Nou ja, de mens is het enige dier dat in staat is zowat alle andere dieren uit te roeien, inclusief zichzelf. Virussen en bacteriën beschouw ik hier even niet als dieren.quote:Op donderdag 9 januari 2014 15:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit komt toch op me over als antropocentrisme.
De voedselketen is een cyclus. Welk deel van die cirkel je 'de top' noemt is een kwestie van smaak. Een cirkel heeft helemaal geen top. En als je rangschikt van klein naar groot (is dat objectief?) dan staat een wolf net zoveel bovenaan die keten als een mens.
En gevaarlijkste? Gevaarlijk voor wie / wat? In elk geval niet gevaarlijk voor muggen, kakkerlakken en griepvirussen. Dus ook dat lijkt me niet geheel objectief.
Kakkerlakken uitroeien gaat ons echt niet lukken hoor. Die zouden zelfs een atoomoorlog nog kunnen overleven.quote:Op donderdag 9 januari 2014 15:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nou ja, de mens is het enige dier dat in staat is alle andere dieren uit te roeien, inclusief zichzelf.
Een cirkel uitleggen als een pyramide met 'toevallig' de mens 'on top' lijkt me nu het toppunt van antropocentrisme.quote:Op donderdag 9 januari 2014 15:55 schreef hoatzin het volgende:
De voedselketen is inderdaad een cirkel, maar ook een soort piramide. Met een top...
Toevallig? Ja de mens heeft de grootste hersenen. Op dit moment. Dat is natuurlijk niet altijd zo geweest en het zal misschien niet altijd zo blijven. Ik zie de mens niet als absoluut middelpunt van het bestaan of zoiets.quote:Op donderdag 9 januari 2014 15:57 schreef Molurus het volgende:
Een cirkel uitleggen als een pyramide met 'toevallig' de mens 'on top' lijkt me nu het toppunt van antropocentrisme
Ten eerste zijn het helemaal niet de grootste hersenen. Bij walvissen kunnen die uitgroeien tot 8 kg.quote:Op donderdag 9 januari 2014 16:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Toevallig? Ja de mens heeft de grootste hersenen. Op dit moment. Dat is natuurlijk niet altijd zo geweest en het zal misschien niet altijd zo blijven. Ik zie de mens niet als absoluut middelpunt van het bestaan of zoiets.
Sneller lijkt me sterk.quote:Op donderdag 9 januari 2014 15:49 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Vergassen met stikstof? Goedkoop en schijnt pijnloos en snel te gaan.
Stuk humanergallusser in elk geval dan de hakselaar.
Kom, lees mijn openingspost nogmaals. Probeer dat kernpunt te vinden. Ik weet zeker dat je het zal lukken (het is 1 woord in de post, slechts 1 woord).quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:32 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Eentje die weet dat er veel kip en ei gegeten wordt
of ben je veganist?
[..]
Doden dieren vind ik geen punt. Dat is inherent aan onze maatschappij. Meeste doden vindt plaats vanwege hun vlees. Dit is slechts tijdelijk, in de toekomst zal dat niet meer gebeuren. Daarom kan ik mee leven.quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:45 schreef Molurus het volgende:
Ik begrijp de verontwaardiging van TS. Aan de andere kant negeert hij 1 belangrijk vraagstuk:
Wat zijn de criteria voor verontwaardiging? Ik mag toch aannemen dat TS er geen moeite mee heeft een mug dood te meppen, wat toch ook een 'levend wezentje' is.
Waar ligt de grens? Op basis van welke eigenschappen van levende wezentjes hebben wij ethische / morele verantwoordelijkheid?
Je geeft al aan dat je punt niet sterk is: natuur.quote:Op woensdag 8 januari 2014 12:06 schreef vaarsuvius het volgende:
TS moet meer David Attenborough docs gaan kijken. Bij de meeste diersoorten gaat 90-99% van het nageslacht als baby al dood. Zoogdieren zijn eigenlijk een uitzondering.
Hiermee wil ik niet het wangedrag van de mens goedpraten. Wel even aangeven dat de neefjes van die kuikens in de natuur ook snel aan hun eind komen. Nooit mama eend gezien met 12 kuikentjes, toen nog 9, toen nog 8, toen nog 6, toen nog 4? en tenslotte zie je er 3 groot worden....
Ik pikte een voorbeeld van moreel verwerpelijk gedrag tegen dieren uit. In een democratie anno 2014 kan zulk barbaars gedrag niet.quote:Op donderdag 9 januari 2014 14:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ja hoor het gaat weer eens om lieve knuffelbare kuikentjes...![]()
Waar maak je je druk om? Die beestjes zijn in een ogenblik dood. Heel wat anders dan die miljarden vissen bijvoorbeeld, die jaarlijks langzaam door verstikking om het leven komen. Maak je je daar ook zo druk om?![]()
Denk even na voordat je iets post.
Je hebt het door.quote:Op donderdag 9 januari 2014 14:10 schreef Abed het volgende:
[..]
Verschil is dat wij het bewustzijn hebben om op een andere manier met de natuur om te springen.
Je hebt het niet door.quote:Op donderdag 9 januari 2014 15:47 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Hier, een micro(nano?)-holocaust (echt, die titel)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dan valt het ethische ook wel mee, behalve dat gas mij toch beter lijkt. Zonder de mens hadden die dieren voor wie het diervoer is dus geen eten!quote:Op donderdag 9 januari 2014 15:30 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ze worden tot hoogwaardig diervoer vermalen. Hoe dan ook komen ze in de voedselkringloop terecht. Ze sterven dus niet voor niets.
De mens is ook onderdeel van de natuur, en van nature omnivoor. En nogmaals ik herhaal: Dat praat geen wangedrag van ons goed.quote:Op donderdag 9 januari 2014 16:43 schreef Samuray13 het volgende:
[..]
Je geeft al aan dat je punt niet sterk is: natuur.
Het verschil tussen natuur en ons is dat we moreel besef hebben. We weten diep van binnen dat je iets weerloos niet in gehaktmolens hoort te kieperen (afgezien van kille psychopaten onder ons dan).
Dit los van het feit dat in de natuur dieren moeten doden om te overleven. Als ze niet doden sterven ze. Bij de mens is dat niet het geval (mens kan aan voedsel komen zonder te hoeven doden).
Andere mensen vooralquote:Op donderdag 9 januari 2014 15:44 schreef Molurus het volgende:
En gevaarlijkste? Gevaarlijk voor wie / wat?
mwa zo'n hakselaar ziet er niet uit alsof die kuikens daar langer dan luttele seconden in overleven dus met het leed dat ie veroorzaakt valt het denk ik wel meequote:Op donderdag 9 januari 2014 15:49 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Vergassen met stikstof? Goedkoop en schijnt pijnloos en snel te gaan.
Stuk humanergallusser in elk geval dan de hakselaar.
Leg het vooral niet uit. Stel je voor dat je mensen overtuigd!quote:
Je hebt wel een rotsvast vertrouwen in de productie van kunstvlees.quote:Op donderdag 9 januari 2014 16:39 schreef Samuray13 het volgende:
[..]
Doden dieren vind ik geen punt. Dat is inherent aan onze maatschappij. Meeste doden vindt plaats vanwege hun vlees. Dit is slechts tijdelijk, in de toekomst zal dat niet meer gebeuren. Daarom kan ik mee leven.
Schadelijk... schadelijk... je houdt er op zijn best een bultje aan over, en daar krijgt die mug de doodstraf voor. Bovendien zijn het alleen de vrouwelijke muggen die prikken.quote:Op donderdag 9 januari 2014 16:39 schreef Samuray13 het volgende:
De grens van doden zou in gevallen zoals een mug schadelijkheid moeten zijn. Of het je schade of letsel berokkend. Een mug is schadelijk, dan doden geen punt.
Bij nader inzien was het zeer onwaarschijnlijk dat iemand vuurwerk in het achterwerk van die kat heeft gestopt. Wat er precies is gebeurd met die kat is onduidelijk. Laat niet weg dat dat een drama was.quote:Op donderdag 9 januari 2014 16:39 schreef Samuray13 het volgende:
Het kieperen van levende wezens in gehaktmolens is crimineel en moreel verwerpelijk. Vergelijkbaar met konijnen levend de vacht afstropen of anaal elektrocuteren voor hun vacht zoals bij pelsdieren plaatsvindt.
Dat hoort niet plaats te vinden, zoals men een kat met vuurwerk in zijn achterwerk ombrengt.
Dus dat zou je wel ok vinden, die kuikens eerst doden? En op wat voor manier zou dat volgens jou moeten gebeuren?quote:Op donderdag 9 januari 2014 16:39 schreef Samuray13 het volgende:
Als het kostbaar zou zijn om deze kuikentjes eerst te doden, dan dien je te stoppen met die branche.
In deze gebieden (nog) wel ja.. In meer tropische gebieden zorgen muggen voor de verspreiding van vele potentieel dodelijke ziektenquote:Op donderdag 9 januari 2014 19:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Schadelijk... schadelijk... je houdt er op zijn best een bultje aan over, en daar krijgt die mug de doodstraf voor. Bovendien zijn het alleen de vrouwelijke muggen die prikken.
Dan nog is een mug doodmeppen in het kader van 'preventieve maatregelen' totaal zinloos. Het is een beetje alsof je griep en aids probeert te bestrijden door menselijke dragers daarvan te vermoorden. Je bereikt veel meer met een hor en middeltjes zoals deet. (Of resp. sinaasappelsap en condooms.)quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:28 schreef Casiotone het volgende:
[..]
In deze gebieden (nog) wel ja.. In meer tropische gebieden zorgen muggen voor de verspreiding van vele potentieel dodelijke ziekten
Maar ook daar heeft doodslaan weinig zin. Zorgen dat ze niet bij je kunnen komen/willen bijten werkt beter. Dat of genocide, maar dat blijkt maar matig te werken.quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:28 schreef Casiotone het volgende:
[..]
In deze gebieden (nog) wel ja.. In meer tropische gebieden zorgen muggen voor de verspreiding van vele potentieel dodelijke ziekten
Ik dood ook geen dieren wanneer dat niet nodig is. Laat niet weg dat er voor mij een groot verschil zit tussen per ongeluk op een mier stappen en per ongeluk op een muis stappen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar ook daar heeft doodslaan weinig zin. Zorgen dat ze niet bij je kunnen komen/willen bijten werkt beter. Dat of genocide, maar dat blijkt maar matig te werken.
Ik ben blijkbaar best een raar mens, heb geen mierenlokdoosjes, sla geen muggen dood(heb wel een hor en als het bar en boos is waar ik ben deet om me mee in te smeren), spinnen zet ik met zorg buiten. Vind het niet echt nodig die dieren te doden.
In Nederland zijn muggen in elk geval, buiten mensen met een extreme allergische reactie, zo goed als onschadelijk. Een bultje is voor mij niet voldoende voor de doodstraf.quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:39 schreef Casiotone het volgende:
Maar zeggen dat muggen onschadelijk zijn is met het oog op de ziektes die ze kunnen overbrengen niet juist imo
Vind het niet raar hoor, ik ben ook zo (voor muggen die me zoemend wakker houden 's nachts maak ik een uitzondering, maar daar heb ik thuis nooit last van, wel af en toe op vakantie)quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:36 schreef erodome het volgende:
Ik ben blijkbaar best een raar mens, heb geen mierenlokdoosjes, sla geen muggen dood(heb wel een hor en als het bar en boos is waar ik ben deet om me mee in te smeren), spinnen zet ik met zorg buiten. Vind het niet echt nodig die dieren te doden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |