Yup. Het zal je vast niet ontgaan zijn dat de mensen die hier al jaren en jaren klagen dat de prijzen te hoog zijn, inmiddels wel een woning hebben kunnen kopen.quote:Op zondag 12 januari 2014 19:48 schreef hpeopjes het volgende:
Echt vet knallen hoor, momenteel met die huizenmarkt.
ja er staan er nog zat te koop bij de woningcorporaties, die hier is nog wel een aantal jaar druk, maar die houden de prijs er ook wel opquote:Op zondag 12 januari 2014 19:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yup. Het zal je vast niet ontgaan zijn dat de mensen die hier al jaren en jaren klagen dat de prijzen te hoog zijn, inmiddels wel een woning hebben kunnen kopen.
Dat je daar nog op reageert man.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Toen de verkoopaantallen afnamen maakte dat voor mij geen reet uit (behalve dan dat de WOZ waarde daalde en het EWF dus ook) en nu ze weer in de lift zitten maakt me dat nog steeds niet uit (behalve dan dat de WOZ waarde op termijn zal stijgen en het EWF dus ook)
Probleem is echter dat ik liever naar objectieve berichtgeving luister, en niet naar die subjectieve meuk in dat filmpje.
In mijn wijk gaat het nu wel rap ja, geen idee hoe dat buiten Amsterdam is hoor.quote:Op zondag 12 januari 2014 19:48 schreef hpeopjes het volgende:
Of de oplopende rente, of de loan to value van 80%?quote:Op zondag 12 januari 2014 22:18 schreef FrankElst het volgende:
In hoeverre zal de stijgende werkloosheid in 2014 invloed hebben op de huizenmarkt?
Dat zal an sich niet zo'n hele grote invloed hebben.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:18 schreef FrankElst het volgende:
In hoeverre zal de stijgende werkloosheid in 2014 invloed hebben op de huizenmarkt?
omdat de woningcorporaties vooral in dat segment zitten met hun miljoen woningenquote:Op zondag 12 januari 2014 22:36 schreef opgebaarde het volgende:
Hoe komt het dat vooral in het midden- tot hoog segment nauwelijks iets gebeurt? Zeker nu het er op lijkt dat in de starterswoningen tot midden segment er wel weer wat gebeurt. Kopen is geen investering meer?
Europees gezien zijn het de dalende gemiddelde salarissen, niet zozeer de bijstandquote:Op zondag 12 januari 2014 22:18 schreef FrankElst het volgende:
Lijkt me niet aangezien die verhurdersheffing lost staat van de verkoop. Zeker omdat de WBVen werden gedrongen om panden te koop aan te biedenquote:Op zondag 12 januari 2014 22:42 schreef FrankElst het volgende:
Zullen diezelfde woningcorporaties door die verhuurdersheffing nóg meer woningen gaan verkopen in 2014?
Daar is die heffing toch ook voor bedoeltquote:Op zondag 12 januari 2014 22:42 schreef FrankElst het volgende:
Zullen diezelfde woningcorporaties door die verhuurdersheffing nóg meer woningen gaan verkopen in 2014?
ja zekerquote:Op zondag 12 januari 2014 22:49 schreef FrankElst het volgende:
Het is vanaf 1 oktober 2013 voor woningcorporaties ook nog eens makkelijker gemaakt om woningen te verkopen, dus ik verwacht dat in 2014 aardig wat huurwoningen in de verkoop worden gezet.
Bron:
http://www.rijksoverheid.(...)ls-woningcorporaties
quote:De Regeling vervreemding woongelegenheden is versoepeld voor mensen met een huishoudinkomen tot ¤ 38.000.
Zij kunnen een korting krijgen tot 25% op de waarde vrij van huur en gebruik, zonder verplichte waardedeling voor het geval de woning binnen 10 jaar wordt doorverkocht
Hier op Voorne-Putten wordt er nog steeds geen ene reet verkocht.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:15 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
In mijn wijk gaat het nu wel rap ja, geen idee hoe dat buiten Amsterdam is hoor.
Ze zullen waarschijnlijk wel al die uitgeleefde krotten te koop zetten die toch al rijp voor de sloop zijn. Volgens mij is ook niet iedereen er even blij mee omdat de marktprijzen onder druk gezet kunnen worden.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:49 schreef FrankElst het volgende:
Het is vanaf 1 oktober 2013 voor woningcorporaties ook nog eens makkelijker gemaakt om woningen te verkopen, dus ik verwacht dat in 2014 aardig wat huurwoningen in de verkoop worden gezet.
Bron:
http://www.rijksoverheid.(...)ls-woningcorporaties
In Amsterdam zijn het welhaast altijd woningen gelegen op erfpacht dus dat is dan al rap goedkoper = duurkoop.quote:Op maandag 13 januari 2014 01:06 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Ze zullen waarschijnlijk wel al die uitgeleefde krotten te koop zetten die toch al rijp voor de sloop zijn. Volgens mij is ook niet iedereen er even blij mee omdat de marktprijzen onder druk gezet kunnen worden.
Je vergeet een stukje:quote:Op zondag 12 januari 2014 22:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja zeker
leuke kortingen en met terugkoopgarantie
[..]
Wat betekent "korting terugbetalen"? Wie moet er dan betalen, en aan wie?quote:Zij kunnen een korting krijgen tot 25% op de waarde vrij van huur en gebruik, zonder verplichte waardedeling voor het geval de woning binnen 10 jaar wordt doorverkocht. Bij grotere kortingen is wel waardedeling verplicht. Ook moet nog altijd de korting boven de 10% worden terugbetaald.
aan de woningcorporatie lijkt me, maar in de praktijk zal dat echt nooit voorkomen, dan neem je als het moet, een stuk contant aanquote:Op maandag 13 januari 2014 08:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je vergeet een stukje:
[..]
Wat betekent "korting terugbetalen"? Wie moet er dan betalen, en aan wie?
Als ik bij AH een brood koop met 50 cent bonuskorting, en die bonuskorting moet worden terugbetaald, waar gaat dat dan heen?
Het goede moment van kopen zijn tijden waarin het slecht gaat en de huizenprijzen dalen.quote:Op zondag 12 januari 2014 16:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Maar we zitten in de lift volgens de belanghebbenden, nu is meer dan ooit een goed moment om te kopen, kopen, kopen
Als jij 30 jaar vooruit kan kijken.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:02 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik sta op het punt een huis te kopen, ben nu dus aan het rekenen. Wat vinden jullie van de volgende uitgangspunten:
Woningwaarde stijging over lange termijn (30 jaar) gelijk aan inflatie (2%), inkomensstijging ook gelijk aan inflatie genomen (ben starter, dus het lijkt me op zich conservatief).
Hiermee zou ik als ik zou kopen na 30 jaar ongeveer 65% meer vermogen (vrij vermogen + woningwaarde - hypotheek, dan dus nul) hebben dan wanneer ik blijf huren. Voor de huren ben ik ook uitgegaan van een stijging van 2% per jaar.
Kopen is volgens het sommetje na 5 jaar gunstiger dan huren voor m'n vermogen, maar dat gaat dan wel uit van de 2% stijging per jaar. Dat zal de eerste jaren waarschijnlijk lager/negatief zijn.
Mijn punt is: als je het moet ("terug")betalen is het geen korting maar een uitgestelde betaling oftewel lening. Oftewel een van de vele methoden om een hogere prijs dan de marktwaarde te kunnen vangen.quote:Op maandag 13 januari 2014 08:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
aan de woningcorporatie lijkt me, maar in de praktijk zal dat echt nooit voorkomen, dan neem je als het moet, een stuk contant aan
men bedoelt terugbetalen bij verkoop binnen tien jaarquote:Op maandag 13 januari 2014 10:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Mijn punt is: als je het moet ("terug")betalen is het geen korting maar een uitgestelde betaling oftewel lening. Oftewel een van de vele methoden om een hogere prijs dan de marktwaarde te kunnen vangen.
meestal tegen de prijs van kantoorgrond, maar die kunnen ze ook niet kwijt dus vandaar mogelijkquote:Op maandag 13 januari 2014 13:01 schreef arjan1112 het volgende:
Woonbron schijnt nu ineens goedkoper grond te krijgen van de gemeente rotterdam... kan aan mij liggen maar woningbouwverenigingen kregen grond toch altijd al goedkoper ?
http://www.volkskrant.nl/(...)gezinswoningen.dhtml
mensen boven de 60 hoeven geen hypotheek meer, ??quote:Op maandag 13 januari 2014 14:15 schreef Krisp het volgende:
Afgaande op het aantal aangevraagde hypotheken gaan we een hele magere maand januari tegemoet: http://www.hdn.nl/grafieken.
De meeste mensen boven de 60 verhuizen niet meer, of naar iets kleiners waar ze geen/nauwelijks hypotheek voor nodig hebben. Logisch: meestal verhuist iemand omdat hij een woning kan kopen die beter past bij zijn wensen.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mensen boven de 60 hoeven geen hypotheek meer, ??
Afgelost of gaan ze verkopen ??
men gaat dan vaak naar een recreatiewoning samen met een buitenlands verblijfquote:Op maandag 13 januari 2014 14:40 schreef Krisp het volgende:
[..]
De meeste mensen boven de 60 verhuizen niet meer, of naar iets kleiners waar ze geen/nauwelijks hypotheek voor nodig hebben. Logisch: meestal verhuist iemand omdat hij een woning kan kopen die beter past bij zijn wensen.
Het zijn wel rare weken zo begin januari.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:15 schreef Krisp het volgende:
Afgaande op het aantal aangevraagde hypotheken gaan we een hele magere maand januari tegemoet: http://www.hdn.nl/grafieken.
'Men' en 'vaak', kan je dit ook onderbouwen? Je roept dit heel vaak maar daar blijft het dan ook bij. Dus hoe kom je hierbij?quote:Op maandag 13 januari 2014 14:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men gaat dan vaak naar een recreatiewoning samen met een buitenlands verblijf
Klopt, het grootste deel wil gewoon blijven zitten waar ze zitten, of gaat hooguit wat kleiner wonen.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:47 schreef Krisp het volgende:
Dat zijn jouw woorden. Ik denk dat het eerder een (service)flat is. Overigens willen veel ouderen helemaal niet verhuizen, dus het aantal verhuisbewegingen zullen ook wel lager zijn.
Klopt, maar met nog drie weken te gaan en een voortzettende lijn (het gaat om aanvragen waarbij niet alles echt toegepast wordt) zie ik nog niet dat we de 10.550 van vorig jaar gaan halen.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het zijn wel rare weken zo begin januari.
Oei, dit is niet best voor de makelaars en Stef Blok.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:15 schreef Krisp het volgende:
Het is een lastige, ben je dan geen appels met peren aan het vergelijken? Wil je een zuivere vergelijking hebben dan moet je volgens mij dat getal van HDN voor januari vorig jaar weten.quote:Op maandag 13 januari 2014 15:17 schreef Krisp het volgende:
[..]
Klopt, maar met nog drie weken te gaan en een voortzettende lijn (het gaat om aanvragen waarbij niet alles echt toegepast wordt) zie ik nog niet dat we de 10.550 van vorig jaar gaan halen.
Eerst maar eens zien, dan geloven. De eerste weken van januari lijken me nou niet echt de weken waarin je ff een hypo aanvraagt. Bovendien opereren veel financiële instellingen in zulke weken ook op halve kracht.quote:Op maandag 13 januari 2014 15:17 schreef Krisp het volgende:
[..]
Klopt, maar met nog drie weken te gaan en een voortzettende lijn (het gaat om aanvragen waarbij niet alles echt toegepast wordt) zie ik nog niet dat we de 10.550 van vorig jaar gaan halen.
Dat is volkomen normaal, geef ze eens ongelijk....quote:Op maandag 13 januari 2014 16:34 schreef FrankElst het volgende:
Dit duidt erop dat kopers hiermee de verscherpte hypotheekregels hebben willen ontlopen.
Zucht. Het gebruik van "men" en "vaak" is redelijk vaag.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men gaat dan vaak naar een recreatiewoning samen met een buitenlands verblijf
Als je medio december een offerte aanvraagt krijg je dat amper nog voor elkaarquote:Op maandag 13 januari 2014 16:34 schreef FrankElst het volgende:
Dit duidt erop dat kopers hiermee de verscherpte hypotheekregels hebben willen ontlopen.
30 jaar vooruitkijken kan ik natuurlijk niet. De kans is zeker groot dat ik tussendoor een of meerdere keren verhuis. Maar zelfs dan is kopen denk ik gunstiger. Het zou alleen ongunstig zijn als ik binnen een jaar of 5 verhuis en als de huizenprijzen in die tijd nog hard zijn gedaald.quote:Op maandag 13 januari 2014 08:52 schreef sorcees het volgende:
[..]
Als jij 30 jaar vooruit kan kijken.
En als jij 30 jaar in dezelfde woning blijft wonen.
En als jij 30 jaar lang werk blijft houden.
En zo zijn er nog wel meer hypothetische aaannames te maken.
Maar het is zeker niet verkeert een beetje conservatief te denken, en niet het onderste uit de hypotheekkan te willen hebben.
Huizen blijven verkoopbaar, condities veranderen, mensen moeten nog steeds wonen, huren wordt duurder en er is nog steeds een struktureel woningen tekort.
Verder zitten er al een aantal jaren mensen in de startblokken/wachtkamer om een huis te kopen.
Verder veel succes met de aankoop, op de lange termijn zul je er geen spijt van krijgen mits.......
Maar 4x over de kop in 20 jaar zal ook niet meer gebeuren, je wordt niet meer slapende rijk.
Eigenlijk wel.quote:Op maandag 13 januari 2014 16:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is een lastige, ben je dan geen appels met peren aan het vergelijken? Wil je een zuivere vergelijking hebben dan moet je volgens mij dat getal van HDN voor januari vorig jaar weten.
Zeker omdat van offerteaanvraag tot vestiging van de hypotheekakte (het moment wat het kadaster registreert) zo maanden kan duren.
Er zullen voor januari meer offertes uit december werkelijkheid worden dan uit januari.
hihi.... voorbij de waarnemingshorizon ligt het herstel van de huizenmarktquote:Op zondag 12 januari 2014 19:48 schreef hpeopjes het volgende:
Kreeg het op de site van HDN ook nog niet zo voor elkaarquote:Op maandag 13 januari 2014 19:04 schreef Krisp het volgende:
[..]
Eigenlijk wel.Echter, ik heb van de HDN geen data van vorig jaar en van het kadaster geen data van deze week. Even zoeken dus.
Ach.... hij behoort tot het beste kabinet sinds WOII dus dat compenseert elkaar wel weer.quote:Op maandag 13 januari 2014 15:36 schreef FrankElst het volgende:
[..]
Oei, dit is niet best voor de makelaars en Stef Blok.
Ja gewoon 150.000 bieden kijken wat ze doen, niet te happig zijn.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:10 schreef satecl het volgende:
Ik ben van plan een appartement te kopen in Amsterdam. Hij staat net te koop voor +/- ¤ 180.000,-.
Kan je in Amsterdam ook dik onder de prijs zitten? Ik weet dat het buiten de Randstad wel zo is... Maar in Amsterdam heb ik daar geen idee van.
Oke. Ja, ik wil er uiteindelijk ¤ 167.000,- maximaal voor betalen. Daarom vroeg ik het me af. Het huis staat net te koop dus hoop daarom ook dat de prijs nog naar beneden kan.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:11 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Ja gewoon 150.000 bieden kijken wat ze doen, niet te happig zijn.
Wat is dat nou weer voor onzin? Of iemand een bod onder de vraagprijs accepteert ligt aan de persoonlijke omstandigheden van die persoon, niet van zijn locatie.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:10 schreef satecl het volgende:
Ik ben van plan een appartement te kopen in Amsterdam. Hij staat net te koop voor +/- ¤ 180.000,-.
Kan je in Amsterdam ook dik onder de prijs zitten? Ik weet dat het buiten de Randstad wel zo is... Maar in Amsterdam heb ik daar geen idee van.
Is volledig afhankelijk van wat je koopt, het valt mij op dat woningen die tegenwoordig op de markt komen wat realistischer geprijsd zijn. Mogelijk dat makelaars 'dromers' niet meer in hun assortiment willen opnemen.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:10 schreef satecl het volgende:
¤ 180.000,- is ook redelijk realistisch voor mijn gevoel. De appartementen eromheen staan namelijk ook een beetje voor die prijs te koop.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Is volledig afhankelijk van wat je koopt, het valt mij op dat woningen die tegenwoordig op de markt komen wat realistischer geprijsd zijn. Mogelijk dat makelaars 'dromers' niet meer in hun assortiment willen opnemen.
In de buurt waar ik woon is de werkeloosheid groter dan bijvoorbeeld in Amsterdam. Daarom dat er veel huis te koop staan hier. Je kan zo 20.000,- van de prijs afhalen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar wil je graag hier wonen...... Is dat makkelijk te doen hoor. Daarom mijn vraag.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor onzin? Of iemand een bod onder de vraagprijs accepteert ligt aan de persoonlijke omstandigheden van die persoon, niet van zijn locatie.
Oftewel ligt het aan de persoonlijke omstandigheden van de eigenaar van de woning. Als die gewoon eens wat anders wil zoeken en tijd zat heeft, ben jij uitgeluld met een lager bod. Heeft niets met de locatie te maken, bovendien is de vraagprijs ansich al afhankelijk van de locatie.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:16 schreef satecl het volgende:
In de buurt waar ik woon is de werkeloosheid groter dan bijvoorbeeld in Amsterdam. Daarom dat er veel huis te koop staan hier. Je kan zo 20.000,- van de prijs afhalen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar wil je graag hier wonen...... Is dat makkelijk te doen hoor. Daarom mijn vraag.
Waarvoor die appartementen te koop staan is minder interessant. Waarvoor ze verkocht worden is een betere indicator.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:16 schreef satecl het volgende:
¤ 180.000,- is ook redelijk realistisch voor mijn gevoel. De appartementen eromheen staan namelijk ook een beetje voor die prijs te koop.
In gebieden met een hogere werkgelegenheid zijn de inkomens gemiddeld ook hoger. Of dat nog steeds opgaat in de huidige economische omstandigheden durf ik niet langer als vanzelfsprekend aan te nemen. Maar als de kosten voor levensonderhoud hoger evenredig hoger zijn dan het salaris valt het voordeel grotendeels weg. Wat dan doorslag gevend kan zijn is de kans op werk. Persoonlijk zou ik me niet al te dood gaan werken voor de elite, je kan in dit land prima rond komen van een uitkering, tijd om kortingsbonnen uit te knippen heb je dan immers in overvloedquote:In de buurt waar ik woon is de werkeloosheid groter dan bijvoorbeeld in Amsterdam. Daarom dat er veel huis te koop staan hier. Je kan zo 20.000,- van de prijs afhalen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar wil je graag hier wonen...... Is dat makkelijk te doen hoor. Daarom mijn vraag.
Ik heb inmiddels de data wel: http://woningmarktcijfers(...)en-dan-vorige-maand/quote:Op maandag 13 januari 2014 19:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Kreeg het op de site van HDN ook nog niet zo voor elkaar. Denk dat je dit pas achteraf op elkaar kan leggen.
Een bekende van mij heeft zijn woning rap verkocht in Adam, recent, voor zo´n 10 procent beneden de vraagprijs.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:10 schreef satecl het volgende:
Mja, meer energie door een groter huis + stadsverwarming kun je niet je koophuis aanrekenen natuurlijk... Dat zou je als je dat huis zou gaan huren ook hebben...quote:Op maandag 13 januari 2014 21:56 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik ben voor de koopsituatie redelijk conservatief geweest. Ik heb de extra maandlasten - niet zijnde de hypotheek en EWF - met ¤300/maand hoger ingeschat dan huren. Dit zit in extra waterschap en gemeentelijke belastingen, meer energie (groter huis + stadsverwarming), onderhoud en extra woonverzekeringen. Alle bedragen komen uiteindelijk van de gemeentesite, waterschapsite, energieleverancier en de bank. Onderhoud heb ik op 1% vd woningwaarde per jaar geschat. Realistisch?
Een eventueel tweede inkomen, op termijn, is dat ook meengenomen?quote:Op maandag 13 januari 2014 22:01 schreef OngeschiktX het volgende:
Ook een interessante:
huurstijging = salarisstijging = inflatie = 2% & = huizenprijsdaling 2%
Woningwaarde halveert bijna, maar totaal eigen vermogen (dus incl woningwaarde) is bij huren en kopen bijna gelijk. Huis komt nooit onderwater in dit geval, al scheelt het een bepaalde periode niet veel.
Het is wel ongelooflijk gevoelig voor deze 4 parameters. Eigenlijk blijft het een grote gok.
Dat is het beste ja, op 1 inkomen. Maar ja, de meeste mensen die graag schreeuwen willen het liefste een huis dat voor hun alleen maar realiteit kan worden als ze op beide inkomens de hypotheek doen. Een huis op 1 inkomen vinden ze of te min, of dat krijgen ze gewoon niet rond op 1 salaris.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:59 schreef sorcees het volgende:
[..]
Een eventueel tweede inkomen, op termijn, is dat ook meengenomen?
Veiliger is natuurlijk rond te kunnen komen van 1 inkomen, erg conservatief maar wel lekker veilig gevoel.
Rekenen op en met uitkeringen is mij te veel koffiedik kijken, met elke 2 jaar gemiddeld een nieuwe regering.
quote:di 14 jan 2014, 10:18
Huizenverkoop Spanje verder gedaald
MADRID (AFN) - De huizenverkoop in Spanje is in november met 15,9 procent afgenomen in vergelijking met een jaar eerder, tot 21.847 woningen. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het Spaanse bureau voor de statistiek.
De verkoop van nieuwe huizen in Spanje daalde met ruim 22 procent en de verkoop van bestaande woningen nam met 10 procent af, aldus het statistiekbureau.
Een maand eerder ging de Spaanse woningverkoop nog met 10 procent omlaag
Iemand die er zo in zit en zo gevoelig is voor wat men vindt, die zit er wat mij betreft verkeerd in en geeft toe een een wel heel duur en luxe "gevoel".quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een huis op 1 inkomen vinden ze of te min.
Je wil ze de kost niet geven die zo redeneren. Moet beter/groter/mooier zijn dan wat je vrienden hebben en zo he. Hetzelfde geldt voor auto's etc. Dat dat ontzettende triest is ben ik met je eens, maar goed.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:30 schreef sorcees het volgende:
[..]
Iemand die er zo in zit en zo gevoelig is voor wat men vindt, die zit er wat mij betreft verkeerd in en geeft toe een een wel heel duur en luxe "gevoel".
Woonplezier zonder er voor krom te hoeven liggen zou de drijfveer moeten zijn.
quote:Op maandag 13 januari 2014 19:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
hihi.... voorbij de waarnemingshorizon ligt het herstel van de huizenmarkt![]()
Dankzij de 'Blok-belasting' gaan de woningcorporaties lekker niets meer doen op de nieuwbouwmarkt.
Dat zal volgens VVD logica dan wel moeten 'lijden' tot hogere vastgoedprijzen![]()
Ik wreef het van de week nog even bij zo'n ZZP in dat hij voor de VVD gestemd had. Want de VVD stond volgens hem voor werk![]()
Nee sukkel de VVD staat voor de banksters, de elite en de papieren maffia. Daar ben je als ZZP'er geen onderdeel van, dan ben je volgens de VVD gewoon voetvolk/collateral![]()
Toch wel knap dat die VVD'ers ontdekt hebben dat je gebruik kan maken van de ijdelheid van een grote groep Nederlanders die zich ondernemer durft te noemen maar eigenlijk gewoon tot de lijfeigenen behoren
Dat klopt. Ik ben m'n huidige woonsituatie aan het vergelijken met een huis dat ik op het oog heb, dus dan moet ik dat meenemen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 00:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mja, meer energie door een groter huis + stadsverwarming kun je niet je koophuis aanrekenen natuurlijk... Dat zou je als je dat huis zou gaan huren ook hebben...
Het is nieuwbouw, dus de eerste paar jaar zal het nauwlijks iets zijn. Maar omdat ik het over 30 jaar bekijk, wil ik het wel meenemen. Daarnaast is m'n huidige situatie bekend en een nieuwe situatie onbekend, vandaar wat conservatiever voor kopen. 192/maand van de 300 is onderhoud. De rest is belasting, verzekering en energie.quote:300,- per maand extra lijkt me wat overdone, tenzij je een woning die in slechte staat is gaat kopen. Ik ben per jaar (onderhoud niet meegerekend) aan extra belastingen hooguit 400,- kwijt.
Dan kom ik op ¤ 69120,- in een periode van 30 jaar aan onderhoud voor een nieuwbouwwoning. Lijkt me wat overkill, tenzij je zelf echt 3 linkerhanden hebt en werkelijk alles moet uitbesteden.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:28 schreef OngeschiktX het volgende:
Dat klopt. Ik ben m'n huidige woonsituatie aan het vergelijken met een huis dat ik op het oog heb, dus dan moet ik dat meenemen.
192/maand van de 300 is onderhoud. De rest is belasting, verzekering en energie.
Ik ga geen tweede baan meenemen voor een huis, zeker als dat niet hoeft. Of is dat niet wat je bedoelde?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:59 schreef sorcees het volgende:
[..]
Een eventueel tweede inkomen, op termijn, is dat ook meengenomen?
Veiliger is natuurlijk rond te kunnen komen van 1 inkomen, erg conservatief maar wel lekker veilig gevoel.
Rekenen op en met uitkeringen is mij te veel koffiedik kijken, met elke 2 jaar gemiddeld een nieuwe regering.
Voor onderhoudskosten zit er dus 192/maand in over de gehele looptijd.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 00:41 schreef Omentuva het volgende:
Ik denk dat de schattingen realistisch genoeg zijn. Misschien meer onderhoudskosten, maar ik denk ook dat de extra maandlasten erg hoog in zijn geschat. Hoe heb je de HRA erin verwerkt? 42 %-schijf?
Hoe zit het met huizenprijs = 0 %, huur/inflatie is gelijk (1,5 % of 2 %?) en salarisstijging is een nummer naar jouw keuze?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |