abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 januari 2014 @ 15:55:02 #51
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135276789
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit komt toch op me over als antropocentrisme.

De voedselketen is een cyclus. Welk deel van die cirkel je 'de top' noemt is een kwestie van smaak. Een cirkel heeft helemaal geen top. En als je rangschikt van klein naar groot (is dat objectief?) dan staat een wolf net zoveel bovenaan die keten als een mens.

En gevaarlijkste? Gevaarlijk voor wie / wat? In elk geval niet gevaarlijk voor muggen, kakkerlakken en griepvirussen. Dus ook dat lijkt me niet geheel objectief.
Nou ja, de mens is het enige dier dat in staat is zowat alle andere dieren uit te roeien, inclusief zichzelf. Virussen en bacteriën beschouw ik hier even niet als dieren.

Niet echt iets om je op de borst te slaan maar het feit ligt er.

De voedselketen is inderdaad een cirkel, maar ook een soort piramide. Met een top...
pi_135276902
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:55 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nou ja, de mens is het enige dier dat in staat is alle andere dieren uit te roeien, inclusief zichzelf.
Kakkerlakken uitroeien gaat ons echt niet lukken hoor. Die zouden zelfs een atoomoorlog nog kunnen overleven.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:55 schreef hoatzin het volgende:

De voedselketen is inderdaad een cirkel, maar ook een soort piramide. Met een top...
Een cirkel uitleggen als een pyramide met 'toevallig' de mens 'on top' lijkt me nu het toppunt van antropocentrisme. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 9 januari 2014 @ 16:01:20 #53
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135277101
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:57 schreef Molurus het volgende:
Een cirkel uitleggen als een pyramide met 'toevallig' de mens 'on top' lijkt me nu het toppunt van antropocentrisme
Toevallig? Ja de mens heeft de grootste hersenen. Op dit moment. Dat is natuurlijk niet altijd zo geweest en het zal misschien niet altijd zo blijven. Ik zie de mens niet als absoluut middelpunt van het bestaan of zoiets.

post over "alle dieren kunnen uitroeien" is aangepast. :) Wellicht zijn er diepzeedieren of grotdieren die we over het hoofd zien of gewoon niet kennen of kunnen bereiken.
pi_135277594
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 16:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Toevallig? Ja de mens heeft de grootste hersenen. Op dit moment. Dat is natuurlijk niet altijd zo geweest en het zal misschien niet altijd zo blijven. Ik zie de mens niet als absoluut middelpunt van het bestaan of zoiets.
Ten eerste zijn het helemaal niet de grootste hersenen. Bij walvissen kunnen die uitgroeien tot 8 kg.

Ten tweede, waarom zijn die hersenen zo interessant? Als wij olifanten waren dan zaten we hier te pochen over de grootste slurf.
  donderdag 9 januari 2014 @ 16:16:38 #55
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_135277780
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:49 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Vergassen met stikstof? Goedkoop en schijnt pijnloos en snel te gaan.
Stuk humanergallusser in elk geval dan de hakselaar.
Sneller lijkt me sterk.
Goedkoper dan een hakselaar?
pi_135278132
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 09:32 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Eentje die weet dat er veel kip en ei gegeten wordt
of ben je veganist?

[..]

Kom, lees mijn openingspost nogmaals. Probeer dat kernpunt te vinden. Ik weet zeker dat je het zal lukken (het is 1 woord in de post, slechts 1 woord).
Something is rotten in the state of Denmark. (Shakespeare)
pi_135278629
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 11:45 schreef Molurus het volgende:
Ik begrijp de verontwaardiging van TS. Aan de andere kant negeert hij 1 belangrijk vraagstuk:

Wat zijn de criteria voor verontwaardiging? Ik mag toch aannemen dat TS er geen moeite mee heeft een mug dood te meppen, wat toch ook een 'levend wezentje' is.

Waar ligt de grens? Op basis van welke eigenschappen van levende wezentjes hebben wij ethische / morele verantwoordelijkheid?
Doden dieren vind ik geen punt. Dat is inherent aan onze maatschappij. Meeste doden vindt plaats vanwege hun vlees. Dit is slechts tijdelijk, in de toekomst zal dat niet meer gebeuren. Daarom kan ik mee leven.

De grens van doden zou in gevallen zoals een mug schadelijkheid moeten zijn. Of het je schade of letsel berokkend. Een mug is schadelijk, dan doden geen punt.

Het kieperen van levende wezens in gehaktmolens is crimineel en moreel verwerpelijk. Vergelijkbaar met konijnen levend de vacht afstropen of anaal elektrocuteren voor hun vacht zoals bij pelsdieren plaatsvindt.
Dat hoort niet plaats te vinden, zoals men een kat met vuurwerk in zijn achterwerk ombrengt.

Als het kostbaar zou zijn om deze kuikentjes eerst te doden, dan dien je te stoppen met die branche.
pi_135278827
quote:
7s.gif Op woensdag 8 januari 2014 12:06 schreef vaarsuvius het volgende:
TS moet meer David Attenborough docs gaan kijken. Bij de meeste diersoorten gaat 90-99% van het nageslacht als baby al dood. Zoogdieren zijn eigenlijk een uitzondering.

Hiermee wil ik niet het wangedrag van de mens goedpraten. Wel even aangeven dat de neefjes van die kuikens in de natuur ook snel aan hun eind komen. Nooit mama eend gezien met 12 kuikentjes, toen nog 9, toen nog 8, toen nog 6, toen nog 4? en tenslotte zie je er 3 groot worden....
Je geeft al aan dat je punt niet sterk is: natuur.
Het verschil tussen natuur en ons is dat we moreel besef hebben. We weten diep van binnen dat je iets weerloos niet in gehaktmolens hoort te kieperen (afgezien van kille psychopaten onder ons dan).
Dit los van het feit dat in de natuur dieren moeten doden om te overleven. Als ze niet doden sterven ze. Bij de mens is dat niet het geval (mens kan aan voedsel komen zonder te hoeven doden).
pi_135279170
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 14:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

ja hoor het gaat weer eens om lieve knuffelbare kuikentjes... :')

Waar maak je je druk om? Die beestjes zijn in een ogenblik dood. Heel wat anders dan die miljarden vissen bijvoorbeeld, die jaarlijks langzaam door verstikking om het leven komen. Maak je je daar ook zo druk om? :|W

Denk even na voordat je iets post.
Ik pikte een voorbeeld van moreel verwerpelijk gedrag tegen dieren uit. In een democratie anno 2014 kan zulk barbaars gedrag niet.

Ja ik weet het, er zijn meer van zulke zaken. Kan niet alles tegelijk onder de aandacht brengen. Help mij een handje en doe jij ook een aparte topic over openen.
pi_135279211
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 14:10 schreef Abed het volgende:

[..]

Verschil is dat wij het bewustzijn hebben om op een andere manier met de natuur om te springen.
Je hebt het door.
pi_135279280
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:47 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Hier, een micro(nano?)-holocaust (echt, die titel)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Je hebt het niet door.
pi_135279883
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ze worden tot hoogwaardig diervoer vermalen. Hoe dan ook komen ze in de voedselkringloop terecht. Ze sterven dus niet voor niets.
Dan valt het ethische ook wel mee, behalve dat gas mij toch beter lijkt. Zonder de mens hadden die dieren voor wie het diervoer is dus geen eten!

Tenzij we ze niet meer gevangen houden natuurlijk maar zonder ons waren ze ook niet geboren, dan hadden ze niet eens bestaan dus toch nog ergens balans in leven geven en nemen.
pi_135280227
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 16:43 schreef Samuray13 het volgende:

[..]

Je geeft al aan dat je punt niet sterk is: natuur.
Het verschil tussen natuur en ons is dat we moreel besef hebben. We weten diep van binnen dat je iets weerloos niet in gehaktmolens hoort te kieperen (afgezien van kille psychopaten onder ons dan).
Dit los van het feit dat in de natuur dieren moeten doden om te overleven. Als ze niet doden sterven ze. Bij de mens is dat niet het geval (mens kan aan voedsel komen zonder te hoeven doden).
De mens is ook onderdeel van de natuur, en van nature omnivoor. En nogmaals ik herhaal: Dat praat geen wangedrag van ons goed.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_135280903
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:44 schreef Molurus het volgende:

En gevaarlijkste? Gevaarlijk voor wie / wat?
Andere mensen vooral ;)
pi_135281225
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:49 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Vergassen met stikstof? Goedkoop en schijnt pijnloos en snel te gaan.
Stuk humanergallusser in elk geval dan de hakselaar.
mwa zo'n hakselaar ziet er niet uit alsof die kuikens daar langer dan luttele seconden in overleven dus met het leed dat ie veroorzaakt valt het denk ik wel mee
  donderdag 9 januari 2014 @ 18:15:12 #66
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_135282358
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 16:53 schreef Samuray13 het volgende:

[..]

Je hebt het niet door.
Leg het vooral niet uit. Stel je voor dat je mensen overtuigd!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_135285196
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 16:39 schreef Samuray13 het volgende:

[..]

Doden dieren vind ik geen punt. Dat is inherent aan onze maatschappij. Meeste doden vindt plaats vanwege hun vlees. Dit is slechts tijdelijk, in de toekomst zal dat niet meer gebeuren. Daarom kan ik mee leven.
Je hebt wel een rotsvast vertrouwen in de productie van kunstvlees. :) Maar we gaan het zien.

quote:

De grens van doden zou in gevallen zoals een mug schadelijkheid moeten zijn. Of het je schade of letsel berokkend. Een mug is schadelijk, dan doden geen punt.
Schadelijk... schadelijk... je houdt er op zijn best een bultje aan over, en daar krijgt die mug de doodstraf voor. Bovendien zijn het alleen de vrouwelijke muggen die prikken.

Dit kan nooit het enige criterium zijn. Anders zou ik, volgens ditzelfde criterium, iemand die een kras aanbrengt op mijn arm mogen vermoorden. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat jij wakker ligt van iemand die een lieveheersbeestje doodtrapt.

Dit gaat over meer dan alleen schade en menselijke belangen zoals voedsel.

quote:

Het kieperen van levende wezens in gehaktmolens is crimineel en moreel verwerpelijk. Vergelijkbaar met konijnen levend de vacht afstropen of anaal elektrocuteren voor hun vacht zoals bij pelsdieren plaatsvindt.
Dat hoort niet plaats te vinden, zoals men een kat met vuurwerk in zijn achterwerk ombrengt.
Bij nader inzien was het zeer onwaarschijnlijk dat iemand vuurwerk in het achterwerk van die kat heeft gestopt. Wat er precies is gebeurd met die kat is onduidelijk. Laat niet weg dat dat een drama was.

quote:

Als het kostbaar zou zijn om deze kuikentjes eerst te doden, dan dien je te stoppen met die branche.
Dus dat zou je wel ok vinden, die kuikens eerst doden? En op wat voor manier zou dat volgens jou moeten gebeuren?
pi_135285219
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 17:34 schreef Casiotone het volgende:

[..]

Andere mensen vooral ;)
I rest my case! :Y)
pi_135285619
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 19:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Schadelijk... schadelijk... je houdt er op zijn best een bultje aan over, en daar krijgt die mug de doodstraf voor. Bovendien zijn het alleen de vrouwelijke muggen die prikken.

In deze gebieden (nog) wel ja.. In meer tropische gebieden zorgen muggen voor de verspreiding van vele potentieel dodelijke ziekten
pi_135286038
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 19:28 schreef Casiotone het volgende:

[..]

In deze gebieden (nog) wel ja.. In meer tropische gebieden zorgen muggen voor de verspreiding van vele potentieel dodelijke ziekten
Dan nog is een mug doodmeppen in het kader van 'preventieve maatregelen' totaal zinloos. Het is een beetje alsof je griep en aids probeert te bestrijden door menselijke dragers daarvan te vermoorden. Je bereikt veel meer met een hor en middeltjes zoals deet. (Of resp. sinaasappelsap en condooms.)

En natuurlijk kan dat sowieso niet rechtvaardigen dat we in Nederland muggen meppen.
pi_135286099
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 19:28 schreef Casiotone het volgende:

[..]

Maar ook daar heeft doodslaan weinig zin. Zorgen dat ze niet bij je kunnen komen/willen bijten werkt beter. Dat of genocide, maar dat blijkt maar matig te werken.

Ik ben blijkbaar best een raar mens, heb geen mierenlokdoosjes, sla geen muggen dood(heb wel een hor en als het bar en boos is waar ik ben deet om me mee in te smeren), spinnen zet ik met zorg buiten. Vind het niet echt nodig die dieren te doden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_135286367
nouja in theorie zou je besmetting kunnen voorkomen door alle muggen die bij je in de buurt komen dood te slaan. Maar in de praktijk gaat dat niet werken.

Maar zeggen dat muggen onschadelijk zijn is met het oog op de ziektes die ze kunnen overbrengen niet juist imo ;)
pi_135286397
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 19:36 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar ook daar heeft doodslaan weinig zin. Zorgen dat ze niet bij je kunnen komen/willen bijten werkt beter. Dat of genocide, maar dat blijkt maar matig te werken.

Ik ben blijkbaar best een raar mens, heb geen mierenlokdoosjes, sla geen muggen dood(heb wel een hor en als het bar en boos is waar ik ben deet om me mee in te smeren), spinnen zet ik met zorg buiten. Vind het niet echt nodig die dieren te doden.
Ik dood ook geen dieren wanneer dat niet nodig is. Laat niet weg dat er voor mij een groot verschil zit tussen per ongeluk op een mier stappen en per ongeluk op een muis stappen.

En dat is wat ik bedoelde met 'er is meer aan de hand'. Dit gaat niet alleen over schade en menselijke belangen. Dit gaat ook over het veronderstelde vermogen van datgene dat je doodt maakt om te lijden.
pi_135286496
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 19:39 schreef Casiotone het volgende:

Maar zeggen dat muggen onschadelijk zijn is met het oog op de ziektes die ze kunnen overbrengen niet juist imo ;)
In Nederland zijn muggen in elk geval, buiten mensen met een extreme allergische reactie, zo goed als onschadelijk. Een bultje is voor mij niet voldoende voor de doodstraf.
pi_135289352
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 19:36 schreef erodome het volgende:

Vind het niet raar hoor, ik ben ook zo (voor muggen die me zoemend wakker houden 's nachts maak ik een uitzondering, maar daar heb ik thuis nooit last van, wel af en toe op vakantie)

Ik besef wel dat dit gedrag irrationeel is, en dat ik als ik bv boer zou zijn tijdens mijn werk grote hoeveelheden kleine beestjes zou doodmaken. (NB biologische en BD boeren gebruiken ook bestrijdingsmiddelen, maar natuurlijke)

Toch is mijn eigen reactie ook: ' Kom maar spin, ik gooi je wel even naar buiten...' (Waarna die spin in het eerste het beste gaatje wegkruipt en waarschijnlijk na enkele uren net zo hard weer een poging doet om binnen te komen... *) )
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')