abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134820399
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134820474
B2py: ik was rond half 2 in Hannover, strakke overstap wel, maar alles gehaald gelukkig. Die ICE's zijn trouwens ook niet berekend op mensen met koffers. Veel te smalle deuren en veel te weinig bagageruimte. Deutsche Bahn :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134820576
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 11:48 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Wie zegt dat ze geen controle hebben gehouden ? wellicht kwamen ze meerdere personen tegen die geen toeslag hadden betaald. Daarnaast betaal je nog altijd voor vervoer, en niet voor controle.
Wat, toevallig alle 8 keer? En dat kost ze dan 50 minuten extra? Verder betaal ik niet voor vervoer maar voor het product waar ook het loon van het personeel zit inbegrepen.

Nee hoor, volgens mij houdt het personeel van ICD zich het grootste deel van de rit schijterig schuil om vervelende vragen over defecte deuren, defecte wc's en de algehele smerigheid van de trein de vermijden. Als het personeel gaat zeuren dat men alle 12 deuren moet gebruiken, dient het personeel er eerst maar eens voor de zorgen dat alle 12 deuren te openen zijn zonder vingertopaids op te lopen.
pi_134820782
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 11:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Het personeel op ICD moet z'n bakkes houden en hun werk doen. Afgelopen vrijdag voor de 8ste keer Amsterdam - Breda zonder ook maar één controle gedaan. Die zogenaamd intimiderende 10 euro aan boord was inmiddels de helft voordeliger geweest.
En dat doet het dus, door om te roepen dat het beter is om verspreid op het perron te gaan staan i.p.v. bij één deur.

En als jij het risico wil nemen dan doe je dat toch lekker, of kom je dan de volgende keer hier in het topic huilen omdat je een boete hebt gehad omdat men wél controleerde? :')
  Redactie Frontpage / Sport zondag 29 december 2013 @ 12:09:22 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134820792
Plan V 904 (van stichting Mat'64) is momenteel niet bedrijfsvaardig vanwege koperdiefstal uit de hoogspanningskasten ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_134820823
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 12:09 schreef GlenSpey het volgende:

En als jij het risico wil nemen dan doe je dat toch lekker, of kom je dan de volgende keer hier in het topic huilen omdat je een boete hebt gehad omdat men wél controleerde? :')
Dat is natuurlijk onzin.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 29 december 2013 @ 12:15:31 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134820972
Ging dinsdag lekker met de trams van de HTM: 2 ontsporingen en 6 aanrijdingen ...
http://www.omroepwest.nl/(...)en-en-zes-ongelukken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_134821046
quote:
10s.gif Op zondag 29 december 2013 12:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin.
Dat is het niet.
pi_134821201
quote:
10s.gif Op zondag 29 december 2013 12:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin.
Het is onzin om te insinueren dat niet betalen goedkoper is omdat er niet gecontroleerd wordt. Misschien moet er anders maar een 2e soort kaartje ingevoerd worden, waarbij je niet betaalt voor de reis maar voor de controle.
pi_134822015
Het is onzin om te denken dat iemand komt janken dat hij een boete kreeg "omdat er gecontroleerd werd". We hebben het hier over normale mensen, niet over volslagen debielen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134822227
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 12:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Het is onzin om te denken dat iemand komt janken dat hij een boete kreeg "omdat er gecontroleerd werd". We hebben het hier over normale mensen, niet over volslagen debielen.
Ik vind het volslagen debiel dat er wordt gezegd dat personeel hun 'bek moet houden' en 'te schijterig is om iets te doen'. Oók als het over personeel gaat hebben we het namelijk over normale mensen.
pi_134822405
Ook wel wat voor te zeggen op zich. Je zou de werkelijkheid wat meer parlementair kunnen formuleren. Echt uitmaken doet dat natuurlijk niet, maar okee :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134822560
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 11:56 schreef Dr_Flash het volgende:
B2py: ik was rond half 2 in Hannover, strakke overstap wel, maar alles gehaald gelukkig. Die ICE's zijn trouwens ook niet berekend op mensen met koffers. Veel te smalle deuren en veel te weinig bagageruimte. Deutsche Bahn :N
Ben ik niet me je eens. Mijn koffer paste prima in door de deur en in het bagagerek. Gescheiden afval en twee toiletten naast elkaar. Wij hadden die 12 minuten overstap in Hannover van ICE556 op de 142, ging helemaal prima.

Wij hadden wel zo'n gereviseerde ICE2, machtig mooi ding man. O+
pi_134822661
Ja JOUW koffer. Maar hele hordes die allemaal zo'n ding meeslepen. En die allemaal door dat ene smalle deurtje eruit en erin moeten. Dat duurt te lang. Je kunt dan beter elke haltering planmatig 7 of 8 minuten inboeken, wil je je punctionaliteit houden. Gaat wel de snelheid van omlaag natuurlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134822703
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:01 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja JOUW koffer. Maar hele hordes die allemaal zo'n ding meeslepen. En die allemaal door dat ene smalle deurtje eruit en erin moeten. Dat duurt te lang. Je kunt dan beter elke haltering planmatig 7 of 8 minuten inboeken, wil je je punctionaliteit houden. Gaat wel de snelheid van omlaag natuurlijk.
De halteringen op de grote stations waren ook stuk langer dan op bijvoorbeeld Spandau. Berlin Hbf had vier minuten en Spandau slechts twee..
pi_134823085
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:02 schreef b2py het volgende:

[..]

De halteringen op de grote stations waren ook stuk langer dan op bijvoorbeeld Spandau. Berlin Hbf had vier minuten en Spandau slechts twee..
Beter zoek je een ICE uit die niet in Berlin Spandau stopt. :P
pi_134823558
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 12:09 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

En dat doet het dus, door om te roepen dat het beter is om verspreid op het perron te gaan staan i.p.v. bij één deur.
Wat je mag verwachten van de service op een zogenaamd hoogwaardig product:

- Minstens 1x een controle door de gehele trein op het traject Schiphol - Rotterdam of Rotterdam - Breda. Niet alleen controle is belangrijk, ook zichtbaar aanwezig personeel is een vereiste.
- Minstens 1 werkende toilet per 2 rijtuigen.
- Zowel aan de buitenkant als bij de coupé-ingangen fatsoenlijk functionerende deuren die te openen zijn zonder je handen vuil te maken.
- Personeel dat deze problemen erkent en hiervoor excuses aanbiedt.

Wat je krijgt in de praktijk:

- Een conducteur die eens in de 68 minuten de moeite neemt om de reiziger denigrerend op het aantal instapmogelijkheden te wijzen en de overige rit op z'n dooie gemak in de stiltecoupé van de 1ste klas blijft zitten.
- Haast planmatig minstens 1 defect toilet per treinstel, de tot-bezemkast-omgebouwde toilet nog niet eens meegerekend.
- Coupédeuren die scheef zitten, waarvan de tochtstrip is verdwenen of die geforceerd opengetrokken moeten worden en buitendeuren waarvan de handgrepen onder de roest en kauwgom zitten.

Dat denigrerende toontje van het personeel is onacceptabel als je zo'n wanstatige service levert. Dus ja; ze moeten hun bek houden.
pi_134823611
DB Fernverkehr is ook wel het andere uiterste hoor. Hoeveel lui daar op een trein zitten is ook ronduit geldverslindend..
pi_134823789
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:26 schreef b2py het volgende:
DB Fernverkehr is ook wel het andere uiterste hoor. Hoeveel lui daar op een trein zitten is ook ronduit geldverslindend..
Dat maakt de vertrekprocedure wel een hele show om naar te kunnen kijken, allemaal met bordjes naar elkaar zwaaien en dat soort zaken. _O-
pi_134823854
Prachtig toch, zo hoort het!
  zondag 29 december 2013 @ 13:35:10 #21
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_134823923
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:32 schreef Socios het volgende:
Prachtig toch, zo hoort het!
We weten inmiddels wel dat je een afkeer hebt aan de moderne tijd
pi_134823969
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:24 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Wat je mag verwachten van de service op een zogenaamd hoogwaardig product:

- Minstens 1x een controle door de gehele trein op het traject Schiphol - Rotterdam of Rotterdam - Breda. Niet alleen controle is belangrijk, ook zichtbaar aanwezig personeel is een vereiste.
- Minstens 1 werkende toilet per 2 rijtuigen.
- Zowel aan de buitenkant als bij de coupé-ingangen fatsoenlijk functionerende deuren die te openen zijn zonder je handen vuil te maken.
- Personeel dat deze problemen erkent en hiervoor excuses aanbiedt.

Wat je krijgt in de praktijk:

- Een conducteur die eens in de 68 minuten de moeite neemt om de reiziger denigrerend op het aantal instapmogelijkheden te wijzen en de overige rit op z'n dooie gemak in de stiltecoupé van de 1ste klas blijft zitten.
- Haast planmatig minstens 1 defect toilet per treinstel, de tot-bezemkast-omgebouwde toilet nog niet eens meegerekend.
- Coupédeuren die scheef zitten, waarvan de tochtstrip is verdwenen of die geforceerd opengetrokken moeten worden en buitendeuren waarvan de handgrepen onder de roest en kauwgom zitten.

Dat denigrerende toontje van het personeel is onacceptabel als je zo'n wanstatige service levert. Dus ja; ze moeten hun bek houden.
Achja, dan blijven de treinen toch structureel te laat vertrekken vanwege kuddegedrag van eigenwijze reizigers...
pi_134824132
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:36 schreef dcm360 het volgende:

[..]

Achja, dan blijven de treinen toch structureel te laat vertrekken vanwege kuddegedrag van eigenwijze reizigers...
Als je niet de moeite neemt om te lezen, neem dan alsjeblieft ook niet de moeite om te reageren.
pi_134824149
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:35 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

We weten inmiddels wel dat je een afkeer hebt aan de moderne tijd
Niet per se, hoor! Anders zou ik ICE ook niet mooi vinden.

Maar niet alle veranderingen zijn goed en nuttig! Besparen op treinpersoneel is bijvoorbeeld van de zotte. Het is heel goed dat er veel meegaan met de trein en tussen alle stations de hele trein doorlopen.
pi_134824159
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:32 schreef Socios het volgende:
Prachtig toch, zo hoort het!
Tsja, heel nostalgisch allemaal, maar wel zeer inefficiënt en omslachtig.
  zondag 29 december 2013 @ 13:41:00 #26
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_134824165
quote:
13s.gif Op zondag 29 december 2013 13:40 schreef Socios het volgende:

[..]

Niet per se, hoor! Anders zou ik ICE ook niet mooi vinden.

Maar niet alle veranderingen zijn goed en nuttig! Besparen op treinpersoneel is bijvoorbeeld van de zotte. Het is heel goed dat er veel meegaan met de trein en tussen alle stations de hele trein doorlopen.
En dat gebeurt niet hier...
pi_134824229
quote:
13s.gif Op zondag 29 december 2013 13:40 schreef Socios het volgende:

[..]

Niet per se, hoor! Anders zou ik ICE ook niet mooi vinden.

Maar niet alle veranderingen zijn goed en nuttig! Besparen op treinpersoneel is bijvoorbeeld van de zotte. Het is heel goed dat er veel meegaan met de trein en tussen alle stations de hele trein doorlopen.
In Zwitserland was er één conducteur die na iedere stop de hele trein doorliep. Trein bestond uit 12 rijtuigen ofzo dus zelfs dan kan je aan één mannetje genoeg hebben.
pi_134824272
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Als je niet de moeite neemt om te lezen, neem dan alsjeblieft ook niet de moeite om te reageren.
Ik ben het eigenlijk wel met hem eens. Het uitvoeren van dienstregeling is verantwoording van NS/NSH maar enige medewerking van reizigers is mijns inziens ook wel vereist. Als mensen op deze manier begrijpen dat ze de volgende keer beter moeten spreiden over een trein en niet de kont tegen de krib gooien omdat ze afgezeken worden is dat al veel beter voor de maatschappij in het algemeen.
pi_134824289
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:42 schreef remcoP het volgende:

[..]

In Zwitserland was er één conducteur die na iedere stop de hele trein doorliep. Trein bestond uit 12 rijtuigen ofzo dus zelfs dan kan je aan één mannetje genoeg hebben.
Gelukkig is ICE voorzien van een fatsoenlijke restauratiewagen die ook bemenst wordt.
pi_134824361
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:43 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik ben het eigenlijk wel met hem eens. Het uitvoeren van dienstregeling is verantwoording van NS/NSH maar enige medewerking van reizigers is mijns inziens ook wel vereist. Als mensen op deze manier begrijpen dat ze de volgende keer beter moeten spreiden over een trein en niet de kont tegen de krib gooien omdat ze afgezeken worden is dat al veel beter voor de maatschappij in het algemeen.
Eens, Er wordt al teveel gezeken in de praktijk, nederland is wat dat betreft wel koploper, kom je in andere landen gaat het er toch wel veel fijner aan toe.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_134824378
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Als je niet de moeite neemt om te lezen, neem dan alsjeblieft ook niet de moeite om te reageren.
Jij bent blijkbaar van mening dat als er bepaalde taken verzaakt worden, er maar geen andere taken die horen bij de werkzaamheden van een conducteur uitgevoerd moeten worden. Daar schiet niemand iets mee op toch?
pi_134824466
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:46 schreef dcm360 het volgende:

[..]

Jij bent blijkbaar van mening dat als er bepaalde taken verzaakt worden, er maar geen andere taken die horen bij de werkzaamheden van een conducteur uitgevoerd moeten worden. Daar schiet niemand iets mee op toch?
Dat is niet waar en heb ik ook nergens gezegd. Reizigersspreiding is één van de taken van een conducteur. Jullie zijn blijkbaar van mening dat het ook gelijk de enige taak is van een conducteur. Waar het mij vooral om gaat is dat het denigrerende toontje van het personeel jegens de reiziger niet is goed te praten.
  PR/Manusje van alles zondag 29 december 2013 @ 13:51:12 #33
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_134824574
Ik snap het wel hoor. Als je van Groningen tot Rotterdam geen enkele conducteur ziet ben je echt wel pissig dat je buurman zonder kaartje die 20 euro niet heeft hoeven dokken.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_134824583
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:48 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dat is niet waar en heb ik ook nergens gezegd. Reizigersspreiding is één van de taken van een conducteur. Jullie zijn blijkbaar van mening dat het ook gelijk de enige taak is van een conducteur. Waar het mij vooral om gaat is dat het denigrerende toontje van het personeel jegens de reiziger niet is goed te praten.
Ik vind dat wel, als niemand het roept, en niemand er wat van zegt, veranderd er nooit wat, en blijven de reizigers opgehoopt staan, met continue vertragingen tot gevolg.

Het mag van mij best eens omgeroepen worden, en dat hoeft echt niet altijd lief te zijn, wellicht komt het besef bij de reizigers dan eens, en vertrekken die treinen op tijd daardoor.

Voor alle partijen is dat beter dan achteroverblijven zitten en zeuren.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_134824628
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ik snap het wel hoor. Als je van Groningen tot Rotterdam geen enkele conducteur ziet ben je echt wel pissig dat je buurman zonder kaartje die 20 euro niet heeft hoeven dokken.
Als er geen controle komt, weet je dat meestal ook niet :)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_134824910
Overigens nu op Discovery een docu over treinramp in spanje dit jaar.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_134825082
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:46 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Eens, Er wordt al teveel gezeken in de praktijk, nederland is wat dat betreft wel koploper, kom je in andere landen gaat het er toch wel veel fijner aan toe.
Dit. Als je Nederland met veel andere landen vergelijkt dan is het hier allemaal zo slecht nog niet.
pi_134825551
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:48 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dat is niet waar en heb ik ook nergens gezegd. Reizigersspreiding is één van de taken van een conducteur. Jullie zijn blijkbaar van mening dat het ook gelijk de enige taak is van een conducteur. Waar het mij vooral om gaat is dat het denigrerende toontje van het personeel jegens de reiziger niet is goed te praten.
Ik zeg ook nergens dat het de enige taak is, jij zegt wel (en dat kan ik quoten) dat de conducteur het maar beter niet kan doen omdat er andere dingen mis zijn...
pi_134825599
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ik snap het wel hoor. Als je van Groningen tot Rotterdam geen enkele conducteur ziet ben je echt wel pissig dat je buurman zonder kaartje die 20 euro niet heeft hoeven dokken.
Ik heb vooral een hekel aan reizigers die zonder geldig vervoerbewijs ermee wegkomen om 1e klas te reizen. Helemaal als zij ook nog eens overlast veroorzaken. (Vaak kutstudenten die in een drukke trein 'stoer' met z'n allen plaats nemen in genoemde 1e klas coupé).
pi_134825922
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 14:13 schreef Socios het volgende:
(Vaak kutstudenten die in een drukke trein 'stoer' met z'n allen plaats nemen in genoemde 1e klas coupé).
in mijn ervaring zijn het juist vaker van die libelle-huisvrouwen die het doen. "want ze hebben recht" op een zitplaats.. Aldus die kort en pittige kapsel Anita's :r

Hetzelfde met de stiltecoupe trouwens, hebben ze ook altijd schijt aan :')

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2013 14:24:06 ]
pi_134826226
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ik snap het wel hoor. Als je van Groningen tot Rotterdam geen enkele conducteur ziet ben je echt wel pissig dat je buurman zonder kaartje die 20 euro niet heeft hoeven dokken.
misschien. Ik bedoel, je kunt je er druk over maken, je kunt het ook laten. Maakt precies niets uit :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134826437
quote:
99s.gif Op zondag 29 december 2013 14:20 schreef CrashO het volgende:

[..]

in mijn ervaring zijn het juist vaker van die libelle-huisvrouwen die het doen. "want ze hebben recht" op een zitplaats.. Aldus die kort en pittige kapsel Anita's

Hetzelfde met de stiltecoupe trouwens, hebben ze ook altijd schijt aan :')
Net zo'n terechte klacht, ja.
pi_134827761
quote:
99s.gif Op zondag 29 december 2013 14:20 schreef CrashO het volgende:

[..]

in mijn ervaring zijn het juist vaker van die libelle-huisvrouwen die het doen. "want ze hebben recht" op een zitplaats.. Aldus die kort en pittige kapsel Anita's :r
En dat komt ook vaak genoeg voor in een trein die bij lange na niet vol is, maar omdat er niet snel genoeg een zitplaats gevonden kan worden (omdat men allemaal bij dezelfde deur instapt ;) ).
  zondag 29 december 2013 @ 15:12:58 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134828515
Als je enig idee hebt van agressie op de IC direct weet je wel waarom je het personeel zo weinig ziet. Op de ICd is veel meer agressie dan op binnenlandse treinen. Het personeel aan boord van de trein is alle ellende waarmee ze dagelijks te maken krijgen, en waar zij helemaal niets aan kunnen doen, net zo beu als de reizigers.

Het personeelsverloop is niet voor niets zo hoog.
pi_134828589
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 15:12 schreef James1988 het volgende:
Als je enig idee hebt van agressie op de IC direct weet je wel waarom je het personeel zo weinig ziet. Op de ICd is veel meer agressie dan op binnenlandse treinen. Het personeel aan boord van de trein is alle ellende waarmee ze dagelijks te maken krijgen, en waar zij helemaal niets aan kunnen doen, net zo beu als de reizigers.

Het personeelsverloop is niet voor niets zo hoog.
Het is gewoon een complete clusterfuck van fail^100000000000

Trieste incompetente zooi daar.
  zondag 29 december 2013 @ 15:54:07 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134830342
Duitsland: 1 jongen (15) dood en één (20) zwaargewond nadat ze op stilstaande spoorvoertuigen waren geklommen en werden getroffen door van de bovenleiding overslaande elektriciteit. http://www.n-tv.de/panora(...)article11988316.html
pi_134830435
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 15:54 schreef James1988 het volgende:
Duitsland: 1 jongen (15) dood en één (20) zwaargewond nadat ze op stilstaande spoorvoertuigen waren geklommen en werden getroffen door van de bovenleiding overslaande elektriciteit. http://www.n-tv.de/panora(...)article11988316.html
Aaaah wat JAMMER nou. Eeuwige zonde boehoe.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 29 december 2013 @ 16:00:55 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134830636
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 15:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Aaaah wat JAMMER nou. Eeuwige zonde boehoe.
Prima kandidaten voor de Darwin Awards, inderdaad. :Y

Ik meen me te herinneren dat bij Zwijndrecht (?) ooit iets soortgelijks is gebeurd, toen een paar jongeren over een muur klommen en in contact kwamen met een bovenleiding van de Betuweroute (25 kV). Dat liep ook niet goed af.

edit: dat was dus de HSL, http://www.ilent.nl/Image(...)08_tcm334-320123.pdf
  zondag 29 december 2013 @ 16:27:07 #49
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_134831812
Morgen naar Sauerland met de Wafelijzerexpress *O*
pi_134834681
Gisteravond trouwens prima dienst gehad.
Begonnen om 16.00 tot 1 uur 's nachts. Toen ik de sneltrein naar Leeuwarden en weer terug reed was het wel heel tof om te zien dat veel mensen zich niet konden inhouden met hun gekochte vuurwerk :)
Mooi helder weer en bij elk dorp zag je wel ergens een mooie vuurpijl de lucht in schieten :)
  zondag 29 december 2013 @ 19:50:15 #51
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134841113
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ik snap het wel hoor. Als je van Groningen tot Rotterdam geen enkele conducteur ziet ben je echt wel pissig dat je buurman zonder kaartje die 20 euro niet heeft hoeven dokken.
Ik ben dan ook altijd zeer pissig als de bakker bij mij thuis niet komt kijken of ik wel alle brood opgegeten heb dat ik nota bene heb moeten betalen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134841114
quote:
14s.gif Op zondag 29 december 2013 14:03 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Dit. Als je Nederland met veel andere landen vergelijkt dan is het hier allemaal zo slecht nog niet.
En waarom zou dat een reden zijn om niet nóg betere prestaties te wensen? Het is een slechte eigenschap om te zeggen: Oh we doen het beter dan de rest van Europa, dus hoeven we niet zo ons best te doen. In het Engels zeggen ze: do not become complacent. In het Nederlands zouden we zeggen dat je niet op je lauweren moet rusten.
  zondag 29 december 2013 @ 19:57:57 #53
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134841480
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:42 schreef remcoP het volgende:

[..]

In Zwitserland was er één conducteur die na iedere stop de hele trein doorliep. Trein bestond uit 12 rijtuigen ofzo dus zelfs dan kan je aan één mannetje genoeg hebben.
Mogelijk zijn daar dan minder zwartrijders en heeft een HC minder uitstellen te schrijven. Nu weet ik dat een HC best wel eens 10-15 minuten met een uitstel bezig kan zijn. Zeker al als desbetreffende persoon ook nog niet al te graag meewerkt.
En mogelijk is het volk iets gedisciplineerder in Zwitserland dan in NL.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  zondag 29 december 2013 @ 20:04:30 #54
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_134841796
Conducteurs hebben wel tijd om boetes uit te delen. Maar niet voor iedereen.

'De NS discrimineert'
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_134842197
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:04 schreef Janneke141 het volgende:
Conducteurs hebben wel tijd om boetes uit te delen. Maar niet voor iedereen.

'De NS discrimineert'
Ik word er zo schijtziek van dat iedereen maar die '[vul maar in] discrimineert'-kaart gaat trekken :r

Die VISA-kaarten die de Engelsen tegenwoordig hebben worden bij de NS kaartautomaten niet geaccepteerd (muv een paar automaten op Schiphol en Amsterdam en misschien nog een paar stations). Wmb dan ook terechte coulance toegepast.
Mevrouw met de ov-chipkaart had gewoon een goed kaartje moeten kopen. Ze is Nederlands, dus kan ze ook prima Nederlands lezen en kan ze dus ook lezen hoe het werkt (of navragen hoe het werkt). Of ze nu wit of zwart is, dat boeit niet. Op de automaat staat toch nergens 'Koop hier uw kortingsabonnement', of kan ik nu niet meer lezen? :')
Ik kan niet anders concluderen dat er terecht gehandeld is in beide gevallen.
  zondag 29 december 2013 @ 20:16:51 #56
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134842460
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:04 schreef Janneke141 het volgende:
Conducteurs hebben wel tijd om boetes uit te delen. Maar niet voor iedereen.

'De NS discrimineert'
Helaas rotte appels werken overal en dus ook bij NS. Helaas. Maar dit soort stukjes halen gelijk het nieuws. Over alle andere zaken waar de collega HC dagelijks mee te maken krijgt hoor je zelden of nooit iets. Bespuugd, geschopt, uitgescholden, bedreigd. Het ziektepercentage loopt niet voor niets hoog op en de vacatures worden niet gevuld.

Maar als je doodeenvoudig vertelt dat een reiziger ook zijn verantwoording dient te nemen geven ze niet thuis. Nee daar is die knipsmurf toch voor? Die moet toch sjouwen met al mijn koffers. Maar owee als die HC de koffers uit zijn handen laat vallen.
Wie is dan verantwoordelijk? oh en nog ff snel instappen als de deuren al sluiten. Dat dan de deuren in de storing vallen en je zo vertraging oploopt doet er niet toe. De klacht komt bij het personeel terecht. Je kunt er een boek over schrijven. Maar goed het blijft een leuke bezigheid.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134842889
Wat mij betreft geven ze iedereen die geen geldig vervoersbewijs heeft een boete. Laat de klantenservice maar bepalen of de boete terecht is, krijg je geen discussies meer met de conducteur. Helaas zal dat uitdraaien op meer agressie dus in de praktijk zal dit niet worden gedaan..
pi_134843155
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:12 schreef MTL het volgende:

[..]

Ik word er zo schijtziek van dat iedereen maar die '[vul maar in] discrimineert'-kaart gaat trekken :r

Die VISA-kaarten die de Engelsen tegenwoordig hebben worden bij de NS kaartautomaten niet geaccepteerd (muv een paar automaten op Schiphol en Amsterdam en misschien nog een paar stations). Wmb dan ook terechte coulance toegepast.
Mevrouw met de ov-chipkaart had gewoon een goed kaartje moeten kopen. Ze is Nederlands, dus kan ze ook prima Nederlands lezen en kan ze dus ook lezen hoe het werkt (of navragen hoe het werkt). Of ze nu wit of zwart is, dat boeit niet. Op de automaat staat toch nergens 'Koop hier uw kortingsabonnement', of kan ik nu niet meer lezen? :')
Ik kan niet anders concluderen dat er terecht gehandeld is in beide gevallen.
Die Engelsen hadden ook gewoon contant een kaartje bij de conducteur kunnen kopen toch? Nu konden ze gratis reizen...
dag
pi_134843312
quote:
13s.gif Op zondag 29 december 2013 19:50 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

En waarom zou dat een reden zijn om niet nóg betere prestaties te wensen? Het is een slechte eigenschap om te zeggen: Oh we doen het beter dan de rest van Europa, dus hoeven we niet zo ons best te doen. In het Engels zeggen ze: do not become complacent. In het Nederlands zouden we zeggen dat je niet op je lauweren moet rusten.
Nou plaats je woorden aan mij toe die ik niet heb gezegd, want waar heb ik dan gezegd dat men niet moet verbeteren???? Ik vind alleen dat het allemaal wel wat minder kan met het gescheld en het gedram. Alles wordt allemaal zo breed uitgemeten en dat is nergens voor nodig. Zoals al eerder gezegd: Nederland heeft een van de betere spoorwegen (in het algemeen) van de wereld.
  zondag 29 december 2013 @ 20:31:22 #60
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_134843643
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:12 schreef MTL het volgende:

[..]

Die VISA-kaarten die de Engelsen tegenwoordig hebben worden bij de NS kaartautomaten niet geaccepteerd
VISA debit cards vormen idd een probleem, niet alleen bij NS. Op de een of andere manier zijn ze niet Maestro-compatible. Een Engelse vriend van me heeft altijd gekloot met dat ding.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')