ben ik de enige die niet ziet op welke post je reageert?quote:Op zaterdag 28 december 2013 19:24 schreef Ener-G het volgende:
Zou dan de Nikon doen, die heeft VR aan boord (stabilisatie). Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou even doorsparen en meteen voor de Nikon 70-300VR gaan.
Al zou ik zelf voor Thailand er een 35/1.8G bij scoren, zeker als je er ook in de avonduren en binnenshuis op uit gaat. Lekker licht en klein in combinatie met je D3100.
Ik zelf niet, maar wat is je vraag?quote:
Geen snelheidsmonster dus in het donker is de AF iets minder betrouwbaar. Prima bij statische objecten. Minder handig bij sport etc. Maar collega heeft prima concert platen mee geschoten dus heel slecht is het ook niet.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:12 schreef Mercan het volgende:
Gebruikers ervaringen mbt het focus systeem.
Dit zijn inderdaad de zaken die naar voren komen uit diverse reviews die ik gezien heb.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 07:04 schreef Uncle het volgende:
[..]
Geen snelheidsmonster dus in het donker is de AF iets minder betrouwbaar. Prima bij statische objecten. Minder handig bij sport etc. Maar collega heeft prima concert platen mee geschoten dus heel slecht is het ook niet.
Enige nadeel wat mij betreft is dat de focuspunten erg dicht op elkaar zitten en erg centraal gepositioneerd. Bij stilstaande onderwerpen kun je prima pre-focussen en daarna compositie bepalen. Dat gaat bij sport/concert/bewegende beelden natuurlijk niet en dan zit je dus vrij vast aan een centrale compositie. Croppen is een optie maar zou geen voorwaarde moeten zijn. Dat is het nu wel bijna
Verder prima camera, mits je geen last krijgt van het stof/olie probleem! En daarvoor hebben ze de D610 uitgebracht
Hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn. Kan natuurlijk wel. Voor sportfotografie bijvoorbeeld heeft de D600 een prima sensor, maar alleen maar centrale focuspunten is bijvoorbeeld bij sportfotografie soms wel een probleem.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:51 schreef Ener-G het volgende:
Focus punten in het midden hoeft geen belemmering te zijn, heb er met mn D700 in ieder geval geen last van, ook niet bij concerten. Je kan altijd nog focus-recompose doen vanaf een van de buitenste AF punten, en dan hoef je nog maar een klein stukje zodat je minder snel in de knel komt met krappe DoF.
quote:The Nikon D4s is now officially announced: 16MP sensor, ISO 409,600, RAW S (small) and a price tag of $6,500 ($500 more than the D4; see D4s vs. D4 specs comparison).
Shipping will start on March 6th. Pre-order links will be online shortly. Official sample images are available here.
Nikon also announced a new Capture NX-D software and two Quick-Draw straps.
Additional Nikon D4s details:
Nikon D4s details
Rethink the limits of speed, precision, efficiency and versatility in the field. With remarkable enhancements throughout the entire workflow, thrilling new levels of speed, performance and ISO sensitivity and the superior image quality of a Nikon flagship HD-SLR, D4S frees professionals to perform at their peak in whatever conditions their assignments demand. Capture full resolution stills at 11 fps for approx. 200 shots with full AE and AF functionality, noise-free photos and videos up to ISO 25,600 (expandable to a mind-boggling ISO 409,600 equivalent at Hi4) and 1080p Full HD videos with high-fidelity stereo audio. Transfer files 10x faster with new 1000 Base-T (Gigabit) wired LAN, and increase that speed further by shooting a smaller RAW SIZE S format. Think and shoot in ways you may not have believed possible.
Nikon D4s camera
The evolution of a masterpiece.
The course of modern imaging has been forged by the talent and ingenuity of working professionals, but also by the introduction of a few cameras so innovative and forward-thinking, they redefined what's possible. The Nikon D4 has been such a camera. And now D4S proves that a great thing really can get better, with remarkable enhancements throughout the entire workflow, dazzling new levels of speed, performance, ISO sensitivity and, of course, the superior image quality of a Nikon camera.
Nikon D4s performance
Speed and performance
How do you make a revolutionary camera better? Improve its speed, precision and efficiency without sacrificing the features that make it exceptional. D4S builds on the success of D4 with 30% faster image processing and substantial energy savings—capture up to 3,020* stills on a single charge—an extended standard ISO range (100-25,600) with enhanced noise reduction, and improved tonal range and smoother gradations. Shoot 11 fps for approx. 200 shots at full resolution with AE and AF functionality. For faster initial subject capture, use five AF sensors as a single focus point with the new Group Area AF setting. Transfer files 10x faster than the D4 with new 1000 Base-T (Gigabit) wired LAN, and increase that speed further by shooting a new smaller RAW SIZE S format. Perform at your peak—D4S will keep up.
*Based on CIPA Guidelines
Nikon D4s-Quality
Nikon image quality
Like its predecessor, the D4, the D4S delivers a level of image quality that elevates the power of any story. An improved 16.2MP FX-format CMOS image sensor is paired with Nikon's spectacular new image-processing engine, EXPEED 4, for truly phenomenal speed and performance in the field. The combination achieves outstanding ISO sensitivity, faithful, vibrant color, natural depth, subtle nuanced tones from pitch black to snow white and smoother gradations in both stills and videos. Nikon's proven 51-point AF system and 3D Color Matrix metering III with a 91,000-pixel RGB sensor provide fast, accurate autofocus and metering. Enhanced Picture Control tone curves deliver more depth and clearer color rendition in "Standard" mode. For viewfinder shooting, a new custom setting lets you toggle Face Detection on and off as the situation requires for improved exposure bias around your subjects. You can even measure White Balance against any point in the frame.
Nikon D4s ISO performance
Nikon flagship ISO performance - Noise-free shooting from ISO 100 to 25,600
Photographers go where their assignments take them, and this often means working in the high-contrast glare of the midday sun, the low-light at dawn or the poorly illuminated interiors of a sporting venue. Nikon flagship D-SLRs have long been recognized by professionals for their clean performance at high ISO settings, and D4S takes that performance to the next level. With a specially designed 16.2MP FX-format CMOS image sensor engineered to collect more light and render higher image quality plus the power of EXPEED 4, you can shoot sharp photos from ISO 100 all the way up to 25,600. The ISO range can be extended to a mind-boggling ISO 409,600 equivalent at Hi 4 for overcoming the most challenging lighting conditions. Enjoy great flexibility in your approach to fulfilling challenging assignments.
Nikon D4s with flash
A camera that works as hard as you do
D4S is designed to keep you shooting wherever the story brings you, even after others have packed their bags for the day. Its increased ISO range means you'll be able to capture brilliant photos and videos in whatever light is available. Enjoy improved ergonomics and operability as well as flagship levels of durability and reliability—key for those who spend all day with a camera around their neck. Select from five image area modes while shooting stills in Live View: FX, DX, 1.5x, 5:4 and 1.2x. A new RAW SIZE S setting allows for shooting 12-bit uncompressed Nikon NEF files that are smaller and more easily manageable—speeding up the entire workflow. When you're racing a deadline at a major event, D4S can transfer images up to 10x faster than previously possible with its 1000 Base-T Ethernet. D4S is the camera for today's working pro.
Nikon D4s video rig
Professional video and audio capabilities
Today's stories are being told through stills, video, audio and exciting combinations of each. D4S is a multimedia powerhouse, allowing you to capture stunning and smooth 1080/60p video. Shoot scenes with tremendous depth and sharpness as well as with shallow depth of field or bokeh—and even capture 2MP stills simultaneously while recording video. For video, 2.7x Crop Mode extends the reach of lenses and produces outstanding video quality and detail. D4S adds real-time audio adjustments during recording, selectable sound ranges like Wide Range and Voice Range and improved wind noise reduction on the internal mic. Adjust color settings on the camera's LCD to better match an external monitor. Capture smoother Time Lapse sequences with reduced flicker and improved interval control (up to 9,999 shots), and even simultaneously record to internal CF or the latest high speed XQD cards and an external recording device. Create stories that move us.
