abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139237991
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 00:06 schreef Disana het volgende:

[..]

Je verhaal is op alle fronten herkenbaar.

Ik ben opgevoed met de gedachte dat Israël het ideale land was en alle Palestijnen terroristen. Zo dachten mensen die de oorlog hadden meegemaakt. Pas toen ik volwassen werd, ging ik Palestijnen als gewone mensen zien.
Ik ben katholiek opgevoed en dus maar terzijde opgevoed met Palestina en Israel. Het waren wel de joden die Jezus aan de Romeinen overgeleverd hadden!

Sinds ik zelf kon nadenken, ben ik agnost.

Ik vind het varken in je avatar leuk! Ik vind varkens leuke dieren, waar je veel lol mee kunt hebben.
Maar is dat een provocatie?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  † In Memoriam † vrijdag 25 april 2014 @ 00:13:10 #277
137949 Disana
pi_139238065
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 00:11 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik ben katholiek opgevoed en dus maar terzijde opgevoed met Palestina en Israel. Het waren wel de joden die Jezus aan de Romeinen overgeleverd hadden!

Sinds ik zelf kon nadenken, ben ik agnost.

Ik vind het varken in je avatar leuk! Ik vind varkens leuke dieren, waar je veel lol mee kunt hebben.
Maar is dat een provocatie?
Ik ben zonder religie opgevoed, maar mijn ouders hadden veel joden weggevoerd zien worden. Dus vandaar hun waardering voor Israël.

Nee, het is geen provocatie. Ik vind varkens ook leuk. Ben onlangs nog naar een kinderboerderij geweest waar ze twee microvarkens hebben. Prachtige beestjes. Maar goed, dat is misschien wel een beetje provocerend, om het daar in dit topic over te hebben :D
pi_139238346
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 00:13 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik ben zonder religie opgevoed, maar mijn ouders hadden veel joden weggevoerd zien worden. Dus vandaar hun waardering voor Israël.

Nee, het is geen provocatie. Ik vind varkens ook leuk. Ben onlangs nog naar een kinderboerderij geweest waar ze twee microvarkens hebben. Prachtige beestjes. Maar goed, dat is misschien wel een beetje provocerend, om het daar in dit topic over te hebben :D
Ik kreeg even de indruk dat je een joodse achtergrond had. Maar dat is nu dus verklaard.
Waardoor de suggestie van provocatie ook wegvalt.
Varkens zijn leuk. En lekker!
In het Midden-Oosten kunnen ze niet leven: ze zouden verbranden. Dus op zichzelf is het verbod op varkens voor Semitische volken wel logisch. Zij het overbodig: je kunt daar toch geen varkens houden.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  † In Memoriam † vrijdag 25 april 2014 @ 00:22:41 #279
137949 Disana
pi_139238380
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 00:21 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik kreeg even de indruk dat je een joodse achtergrond had. Maar dat is nu dus verklaard.
Waardoor de suggestie van provocatie ook wegvalt.
Varkens zijn leuk. En lekker!
In het Midden-Oosten kunnen ze niet leven: ze zouden verbranden. Dus op zichzelf is het verbod op varkens voor Semitische volken wel logisch. Zij het overbodig: je kunt daar toch geen varkens houden.
Ik heb eveneens begrepen dat de afkeer van varkens zijn oorsprong heeft in het feit dat je met varkens niet rond kunt trekken.
pi_139238416
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 00:22 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik heb eveneens begrepen dat de afkeer van varkens zijn oorsprong heeft in het feit dat je met varkens niet rond kunt trekken.
Oh? Hoezo niet?
  † In Memoriam † vrijdag 25 april 2014 @ 00:24:20 #281
137949 Disana
pi_139238439
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 00:23 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Oh? Hoezo niet?
Het zouden geen trekdieren zijn, je kunt er niet lang mee lopen. Maar ik moet zeggen dat jouw argument (te heet) meer hout snijdt.
pi_139239210
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 00:24 schreef Disana het volgende:

[..]

Het zouden geen trekdieren zijn, je kunt er niet lang mee lopen. Maar ik moet zeggen dat jouw argument (te heet) meer hout snijdt.
Trekdieren in de zin van dieren die iets trekken zijn het niet, nee. Ze zijn nergens nuttig voor, behalve dan om de inhoud op te eten en de huid tot jasje te verwerken. (Of tot spek!)
Ik denk ook inderdaad, dat je niet ver met ze kunt lopen per dag.

Maar waarom zouden de joden dan problemen hebben met varkens? Ze woonden toch in een koninkrijk, wat betekent dat ze geen nomaden waren en dus niet trokken?
  † In Memoriam † vrijdag 25 april 2014 @ 01:01:26 #283
137949 Disana
pi_139239364
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 00:53 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Trekdieren in de zin van dieren die iets trekken zijn het niet, nee. Ze zijn nergens nuttig voor, behalve dan om de inhoud op te eten en de huid tot jasje te verwerken. (Of tot spek!)
Ik denk ook inderdaad, dat je niet ver met ze kunt lopen per dag.

Maar waarom zouden de joden dan problemen hebben met varkens? Ze woonden toch in een koninkrijk, wat betekent dat ze geen nomaden waren en dus niet trokken?
Joden trokken toch ook? Grote volksverhuizingen?

En met trekdieren bedoel ik natuurlijk dieren waarmee je kunt trekken. Die korte pootjes lijken me niet zo geschikt.
pi_139239643
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 01:01 schreef Disana het volgende:

[..]

Joden trokken toch ook? Grote volksverhuizingen?

En met trekdieren bedoel ik natuurlijk dieren waarmee je kunt trekken. Die korte pootjes lijken me niet zo geschikt.
Ik zou moeten opzoeken waar het verbod op varkens voor het eerst genoemd wordt. Ik meen me te herinneren dat dat tijdens of na de terugkeer uit Egypte was.

Bij het woord trekdieren denk ik aan de verkeersborden: trekdieren en vee. Dus dieren die iets trekken, zoals paarden, runderen en honden.
En korte pootjes? De honden die ik uitlaat hebben veel kortere pootjes dan ik, maar ze lopen veel harder! ;)
  vrijdag 25 april 2014 @ 06:45:11 #285
176916 Karrs
2007-2017
pi_139241451
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 23:34 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Precies dat kutsmoesje
De VS, de VN en eigenlijk de hele wereld beschouwt Hamas als een terreurorganisatie...

... en jij noemt dat een kutsmoesje...? :N

[ Bericht 7% gewijzigd door Karrs op 25-04-2014 08:56:39 ]
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  vrijdag 25 april 2014 @ 09:05:12 #286
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_139242690
quote:
15s.gif Op vrijdag 25 april 2014 06:45 schreef Karrs het volgende:

[..]

De VS, de VN en eigenlijk de hele wereld beschouwt Hamas als een terreurorganisatie...

En ja, Israel grijpt ieder kutsmoesje aan om het "vredesproces" te saboteren of ze zorgen zelf voor een kutsmoesje door illegale settlements uit te breiden.

De een zijn vrijheidsstrijder...
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_139269667
quote:
15s.gif Op vrijdag 25 april 2014 06:45 schreef Karrs het volgende:

[..]

Je oorspronkelijke bericht was beter!
Met dank aan Papierversnipperaar.
  zaterdag 26 april 2014 @ 08:35:22 #288
176916 Karrs
2007-2017
pi_139271959
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 01:13 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je oorspronkelijke bericht was beter!
Met dank aan Papierversnipperaar.
Ik zal het nooit écht snappen, waarom die haat nou zó hardnekkig is dat je er nieuwsfeiten voor moet verdraaien om nog tegen jezelf te kunnen zeggen: "zo klopt mijn wereldbeeld nog".
  zaterdag 26 april 2014 @ 08:58:35 #289
pi_139272113
quote:
13s.gif Op zaterdag 26 april 2014 08:35 schreef Karrs het volgende:

[..]

Ik zal het nooit écht snappen
Je snapt het prima
quote:
, waarom die haat
Die haat valt bij de meeste mensen wel mee, het is jouw propaganda woordje. Israël en aanhangers zoals jij kunnen niet tegen kritiek en roepen om de 5 minuten anti-semitisme! Jodenhaat! om die kritiek te smoren. Zo erg dat anti-semitiet een geuzennaam geworden is. Tenminste, voor normale mensen en ex- CDA-premier van Agt.
quote:
nou zó hardnekkig is dat je er nieuwsfeiten voor moet verdraaien om nog tegen jezelf te kunnen zeggen: "zo klopt mijn wereldbeeld nog".
Je hebt het nu over Israëli's en Zionisten.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zaterdag 26 april 2014 @ 09:34:07 #290
176916 Karrs
2007-2017
pi_139272514
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 08:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je snapt het prima
Was het maar waar, dan liet ik jullie haters gewoon links liggen. Maar het intrigeert me.
quote:
Die haat valt bij de meeste mensen wel mee, het is jouw propaganda woordje.
Nee, die haat valt niet mee. En wie te pas en onpas met de term 'propaganda' loopt te smijten, heeft iets te verbergen.

Ik vind 't zorgelijk dat de haat gemeengoed begint te worden. En dat is slecht, heel slecht.
quote:
Israël en aanhangers zoals jij kunnen niet tegen kritiek en roepen om de 5 minuten anti-semitisme! Jodenhaat! om die kritiek te smoren. Zo erg dat anti-semitiet een geuzennaam geworden is. Tenminste, voor normale mensen en ex- CDA-premier van Agt.
Haatspraak.

Het omgekeerde is waar: jullie haters bedelven tegenwoordig elke kritiek op antisemitisme als 'daar heb je ze weer met hun propaganda. Je kunt niets meer zeggen en het is antisemitisme. :') '. Het is inderdaad een geuzennaam geworden - en ook dat is slecht. Heel slecht.

Oh, en vraag een normaal mens maar eens wat erger is. Nederzettingen bouwen op gebied dat niet van jou is, of het afschieten van raketten op onschuldige burgers. Het antwoord zal je verrassen. ^O^

Maar serieus: dat je je in gezelschap bevindt van vele anderen, betekent niet dat je gelijk hebt. De (joden-)haat is een serieus en groeiend probleem. Normale mensen hebben gewoon kritiek op Israël en veroordelen gewoon het nederzettingenbeleid (ik ook), maar normale mensen moeten al helemaal niets hebben van Palestijnen, hun terreuraanslagen en hun Jihad Mickey kinderprogramma's.

Haat mag en zal nooit, nooit, nooit meer normaal worden. Dat is hier in Europa al een paar keer eerder gebeurd. Met alle gevolgen van dien.
quote:
Je hebt het nu over Israëli's en Zionisten.
Nee, in dit geval toch echt over jodenhaters. Palestina ophemelen, Israël bagatelliseren. Als Palestijnen niet meer met Israël willen praten is dat terecht, als Israël niet meer met de Palestijnen wil praten is het een kutsmoesje. Maar het probleem is universeel. Confirmation Bias. Alleen is het HEEL hardnekkig bij hen die lijden aan haat.
  zaterdag 26 april 2014 @ 09:35:17 #291
pi_139272531
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:34 schreef Karrs het volgende:
Je kunt niets meer zeggen en het is antisemitisme. :') '. Het is inderdaad een geuzennaam geworden - en ook dat is slecht. Heel slecht.
Maar dat hebben de Israëli's aan zichzelf en mensen zoals jij te danken.
pi_139272602
Ik krijg nooit echt antwoord op de vraag, wat Israël dan toch voor verschrikkelijke dingen doet of gedaan heeft.

Dit versterkt mijn conclusie dat het nazisme terug is.
pi_139289372
quote:
13s.gif Op zaterdag 26 april 2014 08:35 schreef Karrs het volgende:

[..]

Ik zal het nooit écht snappen, waarom die haat nou zó hardnekkig is dat je er nieuwsfeiten voor moet verdraaien om nog tegen jezelf te kunnen zeggen: "zo klopt mijn wereldbeeld nog".
Nee, je snapt het niet, omdat je steeds maar dezelfde trom staat te roeren.
De haat is om te beginnen helemaal niet zo hardnekkig en bovendien wederzijds.

Zoals je zelf al schrijft, is het stichten van illegale nederzettingen slecht, heel slecht.
Als je hier op FOK! wel eens discussies volgt over wat mensen met inbrekers willen doen, valt dat direct over te zetten naar de onderbuikreacties op illegale landroof. Doodknuppelen is nog wel het minste wat een beschaafd, Nederlands publiek met Nederlandse inbrekers wil doen.
En als je ziet dat onze nationale rattenvanger al succes boekt terwijl er nog geen 5 % moslims in Nederland zijn, kun je je voorstellen hoe een veel minder onderlegde samenleving bijna 100 jaar geleden reageerde op oncontroleerbare en zeer gedreven golven van volkomen verschillende nieuwkomers.

Maar goed, ik zit je deels dingen uit te leggen die je zelf ook heel goed weet en soms ook correct beschrijft. Maar dan opeens trekt er een floers voor je ogen, lijkt het wel.
pi_139289448
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:40 schreef geavanceerd het volgende:
Ik krijg nooit echt antwoord op de vraag, wat Israël dan toch voor verschrikkelijke dingen doet of gedaan heeft.

Dit versterkt mijn conclusie dat het nazisme terug is.
Ach, echt niet?
Lees dan de 128 voorafgaande topics maar eens door, dan kom je vast wel wat tegen.
Of je kijkt gewoon eens in een geschiedenisboek. Of, als dat te moeilijk voor je is, kun je de serie Het aanzien van 19?? eens doorbladeren.
  zondag 27 april 2014 @ 09:32:32 #295
358417 geavanceerd
geavanceerd
pi_139296147
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 22:50 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ach, echt niet?
Lees dan de 128 voorafgaande topics maar eens door, dan kom je vast wel wat tegen.
Of je kijkt gewoon eens in een geschiedenisboek. Of, als dat te moeilijk voor je is, kun je de serie Het aanzien van 19?? eens doorbladeren.
Met andere woorden, je kunt niets opnoemen.
  zondag 27 april 2014 @ 10:55:46 #296
176916 Karrs
2007-2017
pi_139297325
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 22:48 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nee, je snapt het niet, omdat je steeds maar dezelfde trom staat te roeren.
Het is de correcte trom; of het jou nou bevalt of niet. En diep in je hart weet je dat ook wel.

Rataplan, rataplan.
quote:
De haat is om te beginnen helemaal niet zo hardnekkig
Jawel, dat is ie wel.

Het is de hoofdreden dat dit conflict zo door blijft etteren en er geen enkel initiatief vanuit het Palestijns kamp komt om drie woordjes te zeggen: wij erkennen Israël.
quote:
en bovendien wederzijds.
Nee, dat is ie niet.

Ter illustratie: geef de Palestijnen de vuurkracht van Israël en Israël die van de Palestijnen. Dan begint morgenvroeg de operatie "Drijf ze allemaal de zee in" en is die morgenavond afgerond.

We mogen blij zijn dat de wapens in handen van de Israëli zijn, die ze in ieder geval NIET inzetten om genocide te plegen. Natuurlijk niet. Israëli weten beter. Het is ze overkomen...

Noem anders eens een Jihad Mickey-equivalent.

Of een Israëlische versie van dit mens.

Je hoeft het niet te doen, want dit is retorisch. Maar je moet het nou gewoon eens erkennen. Rataplan, rataplan.
quote:
Zoals je zelf al schrijft, is het stichten van illegale nederzettingen slecht, heel slecht.
Als je hier op FOK! wel eens discussies volgt over wat mensen met inbrekers willen doen, valt dat direct over te zetten naar de onderbuikreacties op illegale landroof. Doodknuppelen is nog wel het minste wat een beschaafd, Nederlands publiek met Nederlandse inbrekers wil doen.
Overtrokken reacties zijn dat.
quote:
En als je ziet dat onze nationale rattenvanger al succes boekt terwijl er nog geen 5 % moslims in Nederland zijn, kun je je voorstellen hoe een veel minder onderlegde samenleving bijna 100 jaar geleden reageerde op oncontroleerbare en zeer gedreven golven van volkomen verschillende nieuwkomers.
Kan ik ook. Ik praat dat ook niet goed he, maar tegenover de Palestijnse reactie gezet (haat en terreur) is dat een lucifer ophouden tegen de Etna.
quote:
Maar goed, ik zit je deels dingen uit te leggen die je zelf ook heel goed weet en soms ook correct beschrijft. Maar dan opeens trekt er een floers voor je ogen, lijkt het wel.
Ad-hominem. En het interesseert me niet hoe het op jou overkomt.

Nuchter verstand, vrij van geloof en haat, een blik op de realiteit en de historie zijn voldoende om te kijken en te huiveren van wat er gebeurt. Maar denk nooit dat de haat standaard zal worden. Je geeft de verkeerde de schuld. Heel hardnekkig. Heel lang, al. Terwijl je beter hoort te weten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Karrs op 27-04-2014 21:48:10 ]
  zondag 27 april 2014 @ 10:57:08 #297
176916 Karrs
2007-2017
pi_139297347
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar dat hebben de Israëli's aan zichzelf en mensen zoals jij te danken.
Neuh.
pi_139329385
quote:
7s.gif Op zondag 27 april 2014 10:55 schreef Karrs het volgende:

[..]

Het is de correcte trom; of het jou nou bevalt of niet. En diep in je hart weet je dat ook wel.

Rataplan, rataplan.

[..]

Jawel, dat is ie wel.

Het is de hoofdreden dat dit conflict zo door blijft etteren en er geen enkel initiatief vanuit het Palestijns kamp komt om drie woordjes te zeggen: wij erkennen Israël.
El Fatah heeft, geheel volgens de wens van Israel, het vernietigen van de staat Israel uit het handvast geschrapt. Dat heeft hen geen enkel voordeel opgeleverd van de kant van Israel.
De Palestijnen stellen als voorwaarde dat het bouwen van illegale nederzettingen stopt. Israel bouwt gewoon door.
quote:
[..]

Nee, dat is ie niet.

Ter illustratie: geef de Palestijnen de vuurkracht van Israël en Israël die van de Palestijnen. Dan begint morgenvroeg de operatie "Drijf ze allemaal de zee in" en is die morgenavond afgerond.

We mogen blij zijn dat de wapens in handen van de Israëli zijn, die ze in ieder geval NIET inzetten om genocide te plegen. Natuurlijk niet. Israëli weten beter. Het is ze overkomen...
Het ene is een veronderstelling van jou. Die niet te ontkrachten is en die je dus simpel zonder moeite in stand kunt houden. Maar volkomen onbewezen is en, sinds El Fatah het vernietigen van de staat Israel schrapte, ook niet te bewijzen is.

En Israel zet zijn wapens wel degelijk in om genocide te plegen. De Gazastrook is afgegrendeld en zelfs medicijnen worden niet of maar beperkt toegelaten. Langzamerhand wordt de bezette Jordaanoever ingenomen.
De huidige Israeli is genocide niet overkomen, ze hebben er alleen maar over gehoord. En van geleerd: niet meteen mensen in een concentratiekamp zetten, maar gewoon isoleren en dan net doen alsof ze nog in leven gehouden worden.
quote:
Noem anders eens een Jihad Mickey-equivalent.

Of een Israëlische versie van dit mens.

Je hoeft het niet te doen, want dit is retorisch. Maar je moet het nou gewoon eens erkennen. Rataplan, rataplan.
Ik snap niet waar je het hier over hebt.
quote:
[..]

Overtrokken reacties zijn dat.
Ja, dat zijn het. En ik ga er ook altijd zeer tegenin. Maar veel mensen denken wel zo en ik kan me de reflex ook wel indenken. Toen ik ooit overvallen werd was mijn reflex ook agressief. En: jij vindt de agressie van Israel tegen de vermeende dreiging van Palestijnen ook terecht. Dus waarom is de verdediging van Palestijnen tegen Israel/joden niet terecht?
quote:
[..]

Kan ik ook. Ik praat dat ook niet goed he, maar tegenover de Palestijnse reactie gezet (haat en terreur) is dat een lucifer ophouden tegen de Etna.
Onze nationale rattenvanger orkestreert woede en agressie tegen slechts 5 % moslims en nog minder Marokkanen. Hoe denk je dat dan gereageerd wordt op 20 tot 30 % doelgerichte nieuwkomers?
Je praat de instroom niet goed, maar wilt kennelijk wel dat de lokale bevolking die wel zo maar accepteert en goedkeurt?
quote:
[..]

Ad-hominem. En het interesseert me niet hoe het op jou overkomt.
Ja. Mij best!
quote:
Nuchter verstand, vrij van geloof en haat, een blik op de realiteit en de historie zijn voldoende om te kijken en te huiveren van wat er gebeurt. Maar denk nooit dat de haat standaard zal worden. Je geeft de verkeerde de schuld. Heel hardnekkig. Heel lang, al. Terwijl je beter hoort te weten.
Ik geloof ook niet dat haat standaard zal worden. Daarvoor zijn we een te sociale soort.
Maar dat er altijd haat zal bestaan, ook groepsgewijs, dat geloof ik wel. Jammer, maar helaas.
Woorden als: "Dat mag nooit weer gebeuren!" zijn gratuit. Dat soort dingen gebeurt nog elke dag en dat zal ook nog wel een paar eeuwen doorgaan.

Ik zal eens gaan kijken wat je link inhoudt. Niks dus!
  maandag 28 april 2014 @ 06:57:02 #299
176916 Karrs
2007-2017
pi_139330505
Oeioei, ik heb een fout gemaakt... ik moet daar toch eens van leren. Kees, het heeft weer geen enkele zin gehad met je in discussie te gaan. We zijn dus weer uitgepraat. :)

Edit Eén ding moet ik nog kwijt. Ook in de jaren 30 van de vorige eeuw was het standaard om aan (joden-)haat te lijden en ook toen werd dat weggehoond. Er was een wereldbrand voor nodig met enorme hoeveelheden dood, verderf en vernietiging voor de ogen opengingen. Schoktherapie.

Ik vrees dat het zich aan het herhalen is... en er is niets dat rede en verstand eraan kunnen doen. Niets. :N

[ Bericht 43% gewijzigd door Karrs op 28-04-2014 07:08:49 ]
  maandag 28 april 2014 @ 06:59:28 #300
176916 Karrs
2007-2017
pi_139330511
Netanyahu waarschuwt voor herhaling Holocaust

Moet je kijken naar die reacties... :N

Nog even en het wordt normaal om de verschrikkelijkste misdaad aller tijden te bagatelliseren of te projecteren op Israël zelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')