Wettelijke vertegenwoordiging. Ik ben 17.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:40 schreef lipjes het volgende:
waarom kan jou vader bij jou rekening?
Dat kan dus niet. Gaat automagisch als ik 18 ben.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:40 schreef kanovinnie het volgende:
Ik zou zijn toegang weghalen. En je kameropruimen en dit als een leermoment zien.
Iets zegt me dat als je wel je zooi opruimt, je het misschien terug krijgt.
Dat gaat niet automatisch, daar kwam ik op m'n 25e achter. Zowel ik als m'n ouders hadden geen flauw idee.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:41 schreef DrNick het volgende:
[..]
Dat kan dus niet. Gaat automagisch als ik 18 ben.
in dat geval: terug jatten uit zn beursquote:Op donderdag 16 januari 2014 10:40 schreef DrNick het volgende:
[..]
Wettelijke vertegenwoordiging. Ik ben 17.
Ik heb dat eens gevraagd toen ik bij de bank was, en de medewerker zei van wel. Rabobank hier.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:42 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
Dat gaat niet automatisch, daar kwam ik op m'n 25e achter. Zowel ik als m'n ouders hadden geen flauw idee.
Kwaad met kwaad bestrijden. Steel de bier/wijnvoorraad van je pa. Desnoods z'n whiskyvoorraad. Vreet de kasten leeg.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:43 schreef DrNick het volgende:
Maar het punt is: zijn zulke praktijken legaal?
De vraag is niet of het legaal is, de vraag is of je hier daadwerkelijk aangifte van wilt doen. Want stel de politie neemt je serieus, wil je dan dat je vader een strafblad krijgt?quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:43 schreef DrNick het volgende:
Oh, Wij hebben niet echt een voorraadquote:Op donderdag 16 januari 2014 10:45 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Kwaad met kwaad bestrijden. Steel de bier/wijnvoorraad van je pa. Desnoods z'n whiskyvoorraad. Vreet de kasten leeg.
Dan gewoon de TV nemen en verkopen.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:46 schreef DrNick het volgende:
[..]
Oh, Wij hebben niet echt een voorraad
Natuurlijk geef ik hem de kans om het geld terug te betalen met de boodschap dat ik anders aangifte ga doen.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:45 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
De vraag is niet of het legaal is, de vraag is of je hier daadwerkelijk aangifte van wilt doen. Want stel de politie neemt je serieus, wil je dan dat je vader een strafblad krijgt?
Een week vastketenen aan de muur in een verder volledig verlaten en verduisterde kamer. Een jerrycan water neerzetten en af en toe een paar droge, oude sneetjes brood naar binnen gooien.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:47 schreef B-FliP het volgende:
Ieder kind moet consequenties van het verzuimen van taken kunnen voelen. Kennelijk is dit een manier waarop hij ziet dat jij ook echt de consequentie voelt. Voor een volwassene is 40 EUR niet veel en ik vraag me ook af ofdat hij het "afpakt" of tijdelijk wegneemt om je iets in te laten zien. En ja, een ouder mag ook je Xbox of je TV wegnemen als dit een consequentie is die werkt. Dat jij dit ziet als stelen is dan weer typisch voor je leeftijd.. Hoe zou jij een ongehoorzaam kind straffen zonder fysiek te worden? Of heb je liever een blauw achterwerk en een week binnen?
Tijdelijk wegnemen ja, niet houden.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:47 schreef B-FliP het volgende:
Ieder kind moet consequenties van het verzuimen van taken kunnen voelen. Kennelijk is dit een manier waarop hij ziet dat jij ook echt de consequentie voelt. Voor een volwassene is 40 EUR niet veel en ik vraag me ook af ofdat hij het "afpakt" of tijdelijk wegneemt om je iets in te laten zien. En ja, een ouder mag ook je Xbox of je TV wegnemen als dit een consequentie is die werkt. Dat jij dit ziet als stelen is dan weer typisch voor je leeftijd.. Hoe zou jij een ongehoorzaam kind straffen zonder fysiek te worden? Of heb je liever een blauw achterwerk en een week binnen?
Heb je het er al met je vader over gehad trouwens?quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:48 schreef DrNick het volgende:
[..]
Tijdelijk wegnemen ja, niet houden.
Ja, jouw vader is beheerder, dus ook medeeigenaar, (of misschien zelfs wel eigenaar) van jouw rekening. Dat het op zo'n manier wordt gebruikt is misschien lelijk, maar wettelijk gezien valt er weinig tegen te doen, zeker het feit dat je nog 17 bent.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:43 schreef DrNick het volgende:
Maart.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:49 schreef deadly_kiss het volgende:
Haal je rekening leeg totdat je 18 bent en stort het dan weer terug?
Alleen nog een plek vinden waar je het kan onderbrengen tot die tijd... duurt dat nog lang?
Enigszins. Ik verder geen behoefte om met die man te praten; ook andere dingen spelen mee.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:48 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Heb je het er al met je vader over gehad trouwens?
De puberteit.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:52 schreef DrNick het volgende:
[..]
Enigszins. Ik verder geen behoefte om met die man te praten; ook andere dingen spelen mee.
Neen, juist niet.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:52 schreef deadly_kiss het volgende:
Maar ik lees net dat hij het tijdelijk inneemt? Dan is het wel een ander verhaal
Je hebt geen recht op zakgeld, dat is een aardigheidje van je vader. Dat kan je dus niks kostenquote:Op donderdag 16 januari 2014 10:50 schreef DrNick het volgende:
Er was hiervoor een situatie waardoor ik geen zakgeld meer krijg trouwens. Dit heeft hij ook gefaciliteerd en dat kost 350 per jaar.
Dus niet de eerste keer dat hij geld onthoudt. Het verschil is echter dat het nu zelf verdiend geld is, en toen zijn geld wat ie niet geeft.
Klopt, dat staat ook min of meer in de alinea eronder.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:53 schreef Bombvis het volgende:
[..]
Je hebt geen recht op zakgeld, dat is een aardigheidje van je vader. Dat kan je dus niks kosten
Je bent binnenkort 18, dus ga eens bij jezelf na hoe je je eigen kind op onverantwoordelijk gedrag en niet luisteren zou willen straffen om hem verantwoordelijkheid bij te brengen. Als je iets hebt waarbij je denkt dat het werkt, stel dit dan eens voor aan je vader. Maar persoonlijk denk ik dat je daar nog niet volwassen genoeg voor bent aan je reacties te lezen.quote:
hoeveel?quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik durf te wedden dat hij het geld teruggeeft als je het huis uitgaat.
Ben ik wel van plan ja. In ieder geval tot ik 18 ben. Tweede rekening is niet mogelijk omdat niet meerderjarig.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:54 schreef Murdera het volgende:
Rekening altijd leeghouden.
OF een 2e rekening opzetten en je loon daar op laten storten?
Dan zou je het zo wel oplossen tot je 18Equote:Op donderdag 16 januari 2014 10:55 schreef DrNick het volgende:
[..]
Ben ik wel van plan ja. In ieder geval tot ik 18 ben. Tweede rekening is niet mogelijk omdat niet meerderjarig.
Heb ik niet.quote:
quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:57 schreef awiebo het volgende:
Als ouder kun je een kind zijn beloning wel onthouden natuurlijk. Dit vind ik te ver gaan. Het zijn jouw verdiende centen zoals jij aangeeft.
Als jij beschikking krijgt over je oma's bankrekening om zaken te regelen omdat zij dat zelf niet meer kan dan is dat in vertrouwen. Maar je komt met je fikken niet aan dat geld. Dit is een soortgelijk idee.
Je vader is volwassen en verantwoordelijk voor jou. Maar dat is wel in de vorm van een vertrouwenspersoon. Het zijn wel jouw bezittingen. En het praatje"kostgeld" betalen etc zoals ik ook wel eens te horen heb gekregen gaat niet op. Bij mijn weten hebben ouder zorgplicht aan hun kinderen tot ze de leeftijd van 21 bereiken. Dit ook ter bescherming van de kinderen.
als jij aan kunt tonen dat jij het geld zelf verdiend hebt heb je misschien nog een poot om op te staan. Al ben je minderjarig. Maar dan zou dat al tot voor de rechter moeten komen denk ik. Teveel werk en moeite.
Gewoon onthouden, je pakt ze later wel terug. Als ze oud en wijs zijn en kreupel achter de rollator aanlopen. Wanneer jij zijn bankrekening in beheer krijgt
Oh, dat doet hij niet meer ik. Zijn enkele toegang is internetbankieren.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:58 schreef Fe2O3 het volgende:
Wacht nog 2 maanden en open dan een NIEUWE bankrekening.
Als hij overschrijft via internet -> vraag nieuwe login gegevens aan omdat je die kwijt bent.
Als hij pint -> vraag nieuwe pas + pincode aan omdat je die kwijt bent.
De post is aan jouw gericht wanneer die komt, hou dat gewoon even achter. Eer de vader doorheeft wat er aan de hand is is het maart.
quote:
Voor 40 euro wil ik je geld wel beheren tot maartquote:Op donderdag 16 januari 2014 10:59 schreef DrNick het volgende:
[..]
Oh, dat doet hij niet meer ik. Zijn enkele toegang is internetbankieren.
dit!quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:43 schreef gianni61 het volgende:
[..]
in dat geval: terug jatten uit zn beurs
Hij gaat toch verhuizen volgende week, dus dat zou in principe geen probleem zijn.quote:Op donderdag 16 januari 2014 11:07 schreef Rockfire het volgende:
[..]
Voor 40 euro wil ik je geld wel beheren tot maart
Maar zonder gein: vervelende situatie, maar zonder de boel echt flink erger te maken doe je er vrij weinig aan. In theorie staat hij niet in zijn recht, maar probeer dat in de praktijk maar eens tegen te gaan zonder ruzie.
Toch lijkt me de makkelijkste manier zonder veel gedonder om het geld van je rekening te halen tot maart. Moet je het alleen wel ergens veilig op kunnen bergen.quote:Op donderdag 16 januari 2014 11:12 schreef DrNick het volgende:
[..]
Hij gaat toch verhuizen volgende week, dus dat zou in principe geen probleem zijn.
quote:
Van DrNick weet ik zeker dat het geen lemming is, ik neem hem niet altijd even serieus maar in dit geval wel.quote:
gewoon schuurtje hurenquote:Op donderdag 16 januari 2014 11:13 schreef Rockfire het volgende:
[..]
Toch lijkt me de makkelijkste manier zonder veel gedonder om het geld van je rekening te halen tot maart. Moet je het alleen wel ergens veilig op kunnen bergen.
Als DrNick zoveel geld zou hebben, dan zou die paar euro die zijn vader hem heeft afgenomen echt niet zoveel boeienquote:Op donderdag 16 januari 2014 11:15 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
gewoon schuurtje huren
[ afbeelding ]
Je wordt niet rijk door geld te verbranden. Met 999.960 euro ben je geen miljonair meer.quote:Op donderdag 16 januari 2014 11:15 schreef Rockfire het volgende:
[..]
Als DrNick zoveel geld zou hebben, dan zou die paar euro die zijn vader hem heeft afgenomen echt niet zoveel boeien
Merkwaardige opmerking.quote:Op donderdag 16 januari 2014 11:45 schreef Cat22 het volgende:
Geeft je vader je onderdak? Eten? Betaalt hij schoolgeld en studieboeken? Verzekering? Kleding?
Zo ja, niet piepen.
Aanklagen is de moeite niet waard helaas.quote:Op donderdag 16 januari 2014 11:52 schreef Woestijnvos het volgende:
Ga je vader aanklagen voor diefstal.
Dus ouder zijn betekent dat je zomaar geld dat van je zoon zijn rekening mag halen?quote:Op donderdag 16 januari 2014 11:45 schreef Cat22 het volgende:
Geeft je vader je onderdak? Eten? Betaalt hij schoolgeld en studieboeken? Verzekering? Kleding?
Zo ja, niet piepen.Zie die 40 euro die hij van je rekening haalt als een loonterugvordering omdat jij jouw taak in het huishouden (kamer opruimen) niet hebt gedaan, terwijl hij wel aan zijn materiële verplichtingen als ouder voldeed. Over de emotioneel kant heb ik het niet, daar speelt blijkbaar ook het een en ander, wat jouw topic wel verklaart.
Als jij je zuurverdiende geld echt nodig hebt om deze zaken zelf te betalen is het een naaistreek en zou ik als je 18 wordt je gaan beraden over eigen huisvesting. Kost wat, maar dan hoef je nooit meer je kamer op te ruimen als je dat niet wil.
quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:45 schreef Metro2005 het volgende:
Gewoon je geld cash opnemen en zorgen dat er niks op je rekening staat.
Sorry, maar iemand z'n zelf verdiende centen zomaar afpakken, is echt een bizarre keuze. Geef huisarrest, zeg dat er niet voor hem wordt gekookt, dat z'n kleding niet wordt gewassen, of wat dan ook. Maar blijf je tengels van z'n zelf verdiende geld af.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:47 schreef B-FliP het volgende:
Je taken als ouder uitvoeren (lees: kinderen op de wereld zetten, voor ze zorgen en ze opvoeden) betekent dat het kind in kwestie daarvoor moet dokken?quote:Op donderdag 16 januari 2014 11:45 schreef Cat22 het volgende:
Zo ja, niet piepen.Zie die 40 euro die hij van je rekening haalt als een loonterugvordering omdat jij jouw taak in het huishouden (kamer opruimen) niet hebt gedaan, terwijl hij wel aan zijn materiële verplichtingen als ouder voldeed. Over de emotioneel kant heb ik het niet, daar speelt blijkbaar ook het een en ander, wat jouw topic wel verklaart.
Als jij je zuurverdiende geld echt nodig hebt om deze zaken zelf te betalen is het een naaistreek en zou ik als je 18 wordt je gaan beraden over eigen huisvesting. Kost wat, maar dan hoef je nooit meer je kamer op te ruimen als je dat niet wil.
quote:Op donderdag 16 januari 2014 11:59 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Sorry, maar iemand z'n zelf verdiende centen zomaar afpakken, is echt een bizarre keuze. Geef huisarrest, zeg dat er niet voor hem wordt gekookt, dat z'n kleding niet wordt gewassen, of wat dan ook. Maar blijf je tengels van z'n zelf verdiende geld af.
Uiteraard, waar heb je anders kinderen voor?quote:Op donderdag 16 januari 2014 11:56 schreef DrNick het volgende:
[..]
Dus ouder zijn betekent dat je zomaar geld dat van je zoon zijn rekening mag halen?
quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:38 schreef DrNick het volgende:
Mijn vader vindt dat hij als straf (bijvoorbeeld voor het niet opruimen van mijn kamer) geld van mijn rekening af mag schrijven. Ik krijg geen zakgeld en ben werkzaam. Het geld is dus door mij verdiend. Op deze manier heeft hij al ¤40 gestolen.
Ik sta praktisch machteloos in deze, omdat ik geen manier zie om mijn geld terug te halen. Ik heb het er over gehad, maar hij wil het geld niet teruggeven. Reden is dat de politie ook een boete geeft als de regels niet nageleefd worden.
Wat zijn mijn opties? Is hij hier legaal bezig, of zou ik aangifte kunnen doen?
Je zal het er zelf naar gemaakt hebben dat je nu zo'n relatie met je vader hebt.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:52 schreef DrNick het volgende:
[..]
Enigszins. Ik verder geen behoefte om met die man te praten; ook andere dingen spelen mee.
De opa moet geld gaan jatten bij de vader van TS?quote:
ja. Of de ouders van TS terechtwijzenquote:Op donderdag 16 januari 2014 12:59 schreef Fogel het volgende:
[..]
De opa moet geld gaan jatten bij de vader van TS?
Oh, ik heb in NL ook zo'n collega gehad. Een autochtone Nederlandse.quote:Op donderdag 16 januari 2014 12:39 schreef SeLang het volgende:
In China en Taiwan had ik collega's van vaak in de dertig waarbij bijna hun hele salaris gewoon de familie pot in gaat. Zolang ze nog thuis wonen is het geld voor de familie. Is daar heel gewoon.
En dan vervolgens het huis uit getrapt worden, goed plan jaquote:Op donderdag 16 januari 2014 10:46 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Dan gewoon de TV nemen en verkopen.
Dus zoon zijn betekent dat je alleen op de zak van je ouders hoeft te teren en dat daar geen enkele inspanning van jou tegenover staat?quote:Op donderdag 16 januari 2014 11:56 schreef DrNick het volgende:
[..]
Dus ouder zijn betekent dat je zomaar geld dat van je zoon zijn rekening mag halen?
Alleen al praten over je vader als "die man" laat een compleet raar beeld achter. Natuurlijk zie we niet de leefwereld van TS maar het komt echt over als of TS zichzelf als middelpunt van het universum ziet en geen respect heeft voor zijn ouders..quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:23 schreef Cat22 het volgende:
Dus zoon zijn betekent dat je alleen op de zak van je ouders hoeft te teren en dat daar geen enkele inspanning van jou tegenover staat?
Nee natuurlijk niet! Aangifte doen! Zorgen dat je vader een strafblad krijgt! Andere rekeningen openen en daar het geld op zetten! Je geld contant uit laten betalen en in een oude sok bewaren!quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:27 schreef trovey het volgende:
Aparte manier van straffen maar wel makkelijk op te lossen: je kamer opruimen.![]()
Lekker dwars zijn.quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:30 schreef thewallsareshifting het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet! Aangifte doen! Zorgen dat je vader een strafblad krijgt! Andere rekeningen openen en daar het geld op zetten! Je geld contant uit laten betalen en in een oude sok bewaren!
Alles behalve je kamer opruimen!
Doet me denken aan Theo Maassen:quote:
Ik weet wel zeker dat hij het niet op die manier bedoelt.quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:29 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Alleen al praten over je vader als "die man" laat een compleet raar beeld achter. Natuurlijk zie we niet de leefwereld van TS maar het komt echt over als of TS zichzelf als middelpunt van het universum ziet en geen respect heeft voor zijn ouders..
Jij kent TS?quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:34 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat hij het niet op die manier bedoelt.
Jij jat ook van je kinderen? Wat dat is wat het is, gewoon asociale gapperij. Er is niets afgesproken over kostgeld oid. Diefstal is diefstal, blijft diefstal.quote:Op donderdag 16 januari 2014 11:45 schreef Cat22 het volgende:
quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:32 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Doet me denken aan Theo Maassen:
"Vroeger zeiden mijn ouders altijd, Theo, je bent nu aan het puberen, nu moet je je afzetten tegen je ouders.. -En dat deed ik dan lekker niet he!!"
Ik neem aan dat er op voorhand mee gedreigd is als consequentie voor het niet opruimen van zijn kamer. En het gaat om totaal 40 EUR dus ik neem aan dat het niet in een keer is afgeschreven, maar dat het structureel gebeurt en dat TS gewoon te hardleers is om gewoon te doen wat zijn vader hem vraagt.quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:40 schreef JeMoeder het volgende:
Jij jat ook van je kinderen? Wat dat is wat het is, gewoon asociale gapperij. Er is niets afgesproken over kostgeld oid. Diefstal is diefstal, blijft diefstal.
Dan nog, als TS dat geld ZELF verdient heeft bij zijn werkgever, dan heeft zijn vader daar met zijn vingers van af te blijven.quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:46 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Ik neem aan dat er op voorhand mee gedreigd is als consequentie voor het niet opruimen van zijn kamer. En het gaat om totaal 40 EUR dus ik neem aan dat het niet in een keer is afgeschreven, maar dat het structureel gebeurt en dat TS gewoon te hardleers is om gewoon te doen wat zijn vader hem vraagt.
Ach hou toch op... het verschil niet kunnen zien tussen diefstal en iets toepassen als methode om een kind iets bij te brengen/disciplinerenquote:Op donderdag 16 januari 2014 13:40 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Jij jat ook van je kinderen? Wat dat is wat het is, gewoon asociale gapperij. Er is niets afgesproken over kostgeld oid. Diefstal is diefstal, blijft diefstal.
Mooi. Zodra hij pleite is,laat je je pas blokkeren en vraag je nieuwe +nieuwe pinpas aan. En eventuele inlog voor bankzooi. Komt bij je ma binnen dan toch?quote:Op donderdag 16 januari 2014 11:12 schreef DrNick het volgende:
[..]
Hij gaat toch verhuizen volgende week, dus dat zou in principe geen probleem zijn.
Maar je ouders zijn toch ook financieel verantwoordelijk voor je tot je 21e? Dus is het geld toch (belastingtechnisch dan toch geloof ik) van hun?quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:57 schreef awiebo het volgende:
Als ouder kun je een kind zijn beloning wel onthouden natuurlijk. Dit vind ik te ver gaan. Het zijn jouw verdiende centen zoals jij aangeeft.
Als jij beschikking krijgt over je oma's bankrekening om zaken te regelen omdat zij dat zelf niet meer kan dan is dat in vertrouwen. Maar je komt met je fikken niet aan dat geld. Dit is een soortgelijk idee.
Je vader is volwassen en verantwoordelijk voor jou. Maar dat is wel in de vorm van een vertrouwenspersoon. Het zijn wel jouw bezittingen. En het praatje"kostgeld" betalen etc zoals ik ook wel eens te horen heb gekregen gaat niet op. Bij mijn weten hebben ouder zorgplicht aan hun kinderen tot ze de leeftijd van 21 bereiken. Dit ook ter bescherming van de kinderen.
als jij aan kunt tonen dat jij het geld zelf verdiend hebt heb je misschien nog een poot om op te staan. Al ben je minderjarig. Maar dan zou dat al tot voor de rechter moeten komen denk ik. Teveel werk en moeite.
Gewoon onthouden, je pakt ze later wel terug. Als ze oud en wijs zijn en kreupel achter de rollator aanlopen. Wanneer jij zijn bankrekening in beheer krijgt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |