abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 januari 2014 @ 12:18:51 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_135060077
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_135060165
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:17 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Hoezo al jaren?
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:04 schreef b2py het volgende:

[..]

Er rijden al jaren goederentreinen over de Hanzelijn. Je ziet ze alleen niet in het donker.
Woon er nu ruim een jaar naast, en ik zag ze normaal alleen bij werkzaamheden elders. Nu komt er dagelijks 1 tussen 8 en half 9 s avonds volgens mij. En dan nu net eentje met containers.
pi_135060450
Hoe denk je dat dat lijn gebouwd is of dat er onderhoud gepleegd wordt? Gewoon met badslippers hoor..
  zaterdag 4 januari 2014 @ 12:46:10 #4
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_135060765
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:34 schreef b2py het volgende:
Hoe denk je dat dat lijn gebouwd is of dat er onderhoud gepleegd wordt? Gewoon met badslippers hoor..
ah op die manier :)
pi_135060812
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:34 schreef b2py het volgende:
Hoe denk je dat dat lijn gebouwd is of dat er onderhoud gepleegd wordt? Gewoon met badslippers hoor..
Badslippers met stalen neuzen dan toch zeker. Huu huu veiligheid ditdat alles moeilijk lastig :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zaterdag 4 januari 2014 @ 13:02:08 #6
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_135061164
Het einde van het Akzo-lijntje is nabij -O-
quote:
Bedrijven moeten spoor zelf beheren
NS stoot haar dochterbedrijf NS Spooraansluitingen af. Dit bedrijf verhuurt en beheert verbindingssporen naar 250 bedrijven voor de aanvoer van goederen, zoals grondstoffen. Klanten in deze regio zijn onder meer Elementis in Delden en AkzoNobel in Hengelo. Voor chemiebedrijf Elementis is de aanvoer van bepaalde grond-stoffen per spoor uit het oogpunt van veiligheid essentieel, aldus directeur Pielage. „Vervoer van die stoffen over weg of water is geen optie." Elementis wil dat de spooraftakking in stand blijft, ook nu NS haar handen ervan aftrekt. „Met andere bedrijven zijn we bezig onze positie tegenover NS te bepalen. Volgens NS is de enige mogelijkheid om het vervoer in stand te houden, dat de betreffende bedrijven het beheer zelf op zich nemen. AkzoNobel doet dat niet, waardoor het beruchte Akzo-spoorlijntje zal verdwijnen. In het verleden werd door wijkbewoners massaal geprotesteerd tegen het transport van chloor over deze rails. Dat gebeurt al jaren niet meer.

Bron: TC Tubantia (papieren editie)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_135061269
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:02 schreef dennistd het volgende:
Het einde van het Akzo-lijntje is nabij -O-

[..]

Nou en. Zijn we al geweest toch :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135061286
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:02 schreef dennistd het volgende:
Het einde van het Akzo-lijntje is nabij -O-

[..]

ProRail kan dat niet overnemen?
pi_135061364
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:06 schreef b2py het volgende:

[..]

ProRail kan dat niet overnemen?
Bij wie ligt het onderhoud dan, ProRail?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_135061403
Wat houdt het beheren van zo'n verbinding in? Hoezo kan een bedrijf als AkzoNobel dat zelf niet doen?

Als het echt zo belangrijk zou zijn voor de veiligheid...doen ze het zelf zou je zeggen.
pi_135061410
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:10 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Bij wie ligt het onderhoud dan, ProRail?
NS Spooraansluitingen doet dat zelf, aldus de website.
Of ze het verder uitbesteden weet ik niet.
pi_135061416
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:12 schreef Viezze het volgende:
Wat houdt het beheren van zo'n verbinding in? Hoezo kan een bedrijf als AkzoNobel dat zelf niet doen?

Als het echt zo belangrijk zou zijn voor de veiligheid...doen ze het zelf zou je zeggen.
Akzo weet wel iets van core-business :P
pi_135061479
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:12 schreef b2py het volgende:

[..]

Akzo weet wel iets van core-business :P
Core business kon je op wachten in deze context natuurlijk 8-)
Maar het is nog veel minder de core business van de NS. Zal niet een of andere spooraannemer dit gaan overnemen? In combinatie met het onderhoud valt dat prima in de core business ^O^
pi_135061492

Zaterdagmiddagraadsel.
Van welk station is deze vertrekstaat en in welke richting?
pi_135061513
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:14 schreef Viezze het volgende:

[..]

Core business kon je op wachten in deze context natuurlijk 8-)
Maar het is nog veel minder de core business van de NS. Zal niet een of andere spooraannemer dit gaan overnemen? In combinatie met het onderhoud valt dat prima in de core business ^O^
Maar wie gaat dat dan betalen?
pi_135061610
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:16 schreef b2py het volgende:

[..]

Maar wie gaat dat dan betalen?
Ik ga er vanuit dat die bedrijven NS hier ook gewoon voor hebben betaald, of deed de NS dat puur uit liefdadigheid?
pi_135061640
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:19 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit dat die bedrijven NS hier ook gewoon voor hebben betaald, of deed de NS dat puur uit liefdadigheid?
Ja dat bedacht ik me net ook al.

Maar goed, als ik Akzo was zou ik een belletje doen naar ProRail. Ook wel raar eigenlijk. 'Ik kap met het onderhoud, zoek het maar uit met je aansluiting.'
pi_135061696
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:19 schreef b2py het volgende:
Ook wel raar eigenlijk. 'Ik kap met het onderhoud, zoek het maar uit met je aansluiting.'
raar? Dat is een heel gebruikelijke manier van NS om beslissingen te nemen hoor ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zaterdag 4 januari 2014 @ 13:33:01 #19
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_135062025
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:15 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Zaterdagmiddagraadsel.
Van welk station is deze vertrekstaat en in welke richting?
Er zijn maar drie stations met de perronsporen 10 en 11: Arnhem, Amsterdam en Rotterdam. Die laatste heeft geen perronspoor 10 meer (was tijdelijk). Maar op alle drie kan ik dit patroon niet terugvinden.

Edit: Amsterdam Centraal zou het misschien kunnen zijn, in de richting van Muiderpoort-Weesp-Almere
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_135062228
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:33 schreef dennistd het volgende:

Edit: Amsterdam Centraal zou het misschien kunnen zijn, in de richting van Muiderpoort-Weesp-Almere
Dacht ik ook al aan. Maar dan wel een oudere dienstregeling.
Dit is de huidige en die wijkt overal een minuut of meer af :P

Wat is de datum van de foto? O-)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2014 13:40:35 ]
pi_135062434
Foto is nog geen half uur oud.

Ik moet er wel bijzeggen dat het een blocnote is wat een vertrekstaat als cover heeft.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:48:35 #22
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_135062571
quote:
Vier jongens uit Rijen (13, 14, 14 en 15 jaar) hebben vrijdagavond 3 januari 2014 rond 18.00 uur in de trein een conducteur mishandeld. Het viertal werd door een agent mede dankzij een alerte getuige op de Stationsstraat aangehouden.
http://www.politie.nl/nie(...)elen-conducteur.html
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_135064083
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:33 schreef dennistd het volgende:
Edit: Amsterdam Centraal zou het misschien kunnen zijn, in de richting van Muiderpoort-Weesp-Almere
Ik hoor net dat dit niet juist is :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135064141
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 14:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik hoor net dat dit niet juist is :)
't is jouw blocnote? :')
Kleine hint in de vorm van een dienstregelings-jaar? O-) O-)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2014 14:32:53 ]
pi_135064181
quote:
99s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 14:32 schreef CrashO het volgende:
't is jouw blocnote? :')
Kleine hint in de vorm van een dienstregelings-jaar? O-) O-)
:D nee, van een vriend van me. Denk dat het de dienstregeling 2012-2013 is :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135064493
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 14:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

:D nee, van een vriend van me. Denk dat het de dienstregeling 2012-2013 is :Y
Arnhem richting Utrecht? :?
pi_135064567
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:12 schreef b2py het volgende:

[..]

NS Spooraansluitingen doet dat zelf, aldus de website.
Of ze het verder uitbesteden weet ik niet.
Dure hobby, vooral als Akzo dat zelf wilt gaan doen.

Schijnt dat ze wel meer bezig zijn om bepaalde spoortjes uit handen te geven.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_135064652
quote:
99s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 14:42 schreef CrashO het volgende:

[..]

Arnhem richting Utrecht? :?
ook niet :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zaterdag 4 januari 2014 @ 14:47:40 #29
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_135064673
quote:
99s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 14:42 schreef CrashO het volgende:

[..]

Arnhem richting Utrecht? :?
Zat ik ook aan te denken, maar dat komt niet eens in de buurt wat tijden betreft:
.01 de IC van 11
.07 de stopper van 10
.16 de IC van 11

Die .06 en .20 zal een kwartiersdienst zijn, maar als de .02 een sprinter is moet er kort na vertrek een inhaalmogelijkheid zijn. De .02 zal dan ook een IC moeten zijn, met de .06 en .20 een kwartiersdienst-sprinter.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_135064827
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 14:44 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Dure hobby, vooral als Akzo dat zelf wilt gaan doen.

Schijnt dat ze wel meer bezig zijn om bepaalde spoortjes uit handen te geven.
Ik kwam een artikel tegen net, zes jaar geleden wilde Prorail het wel overnemen, maar het ministerie werkte destijds tegen:
http://www.railcargo.nl/a(...)en_niet_naar_prorail
pi_135065221
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 14:52 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ik kwam een artikel tegen net, zes jaar geleden wilde Prorail het wel overnemen, maar het ministerie werkte destijds tegen:
http://www.railcargo.nl/a(...)en_niet_naar_prorail
Wat opzich gek is aangezien NS zich steeds meer aan het concentreren is op de kerntaken.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_135066836
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 14:52 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ik kwam een artikel tegen net, zes jaar geleden wilde Prorail het wel overnemen, maar het ministerie werkte destijds tegen:
http://www.railcargo.nl/a(...)en_niet_naar_prorail
Wat een onzin, volgens die redenatie zou bijvoorbeeld Arriva ook niet mogen rijden op spoor wat door ProRail beheert wordt... zijn immers private partijen. Ergens zal er toch een aansluiting met ProRail gevonden moeten worden, anders heb je ook zo weinig aan die lijntjes }:|
pi_135067226
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 14:47 schreef dennistd het volgende:

[..]

Zat ik ook aan te denken, maar dat komt niet eens in de buurt wat tijden betreft:
.01 de IC van 11
.07 de stopper van 10
.16 de IC van 11

Die .06 en .20 zal een kwartiersdienst zijn, maar als de .02 een sprinter is moet er kort na vertrek een inhaalmogelijkheid zijn. De .02 zal dan ook een IC moeten zijn, met de .06 en .20 een kwartiersdienst-sprinter.
Zal ik het maar verklappen? :P
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 januari 2014 @ 15:59:09 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135067332
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:33 schreef dennistd het volgende:

[..]

Er zijn maar drie stations met de perronsporen 10 en 11: Arnhem, Amsterdam en Rotterdam. Die laatste heeft geen perronspoor 10 meer (was tijdelijk). Maar op alle drie kan ik dit patroon niet terugvinden.

Edit: Amsterdam Centraal zou het misschien kunnen zijn, in de richting van Muiderpoort-Weesp-Almere
die zijn het ook niet en ook Gouda heeft 10/11, maar ook die is het niet.

Ik geef het op, want ik heb veel station bekeken met 2 sprinters/4 IC's per uur of mt 4 sprinters/2 IC's of met 6 stoppers per uur, maar geen van allen komt in de buurt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135067578
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 15:56 schreef b2py het volgende:

[..]

Zal ik het maar verklappen? :P
:Y
Is der geknutseld met photoshop aan dat ding? :')
pi_135067633
Sloterdijk richting Schiphol, vorige dienstregeling.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 januari 2014 @ 16:06:47 #37
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135067681
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 16:05 schreef b2py het volgende:
Sloterdijk richting Schiphol, vorige dienstregeling.
zie je wel. Vandaar dat we het niet konden vinden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135067793
Dat het niet de huidige is had ik al verteld.
pi_135069461
natuurlijk niet de huidige, dat zou vandalisme zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135070301
Zo. Omdat het kan. Voor de heb. Noem het hoe je wilt.

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 4 januari 2014 @ 18:41:13 #41
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135074571
Voor liefhebbers van historisch materieel in Frankrijk:

Conducteur_RER twitterde op zaterdag 04-01-2014 om 18:33:32 Fan de trains spéciaux? Voilà l'agenda de leurs circulations par @docfak : http://escapadesferroviaires.tumblr.com/agenda reageer retweet
  zaterdag 4 januari 2014 @ 19:02:14 #42
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_135075457
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 18:41 schreef James1988 het volgende:
Voor liefhebbers van historisch materieel in Frankrijk:

Conducteur_RER twitterde op zaterdag 04-01-2014 om 18:33:32 Fan de trains spéciaux? Voilà l'agenda de leurs circulations par @docfak : http://escapadesferroviaires.tumblr.com/agenda reageer retweet
Thx :)

edit: Lekker in de buurt ook allemaal -O- :o
  zaterdag 4 januari 2014 @ 19:05:41 #43
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_135075638
Hmm deze zou 1 maart moeten aankomen in Parijs...



Maar kan nergens de tijd vinden... En het is ook niet zo dat parijs maar 1 station heeft ofzo waar je kan staan wachten met ladder en heggeschaar... -O-
pi_135075932
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 19:05 schreef Darkwing_Duck het volgende:
staan wachten met ladder en heggeschaar... -O-
Dat is dan ook voor mongolen o|O
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 4 januari 2014 @ 19:13:22 #45
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135075965
quote:
8s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 19:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is dan ook voor mongolen o|O
Ik ben wel eens zo iemand tegengekomen in Engeland _O-
pi_135076496
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 19:13 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik ben wel eens zo iemand tegengekomen in Engeland _O-
Zo ver van huis hoef je niet hoor. Sloopwerken en Grondverzet Greavy BV beschikt ook over alle noodzakelijke gereedschappen :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135076519
...AND he knows how to use them *)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 4 januari 2014 @ 19:26:18 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135076528
Whehehe _O-
pi_135076952
Grmbl, Spoorwegen 2014 uitverkocht bij de boekwinkel.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_135076962
En ja nee ik ben geen fan van online dingen kopen zoals dit.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 januari 2014 @ 19:36:49 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135076981
ze willen vanaf begin februari de ingewikkelde koppeling van de treinseries 500/700/2100/2200/12500/12700 deels weer ongedaan maken. Door de 12700 (Leeuwarden - Den Haag CS via de polder) kort te laten keren in Leeuwarden (8 minuten) en de 12500 (Leeuwarden - Rotterdam CS) ook op zichzelf te laten keren krijg je meer gesloten omlopen en dat maakt de materieelinzet eenvoudiger.

Het komt erop neer dat vanuit Leeuwarden naar Utrecht en Rotterdam vrijwel alleen maar ICM gaat rijden en via Almere/Schiphol alleen maar VIRM.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135077263
Laatste trein van het jaar 2013 op het laatste station van het jaar: de RE naar Hagen in Bestwig :s)

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 4 januari 2014 @ 20:22:08 #53
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_135079116
quote:
6s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 19:26 schreef Dr_Flash het volgende:
...AND he knows how to use them *)
Daarover gesproken trouwens... _O- ;)

pi_135079256
Ja goed he. Baas ikke jonge. *) :7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135079428
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 19:36 schreef Peterselieman het volgende:
ze willen vanaf begin februari de ingewikkelde koppeling van de treinseries 500/700/2100/2200/12500/12700 deels weer ongedaan maken. Door de 12700 (Leeuwarden - Den Haag CS via de polder) kort te laten keren in Leeuwarden (8 minuten) en de 12500 (Leeuwarden - Rotterdam CS) ook op zichzelf te laten keren krijg je meer gesloten omlopen en dat maakt de materieelinzet eenvoudiger.

Het komt erop neer dat vanuit Leeuwarden naar Utrecht en Rotterdam vrijwel alleen maar ICM gaat rijden en via Almere/Schiphol alleen maar VIRM.
Mooi zo inderdaad, die zut op de 12700 en het ICM op de echte IC.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 januari 2014 @ 20:50:30 #56
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135080392
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 20:27 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Mooi zo inderdaad, die zut op de 12700 en het ICM op de echte IC.
mja, bij de minste of geringste vertraging wordt de kering in Leeuwarden al niet meer gehaald. Dacht dat het acht minuten waren, maar op papier zijn het er zes. Denk dus wel dat doorrijden verwacht zal worden van de machinisten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135080501
Genoeg speling in Zwolle toch.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 20:54:54 #58
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_135080574
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 20:53 schreef Zug-Chef het volgende:
Genoeg speling in Zwolle toch.
In rijtijd gezien wel. Maar als je de vele afhankelijkheden bekijkt dan zit er helemaal niet zoveel speling in Zwolle.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 januari 2014 @ 21:19:00 #59
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135081618
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 20:54 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

In rijtijd gezien wel. Maar als je de vele afhankelijkheden bekijkt dan zit er helemaal niet zoveel speling in Zwolle.
precies. Je hebt slechts een paar minuutjes speling
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135081662
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 21:19 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

precies. Je hebt slechts een paar minuutjes speling
Precies. En je moet ook nog koffie halen, aflossen, beetje ouwehoeren met Jan en Alleman... HArtstikke vertragingsgevoelig punt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 januari 2014 @ 21:23:41 #61
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135081824
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 21:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Precies. En je moet ook nog koffie halen, aflossen, beetje ouwehoeren met Jan en Alleman... HArtstikke vertragingsgevoelig punt.
Je zit met de knoop Zwolle en de strak geplande opvolgtijden en ook op ander punten in het net wil je geen vertraging hebben. Op de Hanzelijn zit weinig lucht in de dienstregeling
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135081964
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 21:23 schreef Peterselieman het volgende:

Op de Hanzelijn zit weinig lucht in de dienstregeling
Nee niet zolang je met de staart tussen de poten als een slak 130 blijft rijden op een lijn die met mijn bloedige belastingcenten voor 200 km/h aangelegd is nee. Stelletje Champion's League falers.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 januari 2014 @ 21:50:57 #63
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135083025
quote:
13s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 21:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee niet zolang je met de staart tussen de poten als een slak 130 blijft rijden op een lijn die met mijn bloedige belastingcenten voor 200 km/h aangelegd is nee. Stelletje Champion's League falers.
Gelukkig zit er tussen Zwolle en Leeuwarden wel ietsje lucht, want als een meester er zin in heeft dan kan hij met -4 Leeuwarden binnenrollen en ook naar Zwolle zit, als de sporen niet nat zijn, nog wel wat lucht voor de snelle teams.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135084798
Is zo'n Hema-kaartje tussen Leer en Groninegn op het hele traject geldig? Of het stukkie tussen Leer en het eerste NL-station niet?
dag
pi_135084840
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:29 schreef Peter het volgende:
Is zo'n Hema-kaartje tussen Leer en Groninegn op het hele traject geldig? Of het stukkie tussen Leer en het eerste NL-station niet?
Mono gaat het wel regelen lijkt me :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 4 januari 2014 @ 22:30:44 #66
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_135084845
Wat was ookalweer ons schema voor de 18e? Of liever: hoe laat zouden we in Groningen zijn?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_135085430
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:30 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Wat was ookalweer ons schema voor de 18e? Of liever: hoe laat zouden we in Groningen zijn?
jij? 17:37.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 januari 2014 @ 22:45:55 #68
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135085537
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:29 schreef Peter het volgende:
Is zo'n Hema-kaartje tussen Leer en Groninegn op het hele traject geldig? Of het stukkie tussen Leer en het eerste NL-station niet?
Dat laatste dus. Daar zit ik ook mee, dus in Winschoten even de trein uit om uit te checken. De tijd in Bad Neuschanz is er te kort voor namelijk.
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

jij? 17:37.
mijn plan is 16.37 tenzij dit later deze week nog verandert
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 4 januari 2014 @ 22:49:57 #69
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_135085742
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:02 schreef dennistd het volgende:
Het einde van het Akzo-lijntje is nabij -O-

[..]

De bediening van AKZO is al per 31-12-2013 officieel gestopt.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 22:52:25 #70
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_135085877
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 19:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zo ver van huis hoef je niet hoor. Sloopwerken en Grondverzet Greavy BV beschikt ook over alle noodzakelijke gereedschappen :Y
Ik maak het nog niet eens zo bont. Ik heb ze al gezien met kettingzaag en al. En ja, die gebruikten ze ook nog wel eens ...
pi_135086224
quote:
13s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 21:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee niet zolang je met de staart tussen de poten als een slak 130 blijft rijden op een lijn die met mijn bloedige belastingcenten voor 200 km/h aangelegd is nee. Stelletje Champion's League falers.
Denk dat er redelijk wat klachten komen als je met 200km/h door de Drontermeertunnel probeert te rijden :+.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  zaterdag 4 januari 2014 @ 23:08:25 #72
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_135086664
Ben het wel eens met Fles, waarom leg je een lijn aan voor 200km/h als je daarna met 130km/h overheen gaat tuffen.. Dat is gewoon pure geldweggooierij, of er wordt binnen 2 jaar nog daar met 200km/h eroverheen geknald.
pi_135087724
140. Maar euh, dat is toch hetzelfde verhaal als bij Amsterdam-Utrecht?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_135087753
Eindhoven-Venlo.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_135088032
Dat de lijn trouwens voor 160/200 werd aangelegd is vrij logisch, ook al is er nog geen materieel wat sneller mag dan 140 in de reguliere dienst. Dat ligt dan weer aan het niet invoeren van ETCS, anders had er allang 160 gereden mogen worden.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_135088264
quote:
6s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:59 schreef Litpho het volgende:

[..]

Denk dat er redelijk wat klachten komen als je met 200km/h door de Drontermeertunnel probeert te rijden :+.
Van wie? Er woont geen kat en er bestaat zat materieel wat ook 300 km/h door tunnels kan rijden zonder dat reizigers er als genetisch getransmuteerde zombies uit komen :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135088315
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 23:33 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Dat de lijn trouwens voor 160/200 werd aangelegd is vrij logisch, ook al is er nog geen materieel wat sneller mag dan 140 in de reguliere dienst. Dat ligt dan weer aan het niet invoeren van ETCS, anders had er allang 160 gereden mogen worden.
160 is ook niet genoeg :{w

Trouwens ik zag gisteren op de Bokkeduinen een hoop SLT staan met op de neus ERTMS-stickers. Wie weet komt het nogeens goed :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 4 januari 2014 @ 23:40:31 #78
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_135088406
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 23:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

160 is ook niet genoeg :{w

Trouwens ik zag gisteren op de Bokkeduinen een hoop SLT staan met op de neus ERTMS-stickers. Wie weet komt het nogeens goed :)
Staan er al weken/maanden...
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_135088494
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 23:40 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Staan er al weken/maanden...
Kan. Ik loop daar de deur niet plat he :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135088553
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 23:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

160 is ook niet genoeg :{w

Trouwens ik zag gisteren op de Bokkeduinen een hoop SLT staan met op de neus ERTMS-stickers. Wie weet komt het nogeens goed :)
Er is uit een hoop stellen alweer ERTMS verwijderd omdat ze nodig waren in de normale dienst. Stelletje lamme toetzakken. Serieus. INBOUWEN DIE HANDEL.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_135088600
verwijderd? 8)7

Tering hoe lomp ben je DAN?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 januari 2014 @ 23:48:56 #82
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135088736
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 23:44 schreef Dr_Flash het volgende:
verwijderd? 8)7

Tering hoe lomp ben je DAN?
Het plan is nog steeds om te testen en ze zijn er ook mee bezig, maar er zijn niet genoeg mcn's opgeleid om alle ERTMS-stellen in de dienst rijdend te houden. Om dat toch voor elkaar te krijgen is bij een deel van de meuk ERTMS maar weer uitgebouwd.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135088748
Oh wacht ik moet natuurlijk "SCHIJNT verwijderd te zijn" zeggen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_135088804
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 23:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Het plan is nog steeds om te testen en ze zijn er ook mee bezig, maar er zijn niet genoeg mcn's opgeleid om alle ERTMS-stellen in de dienst rijdend te houden. Om dat toch voor elkaar te krijgen is bij een deel van de meuk ERTMS maar weer uitgebouwd.
Klinkt als een bijster goed doordacht project :')

Oh, nee toch niet.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 januari 2014 @ 23:52:28 #85
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135088862
Het zal wel zodanig uitgebouwd zijn dat het ook snel weer ingebouwd kan worden. Hoeft niet al te lastig te zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135088872
Die opleiding had echt allang afgerond moeten zijn.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_135088956
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 23:52 schreef Peterselieman het volgende:
Het zal wel zodanig uitgebouwd zijn dat het ook snel weer ingebouwd kan worden. Hoeft niet al te lastig te zijn
Nee. HOEFT niet. Als er langer dan een kwart seconde over nagedacht zou zijn. Maar let maar eens op ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 4 januari 2014 @ 23:59:51 #88
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135089120
Naar het schijnt is de grootste verandering dat de ERTMS-displays weer zijn verwijderd, dat de oude interface met lampjes en fysieke drukknoppen is teruggeplaatst en dat de ETCS-baliselezers zijn afgekoppeld of verwijderd. ATB in SLT loopt via een ETCS-computer (STM-ATB).
  Redactie Frontpage / Sport zondag 5 januari 2014 @ 00:01:59 #89
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135089204
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 23:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee. HOEFT niet. Als er langer dan een kwart seconde over nagedacht zou zijn. Maar let maar eens op ;)
uiteindelijk zal het er wel op neer moeten komen dat in al het materieel ERTMS ingebouwd zal gaan worden. Daarna zal de baan volgen. Deze volgorde is goedkoper dan op de trajecten dual signalling aanleggen en gedurende enige periode handhaven
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135089261
quote:
13s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 23:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Van wie? Er woont geen kat en er bestaat zat materieel wat ook 300 km/h door tunnels kan rijden zonder dat reizigers er als genetisch getransmuteerde zombies uit komen :{w
Maar dat zijn fatsoenlijk aangelegde tunnels. Met 200 km/h door de Drontermeertunnel en men kan in Zwolle gelijk door naar de oorarts.
  zondag 5 januari 2014 @ 00:04:32 #91
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_135089297
2 Foto's van vandaag (of gister, net hoe je het bekijkt)

SNCF 3226
In Lille-Flandres kwam de TGV naar Paris Nord aan vanuit Tourcoing, en zal na een kering van 10 minuten nonstop doorracen naar Paris Nord.
Deze TGV begint op het opstelterrein bij Tourcoing, en stopt tussen Tourcoing en Lille-Flandres op een aantal stations, en gaat na Lille-Flandres nonstop naar Paris Nord.


SNCF TGV 75
In Valenciennes arriveert enkele minuten te vroeg de TGV 7121 uit Paris Nord, met stel 75. Rechts in beeld ziet u het impossante stationsgebouw van Valenciennes.

[ Bericht 4% gewijzigd door greavy op 05-01-2014 09:43:33 ]
  zondag 5 januari 2014 @ 00:05:33 #92
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135089338
Met 140 km/h de Drontermeertunnel inrijden zorgt al voor een vervelend gevoel in de oren, dit komt door de manier waarop de tunnel is ontworpen.
  zondag 5 januari 2014 @ 00:07:07 #93
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_135089403
quote:
14s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:01 schreef Peterselieman het volgende:
Deze volgorde is goedkoper
Nee vriend. Eerst ergens iets in bouwen en het er dan weer uit trekken is NOOIT goedkoper :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 5 januari 2014 @ 00:07:52 #94
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_135089436
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:05 schreef James1988 het volgende:
Met 140 km/h de Drontermeertunnel inrijden zorgt al voor een vervelend gevoel in de oren, dit komt door de manier waarop de tunnel is ontworpen.
reageer ff op je PM anders :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 5 januari 2014 @ 00:14:09 #95
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_135089729
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:03 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Maar dat zijn fatsoenlijk aangelegde tunnels. Met 200 km/h door de Drontermeertunnel en men kan in Zwolle gelijk door naar de oorarts.
Zou je niet veel goedkoper af zijn door met fatsoenlijk materieel te gaan rijden? Lijkt me dat als je daar met een Velaro 200 rijdt, er niet zo veel aan de hand is? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 5 januari 2014 @ 00:15:17 #96
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_135089786
Had iemand het laatst trouwens niet over dat Maschen in Train Simulator? Dat zit er in hoor, in Hamburg - Hannover.

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zondag 5 januari 2014 @ 00:15:18 #97
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135089787
Een drukdichte trein zou een verschil kunnen maken, ja. Misschien moeten we maar eens wat proefritjes doen met een V250, die dingen staan toch stof te happen _O-
  zondag 5 januari 2014 @ 00:16:35 #98
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_135089837
Dat hele Hanzelijn is toch al getest met een ICE die 200km/h reed? En daaruit bleek dat je last van je oren kreeg als je Drontermeertunnel in reed? Of zit er nu weer zodanig verschil tussen een ICE en een ICM/VIRM?

Bij mij rijst dan toch de vraag waar het verstand bij ProRail en de ontwerpers zit? Hebben ze soms mensen van LTS zwakstroom aangenomen om die tunnel te ontwerpen?
pi_135089981
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
Dat hele Hanzelijn is toch al getest met een ICE die 200km/h reed? En daaruit bleek dat je last van je oren kreeg als je Drontermeertunnel in reed? Of zit er nu weer zodanig verschil tussen een ICE en een ICM/VIRM
Met de ICE zou dat toch geen probleem moeten zijn. Die gaat tussen Keulen en Frankfurt immers ook met 300 km/u door tig tunnels en als een achtbaan op en neer. En daar krijg je ook last van je oren van, en dat vindt ook niemand een ernstig probleem. Dan moet 200 km/u zéker kunnen.
pi_135089984
Dat drukverschil is er ook bij 140 met VIRM. Met ICM is het minder erg.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')