abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 januari 2014 @ 20:01:14 #1
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_135116089
Weer verder met de vakantieplannen *O*
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_135116288
Onze dochter gaat ook gewoon slapen op de hotelkamer. Doen gewoon hetzelfde bedritueel als thuis, geven haar een kus en gaan met babyfoon in de lobby / bar / restaurant van het hotel zitten.
PWBF
  zondag 5 januari 2014 @ 20:04:46 #3
244125 laziness
pi_135116311
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 18:53 schreef pessie het volgende:

[..]

Ja *O*

Camping O+ parco del lago O+
Direct aan het meer van Bracciano en vanuit Anguillara is het 3 kwartier met de trein naar de Sint Pieter.
Hadden jullie op de camping een accommodatie gehuurd?

Ik had zelf deze gezien http://www.camping-inter-lagodibracciano.com/
  zondag 5 januari 2014 @ 20:05:53 #4
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_135116373
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:04 schreef Nielsch het volgende:
Onze dochter gaat ook gewoon slapen op de hotelkamer. Doen gewoon hetzelfde bedritueel als thuis, geven haar een kus en gaan met babyfoon in de lobby / bar / restaurant van het hotel zitten.
Zover ging het bij ons ook goed, totdat we terugkwamen. :X
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_135116416
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:05 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Zover ging het bij ons ook goed, totdat we terugkwamen. :X
Hoe bedoel je?
PWBF
  zondag 5 januari 2014 @ 20:07:29 #6
43642 Bayswater
pi_135116464
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:06 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Terug de hotelkamer op, in het donker naar de badkamer en dan het bed in ging altijd fout. Thuis echt nooit wakker, alleen op hotelkamers. Daarom nu altijd een extra slaapkamer bij hotels onderweg, wel zo relaxed.
Life lies a slow suicide
pi_135116586
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:07 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Terug de hotelkamer op, in het donker naar de badkamer en dan het bed in ging altijd fout.
Als in dat ze wakker werd ofzo? Of dat jullie het bed niet konden vinden?

Die van ons slaapt dan altijd gewoon lekker door.
PWBF
pi_135116619
We zijn in een appartement gebleven in Lissabon: http://www.waytostay.com/nl/

In september op vakantie in de algarve en daarna ook weer 3 dagen Lissabon. De aquarium was echt een belevenis!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  zondag 5 januari 2014 @ 20:10:39 #9
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_135116628
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:04 schreef Nielsch het volgende:
Dat doe ik dus niet... krijg ik altijd van die Madeleine Mccan ideeën bij.
pi_135116659
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 18:10 schreef mikoxx het volgende:
Wij zijn ook van plan om in nl te blijven dit jaar, maar durven niet te boeken ivm het weer..... Onze voorkeur gaat uit naar Zuid Limburg....
Wij boeken gewoon en we zien het wel. Als het echt rotweer belooft te worden gaan de regenlaarsjes en regenpakjes mee. En kleurspullen en wat spelletjes en we komen een heel eind.
En mocht het echt heel slecht zijn, dan zijn we met een half uur ook weer thuis :P.
Tot nu toe wel wat regenachtige dagen gehad, 1 dag echt "koud" (16 graden, dat was niet echt lekker), maar verder is het tot nu toe eigenlijk overwegend prima geweest. Je bent natuurlijk wat minder zon zeker dan bijvoorbeeld Frankrijk... en je kan pech hebben. Dat is het risico van NL ;).
Fake it till you make it...
  zondag 5 januari 2014 @ 20:13:16 #11
43642 Bayswater
pi_135116774
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:10 schreef becky27 het volgende:

[..]

Die had geen babyfoon toch? En daarbij hangt daar nog steeds een vreemd luchtje aan.
Life lies a slow suicide
pi_135116785
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:10 schreef becky27 het volgende:

[..]

Dat kan... Maar een zeer groot verschil. De McCanns hadden geen babyfooncontact met hun huisje, hun deuren stonden open en ze zaten ver weg in een restaurant zonder zicht op hun complex.

In onze hotels hebben we altijd babyfooncontact, zit de deur op slot en hebben we zicht op de uitgang van het hotel.
PWBF
  zondag 5 januari 2014 @ 20:14:16 #13
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_135116827
Snap ik hoor, Nijna. We zijn de afgelopen jaren om precies die reden steeds naar Italië gegaan... Maar: nl is ook zo mooi, vandaar dat we t komend jaar een kans willen geven :-), maar niet ten koste van alles....

Tips qua campings in zuid limburg (niet te mega) zijn overigens welkom!
  zondag 5 januari 2014 @ 20:15:21 #14
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_135116881
klopt ook wel hoor maar toch...op 1 of andere manier vind ik het toch een beetje te spannend voor mezelf om mijn kindjes ergens neer te leggen en dan 6 verdiepingen lager wat te gaan drinken. Ondanks beeldbabyfoon en zo.
pi_135116906
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:14 schreef mikoxx het volgende:
Snap ik hoor, Nijna. We zijn de afgelopen jaren om precies die reden steeds naar Italië gegaan... Maar: nl is ook zo mooi, vandaar dat we t komend jaar een kans willen geven :-), maar niet ten koste van alles....

Tips qua campings in zuid limburg (niet te mega) zijn overigens welkom!
Camping Oosterberg in Epen vond ik vorig jaar geweldig. Voor kleine kinderen ook erg leuk met een complete boerderij en de hele dag mogelijkheid om gratis pony te rijden. Je kan er ook je eigen kersen plukken en de omgeving is ook erg mooi. Vanaf de camping ook supermooi uitzicht over een dal en weilanden met paarden.

http://www.camping-oosterberg.nl/
PWBF
pi_135116909
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:13 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Dat kan... Maar een zeer groot verschil. De McCanns hadden geen babyfooncontact met hun huisje, hun deuren stonden open en ze zaten ver weg in een restaurant zonder zicht op hun complex.

In onze hotels hebben we altijd babyfooncontact, zit de deur op slot en hebben we zicht op de uitgang van het hotel.
Zo doen we het ook. Overal babyfoon mee...in de camping in de Algarve lag ze toen in de tipi te slapen terwijl we zaten te eten. Er kon niks op slot maar we hadden de babyfoon mee en het voelde erg veilig daar..en idd altijd zicht op de tent! en binnen 3 minuten was je weer bij :)
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  zondag 5 januari 2014 @ 20:19:18 #17
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_135117073
Voor mij is er wel een enorm verschil tussen een huge appartementencomplex met 1000 kamers of een camping met max 50 plaatsen of zo.
  zondag 5 januari 2014 @ 20:21:27 #18
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_135117175
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:15 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Camping Oosterberg in Epen vond ik vorig jaar geweldig. Voor kleine kinderen ook erg leuk met een complete boerderij en de hele dag mogelijkheid om gratis pony te rijden. Je kan er ook je eigen kersen plukken en de omgeving is ook erg mooi. Vanaf de camping ook supermooi uitzicht over een dal en weilanden met paarden.

http://www.camping-oosterberg.nl/

I know, hebben we t eerder over gehad! :-)
pi_135117198
Ja dat is zeker zo!
We zijn nog nooit op een enorme appartement complex geweest, weet niet of haar in de kamer zou laten zelfs met babyfoon..
pi_135117222
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:21 schreef mikoxx het volgende:

[..]

I know, hebben we t eerder over gehad! :-)
Oh haha ja dat kan. Ben er nog steeds enthousiast over. Bij goed weer ga ik dit jaar zeker weer een weekend heen.
PWBF
  zondag 5 januari 2014 @ 20:24:36 #21
100412 mefke79
komt goed!
pi_135117322
TimeJumper probeer het eens in een zwembad. Ik heb kindjes met die dingen zien vallen in een zwembad en dan kwamen ze amper overeind. Je hebt een peuter toch? Die redden zich meestal prima met bandjes.
Wij zijn er nog niet uit wat het wordt deze vakantie. Ons gezelschap gaat niet mee want uitgerekend in juli.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_135117418
mef jij had toch een tip over de zwembandjes wat was het ook alweer? hier lukt het niet de bandjes boven dr elleboog te krijgen...ze kan bijna niet bewegen met die dingen!
  zondag 5 januari 2014 @ 20:30:51 #23
244125 laziness
pi_135117658
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:26 schreef bitterend het volgende:
mef jij had toch een tip over de zwembandjes wat was het ook alweer? hier lukt het niet de bandjes boven dr elleboog te krijgen...ze kan bijna niet bewegen met die dingen!
Heb je wel de juiste maat? Want vanaf 1,5 jaar is het echt geen probleem hier.
Leren dat ze de armen juist naar beneden moeten duwen in het water, dan hebben de bandjes echt effect.
pi_135118011
Ze was 21 maanden toen ik ze heb geprobeerd, dacht dat het de juiste maat was hmm, ik weet niet meer waar ze zijn maar ze zaten echt niet goed, zo precies op haar elleboog en ik kon ze niet hoger krijgen. Waar moet ik op controleren qua maat?
pi_135118391
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:36 schreef bitterend het volgende:
Ze was 21 maanden toen ik ze heb geprobeerd, dacht dat het de juiste maat was hmm, ik weet niet meer waar ze zijn maar ze zaten echt niet goed, zo precies op haar elleboog en ik kon ze niet hoger krijgen. Waar moet ik op controleren qua maat?
Ik steek er altijd vier vingers in (twee keer middel en twee keer wijs). Daarmee maak ik het gat zo groot mogelijk (met wat kracht uit elkaar duwen) en dan schuif ik ze zo helemaal naar de bovenarm.
PWBF
  zondag 5 januari 2014 @ 20:43:26 #26
244125 laziness
pi_135118485
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:36 schreef bitterend het volgende:
Ze gaan op gewicht.
En het is even door sjorren maar kan me niet voorstellen dat ze niet zouden passen. Vanaf de elleboog is het echt even de pols pakken met je ene hand zodat de arm gestrekt is en dan met je andere hand het bandje op de juiste plek trekken.
pi_135118542
Bedankt voor de tips. Gaan we weer proberen!
pi_135118589
Ik blaas altijd 1 kant op en dan om zijn arm en dan de andere kant opblazen. Of eerst arm natmaken.
Hier ging het met 14 maanden al prima.
  zondag 5 januari 2014 @ 20:50:26 #29
100412 mefke79
komt goed!
pi_135118917
Ik doe zoals son en dat werkt prima.
pi_135119772
Hier ook maar 1 kant opblazen, werkt perfect.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 5 januari 2014 @ 21:07:41 #31
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_135120190
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:24 schreef mefke79 het volgende:
TimeJumper probeer het eens in een zwembad. Ik heb kindjes met die dingen zien vallen in een zwembad en dan kwamen ze amper overeind. Je hebt een peuter toch? Die redden zich meestal prima met bandjes.
Wij zijn er nog niet uit wat het wordt deze vakantie. Ons gezelschap gaat niet mee want uitgerekend in juli.
Ohw da's minder. Ga ik zeker eerst hier in het zwembad uitproberen. :Y
En inderdaad een peuter.
Goh en ik dacht dat iemand hier van het forum ook zo positief was over die zwemvesten van Splash About. Ik dacht Juud :? maar het kan net zo goed iemand anders zijn.
Ben niet zo goed in namen onthouden :+
Rayen 2½ jaar!
  zondag 5 januari 2014 @ 22:03:47 #32
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_135123911
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:44 schreef Sonnetje85 het volgende:
Ik blaas altijd 1 kant op en dan om zijn arm en dan de andere kant opblazen. Of eerst arm natmaken.
Hier ging het met 14 maanden al prima.
Welke maat had je toen? Lauren haar billen passen niet meer in de zwemband :')
  zondag 5 januari 2014 @ 22:06:08 #33
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_135124051
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:04 schreef laziness het volgende:

[..]

Hadden jullie op de camping een accommodatie gehuurd?

Ik had zelf deze gezien http://www.camping-inter-lagodibracciano.com/
Nee, eigen kampeerspullen.

Die camping die jij noemt hebben vrienden van ons eens gestaan. Hebben ze volgens mij een leuke vakantie gehad. Wat je eventueel als nadeelnzoy kunnen zien is dat het aan de westkant van het meer ligt. Dus 'svochtends zonsopgang maar 's avonds heb je al vroeg geen zon meer omdat deze achter de bergen verdwijnt.
pi_135124571
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 22:03 schreef pessie het volgende:

[..]

Welke maat had je toen? Lauren haar billen passen niet meer in de zwemband :')
:D
Die vanaf 11 kilo. Toevallig van de week opgezocht, Floris was toen net geen 11 kilo, maar goed het ging me er toen vooral ook om dat ie leerde dat hij die dingen om moet met zwemmen (en hij wilde niet meer in die babyfloat) Loslaten deed ik toen niet volgens mij.
  donderdag 9 januari 2014 @ 20:23:10 #35
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_135288697
Even een schopje.

Iemand toevallig ervaring met South West England, Corsica of Finland met een kind, auto en (klein) tentje? Die drie opties zijn we momenteel aan het bekijken. Vierde optie is Sri Lanka, maar we weten niet zeker of we dat bij elkaar gespaard krijgen. :')

We willen drie weken gaan deze zomer. En zoonlief is dan 9 jaar oud...

Tips zijn welkom! Alvast dank. :)
pi_135458459
Iemand ervaring met een camping in Zuid Frankrijk/Costa Brava voor een gezin met 2 kinderen van 1 en 5 jaar? Liefst ergens aan zee of een meer
  maandag 13 januari 2014 @ 22:35:19 #37
244125 laziness
pi_135460029
Wij waren afgelopen zomer hier en dat beviel ons prima http://www.campingkings.com/?lang=EN&c=1
pi_135460647
Zo... Ik kom ook meelezen :D.. Heb net 4 offertes verstuurd! Ben benieuwd

2/2.5 week Bali is het plan.. Dochter wordt dan op vakantie 4 jaar
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_135468631
Superleuk Lamb! Bali wilde ik ook graag heen maar manlief vond het te ver vliegen.
pi_135468816
Bali staat ook nog enorm hoog op mijn wishlist. Tof, Lamb!

Wij hebben van het weekend de (trein)reis naar Londen geboekt. We vertrekken op een maandag, lekker vroeg en zijn we nog voor 12 uur in Londen (St. Pancras). Die vrijdag erna om 17 uur terug pas dus we hebben echt lekker lange dagen ook. Dat was met het vliegtuig lastiger (en vooral duurder op die tijden). Plus met de trein kom je al lekker redelijk centraal Londen binnen.

Nu nog op zoek naar een place to stay, we dachten wat te hebben via airbnb maar de verhuurster moest helaas annuleren. Even op zoek naar wat anders dus. Hebben nu een leuk flatje in Camden, vlakbij Soho op het oog.
  Moderator dinsdag 14 januari 2014 @ 08:30:54 #41
45833 crew  Fogel
pi_135468885
Ik dacht altijd dat de concurrentie op Amsterdam-Londen zo groot was dat je voor zo goed als gratis heen en weer kon vliegen? Als zelfs de KLM het al voor 80¤ aan kan bieden...
Hoe dan ook een stuk meer relaxed reizen per trein, dat wel. :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_135468939
Ja, al met al is dat vliegen ook weer niet zo extreem goedkoop hoor. Die goedkope prijzen zijn er wel hoor, maar dan vlieg je om 10 uur 's avonds ofzo blijkt vaak. Zelfs met Easyjet bleek het lastig om onder de treinprijs uit te komen met z'n 3-en. En dan idd het gedoe van en naar een vliegveld, aankomen op Heathrow of Gatwick en daar weer weg zien te komen... Wij wonen op loopafstand van een station en zijn met 2 overstappen in rond de 4 uur in Londen :).
  Moderator dinsdag 14 januari 2014 @ 09:05:21 #43
45833 crew  Fogel
pi_135469327
De treinreis boek je op nshispeed?

Wij vliegen deze zomer naar Nederland en willen vanaf daar ook een grote stad bezoeken. Parijs valt af wegens Tour de France die net is wanneer wij er kunnen/willen zijn (mijn vrouw wilde daarheen, ik heb een hekel aan Parijs). Londen is een veel beter alternatief, maar het kan nog letterlijk alle kanten op.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_135469387
Yup, nshispeed. Wat trouwens een walgelijke website is maar goed, als je er even rustig voor gaat zitten met een kopje thee komt het wel goed... ;).
pi_135469451
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:22 schreef Luigi het volgende:
Bali staat ook nog enorm hoog op mijn wishlist. Tof, Lamb!

Wij hebben van het weekend de (trein)reis naar Londen geboekt. We vertrekken op een maandag, lekker vroeg en zijn we nog voor 12 uur in Londen (St. Pancras). Die vrijdag erna om 17 uur terug pas dus we hebben echt lekker lange dagen ook. Dat was met het vliegtuig lastiger (en vooral duurder op die tijden). Plus met de trein kom je al lekker redelijk centraal Londen binnen.

Nu nog op zoek naar een place to stay, we dachten wat te hebben via airbnb maar de verhuurster moest helaas annuleren. Even op zoek naar wat anders dus. Hebben nu een leuk flatje in Camden, vlakbij Soho op het oog.
Dat is wel het nadeel van airbnb ja. Dat is ook mijn angst om er iets te boeken, dat je op de dag van je reis te horen krijgt dat je niet meer terecht kan. Maar goed, keus genoeg. Veel plezier in ieder geval, Londen is een erg toffe stad en superleuk voor kinderen.
PWBF
pi_135469474
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:36 schreef Luigi het volgende:
Ja, al met al is dat vliegen ook weer niet zo extreem goedkoop hoor. Die goedkope prijzen zijn er wel hoor, maar dan vlieg je om 10 uur 's avonds ofzo blijkt vaak. Zelfs met Easyjet bleek het lastig om onder de treinprijs uit te komen met z'n 3-en. En dan idd het gedoe van en naar een vliegveld, aankomen op Heathrow of Gatwick en daar weer weg zien te komen... Wij wonen op loopafstand van een station en zijn met 2 overstappen in rond de 4 uur in Londen :).
Plus als je met easyjet vliegt kom je aan op een vliegveld ver buiten Londen, en moet je ook weer overstappen op trein of bus, daar een uur inzitten en flink voor betalen.
PWBF
  Moderator dinsdag 14 januari 2014 @ 09:48:52 #47
45833 crew  Fogel
pi_135470155
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:14 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Plus als je met easyjet vliegt kom je aan op een vliegveld ver buiten Londen, en moet je ook weer overstappen op trein of bus, daar een uur inzitten en flink voor betalen.
Alleen als je naar City vliegt land je zowat midden in de stad. Ook Heathrow-Londen kost je zowel tijd als geld. Al heb je daar wel een aantal opties qua reisduur en prijsklasses :)
pi_135470678
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:48 schreef Fogel het volgende:

[..]

Alleen als je naar City vliegt land je zowat midden in de stad. Ook Heathrow-Londen kost je zowel tijd als geld. Al heb je daar wel een aantal opties qua reisduur en prijsklasses :)
Klopt maar Easyjey en Ryanair vliegen daar niet naartoe.
PWBF
  Moderator dinsdag 14 januari 2014 @ 10:13:57 #49
45833 crew  Fogel
pi_135470708
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 10:12 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Klopt maar Easyjey en Ryanair vliegen daar niet naartoe.
KLM vliegt ook niet naar City.
Punt is dat je altijd een reis van het vliegveld naar de stad hebt.
pi_135470734
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:12 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Dat is wel het nadeel van airbnb ja. Dat is ook mijn angst om er iets te boeken, dat je op de dag van je reis te horen krijgt dat je niet meer terecht kan. Maar goed, keus genoeg. Veel plezier in ieder geval, Londen is een erg toffe stad en superleuk voor kinderen.
Dat is een risico ja, maar dat hoor je toch maar weinig. Ik merk wel dat de accomodaties als sneeuw voor de zon verdwijnen voor die periode dus we moeten nu rap wat gaan vinden ;).
pi_135471956
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 10:15 schreef Luigi het volgende:

[..]

Dat is een risico ja, maar dat hoor je toch maar weinig. Ik merk wel dat de accomodaties als sneeuw voor de zon verdwijnen voor die periode dus we moeten nu rap wat gaan vinden ;).
Anders boek je vandaag voor de zekerheid een hotel dat je kan annuleren. Vind je dan nog iets op airbnb dan annuleer je het hotel gewoon.
PWBF
  dinsdag 14 januari 2014 @ 12:15:17 #52
43642 Bayswater
pi_135473625
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 10:15 schreef Luigi het volgende:

[..]

In Bayswater is altijd wel wat vrij. ;)
Life lies a slow suicide
pi_135479998
Oh jammer Fannetje! Wij hebben wel een tijd over de afstand getwijfeld maar gezien een kind met zitvlees durven we het aan.. Ze kan zich uren aan tafel vermaken ..
Jullie vlucht is toch ook behoorlijk lang? Bali is toch niet heel veel verder?? Nieuw Zeeland durfden we toch niet aan ivm de afstand...
Nu erg benieuwd naar de offertes!

Iemand nog tips voor lange vliegreizen?
Of ervaring met bali?
We'll have love aplenty
You and Me
  dinsdag 14 januari 2014 @ 15:24:32 #54
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_135480852
Baliiiiiii O+ geen tips maar daar zou ik zeker naartoe willen. :Y
Een ex-collega is daar wel geweest en zei als je echte bounty-stranden zoekt, daar zijn ze te vinden ;)
Rayen 2½ jaar!
pi_135482002
Gaaf Lamb! Bali was ook een optie voor ons dit jaar, maar wat Fannetje zegt, te ver met een anderhalfjarige.

Wil je volledig georganiseerd? Of een reis op maat?
pi_135484100
We gaan individueel georganiseerd .. zijn nu in gesprek met de organisatie waarmee ook op die manier naar Peru (zonder kind) zijn geweest. Toen geweldig geholpen ook toen ik hoogteziekte kreeg e.d dus dat is wel een prettig idee nu met een kind. (en tegelijk wat andere organisatie aan het uitzoeken ook natuurlijk)

een organisatie die iig afwijkt van de grote hotels en resorts
We'll have love aplenty
You and Me
  Moderator dinsdag 14 januari 2014 @ 17:04:54 #57
5428 crew  miss_sly
pi_135484355
Welke organisatie is dat, Lamb?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_135489864
Ik ben ook benieuwd!! we willen graag naar India ooit met R
pi_135490547
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 15:00 schreef Lamb29 het volgende:
Jullie vlucht is toch ook behoorlijk lang? Bali is toch niet heel veel verder?? Nieuw Zeeland durfden we toch niet aan ivm de afstand...

Iemand nog tips voor lange vliegreizen?
Of ervaring met bali?
Wij vliegen een uur naar Londen en dan ongeveer 9 uur naar Orlando. Bali is nog wel een stuk verder, uur of 16/17 geloof ik.

Ik zal na onze vakantie de tips voor een lange vliegreis doorgeven. Toen ze anderhalf was, was het toch anders dan nu.
pi_135491124
Jeej, net een reserveringsaanvraag ingediend op airbnb voor een heel tof appartementje in Londen op loopafstand van de Big Ben (Lambeth) :D. Mooi net appartement met goede reviews, die eigenlijk al vanaf het begin op m'n wish list stond. Super lokatie en nog net binnen ons budget. Fingers crossed!
pi_135491338
Ik ben benieuwd Fannetje, ben zelf iig al volop op pinterest naar ideeën aan het zoeken... voorpret ;)

We zijn met Riksja naar Peru geweest. Ze hebben ook een onderdeel Riksjakids en daar zijn we dus nu aan het kijken. Heb ze vanmiddag al aan de telefoon gehad en ze denken heel fijn mee.
We'll have love aplenty
You and Me
pi_135491565
Ik vermoedde al dat je hen bedoelde Lamb! Vrienden van ons hebben daar ook hele goede ervaringen mee.
pi_135536271
Ze zijn inderdaad erg goed als het gaat om contact en informatie! 4 offertes aangevraagd en alleen van hun nog reactie (morgen krijg ik zelfs al een aanpassing op de offerte binnen na een 2de telefonisch contact!)

Maar meteen een vraagje..
Wie heeft er nog tips rondom een lange vlucht met een op de heenreis 3jarig en terugreis 4 jarige ;)
Slimme bezigheden? Hoe zorg je dat ze een beetje comfortabel kan slapen? Leuke boekjes rondom verre vluchten?
We'll have love aplenty
You and Me
  woensdag 15 januari 2014 @ 20:49:08 #64
381212 Gulara
From the future
pi_135536673
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 15:59 schreef Mineola het volgende:
Gaaf Lamb! Bali was ook een optie voor ons dit jaar, maar wat Fannetje zegt, te ver met een anderhalfjarige.

Wil je volledig georganiseerd? Of een reis op maat?
Ja daag. Als je naar Bali kunt, kun je ook wel een stukje verderop bij mij langskomen! o|O
pi_135537038
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:49 schreef Gulara het volgende:

[..]

Ja daag. Als je naar Bali kunt, kun je ook wel een stukje verderop bij mij langskomen! o|O
Is dat een aanbod? :D
We'll have love aplenty
You and Me
  woensdag 15 januari 2014 @ 20:56:25 #66
381212 Gulara
From the future
pi_135537093
Lamb wij hadden zo'n kussen mee met van die pitjes. Die vormt zich een beetje, handig dus voor onhandige hoeken en zo. Daarkun je dan evt een airline kussentje overheen leggen.
Je kunt ze bij de Bever halen, ze zijn er naast ovaal volgens mij ook in 'knuffelvorm'.
edit: Het is een cuddlebug.

Bedenk dat op een lange vlucht het licht vaak uit is. Zorg dus ook voor jezelf dat je iets meeneemt waarbij je geen licht nodig hebt. De leeslampen zijn behoorlijk fel en misschien onhandig als je dochter probeert te slapen.

Misschien ook wat lekkers voor onderweg. Niet per se snoep maar iets wat ze graag eet en vertrouwd is. Vliegtuigeten... :{

[ Bericht 2% gewijzigd door Gulara op 15-01-2014 21:22:24 ]
  woensdag 15 januari 2014 @ 20:57:00 #67
381212 Gulara
From the future
pi_135537128
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:55 schreef Lamb29 het volgende:

[..]

Is dat een aanbod? :D
Haha, gezellig hoor, zwengelen we de bbq in het park aan! 8-)
pi_135538374
Oh dat kussentje is een goede!

Enne wie weet ;) Staat zeker op de verlanglijst ook..
We'll have love aplenty
You and Me
pi_135758815
:D Het is rond! Vlucht geboekt!
We'll have love aplenty
You and Me
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:36:12 #70
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_135759182
Leuk lamb!!

Iemand hier ervaring met skiles voor kinderen op/bij een landal park? Is het wijsheid om vooraf te boeken of juist ter plekke?
pi_135759921
Lamb wat gaaf!

Mikoxx, geen idee, zo ver zijn wij nog niet! Als je echt in de schoolvakantie gaat zou ik wel even informeren bij een skischool van tevoren. Anders ter plekke even bekijken wat er leuk/geschikt uit ziet.

Wel zelf een vraag:
Wij gaan over een paar weken skiën met onze 15-maander, nog speciale dingen waar ik aan moet denken voor hem? Skipak, laagjes kleding, wantjes, babyslee, zonnebrilletje, zonnebrandcréme, andere do's en don't's?

Hij loopt nog niet zo lang dus ik wilde eigenlijk nog niet aan de moonboots voor hem, maar aan de waterdichte slofjes.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 15:40:53 #72
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_135761750
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:36 schreef mikoxx het volgende:
Leuk lamb!!

Iemand hier ervaring met skiles voor kinderen op/bij een landal park? Is het wijsheid om vooraf te boeken of juist ter plekke?
vooraf boeken!
waar ga je naartoe?
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 15:43:41 #73
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_135761861
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:57 schreef Mineola het volgende:
Lamb wat gaaf!

Mikoxx, geen idee, zo ver zijn wij nog niet! Als je echt in de schoolvakantie gaat zou ik wel even informeren bij een skischool van tevoren. Anders ter plekke even bekijken wat er leuk/geschikt uit ziet.

Wel zelf een vraag:
Wij gaan over een paar weken skiën met onze 15-maander, nog speciale dingen waar ik aan moet denken voor hem? Skipak, laagjes kleding, wantjes, babyslee, zonnebrilletje, zonnebrandcréme, andere do's en don't's?

Hij loopt nog niet zo lang dus ik wilde eigenlijk nog niet aan de moonboots voor hem, maar aan de waterdichte slofjes.
sjaal, pas op met lange wandelingen en je kind op bv een slee ze kunnen het snel te koud krijgen/ onderkoeld raken aangezien ze stil zitten.

wij hadden wel snowboots voor Roy,vanwege warme voeten.
ik had ook thermo kleding.

verder gewoon genieten
  dinsdag 21 januari 2014 @ 16:12:53 #74
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_135763098
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:40 schreef _Bar_ het volgende:

[..]

vooraf boeken!
waar ga je naartoe?
oostenrijk, karinthie
pi_135763160
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:43 schreef _Bar_ het volgende:

[..]

sjaal, pas op met lange wandelingen en je kind op bv een slee ze kunnen het snel te koud krijgen/ onderkoeld raken aangezien ze stil zitten.

wij hadden wel snowboots voor Roy,vanwege warme voeten.
ik had ook thermo kleding.

verder gewoon genieten
Dat komt zéker goed!
  dinsdag 21 januari 2014 @ 16:16:30 #76
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_135763260
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:12 schreef mikoxx het volgende:

[..]

oostenrijk, karinthie
dan zeker vooraf alvast boeken dan weet je zeker dat er plek is.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 16:37:03 #77
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_135764131
haha, ok, duidelijk hoor :-):-)
  Moderator dinsdag 21 januari 2014 @ 16:41:59 #78
45833 crew  Fogel
pi_135764388
Neem dunne wollen onderkleding ipv die thermokneut, werkt veel beter. Dan 'normale' kleding daar overheen en dan een goed en dus (zo goed als) waterdicht skipak. Goede wollen sokken zijn ook geen overbodige luxe. En natuurlijk een muts op en handschoenen/wanten aan.
Mijn kinderen hebben meestal relatief dunne wollen handschoenen aan met daarover waterdichte wanten als ze in de sneeuw spelen of gaan skien/sleeen.
pi_135898511
Weet iemand een leuk hotel of appartementencomplex op Mallorca of Ibiza (niet Menorca ivm vluchten) voor een gezin met twee jongens van dan bijna 3 en 4,5 jaar. Zwembad is een must, liefst ook peuterbad. Liefst met mogelijkheid om de jongens in een andere kamer/ruimte te laten slapen. Locatie: tja, bij het strand in de buurt is het mooiste.
Ik zag in eerdere topic's Club Martha voorbij komen, maar als ik daar de (zoover) recensies van lees word ik niet heel vrolijk (als in: overal voor betalen, ik weet graag vooraf waar ik aan toe ben). Vlucht is geen probleem, heb al meerdere opties gezien.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 18:10:37 #80
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_135901325
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 16:55 schreef mefke79 het volgende:
Weet iemand een leuk hotel of appartementencomplex op Mallorca of Ibiza (niet Menorca ivm vluchten) voor een gezin met twee jongens van dan bijna 3 en 4,5 jaar. Zwembad is een must, liefst ook peuterbad. Liefst met mogelijkheid om de jongens in een andere kamer/ruimte te laten slapen. Locatie: tja, bij het strand in de buurt is het mooiste.
Ik zag in eerdere topic's Club Martha voorbij komen, maar als ik daar de (zoover) recensies van lees word ik niet heel vrolijk (als in: overal voor betalen, ik weet graag vooraf waar ik aan toe ben). Vlucht is geen probleem, heb al meerdere opties gezien.
Op Mallorca, ook in Cala d'Or: Inturotel Cala Azul Park of Inturotel Esmeralda Park. Liggen naast elkaar, heel dicht bij het strand. Hebben beide een groter bad en een afgescheiden peuterbad. En qua ligging wat gunstiger dan Martha's. Je loopt in 10 minuten naar hartje centrum, door straten met wat winkeltjes en restaurants.

Cala Azul Park is volgen mij net een tikkie rustiger. Daar zijn wij geweest met onze dochter toen ze 2,5 was. Wij hadden een mooi tweekamerappartement met zicht op het zwembad en zij-zeezicht. Leuke (Nederlandstalige) animatie, speeltuintje, restaurant op het park maar ook diverse restaurantjes in de buurt.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_135904539
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 16:55 schreef mefke79 het volgende:
Ik vraag het even aan een vriendin.. Zij is afgelopen zomer met haar toen net 4 jarige die kant op geweest
We'll have love aplenty
You and Me
pi_135905097
Wij zaten op Ibiza met onze dochter. App. Tropic Garden. Plaats santa eulalia. Mooi complex met leuk zwembad, kinderanimatie. Loopafstand dorpje. Wij sliepen met zijn drie op een kamer. Is een slaapkamer en een kleine woonkamer waar twee personen op de banken kunnen slapen. Wordt misschien wat krap met twee kids, maar wij vonden t super daar. Twee weken eiland rond getrokken met huur auto.

Mallorca worden de viva aparthotels aanbevolen. Zeer kindvriendelijke, maar iets duurder. Wel super verzorgt en ruime complexe met alles erop en eraan.
pi_135906978
Bedankt voir de tips alvast. Ik ga kijken.
Alvast 1 tip voor mensen due met het vliegtuig richting balearen oid gaan: losse vlucht en hotel is vele malen goedkoper dan via dreizen oid. Nou reizen wij liefst via weeze of Eindhoven dus dan is het aanbod met losse vluchten ook nog makkelijker te boeken.
pi_135907834
wij gaan over twee maanden vliegen naar Miami. Nu kan ik genoeg bedenken voor mijn oudste (3,5) om mee te nemen in het vliegtuig.
Maar iemand nog tips voor een net 1-jarige?
pi_135908091
Anne was destijds anderhalf en we hadden voor haar meegenomen:

*iPad (keek ze nog niet naar om helaas ;))
*boekjes
*diertjes om mee te spelen
*magna doodle
*verschillende snacks om af en toe te geven (doosje rozijntjes, zakje nibbit chipjes, knijpfruit, banaantje)

Voor kinderen onder de twee wordt het overigens ook over het algemeen gedoogd om drinkpakjes mee te nemen.Op Schiphol mochten ze gewoon door, op Londen Heathrow moest ik een slokje uit een pakje nemen ( :') ) en mochten ze door, op Tampa was het geen enkel probleem. Alleen op Londen Gatwick werden ze in beslag genomen.
pi_135908122
Lastig inderdaad voor een eenjarige.
Je hebt van die knisperboekjes, of harde kartonnen boekjes.
Zo een tekenbord wat je steeds weer kan uitvegen.
Houten spiraaltje waar je dingen van de enen naar de andere kant moet verschuiven
knuffelbeestje
Bijtringen.
Misschien iets met een spiegeltje, vinden kleintjes meestal wel leuk
pi_135908543
zoiets? Meestal is je eigen portemonnee ed het interessant

We'll have love aplenty
You and Me
pi_135908651
oh ja zo'n tekenbord is wel een goede
eten is sowieso een optie bij hem :P
boekjes (dikkie dik) vind hij ook leuk. en de tablet gaat ook mee.

bedankt voor deze ideeen voor nu. ga ik even verder op broeden. ik vermoed dat kiekeboe met de achterburen ook een hit zal zijn :D
pi_135908703
ik denk dat Yaro die zelfs nog leuk vind lamb, waar vind je die?

laat maar is natuurlijk een gewone portemonnee die gevuld is. dat word de hele vlucht rapen of uit zijn mond halen ben ik bang.
pi_135908812
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 21:17 schreef As1981 het volgende:
ik denk dat Yaro die zelfs nog leuk vind lamb, waar vind je die?
Gewoon een simpel portemonneetje vullen met allemaal zulke dingen. Knispepapiertje, zo'n snoepjespapiertje waar je doorheen kan kijken, fotootjes van familie, nepgeld voor yaro enz

haha ja dat dus.. O vond het geweldig op die leeftijd om dingen ergens uit te peuteren en weer terug te stoppen
We'll have love aplenty
You and Me
pi_135908957
denk dat hij met 1 net nog te jong is. vooralsnog vind hij het leuk om dingen in zijn mond te stoppen en het door ons uit te laten halen (als onze hand er aan komt gaat hij al lachen). dus misschien nog niet zo handig.
pi_135909040
hahaha nee dan niet idd :D
We'll have love aplenty
You and Me
pi_135999622
Wie kan mij helpen?
Ik wil in juni naar een huisje op maximaal 7 uur rijden van Nijmegen. Zit te denken aan Frankrijk. Maar ook Duitsland is nog een optie.
Liefst op een park of camping met in ieder geval een speeltuin voor de kinderen. Indien mogelijk ook een zwembad. Geschikt voor mijn kinderen van dan bijna 4 en 1,5.
Huisje met minimaal drie slaapkamers.
Afwisselende omgeving met leuke stadjes/dorpjes en natuur.
En natuurlijk beetje betaalbaar.
  Moderator maandag 27 januari 2014 @ 11:55:55 #94
45833 crew  Fogel
pi_136000730
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 11:22 schreef Animalmix het volgende:
Wie kan mij helpen?
Ik wil in juni naar een huisje op maximaal 7 uur rijden van Nijmegen. Zit te denken aan Frankrijk. Maar ook Duitsland is nog een optie.
Liefst op een park of camping met in ieder geval een speeltuin voor de kinderen. Indien mogelijk ook een zwembad. Geschikt voor mijn kinderen van dan bijna 4 en 1,5.
Huisje met minimaal drie slaapkamers.
Afwisselende omgeving met leuke stadjes/dorpjes en natuur.
En natuurlijk beetje betaalbaar.
Center parcs heeft oa een park nabij Reims wat aan al die dingen voldoet op zich. Weet alleen niet of dat onder 'een beetje betaalbaar' valt.
  maandag 27 januari 2014 @ 12:03:40 #95
381212 Gulara
From the future
pi_136001059
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 21:01 schreef As1981 het volgende:
wij gaan over twee maanden vliegen naar Miami. Nu kan ik genoeg bedenken voor mijn oudste (3,5) om mee te nemen in het vliegtuig.
Maar iemand nog tips voor een net 1-jarige?
Wij hadden boekjes, vingerpoppetjes, favoriete knuffel, wat kleine speelgoedjes die niet al te veel lawaai maken en inderdaad wat eten. Wij hadden van die knijpzakjes met fruit (en groente) mee. Merk Ella's zag ze sinds vorige week ook hier in Nederland. Dan kan ie uit het zakje 'drinken'. Scheelt een hoop geknoei.
Wij hadden trouwens ook pakjes met voorgemaakte melk mee. Was geen probleem.

Uiteindelijk vermaakte meneer zich trouwens met:
Het kots-/afvalzakje
De afstandsbediening van de televisie
Speelgoed van de andere kindjes
Fruit/suikerzakjes/bekertjes van ons dienblad
De stewardessen
Z'n fans (lees: de andere mensen in het vliegtuig)

:')
pi_136004415
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 12:03 schreef Gulara het volgende:

[..]

Wij hadden boekjes, vingerpoppetjes, favoriete knuffel, wat kleine speelgoedjes die niet al te veel lawaai maken en inderdaad wat eten. Wij hadden van die knijpzakjes met fruit (en groente) mee. Merk Ella's zag ze sinds vorige week ook hier in Nederland. Dan kan ie uit het zakje 'drinken'. Scheelt een hoop geknoei.
Wij hadden trouwens ook pakjes met voorgemaakte melk mee. Was geen probleem.

Uiteindelijk vermaakte meneer zich trouwens met:
Het kots-/afvalzakje
De afstandsbediening van de televisie
Speelgoed van de andere kindjes
Fruit/suikerzakjes/bekertjes van ons dienblad
De stewardessen
Z'n fans (lees: de andere mensen in het vliegtuig)

:')
:D denk dat de andere passagiers ook leuk zijn. Gelukkig vliegen we met zes volwassenen, kan hij schoothoppen. Alhoewel Yaro denk ik aan mijn broer gekleefd zal zijn.
Ik laat hem maar op me afkomen kan er toch niet echt wat aan veranderen (ook direct in goede ritme komen).
Hoe meer ik er over nadenk hoe meer in er tegen op zie dus ik ga het avontuur maar gewoon aan. We vliegen gelukkig maar 1 x zo'n eind. Terug is een stuk korter :D
  maandag 27 januari 2014 @ 13:36:44 #97
381212 Gulara
From the future
pi_136004553
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 13:32 schreef As1981 het volgende:

[..]

:D denk dat de andere passagiers ook leuk zijn. Gelukkig vliegen we met zes volwassenen, kan hij schoothoppen. Alhoewel Yaro denk ik aan mijn broer gekleefd zal zijn.
Ik laat hem maar op me afkomen kan er toch niet echt wat aan veranderen (ook direct in goede ritme komen).
Hoe meer ik er over nadenk hoe meer in er tegen op zie dus ik ga het avontuur maar gewoon aan. We vliegen gelukkig maar 1 x zo'n eind. Terug is een stuk korter :D
Afgelopen vlucht (eentje lang, de andere nog langer) ging fantastisch. Echt een heerlijke reis. Hij heeft vrijwel niet gehuild. Dus het hoeft allemaal niet zo'n hel te zijn. En een hoop volwassenen scheelt inderdaad.
Komt vast goed.

En als het niet goed komt dan hebben ze in het vliegtuig oordoppen. En die delen ze dan uit aan alle rijen om je heen. ;(
pi_136007728
Ja oordoppen :D Is dat handig met een 4 jarige in t vliegtuig met opstijgen/landen? Iemand enig idee?

Ik zit gigantisch te voorpretten hier ;) Volop speelideeën voor het vliegtuig zoeken.
Aan het nadenken of die cuddlebug juist een extra sleepding is of handig...
We'll have love aplenty
You and Me
pi_136042957
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 22:20 schreef proud_mami het volgende:
Hallo allemaal,

Voor de komende zomervakantie ben ik op zoek naar een leuke familiecamping in Italië, Frankrijk of Spanje. Het liefst aan een zandstrand (mag ook aan een meer zijn) maar belangrijk is dat er een WARM zwembad(en) bij zit. Dit ivm gezondheid van ons 3-jarige zoontje.

Verdere eisen: luxe stacaravans en leuke uitstapjes in de omgeving.

Zijn hier papa's en/of mama's met goede tips?

Alvast bedankt!!!
Iemand hier mss concrete ervaringen?
  dinsdag 28 januari 2014 @ 16:37:34 #100
43642 Bayswater
pi_136056924
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:02 schreef proud_mami het volgende:

[..]

Iemand hier mss concrete ervaringen?
Ca Pasquali (Cavallino-Treporti bij Venetie) was ik afgelopen jaar, niet een supergrote camping. Het grotere diepere zwembad is verwarmd, controle van het water de hele dag door. Zeewater is altijd lekker warm vanaf half juni en het strand erg langzaam aflopend, ideaal voor kleine kinderen.
Rechtstreeks bij de camping (of via Booking) hebben ze de beste accommodaties.

http://www.capasquali.it/index.aspx

Nu naar camping Weekend aan het Gardameer, mijn ervaring is dat de zwembaden aan het Gardameer vaak niet verwarmd zijn en het Gardameer zelf is ook niet echt warm. Wel is de omgeving daar aanzienlijk mooier.
Life lies a slow suicide
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')