abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 januari 2014 @ 19:45:07 #251
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_134995366
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 19:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit begint nu wel een beetje een discussie over een discussie te worden, in die zin niet zo heel interessant. Maar zonder je verdiept te hebben in de theorie van Hameroff kun je niet concluderen dat het hier polemiek of manipulatie zou betreffen, of wishful thinking van mijn kant.

Heck, Dennett haalde dat niet eens aan om Hameroff belachelijk te maken, maar om een dodelijk serieus punt te maken ten aanzien van materiele reductie. (Dat verder niet specifiek iets te maken heeft met de ideeen van Hameroff.)

[..]

En ik zeg dat je die conclusie niet kunt trekken zonder te weten wat Hameroff beweert en zonder te weten in welke context Dennett die uitspraak deed. En dan zeg ik: hou de ad hominems maar gewoon voor je. Als iets niet interessant is dan is het dat.

[..]

Sja, ik heb al tientallen keren gezegd dat QM niets te maken heeft met bewustzijn. Maar dankzij onder meer clowns zoals Hameroff blijft het wel consistent in dit soort topics opduiken. Ik kan daar weinig tegen doen vrees ik.
Niet QM heeft niets te maken met bewustzijn (zou juist best wel kunnen) maar mijn observatie (of zoals je wil mijn interpretatie) dat jij je door de retoriek van Dennett laat misleiden. Laten we dit in een ander topic voortzetten of vergeten, want het leidt af.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_134995481
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 19:45 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Niet QM heeft niets te maken met bewustzijn (zou juist best wel kunnen) maar mijn observatie (of zoals je wil mijn interpretatie) dat jij je door de retoriek van Dennett laat misleiden. Laten we dit in een ander topic voortzetten of vergeten, want het leidt af.
Als jij de mate waarin ik me laat misleiden door retoriek van Dennett los van de inhoud denkt te kunnen beoordelen en dat ook nog interessant genoeg vindt voor een apart topic, leef je uit. Ik kan niet zeggen dat ik dat heel interessant vind.

Waarom je er uberhaupt over begint is me een raadsel. Wat mij betreft houdt dat hier op en gaan we het weer gewoon over de inhoud hebben - vrij van ad hominems en onderbuikgevoelens.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 2 januari 2014 @ 19:54:43 #253
339669 JerryWesterby
pi_134995728
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 19:31 schreef Libertarisch het volgende:

Waarom je er uberhaupt over begint is me een raadsel. Wat mij betreft houdt het hier gewoon op.
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 19:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als jij de mate waarin ik me laat misleiden door retoriek van Dennett los van de inhoud denkt te kunnen beoordelen en dat ook nog interessant genoeg vindt voor een apart topic, leef je uit. Ik kan niet zeggen dat ik dat heel interessant vind.

Waarom je er uberhaupt over begint is me een raadsel. Wat mij betreft houdt het hier gewoon op en gaan we het weer gewoon over de inhoud hebben.
Ja wat mij betreft ook.
En geen ad hominems. Alleen retoriek en het effect daarvan. Op welke hominem dan ook. Dennett is niet voor niets berucht.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_134995909
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 19:54 schreef JerryWesterby het volgende:

Ja wat mij betreft ook.
En geen ad hominems. Alleen retoriek en het effect daarvan. Op welke hominem dan ook. Dennett is niet voor niets berucht.
Dat komt vooral doordat nogal wat gelovingen en aanverwante zwevenden zich buitengewoon ongemakkelijk voelen bij de ideeen van mensen zoals Swaab en Dennett.

De mate waarin mensen zich ongemakkelijk voelen bij zulke ideeen lijkt me - inhoudelijk - niet interessant. En te pas en te onpas het labeltje 'retoriek' op uitspraken plakken ook niet.

Dennett legt daar de vinger op een zere plek in de ideeen van Hameroff / Penrose. En die zere plek betreft de inhoud van hun verhaal. Laten we ons dan ook daarop richten, en ons niet laten afleiden door allerlei wilde ideeen over de motivatie achter uitspraken van mensen.
  donderdag 2 januari 2014 @ 20:03:42 #255
339669 JerryWesterby
pi_134996090
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 19:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat komt vooral doordat nogal wat gelovingen en aanverwante zwevenden zich buitengewoon ongemakelijk voelen bij de ideeen van mensen zoals Swaab en Dennett.

De mate waarin mensen zich ongemakkelijk voelen bij zulke ideeen lijkt me - inhoudelijk - niet interessant. En te pas en te onpas het labeltje 'retoriek' op uitspraken plakken ook niet.

Dennett legt daar de vinger op een zere plek in de ideeen van Hameroff / Penrose. En die zere plek betreft de inhoud van hun verhaal. Laten we ons dan ook daarop richten, en ons niet laten afleiden door allerlei wilde ideeen over de motivatie achter uitspraken van mensen.
Ik bedoelde dat Dennett niet berucht is om zijn ideeen maar om zijn retoriek.
pi_134996141
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 20:03 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Ik bedoelde dat Dennett niet berucht is om zijn ideeen maar om zijn retoriek.
Ik bedoelde het tegenovergestelde. En linksom of rechtsom is de vraag of iets wel of niet retoriek is hier niet het vermelden waard. Retoriek is voor politici, niet voor filosofen.
  donderdag 2 januari 2014 @ 20:28:38 #257
339669 JerryWesterby
pi_134997365
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 19:31 schreef Libertarisch het volgende:

Ik geloof dat alle religies en dualisme gebaseerd zijn op wishful thinking.

Ik ga later dieper in op jouw reactie op mijn post.
Laat je niet misleiden door de topictitel van Molurus. Dat is retoriek. Dualisme gaat terug op Plato (en nog verder). Dat het Christendom uitgaat van dualisme betekent niet dat dualisme een religie is. Het is een theorie over bewustzijn.

Wat ik zelf geloof is dat we bewustzijn serieus moeten nemen. Of dat leidt tot dualisme of monisme dat weet ik niet.
pi_135002459
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 15:10 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Zo denk ik dat reptielen wel een ziel hebben (waarbij ik ziel als synoniem voor bewustzijn neem). Ook heeft een reptiel meer vrije wil dan een bacterie, en die weer meer dan een steen. Een mens heeft nog meer vrije wil, omdat hij kan nadenken, reflecteren en bewuste keuzes maken in plaats van alleen zijn instincten volgen. Je zou dus kunnen zeggen dat er een progressie is in de natuur naar steeds meer vrijheid.

Interessante aanname. "De ziel is bewustzijn". Wat is dan precies bewustzijn volgens jou?
Ik denk dat je een fundamentele denkfout maakt in relatie tot de werking van de natuur. Er is geen progressie van onvrijheid naar vrijheid, maar er is sprake van een progressie van simpel naar complex. (Dennett maakt ironisch genoeg dezelfde fout)

De vrijheid van het organisme neemt dus niet toe, maar de complexiteit van het organisme. Mijn stelling is dat een mens uiteindelijk net zo veel vrije wil heeft als een krokodil, namelijk geen vrije wil. Ik heb talloze voorbeelden gegeven waaruit blijkt dat een mens 0 vrije wil heeft, ik zal ze op verzoek geven, ik heb ze genoemd in andere topics.

Het idee is dat het brein de mens stuurt en niet andersom. Als je iets anders gelooft dan dit kom je snel uit op een "mystiek" aspect inderdaad. Wat mij betreft is bewustzijn de reactie van het organisme op de omgeving, dus de reactie van het brein van een organisme op de omgeving. Voorbeeld: krokodil ziet zebra, en valt de zebra aan.

Voor de mens geldt hetzelfde, alleen is de impulsverwerking van externe stimuli veel complexer dan bij een ander dier. Verder is het interne productievermogen van het menselijk brein complexer.

quote:

Het enige dat de materialist kan doen is het bewustzijn proberen'weg te verklaren' zoals jij hieronder doet:

Nee, ik ontken het bewustzijn niet. Ik geef er alleen een andere invulling aan dan jij.

quote:

Je hebt het hier alleen over de cognitieve processen, de functionaliteit van het brein, niet over bewustzijn. Waarom gebeuren die processen niet gewoon in het 'donker', zoals bij een computer? Bewustzijn is de bewuste ervaring, ook wel qualia genoemd. Dat kom ik niet tegen in je verhaal. Het brein volgooien met chemicalieen is een variant van het gedachtenexperiment van Descartes: mijn brein zou misleid kunnen worden zonder dat ik het door heb. Het brein vult het bewustzijn met allerlei zaken. Het bepaald de inhoud van het bewustzijn. Het is niet het bewustzijn zelf. Als het brein niet goed functioneert ervaar je soms andere dingen, zoals aliens.

Die dik gedrukte tekst is essentieel. Dit probleem ben ik zelf ook tegen gekomen in mijn eigen experimenten inderdaad. Mijn theorie is dat die bewuste ervaring het gevolg is van de optelsom van de processen in ons gigantisch complexe brein. De qualia zijn uiteindelijk een gevolg van het brein.
Waarom denk ik dit? Daar heb ik meerdere redenen voor:

1) We kunnen verder alle andere componenten van het bewustzijn makkelijk verklaren vanuit het brein
2) Dieren hebben een lager "qualia" gehalte (uiteindelijk 0 bij simpelere breinen, i.e, simpelere dieren) dus de "qualia" zijn een logisch gevolg van de evolutie van het brein naar een complexer geheel
3) "Qualia" verdwijnen onder bepaalde toestanden van het brein (er zijn geen "qualia" onder narcose, in coma, in een vegetatieve toestand, bij een hoge injectie opiaten enz.)

Gevolgtrekking van deze 3 punten is dat de "qualia" geproduceerd worden door het brein.

quote:

Een spiritueel bewustzijn is denk ik niet gebonden aan een locatie. Ruimte en tijd zijn illusies van het brein. Dat je je bewustzijn ervaart in je hoofd komt alleen maar omdat je ogen en je oren aan je hoofd zitten. Het is een kwestie van perspectief. Je bewustzijn zit niet echt in je hoofd. Het is er ook nergens in te vinden. Als je ogen en je oren aan je knieen zaten zou je in je knieeen zitten. Er is ook geen reden waarom je je bewustzijn niet buiten je lichaam zou kunnen ervaren, en dat gebeurt soms ook.

Uiteindelijk is alles een illusie van het brein. We ervaren de complete werkelijkheid niet met ons brein, dus onze perceptie van de werkelijkheid is een gedeeltelijke illusie in ieder geval.

Mensen kunnen een "buitenlichaam ervaring" ook krijgen door het stimuleren van bepaalde hersengebieden zoals door de neurowetenschap is aangetoond.

quote:

Ons dagelijks leven kunnen we leiden zonder ons ooit iets af te vragen over de werkelijke aard der dingen. De meeste mensen doen dat ook denk ik. Er valt veel voor te zeggen.
Voor anderen is het niet genoeg, die willen potverdorie weten hoe het zit ;-)
Deze dikgedrukte zin is ook weer essentieel. Om te "weten hoe het zit" moet je een wetenschappelijke positie innemen. Een wetenschappelijke positie is die positie waarin je hypothesen formuleert die te verwerpen zijn.

Als ik zeg: de vrije wil bestaat niet, dan spreken we over een falsifieerbare hypothese. Dit is derhalve een wetenschappelijke stelling. Tenminste, ik geloof dat deze hypothese verworpen kan worden.

Het is dan aan jou de taak om deze hypothese te verwerpen dus vraag ik jou het volgende:

geef mij een concreet voorbeeld van een menselijke handeling waaruit de vrije wil van die mens blijkt.

Daarom neem ik ook een materialistische positie in. Wij poneren alleen falsifieerbare hypothesen, en op die manier kom je dichter en dichter bij de waarheid.

Het probleem van dualisme is dat je er niks mee kan. Als kleinduimpje tegen mij zegt dat ik na mijn dood in een spirituele dimensie kom dan kan ik daar niks mee omdat ik die hypothese niet kan verwerpen.

Dus, een wetenschappelijke stellingname leidt uiteindelijk tot het grootste begrip.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 02-01-2014 21:58:50 ]
pi_135004798
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 20:28 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Laat je niet misleiden door de topictitel van Molurus. Dat is retoriek. Dualisme gaat terug op Plato (en nog verder). Dat het Christendom uitgaat van dualisme betekent niet dat dualisme een religie is. Het is een theorie over bewustzijn.
Een theorie is in elk geval in de wetenschap iets heel anders dan een "educated guess". Een theorie is een model van een specifieke klasse van verschijnselen dat leidt tot concreet toetsbare hypotheses die ook werkelijk blijken te kloppen, en dat als zodanig ons helpt die klasse van verschijnselen te begrijpen.

"Dualisme" is geen theorie in die betekenis van het woord. Het is een outdated filosofisch idee, niet meer dan dat. Het is, dit kan niet genoeg benadrukt worden, niet coherent genoeg om uberhaupt toetsbaar te zijn. Het zijn uitsluitend mensen die de filosofen na Descartes volledig negeren die nog denken dat substantiedualisme een theorie is.

quote:

Wat ik zelf geloof is dat we bewustzijn serieus moeten nemen.
Daar is in elk geval iedereen het over eens. :)

quote:

Of dat leidt tot dualisme of monisme dat weet ik niet.
Of triisme, of quadisme, etc. :) Als we toch bezig zijn, waarom stoppen bij 2?
pi_135004862
quote:

Je hebt het hier alleen over de cognitieve processen, de functionaliteit van het brein, niet over bewustzijn. Waarom gebeuren die processen niet gewoon in het 'donker', zoals bij een computer? Bewustzijn is de bewuste ervaring, ook wel qualia genoemd. Dat kom ik niet tegen in je verhaal. Het brein volgooien met chemicalieen is een variant van het gedachtenexperiment van Descartes: mijn brein zou misleid kunnen worden zonder dat ik het door heb. Het brein vult het bewustzijn met allerlei zaken. Het bepaald de inhoud van het bewustzijn. Het is niet het bewustzijn zelf. Als het brein niet goed functioneert ervaar je soms andere dingen, zoals aliens.
Een interessante vraag is waar die dingen vandaan komen. En wat zijn dromen? Een droom bestaat uit precies hetzelfde (wat het ook is) als wat je ziet als je wakker bent. Maar dat soort dingen zijn voor een andere topic denk ik.

Ik moet nog wat belangrijks toevoegen.

Je kunt niet 1 definitie van bewustzijn geven. Denk ik.

Ik zou het bewustzijn van een krokodil een andere definitie geven dan dat van een mens.
Voor een mens en zijn bewustzijn zou ik het volgende voorbeeld geven:

Stel, iemand is manisch-depressief. Diegene realiseert zich als hij depressief is dat hij depressief is. Zo van "godverdomme, ik weet dat ik een hersenafwijking heb en daarom voel ik me nu zo kut" en "over een tijdje word ik weer manisch en ga ik domme dingen doen". De "ik" in dit voorbeeld is een fundamenteel onderdeel voor ons begrip van het menselijk bewustzijn.

Een hond kan dit soort dingen niet bedenken! Dus hij is "minder bewust".
Dan zou ik dus weer stellen dat het menselijk bewustzijn het product is van de evolutie van de hersenen, aangezien een hond aanzienlijk minder bewust is dan de mens als voorbeeld.
pi_135005066
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 22:32 schreef Libertarisch het volgende:

Een hond kan dit soort dingen niet bedenken! Dus hij is "minder bewust".
Dan zou ik dus weer stellen dat het menselijk bewustzijn het product is van de evolutie van de hersenen, aangezien een hond aangezien minder bewust is dan de mens als voorbeeld.
Bewustzijn is niet alleen gradueel tussen soorten, maar ook in individuen zelf. Jij kan dit soort dingen wellicht wel bedenken, maar je kunt dat niet als je in diepe slaap bent of net een beetje wakker begint te worden.

In slaap vallen en wakker worden is niet je bewustzijn in 1 klap verliezen en in 1 klap weer terug hebben, ook dat gaat geleidelijk.
pi_135005221
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 22:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bewustzijn is niet alleen gradueel tussen soorten, maar ook in individuen zelf. Jij kan dit soort dingen wellicht wel bedenken, maar je kunt dat niet als je in diepe slaap bent of net een beetje wakker begint te worden.

In slaap vallen en wakker worden is niet je bewustzijn in 1 klap verliezen en in 1 klap weer terug hebben, ook dat gaat geleidelijk.
Ja, er zijn gradaties van bewustzijn inderdaad en die correleren met de toestand waarin het brein verkeerd.

Die qualia zijn er alleen bij gratie van een complex stel hersenen met het daaraan verbonden complexe bewustzijn denk ik zo.
pi_135005395
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 22:39 schreef Libertarisch het volgende:

Die qualia zijn er alleen bij gratie van een complex stel hersenen met het daaraan verbonden complexe bewustzijn denk ik zo.
Overigens denk ik dat je de complexiteit en de capaciteiten van de hersenen van hoger ontwikkelde zoogdieren toch niet moet onderschatten, dat is een enorme valkuil. Veel van de vaardigheden waarvan we denken dat ze uniek zijn voor mensen zijn vaak, zij het in minder ontwikkelde vorm, ook aanwezig in veel andere zoogdieren.

En laten we wel wezen: de mens is in de laatste 10.000 jaar genetisch niet noemenswaardig veranderd. De evolutie in die periode was een culturele evolutie, geen genetische.
pi_135006400
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 22:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Overigens denk ik dat je de complexiteit en de capaciteiten van de hersenen van hoger ontwikkelde zoogdieren toch niet moet onderschatten, dat is een enorme valkuil. Veel van de vaardigheden waarvan we denken dat ze uniek zijn voor mensen zijn vaak, zij het in minder ontwikkelde vorm, ook aanwezig in veel andere zoogdieren.

En laten we wel wezen: de mens is in de laatste 10.000 jaar genetisch niet noemenswaardig veranderd. De evolutie in die periode was een culturele evolutie, geen genetische.
Eens, maar het bewustzijnsniveau van een dier is wat lastig vast te stellen omdat ze niet kunnen praten en wij niet in hun hoofd kunnen kijken.

Maar ja, de biologen hebben waarschijnlijk keurig netjes vastgesteld hoe bewust de verschillende diersoorten ongeveer zullen zijn d.m.v. experimenten maar daar weet ik niet zo heel veel van.
pi_135006588
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 22:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Eens, maar het bewustzijnsniveau van een dier is wat lastig vast te stellen omdat ze niet kunnen praten en wij niet in hun hoofd kunnen kijken.
Veel soorten zijn vrij verregaand tot communicatie in staat. Niet in gesproken Nederlands, en er is wel enige kennis in dierenpsychologie voor nodig om ze enigszins te begrijpen. Maar het is niet geheel onmogelijk om daar iets over te zeggen.

quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 22:59 schreef Libertarisch het volgende:

Maar ja, de biologen hebben waarschijnlijk keurig netjes vastgesteld hoe bewust de verschillende diersoorten ongeveer zullen zijn d.m.v. experimenten maar daar weet ik niet zo heel veel van.
Deze is wel zeer de moeite waard denk ik:

Beetje hoog Kijk gehalte, maar leuk.
  donderdag 2 januari 2014 @ 23:10:51 #266
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_135006971
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 23:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Veel soorten zijn vrij verregaand tot communicatie in staat. Niet in gesproken Nederlands, en er is wel enige kennis in dierenpsychologie voor nodig om ze enigszins te begrijpen. Maar het is niet geheel onmogelijk om daar iets over te zeggen.
Dan denk ik ook meteen aan het wilde-honden-filmpje waarbij ze commando-style op jacht gaan.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_135007028
quote:
17s.gif Op donderdag 2 januari 2014 23:10 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dan denk ik ook meteen aan het wilde-honden-filmpje waarbij ze commando-style op jacht gaan.
Deze?

O+ O+ O+
  donderdag 2 januari 2014 @ 23:13:07 #268
38496 Perrin
pi_135007088
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 23:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Deze?

O+ O+ O+
Jaaa die ik was al aan het zoeken. Wat een dieren zijn dat ook *;

De making of:
http://dsc.discovery.com/(...)dogs-on-the-hunt.htm

Zo onwijs gaaf hoe ze echt mega professioneel/intelligent als een groep jagen.
pi_135007216
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 21:53 schreef Libertarisch het volgende:
Dus, een wetenschappelijke stellingname leidt uiteindelijk tot het grootste begrip.
In de wetenschap neemt causaliteit dezelfde positie in als vrije wil in een alternatief model.
Causaliteit is net zo min te bewijzen als de vrije wil.
Causaliteit en vrije wil sluiten elkaar uit.
Het is dus een conceptuele tegenstelling.

Maar wat hebben deze concepten te maken met de werkelijkheid, dat ze zo absoluut maakt dat je er de werkelijkheid mee kan doorgronden?

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 02-01-2014 23:22:21 ]
The view from nowhere.
pi_135007726
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 23:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Haha ja natuurlijk :P Ik ben geen bioloog maar dat weet ik wel hoor :P

Bedankt voor de video's, zal een kijkje nemen.
pi_135007847
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 23:15 schreef deelnemer het volgende:

[..]

In de wetenschap neemt causaliteit dezelfde positie in als vrije wil in een alternatief model.
Causaliteit is net zo min te bewijzen als de vrije wil.
Causaliteit en vrije wil sluiten elkaar uit.
Het is dus een conceptuele tegenstelling.

Maar wat hebben deze concepten te maken met de werkelijkheid, dat ze zo absoluut maakt dat je er de werkelijkheid mee kan doorgronden?
De werkelijkheid is niet te doorgronden maar alleen te benaderen. Ik bedoel, je neemt niks aan als absolute waarheid je neemt de meest waarschijnlijke waarheid. Ik denk niet echt dat je een absolute waarheid hebt.

Maar de vrije wil is wetenschappelijk aangetoond absent dus daar zijn we wel uit.
pi_135008114
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 23:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

De werkelijkheid is niet te doorgronden maar alleen te benaderen. Ik bedoel, je neemt niks aan als absolute waarheid je neemt de meest waarschijnlijke waarheid. Ik denk niet echt dat je een absolute waarheid hebt.

Maar de vrije wil is wetenschappelijk aangetoond absent dus daar zijn we wel uit.
In de QM is de voorspelling van een meetuitkomst slechts een statistische uitspraak en de details zijn totaal willekeurig. Dus causaliteit is wetenschappelijk aangetoond absent, daar zijn we wel uit.
The view from nowhere.
  donderdag 2 januari 2014 @ 23:38:26 #273
38496 Perrin
pi_135008286
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 23:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

In de QM is de voorspelling van een meetuitkomst slechts een statistische uitspraak en de details zijn totaal willekeurig. Dus causaliteit is wetenschappelijk aangetoond absent, daar zijn we wel uit.
Lastig te verwerken wel. Dat op fundamentele schaal causaliteit een behoorlijk hol begrip is.
pi_135008859
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 23:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat gaat voorbij aan de werkelijkheid op onze schaal. Ik zie de quantum processen als niet van toepassing op onze schaal (non-lokaliteit bijvoorbeeld).

Maar eerlijk waar, ik ben geen quantumfysicus....
pi_135009191
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 23:51 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Dat gaat voorbij aan de werkelijkheid op onze schaal. Ik zie de quantum processen als niet van toepassing op onze schaal (non-lokaliteit bijvoorbeeld).

Maar eerlijk waar, ik ben geen quantumfysicus....
Laten we het erop houden dat gebeurtenissen op de macroschaal bij benadering causaal zijn. :D

Causaliteit is zoiets als temperatuur, het bestaat alleen op de macroschaal echt. Afhankelijk van je smaak of bui kun je het emergent, een abstract idee of een illusie noemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')