Duitsland lijkt met hun working-poor nog meer op Amerikaan dan wij hoor.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 00:24 schreef Be-Smart het volgende:
Het grootste probleem van onze economie is dat teveel bestuurskundigen/managers/juristem zijn en te weinig vakmensen.
We zitten op Amerikaans niveau. Al onze buurlanden doen het beter.
Halloho, check dit filmpje. Het enige juiste antwoord op de vraag wat er mis is met de economie.quote:
Zeker niet. Een computer met meer megahertz is sneller, of je daar op zit te wachten is een tweede. Echter van een tennisracket met magneetjes ga je niet beter tennissen en een stoffer en blik met rubbertje gaat niet beter vegen.quote:Op donderdag 20 februari 2014 17:18 schreef SuperHarregarre het volgende:
Volgens mij staat het de consument vrij om aan de hand van zijn portemonnee te laten zien welke innovatie hij wel of niet innovatief genoeg vindt. Niet elke innovatie komt uit de lucht vallen. Computers zijn ook over een langere tijd steeds iets beter gemaakt. Volgens jou (LogiteX) is innovatie die niet ver genoeg gaat 't niet waard. Volgens die logica was de computer nooit zo ver gekomen. "Ik heb al een pc met 300 Mhz, waarom dan een met 400 Mhz?"
Juist omdat wij die kleine stapjes als consumenten betalen, blijft er rek zitten in het R&D proces. Van 300 Mhz naar 3 Ghz was simpelweg technisch gezien niet mogelijk. Als mensen niet de 400 Mhz hadden gekocht, waren we nooit bij 3 Ghz gekomen.
En ja, sommige innovatie is gedoemd om te mislukken. Zie het als evolutie, er worden meerdere concepten gelanceerd en sommige werken (lees:verkopen) wel en andere niet. En ja, "de consument" koopt ook wel eens een verkeerd product. Dan blijft het bij een hype/trend en horen we er later weinig meer over.
Het grote aantal niet productieve medewerkers per geproduceerde tandenborstel. Waar Nederland er 14 op de 100 nodig heeft om een bedrijf draaiende te houden, hebben de omringende landen er maar 7 tot 8 nodig. Aangezien dat ook nog eens de duurste krachten zijn moet er in theorie extra weinig betaald worden aan de productieven om toch competitief te blijven. De gemiddelde effectieve koopkracht is in Nederland al 15 jaar niet gestegen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 01:08 schreef Euribob het volgende:
[..]
Duitsland lijkt met hun working-poor nog meer op Amerikaan dan wij hoor.
Wat is het Amerikaans niveau trouwens?
Dat geleend geld gecreëerd wordt door banken is DE fout in de economie??quote:Op vrijdag 21 februari 2014 07:34 schreef marsipilamie het volgende:
[..]
Halloho, check dit filmpje. Het enige juiste antwoord op de vraag wat er mis is met de economie.
Ja, maar dat laatste bepaal jij niet in je eentje. Ik weet niet hoe oud je bent maar zou je inschatten op een jaar of 16. Toen dacht ik ook nog dat ik precies wist hoe het met de wereld zou moeten gaan, wat veel waard is en wat niet. Dat is verder ook helemaal niet erg maar het verblindt je capaciteit om logisch na te denken tot op zekere hoogte.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 07:37 schreef LogiteX het volgende:
[..]
Zeker niet. Een computer met meer megahertz is sneller, of je daar op zit te wachten is een tweede. Echter van een tennisracket met magneetjes ga je niet beter tennissen en een stoffer en blik met rubbertje gaat niet beter vegen.
Het is gewoon vrij naïef om te denken dat elke verandering aan een product meteen een verbetering is. Sommige veranderingen zijn gewoon 0% innovatie en 100% marketing. Maar daar betaal je wel voor. Hoe dom
De som van lokale optimalisaties leiden niet noodzakelijk tot een globaal optimum. Dus ook als een consument telkens gaat voor zijn beste keuze, hoeft dat niet te leiden tot de beste ontwikkeling.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:39 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ja, maar dat laatste bepaal jij niet in je eentje. Ik weet niet hoe oud je bent maar zou je inschatten op een jaar of 16. Toen dacht ik ook nog dat ik precies wist hoe het met de wereld zou moeten gaan, wat veel waard is en wat niet. Dat is verder ook helemaal niet erg maar het verblindt je capaciteit om logisch na te denken tot op zekere hoogte.
In eerste instantie moet je al voorbij 'geld' denken. Het is namelijk compleet irrelevant wat de individuele consument doet met zijn geld omdat het iedereen vrij staat om fouten te maken. Die domme keuze zorgt er dan voor dat je niet 'waar voor je geld' krijgt en je het niet ergens anders kunt besteden. Hier wordt die stem van de consument door zijn eigen domheid dus uitgesloten.
Waar het namelijk echt om gaat zijn grondstoffen/manuren. De grondstoffen/manuren die gebruikt worden zijn niet oneindig, dus elke seconde ontstaan er kleine verschuivingen in de allocatie van deze grondstoffen en manuren. Op elk moment dat je geld besteed doe je niets anders dan een stem uitbrengen op een bepaalde allocatie van grondstoffen en manuren.
Herevaluatie van bepaalde resultaten is natuurlijk altijd mogelijk. De overheid zit sowieso wel met de hand in de markt, ook al leven we hier zogenaamd in een kapitalistisch systeem. Wat dat betreft staat het een overheid ook vrij om bepaalde elementen bij te sturen. En dan maakt het niet uit of dat nu gaat om wetgeving over reclame-uitingen (laten we niet vergeten dat er met name op 't gebied van alcohol/tabak veel veranderd is) of de directe invloed op bepaalde sectoren (zoals zorg en onderwijs).quote:Op vrijdag 21 februari 2014 13:49 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De som van lokale optimalisaties leiden niet noodzakelijk tot een globaal optimum. Dus ook als een consument telkens gaat voor zijn beste keuze, hoeft dat niet te leiden tot de beste ontwikkeling.
Deze vorm van marktfalen is geen standaard onderdeel van het marktverhaal, omdat het tegen volautomatische marktwerking pleit. Ik zeg niet dat marktwerking slecht is, want het zal in veel gevallen beter werken dan ieder alternatief. Maar je moet wel blijven nadenken / er niet blind achteraan lopen.
Verder leidt begeerte tot veel destructie, dus moet je mensen niet teveel opfokken met marketing. Waaronder de politieke marketing van marktwerking zelf.
Het machtsspel beschrijft de economie vaak net zo goed als het prijsmechanisme. Alleen wordt het machtsspel verzwegen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 16:22 schreef SuperHarregarre het volgende:
Alleen denk ik dat er nog wel een hoop andere factoren zijn die nog meer meespelen.
Verzadiging betekent dat het marktmodel zijn coordinerende rol verliest en dat marktdenken zijn grenzen heeft. De politiek praat niet eerlijk over de economie. De burger wordt geacht zich de orienteren op prijsprikkels, en zo zijn weg zien te vinden / zijn kansen te grijpen. Maar het prijsmechanisme is helemaal niet zo duidelijk. Gaat het mis, dan is het model niet te beperkt (of redeneren politici niet te ideologisch) maar neemt de burger zijn eigen verantwoordelijkheid niet.quote:Belangrijk is ook dat wij in het westen steeds minder goederen produceren en we op een bepaald verzadigd niveau zijn geraakt waarin de relatie tussen productie en consumptie niet meer voelbaar is.
Het prijsmechanisme geeft zelf niet goed weer, wat wel en niet van waarde is.quote:We produceren weinig maar consumeren als een malle. Ik denk dat een economie die zo abstract is voor de mensen die eraan deelnemen ook leidt tot een vervaging van het gevoel voor wat waarde heeft en wat niet.
Er is te weinig reeel werk. De diensteneconomie staat al bol van de onzin.quote:Als je vroeger een dorp had met een bakker, slager, groenteboer, en dergelijke dan was de consumptie natuurlijk lager maar wist iedereen wel wat waarde had. Een man die een beetje met z'n lul zit te spelen in een kamer en anderen verrot scheldt, dat was toen waardeloos. Nu is het de primetime programmering van SBS6.
Nu is de vraag altijd wat reëel is. Als we echt tot de bodem gaan, is het bestaan van een groot deel van de mensheid overbodig. Ze overbruggen slechts de tijd van de geboorte tot de dood zonder een noemenswaardige toevoeging aan het evolutieproces. Ze zijn echter wel noodzakelijk in die zin dat ze het genetisch materiaal kunnen overbrengen waaruit eventueel wel een dergelijk individu geboren kan worden.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 17:54 schreef deelnemer het volgende:
Dat betekent dat het marktmodel zijn coordinerende rol verliest en dat marktdenken zijn grenzen heeft. Ik noem het maar, omdat de politiek niet eerlijk praat over de economie. De burger wordt geacht zich de orienteren op prijsprikkels, en zo zijn weg zien te vinden / zijn kansen te grijpen. Maar het prijsmechanisme is helemaal niet zo duidelijk. Gaat het mis, dan is het model niet te beperkt (of redeneren politici niet te ideologisch) maar neemt de burger zijn eigen verantwoordelijkheid niet. En herkansingen worden heel moeilijk gemaakt.
[...]
Er is te weinig reeel werk. De diensteneconomie staat al bol van de onzin.
Dat is sociaal darwinisme. Op deze manier over mensen en hun waarde denken is vreemd omdat de evolutie geen doel heeft. Je gaat er dan vanuit, dat je zelf een doel in de evolutie mag projecteren en anderen daarna mag beoordelen. Dan doe je alsof je God bent.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 18:13 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Nu is de vraag altijd wat reëel is. Als we echt tot de bodem gaan, is het bestaan van een groot deel van de mensheid overbodig. Ze overbruggen slechts de tijd van de geboorte tot de dood zonder een noemenswaardige toevoeging aan het evolutieproces. Ze zijn echter wel noodzakelijk in die zin dat ze het genetisch materiaal kunnen overbrengen waaruit eventueel wel een dergelijk individu geboren kan worden.
Niemand stelt veel voor in het grote geheel. Juist de behoefte wat voor te stellen, is een grote bron van problemen.quote:Alleen waar begint een waardevolle toevoeging? Het is juist belangrijk dat die lijn vaag blijft. Niet iedereen heeft er vrede mee om gewoon te leven en niets voor te stellen in het grotere geheel. Eigenlijk zouden we collectief minder moeten werken en minder moeten consumeren. Alleen gaat dat lastig want bepaald werk moet altijd gedaan worden en wie zal dat dan doen, zonder daarbij moeilijk te doen over de scheve situatie?
Een groter bezwaar, is mensen disciplineren om de productiviteit te vergroten terwijl dat niet nodig is. Of mensen vernederen omdat ze het niet goed hebben gedaan, op grond van allerlei onzin. Allemaal gerechtvaardigd door een verhaal dat rammelt aan alle kanten. Dat is een vorm van crimineel gedrag.quote:Maar goed, uiteindelijk kun je wel blijven graven en graven en blijft het altijd rammelen aan alle kanten. Het rammelen is alleen niet slechts te bestempelen als 'de domme consument' en de gewiekste marketeers die een magneet aan een tennisracket plakken.
Dit is een van die gevallen waarvoor toch echt geldt dat meer beter is, veronderstellende dat ze niet actiever zijn dan dat op dat moment nodig is (energieverbruik).quote:Op vrijdag 21 februari 2014 07:37 schreef LogiteX het volgende:
[..]
Zeker niet. Een computer met meer megahertz is sneller, of je daar op zit te wachten is een tweede.
Nee, ik stel helemaal niet dat er een bepaald doel is. Ik doel meer op wat LogiteX verstaat onder "innovatie". Natuurlijk kun je ook stellen dat niets een bepaalde vorm van evolutie is. Dat om onze samenleving te veranderen ons ambitieniveau ook omlaag moet.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 19:23 schreef deelnemer het volgende:
Dat is sociaal darwinisme. Op deze manier over mensen en hun waarde denken is vreemd omdat de evolutie geen doel heeft. Je gaat er dan vanuit, dat je zelf een doel in de evolutie mag projecteren en anderen daarna mag beoordelen. Dan doe je alsof je God bent.
In dat geval zijn "luilakken" een volgende stap in onze evolutie.quote:Niemand stelt veel voor in het grote geheel. Juist de behoefte wat voor te stellen, is een grote bron van problemen.
Ben ik het wel mee eens maar de schoen wringt bij de praktische uitvoering ervan die op dit moment onder de huidige omstandigheden onmogelijk toegepast kan worden. Daarvoor zou er eerst een grote verschuiving moeten plaatsvinden. Maar goed, misschien staat dat wel voor de deur. De economie is wereldwijd aan het instorten...quote:Werk kun je verdelen. En mens leeft niet om te kunnen werken, maar werkt om te kunnen leven. De huidige tijd biedt meer ruimte voor andere vormen van jezelf bezighouden / nuttig maken. Prima.
Een groter bezwaar, is mensen disciplineren om de productiviteit te vergroten terwijl dat niet nodig is. Of mensen vernederen omdat ze het niet goed hebben gedaan, op grond van allerlei onzin. Allemaal gerechtvaardigd door een verhaal dat rammelt aan alle kanten. Dat is een vorm van crimineel gedrag.
Veel mensen doen tegenwoordig een wetenschappelijke studie. Prima. Maar het sluit niet aan op de arbeidsmarkt. Dus straffen we het af. Doen we alsof het geen waarde heeft, omdat het geen geld schuift.
Er is ook vandaag nog veel zinnig werk te doen, er zijn veel interessante bezigheden, en er kan veel goeds gedaan worden. Daarin zijn de mogelijkheden eindeloos. Maar veel van deze mogelijkheden passen niet in een marktmodel, omdat het liefdewerk oud papier is, een passie, een vorm van reflectie, of iets anders. Ik heb sterk de indruk dat een markt afdwingt dat mensen lomp blijven: een arbeidsdiscipline model, marketing en consumentisme.
Of een ander soort ambitie. Niet alleen de hierarchische ambitie om te winnen, zoals in een competitieve sport. Zodat je jaar-in-jaar-uit probeert zo snel mogelijk op twee ijzers een rondje te schaatsen. Waarbij je keer-op-keer weer aankomt waar je begon. Alleen omdat iedereen staat te juichen als je de snelste bent. Terwijl, als iedereen het afkeurde als onnuttig tijdverdrijf, je de kans loopt om te werk gesteld te worden.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 06:09 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Nee, ik stel helemaal niet dat er een bepaald doel is. Ik doel meer op wat LogiteX verstaat onder "innovatie". Natuurlijk kun je ook stellen dat niets een bepaalde vorm van evolutie is. Dat om onze samenleving te veranderen ons ambitieniveau ook omlaag moet.
Wie weet.quote:In dat geval zijn "luilakken" een volgende stap in onze evolutie.
Als je marktwerking de ongelijkheden laat oplossen, door het kapitaal alle vrijheid te geven om arbeid zo goedkoop mogelijk in te kopen, en zich aan belastingheffing te onttrekken, dan creeer je opnieuw slavernij.quote:Ben ik het wel mee eens maar de schoen wringt bij de praktische uitvoering ervan die op dit moment onder de huidige omstandigheden onmogelijk toegepast kan worden. Daarvoor zou er eerst een grote verschuiving moeten plaatsvinden. Maar goed, misschien staat dat wel voor de deur. De economie is wereldwijd aan het instorten...
Eigenlijk heb je jouw topic gewoon de verkeerde naam gegeven: Wat er fundamenteel mis is met mensen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 07:37 schreef LogiteX het volgende:
[..]
Zeker niet. Een computer met meer megahertz is sneller, of je daar op zit te wachten is een tweede. Echter van een tennisracket met magneetjes ga je niet beter tennissen en een stoffer en blik met rubbertje gaat niet beter vegen.
Het is gewoon vrij naïef om te denken dat elke verandering aan een product meteen een verbetering is. Sommige veranderingen zijn gewoon 0% innovatie en 100% marketing. Maar daar betaal je wel voor. Hoe dom
Het is eerder de opvatting van TS over wat al dan niet zinvol is aan 'nieuw'. Verder wordt het niet veel dommer dan beweren dat 'meer megahertz alleen sneller betekent'.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 10:42 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Eigenlijk heb je jouw topic gewoon de verkeerde naam gegeven: Wat er fundamenteel mis is met mensen.
Ik wil hem best aanpassen op verzoek van TS.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 10:42 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Eigenlijk heb je jouw topic gewoon de verkeerde naam gegeven: Wat er fundamenteel mis is met mensen.
De economie is geen zuiver beschrijvende wetenschap. Het is net zo goed normstellend. Moraliseren hoort erbij.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 10:42 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik heb vaak discussies gehad met mensen die beweren, dat alle innovatie het gevolg is van marktwerking. Maar natuurlijk zijn alleen mensen innovatief. Je zou kunnen zeggen, wat is er fundamenteel goed aan mensen, ipv aan de economie.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 10:42 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Bij dit soort bijdrages moet ik aan deze knakker denken (het commentaar van de FOK! commune, hier). Een fietsenmaker die van mening is dat we van het leven moeten genieten, en dat werken daarin geen plaats heeft. Zodat zijn echtgenote uit arremoede maar een baan moest gaan zoeken. En die arme kinderen, die maar opgescheept zaten met zo'n gekke vader.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 19:23 schreef deelnemer het volgende:
Niemand stelt veel voor in het grote geheel. Juist de behoefte wat voor te stellen, is een grote bron van problemen.
Werk kun je verdelen. En mens leeft niet om te kunnen werken, maar werkt om te kunnen leven. De huidige tijd biedt meer ruimte voor andere vormen van jezelf bezighouden / nuttig maken. Prima.
...
Er is ook vandaag nog veel zinnig werk te doen, er zijn veel interessante bezigheden, en er kan veel goeds gedaan worden. Daarin zijn de mogelijkheden eindeloos. Maar veel van deze mogelijkheden passen niet in een marktmodel, omdat het liefdewerk oud papier is, een passie, een vorm van reflectie, of iets anders. Ik heb sterk de indruk dat een markt afdwingt dat mensen lomp blijven: een arbeidsdiscipline model, marketing en consumentisme.
Dit is een stro-pop. Er zijn misschien gekken die denken dat de gebraden kippetjes zo je mond invliegen, maar dat is niet mijn argument. Door dit soort stro-poppen te gebruiken, ben je intellectueel minstens zo lui als de fietsenmaker uit jouw voorbeeld.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 11:51 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Bij dit soort bijdrages moet ik aan deze knakker denken (het commentaar van de FOK! commune, hier). Een fietsenmaker die van mening is dat we van het leven moeten genieten, en dat werken daarin geen plaats heeft. Zodat zijn echtgenote uit arremoede maar een baan moest gaan zoeken. En die arme kinderen, die maar opgescheept zaten met zo'n gekke vader.
Mensen in het rijkere westen kunnen hier niet mee concurreren. De wisselkoersen zijn zo, dat nominale prijzen in deze landen ver onder de prijzen hier liggen. Productie verplaatst zich naar de plek waar arbeid het goedkoopst is, en de verplichtingen van de werkgever het laagst zijn.quote:Men denkt dat alles maar geproduceerd wordt, en dat je gemakkelijk iedereen gratis geld kan geven (was laatst ook een topic over). In dit topic roept een onbenul dat geld slechts een smeermiddel is. Wat men niet snapt, is dat geld slechts bijzaak is. Het feit dat Chinezen voor een appel en een ei overuren maken, zorgt er voor dat jij en ik een iPhone bij een pak koekjes krijgen. Maar zodra die Chinezen en Indiers ook een Westerse levensstandaard hebben, en goed betaald worden, is ook dat sprookje uit en zal er ook bij ons weer hard gewerkt moeten worden om dit luie leventje betaald te krijgen.
Als je regelingen instelt met een grens, is er rond deze grens altijd een mismatch. Dat geldt voor landsgrenzen. Dat geldt ook voor de grens tussen markt en overheid. Rond deze grenzen blijken veel regelingen onlogisch. Als je de BTW hoger maakt dan in het buurland, heb je aan de grens een probleem. Als je belasting heft en een belastingparadijs niet, heb je aan de grens een probleem. Als je ontslagrecht invoert en een buurland niet, heb je aan de grens een probleem.quote:In de VS hebben de Democraten er ook een handje van. Door Obamacare is het nu voor veel mensen niet meer lonend om meer dan 20 uur (?) te werken. Langer werken zorgt er voor dat ze hun Obamacare subsidie kwijtraken. Het gevolg is dat zo'n 2 miljoen banen effectief verloren gaan. De Democraten vinden dat geweldig.Net zoals Deelnemer menen zij dat dit een geschenk uit de hemel is, en dat mensen nu meer tijd hebben om met vrienden en familie door te brengen, om een schilderij te maken of vrijwilligerswerk te doen. Dat die mensen liever langer werken om bijvoorbeeld voor hun pensioen te sparen, omdat zij snappen dat Social Security binnen een paar jaar uit elkaar klapt, dat gaat er bij de Democraten niet in. Die mensen weten namelijk wel wat goed voor u is.
Jij als natuurkundige, zou moeten kunnen begrijpen dat er meer kanten aan het verhaal zitten. Maar om sentimentele moralistische redenen bent je daar niet toe in staat. Je blijft maar brallen alsof je nog student bent in een koorballen tent.quote:laat die grijze massa nu eens werken. Als 2 miljoen banen effectief verloren gaan, wat betekent dat voor de gemiddelde Amerikaan? Dit betekent dat er als land minder hard gewerkt wordt. Ipv dat je bijvoorbeeld 24 uur per dag naar de supermarkt kan gaan, krijg je Nederlandse taferelen. Je mag dan alleen naar de supermarkt als de vakbond en de gemeente het goed vinden. Want die weten wel wat goed voor ons is. Bij mijn schoonfamilie kunnen ze 24 uur per dag de meest heerlijke verse hapjes thuisbezorgd krijgen. Ik weet wel welk model ik prefereer.
De betuttelaars zijn er, zodat ook de beter gesitueerden grenzen in acht nemen. Zonder dat krijg je massale uitbuiting. Als jij daar een oplossing voor weet, kunnen we misschien ook iets doen aan de betutteling.quote:Het draait niet altijd om geld. Ik word een beetje moe van die betuttelaars, die vinden dat 1 TV of 1 auto wel genoeg is, en dat mensen het maar eens met wat minder moeten doen. Gemakkelijk lullen, als je bij een subsidietiet werkt en niets anders doet dan Powerpoint slides maken en vergaderen. In de echte wereld heb je te maken met deadlines, met klanten, met een bepaald verwachtingspatroon bij bazen en collega's. Als iedereen vrijwilligerswerk deed of "wetenschap", dan zou je Cubaanse toestanden krijgen. Wees blij dat je nog een kleine beloning krijgt voor het werk dat je doet (jammer dat de overheid zichzelf zo'n groot deel ervan toeeigent) - dit zorgt er voor dat ook de vervelende klusjes gedaan worden. Wij zoeken nog een goede programmeur.
Nee, dat doet hij niet. Hij stelt dat er een stuk meer niet leuk werk noodzakelijk is voor onze levensstandaard dan jij denkt. Maar dat werk wordt onzichtbaar aan de andere kant van de wereld gedaan en bij die ver-van-mijn-bed-show staat nauwelijks iemand stil, ook mensen die zogenaamd willen dat het "eerlijker" en "rechtvaardiger" moet niet.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:26 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Natuurlijk moet er gewerkt worden. Maar jij doet alsof hard werken en doel op zichzelf is.
Dat los je alleen op met overheidsmaatregelen, niet met marktwerking. Daarvoor zij de verschillen in ontwikkeling te groot. Het is zinloos iemand hier te verwijten dat hij deze spullen niet produceert maar consumeert, terwijl dat hier niet kan, zonder dat de productie kosten omhoog gaan. Daarvoor zul je moeten wachten tot we op gelijk niveau komen.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, dat doet hij niet. Hij stelt dat er een stuk meer niet leuk werk noodzakelijk is voor onze levensstandaard dan jij denkt. Maar dat werk wordt onzichtbaar aan de andere kant van de wereld gedaan en bij die ver-van-mijn-bed-show staat nauwelijks iemand stil, ook mensen die zogenaamd willen dat het "eerlijker" en "rechtvaardiger" moet niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |