee kapte in de groep. De hulpverleners bleven maandenlang proberen hem te overtuigen dat hij terug moest komen en hielden zijn plek in de groep open. Daarna pas constateerden ze dat het geen zin meer heeft moeite in hem te steken. De overige groepsleden vonden hem een zwakkeling dat hij met de therapie stopte, omdat "hij voor zijn problemen wegliep". Ik heb daarentegen enorm veel bewondering voor hem dat hij bij zichzelf kon blijven om zijn eigen weg te kiezen.
pi_135759530
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:44 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Volgens mij reageer je zo omdat CG een punt heeft.
Dat geef ik toe, ja
pi_135759555
Pulzzar antwoord eens. Heb je werk? Heb je dingen waar je plezier in hebt?
pi_135759561
Wat doe je verder in het leven, naast de hulpverlening?
pi_135759581
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:44 schreef Lienekien het volgende:
Pulzzar, misschien moet je deze OP van je eens leggen naast al die andere OP's van je over hetzelfde onderwerp. Dan zul je zien dat je in hetzelfde kringetje blijft ronddraaien. En zul je misschien ook snappen waarom het voor degenen die reageren steeds weer een herhaling van zetten is.
Ik heb nog nooit gereageerd in een topic van TS over dit onderwerp, maar ik herken wel iets dat ik bij andere mensen in mijn omgeving ook zie. Het gaat niet zo goed met ze, ze ervaren problemen / pijn en ze redeneren alles vanuit het negatieve.

Het brengt je uiteindelijk geen stap verder. Je probleem / pijn wordt er bepaald niet minder van en het draagt ook niet bij aan een oplossing.
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 14:48:21 #55
16180 crew  CoolGuy
pi_135759615
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:45 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

In dit geval de hulpverlening zelf. Elke keer als ik aangeef dat ik ermee wil kappen, doen ze hun best mij ervan te overtuigen dat ik moet blijven. En dat lukt ze nog ook elke keer. Dus je kan dat opvatten dat ik een slappe zak ben die de verantwoording buiten zichzelf legt.

Er was één iemand die er ook mee kapte in de groep. De hulpverleners bleven maandenlang proberen hem te overtuigen dat hij terug moest komen en hielden zijn plek in de groep open. Daarna pas constateerden ze dat het geen zin meer heeft moeite in hem te steken. De overige groepsleden vonden hem een zwakkeling dat hij met de therapie stopte, omdat "hij voor zijn problemen wegliep". Ik heb daarentegen enorm veel bewondering voor hem dat hij bij zichzelf kon blijven om zijn eigen weg te kiezen.
Godverdomme wat ben jij een ontzettend jankbal zeg. Gatverdamme. Als jij wil stoppen, dan STOP je! In plaats van te zeiken dat je dat niet 'kunt'. Flikker op, dat KUN je wel degelijk, je KIEST er voor om dat niet te doen. En oh oh oh wat bewonder je hem he, maar ondertussen nog steeds zelf vanaf de zijlijn toekijken en vooral niet concreet iets DOEN.

Hier, stoppen met die hulpverlening als die je niets brengt was een van de punten die ik aandroeg als reactie op jouw vraag wat je dan concreet kon doen om de controle over je leven terug te krijgen, en nu kom je met een jankverhaal, maar ondertussen doe je zelf niks.
pi_135759627
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:45 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Of dat er ergens van binnen nog een stemmetje (laten we het voor het gemak je verstand noemen) zit welke aangeeft dat je inderdaad binnen de hulpverlening moet blijven.
pi_135759644
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:47 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit gereageerd in een topic van TS over dit onderwerp, maar ik herken wel iets dat ik bij andere mensen in mijn omgeving ook zie. Het gaat niet zo goed met ze, ze ervaren problemen / pijn en ze redeneren alles vanuit het negatieve.

Het brengt je uiteindelijk geen stap verder. Je probleem / pijn wordt er bepaald niet minder van en het draagt ook niet bij aan een oplossing.
Niet alleen vanuit het negatieve, maar ook nog eens vanuit 'anderen': die zijn nodig voor verandering, die veroorzaken remmingen, etc.
pi_135759712
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:44 schreef Lienekien het volgende:
Pulzzar, misschien moet je deze OP van je eens leggen naast al die andere OP's van je over hetzelfde onderwerp. Dan zul je zien dat je in hetzelfde kringetje blijft ronddraaien. En zul je misschien ook snappen waarom het voor degenen die reageren steeds weer een herhaling van zetten is. Die heel vervelend wordt. Maar waar jij dus blijkbaar ook niks mee opschiet.
Ik schiet er inderdaad niks mee op nee.

Ik heb vrijdag weer een afspraak bij therapie. Ik hoop dat ik 's een keer bij mezelf kan blijven. Ik ga zometeen opschrijven wat ikzelf wil met mijn leven, zodat dat hopelijk helderder voor mezelf wordt.

En vrijdag geef ik opnieuw aan dat ik wil stoppen en ook niet meer wil komen. Ik wil dat rustig en respectvol kunnen zeggen, maar als ze opnieuw weer op me inpraten dat ik moet blijven, loop ik gewoon weg.
pi_135759778
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:50 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ik heb vrijdag weer een afspraak bij therapie. Ik hoop dat ik 's een keer bij mezelf kan blijven. Ik ga zometeen opschrijven wat ikzelf wil met mijn leven, zodat dat hopelijk helderder voor mezelf wordt.

En vrijdag geef ik opnieuw aan dat ik wil stoppen en ook niet meer wil komen. Ik wil dat rustig en respectvol kunnen zeggen, maar als ze opnieuw weer op me inpraten dat ik moet blijven, loop ik gewoon weg.
Of je blijft een keer staan, loopt niet weg voor de confrontatie en sluit iets goed af,
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 14:54:24 #60
16180 crew  CoolGuy
pi_135759818
quote:

[..]

Ja, of je bent daadwerkelijk eens een keer assertief en zegt op een rustige manier:

Luister eens, ik heb na al die jaren niet het idee dat dit me iets brengt, en het is tijd dat ik assertiever wordt en de controle over mn eigen leven terug krijg. Dat krijg ik niet door iets te willen en me vervolgens om te laten praten, in dit geval door jullie. Wat ik wil is X en Y en Z en dat ga ik hier niet bereiken als ik alleen maar blijf praten en niet concreet actie onderneem. Dus ik wil jullie graag bedanken voor jullie inzet voor mij, en mocht blijken dat het niet lukt, dan kom ik terug, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.

En dán loop je weg. maar niet direct wegrennen. Wat ik al zei, grow a spine and man the fuck up.
pi_135759827
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:46 schreef Clemenza het volgende:
Pulzzar antwoord eens. Heb je werk? Heb je dingen waar je plezier in hebt?
Nee ik heb geen werk. Ik doe wat vrijwilligerswerk om bezig te blijven, maar ik haal daar geen voldoening uit, omdat ik daarmee niet mijn eigen inkomen kan verdienen. Ik heb pas geleden nog gesolliciteerd voor een baan, maar ben daarvoor afgewezen.

Ik sport wel veel meer en het is ook een doel om er goed uit te zien en gezond te leven.

Verder probeer ik mijn eigen muziek te maken. Mijn droom is mijn eigen CD maken. Maar mijn muziekskills zijn daarvoor niet goed genoeg, dus het lukt niet echt.
pi_135759883
quote:

[..]

Heb je het besluit om te stoppen al werkelijk genomen dan? Of stel je die beslissing uit tot vrijdag? Dan word je weer omgepraat en volgt verder uitstel.

Als jij vindt dat je verder niks meer hebt aan die therapie / hulpverlening, kun je NU gewoon stoppen. Dat hoeft niet tot vrijdag te wachten. CoolGuy heeft in dat opzicht wel een beetje gelijk. Kies voor jezelf, kies voor wat jij wilt, waar jij je goed bij voelt. Hulpverlening moet geen last worden en ook geen verplichting waar je niet onderuit kunt.
pi_135759885
Hey jongen reageer eens. Let eens niet op al het negatieve maar ook op de normale, neutrale, positieve kanten van het leven en in het verlengde daarvan dus ook in dit topic. Werk je? Beleef je plezier aan dingen? Hoe ernstig is je stoornis? Heb je psychoses gehad? Doe je jezelf fysiek pijn?
pi_135759945
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, of je bent daadwerkelijk eens een keer assertief en zegt op een rustige manier:

Luister eens, ik heb na al die jaren niet het idee dat dit me iets brengt, en het is tijd dat ik assertiever wordt en de controle over mn eigen leven terug krijg. Dat krijg ik niet door iets te willen en me vervolgens om te laten praten, in dit geval door jullie. Wat ik wil is X en Y en Z en dat ga ik hier niet bereiken als ik alleen maar blijf praten en niet concreet actie onderneem. Dus ik wil jullie graag bedanken voor jullie inzet voor mij, en mocht blijken dat het niet lukt, dan kom ik terug, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.

En dán loop je weg. maar niet direct wegrennen. Wat ik al zei, grow a spine and man the fuck up.
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

OK hou nu maar op! Ik weet je punt nu. Ik ben een waardeloze jankbal zonder ruggegraat. En ja, dat ben ik helaas wel met je eens. Maar dat betekent niet dat je mijn woorden moet verdraaien. Ik GA NIET WEGRENNEN!!!!!! DAT IS IETS WAT JIJ ERVAN MAAKT, EIKEL!!!!

Fuck off!!!!
pi_135760033
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:58 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

[..]

OK hou nu maar op! Ik weet je punt nu. Ik ben een waardeloze jankbal zonder ruggegraat. En ja, dat ben ik helaas wel met je eens. Maar dat betekent niet dat je mijn woorden moet verdraaien. Ik GA NIET WEGRENNEN!!!!!! DAT IS IETS WAT JIJ ERVAN MAAKT, EIKEL!!!!

Fuck off!!!!
Wederom, waarom reageer je nu zo?
pi_135760055
quote:

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, hulverleners hebben een inspanningsverbintenis, waarbij ze zich tegenover de patiënt verbinden om inspanning te doen. Wat niet het geval is van bij een resultaatverbintenis zoals een auto brengen bij de garagist. De garagist is verplicht resultaat te tonen en je geeft hem geld voor inspanning én resultaat. Maar bij hulverleners is dat niet zo. Sterker nog sommige doen geen moeite! Gevolg is dat patiënten die niet goed geholpen worden eigenlijk JAREN kunnen blijven zoeken naar wat hen precies helpt. En sterker nog, sommige hulpverleners zijn onbekwaam maar blijven hulpverleners omdat ze de nodig kwalificaties hebben, zogezegd. Daarom zou ik je aanraden om jezelf te leren helpen. Wie lijdt moet zichzelf redden als andere falen je te helpen en eigenlijk is er geen mooier overwinning dan die van jezelf. Sommige hulpverleners hebben meer issues dan jou. Daarom zijn ze soms niet in staat om te helpen. Je kunt misschien hulp/inspiratie zoeken bij mensen die zelf hun eigen problemen hebben kunnen oplossen, het zijn soms betere ervaringsdeskundigen dan hulpverleners op papier. Snap je wat ik bedoel? Want soms spreek ik Chinees :P
1) No love without freedom, no freedom without love
2) Dansen is mijn grootste passie
3) "Simplicity is the keynote of all true elegance" , Coco Chanel
pi_135760150
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:56 schreef Clemenza het volgende:
Hey jongen reageer eens. Let eens niet op al het negatieve maar ook op de normale, neutrale, positieve kanten van het leven en in het verlengde daarvan dus ook in dit topic. Werk je? Beleef je plezier aan dingen? Hoe ernstig is je stoornis? Heb je psychoses gehad? Doe je jezelf fysiek pijn?
Ik heb bij ernstige stress last van randpsychosen. Ik ga dan dingen horen en vanuit mijn ooghoeken zien die er niet zijn, maar ik weet op die momenten wel dat het niet echt is. Ik snij mezelf nie. Ik heb in het verleden woede-uitbarstingen gehad, maar die heb ik wel onder controle. Daar is snijden weliswaar voor in de plaats gekomen, maar dat is heel zelden gebeurt. Ik voel wel regelmatig drang, maar die kan ik weerstaan.
pi_135760155
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:54 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Nee ik heb geen werk. Ik doe wat vrijwilligerswerk om bezig te blijven, maar ik haal daar geen voldoening uit, omdat ik daarmee niet mijn eigen inkomen kan verdienen. Ik heb pas geleden nog gesolliciteerd voor een baan, maar ben daarvoor afgewezen.

Ik sport wel veel meer en het is ook een doel om er goed uit te zien en gezond te leven.

Verder probeer ik mijn eigen muziek te maken. Mijn droom is mijn eigen CD maken. Maar mijn muziekskills zijn daarvoor niet goed genoeg, dus het lukt niet echt.
Probeer het leven niet als een wedstrijd te zien. Wees eerlijk voor jezelf en ga plezier beleven. Je hoeft ook niet perse je eigen inkomen te verdienen maar probeer eerst een aan jezelf te werken. Als je die vicieuze cirkel eenmaal doorbroken hebt ben je eruit en zul je zien dat je wel voor je eigen inkomen kan gaan zorgen en wel eerder tevreden bent met omstandigheden. Muziek is leuk maar het is niet zo dat iedereen fantastisch is in iedere activiteit die er bestaat, dat betekent echter niet dat het niet leuk kan zijn.
Probeer eens vast te stellen wat voor risico je voor jezelf vormt. Heb je ooit psychoses beleeft? Doe je jezelf fysiek pijn? Als je daar allemaal nee op kunt zeggen dan zou ik als ik jou was een tijdje stoppen met therapie en je richten op lekker sporten, muziek maken en lekker helpen bij je vrijwilligerswerk. Misschien zul je je dan kunnen richten op het mooie en de hulpverlening wel helemaal niet nodig hebben, misschien kom je er ook wel achter dat je het wel nodig hebt maar wellicht ben je er tegen die tijd wel klaar voor en sta je na die tijd er meer voor open.
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 15:04:45 #69
16180 crew  CoolGuy
pi_135760182
quote:

[..]

[..]

Fuck off!!!!
...ik geef je letterlijk een tekst die je kunt zeggen zodat je het verlaten van die therapie op een fatsoenlijke, assertieve manier kunt afsluiten. Die GEEF ik je letterlijk. Volgens mij heb je dat niet eens gelezen of wel :')

Die vele uitroeptekens maken geen indruk op me, dat snap je zelf wel toch? En ik blijf ook niet weg uit dit topic omdat jij dat graag wil. Nogmaals, en ik zeg dit voor de laatste keer, ik mag dan wel redelijk direct reageren, maar ik probeer je wel te helpen. We kunnen het ook op jouw manier doen, maar dan lig je over een paar posts van me te huilen in de foetushouding, en dat willen we niet toch?

Dus lees nog eens rustig de post waar je hier nou net op gereageerd hebt, en besef dan dat ik je een handreiking doe door met een tekst te komen waar je zelf niet op was gekomen, getuige je eigen post dat je zegt dat je wil stoppen, en als ze je proberen om te praten dan 'loop je gewoon weg'. Right, heel volwassen. Ik geef je een volwassen alternatief voor je eigen beschreven actie, en jij vertelt me dat ik moet opfocken.

Wat wel apart is, wnat de manier waarop ik jou benader is anders exact waarvan jij graag wil dat de hulpverlening dat vrouwke met kind dat niet door de vader erkend benaderd, maar als ik die benadering bij jou toe pas ga je huilen.
pi_135760184
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Wederom, waarom reageer je nu zo?
Omdat hij me alleen maar blijft aanvallen. Alles wat ik hier post, interpreteert hij als de zoveelste bevestiging dat ik een slappe zak ben. Dan moet hij gewoon niet reageren.
pi_135760222
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

...ik geef je letterlijk een tekst die je kunt zeggen zodat je het verlaten van die therapie op een fatsoenlijke, assertieve manier kunt afsluiten. Die GEEF ik je letterlijk. Volgens mij heb je dat niet eens gelezen of wel :')

Die vele uitroeptekens maken geen indruk op me, dat snap je zelf wel toch? En ik blijf ook niet weg uit dit topic omdat jij dat graag wil. Nogmaals, en ik zeg dit voor de laatste keer, ik mag dan wel redelijk direct reageren, maar ik probeer je wel te helpen. We kunnen het ook op jouw manier doen, maar dan lig je over een paar posts van me te huilen in de foetushouding, en dat willen we niet toch?

Dus lees nog eens rustig de post waar je hier nou net op gereageerd hebt, en besef dan dat ik je een handreiking doe door met een tekst te komen waar je zelf niet op was gekomen, getuige je eigen post dat je zegt dat je wil stoppen, en als ze je proberen om te praten dan 'loop je gewoon weg'. Right, heel volwassen. Ik geef je een volwassen alternatief voor je eigen beschreven actie, en jij vertelt me dat ik moet opfocken.

Wat wel apart is, wnat de manier waarop ik jou benader is anders exact waarvan jij graag wil dat de hulpverlening dat vrouwke met kind dat niet door de vader erkend benaderd, maar als ik die benadering bij jou toe pas ga je huilen.
Hoe geweldig ben jij zelf dan? Beschrijf eens wat voor succes jij in je leven hebt zonder zelf fouten te maken?
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 15:09:06 #72
16180 crew  CoolGuy
pi_135760332
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:06 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Hoe geweldig ben jij zelf dan? Beschrijf eens wat voor succes jij in je leven hebt zonder zelf fouten te maken?
Oh ik maak fouten hoor. Zonder meer. Maar ik leer daarvan, en ik accepteer dat ik die fouten maak zonder de oorzaak daarvan buiten mezelf te zoeken. En ja, soms dan baal ik van iets. Maar dan stop ik met balen en ga ik weer verder met geweldig zijn.

Wat wil je weten, vraag me maar iets, ik zou niet weten hoe ik zou moeten beschrijven hoe geweldig ik ben. Maar ik denk ook niet dat je vraag serieus is, ik denk dat je een beetje om je heen aan t schoppen bent, want als je de aanval kiest hoef je in ieder geval niet inhoudelijk te reageren op wat ik zeg.

Indien je vraag wel serieus is, ask me, anything, en je krijgt antwoord.
pi_135760354
Oei ruzie-topic. ;(
1) No love without freedom, no freedom without love
2) Dansen is mijn grootste passie
3) "Simplicity is the keynote of all true elegance" , Coco Chanel
pi_135760397
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:03 schreef Clemenza het volgende:

[..]

Probeer het leven niet als een wedstrijd te zien. Wees eerlijk voor jezelf en ga plezier beleven. Je hoeft ook niet perse je eigen inkomen te verdienen maar probeer eerst een aan jezelf te werken. Als je die vicieuze cirkel eenmaal doorbroken hebt ben je eruit en zul je zien dat je wel voor je eigen inkomen kan gaan zorgen en wel eerder tevreden bent met omstandigheden. Muziek is leuk maar het is niet zo dat iedereen fantastisch is in iedere activiteit die er bestaat, dat betekent echter niet dat het niet leuk kan zijn.
Probeer eens vast te stellen wat voor risico je voor jezelf vormt. Heb je ooit psychoses beleeft? Doe je jezelf fysiek pijn? Als je daar allemaal nee op kunt zeggen dan zou ik als ik jou was een tijdje stoppen met therapie en je richten op lekker sporten, muziek maken en lekker helpen bij je vrijwilligerswerk. Misschien zul je je dan kunnen richten op het mooie en de hulpverlening wel helemaal niet nodig hebben, misschien kom je er ook wel achter dat je het wel nodig hebt maar wellicht ben je er tegen die tijd wel klaar voor en sta je na die tijd er meer voor open.
Mensen die kunnen werken, moeten werken. Als je niet in staat bent te werken, moet je zo snel mogelijk wat aan die situatie doen. Dus in dat geval vind ik het meer dan terecht dat ik daardoor een minderwaardig gevoel heb.

En dat muziek maken is een doel van me wat ik altijd heb gehad. Ik weet vaak niet goed wat ik wil en denk, maar dat is eigenlijk één van de weinige 'constante' dingen gebleven waarvan ik weet dat ik het wel wil.
pi_135760408
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:03 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ik heb bij ernstige stress last van randpsychosen. Ik ga dan dingen horen en vanuit mijn ooghoeken zien die er niet zijn, maar ik weet op die momenten wel dat het niet echt is. Ik snij mezelf nie. Ik heb in het verleden woede-uitbarstingen gehad, maar die heb ik wel onder controle. Daar is snijden weliswaar voor in de plaats gekomen, maar dat is heel zelden gebeurt. Ik voel wel regelmatig drang, maar die kan ik weerstaan.
Je gaat je antwoorden niet hier vinden, dat zie je. Hulpverlening werkt in deze vorm ook niet voor je maar je vormt dus wel een risico voor jezelf. Schrijf eens een brief waarin je schrijft dat je er al zeventien jaar zit en dat het voor je niet werkt. Vertel ze dat je graag minder therapie wilt en dat je graag iets meer op je eigen benen wilt staan terwijl je wel enige begeleiding krijgt. Waarom ga je er niet iedere paar weken naartoe om de afgelopen ervaringen te bespreken? Stel dat eens voor!
pi_135760444
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:04 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Omdat hij me alleen maar blijft aanvallen. Alles wat ik hier post, interpreteert hij als de zoveelste bevestiging dat ik een slappe zak ben. Dan moet hij gewoon niet reageren.
Hij valt je niet aan. Hij houdt je een spiegel voor. Het feit dat je zo reageert daarop geeft al aan dat je nog niet klaar bent om aan jezelf te werken.
pi_135760485
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:10 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Mensen die kunnen werken, moeten werken. Als je niet in staat bent te werken, moet je zo snel mogelijk wat aan die situatie doen. Dus in dat geval vind ik het meer dan terecht dat ik daardoor een minderwaardig gevoel heb.

En dat muziek maken is een doel van me wat ik altijd heb gehad. Ik weet vaak niet goed wat ik wil en denk, maar dat is eigenlijk één van de weinige 'constante' dingen gebleven waarvan ik weet dat ik het wel wil.
Er is niemand die van je eist dat je NU gaat werken en je doet ook wat aan die situatie alleen het schiet niet erg op. Investeer in jezelf en oogst het over een tijd.
pi_135760596
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oh ik maak fouten hoor. Zonder meer. Maar ik leer daarvan, en ik accepteer dat ik die fouten maak zonder de oorzaak daarvan buiten mezelf te zoeken. En ja, soms dan baal ik van iets. Maar dan stop ik met balen en ga ik weer verder met geweldig zijn.

Wat wil je weten, vraag me maar iets, ik zou niet weten hoe ik zou moeten beschrijven hoe geweldig ik ben. Maar ik denk ook niet dat je vraag serieus is, ik denk dat je een beetje om je heen aan t schoppen bent, want als je de aanval kiest hoef je in ieder geval niet inhoudelijk te reageren op wat ik zeg.

Indien je vraag wel serieus is, ask me, anything, en je krijgt antwoord.
Goed, je hebt me op mijn fouten gewezen. Enerzijds ben ik je daar wel dankbaar voor, want het is tenminste wel iets anders wat ik meestal hoor. En dat is ook de reden waarom ik dit topic heb aangemaakt. Ik ben niet uit op medelijden, maar juist op inzicht.
pi_135760630
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:03 schreef Clemenza het volgende:

[..]

Wijze en ware woorden. Het lijkt erop dat TS nergens echt voldoening uit kan halen, omdat er onvoldoende 'erkenning' tegenover staat. Het is prima om vrijwilligerswerk te doen en daar plezier aan te beleven. Het gaat in het leven niet alleen om presteren en geld verdienen. Ik heb sowieso meer respect voor mensen die - bij gebrek aan een betaalde baan - vrijwilligerswerk doen, dan degenen die alleen lui op de bank hangen.
pi_135760740
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:12 schreef Clemenza het volgende:

[..]

Er is niemand die van je eist dat je NU gaat werken en je doet ook wat aan die situatie alleen het schiet niet erg op. Investeer in jezelf en oogst het over een tijd.
De politiek wordt er harder in en ik ben het daar ook mee eens. In veel landen betekent geen werk ook geen inkomen.

Het is heel erg makkelijk om te roepen: ik heb psychische problemen, dus ik kan niet werken.
pi_135760922
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:15 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Goed, je hebt me op mijn fouten gewezen. Enerzijds ben ik je daar wel dankbaar voor, want het is tenminste wel iets anders wat ik meestal hoor. En dat is ook de reden waarom ik dit topic heb aangemaakt. Ik ben niet uit op medelijden, maar juist op inzicht.
Maar het punt is niet zozeer dat je het inzicht niet hebt, je bent nog bezig sommige van die punten te ontkennen.
pi_135761022
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:03 schreef Pulzzar het volgende:
...
Ik heb in het verleden woede-uitbarstingen gehad, maar die heb ik wel onder controle.
...
quote:
En je moet 's een keer je harses gebruiken in plaats van meteen met je standaardreacties te komen, klootzak!
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:35 schreef Pulzzar het volgende:
quote:
quote:

Fuck off!!!!
Helemaal onder controle..?
pi_135761045
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:18 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

De politiek wordt er harder in en ik ben het daar ook mee eens. In veel landen betekent geen werk ook geen inkomen.

Het is heel erg makkelijk om te roepen: ik heb psychische problemen, dus ik kan niet werken.
Volgens mij is een onderdeel van je probleem dat je van alles een probleem maakt. Het lukt je niet om een betaalde baan te vinden, maar je doet vrijwilligerswerk. Er zijn meer dan genoeg mensen die het allemaal wel best vinden dat ze geen werk hebben: mensen die wel kunnen werken, maar het gewoon vertikken. En die doen ook echt geen vrijwilligerswerk.
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 15:26:53 #84
16180 crew  CoolGuy
pi_135761091
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Maar het punt is niet zozeer dat je het inzicht niet hebt, je bent nog bezig sommige van die punten te ontkennen.
Dit ja. Pulzzar weet heel goed blijkbaar wat er is, maar verschuilt zich achter dat hij het niet op die manier heeft gehoord van een hulpverlener. Alsof je iets wat je zelf al weet nog per se moet horen van een ander.

Face it Pulzzar, als ik zie hoe je hier reageert op het moment dat je op een andere manier benaderd wordt dan de kusjekroel-manier die de hulpverleners hanteren (en waar je zegt niets mee te kunnen) van spring je uit je vel.

Ik heb nieuws voor je. De wereld is niet kusjekroel. De reactie die je hulpverleners geven aan je staat niet in verhouding tot hoeveel reacties gaat krijgen die lijken op de manier waarop ik reageer. Als je dat niet kunt handelen dan ga je het nog heel zwaar krijgen.
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 15:27:38 #85
16180 crew  CoolGuy
pi_135761127
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:25 schreef DonJames het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Helemaal onder controle..?
:D _! _O_ :7 8-)

Ik wilde net een soortgelijke post gaan maken inderdaad.
pi_135761231
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:16 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wijze en ware woorden. Het lijkt erop dat TS nergens echt voldoening uit kan halen, omdat er onvoldoende 'erkenning' tegenover staat. Het is prima om vrijwilligerswerk te doen en daar plezier aan te beleven. Het gaat in het leven niet alleen om presteren en geld verdienen. Ik heb sowieso meer respect voor mensen die - bij gebrek aan een betaalde baan - vrijwilligerswerk doen, dan degenen die alleen lui op de bank hangen.
Ik heb ook meer respect voor mensen die vrijwiliigerswerk doen dan wanneer ze passief bankhangen. Maar het is wel zo dat de staat voor mij zorgt, in plaats van dat ik mijn eigen inkomen verdien. Zolang dat gebeurt, voel ik mij bezwaard tegenover iedereen die wel werkt en met hun belastinggeld bijdragen aan mijn inkomen.

Een uitkering is wat mij betreft enkel bedoeld voor mensen die echt niet kunnen werken. Niet voor lamzakken die niet willen werken.
pi_135761246
Hey Pulzzar, slik je eigenlijk ook medicatie voor je psychische problemen?
pi_135761294
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:30 schreef Billie29 het volgende:
Hey Pulzzar, slik je eigenlijk ook medicatie voor je psychische problemen?
ja
pi_135761335
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:29 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ik heb ook meer respect voor mensen die vrijwiliigerswerk doen dan wanneer ze passief bankhangen. Maar het is wel zo dat de staat voor mij zorgt, in plaats van dat ik mijn eigen inkomen verdien. Zolang dat gebeurt, voel ik mij bezwaard tegenover iedereen die wel werkt en met hun belastinggeld bijdragen aan mijn inkomen.

Een uitkering is wat mij betreft enkel bedoeld voor mensen die echt niet kunnen werken. Niet voor lamzakken die niet willen werken.
Wellicht ben jij wel niet gezond/stabiel genoeg om te kunnen werken. Richt jij je lekker op je vrijwilligerswerk, maak je wat muziek, stop je met problemen zoeken, en leef je nog lang en relatief gelukkig,
pi_135761361
Pulzzar, ik denk niet dat je klaar bent om te stoppen met je therapie. Ga eens goed praten met je hulpverleners over dit traject maar wacht nog even met stoppen. Er moet wat veranderen maar het lijkt me duidelijk dat je dat begeleidt gaat moeten doen.

Voor de anderen: realiseer je dat TS een aandoening heeft waar symptomen bij passen. Die karaktertrekjes die jullie zien horen in dat rijtje thuis. Deze jongen moet daaruit komen maar er tegen aan schoppen en te blijven zeggen dat hij het verkeerd doet werkt niet. Dat trekje is z'n probleem, had hij het niet dan was er geen probleem. Hij is zich daar bewust van maar kan er niks aan veranderen.
pi_135761428
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:32 schreef Clemenza het volgende:
Pulzzar, ik denk niet dat je klaar bent om te stoppen met je therapie. Ga eens goedpraten met je hulpverleners over dit traject maar wacht nog even met stoppen. Er moet wat veranderen maar het lijkt me duidelijk dat je dat begeleidt gaat moeten doen.

Voor de anderen: realiseer je dat TS een aandoening heeft waar symptomen bij passen. Die karaktertrekjes die jullie zien horen in dat rijtje thuis. Deze jongen moet daaruit komen maar er tegen aan schoppen en te blijven zeggen dat hij het verkeerd doet werkt niet. Dat trekje is z'n probleem, had hij het niet dan was er geen probleem. Hij is zich daar bewust van maar kan er niks aan veranderen.
En de optie dat ie daar niet uit komt is ook een reële.
pi_135761437
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:29 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Je probeert tenminste wel een baan te vinden. En ondertussen doe je vrijwilligerswerk, dus je maakt jezelf op die manier nuttig. Dat is toch prima? Je bent wat dat betreft echt niet de enige in die situatie.

Ik heb al je R&P-topics niet gevolgd, maar ik bespeur bij jou een neiging om van alles een probleem te maken en alles in het negatieve te trekken. Maak eens een lijstje van wat wél goed aan jou is, heb eventjes lak aan de prestatiesamenleving en kap met die therapie.

Hopelijk lukt het je om te stoppen met probleem-denken. Zet die therapie eens een tijdje stop; wie weet wat het voor je doet. :)
pi_135761526
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dit ja. Pulzzar weet heel goed blijkbaar wat er is, maar verschuilt zich achter dat hij het niet op die manier heeft gehoord van een hulpverlener. Alsof je iets wat je zelf al weet nog per se moet horen van een ander.

Face it Pulzzar, als ik zie hoe je hier reageert op het moment dat je op een andere manier benaderd wordt dan de kusjekroel-manier die de hulpverleners hanteren (en waar je zegt niets mee te kunnen) van spring je uit je vel.

Ik heb nieuws voor je. De wereld is niet kusjekroel. De reactie die je hulpverleners geven aan je staat niet in verhouding tot hoeveel reacties gaat krijgen die lijken op de manier waarop ik reageer. Als je dat niet kunt handelen dan ga je het nog heel zwaar krijgen.
Ik weet heel goed dat de wereld zwaar is, dus dat hoef je mij niet uit te leggen.

Ik heb misschien verkeerd op jou gereageerd en daarvoor bied ik mijn excuses aan. Maar ik vind wel dat jij ook te snel je oordeel over mij klaar had. Je hoeft me niet met fluwelen handschoentjes aan te pakken, maar wat jij feitelijk deed is roepen dat ik een slappe zak ben die 's een keer moet gaan doen. Dat is wel heel makkelijk gezegd.
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 15:39:04 #94
16180 crew  CoolGuy
pi_135761665
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:35 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ik weet heel goed dat de wereld zwaar is, dus dat hoef je mij niet uit te leggen.

Ik heb misschien verkeerd op jou gereageerd en daarvoor bied ik mijn excuses aan. Maar ik vind wel dat jij ook te snel je oordeel over mij klaar had. Je hoeft me niet met fluwelen handschoentjes aan te pakken, maar wat jij feitelijk deed is roepen dat ik een slappe zak ben die 's een keer moet gaan doen. Dat is wel heel makkelijk gezegd.
Het is nergens voor nodig je excuses aan te bieden. Je hebt niets gezegd wat me geraakt heeft, en het is maar internet, dus dat neem ik hoe dan ook al niet zo serieus.

Dat zei ik, en zeg ik nog steeds, omdat het simpelweg wel waar is. Want die fluwelen handschoentjes waar jij het over hebt, die heb je blijkbaar al 17 jaar mee gemaakt en die hebben je niets gebracht. Het enige wat je doet is topics openen, bij therapie zitten waar je niks uit haalt, en je bent alleen maar bezig over wat je moet doen.

Wat je moet doen is DOEN, en niet blijven zitten en praten, want linksom of rechtsom, dat is wel wat je doet, daarom gebeurd er ook niets en blijft het alleen maar bij praten.
pi_135761684
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:32 schreef Clemenza het volgende:
Pulzzar, ik denk niet dat je klaar bent om te stoppen met je therapie. Ga eens goed praten met je hulpverleners over dit traject maar wacht nog even met stoppen. Er moet wat veranderen maar het lijkt me duidelijk dat je dat begeleidt gaat moeten doen.

Ik denk juist dat TS meer dan klaar is om - in elk geval een tijdje - te stoppen met therapie. Hij loopt naar eigen zeggen al 17 jaar in de hulpverlening en het heeft hem niks opgeleverd; het heeft hem geen steek verder gebracht. Als iets niet werkt en niks oplevert, waarom zou je er dan mee doorgaan?

Ik krijg de indruk dat de problemen van TS worden over-geproblematiseerd tot een zodanig niveau dat TS zichzelf alleen nog als een 'lopend probleemgeval' kan zien. Ik wil de aandoening van TS niet tekort doen, het is volgens mij meer de manier waarop je daarmee omgaat. Ik zie het in mijn omgeving te vaak bij andere mensen: negatieve houding, negatieve emoties, negatief gedrag. Dit heeft een enorme uitwerking op de psyche. Je koopt er echt niks voor.
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 15:40:49 #96
16180 crew  CoolGuy
pi_135761744
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:39 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik denk juist dat TS meer dan klaar is om - in elk geval een tijdje - te stoppen met therapie. Hij loopt naar eigen zeggen al 17 jaar in de hulpverlening en het heeft hem niks opgeleverd; het heeft hem geen steek verder gebracht. Als iets niet werkt en niks oplevert, waarom zou je er dan mee doorgaan?

Ik krijg de indruk dat de problemen van TS worden over-geproblematiseerd tot een zodanig niveau dat TS zichzelf alleen nog als een 'lopend probleemgeval' kan zien. Ik wil de aandoening van TS niet tekort doen, het is volgens mij meer de manier waarop je daarmee omgaat. Ik zie het in mijn omgeving te vaak bij andere mensen: negatieve houding, negatieve emoties, negatief gedrag. Dit heeft een enorme uitwerking op de psyche. Je koopt er echt niks voor.
Helemaal mee eens.
pi_135761902
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:39 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het van alles een probleem maken en het in het negatieve trekken hoort bij zijn stoornis. Dat doorbreek je niet door te zeggen dat hij positiever om zich heen moet kijken. Dat weet hij, alleen het lukt hem niet. Psyschische stoornissen zijn vervelend, voor de buitenwereld lijkt het alsof iemand zich "aanstelt" maar dat doet deze jongen helemaal niet.
Therapie werkt op deze manier niet maar je ziet ook dat hij wel echt ernstige dingen heeft meegemaakt (psychoses, zichzelf beschadigen) en dan lijkt het me wel verstandig dat Pulzzar niet opeens verdwijnt.
pi_135761941
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:32 schreef Clemenza het volgende:

Ben ik het gedeeltelijk mee eens, maar gedeeltelijk ook niet.

Borderline was tot voor kort een ongeneeslijke stoornis en degenen die daaraan lijden moeten ermee leren omgaan. Sinds een kleine 10 jaar is aangetoond dat borderline in theorie wél te genezen is.

Iedereen moet leren kunnen omgaan met frustraties en teleurstellingen. Bij borderliners is dit om één of andere reden niet helemaal gelukt, waardoor emoties hoger oplopen en ze vaak overspoeld en verward raken door hun eigen gedachten. Het brengt heel veel frustratie met zich mee dat je enerzijds wel het verstand en inzicht hebt, maar toch kan je dingen niet die bij anderen veel makkelijker lijken af te gaan.

Ik denk dat in de toekomst het woord borderline niet meer bestaat en dat het ook niet meer als aparte stoornis wordt gezien. Ik denk dat mensen meer worden beoordeeld in hoeverre ze hun emoties kunnen verwerken, maar er is dan geen grens meer wanneer iemand wel of niet gestoord is.

Helaas is dat nu nog wel zo. Ik ben niet van plan om te accepteren dat ik er zogenaamd niks aan kan doen, want daar geloof ik niet in en ik laat me zoiets zeker niet aanpraten.
pi_135762099
Ik zeg niet dat je niet kan veranderen, dat kun je wel. Alleen ik geloof niet dat je alleen zulke resultaten kunt bereiken, dat weet je eigenlijk zelf ook wel. Het duurt lang maar er verandert wel wat. Dat zie je zelf ook.
pi_135762485
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:48 schreef Clemenza het volgende:
Ik zeg niet dat je niet kan veranderen, dat kun je wel. Alleen ik geloof niet dat je alleen zulke resultaten kunt bereiken, dat weet je eigenlijk zelf ook wel. Het duurt lang maar er verandert wel wat. Dat zie je zelf ook.
Veranderen duurt idd lang. Ik heb niet de illusie dat dingen van de één op de andere dag voorbij zijn. Ik moet in weze mijzelf gaan vormen tot een persoon die sterker in het leven staat. Hoe ik dat precies ga bereiken, is mij niet duidelijk. Maar therapie gaat mij er niet meer bij helpen iig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')