abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 8 januari 2014 @ 19:11:13 #1
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135243223
Het grote baktopic voor al je baksels, bakavonturen, bakvragen, bakpronkstukken en bakmisluksels. Maar natuurlijk ook voor alle baktips, bakrecepten en hier en daar een bakfiets.

We hebben het natuurlijk wel over taarten, cakes, koekjes en ander gebak.

Een aantal voorbeelden uit het vorige topic:









Aangevuld met wat van TS:




Game on!

[ Bericht 3% gewijzigd door djkoelkast op 08-01-2014 19:16:45 ]
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 8 januari 2014 @ 19:17:22 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_135243574
Sjongejonge, bakken is toch bakken :(
  Moderator woensdag 8 januari 2014 @ 19:19:42 #3
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135243699
Uit het vorige topic:

quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 19:01 schreef Uiltje90 het volgende:
hey ladies
een nieuw bakfreak meld zich! :D ben nog wel een beetje een n00bje, maar we hebben sinds kort een nieuwe oven en die moet ingewijd worden :P nu zie ik hier veel lekkere dingetjes voorbij komen, maar ik vraag me af van welke sites enz. jullie alle lekker recepten/baksels verzamelen?
Ik werk het liefste met oude kookboeken, daar zijn de recepten nog puur.
Als je de techniek onder de knie hebt kun je gaan experimenteren.
Tip: ga naar een kringloop en haal een kook/bakboek uit de jaren '80 of '90, veel meer dan 2 euro zal het niet kosten en je hebt veel betere basisrecepten dan je online kunt vinden.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_135244960
Ik ga voor dit weekend een appeltaart maken. Ik denk met amaretto erdoor. :9 Maar ik twijfel nog.
  Moderator woensdag 8 januari 2014 @ 20:06:50 #5
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135246386
quote:
14s.gif Op woensdag 8 januari 2014 19:41 schreef Myraela het volgende:
Ik ga voor dit weekend een appeltaart maken. Ik denk met amaretto erdoor. :9 Maar ik twijfel nog.
Zolang het niet van die hele goedkope is met heel veel 'aroma' kan het heel lekker zijn, zelfs in het deeg (of wat amandelpoeder meekneden in het kruimeldeeg).
Ik heb laatst appelflappen gemaakt met marsepein er in :9
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_135251301
Ik verveelde me een beetje net, dus ik bakte donkere chocoladekoekjes met zeezout.
Naar recept van Dorie Greenspan, en ze heten 'world peace cookies' O-)

Ik gebruikte dit recept als basis, maar dan met palmsuiker in plaats van lichtbruike basterdsuiker, en ik stopte er twee keer zoveel (grof) zeezout in:
http://smittenkitchen.com/blog/2007/01/in-which-world-peace-eludes-me/

O, en in plaats van drie uur in de koelkast stopte ik het deeg een half uur in de vriezer, want ik had geen geduld. *)

Telefoonfoto van een kwartier geleden:


En ja, de mijne zijn echt zo donker. Da's omdat ik een tijdje geleden zelf Oreo-koekjes wilde bakken en daarvoor had ik speciaal extrasuperdonker cacaopoeder besteld. Ik had nog over. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_135251528
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 20:06 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Zolang het niet van die hele goedkope is met heel veel 'aroma' kan het heel lekker zijn, zelfs in het deeg (of wat amandelpoeder meekneden in het kruimeldeeg).
Ik heb laatst appelflappen gemaakt met marsepein er in :9
Goedkope? Goedkope amaretto? Ik heb gewoon een fles Disaronno amaretto. Ik dacht dat het misschien wel lekker was om de rozijnen daarin een dagje te weken. Ik ben bang dat de vulling te nat word als ik er echt amaretto doorheen giet.
pi_135251529
Ik ga deze maand veel bakken omdat er allerlei gelegenheden zijn om dit te doen :D

Voor mijn verjaardag wil ik twee taarten maken, maar één van mijn gasten kan niet goed tegen tarwe en melkproducten. Ik weet niet zeker of dit komt door gluten en lactose, ze heeft het altijd alleen over tarwe en melk. Ze kan wel 'een beetje' hebben en wil best mee-eten, maar ik wil graag iets maken wat ze rustig kan hebben. Heeft iemand hier ideeën voor? Ik heb een keer een chocoladetaart met amandelmeel gemaakt, maar die was toch erg droog, en er zat flink wat boter in.

[ Bericht 2% gewijzigd door Xaryna op 08-01-2014 22:38:41 ]
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
  Moderator woensdag 8 januari 2014 @ 22:20:13 #9
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135253904
quote:
14s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:41 schreef Myraela het volgende:

[..]

Goedkope? Goedkope amaretto? Ik heb gewoon een fles Disaronno amaretto. Ik dacht dat het misschien wel lekker was om de rozijnen daarin een dagje te weken. Ik ben bang dat de vulling te nat word als ik er echt amaretto doorheen giet.
Ja, er is ook van die nep-amaretto. Dat is zeg maar amandellimonade met alcohol, daar wordt je taart niet lekker van.
Rozijnen er in weken werkt wel :Y
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 8 januari 2014 @ 23:44:08 #10
411738 Uiltje90
High up in a tree
pi_135258637
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 19:19 schreef djkoelkast het volgende:
Uit het vorige topic:

[..]

Ik werk het liefste met oude kookboeken, daar zijn de recepten nog puur.
Als je de techniek onder de knie hebt kun je gaan experimenteren.
Tip: ga naar een kringloop en haal een kook/bakboek uit de jaren '80 of '90, veel meer dan 2 euro zal het niet kosten en je hebt veel betere basisrecepten dan je online kunt vinden.
dat is een hele goede tip! thnx :) ga van de week de kringloop winkels hier eens even afstruinen :)
You only live once, but if you do it well, once will be enough
pi_135262309
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:41 schreef Xaryna het volgende:
Ik ga deze maand veel bakken omdat er allerlei gelegenheden zijn om dit te doen :D

Voor mijn verjaardag wil ik twee taarten maken, maar één van mijn gasten kan niet goed tegen tarwe en melkproducten. Ik weet niet zeker of dit komt door gluten en lactose, ze heeft het altijd alleen over tarwe en melk. Ze kan wel 'een beetje' hebben en wil best mee-eten, maar ik wil graag iets maken wat ze rustig kan hebben. Heeft iemand hier ideeën voor? Ik heb een keer een chocoladetaart met amandelmeel gemaakt, maar die was toch erg droog, en er zat flink wat boter in.
Als je googelt kun je bijvoorbeeld lactosevrije cupcakes vinden. Deze zijn echter wel met gewoon meel gemaakt, dus als het ook glutenvrij moet zijn, heb ik denk ik geen tips.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_135262445
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:41 schreef Xaryna het volgende:
Voor mijn verjaardag wil ik twee taarten maken, maar één van mijn gasten kan niet goed tegen tarwe en melkproducten. Ik weet niet zeker of dit komt door gluten en lactose, ze heeft het altijd alleen over tarwe en melk. Ze kan wel 'een beetje' hebben en wil best mee-eten, maar ik wil graag iets maken wat ze rustig kan hebben. Heeft iemand hier ideeën voor?
Ik bak en kook heel vaak veganistisch en/of glutenvrij, gewoon voor de variatie. Ik heb er dus wel wat ervaring mee. :) Zijn er specifieke soorten taarten die je zou willen maken? Wat vind je een lekker type taart? Of maakt het niet zoveel uit?
Let me see you stripped down to the bone
pi_135264013
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 07:10 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik bak en kook heel vaak veganistisch en/of glutenvrij, gewoon voor de variatie. Ik heb er dus wel wat ervaring mee. :) Zijn er specifieke soorten taarten die je zou willen maken? Wat vind je een lekker type taart? Of maakt het niet zoveel uit?
Ik maak zelf graag iets met fruit. Dan is het ook minder snel droog. Voor de 'gewone' taart, ga ik denk ik met chocolade in de weer en dan past een vruchtentaart daar ook goed bij. Ik moet helaas wel een beetje op het budget letten, dus dure vruchten als aardbeien in de winter gaat 'm niet worden. :@
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 10:09:48 #14
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135264888
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:41 schreef Xaryna het volgende:
Ik ga deze maand veel bakken omdat er allerlei gelegenheden zijn om dit te doen :D

Voor mijn verjaardag wil ik twee taarten maken, maar één van mijn gasten kan niet goed tegen tarwe en melkproducten. Ik weet niet zeker of dit komt door gluten en lactose, ze heeft het altijd alleen over tarwe en melk. Ze kan wel 'een beetje' hebben en wil best mee-eten, maar ik wil graag iets maken wat ze rustig kan hebben. Heeft iemand hier ideeën voor? Ik heb een keer een chocoladetaart met amandelmeel gemaakt, maar die was toch erg droog, en er zat flink wat boter in.
Boter kun je vervangen voor kokosolie, daar zit alleen helemaal geen smaak aan, dus je moet wel iets extra's met de rest van je recept doen.
Als het een tarwe-allergie is kun je spelt gebruiken (1 op 1 vervangen, dus 500g bloem = 500g speltbloem). Is het een glutenintolerantie dan moet je naar de alternatieve melen als rijstmeel, maismeel, tapiocameel.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † donderdag 9 januari 2014 @ 10:51:33 #15
91830 MaximusTG
pi_135265920
Daar zou ik toch mee oppassen, omdat de benaming speltmeel/bloem niet beschermd is, en tot wel 50% uit tarwebloem kan bestaan.
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 11:05:31 #16
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135266352
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 10:51 schreef MaximusTG het volgende:
Daar zou ik toch mee oppassen, omdat de benaming speltmeel/bloem niet beschermd is, en tot wel 50% uit tarwebloem kan bestaan.
Je moet natuurlijk wel 100% spelt nemen dan. Ik importeer het meestal uit Engeland, maar in reformwinkels kun je ook spelt vinden die 100% spelt is.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_135268379
Ik zou in plaats van boter plantaardige margarine gebruiken. Wel even goed de ingrediëntenlijst lezen in de winkel, want veel soorten plantaardige margarine zijn niet helemaal melkvrij.
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 12:18:55 #18
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135268565
Margarine bestaat voor een groot deel uit water, dus beter van niet.
Ook zit er vaak gehard vet in en andere onzintoevoegingen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_135268713
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 10:09 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Boter kun je vervangen voor kokosolie, daar zit alleen helemaal geen smaak aan, dus je moet wel iets extra's met de rest van je recept doen.
Als het een tarwe-allergie is kun je spelt gebruiken (1 op 1 vervangen, dus 500g bloem = 500g speltbloem). Is het een glutenintolerantie dan moet je naar de alternatieve melen als rijstmeel, maismeel, tapiocameel.
Dat speltmeel, heeft dat nog eigenschappen waar ik op zou moeten letten? Smaak of heel vullend oid?
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 12:34:30 #20
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135269067
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:23 schreef Xaryna het volgende:

[..]

Dat speltmeel, heeft dat nog eigenschappen waar ik op zou moeten letten? Smaak of heel vullend oid?
Als je speltbloem gebruikt (dus niet volkoren) dan kun je het precies gebruiken als tarwebloem, er zit ook geen heel andere smaak aan en het gedraagt zich ook hetzelfde als tarwebloem.
Alleen bij brood moet je opletten dat het minder in de hoogte rijst.



Dit is dus 'licht volkoren' ofwel gebuild, dat maakt het wat zwaarder. Je zou het ook kunnen zeven om zo zo veel mogelijk de zemelen er uit te halen.



Deze is echt zo wit als witte bloem. Deze heb ik zelf in de kast staan naast de volkorenvariant.

Maar wees er zeker van dat het een tarwe-allergie is en geen glutenintolerantie, want ook in spelt zitten gluten. Zelfs meer dan in tarwe, alleen zijn ze anders opgebouwd en daarom hebben mensen met een tarwe-allergie meestal geen last van spelt, mits 100% spelt.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_135270155
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:18 schreef djkoelkast het volgende:
Margarine bestaat voor een groot deel uit water, dus beter van niet.
Ook zit er vaak gehard vet in en andere onzintoevoegingen.
Echt? Ik heb nog nooit problemen gehad met cake of zoet brood bakken met margarine. Maar als ik nog eens mensen die melkvrij eten op bezoek krijg zal ik de kokosolie eens proberen.
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 13:23:12 #22
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135270747
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:08 schreef Mry het volgende:

[..]

Echt? Ik heb nog nooit problemen gehad met cake of zoet brood bakken met margarine. Maar als ik nog eens mensen die melkvrij eten op bezoek krijg zal ik de kokosolie eens proberen.
Margarine is sowieso gewoon bende, kijk maar eens wat er in zit, het slaat helemaal nergens op.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_135276695
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:34 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Als je speltbloem gebruikt (dus niet volkoren) dan kun je het precies gebruiken als tarwebloem, er zit ook geen heel andere smaak aan en het gedraagt zich ook hetzelfde als tarwebloem.
Alleen bij brood moet je opletten dat het minder in de hoogte rijst.

[ afbeelding ]

Dit is dus 'licht volkoren' ofwel gebuild, dat maakt het wat zwaarder. Je zou het ook kunnen zeven om zo zo veel mogelijk de zemelen er uit te halen.

[ afbeelding ]

Deze is echt zo wit als witte bloem. Deze heb ik zelf in de kast staan naast de volkorenvariant.

Maar wees er zeker van dat het een tarwe-allergie is en geen glutenintolerantie, want ook in spelt zitten gluten. Zelfs meer dan in tarwe, alleen zijn ze anders opgebouwd en daarom hebben mensen met een tarwe-allergie meestal geen last van spelt, mits 100% spelt.
Nou ja, het is niet alsof ze er ontzettend last van heeft (ze wil ook niet dat ik er rekening mee houdt en gaat gewoon mee-eten en dan een dagje last van de buik hebben, zegt ze) maar ik vind het zelf leuk om te proberen. Ik weet dat ze wel speltbrood eet, en het kan merken als een speltbrood niet 100% spelt is. Dus vandaar de speltbloem ;)

Dank je wel!
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 15:58:27 #24
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135276972
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:52 schreef Xaryna het volgende:

[..]

Nou ja, het is niet alsof ze er ontzettend last van heeft (ze wil ook niet dat ik er rekening mee houdt en gaat gewoon mee-eten en dan een dagje last van de buik hebben, zegt ze) maar ik vind het zelf leuk om te proberen. Ik weet dat ze wel speltbrood eet, en het kan merken als een speltbrood niet 100% spelt is. Dus vandaar de speltbloem ;)

Dank je wel!
Ik bak alles met spelt. Speltappeltaart, speltamandelstaaf (het bladerdeeg maak ik dan van spelt), speltpannenkoeken, speltcakes, speltoliebollen, alles wat ik heb geprobeerd is buitengewoon goed gelukt.
Ik gebruik meestal 90% witte speltbloem en 10% volkoren speltmeel.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_135351318
Heeft iemand voor mij een goed/lekker recept voor luchtige cake (ik wil er citroenrasp doorheen gooien voor een frisse smaak).

het liefst voor zo een langwerpige bakblik. We gaan vanavond naar vrienden.. en die lusten meestal simpele cakes zonder al teveel poespas eromheen..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')