Nou, in elk geval niet door heel hard te roepen dat alles maar de schuld is van de hulpverlening, want zo komt het een beetje op me over.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 13:17 schreef Pulzzar het volgende:
...
Ik weet niet meer hoe ik hier uit ga komen.
Je doet dat voor de eerste keer, wees trots dat je het doet en vergeef jezelf dat het kut gaat.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 13:17 schreef Pulzzar het volgende:
Sorry guys dat ik weer in herhaling val, maar ik heb hier behoorlijk veel problemen mee. Ik hoop dat ik mijn punt duidelijk kan verwoorden.
Ik heb een intensieve behandeling gedaan van 18 maanden en zit nu in het natraject, wat eveneens 18 maanden duurt. De behandelaars vinden dat ik "heel veel heb bereikt". Ikzelf zie dit heel anders. Ik had gisteren voor het eerst meegedaan aan een kickboksles en ik voelde me daar opnieuw het weerloze lulletje die ik vroeger was en daarom gepest werd. Ik ben er namelijk totaal niet goed in. Vroeger was ik houterig en had ik motorische problemen en dat merkte ik gisteren opnieuw. Ik begreep niet goed welke moves ik moest maken en intern voelde ik de "vlucht"-reactie heel sterk opkomen in plaats van de "vecht"-reactie. Ik bedoel dus niet dat ik het leuk moet gaan vinden of erop uit moet zijn om de eerste de beste op zijn bek te slaan, maar het gevoel dat je ruggegraat hebt en in staat bent om voor jezelf op te komen.
Als jij het gevoel van minderwaardig zijn niet als oorzaak maar als gevolg ziet (ik neem aan het gevolg van daadwerkelijk minder waardig zijn) dan denk ik wel degelijk dat je jezelf moet leren waarderen voor wie je bent, daarin hebben de hulpverleners denk ik wel gelijk. Het lastige is waarschijnlijk dat je wel redelijk slim bent en dat je dus hun motieven heel goed door kunt prikken en in kunt zien dat ze je idd willen laten geloven in hun waan. je zal het echt zelf moeten doen, maar dat is verrekte moeilijk.quote:In therapie kreeg ik en de anderen vooral mee dat ik begrip voor mezelf moet opbrengen, dat ik mezelf moet accepteren, niet zulke hoge eisen aan mezelf moet stellen, bla bla bla bla () Hun uitgangspunt is dat ik als client mezelf minderwaardig vind en door dat gevoel van minderwaardigheid word ik gehinderd in het dagelijks leven, dus wanneer zij mij een gevoel van eigenwaarde aanpraten, zal het beter met me gaan. Ikzelf zie het gevoel van minderwaardig zijn niet als oorzaak maar als GEVOLG. Ik ben me in mijn leven pas minderwaardig gaan voelen nadat ik merkte dat ik dingen minder goed kan en dat ik er niet bij hoorde. Wat therapeuten doen voor zover ik heb meegemaakt, is je een waan aanpraten. Als je hen gelooft, zal je denken "ik mag er zijn en ik tel mee". Totdat je in het echte leven opnieuw geconfronteerd wordt met jezelf en de dingen die niet goed gaan.
Dat is wel heel slecht, maar je moet niet vergeten dat hulpverleners ook mensen zijn met hun eigen problemen en tekortkomingen.quote:Ik zit bijna 17 jaar in het hulpverleningscirquit. Ik ging voor het eerst naar een psycholoog toen ik 17 was. Ik dacht toen: "Ik wil wat van mijn leven maken. Ik wil mijn leven niet verkloten door mezelf terug te trekken en te isoleren. Er zijn zoveel dingen die ik wil bereiken. Ik weet niet hoe ik er zelf uit kan komen, maar zo'n professional kan me vast helpen." Ik had destijds ook helemaal niet de instelling dat hij het allemaal voor mij moest oplossen. Ik zat toen ook heel erg met mezelf in de knoop betreffende mijn seksualiteit en daar had ik het meeste last van. Dat was hetgeen waarvan ik ook helemaal niet kon bedenken hoe ik daar uit kon komen. Ik wist toen wel dat ik homoseksueel was en dat kon ik in zekere zin wel aanvaarden. Maar ik was bang dat het stiekem 'veel erger met mij gesteld was' en dat ik een freak was.
Nu is het dus bijna 17 jaar later. Ik ga niet zeggen dat de psychische hulpverlening mij tot nu toe niks heeft opgeleverd. Maar ik denk wel dat het niet 17 jaar lang heeft moeten duren om te komen vanwaar ik toen was en waar ik nu ben. Ik heb pas op mijn 31e! een fatsoenlijke diagnose gekregen. Ik heb de diagnose borderline. Een beruchte klotediagnose, maar toen ik ging begrijpen wat borderline precies was, vielen de puzzelstukjes wel op hun plek. Van mijn 27e tot mijn 28e heb ik nota bene in een kliniek gezeten en daar werd ik door de behandelaars blijkbaar gezien als één of andere neuroot die gewoon teveel piekert. Als ik verstrikt raakte in mijn gedachten, kreeg ik bijvoorbeeld te horen "je moet leren op sommige momenten wel en op sommige momenten niet te piekeren". Godverdomme, ik zat destijds in een setting waar minimaal 75% van de clienten borderline had en dan nog waren ze niet in staat dat bij mij te herkennen!Als ik mezelf herkende in de andere clienten, werd dat daar gewoon niet serieus genomen. Ik vraag me tot op de dag van vandaag nog steeds af of ze uberhaupt enige moeite hebben gedaan om de mensen die daar zitten te helpen.
Het lijkt me heel simpel, je bent baas in je eigen leven, als jij er niks aan hebt dan kap je er gewoon mee.quote:De hele situatie samengevat. Ik vertrouw psychische hulpverleners niet en ik ben bang dat hetgeen waar ze voor staan bij mij juist averechts werkt. Ik heb daarom in mijn huidige behandeling wel zeker 100 keer aangegeven dat ik ermee wil kappen en dat ze mij verder met rust moeten laten. Elke keer proberen ze mij ervan te overtuigen dat ik toch moet blijven, dat die achterdocht juist een symptoom is van mijn stoornis. Op dat moment ben ik het met ze eens, maar een paar uur later als ik in de trein op weg naar huis ga, voel ik mij een lulletje die zich opnieuw heeft laten manipuleren. Ook mijn huidige behandelinstelling heeft grote fouten gemaakt. Geen enkele behandelinstelling is perfect, maar ik vind het wel heel erg dat ze hun fouten altijd afschuiven op de clienten. Het lijkt wel een soort machtsspel. Als ik tegen ze in wil gaan, komen zij altijd met argumenten dat het aan mijn stoornis ligt en dat ik het verkeerd zie.
Ik weet niet meer hoe ik hier uit ga komen.
Ik schuif niet mijn fouten af op de hulpverlening. Ik vind wel dat ze een bepaalde verantwoordelijkheid hebben. Het zou al een stuk schelen als behandelaars hun clienten wat meer serieus nemen.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 13:32 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nou, in elk geval niet door heel hard te roepen dat alles maar de schuld is van de hulpverlening, want zo komt het een beetje op me over.
Wellicht doen ze dat wel, want wellicht hebben zij gelijk en niet jij. Maar omdat zij niet zeggen wat jij wil horen/hoe jij het ziet maak je er maar van dat zij je niet serieus nemen en dat het dus hun schuld is.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 13:49 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik schuif niet mijn fouten af op de hulpverlening. Ik vind wel dat ze een bepaalde verantwoordelijkheid hebben. Het zou al een stuk schelen als behandelaars hun clienten wat meer serieus nemen.
En toch open je een topic met de titel "Hulpverlening houdt me klein", met daarin een hoop verwijten richting die hulpverlening, en eigenlijk geen zelfreflectie. Wat trouwens weer typisch een borderline-trekje is..quote:Op dinsdag 21 januari 2014 13:49 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik schuif niet mijn fouten af op de hulpverlening. ...
En hiermee toon je gelijk al aan dat je stiekem de hele hulpverlening de schuld geeft. Je geeft geen enkele zelfreflectie in je OP overigens, noch ga je in op je eigen rol binnen het geheel. Dit is gewoon 1 grote verkapte aanklacht jegens wat in jou ogen de schuldige zijn; de hulpverleners.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 13:49 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik schuif niet mijn fouten af op de hulpverlening. Ik vind wel dat ze een bepaalde verantwoordelijkheid hebben. Het zou al een stuk schelen als behandelaars hun clienten wat meer serieus nemen.
Dat klopt wel.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:00 schreef Billie29 het volgende:
je lijkt vooral bang te zijn voor jezelf en de toekomst,
Ach zo, je reageert eigenlijk nauwelijks op wat mensen hier zeggen (lees: wat je niet wil horen), alleen maar op dat wat niet lijkt op kritiek/constructieve feedback, want dat kun je niet handelen blijkbaar.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:10 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Dat klopt wel.
Ik vind het vooral frustrerend dat het allemaal zover is gekomen. En wat betreft de schuld afschuiven; ik neem het vooral mezelf kwalijk, want ik ben degene die de hulpverlening opzoekt. Ik vind mezelf een slappeling omdat ik blijkbaar toch te zwak ben om nee tegen ze te zeggen en het zelf te doen.
quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:10 schreef Pulzzar het volgende:
...
En wat betreft de schuld afschuiven; ik neem het vooral mezelf kwalijk, want ik ben degene die de hulpverlening opzoekt.
...
In dat licht vind je het ook onbegrijpelijk dat de therapeut niet heeft gezegd: "Pulzzar je bent een jankerd en loopt al 17 jaar te kloten in de hulpverlening maar je werkt je eigen behandeling systematisch tegen en hebt daarmee het in standhouden van deze situatie over je afgeroepen" ten overstaan van de gehele groep?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:05 schreef Pulzzar het volgende:
In mijn groep zat een vrouw die een jong kind heeft. De vader wil dat kind niet erkennen. Een heel verdrietige situatie, zowel voor die vrouw als voor dat kind. Als die vrouw in de groep jankend over die situatie vertelde, was iedereen betrokken met haar. Pas veel later kwam uit dat die vrouw zwanger was geworden zonder dat de vader daarvan op de hoogte was; ze slikte de pil niet meer.
Ik kan niet rijmen dat de therapeut daarna niet heeft gezegd: "Je bent een vieze vuile leugenares en je hebt de situatie over jezelf afgeroepen!" Het blijft dat "achgossie, wat ben je zielig en je moet leren van jezelf te houden".
Hoe ik meer de regie over mijn eigen leven terugkrijg.quote:
Je moet 's een keer geduld hebben man. Ik kan niet binnen één seconde gereageerd hebben op jouw post! En je moet 's een keer je harses gebruiken in plaats van meteen met je standaardreacties te komen, klootzak!quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ach zo, je reageert eigenlijk nauwelijks op wat mensen hier zeggen (lees: wat je niet wil horen), alleen maar op dat wat niet lijkt op kritiek/constructieve feedback, want dat kun je niet handelen blijkbaar.
Start dan een fucking blog man, met je gezeik.
Stop met anderen de schuld te geven.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:14 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Hoe ik meer de regie over mijn eigen leven terugkrijg.
Stop met kijken naar anderen.quote:Ik wil zelf gaan bepalen wat goed en niet goed voor me is en ik wil meer zelf beslissingen gaan nemen. Eigenlijk wil ik dus gewoon assertiever worden.
Ja, hoe je de regie over je leven terug krijgt is niet als een geitenwollen sokken josti op een forum passief zitten janken, en vooral niet dingen te willen, maar door die dingen te DOEN.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:14 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik wil zelf gaan bepalen wat goed en niet goed voor me is en ik wil meer zelf beslissingen gaan nemen. Eigenlijk wil ik dus gewoon assertiever worden.
Ik begrijp uit de reacties dat je een bepaalde posthistorie hebt, maar kan je in het kort uitleggen waarom je al 17 jaar in de hulpverlening zit? Je zal niet voor niets in een kliniek opgenomen worden, wellicht moet je bepaalde dingen (van jezelf en de wereld in general) accepteren zoals iemand van jouw leeftijd het betaamt. Dat het nu zo is is een feit, dat je hulp nodig hebt waarschijnlijk ook.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:10 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Dat klopt wel.
Ik vind het vooral frustrerend dat het allemaal zover is gekomen. En wat betreft de schuld afschuiven; ik neem het vooral mezelf kwalijk, want ik ben degene die de hulpverlening opzoekt. Ik vind mezelf een slappeling omdat ik blijkbaar toch te zwak ben om nee tegen ze te zeggen en het zelf te doen.
Laat de negatieve reacties links liggen en reageer alleen op positieve reacties. Reacties die je kunnen helpen.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:15 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Je moet 's een keer geduld hebben man. Ik kan niet binnen één seconde gereageerd hebben op jouw post! En je moet 's een keer je harses gebruiken in plaats van meteen met je standaardreacties te komen, klootzak!
Waarom focus je jezelf zo op anderen?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:15 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Je moet 's een keer geduld hebben man. Ik kan niet binnen één seconde gereageerd hebben op jouw post! En je moet 's een keer je harses gebruiken in plaats van meteen met je standaardreacties te komen, klootzak!
Dit vind ik best assertief anders..quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:15 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Maar is het loslaten van je eigen visie op de behandeling, deze gewoon accepteren en daardoor aan je behandelaars (en misschien aan jezelf bijkans) bewijzen dat je er voor openstaat dan niet de makkelijkste weg? Als je na 17 jaar je nog steeds verzet kan je zo langzaamaan wel concluderen dat dat iig niet het gewenste effect heeft gesorteerd.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:14 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik wil zelf gaan bepalen wat goed en niet goed voor me is en ik wil meer zelf beslissingen gaan nemen. Eigenlijk wil ik dus gewoon assertiever worden.
Ik constateer dat je een zooi posts overslaat, en dan vervolgens reageert op een post waar je wél op wil reageren.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:15 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
OK, daar heb je wel een punt ja.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, hoe je de regie over je leven terug krijgt is niet als een geitenwollen sokken josti op een forum passief zitten janken, en vooral niet dingen te willen, maar door die dingen te DOEN.
Ik heb sterk het gevoel dat jij helemaal niet concreet dingen wil doen, jij wil gewoon wat emmeren op een forum en kusjekroel posts krijgen over wat voor een zielige jongen je wel niet bent en dat je echt heus goed bezig bent.
Je moet gewoon een schop onder je hol hebben. Ga wat doen, of berust in de situatie, maar ga niet als een mietje liggen te emmeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |