abonnement Unibet Coolblue
pi_136402889
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 18:44 schreef koei het volgende:
Wij zijn van plan om in oktober richting Japan te gaan! We hebben nu een allereerste reisschema klaar, maar de kans is groot dat daar nog het een en ander in gaat veranderen. De nieuwe Capitool-gids van Japan is ook eindelijk verschenen, dus die is vandaag ook gekocht om wat beter te kijken wat we precies willen gaan doen en of er nog bestemmingen bij komen of juist wegvallen.

Onze voorkeur gaat uit naar natuur en geschiedenis, tempels willen we alleen een paar van meepakken die echt de moeite waard zijn, daar hoeven we er geen tien(tallen) van te zien. Tips en opmerkingen zijn welkom!

dag 1: aankomst Fukuoka (indien mogelijk, maar zou ideaal zijn) en hotel voor 4 nachten
dag 2: Fukuoka verkennen
dag 3: dagtrip naar Nagasaki (2 uurtjes met de trein)
dag 4: dagtrip naar Kumamoto/Mount Aso (36 min met de trein naar Kumamoto, van daaruit richting Mount Aso)
dag 5: Fukuoka-Hiroshima (een goed uur met de trein) en hotel voor 2 nachten
dag 6: Hiroshima verkennen en met de boot naar Miyajima
dag 7: Hiroshima-Kyoto (ruim 1,5 uur met de trein) en hotel voor 6 nachten
dag 8: Kyoto verkennen
dag 9: dagtrip naar Nara (44 min met de trein)
dag 10: Kyoto verkennen
dag 11: dagtrip naar Osaka (halfuur met de trein)
dag 12: Kyoto verkennen of dagtrip naar Kobe (uurtje met de trein)
dag 13: Kyoto-Nagano (ruim 3,5 uur met de trein) en hotel voor 3 nachten
dag 14: Nagano verkennen
dag 15: dagtrip naar Matsumoto (uurtje met de trein), Matsumoto ligt in de Japanse Alpen en was 1 van de 3 plaatsten waar we eventueel heen wilden. Deze ligt toevallig vlakbij naar Nagano, andere plaatsten zijn Takayama en Kanazawa.
dag 16: Nagano-Tokyo (ruim 1,5 uur met de trein) en hotel voor 6 nachten
dag 17: Tokyo verkennen
dag 18: dagtrip naar Nikko (ruim 1,5 uur met de trein)
dag 19: Tokyo verkennen
dag 20: dagtrip naar Hakone/Mount Fuji (uurtje met de trein)
dag 21: dagtrip naar Kamakura (uurtje met de trein)
dag 22: vertrek naar huis
Paar dingen die me opvallen:

- Je doet erg veel plaatsen aan!!! Ik zou eerder wat meer tijd nemen in elke plaats. Waarom zo'n strak schema? Ik zou gewoon een JR pas kopen en als je het op een plaats hebt gezien verder reizen.

- De Japanse Alpen (Takayama, Matsumoto, Nagano) zou ik bewaren voor een volgende reis. Daar kun je prima 2 weken rondreizen en nog niet alles zien. Ook is het een gebied dat je eigenlijk per auto moet verkennen.

- Waarom van Fukuoka naar Tokyo, en niet omgekeerd? Is een retourvlucht niet goedkoper? Het is best te doen om in een dag terug te reizen naar Tokyo met de Shinkansen.

- Fukuoka is niet zo boeiend. Nachtmarkt is leuk maar voor de rest heb je het snel gezien. Ik zou in Nagasaki overnachten.

- Vanuit Nagasaki moet je eigenlijk ook een boottocht naar Gunkanjima maken. Erg indrukwekkend.

- Kobe is niet zo heel boeiend. Zou ik overslaan. Of je moet Kobe beef willen eten.

- Als je geen tien(tallen) tempels wilt zien is Nara/Kamakura/Nikko een beetje (drie)dubbelop. Die lijken erg op elkaar. Ik zou een van de drie kiezen. Zeker als je al naar Kyoto bent geweest. Onderschat niet tempelmoeheid.

- Vanuit Tokyo kun je een mooie dagtocht naar Mt. Mitakasan maken (herfstkleuren). Of naar Yokohama gaan.

- Nagano is een wintersport plaats. Ik zou Takayama als uitvalsbasis gebruiken. Prachtige stad waar je je nog een beetje in het oude Japan want. Kanazawa is een leuke stad, maar er zijn geen dingen te zien die je niet in andere steden kunt zien. Matsumoto heeft een heel mooi kasteel.

- Is Himeji alweer open voor het publiek?

- 2 Dagen Tokyo is veels te kort. Reserveer minstens 5 dagen! Er is daar zoveel te zien/doen.

- Blijf overnachten in Hakonne in een Ryokan. Doe de dag erna de Hakkone loop.

:)

[ Bericht 6% gewijzigd door Aurelius op 06-02-2014 15:18:16 ]
pi_136404461
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:50 schreef Negentiendertig het volgende:

[..]

Hanatouro in Higashiyama, volgens mij begint dat midden maart en duurt het een weekje. Is wel leuk, lichtjes bij tempels enzo :)
Gaaf zijn dit andere lichtjes dan de standaard tempellichtjes in november? ben afgelopen november een maand naar praktisch elke opgelichte tempel in Kyoto geweest!!
[14.gif]
pi_136405924
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 15:10 schreef Aurelius het volgende:
- Kobe is niet zo heel boeiend. Zou ik overslaan. Of je moet Kobe beef willen eten.
Ik vond Kobe best aardig, maar ja, ik vond helemaal niks aan Kyoto (om mijn ietswat rare smaak aan te geven). Het is maar wat je leuk vindt. Ze hebben er (Kobe) als ik het me goed herinner een heel aardig Chinatown, en de haven heeft wel wat.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 6 februari 2014 @ 17:06:51 #154
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_136406589
Vond Kobe ook wel geinig; kabelbaantje de berg op :)
Bijkomen in een voetenbadje:
Haters everywhere but I don't really care.
pi_136406951
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 15:10 schreef Aurelius het volgende:

[..]

Paar dingen die me opvallen:

- Je doet erg veel plaatsen aan!!! Ik zou eerder wat meer tijd nemen in elke plaats. Waarom zo'n strak schema? Ik zou gewoon een JR pas kopen en als je het op een plaats hebt gezien verder reizen.

- De Japanse Alpen (Takayama, Matsumoto, Nagano) zou ik bewaren voor een volgende reis. Daar kun je prima 2 weken rondreizen en nog niet alles zien. Ook is het een gebied dat je eigenlijk per auto moet verkennen.

- Waarom van Fukuoka naar Tokyo, en niet omgekeerd? Is een retourvlucht niet goedkoper? Het is best te doen om in een dag terug te reizen naar Tokyo met de Shinkansen.

- Fukuoka is niet zo boeiend. Nachtmarkt is leuk maar voor de rest heb je het snel gezien. Ik zou in Nagasaki overnachten.

- Vanuit Nagasaki moet je eigenlijk ook een boottocht naar Gunkanjima maken. Erg indrukwekkend.

- Kobe is niet zo heel boeiend. Zou ik overslaan. Of je moet Kobe beef willen eten.

- Als je geen tien(tallen) tempels wilt zien is Nara/Kamakura/Nikko een beetje (drie)dubbelop. Die lijken erg op elkaar. Ik zou een van de drie kiezen. Zeker als je al naar Kyoto bent geweest. Onderschat niet tempelmoeheid.

- Vanuit Tokyo kun je een mooie dagtocht naar Mt. Mitakasan maken (herfstkleuren). Of naar Yokohama gaan.

- Nagano is een wintersport plaats. Ik zou Takayama als uitvalsbasis gebruiken. Prachtige stad waar je je nog een beetje in het oude Japan want. Kanazawa is een leuke stad, maar er zijn geen dingen te zien die je niet in andere steden kunt zien. Matsumoto heeft een heel mooi kasteel.

- Is Himeji alweer open voor het publiek?

- 2 Dagen Tokyo is veels te kort. Reserveer minstens 5 dagen! Er is daar zoveel te zien/doen.

- Blijf overnachten in Hakonne in een Ryokan. Doe de dag erna de Hakkone loop.

:)
Een roundtrip Tokyo is net zo duur als wanneer we op plek 1 aankomen, en vanaf plek 2 vertrekken. Welke plek we aankomen en waar we vertrekken maakt overigens niet uit. We hebben gekozen om bij Tokyo te eindigen om het hoogtepunt tot het eind te bewaren. Dat Fukuoka niet zo boeiend is had ik hier al gelezen, maar dat leek ons wel een goede uitvalsbasis voor Nagasaki en Kumamoto.

We nemen een JR-pas, maar willen het liefst zo min mogelijk met bagage reizen, dus daarom hebben we gekozen voor veel dagtripjes. En mijn vriend is van het vooraf alles regelen, dus die wil de hotels al wel vast leggen, wat ons wel wat minder flexibel maakt. Welke dagtripjes etc we willen doen hoeft uiteraard niet vooraf vast te staan. We hebben maar 3 weken, en waarschijnlijk wordt dit onze enige reis ooit naar Japan, dus we willen in die drie weken wel zoveel mogelijk zien.

Een Ryokan willen we sowieso ook een keer in overnachten, maar voorlopig zijn we eerst nog bezig met de route, daarna gaan we eens naar de overnachtingen kijken.

Nagano wilde ik graag heen voor de badderende apen, of hebben ze die ook in andere delen van de alpen?

Bedankt in ieder geval voor je tips, daarmee kunnen we verder!
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
pi_136407457
Kobe is leuk :)
pi_136407595
Himeji is nog steeds dicht trouwens, openingsdatum zelfs nog verder uitgesteld.
  donderdag 6 februari 2014 @ 20:43:58 #158
8369 speknek
Another day another slay
pi_136414995
Je zit m.i. te kort in Tokyo zelf, maar als je kamakura skipt (heb je niet zoveel aan als je al naar Nikko gaat) kan het net. Als je naar Nara gaat moet je ook Fushimi Inari meenemen. Fukuoka kun je gerust overslaan.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_136415562
Fukuoka heeft niet zo veel bezienswaardigheden maar m.i. wel een best prettige sfeer, anders ook dan in veel andere steden. Als uitvalsbasis zou ik niet weten wat er mis mee is.
pi_136420074
als je 2 dagen "uit" tokio moet , waar zouden jullie naar toe gaan?
pi_136422536
Mt Fuji en die berg beklimmen :)
pi_136422890
quote:
2s.gif Op donderdag 6 februari 2014 22:10 schreef YebCar het volgende:
als je 2 dagen "uit" tokio moet , waar zouden jullie naar toe gaan?
Yudanaka in een ryokan en dan eens bij de snow monkeys kijken. Vond ik erg tof.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_136424396
kamakura, als je uit tokyo moet. erg leuk stadje, kan je makkelijk een hele dag rondwandelen en alles bekijken.

ik vond kobe ook best leuk.

en ik vond fukuoka ook leuk. is toch een aparte stad, eetkarretjes langs het water, een 'entertainment' eiland midden in de stad, best leuke tempels... en de beste ramen van japan, beweren ze. had het toen opgezocht, en ben die ramen gaan eten.ik vond het niet te vreten, was echt een bak warme varkensvet. maar goed.
pi_136426290
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 22:55 schreef Pheno het volgende:

[..]

Yudanaka in een ryokan en dan eens bij de snow monkeys kijken. Vond ik erg tof.
Hakone
pi_136427819
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 23:31 schreef pokkerdepok het volgende:
en de beste ramen van japan, beweren ze. had het toen opgezocht, en ben die ramen gaan eten.ik vond het niet te vreten, was echt een bak warme varkensvet. maar goed.
Aziaten zijn dol op ramen, maar het is en blijft goedkope fastfood. Dan heb ik nog liever soba of udon. Nu ik er over nadenk - na een stroef begin kan ik ondertussen eigenlijk best genieten van een stel goede slierten soba. Lekker dippen, hmmmm.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_136427999
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 00:35 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Hakone
Dat is ook prima te doen. Een tochtje op een piratenschip moet je natuurlijk niet overslaan :P
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_136428042
Ik zou bij dat schema zowel Kamakura, Nikko als Hakone skippen om nog een beetje tijd in Tokyo door te kunnen brengen. Zelfs 5 dagen is eigenlijk nog veel te kort.

Kamakura moet je imo sowieso op een zomerse dag doen. 's ochtends tempels kijken en daarna het strand _O_

Wij hebben deze vakantie Hakone ook gedaan. In het weekend in de week dat de meeste Japanners vrij waren. DRUK :D

Tip: doe het "circuit" met de klok mee.
pi_136428192
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 23:31 schreef pokkerdepok het volgende:
en ik vond fukuoka ook leuk. is toch een aparte stad, eetkarretjes langs het water, een 'entertainment' eiland midden in de stad, best leuke tempels... en de beste ramen van japan, beweren ze. had het toen opgezocht, en ben die ramen gaan eten.ik vond het niet te vreten, was echt een bak warme varkensvet. maar goed.
Het staat bekend als de plek voor de beste tonkotsu ramen van Japan. En die is gemaakt in een bouillon van varkensbotten. Ik vind die smaak ook te sterk, ik hou meer van ramen in een bouillon van shio (zout), shōyu (soja saus) of miso (miso).
pi_136428234
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 17:18 schreef koei het volgende:

[..]

Een roundtrip Tokyo is net zo duur als wanneer we op plek 1 aankomen, en vanaf plek 2 vertrekken. Welke plek we aankomen en waar we vertrekken maakt overigens niet uit. We hebben gekozen om bij Tokyo te eindigen om het hoogtepunt tot het eind te bewaren. Dat Fukuoka niet zo boeiend is had ik hier al gelezen, maar dat leek ons wel een goede uitvalsbasis voor Nagasaki en Kumamoto.

We nemen een JR-pas, maar willen het liefst zo min mogelijk met bagage reizen, dus daarom hebben we gekozen voor veel dagtripjes. En mijn vriend is van het vooraf alles regelen, dus die wil de hotels al wel vast leggen, wat ons wel wat minder flexibel maakt. Welke dagtripjes etc we willen doen hoeft uiteraard niet vooraf vast te staan. We hebben maar 3 weken, en waarschijnlijk wordt dit onze enige reis ooit naar Japan, dus we willen in die drie weken wel zoveel mogelijk zien.

Een Ryokan willen we sowieso ook een keer in overnachten, maar voorlopig zijn we eerst nog bezig met de route, daarna gaan we eens naar de overnachtingen kijken.

Nagano wilde ik graag heen voor de badderende apen, of hebben ze die ook in andere delen van de alpen?

Bedankt in ieder geval voor je tips, daarmee kunnen we verder!
Beetje kriskrassen door het land in een Shinkansen is ook leuk hoor. Je ziet best veel qua landschap en het is echt relax. Niet te vergelijken met Nederlandse treinen. Superpunctueel, confortabel en op het station kun je heerlijke bento's voor onderwerg inslaan.

Als ik heel eerlijk ben lijken (grote) Japanse steden erg op elkaar. Ze hebben allemaal wel een paar leuke bezienswaardigheden en specialiteiten qua eten. Maar over het algemeen zijn ze allemaal even lelijk en hebben ze dezelfde winkels. Een heleboek van de steden die je noemt heb ik ook gezien, Kobe, Matsumoto, Kanazawa, etc. Maar dan verspreid over 3-4 trips. Dat geld eigenlijk ook voor tempelsteden. Die lijken ook allemaal op elkaar. De truk is een goede mix te vinden in plaats van alles te willen zien. Daarnaast is het soms leuker om in kleinere steden te blijven, bijvoorbeeld Takayama, Hagi, Beppy, Yufuin.

Wat bijvoorbeeld ook een unieke ervaring is, is een temple stay in Mt. Koyasan vlakbij Osaka. Kun je een van de steden Nikko, Kamakura of Nara best voor inruilen.

Ik weet niet of die apen in oktober al aan het baderen zijn trouwens. De herfst kan nog best warm zijn in Japan. Volgens mij is rond deze tijd (januari-februari) de beste tijd om dat te zien.

Qua hotels kan ik Dormy Inn trouwens aanraden (keten van business hotels). En in Kyoto ben ik verliefd geworden op OKI's Inn. http://www.okimachi.com/index_en.html Een simpele, goedkope guesthouse in een oud huis in een shopping arcade, gerund door 2 enthousiaste jongen mensen. <3
pi_136428241
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 17:18 schreef koei het volgende:
We hebben maar 3 weken, en waarschijnlijk wordt dit onze enige reis ooit naar Japan.
Ja, dat dacht ik de eerste keer ook. :')
pi_136428278
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 07:37 schreef Aurelius het volgende:

[..]

Ja, dat dacht ik de eerste keer ook. :')
:Y
pi_136428289
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 07:36 schreef Aurelius het volgende:

[..]

Beetje kriskrassen door het land in een Shinkansen is ook leuk hoor. Je ziet best veel qua landschap en het is echt relax. Niet te vergelijken met Nederlandse treinen. Superpunctueel, confortabel en op het station kun je heerlijke bento's voor onderwerg inslaan.

Als ik heel eerlijk ben lijken (grote) Japanse steden erg op elkaar. Ze hebben allemaal wel een paar leuke bezienswaardigheden en specialiteiten qua eten. Maar over het algemeen zijn ze allemaal even lelijk en hebben ze dezelfde winkels. Een heleboek van de steden die je noemt heb ik ook gezien, Kobe, Matsumoto, Kanazawa, etc. Maar dan verspreid over 3-4 trips. Dat geld eigenlijk ook voor tempelsteden. Die lijken ook allemaal op elkaar. De truk is een goede mix te vinden in plaats van alles te willen zien. Daarnaast is het soms leuker om in kleinere steden te blijven, bijvoorbeeld Takayama, Hagi, Beppy, Yufuin.

Wat bijvoorbeeld ook een unieke ervaring is, is een temple stay in Mt. Koyasan vlakbij Osaka. Kun je een van de steden Nikko, Kamakura of Nara best voor inruilen.

Ik weet niet of die apen in oktober al aan het baderen zijn trouwens. De herfst kan nog best warm zijn in Japan. Volgens mij is rond deze tijd (januari-februari) de beste tijd om dat te zien.

Qua hotels kan ik Dormy Inn trouwens aanraden (keten van business hotels). En in Kyoto ben ik verliefd geworden op OKI's Inn. http://www.okimachi.com/index_en.html Een simpele, goedkope guesthouse in een oud huis in een shopping arcade, gerund door 2 enthousiaste jongen mensen. <3
Apen zitten in de zomer ook in bad, maar dat is wat minder fotogeniek. Waarschijnlijk wel stuk rustiger.
pi_136428329
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 07:36 schreef Aurelius het volgende:
Als ik heel eerlijk ben lijken (grote) Japanse steden erg op elkaar. Ze hebben allemaal wel een paar leuke bezienswaardigheden en specialiteiten qua eten. Maar over het algemeen zijn ze allemaal even lelijk en hebben ze dezelfde winkels. Een heleboek van de steden die je noemt heb ik ook gezien, Kobe, Matsumoto, Kanazawa, etc. Maar dan verspreid over 3-4 trips. Dat geld eigenlijk ook voor tempelsteden. Die lijken ook allemaal op elkaar. De truk is een goede mix te vinden in plaats van alles te willen zien. Daarnaast is het soms leuker om in kleinere steden te blijven, bijvoorbeeld Takayama, Hagi, Beppy, Yufuin.
Goede analyse. Op dit forum zien we altijd lijstjes van mensen die vooral veel willen zien, maar tempels en steden vertonen nogal wat gelijkenis.

Wat je best wel eens kan missen tijdens al dat reizen, is dat je vergeet om Japan te ervaren. Je tussen de locals begeven, proberen met ze te communiceren. Vaak lastig, maar als het lukt heb je een gouden tijd. Ga eens naar een badhuis, doe als de Japanners. Zo nu en dan word ik door onze studenten op sleeptouw genomen, en dat zijn toch wel onvergetelijke ervaringen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_136428333
Hoe zit het met hiken in Japan? In de huidige planning is een trip opgenomen naar Zuid Korea puur om te gaan hiken en wat shoppen in Myeongdong. Maar bij nader inzien zouden we wel weinig van Japan zijn.
pi_136428341
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 07:52 schreef Lyrebird het volgende:
Goede analyse. Op dit forum zien we altijd lijstjes van mensen die vooral veel willen zien, maar tempels en steden vertonen nogal wat gelijkenis.

Wat je best wel eens kan missen tijdens al dat reizen, is dat je vergeet om Japan te ervaren. Je tussen de locals begeven, proberen met ze te communiceren. Vaak lastig, maar als het lukt heb je een gouden tijd. Ga eens naar een badhuis, doe als de Japanners. Zo nu en dan word ik door onze studenten op sleeptouw genomen, en dat zijn toch wel onvergetelijke ervaringen.
Precies ^O^

Een ouderwets, typisch Japans badhuis is fantastisch. En het middel tegen jetlag. Eerste wat ik doen als ik bij mijn schoonouders aankom. :)

Qua reistempo past Koei zich in elk geval al prima aan de Japanse cultuur aan (als ze naar Europa op reis gaan heet dat). :P

[ Bericht 8% gewijzigd door Aurelius op 07-02-2014 08:03:57 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')