Ik ben Nederlander en ik woon in het land Colombia. Daarnaast reis ik door heel Latijns-Amerika. Hoe staat dat precies in verband met natiestaten?quote:Op zondag 12 januari 2014 21:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je wel gelooft in de natiestaat, hoe kijk je dan tegen jezelf in Colombia aan?
Frankrijk en Duitsland leven niet in vrede door de EU, zelfs niet door de EEG, maar vanwege de schaamte van Duitsland ooit nog zo oorlog te voeren (geen land zo pacifistisch als dat land) en de opbouw in beide landen.quote:Op zondag 12 januari 2014 21:26 schreef MouzurX het volgende:
Altijd ook maar weer die valse dilemma's door Eurofielen.
Het is of oorlog of de EU zoals het nu is (een corrupte ondemocratische rotzooi)
Via de vraag bij welke groep je je het meest betrokken voelt. De buurt waar je woont? De Colombianen? Iedereen van je beroepsgroep of sociale klasse, waar ook ter wereld? Nederlanders in Nederland?quote:Op zondag 12 januari 2014 21:26 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik ben Nederlander en ik woon in het land Colombia. Daarnaast reis ik door heel Latijns-Amerika. Hoe staat dat precies in verband met natiestaten?
Is dat van belang?quote:Op zondag 12 januari 2014 21:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Via de vraag bij welke groep je je het meest betrokken voelt. De buurt waar je woont? De Colombianen? Iedereen van je beroepsgroep of sociale klasse, waar ook ter wereld? Nederlanders in Nederland?
Als je jezelf als uitzondering ziet, dan is het niet van belang nee.quote:Op zondag 12 januari 2014 21:33 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Is dat van belang?
In Europa voelen de meeste mensen zich betrokken bij hun omgeving, hun streek/stad en land. Daarnaast heb je wat mensen die net als ik makkelijk aarden en in het buitenland wonen -jijzelf-.
Natuurlijk is er óók een nationale identiteit. Maar ik denk niet dat die boven alles staat en zou moeten staan. Dat idee vind ik net zo fout als het eurofiele idee dat nationale identiteiten moeten worden vernietigd en er een "Europa van de regio's" moet komen, wat óók fout is.quote:De EUrofiel zegt: We moeten naar een federaal Europa, waarin natiestaten niet meer bestaan.
Er gaan dingen fout, en de Brusselse topambtenaren zijn inderdaad vaak arrogant en daarmee nogal contraproductief als het om de publieke opinie gaat. Absoluut.quote:Als dat idee goed gemarket was, met een visie, een plan, dan was het best redelijk aangeslagen denk ik. Zoals het nu door de strotten van iedereen gedouwd wordt, eh, niet echt, wel?
Iedereen is anders. Zo heb je Polen in Hongarije, en Hongaren in Polen. De een voelt zich meer Pools en de ander Hongaars. Sja. De EU-gedachte is: die mensen zijn Europeaan. Eh ja, óók. Maar eerst je lokale/regionale identiteit. Denk jij dat de hele wereld zo leeft als jij of ik?quote:Op zondag 12 januari 2014 21:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je jezelf als uitzondering ziet, dan is het niet van belang nee.![]()
Jij stelt dus dat jij het idee wat door de meerderheid van de bevolking wordt gedragen "fout" is? Lekker is dat, dat is precies de basis van de weerzin tegen de EU van verreweg de meeste mensen. Mensen hun meest basale concept, dat van je nationaliteit, beschuldigen van "fout", walgelijk, serieus.quote:Natuurlijk is er óók een nationale identiteit. Maar ik denk niet dat die boven alles staat en zou moeten staan. Dat idee vind ik net zo fout als het eurofiele idee dat nationale identiteiten moeten worden vernietigd en er een "Europa van de regio's" moet komen, wat óók fout is.
Het hele idee is zo rot als een mispel (laatst gegeten op Curacao, vreemde smaak, ik kocht hem vanwege deze uitdrukkingquote:Er gaan dingen fout, en de Brusselse topambtenaren zijn inderdaad vaak arrogant en daarmee nogal contraproductief als het om de publieke opinie gaat. Absoluut.
Mwah, als je zo hoort hoe veel Catalanen en Schotten de dingen zien (of Linkse_Boomknuffelaar), dan denk ik dat je het iets te gemakkelijk aanneemt dat bijna iedereen de nationale identiteit op plek één zet.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jij stelt dus dat jij het idee wat door de meerderheid van de bevolking wordt gedragen "fout" is? Lekker is dat, dat is precies de basis van de weerzin tegen de EU van verreweg de meeste mensen. Mensen hun meest basale concept, dat van je nationaliteit, beschuldigen van "fout", walgelijk, serieus.
Kijk alleen de verscheidenheid in talen al. Die gaat alleen maar afnemen, terwijl nu al zeldzame talen gevaar lopen. Lijkt me niet dat jij dat graag ziet verdwijnen, wel?
De regionale identiteit dan. Jij denkt dat die met de EU meeer aandacht krijgt?? Serieus? Nóg een laag ambtenaartjes eroverheen die geen bal weten wat er speelt in de samenleving?quote:Op zondag 12 januari 2014 22:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Mwah, als je zo hoort hoe veel Catalanen en Schotten de dingen zien (of Linkse_Boomknuffelaar), dan denk ik dat je het iets te gemakkelijk aanneemt dat bijna iedereen de nationale identiteit op plek één zet.
Eh, ja? De EU wordt vaak een neoliberale droom genoemd, maar zoals ik al zei is het "Europa van de regio's" net zo goed iets eurofiels. Letterlijk het halve EU-budget gaat nota bene naar beleid gericht op regio's.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:15 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De regionale identiteit dan. Jij denkt dat die met de EU meeer aandacht krijgt?? Serieus? Nóg een laag ambtenaartjes eroverheen die geen bal weten wat er speelt in de samenleving?
De EU omdat anders de Friezen zo bedreigd worden... ja, nee, daar doen we het voor.
En dan? gewoon uitstel van executie, denk ik.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dan? Die zitten dan gezellig met hun clubje droeftoeters boos te doen in Brussel en Straatsburg (want ze hebben tegen het stoppen van dat circus gestemd). Maar wat gaan ze voor elkaar krijgen? En hoe?
Volgens mij willen ze dat wel graag doen binnen de EU.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:25 schreef Igen het volgende:
(Dat Schotland en Catalonië zo nodig onafhankelijk willen worden is dan wel weer een teken dat het EU-beleid ook niet het wondermiddel is wat sommigen beweren)
- Het is nooit de meerderheid die bepaalt, altijd maar weer een zeer lage opkomstpercentage.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar wat is er dan zo ondemocratisch aan die EP verkiezingen?
quote:Op zondag 12 januari 2014 18:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar wat is er dan zo ondemocratisch aan die EP verkiezingen?
Het lijkt op een soort beest/machine/monster, die niet meer te stoppen is. Maar ook de pro-EU partijen in NL lijken eigenlijk totaal geen macht te hebben om het EP ook maar ergens naar toe te sturen.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het lijkt mij de vraag wat er wel democratisch aan is, gezien het feit dat de stembuisuitslag net zoals de vorigen geen enkel verschil gaat maken.
Je vergeet nog de zetelverhouding per land. Dat is natuurlijke hartstikke scheef, want als het over de belangen van bv Duitsland gaat, heeft Duitsland ook de meeste invloed omdat ze de meeste zetels hebben. Ieder land moet gewoon evenveel zetels krijgen.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:43 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
- Het is nooit de meerderheid die bepaalt, altijd maar weer een zeer lage opkomstpercentage.
- Het volk heeft nooit kunnen voor of tegen de komst van het EP kunnen stemmen
- Het gaat in NL om een groepje voor de EP, maar in het EP, zijn ze niks. Enkel een paar grote fracties, die overigens ook gekozen zijn door de minderheid.
- kiesdrempel is ook lekker hoog. Maarja of dat dan nog iets uitmaakt.
- gevoelige onderwerpen in het EP, gaan altijd buiten de verkiezingen om
- het leeft gewoon echt niet bij de meerderheid van de bevolking.
en
- het zijn nationale verkiezingen ipv internationale. Mensen kunnen alleen maar op hun nationale keuze stemmen, terwijl de EU toch echt internationaal is. Waarom kan ik dus niet op een Duitse of Britse partij stemmen? Kon ik maar op Nigel Farage stemmen. Dan pas zien we wie echt de meeste stemmen gaat krijgen. We gaan toch ook niet Tweede Kamerverkiezingen houden bestaande uit allemaal lokale gemeenteraadspartijen en vervolgens alle winnaars in een grote loods dumpen om het land te besturen? Toch doen we dit wel met de EU.
-
quote:Op zondag 12 januari 2014 22:25 schreef Igen het volgende:
(Dat Schotland en Catalonië zo nodig onafhankelijk willen worden is dan wel weer een teken dat het EU-beleid ook niet het wondermiddel is wat sommigen beweren)
Volgens mij is dat meer een bewijs dat een verenigde staten van een groep landen die geen binding met elkaar hebben, nooit zal kunnen plaatsvinden en dat mensen altijd onafhankelijk willen zijn in een regio waar ze zich verbonden voelen met een bepaalde groep. Het is ook een bewijs dat er altijd een onderdrukker zal zijn wanneer men een groep landen probeert te verenigen en een (of meerdere) onderdrukten.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:38 schreef 99.999 het volgende:
Volgens mij willen ze dat wel graag doen binnen de EU.
Ja ik wist dat er meer was, maar kwam er zo snel niet opquote:Op zondag 12 januari 2014 23:02 schreef editoor het volgende:
[..]
Je vergeet nog de zetelverhouding per land. Dat is natuurlijke hartstikke scheef, want als het over de belangen van bv Duitsland gaat, heeft Duitsland ook de meeste invloed omdat ze de meeste zetels hebben.
Ehm, nou dus niet!quote:Ieder land moet gewoon evenveel zetels krijgen.
Ik zie daar geen alternatief staan op het punt van aantal zetels per land?quote:Op zondag 12 januari 2014 23:10 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Ehm, nou dus niet!
Lees mijn vorige reactie nog maar een x
Sorry, ik reageer meer dan ik dachtquote:Op zondag 12 januari 2014 23:17 schreef editoor het volgende:
[..]
Ik zie daar geen alternatief staan op het punt van aantal zetels per land?
quote:Op zondag 12 januari 2014 22:43 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
- het zijn nationale verkiezingen ipv internationale. Mensen kunnen alleen maar op hun nationale keuze stemmen, terwijl de EU toch echt internationaal is. Waarom kan ik dus niet op een Duitse of Britse partij stemmen? Kon ik maar op Nigel Farage stemmen. Dan pas zien we wie echt de meeste stemmen gaat krijgen. We gaan toch ook niet Tweede Kamerverkiezingen houden bestaande uit allemaal lokale gemeenteraadspartijen en vervolgens alle winnaars in een grote loods dumpen om het land te besturen? Toch doen we dit wel met de EU.
Het grote nadeel is dat de verhoudingen per land nog schever kunnen staan, dan dat het nu al is. Dat lijkt mij geen gewenste uitkomst. Ik sta er nog steeds achter dat elk land evenveel zetels krijgt.quote:Op zondag 12 januari 2014 23:20 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Sorry, ik reageer meer dan ik dacht
Deze bedoelde ik
[..]
ja het kan ook, maar blijft nog steeds van den zotte, maarja alles beter dan wat het nu isquote:Op zondag 12 januari 2014 23:25 schreef editoor het volgende:
[..]
Het grote nadeel is dat de verhoudingen per land nog schever kunnen staan, dan dat het nu al is. Dat lijkt mij geen gewenste uitkomst. Ik sta er nog steeds achter dat elk land evenveel zetels krijgt.
Nederland heeft 4 keer zo weinig te zeggen over Europese regels dan een Duitsland of een Frankrijk. Dat moet toch echt anders.quote:Op zondag 12 januari 2014 23:26 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
ja het kan ook, maar blijft nog steeds van den zotte, maarja alles beter dan wat het nu is
Maar dat zou betekenen dat je heel veel oostbloklanden of landen aan de middellandse zee ook meer macht wil geven? Ik niet iig.quote:Op zondag 12 januari 2014 23:28 schreef editoor het volgende:
[..]
Nederland heeft 4 keer zo weinig te zeggen over Europese regels dan een Duitsland of een Frankrijk. Dat moet toch echt anders.
Wat nou als we de zetels verdelen op basis van BNP per inwoner. Dan hebben de Oostbloklanden minder macht zoals je dat graag ziet.quote:Op zondag 12 januari 2014 23:33 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Maar dat zou betekenen dat je heel veel oostbloklanden of landen aan de middellandse zee ook meer macht wil geven? Ik niet iig.
Bovendien wil ik helemaal niet op landen stemmen, maar partijen/mensen. We stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen ook op partijen/mensen en niet op dorpen/steden/provincies.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |