quote:Op zondag 12 januari 2014 13:44 schreef 99.999 het volgende:
Met Urk als RC, speciaal voor al uw vis en coke
Ah eindelijk een nieuwe kaart.quote:Op zondag 12 januari 2014 13:28 schreef 99.999 het volgende:
Heb de tachtigjarige oorlog aangemaakt. Bet is 20 en een beurt duurt 16 uur.
quote:Op zondag 12 januari 2014 14:46 schreef remlof het volgende:
Ah, Colonial Diplomacy:
[ afbeelding ]
Met Trans-Siberië Expres
Helaas wordt die niet gebruikt.quote:7. This map does not use the Trans-Siberian Railway rule.
Waarom staat ie erop dan?quote:Op zondag 12 januari 2014 14:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
[..]
Helaas wordt die niet gebruikt.
Omdat de kaart direct uit variants is overgenomen. Die kaarten worden ook voor andere spellen gebruikt of zijn direct overgenomen van echte bordspellen.quote:
Zie link op de vorige pagina.quote:Op zondag 12 januari 2014 14:59 schreef remlof het volgende:
Ah ok. Zijn er nog meer leuke kaarten toe te voegen?
Het kostte mij ook een paar potjes om er in te komenquote:Op maandag 13 januari 2014 09:10 schreef jogy het volgende:
Ik vind het leuk maar ben er wel dramatisch slecht in blijkbaar.
Neh als ik het verkloot wil ik het wel helemaal op eigen houtje doen natuurlijkquote:Op maandag 13 januari 2014 09:13 schreef remlof het volgende:
[..]
Het kostte mij ook een paar potjes om er in te komen
Als je wil kan je in Amerikkka Peru overnemen, Guido is er uitgestapt.
Oh ja, daar is wat voor te zeggen.quote:Op maandag 13 januari 2014 09:15 schreef jogy het volgende:
[..]
Neh als ik het verkloot wil ik het wel helemaal op eigen houtje doen natuurlijk.
Qua regels is diplomacy een heel simpel spel, maar ondanks de zeer beperkte hoeveelheid regels kan het je een mensenleven kosten om het spel daadwerkelijk te begrijpen.quote:Op maandag 13 januari 2014 09:10 schreef jogy het volgende:
Ik vind het leuk maar ben er wel dramatisch slecht in blijkbaar.
Als je bepaalde basisregels niet weet, dan is dat waardeloos idd, maar dat soort zaken gebeuren je 1 keer en daarna nooit meer.quote:Op maandag 13 januari 2014 09:45 schreef jogy het volgende:
In cowboy diplomacy heb ik ook wel wat contact met mijn medespelers (nu inderdaad maar kijken wie er wel en niet te vertrouwen is) maar daar wist ik in het begin niet dat je bijvoorbeeld niet meerdere units in één land kon proppen (duh) en daardoor was een hele move mislukt en stond ik dus niets te doen met enkel kruizen op mijn scherm.
Met dat dutch revolt ben ik gewoon op een kutplek (Engeland) begonnen en daar blijf ik bij.
Ik neem Engeland met alle plezier van je overquote:Op maandag 13 januari 2014 09:45 schreef jogy het volgende:
In cowboy diplomacy heb ik ook wel wat contact met mijn medespelers (nu inderdaad maar kijken wie er wel en niet te vertrouwen is) maar daar wist ik in het begin niet dat je bijvoorbeeld niet meerdere units in één land kon proppen (duh) en daardoor was een hele move mislukt en stond ik dus niets te doen met enkel kruizen op mijn scherm.
Met dat dutch revolt ben ik gewoon op een kutplek (Engeland) begonnen en daar blijf ik bij.
Niet zonder bloed in het water!quote:Op maandag 13 januari 2014 14:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik neem Engeland met alle plezier van je over
Hoort er ook bij denk ik. Als je elke keer met een zelfde groepje speelt weet je op een gegeven moment wel welke er betrouwbaar zijn en welke niet. Maar als ik nu naar jou luister zijn het allemaal een stel onbetrouwbare hondenquote:Op maandag 13 januari 2014 14:27 schreef Voorschrift het volgende:
Als diplomacy zou zijn dat landen elkaar enkel constant in de rug zouden steken dan zou het nog enigszins overeenkomen met hoe jullie de online versie spelen.
Leuk is het echter allerminst, nogal zielig zelfs.
Viel in de potjes die wij samen speelden nog wel wat mee toch?quote:Op maandag 13 januari 2014 14:27 schreef Voorschrift het volgende:
Als diplomacy zou zijn dat landen elkaar enkel constant in de rug zouden steken dan zou het nog enigszins overeenkomen met hoe jullie de online versie spelen.
Leuk is het echter allerminst, nogal zielig zelfs.
That's the game.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:51 schreef remlof het volgende:
Ik kreeg net ook onverwacht een dolk in de rug van iemand waarvan ik dacht dat we een verdrag hadden in Cowboy Diplomacy.
Tot zekere hoogte kun je mensen wel vertrouwen, zeker in het begin. Zodra jete machtig wordt is het natuurlijk oppassen geblazen.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:55 schreef remlof het volgende:
[..]
Als je niemand kan vertrouwen is het gewoon ieder voor zich, een soort libertopoly
Neh, ik heb nog geen last van je verderquote:
Maar dan nog, als je meerdere spelletjes speelt onthoud je echt wel wie er nou wel en niet betrouwbaar is en kan je daar op verder bouwen. Al zijn meerdere allianties natuurlijk op de lange termijn natuurlijk niet goed houdbaar. een 50/50 verdeling van de pot is wel weer tof. (Hm, tijd om een winner takes all potje te makenquote:Op maandag 13 januari 2014 14:55 schreef remlof het volgende:
[..]
Als je niemand kan vertrouwen is het gewoon ieder voor zich, een soort libertopoly
Ik ook! Mijn rug is vooralsnog niet bestoken door de dolken van verraad.quote:
Voordat je aan een spel begint is het wel handig dat je weet wat de regels van een spel zijn.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:27 schreef Voorschrift het volgende:
Als diplomacy zou zijn dat landen elkaar enkel constant in de rug zouden steken dan zou het nog enigszins overeenkomen met hoe jullie de online versie spelen.
Leuk is het echter allerminst, nogal zielig zelfs.
Zo zwart-wit ligt het ook weer niet helemaal. Afhankelijk van het land dat je speelt en de situatie waarin je zit kan ik in spel x je een dolk in de rug steken, maar in spel y altijd me aan de afspraken met je houden.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:58 schreef jogy het volgende:
[..]
Maar dan nog, als je meerdere spelletjes speelt onthoud je echt wel wie er nou wel en niet betrouwbaar is en kan je daar op verder bouwen. Al zijn meerdere allianties natuurlijk op de lange termijn natuurlijk niet goed houdbaar. een 50/50 verdeling van de pot is wel weer tof. (Hm, tijd om een winner takes all potje te maken)
Voor onderhandelingsrondes no problem (alhoewel 16 uur mijn voorkeur heeft) , maar 24 uur wachten op 1 leger wat zich terug moet trekken is idd annoying.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:39 schreef 99.999 het volgende:
Het duurt alleen allemaal zo verschrikkelijk lang, dat is wel irritant.
Nee natuurlijk dat begrijp ik ook wel maar dan nog heb je het verschil tussen degene die gewoon overal ja op zegt en verder zich nergens van een trekt en iemand die (relatief) betrouwbaar is en enkel begint te kutten als er weinig/niets anders op zit. En dan nog heb je verschillen, je zou een afspraak kunnen maken dat wanneer er een situatie onhoudbaar is dat je een oorlogsverklaring afgeeft, een beurtje van te voren. Zo krijg je in ieder geval een dolk tussen je ogen in plaats van je rug. En verder is het gewoon leuk natuurlijk.quote:Op maandag 13 januari 2014 15:07 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Zo zwart-wit ligt het ook weer niet helemaal. Afhankelijk van het land dat je speelt en de situatie waarin je zit kan ik in spel x je een dolk in de rug steken, maar in spel y altijd me aan de afspraken met je houden.
Sowieso is het binnen een spel al zo dat je in de ene ronde oorlog hebt met iemand en dat je 2 rondes later samen optrekt.
Die constante verandering en dynamiek is 1 van de zaken die dippy imo zo leuk maken.
Als je iemand bent die alleen maar betrouwbare- en langdurige allianties aan wilt gaan, dan zul je snel afknappen op het spel.
Je hebt 34 centers en 7 landen (als ik de standaardversie neem), dus per definitie komt er gekut, want iedereen wil zijn deel van de taart. Een oorlogsverklaring vooraf afgeven is meestal niet echt verstandig, want dan kan de ander er zich op voorbereiden en dat verkleint je kansen op succes.quote:Op maandag 13 januari 2014 15:13 schreef jogy het volgende:
[..]
Nee natuurlijk dat begrijp ik ook wel maar dan nog heb je het verschil tussen degene die gewoon overal ja op zegt en verder zich nergens van een trekt en iemand die (relatief) betrouwbaar is en enkel begint te kutten als er weinig/niets anders op zit. En dan nog heb je verschillen, je zou een afspraak kunnen maken dat wanneer er een situatie onhoudbaar is dat je een oorlogsverklaring afgeeft, een beurtje van te voren. Zo krijg je in ieder geval een dolk tussen je ogen in plaats van je rug. En verder is het gewoon leuk natuurlijk.
Ieder z'n ding dan maar, als jij er gelukkig van wordt dan prima.quote:Op maandag 13 januari 2014 15:01 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Voordat je aan een spel begint is het wel handig dat je weet wat de regels van een spel zijn.
Bij diplomacy geldt: "geen enkele gemaakte afspraak is bindend".
Als jij dat niet leuk vindt en liever een spel speelt waar afspraken altijd nagekomen moeten worden, dan is diplomacy idd niets voor jou.
12 uur is een goede tijd.quote:Op maandag 13 januari 2014 15:11 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Voor onderhandelingsrondes no problem (alhoewel 16 uur mijn voorkeur heeft) , maar 24 uur wachten op 1 leger wat zich terug moet trekken is idd annoying.
Als twee partijen een goed verbond sluiten kunnen ze niet verliezen. Een van de twee wint.quote:
Met de nadruk op 'goed'. Het verbond tussen mij en von Preussen (Rusland + Oekraïne) in Neonationalismus was niet echt een succes.quote:Op maandag 13 januari 2014 17:50 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als twee partijen een goed verbond sluiten kunnen ze niet verliezen. Een van de twee wint.
Hoe loopt dat dan af als er meerdere 2 partijen zijn die een goed verbond hebben? Kunnen die allemaal dan niet verliezen?quote:Op maandag 13 januari 2014 17:50 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als twee partijen een goed verbond sluiten kunnen ze niet verliezen. Een van de twee wint.
De kans daarop is nihil omdat de meesten statisten zijn en derhalve voor de korte termijn gaan. Alleen zij die beseffen dat je het niet alleen redt op de wereld zullen dat verbond volhouden tot het spel is uitgespeeld.quote:Op maandag 13 januari 2014 18:01 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Hoe loopt dat dan af als er meerdere 2 partijen zijn die een goed verbond hebben? Kunnen die allemaal dan niet verliezen?
Ik had gedacht dat jij zou winnen.quote:Op maandag 13 januari 2014 18:25 schreef Igen het volgende:
Misschien wel leuk om te laten zien van zaterdagnacht, de overwegingen vanuit mijn gezichtspunt:
Ik ben Egypte.
[ afbeelding ]
Spring 1. Niet-aanvals-deal gesloten met Perzië en Griekenland. Doel: Carthago verslaan, met huid en haar, want aangeschoten wild is gevaarlijk.
[ afbeelding ]
Spring 4. Rome en Griekenland hebben ook een deal. Perzië vraagt me om Griekenland te verzwakken door Kreta in te nemen. Aangezien ik Carthago al min of meer denk te hebben, stem ik in.
[ afbeelding ]
Spring 6. De verovering van Carthago ging toch niet zo soepel. Min of meer en patstelling met Rome, al komt die al met een extra bootje aangevaren. Ondertussen een kat-en-muis-spelletje met Griekenland dat ook een SC van mij heeft afgepakt.
[ afbeelding ]
Autumn 11. Het is al diep in de nacht. Perzië (Voorschrift) heeft geen zin meer. Ik voel aankomen dat ik geen schijn van kans maak tegen Rome en Griekenland samen, dus ik dreig tegenover Griekenland om Rome opzettelijk te laten winnen. Griekenland en Perzië stellen een draw voor, wat mij natuurlijk ook wel wat lijkt, maar Rome ruikt de overwinning.
[ afbeelding ]
Autumn 12. Perzië heeft het spel verlaten. Griekenland stelt voor om samen Perzië op te eten en dat ik hem dan help om Rome te verslaan. Dat lijkt me wel wat - hij wilde immers zo nodig niet met een gelijkspel instemmen omdat 'ie dacht te gaan winnen.![]()
[ afbeelding ]
Autumn 17. Het resultaat.
Ja, rub it inquote:Op maandag 13 januari 2014 18:25 schreef Igen het volgende:
Misschien wel leuk om te laten zien van zaterdagnacht, de overwegingen vanuit mijn gezichtspunt:
Ik ben Egypte.
[ afbeelding ]
Spring 1. Niet-aanvals-deal gesloten met Perzië en Griekenland. Doel: Carthago verslaan, met huid en haar, want aangeschoten wild is gevaarlijk.
[ afbeelding ]
Spring 4. Rome en Griekenland hebben ook een deal. Perzië vraagt me om Griekenland te verzwakken door Kreta in te nemen. Aangezien ik Carthago al min of meer denk te hebben, stem ik in.
[ afbeelding ]
Spring 6. De verovering van Carthago ging toch niet zo soepel. Min of meer en patstelling met Rome, al komt die al met een extra bootje aangevaren. Ondertussen een kat-en-muis-spelletje met Griekenland dat ook een SC van mij heeft afgepakt.
[ afbeelding ]
Autumn 11. Het is al diep in de nacht. Perzië (Voorschrift) heeft geen zin meer. Ik voel aankomen dat ik geen schijn van kans maak tegen Rome en Griekenland samen, dus ik dreig tegenover Griekenland om Rome opzettelijk te laten winnen. Griekenland en Perzië stellen een draw voor, wat mij natuurlijk ook wel wat lijkt, maar Rome ruikt de overwinning.
[ afbeelding ]
Autumn 12. Perzië heeft het spel verlaten. Griekenland stelt voor om samen Perzië op te eten en dat ik hem dan help om Rome te verslaan. Dat lijkt me wel wat - hij wilde immers zo nodig niet met een gelijkspel instemmen omdat 'ie dacht te gaan winnen.![]()
[ afbeelding ]
Autumn 17. Het resultaat.
Waarom wil jij alleen maar op die kaart spelen?quote:Op maandag 13 januari 2014 19:06 schreef Kingstown het volgende:
Nog slechts 2 (actieve) geinteresseerden gezocht voor een nieuw opgestart spel.
http://diplomacy.fruk.org/board.php?gameID=15
Dit is het origineel en de varianten hebben me nooit echt kunnen boeien.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:07 schreef remlof het volgende:
[..]
Waarom wil jij alleen maar op die kaart spelen?
Ja ok. het was jammer dat Vs afhaakte, anders was het denk ik heel anders gelopen.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, hey, ik geef ook al m'n eigen zwaktes bloot hè.
Goede vraag en geen idee.quote:Op maandag 13 januari 2014 18:51 schreef jogy het volgende:
Is het oké om iemand uit te nodigen die totaal buiten FOK! staat trouwens? Ik ken iemand die dit misschien wel leuk vindt en er nog goed in zou kunnen zijn ook!.
Hij heeft niet hier gepost maar wel in de POL SC, dus dat zit wel goedquote:Op maandag 13 januari 2014 20:52 schreef Kingstown het volgende:
We zijn van start met "Fear is the Key"
Veel succes allemaal en Witte Muur is de nieuwe speler die ik niet ken, maar wel in het begin van dit topic heb zien posten!
My bad....ik verwarde hem met maargoed.quote:Op maandag 13 januari 2014 20:54 schreef remlof het volgende:
[..]
Hij heeft niet hier gepost maar wel in de POL SC, dus dat zit wel goed
Dit is vermoedelijk ook de beste manier om het te spelen, die 24/20-uurse cyclussen zijn simpelweg te lang, en spelers droppen op een gegeven moment uit het spel.quote:Op maandag 13 januari 2014 18:25 schreef Igen het volgende:
Misschien wel leuk om te laten zien van zaterdagnacht, de overwegingen vanuit mijn gezichtspunt:
Ik ben Egypte.
[ afbeelding ]
Spring 1. Niet-aanvals-deal gesloten met Perzië en Griekenland. Doel: Carthago verslaan, met huid en haar, want aangeschoten wild is gevaarlijk.
[ afbeelding ]
Spring 4. Rome en Griekenland hebben ook een deal. Perzië vraagt me om Griekenland te verzwakken door Kreta in te nemen. Aangezien ik Carthago al min of meer denk te hebben, stem ik in.
[ afbeelding ]
Spring 6. De verovering van Carthago ging toch niet zo soepel. Min of meer en patstelling met Rome, al komt die al met een extra bootje aangevaren. Ondertussen een kat-en-muis-spelletje met Griekenland dat ook een SC van mij heeft afgepakt.
[ afbeelding ]
Autumn 11. Het is al diep in de nacht. Perzië (Voorschrift) heeft geen zin meer. Ik voel aankomen dat ik geen schijn van kans maak tegen Rome en Griekenland samen, dus ik dreig tegenover Griekenland om Rome opzettelijk te laten winnen. Griekenland en Perzië stellen een draw voor, wat mij natuurlijk ook wel wat lijkt, maar Rome ruikt de overwinning.
[ afbeelding ]
Autumn 12. Perzië heeft het spel verlaten. Griekenland stelt voor om samen Perzië op te eten en dat ik hem dan help om Rome te verslaan. Dat lijkt me wel wat - hij wilde immers zo nodig niet met een gelijkspel instemmen omdat 'ie dacht te gaan winnen.![]()
[ afbeelding ]
Autumn 17. Het resultaat.
Ja, met 5 minuten per turn duurt een spel minstens 4 uur.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:04 schreef Reya het volgende:
[..]
Dit is vermoedelijk ook de beste manier om het te spelen, die 24/20-uurse cyclussen zijn simpelweg te lang, en spelers droppen op een gegeven moment uit het spel.
Eén jaar kan met retreats en builds al bijna een half uur duren, inderdaad.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:06 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja, met 5 minuten per turn duurt een spel minstens 4 uur.
En 5 minuten is eigenlijk te kort als je meer dan 10 units hebt.
En 5 minuten is i.d.d. tekort als je heel veel bewegingen moet plannen.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:09 schreef Reya het volgende:
[..]
Eén jaar kan met retreats en builds al bijna een half uur duren, inderdaad.
Dan ga je snel fouten maken, inderdaad. Misschien is twaalf uur ideaal: 's ochtends en 'avonds telkens zetten.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:16 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
En 5 minuten is i.d.d. tekort als je heel veel bewegingen moet plannen.
12 uur is perfect. Ik pas mijn zetten vaak nog een paar keer aan.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:18 schreef Reya het volgende:
[..]
Dan ga je snel fouten maken, inderdaad. Misschien is twaalf uur ideaal: 's ochtends en 'avonds telkens zetten.
Nog afgezien van het feit dat je geen onderhandelingstijd meer hebt, wt toch wel essentieel is.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:16 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
En 5 minuten is i.d.d. tekort als je heel veel bewegingen moet plannen.
Ik blijf trouw aan de mensen waar ik in het begin van het spel mee ben gaan samenwerken. Ik probeer zoveel mogelijk samen als een speler op te treden.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:20 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Nog afgezien van het feit dat je geen onderhandelingstijd meer hebt, wt toch wel essentieel is.
Het allergrootste nadeel is dat je niet een afgesproken eindtijd in kan stellen (Fall '09 ofzo), dan zou je prima potjes van 20 min. per ronde kunnen spelen op een avond.
Dat lukte nog wel in de retreat en build fases.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:20 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Nog afgezien van het feit dat je geen onderhandelingstijd meer hebt, wt toch wel essentieel is.
Same here, maar er is geen drol aan als niemand dat doet.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:23 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik blijf trouw aan de mensen waar ik in het begin van het spel mee ben gaan samenwerken. Ik probeer zoveel mogelijk samen als een speler op te treden.
Kies je vrienden beter....!quote:Op maandag 13 januari 2014 21:55 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Same here, maar er is geen drol aan als niemand dat doet.
Ik ben ook wel trouw eigenlijk, misschien heb je gewoon de verkeerde vriendjes gemaakt. En in Cowboy Diplomacy zat je aan mijn kont te snuffelen dus voelde ik me verplicht om gewoon meteen zoveel mogelijk op jou te stampenquote:Op maandag 13 januari 2014 21:55 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Same here, maar er is geen drol aan als niemand dat doet.
Niks mis met een beetje snuffelen. Dat kan een vriendschap nooit in de weg staan. Mutant is een gentleman tot nu toe net zoals Igen en ik heb ook vertrouwen in een goede samenwerking met Betyar. Remlof heeft teveel testesteron.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:58 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik ben ook wel trouw eigenlijk, misschien heb je gewoon de verkeerde vriendjes gemaakt. En in Cowboy Diplomacy zat je aan mijn kont te snuffelen dus voelde ik me verplicht om gewoon meteen zoveel mogelijk op jou te stampen
quote:Op maandag 13 januari 2014 22:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Niks mis met een beetje snuffelen. Dat kan een vriendschap nooit in de weg staan. Mutant is een gentleman tot nu toe net zoals Igen en ik heb ook vertrouwen in een goede samenwerking met Betyar. Remlof heeft teveel testesteron.
Komt mij wel goed uit iigquote:Op maandag 13 januari 2014 22:12 schreef Voorschrift het volgende:
Jullie veroveren alles maar van me, heb er geen lol meer aan.
Jogt dode hout moet definitief uitvallen. Maar dan is er ook weer weinig aanquote:Op maandag 13 januari 2014 20:58 schreef Reya het volgende:
Het gaat nu wel echt langzaam in de spellen waarin ik meedoe.
Jogt?quote:Op maandag 13 januari 2014 22:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Jogt dode hout moet definitief uitvallen. Maar dan is er ook weer weinig aan
Klinkt logisch. Even testen!quote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:37 schreef jogy het volgende:
Met notes praat je tegen jezelf dus kan je het gebruiken als reminder voor al je gemaakte deals denk ik?
Zie jij mijn note staan in Fear is the key?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:37 schreef jogy het volgende:
Met notes praat je tegen jezelf dus kan je het gebruiken als reminder voor al je gemaakte deals denk ik?
Ik zie niks bij jou nu.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:37 schreef remlof het volgende:
[..]
Zie jij mijn note staan in Fear is the key?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |