abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135038096
Link naar deel 1

Naar aanleiding van een discussie over reincarnatie in dit topic:

F&L / Antroposofen uitgenodigd voor debat

Nu is het vraagstuk uit de topic titel wat mij betreft een no-brainer: het zou best kunnen dat het bestaan dualistisch van aard is. Maar dat is bepaald niet evident, en al helemaal niet wetenschappelijk aangetoond. Bovendien zijn er tal van hardnekkige filosofische problemen die tot op heden onoplosbaar zijn gebleken.

Een samenvatting van de argumenten:

Deze filmpjes gaan in een nogal hoog tempo, dus het is zaak om de aandacht erbij te houden.

Twee bekende aanhangers van het dualisme komen in het topic over antroposofie aan bod:

Ian Stevenson
Onder meer bekend van zijn boek 'Twenty Cases Suggestive of Reincarnation'. In dit boek beschrijft hij een twintigtal gevallen van vermeende reincarnatie.

Eben Alexander
Bekend van zijn boek 'Proof of Heaven: A Neurosurgeon's Journey into the Afterlife'. Hierin beschrijft Alexander zijn eigen bijna-doodervaring.

Beide auteurs zien in hun eigen werk een bewijs, zo niet sterke aanwijzingen, voor het bestaan van reincarnatie en/of een 'andere' wereld/dimensie.

Niet genoemd, wel bekend:

David Chalmers
Een van de weinige hedendaagse filosofen die nog vasthoudt aan het dualisme.

Vanzelfsprekend moet hier ook de 'grondlegger' van het dualisme worden genoemd: Rene Descartes.
Zijn oplossing voor het lichaam-geestprobleem, interactie via de pijnappelklier, wordt tegenwoordig nauwelijks nog serieus genomen.

Dan zijn er natuurlijk ook grote tegenstanders van het dualisme / aanhangers van het monisme:

Daniel C. Dennett
Onder meer bekend van zijn boek Consciousness Explained. In dit boek tracht de auteur het functioneren van het brein en de menselijke psyche te ontleden, en beargumenteert dat er geen 'Homonculus' kan bestaan. Zij het in deze of in een andere wereld.

Baruch Spinoza
Een Nederlands filosoof, wiskundige, politiek denker en lenzenslijper uit de vroege Verlichting.

Georg Wilhelm Friedrich Hegel
Duits filosoof.

Thomas Hobbes
Hobbes ontkende het bestaan van een niet-materiële werkelijkheid. Hij kwam tot deze gedachte doordat hij zeer sterk onder de indruk was van de wetmatigheden in de materiële wereld. Alles wat bestaat, is dus materieel-lichamelijk.

Bertrand Russell
Onder meer bekend van Russels theepot.

Nu vind ik het op zich helemaal geen probleem dat mensen geloven in een dualistisch wereldbeeld, prima. Waar ik echter wel een groot probleem mee heb is dat mensen zoals Stevenson en Alexander hun bevindingen presenteren alsof het zou gaan om wetenschappelijk onderzoek en/of wetenschappelijke bevindingen.

Ten eerste hebben hun werken niet de vorm van wetenschappelijke publicaties die onderhevig zijn aan collegiale toetsing. Ze presenteren hun werk in 'non-fictie' boeken, die door geen enkele andere wetenschapper formeel kritisch worden bekeken.

Ten tweede is het mij volslagen onduidelijk waarop ze hun conclusies baseren. Ze lijken zich, beide, te bedienen van het argument from ignorance. Met andere woorden: ze bespreken allerlei alternatieve verklaringen, beargumenteren waarom deze verklaringen niet bevredigend zijn, en trekken daar vervolgens - uit het ongerijmde - hun conclusies uit.

Dit topic is bedoeld voor een kritische blik op met name het wetenschappelijke karakter van hun bevindingen en conclusies. Laat de discussie ten aanzien van de zin en onzin van dualisme hier maar losbarsten!

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 03-01-2014 21:47:44 ]
The view from nowhere.
pi_135038475
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Kun je een voorbeeld geven waaruit de vrije wil van een mens blijkt (een handeling bijvoorbeeld)? Dan kan ik reageren met waarom ik wel of niet vind dat er vrije wil aan te pas komt.
Ik wil niet de vrije wil verdedigen. Mijn punt is dat causaliteit aan de basis staat van alle argumenten waarom een vrije wil onmogelijk is. Want in een causaal netwerk is een vrije wil een spontane bron van gebeurtenissen (gebeurtenissen zonder oorzaak). Als causaliteit geen deel meer uitmaakt van het metafysische kader, dan verliezen deze argumenten hun geloofwaardigheid.
The view from nowhere.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 20:26:01 #3
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_135039144
Ik zet liever dit lijstje er even bij:

Eigenlijk zijn er heel in het kort (ontleend aan Chalmers) de volgende opties (die allemaal problematisch zijn):

- Materialisme: er is alleen maar materie en
óf: bewustzijn is een eigenschap van materie (alle materie? alleen breinen? alleen complexe netwerken?) die óf op nog onbekende wijze fysisch is te verklaren (reductionistisch -> panpsychisme of emergentistisch -> bewuste complexe netwerken), óf waaraan niets extra's verklaard hoeft te worden.
óf: bewustzijn bestaat helemaal niet.

- Dualisme:
óf: er is bewustzijn en er is materie en de interactie verloopt via nog onbekende psychofysische wetten of een nog onbekend quantumfysisch proces op microniveau of meer holistisch op het niveau van het brein als geheel.
óf: materie produceert bewustzijn als niet-fysisch maar epifenomenaal aspect.

- Monisme:
óf: de werkelijkheid bestaat uit een nog onbekend iets dat zowel een fenomenaal als een fysisch aspect heeft. (kandidaten: de elementaire deeltjes? het kwantumvacuum? wiskunde? informatie?)
óf alleen bewustzijn is fundamenteel en materie is een aspect daarvan. De fysische wereld wordt (op kwantumniveau?) gecreeerd door het bewustzijn.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 20:27:41 #4
339669 JerryWesterby
pi_135039223
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:18 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

"Mensen hebben een onweerstaanbare drang om in de kwantumfysica de oplossing van onverklaarbare problemen te zoeken. Maar alle eigenschappen van kwantumsystemen verdwijnen helaas enorm snel als je meer dan een paar deeltjes bij elkaar stopt. Verstrengeling en non-lokaliteit, waarbij deeltjes op afstand met elkaar verbonden zijn en elkaar kunnen beinvloeden, treedt alleen op onder uitzonderlijke omstandigheden: bij een temperatuur van een miljardste graad boven het absolute nulpunt en in een extreem goed geisoleerde omgeving. In een warm, ingewikkeld systeem als het menselijk brein of de wereld daaromheen is het onmogelijk om iets van de kwantumwereld te behouden. Je kunt op de achterkant van een envelop uitrekenen dat dit mathematisch uitgesloten is."

-Robbert Dijkgraaf

Mijn eerdere uitspraken over het bewustzijn worden niet verhinderd door QM.
Zulke uitspraken doen me altijd denken aan de negentiende eeuwse wetenschappers die zeiden dat vliegtuigen onmogelijk waren. Gelukkig zijn er altijd mensen die zich daar niks van aantrekken en toch onderzoek doen.

Een beetje googelen en je vindt al iets interessants over QM bij biologische processen:

http://phys.org/news/2013(...)-photosynthesis.html
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 20:38:02 #5
339669 JerryWesterby
pi_135039683
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 21:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Interessante aanname. "De ziel is bewustzijn". Wat is dan precies bewustzijn volgens jou?'
De bewuste ervaring. Een wezen is bewust als het iets is om dat wezen te zijn. Je kan je afvragen hoe het is om een krokodil te zijn. Hoe dat ook precies is, er is iets hoe het is om hem te zijn. Bij een tafel of een stoel of een computer is dat niet zo.

Een veel gebruikt gedachtenexperiment in de bewustzijnskwestie is de neuroloog Mary. Ze kent alle fysische feiten over het brein en de cognitieve processen, van de informatie die via de zintuigen binnenkomt tot aan de verwerking door neuronen in het brein. Ze weet alles wat er te weten is over kleurenvisie. Ze heeft echter haar hele leven doorgebracht in een zwartwitte kamer, dus heeft nooit blauw gezien. Ondanks al haar kennis is er een ding dat ze niet weet: hoe het is om blauw te zien.
Als ze voor het eerst uit de kamer komt en blauw ziet, leert ze een nieuw feit.

Als dit soort dingen je interesseren moet je eens iets lezen van mensen als David Chalmers of Thomas Nagel.

quote:

Die dik gedrukte tekst is essentieel. Dit probleem ben ik zelf ook tegen gekomen in mijn eigen experimenten inderdaad. Mijn theorie is dat die bewuste ervaring het gevolg is van de optelsom van de processen in ons gigantisch complexe brein. De qualia zijn uiteindelijk een gevolg van het brein.
Waarom denk ik dit? Daar heb ik meerdere redenen voor:

1) We kunnen verder alle andere componenten van het bewustzijn makkelijk verklaren vanuit het brein
2) Dieren hebben een lager "qualia" gehalte (uiteindelijk 0 bij simpelere breinen, i.e, simpelere dieren) dus de "qualia" zijn een logisch gevolg van de evolutie van het brein naar een complexer geheel
3) "Qualia" verdwijnen onder bepaalde toestanden van het brein (er zijn geen "qualia" onder narcose, in coma, in een vegetatieve toestand, bij een hoge injectie opiaten enz.)

Gevolgtrekking van deze 3 punten is dat de "qualia" geproduceerd worden door het brein.
1) Al die berekeningen die in het brein worden uitgevoerd en die leiden tot een adequate respons op de omgeving zijn misschien ooit verklaarbaar (alhoewel niet navolgbaar en voorspelbaar omdat het waarschijnlijk een complex systeem is) maar dat zegt dan niets over een verklaring van de bewuste ervaring, want die is niet fysisch. Ik zie totaal niet hoe een optelsom van fysische processen, complex of niet complex, zou moeten leiden tot de ervaring 'blauw'. Wat is blauw?
2) Hoe weet je dat? Als dat meetbaar zou zijn zou het iets fysisch zijn. We weten niet eens of ik dezelfde kleur als jij zie als we naar de lucht kijken.
3) Natuurlijk is er correlatie tussen bewustzijn en brein. Als je je teen stoot heb je een ervaring. Als je opium gebruikt ook. Andersom kan het bewustzijn ook het brein beinvloeden, door suggestie bijvoorbeeld. Dit zegt niets over of het bewustzijn geproduceerd wordt door het brein. Het brein zou een zender/ontvanger kunnen zijn, zoals een TV. Als je rommelt aan het mechanisme van de TV wordt het beeld gecorreleerd verstoord. Toch wordt het beeld niet geproduceerd door de TV. Die geeft een signaal door.

quote:

Als ik zeg: de vrije wil bestaat niet, dan spreken we over een falsifieerbare hypothese. Dit is derhalve een wetenschappelijke stelling. Tenminste, ik geloof dat deze hypothese verworpen kan worden.

Het is dan aan jou de taak om deze hypothese te verwerpen dus vraag ik jou het volgende:

geef mij een concreet voorbeeld van een menselijke handeling waaruit de vrije wil van die mens blijkt.
Wel vreemd dat iemand die zich Libertarisch noemt zegt dat de vrije wil niet bestaat ;-)

Iedere keer als ik een bewuste keuze maak blijkt mijn vrije wil. Bijvoorbeeld als ik mijn hand naar rechts verschuif, om aan te tonen dat ik vrije wil heb. Er is niets dat mij dwingt dat te doen. Ik kan het ook niet doen, om dezelfde reden.

quote:

Daarom neem ik ook een materialistische positie in. Wij poneren alleen falsifieerbare hypothesen, en op die manier kom je dichter en dichter bij de waarheid.

Het probleem van dualisme is dat je er niks mee kan. Als kleinduimpje tegen mij zegt dat ik na mijn dood in een spirituele dimensie kom dan kan ik daar niks mee omdat ik die hypothese niet kan verwerpen.
Eens krijg je die kans, maar het resultaat zul je ons niet kunnen rapporteren, wat wel behoorlijk storend is voor het wetenschappelijk proces.

Ik denk niet dat Kleinduimpje het als wetenschappelijke stelling bedoelde maar gewoon als wat hij denkt dat er gebeurt.
Dualisme op zich zegt overigens niets over dit soort dingen. Dat is alleen een idee over wat bewustzijn is. Namelijk iets dat niet geproduceerd wordt door materie maar iets dat fundamenteel is, of een eigenschap van iets dat nog fundamenteler is. Of het ook los kan bestaan van materie weet je dan nog niet, maar het is wel een optie. Bij materialisme is dat natuurlijk niet zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door JerryWesterby op 03-01-2014 20:52:36 ]
pi_135040980
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 20:26 schreef JerryWesterby het volgende:

- Monisme:
óf: de werkelijkheid bestaat uit een nog onbekend iets dat zowel een fenomenaal als een fysisch aspect heeft. (kandidaten: de elementaire deeltjes? het kwantumvacuum? wiskunde? informatie?)
Deze mogelijkheid heeft mijn voorkeur. De werkelijkheid heeft twee gezichten:
1. van binnenuit beleeft (ervaringen / vaardigheden / qualia)
2. van buitenaf gezien / beschouwd (metingen / modellen / concepten)

Dit is het gevolg van het feit dat je in de wereld aanwezig bent. Dat brengt het 1e aspect met zich mee als het over jezelf gaat en het 2e aspect als je naar iets anders kijkt.

[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 03-01-2014 21:29:07 ]
The view from nowhere.
pi_135042630
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 20:26 schreef JerryWesterby het volgende:

- Monisme:
óf alleen bewustzijn is fundamenteel en materie is een aspect daarvan. De fysische wereld wordt (op kwantumniveau?) gecreeerd door het bewustzijn.
Ik hou deze optie open, er zijn wetenschappers die dit ook serieus overwegen.

Zie:

vanaf 53:21 legt hij een monistisch model uit via QM
pi_135043857
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 20:38 schreef JerryWesterby het volgende:

1) Al die berekeningen die in het brein worden uitgevoerd en die leiden tot een adequate respons op de omgeving zijn misschien ooit verklaarbaar (alhoewel niet navolgbaar en voorspelbaar omdat het waarschijnlijk een complex systeem is) maar dat zegt dan niets over een verklaring van de bewuste ervaring, want die is niet fysisch. Ik zie totaal niet hoe een optelsom van fysische processen, complex of niet complex, zou moeten leiden tot de ervaring 'blauw'. Wat is blauw?
2) Hoe weet je dat? Als dat meetbaar zou zijn zou het iets fysisch zijn. We weten niet eens of ik dezelfde kleur als jij zie als we naar de lucht kijken.
3) Natuurlijk is er correlatie tussen bewustzijn en brein. Als je je teen stoot heb je een ervaring. Als je opium gebruikt ook. Andersom kan het bewustzijn ook het brein beinvloeden, door suggestie bijvoorbeeld. Dit zegt niets over of het bewustzijn geproduceerd wordt door het brein. Het brein zou een zender/ontvanger kunnen zijn, zoals een TV. Als je rommelt aan het mechanisme van de TV wordt het beeld gecorreleerd verstoord. Toch wordt het beeld niet geproduceerd door de TV. Die geeft een signaal door.

Blauw bestaat niet, in zekere zin. Het is ook mogelijk om blauw niet te zien, uiteraard. Maar verder is het gewoon een frequentie van het lichtspectrum dat op je ogen valt en dat je brein codeert als "blauw" in onze taal, zoals eerder vermeld. Ik zie daar niks in dat immaterieel is.

Uit empirische bevindingen kunnen we concluderen dat alle mensen met normale ogen blauw zien. Ik neem een blauw vel papier, leg het voor aan duizend mensen, en iedereen zegt dat het blauw is. Dus blauw is de subjectieve interpretatie van informatie door het brein die gedeeld wordt door alle mensen (met normale ogen).

Ik vind "niets" een beetje overdreven hier hoor. Ik bedoel, het is duidelijk dat je iemand onder narcose kan brengen. Dan heeft diegene geen bewustzijn meer. Dus "dit zegt niets over dat het brein bewustzijn produceert" vind ik nogal moeilijk te verdedigen.

Verder ben ik het absoluut met je eens dat het brein ook een ontvanger is. Het brein is producent en ontvanger en die combinatie doet het bewustzijn ontstaan (volgens de meeste wetenschappers in het veld).

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 20:38 schreef JerryWesterby het volgende:

Iedere keer als ik een bewuste keuze maak blijkt mijn vrije wil. Bijvoorbeeld als ik mijn hand naar rechts verschuif, om aan te tonen dat ik vrije wil heb. Er is niets dat mij dwingt dat te doen. Ik kan het ook niet doen, om dezelfde reden.

Kijk en hier denk ik dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Waarom verschuif je je hand naar rechts? Omdat je een externe prikkel ontvangt die jou motiveert om dat te doen.

Mijn stelling is: elke actie komt voort uit motivatie met als uiteindelijk doel geluksmaximalisatie. Dit is het doel van het menselijk brein kun je zeggen.

Dus als jij en ik tegenover elkaar zitten en ik zeg tegen jou: "bewijs je vrije wil", en jij pakt een glas water om je vrije wil aan te tonen, dan was dat niet een vrije keuze.

Je brein ontvangt een signaal, namelijk mijn woorden, en maakt dan onmiddellijk een calculatie van wat het moet gaan doen (het vormt de motivatie voor de komende actie). Voordat jij je bewust bent van het feit dat je een glas water wilt pakken heeft je brein de conclusie al gemaakt van wat het moet doen.

"Ik denk dat het bewustzijn achter onszelf aanloopt. We doen dingen, en we zijn er een fractie van een seconde later pas van bewust." Dick Swaab

Zie ook, voor het exacte voorbeeld deze video (echt kijken he! ;)

Eerste 2 minuten.

Het is essentieel om te realiseren dat je brein al een beslissing genomen heeft voordat je je daarvan bewust bent en het is wetenschappelijk en sterk aangetoond.
pi_135044209
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 20:27 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Zulke uitspraken doen me altijd denken aan de negentiende eeuwse wetenschappers die zeiden dat vliegtuigen onmogelijk waren. Gelukkig zijn er altijd mensen die zich daar niks van aantrekken en toch onderzoek doen.

Een beetje googelen en je vindt al iets interessants over QM bij biologische processen:

http://phys.org/news/2013(...)-photosynthesis.html
Ik wil niet te ver op QM ingaan hier, maar QM zelf is gebaseerd op mathematische modellen die moeten kloppen omdat anders de hele theorie in elkaar zakt. Verder is het bekend dat QM processen zich alleen op zeer kleine schaal en onder bijzondere omstandigheden voor doen.

Verder is Robbert Dijkgraaf 1 van de voornaamste fysici van de wereld (echt waar) en hij verstaat zijn vak extreem goed. Hij schrijft zo iets niet met zo veel overtuiging (als de wetenschapper die hij is) tenzij hij het echt 99,99% zeker weet.

Het is natuurlijk goed om kritisch na te blijven denken, maar ik denk dat dat stuk tekst onweerlegbaar is.
pi_135064834
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 22:09 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik wil niet te ver op QM ingaan hier, maar QM zelf is gebaseerd op mathematische modellen die moeten kloppen omdat anders de hele theorie in elkaar zakt. Verder is het bekend dat QM processen zich alleen op zeer kleine schaal en onder bijzondere omstandigheden voor doen.

Verder is Robbert Dijkgraaf 1 van de voornaamste fysici van de wereld (echt waar) en hij verstaat zijn vak extreem goed. Hij schrijft zo iets niet met zo veel overtuiging (als de wetenschapper die hij is) tenzij hij het echt 99,99% zeker weet.

Het is natuurlijk goed om kritisch na te blijven denken, maar ik denk dat dat stuk tekst onweerlegbaar is.
Kwantummechanica is ook op grote schaal waargenomen. Het is daarom mogelijk dat deze processen kunnen doorwerken in grotere processen zoals het menselijk brein.

http://www.nwo.nl/actueel(...)-grotere-schaal.html
  zaterdag 4 januari 2014 @ 15:02:11 #11
339669 JerryWesterby
pi_135065153
Op naar de kwantumcomputer.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 15:05:58 #12
339669 JerryWesterby
pi_135065262
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 21:40 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik hou deze optie open, er zijn wetenschappers die dit ook serieus overwegen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 21:04 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Deze mogelijkheid heeft mijn voorkeur. De werkelijkheid heeft twee gezichten:
1. van binnenuit beleeft (ervaringen / vaardigheden / qualia)
2. van buitenaf gezien / beschouwd (metingen / modellen / concepten)

Dit is het gevolg van het feit dat je in de wereld aanwezig bent. Dat brengt het 1e aspect met zich mee als het over jezelf gaat en het 2e aspect als je naar iets anders kijkt.
Mijn voorkeur gaat ook die richting uit. Kort samengevat denk ik iets als: (gedestilleerd uit On Physics and Philosophy van Bernard d'Espagnat dat ik aan het lezen ben.)

De werkelijkheid van ruimtetijd met wat we materie noemen, die we onderzoeken met de wetenschap, is door ons bewustzijn gevormd of gemodelleerd. Hij zit in feite in ons bewustzijn. Die werkelijkheid kan ons bewustzijn dus niet gevormd hebben (of je komt in een eindeloze regressie terecht). Of ook: een wereld van verschijnselen van het bewustzijn kan het bewustzijn zelf niet geproduceerd hebben.
Tegelijkertijd moet er ook wel iets echts aan die werkelijkheid zijn (complete fata morgana kan ook niet, er is iets dat zegt: deze wetenschappelijke theorie klopt en die niet, er is iets dat 'terugveert'). Er ligt een diepere, ultieme werkelijkheid onder. d'Espagnat noemt dat de gesluierde werkelijkheid. Uit die werkelijkheid komt ook het bewustzijn voort. Die ultieme werkelijkheid gaat dus vooraf aan de scheiding van geest en materie.

Dit betekent ook dat de wetenschap ons maar zeer beperkt kan informeren over de ultieme werkelijkheid. Hij is immers gebaseerd op de empirische werkelijkheid van verschijnselen. Maar goed, de tijd van 19de eeuwse zekerheden á la Laplace, het universum als mechanisme en een computer die alle ware stellingen gewoon kan uitrekenen e.d. was toch al lang voorbij, sinds Godel, chaostheorie, kwantumfysica etc.

Het suggereert ook dat we naast wetenschap ook via ons eigen bewustzijn dingen over de ultieme werkelijkheid te weten kunnen komen (of misschien beter: een glimp van kunnen opvangen). Dingen als poezie, muziek, mystiek. Oei, dat opent een doos van Pandora, ik weet het. Zen meesters? (uit je filmpje van Ron Garret). En we hebben geen wetenschappelijke methode om daar zin van onzin te scheiden. Voor mensen die gewend zijn erg rationeel te denken (waaronder ikzelf) wordt het dan al snel zweverig. Toch denk ik dat je met een combinatie van ratio en intuitie (kritisch maar ruimdenkend) ook hier een eind kan komen.
pi_135065549
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 16:11 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Niet echt. Intuitief: wat er gebeurt met de entangled fotonen gebeurt tegelijkertijd, maar je ziet een vertraging omdat informatie niet oneindig snel over te bregen is. I.e., juist vanwege causaliteit zie je dit effect.
Niet waar:

quote:
...
Here we report a quantum eraser experiment, in which by enforcing Einstein locality no such communication is possible. This is achieved by independent active choices, which are space-like separated from the interference.

Our setup employs hybrid path-polarization entangled photon pairs which are distributed over an optical fiber link of 55 m in one experiment, or over a free-space link of 144 km in another.

No naive realistic picture is compatible with our results because whether a quantum could be seen as showing particle- or wave-like behavior would depend on a causally disconnected choice.

It is therefore suggestive to abandon such pictures altogether.
Quantum erasure with causally disconnected choice
pi_135066730
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 14:52 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Kwantummechanica is ook op grote schaal waargenomen. Het is daarom mogelijk dat deze processen kunnen doorwerken in grotere processen zoals het menselijk brein.

http://www.nwo.nl/actueel(...)-grotere-schaal.html
Hoho, wacht eens even.

"Afkoelen is cruciaal om de toestand waarin kwantummechanische beweging te zien is, te bereiken, want zulke beweging wordt normaliter overschaduwd door willekeurige thermische beweging. "

De omgeving in het brein is veel te warm voor kwantumprocessen om zich te manifesteren.
QM heeft dus geen invloed op het brein.
pi_135067169
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 15:05 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]
De werkelijkheid van ruimtetijd met wat we materie noemen, die we onderzoeken met de wetenschap, is door ons bewustzijn gevormd of gemodelleerd. Hij zit in feite in ons bewustzijn. Die werkelijkheid kan ons bewustzijn dus niet gevormd hebben (of je komt in een eindeloze regressie terecht). Of ook: een wereld van verschijnselen van het bewustzijn kan het bewustzijn zelf niet geproduceerd hebben.
Je impliceert eigenlijk een bewustzijn waaruit alles voortkomt. Ik noemde dat eerder "een gedachte van God". Wat ik niet begrijp is exact waarom je de volgende hypothese verwerpt:

het brein produceert het bewustzijn<------leg is duidelijk uit waarom je dat verwerpt, als je wilt

quote:

Dit betekent ook dat de wetenschap ons maar zeer beperkt kan informeren over de ultieme werkelijkheid. Hij is immers gebaseerd op de empirische werkelijkheid van verschijnselen.

Dat ben ik met je eens.

quote:

Het suggereert ook dat we naast wetenschap ook via ons eigen bewustzijn dingen over de ultieme werkelijkheid te weten kunnen komen (of misschien beter: een glimp van kunnen opvangen). Dingen als poezie, muziek, mystiek. Oei, dat opent een doos van Pandora, ik weet het. Zen meesters? (uit je filmpje van Ron Garret). En we hebben geen wetenschappelijke methode om daar zin van onzin te scheiden. Voor mensen die gewend zijn erg rationeel te denken (waaronder ikzelf) wordt het dan al snel zweverig. Toch denk ik dat je met een combinatie van ratio en intuitie (kritisch maar ruimdenkend) ook hier een eind kan komen.
Poezie, muziek, film, kunst, mystiek. Het is allemaal het resultaat van complexe menselijke emoties en gedachteprocessen die, naar mijn idee, door het menselijk brein tot stand komen. Daar vang je geen glimp van de "ultieme werkelijkheid" door. Ik vind kunst eerder een expressie van menselijke emoties.
pi_135067948
quote:
Ik zal het anders formuleren: zeggen dat causaliteit geen rol speelt met quantum-erasure experimenten getuigt m.i. van een onbegrip van de materie. Wat je citeert ondersteunt juist mijn vorige poging tot uitleg wat er misgaat in zulke redeneringen (pagina 7):

quote:
Our results demonstrate that the view point that the system photon behaves either de nitely as a wave or de nitely as a particle would require faster-than-light communication. Since this would be in strong tension with the special theory of relativity, we believe that such a view point should be given up entirely.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  zaterdag 4 januari 2014 @ 17:29:26 #17
339669 JerryWesterby
pi_135071483
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 15:55 schreef Libertarisch het volgende:

het brein produceert het bewustzijn<------leg is duidelijk uit waarom je dat verwerpt, als je wilt
Het brein en de neuronen zijn ook onderdeel van die empirische werkelijkheid van verschijnselen. Het kan niet datgene voortbrengen waar het als verschijnsel een produkt van is, namelijk het bewustzijn.

Wat het brein produceert zijn miljarden chemoelectrische interacties tussen neuronen, waarmee berekeningen worden uitgevoerd die het lichaam waar het onderdeel van is effectief besturen. Het produceert een soort supercomplexe intelligente biologische robot, zonder bewustzijn. Net als een electronische computer of robot. Er is geen enkel fysisch mechanisme bekend, of ook maar in het vooruitzicht, waarmee die fysische interacties een bewuste ervaring zouden kunnen produceren. En dat is ook logisch, gezien alinea 1.
pi_135071602
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 17:29 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Het brein en de neuronen zijn ook onderdeel van die empirische werkelijkheid van verschijnselen. Het kan niet datgene voortbrengen waar het als verschijnsel een produkt van is, namelijk het bewustzijn.

Wat het brein produceert zijn miljarden chemoelectrische interacties tussen neuronen, waarmee berekeningen worden uitgevoerd die het lichaam waar het onderdeel van is effectief besturen. Het produceert een soort supercomplexe intelligente biologische robot, zonder bewustzijn. Net als een electronische computer of robot. Er is geen enkel fysisch mechanisme bekend, of ook maar in het vooruitzicht, waarmee die fysische interacties een bewuste ervaring zouden kunnen produceren. En dat is ook logisch, gezien alinea 1.
1 van de meest complexe vragen in de wetenschap inderdaad. Ik zal er is hard over nadenken en dan antwoorden ;) Maar ik snap ongeveer waar je op doelt.
pi_135072197
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 16:13 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Ik zal het anders formuleren: zeggen dat causaliteit geen rol speelt met quantum-erasure experimenten getuigt m.i. van een onbegrip van de materie. Wat je citeert ondersteunt juist mijn vorige poging tot uitleg wat er misgaat in zulke redeneringen (pagina 7):

[..]

Vergeet voor het gemak maar wat er vlak voor staat en wat er achter staat:
quote:
"This rules out the possibility of any physical signal between the two photons.

Introducing this non-causal choice is a substantial step beyond existing quantum eraser experiments, where such communication is still possible in principle", explains Xiao-Song Ma, the first author of the current article.

Consequently, the experiment can be seen as a complete realization of the quantum eraser concept, not via delayed choice (which theoretically might be influenced by past events) but using a causally separated choice (by rendering any causal influence impossible).

"Our work disproves the view that a quantum system might, at a certain point in time, appear definitely as a wave or definitely as a particle. This would require communication faster than light – which is dramatically at odds with Einstein's theory of relativity.

And so, I think that this view needs to be abandoned completely.

In a certain sense, quantum events are independent from space and time", says Anton Zeilinger.
A non-causal quantum eraser
  zaterdag 4 januari 2014 @ 19:43:08 #20
339669 JerryWesterby
pi_135077261
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 15:55 schreef Libertarisch het volgende:
Poezie, muziek, film, kunst, mystiek. Het is allemaal het resultaat van complexe menselijke emoties en gedachteprocessen die, naar mijn idee, door het menselijk brein tot stand komen. Daar vang je geen glimp van de "ultieme werkelijkheid" door. Ik vind kunst eerder een expressie van menselijke emoties.
Die Zen uitspraak bijvoorbeeld:

De vlag beweegt.
Nee, de wind beweegt.
Nee, de geest beweegt.

Is geen emotie maar een inzicht. Een inzicht niet verkregen door wetenschap. Toch komt hij overeen met de meest moderne wetenschappelijke inzichten. Het nu bestaat niet, de tijd stroomt niet en bestaat waarschijnlijk niet eens, en beweging dus ook niet. Het is dan inderdaad de geest die de beweging creeert.
pi_135078063
quote:

[..]

[..]

Mijn voorkeur gaat ook die richting uit. Kort samengevat denk ik iets als: (gedestilleerd uit On Physics and Philosophy van Bernard d'Espagnat dat ik aan het lezen ben.)

De werkelijkheid van ruimtetijd met wat we materie noemen, die we onderzoeken met de wetenschap, is door ons bewustzijn gevormd of gemodelleerd. Hij zit in feite in ons bewustzijn. Die werkelijkheid kan ons bewustzijn dus niet gevormd hebben (of je komt in een eindeloze regressie terecht). Of ook: een wereld van verschijnselen van het bewustzijn kan het bewustzijn zelf niet geproduceerd hebben.Tegelijkertijd moet er ook wel iets echts aan die werkelijkheid zijn (complete fata morgana kan ook niet, er is iets dat zegt: deze wetenschappelijke theorie klopt en die niet, er is iets dat 'terugveert'). Er ligt een diepere, ultieme werkelijkheid onder. d'Espagnat noemt dat de gesluierde werkelijkheid. Uit die werkelijkheid komt ook het bewustzijn voort. Die ultieme werkelijkheid gaat dus vooraf aan de scheiding van geest en materie.

Dit betekent ook dat de wetenschap ons maar zeer beperkt kan informeren over de ultieme werkelijkheid. Hij is immers gebaseerd op de empirische werkelijkheid van verschijnselen. Maar goed, de tijd van 19de eeuwse zekerheden á la Laplace, het universum als mechanisme en een computer die alle ware stellingen gewoon kan uitrekenen e.d. was toch al lang voorbij, sinds Godel, chaostheorie, kwantumfysica etc.

Je zoekt naar de essentie achter de verschijnselen. Dat deed men in de klassieke oudheid ook al (zie spoiler).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het heeft geleid tot het idee van een proces. Evolutieleer is ook een voorbeeld van dit procesdenken (in dit geval een natuurlijk selectieproces). Daardoor ontstaat vanzelf een slot-en-sleutel verhouding tussen onze kennisvermogens / bewustzijn en de rest van de wereld.

Het denken in termen van essenties, zoals Plato dat deed, is volgens mij een stap terug. De weg vooruit is een 'upgrade' van het idee van een proces. De logica van een proces bestaat uit een bouwstenenmodel + een tijdsontwikkeling. De tijdsontwikkeling bestaat uit causaliteit: een voorschrift hoe de toestand verandert in twee opeenvolgende momenten.

We hebben een nieuw logisch idee nodig. Niet een kringloop, niet een proces, maar een nieuw logisch idee.
The view from nowhere.
pi_135081515
Wat is mis met eindeloze regressie als verklaring voor het ontstaan voor werkelijkheid en bewustzijn?
pi_135081649
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 21:16 schreef Gray het volgende:
Wat is mis met eindeloze regressie als verklaring voor het ontstaan voor werkelijkheid en bewustzijn?
Dat het moeilijk is aan te geven hoe het begonnen is. Is het wel ooit begonnen?
The view from nowhere.
pi_135082023
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 21:19 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Moeilijk moet geen reden zijn om de waarheid te ontkennen.

Hoe zou het niet begonnen kunnen zijn?
pi_135083714
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 21:19 schreef deelnemer het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 21:27 schreef Gray het volgende:

[..]

Moeilijk moet geen reden zijn om de waarheid te ontkennen.

Hoe zou het niet begonnen kunnen zijn?
Als die vraag te beantwoorden is, moeten we het vanuit natuurkundig-kosmologische hoek te weten komen. Lawrence Krauss heeft hier al goede dingen over gezegd.

Uit filosofische hoek gaat het antwoord niet komen in ieder geval, dat is zeker :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')