abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 december 2013 @ 21:17:29 #1
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_134939704
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
>> Achter de schermen
SPOILER
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_134939779
Nee, het papieren Spoorboekje natuurlijk! :D

Verkrijgbaar bij AKO en stationswinkels van Bruna.

N.B. @TT: niks "knallend"; stilte ft. rust it is.
  dinsdag 31 december 2013 @ 21:23:19 #3
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_134939796
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 21:22 schreef Socios het volgende:
Nee, op het papieren natuurlijk! :D

Verkrijgbaar bij AKO en stationswinkels van Bruna.

N.B. @TT: niks "knallend"; stilte ft. rust it is.
Er zijn mensen (echt waar :Y ) die halen die dingen (boeken en tijdschriften) uit elkaar, scannen ze in en zetten ze op usenet en verwachten dan een heleboel complimentjes _O-

Hier in Utrecht is het al de hele dag bal, heb van 15.00-21.00 in mijn keuken gestaan, heerlijk! Ik heb alleen zelf nog niet gegeten :X
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 31 december 2013 @ 21:24:32 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134939817
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 december 2013 21:15 schreef bork het volgende:

[..]

Ik durf eigenlijk nooit meer iets te plaat(s)en, komen hier zulke mooie platen voorbij :Y .
Gewoon plaatsen!
  dinsdag 31 december 2013 @ 21:25:59 #5
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_134939850
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 21:24 schreef James1988 het volgende:

[..]

Gewoon plaatsen!
Zou natuurlijk een goed voornemen kunnen worden :)
thx ^O^ , ga er over nadenken, nu ff bikken.
  dinsdag 31 december 2013 @ 22:21:58 #6
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134940894
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 december 2013 21:15 schreef bork het volgende:

[..]

Ik durf eigenlijk nooit meer iets te plaat(s)en, komen hier zulke mooie platen voorbij :Y .
Gewoon plaatsen hoor, altijd welkom
pi_134940908
In 2014 zijn jullie weer van mij 'verlost'. Ik heb het weer een paar maanden geprobeerd, maar ik word helaas heel ongelukkig van FOK! Met mijn 'afwijkende' doch oprechte zienswijze kan ik niet goed terecht op dit forum, soms zelfs niet 'hier'.

Ik heb nog overwogen om alleen in het Treinentopic te posten, maar het is voor mij 'alles of niks'; dat lukt mij toch niet.

Van treinen word ik gelukkig, dus daar stort ik mij ook in 2014 weer op. In 2015 doe ik een nieuwe FOK!poging. Eerder als ik het niet volhoud, later als ik FOK! vergeten ben.

Het treinennieuws volg ik via RailMagazine en treinreiziger.nl

Veel treinplezier allemaal en een aantal zie ik in ICE op 18 januari a.s.

Groet, Socios
  dinsdag 31 december 2013 @ 22:27:46 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134940987
Niet een al te duidelijke foto, maar dit staat nu op de stations op de TB's:

Overal 'rijdt niet', weet je tenminste waar je aan toe bent
  woensdag 1 januari 2014 @ 00:40:20 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134943391
Gelukkig nieuwjaar!

@Socios: jammer dat je ons weer gaat verlaten. :)
pi_134943508
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 00:40 schreef James1988 het volgende:
Gelukkig nieuwjaar!

@Socios: jammer dat je ons weer gaat verlaten. :)
Dat

En tot de 18e dan :+
dag
pi_134944200
Ik hou nog een optie voor de 18e, volgens mij dan wat voor mn werk
pi_134944389
2014: 175 jaar spoorwegen in Nederland.

Het zal niet zo groots worden als in 1939 en 1989, net zoals dat ik me weinig kan herinneren qua fotomateriaal in 1964. Maar wellicht toch het een en ander aan wensbeelden poneren:
* een aantal stoomritten door het land
* een leuk festival in het spoorwegmuseum
* voltooiing restauratie NS 252
* documentaire op de tv
* de toekomst in Nederland: een nieuwe Eurostar in het land, wellicht nog wat demos als de Omneo enzo in het land
* een bijdrage van particuliere vervoerders (De1+De2/Plan U op hun lijntjes)
* een of ander jubileumticket om een paar dagen het land te verkennen
* versierde VIRM

Jullie nog wat haalbare ideeën?
  woensdag 1 januari 2014 @ 02:31:03 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134945141
Wat aandacht voor de V250 lijkt me ook wel gepast, al zal NS daar vast anders over denken.
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 1 januari 2014 @ 02:42:15 #14
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_134945269
JoeriStub twitterde op woensdag 01-01-2014 om 02:27:30 Onverantwoord dat de NS niet meer nachttreinen inzet. Honderden mensen op A'dam CS die meer dan uur moeten wachten, sommige huilend. reageer retweet
JoeriStub twitterde op woensdag 01-01-2014 om 02:39:51 Bij de ene deur komt niemand er meer in. Bij andere deur worden reizigers uit de trein gehaald omdat ie te vol is #NS http://t.co/egFWNNB7Xv reageer retweet
Gelukkig Nieuwjaar, NS.
  woensdag 1 januari 2014 @ 09:22:06 #15
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_134946410
Môgge. Mijn wekker ging vroeg af...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_134946623
quote:
7s.gif Op woensdag 1 januari 2014 02:42 schreef Pino112 het volgende:
JoeriStub twitterde op woensdag 01-01-2014 om 02:27:30 Onverantwoord dat de NS niet meer nachttreinen inzet. Honderden mensen op A'dam CS die meer dan uur moeten wachten, sommige huilend. reageer retweet
JoeriStub twitterde op woensdag 01-01-2014 om 02:39:51 Bij de ene deur komt niemand er meer in. Bij andere deur worden reizigers uit de trein gehaald omdat ie te vol is #NS http://t.co/egFWNNB7Xv reageer retweet
Gelukkig Nieuwjaar, NS.
dramaqueen alert :')
pi_134946637
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 01:33 schreef Bitlord het volgende:
[ afbeelding ]

Het zal niet zo groots worden als in 1939 en 1989, net zoals dat ik me weinig kan herinneren qua fotomateriaal in 1964. Maar wellicht toch het een en ander aan wensbeelden poneren:
* documentaire op de tv
* de toekomst in Nederland: een nieuwe Eurostar in het land, wellicht nog wat demos als de Omneo enzo in het land
* versierde VIRM

welk station is dat?, ikzelf zou haast HS zeggen, maar geheid dat ik er volledig naast zit
  woensdag 1 januari 2014 @ 10:44:15 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_134946844
Ik zou het ook zeggen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 1 januari 2014 @ 10:54:07 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_134946925
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 22:22 schreef Socios het volgende:
In 2014 zijn jullie weer van mij 'verlost'. Ik heb het weer een paar maanden geprobeerd, maar ik word helaas heel ongelukkig van FOK! Met mijn 'afwijkende' doch oprechte zienswijze kan ik niet goed terecht op dit forum, soms zelfs niet 'hier'.
Je hebt de flexibiliteit van een spoorstaaf, dat kan problematisch zijn als je krappe bogen wilt leggen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_134947216
quote:
[ afbeelding ]

* documentaire op de tv
* versierde VIRM

Beter halen ze een Taurus naar Nederland met wat hippe rijtuigen.
  woensdag 1 januari 2014 @ 11:25:04 #21
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_134947241
quote:
6s.gif Op woensdag 1 januari 2014 10:54 schreef Duvel het volgende:

[..]

Je hebt de flexibiliteit van een spoorstaaf, dat kan problematisch zijn als je krappe bogen wilt leggen.
Fraai omschreven :)
We zullen het wel weer zien in 2015 :o
pi_134947391
Nou mooi, gelukkig nieuwjaar allemaal :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134947426
Foto 1: TXL 182 512 te Berlin Westhafen (D); 5 januari 2013.
[ afbeelding

Dit was 300 meter van het hotel waar b2py en ik afgelopen week hebben gebivakkeerd :D
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_134947431
En natuurlijk ook allemaal de beste wensen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_134947575
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 22:22 schreef Socios het volgende:

Ik heb nog overwogen om alleen in het Treinentopic te posten, maar het is voor mij 'alles of niks'; dat lukt mij toch niet.

Van treinen word ik gelukkig, dus daar stort ik mij ook in 2014 weer op. In 2015 doe ik een nieuwe FOK!poging. Eerder als ik het niet volhoud, later als ik FOK! vergeten ben.

Het treinennieuws volg ik via RailMagazine en treinreiziger.nl

Veel treinplezier allemaal en een aantal zie ik in ICE op 18 januari a.s.

Groet, Socios
Ok Doei.
  woensdag 1 januari 2014 @ 12:08:02 #26
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_134947896
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2014 11:49 schreef b2py het volgende:

[..]

Ok Doei.
:')

Ik denk het, jij zegt het.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_134949058
Iedereen de best wensen, moge 2014 maar een mooi treinjaar worden na al het gefaal van vorig jaar :)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_134949198
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 13:22 schreef _serial_ het volgende:
Iedereen de best wensen, moge 2014 maar een mooi treinjaar worden na al het gefaal van vorig jaar :)
Ik heb er een hard hoofd in.

Begon al geheel in stijl: trein te kort, reizigers achtergebleven op het perron.

http://www.voorbeterov.nl/page9.php
pi_134949210
Tsja, reizigersoverschot he. Overmacht dus :s)
pi_134949340
quote:
[ afbeelding ]

* documentaire op de tv
* versierde VIRM

een hele dag lang zonder verstoringen, vertragingen of capaciteitsgebrek rijden, dat lijkt me tof ^O^

Oh wacht. HAALBARE ideeën zei je.
pi_134949827
Zit er een snelheidsbeperking op de Drontermeertunnel? Iedere machinist gaat in de ankers bij het inrijden van dat ding. Of is het puur uit comfort voor de reiziger?
pi_134949848
Misschien ook vanwege het comfort van de machinist? ;)
pi_134949850
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 14:00 schreef b2py het volgende:
Zit er een snelheidsbeperking op de Drontermeertunnel? Iedere machinist gaat in de ankers bij het inrijden van dat ding. Of is het puur uit comfort voor de reiziger?
Dat is volgens mij om niet boven de 140 uit de te komen in de tunnel, omdat je omlaag rijdt.
pi_134949926
We gingen echt terug naar 80 ofzo. Gisteren ook al.
  Redactie Sport woensdag 1 januari 2014 @ 14:08:22 #35
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_134949999
quote:
Volgens mij om wat minder last van luchtdruk te hebben
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_134950053
Eerste reis en al meteen +30 te pakken. Waarom wachten op een geplande cross-platform overstap als je ook voor hun neus weg kunt rijden ^O^
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 1 januari 2014 @ 14:13:19 #37
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134950134
Gelukkig nieuwjaar allemaal *O*
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 1 januari 2014 @ 14:14:28 #38
Maffe Fries
pi_134950164
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 14:08 schreef dennistd het volgende:

[..]

ik denk het. Die snelheidsbeperking bij de tunnel zit er namelijk al een behoorlijke periode op. Het zorgt er ook voor dat de IC's tussen Lelydorp en Zwolle 0,0 rijtijdmarge hebben
pi_134950169
quote:
onder de 100kmh bijna geen last van ploppende oren. Na lelijk stad knallen zodat je snelheid terug kunt nemen voor de tunnel.

Je hebt er ook die knallen gewoon door de tunnel heen hoor.
pi_134950305
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 14:08 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dat lijkt mij duidelijk idd.
Maar vraag me af of het initiatief machinist is, NS of Prorail.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 1 januari 2014 @ 14:22:27 #41
Maffe Fries
pi_134950347
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2014 14:20 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat lijkt mij duidelijk idd.
Maar vraag me af of het initiatief machinist is, NS of Prorail.
het lijkt me dat er afspraken over zijn, want ik ben al verschillende malen met een relatief lage snelheid door die tunnel vervoerd.
pi_134952619
quote:
14s.gif Op woensdag 1 januari 2014 14:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het lijkt me dat er afspraken over zijn, want ik ben al verschillende malen met een relatief lage snelheid door die tunnel vervoerd.
Ik ben niet technisch ingesteld, maar kunnen er relatief eenvoudige maatregelen getroffen worden om dit luchtdrukprobleem op te lossen?

Overigens zou een aardige afspraak kunnen zijn om af te remmen als men op schema loopt, maar door te knallen als daardoor vertraging in te lopen is.
pi_134952651
Matig, dit jaar minder treinkilometers gemaakt als in 2011 en 2012...
2011: 10.956
2012: 11.196
2013: 10.365

Andere nutteloze info:
Totale ingechekte tijd met OV in Nederland: 9 dagen, 20 uur, 25 minuten
Langste reis: Groningen - Utrecht met veel vertraging: 3 uur, 12 minuten

[ Bericht 23% gewijzigd door Bitlord op 01-01-2014 16:16:16 ]
pi_134952900
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 15:59 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Ik ben niet technisch ingesteld, maar kunnen er relatief eenvoudige maatregelen getroffen worden om dit luchtdrukprobleem op te lossen?

Overigens zou een aardige afspraak kunnen zijn om af te remmen als men op schema loopt, maar door te knallen als daardoor vertraging in te lopen is.
Toeloop naar tunnelbuis door opbouw van druk ipv in een keer een muur zal flink schelen.

Ik verwacht overigens niet dat Prorail gaat zeggen je moet langzamer in onze tunnel rijden want de infrastructuur voldoet niet. Zal wel een interne NS aangelegenheid zijn.
pi_134953026
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 16:00 schreef Bitlord het volgende:
Matig, dit jaar minder treinkilometers gemaakt als in 2011 en 2012...
2011: 10.956
2012: 11.196
2013: 10.365
ik kwam uit op 30.053 km. Had ik nog wel een dikke rit op oudejaarsmiddag voor nodig trouwens.
pi_134953205
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 14:01 schreef Igen het volgende:
Misschien ook vanwege het comfort van de machinist? ;)
Dat zou een argument kunnen zijn als er maximaal één betalende passagier in die trein zou zitten.
pi_134953327
quote:
10s.gif Op woensdag 1 januari 2014 16:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat zou een argument kunnen zijn als er maximaal één betalende passagier in die trein zou zitten.
Dat is hoe men zou behoren te redeneren, maar mij ging het meer om de daadwerkelijk gebruikte redenatie, en het ging me erom dat reizigersbelang en personeelsbelang voor de verandering eens op één lijn zouden kunnen zitten.
pi_134953596
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 16:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is hoe men zou behoren te redeneren, maar mij ging het meer om de daadwerkelijk gebruikte redenatie, en het ging me erom dat reizigersbelang en personeelsbelang voor de verandering eens op één lijn zouden kunnen zitten.
okee, dan zijn we het dus eens :)
pi_134954054
quote:

[..]

Klopt, reis erg veel over de Hanzelijn en over het algemeen tegenwoordig op lagere snelheid door de tunnel, met één uitzondering. Echter kwam er toen een omroep dat we, omdat we al vertraagd waren, op volle snelheid door de tunnel zouden rijden. Daarbij werden we gewaarschuwd voor enig discomfort aan de oren. Zo kan het ook. :)
Hooray for beer.
pi_134954243
quote:

[..]

de IC waar ik in zit knalde net gewoon met 130 door de tunnel heen

De trein was idd ong. 5 minuten vertraagd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')