Supplied Nikon D4s accessories:
EN-EL18a Rechargeable Li-ion Battery
MH-26a Battery Charger
UF-2 Connector cover for stereo mini plug cable
UC-E15 USB Cable
AN-DC11 Strap
BF-1B Body Cap
BS-2 Shoe Cover
BL-6 Battery Chamber Cover
ViewNX 2
Press release:
Dominate the Decisive Moment, Again: The Nikon D4S HD-SLR is the Formidable Fusion of Speed and Accuracy
Nikon’s Flagship D-SLR is the Evolution of a Masterpiece, Reinforcing Nikon as the Choice of Pro Photographers and Multimedia Creators
MELVILLE, NY – Announced today, the new Nikon D4S establishes itself as the premier HD-SLR available to professionals; unrivaled with its combination of incredible speed, accuracy, low-light performance and exceptional image fidelity. Designed for the most demanding photographers and multimedia professionals in the world, the Nikon D4S improves upon the revered D4 to give users enhanced image and video quality, improved autofocus (AF), faster performance during and after capture in addition to an astonishing ISO range.
Nikon’s D series of flagship cameras continues to push the boundaries of professional image quality, speed and features. The newly developed 16.2-megapixel FX-format sensor works in conjunction with the new EXPEED 4 image processing engine to deliver new levels of still and HD video quality and performance. A new Group AF function and overall improvements build upon Nikon’s proven 51-point AF system, while the camera breaks convention with an ISO range that goes to an incredible 409,600 ISO (Hi-4) for maximum versatility in nearly any lighting condition. Overall speed and response is also enhanced, capturing full resolution at an astounding 11 frames-per-second (fps) with auto focus and auto exposure (AE), while benefiting from an overall 30% increase in processing power.
“By announcing the development of the new Nikon D4S earlier this year, Nikon has been able to work openly with professional photographers in the field to hone the cameras’ core capabilities into an unparalleled tool that makes otherwise impossible images a reality,” said Masahiro Horie, Director of Marketing and Planning, Nikon Inc. “The challenges of today’s professional multimedia photographer go beyond simply capturing amazing content. After the shutter clicks, the workflow enhancements that the D4S provides will give Nikon users an obvious edge in the stands, the studio, on the sidelines or in the field.”
Extreme Speed and Accuracy Give the Edge in the Field
Whether shooting extreme action sports or elusive wildlife, the Nikon D4S has been engineered to be the ultimate combination of speed and accuracy, giving photographers the power to capture even the fastest moving, unpredictable subjects with confidence and control. The proven Multi-CAM 3500 FX AF sensor module’s thoroughly recalibrated AF algorithms quickly zero in on its intended target— no matter how near, far, or abruptly a subject appears in the frame. Additionally, the D4S includes a new innovative Group AF mode. When selected, this mode utilizes five AF points to provide increased stability while tracking subjects, and enhanced accuracy by reducing instances of background focus. In situations where the background is bright with strong contrasting colors, photographers can now feel more confident, knowing that small, distant and fast-moving objects can be rendered sharper, faster and more frequently. Nikon’s AF Lock-on technology is also upgraded, shortening time in reverting from focus interruptions, such as a referee running into the frame.
Hundredths of a second can make the difference when capturing the decisive shot that graces the front page, the double-truck spread, or the client’s mantel. With this in mind, the Nikon D4S also improves tracking on high-speed continuous shooting at a blazing fast 11 fps, with continuous AF/AE. Because missing the shot is just not an option, Nikon’s EXPEED 4 plays an integral role in the D4S’ seemingly instantaneous response and swift performance, while enhancing energy efficiency. The camera now features a processing time that is a full 30% faster, in addition to a 200-shot buffer (JPEG) at full resolution at the maximum continuous mode.
As a proven flagship for the world’s most demanding photographers, the D4S retains the features that made its predecessor the professional’s choice in the first place. The Nikon D4S HD-SLR aligns 15 cross-type sensors in the center to detect contrast data in both vertical and horizontal planes. In addition to detecting each AF-NIKKOR lens with an aperture of f/5.6 or lower, the camera also utilizes nine cross-type sensors that are fully functional when using compatible NIKKOR lenses and a teleconverter with a combined aperture value up to f/8, a great advantage to those photographing sports and wildlife from extreme distances.
The Advantage of Superior Image Quality
At the core of the Nikon D4S is a newly developed 16.2-megapixel FX-format CMOS Sensor (36 x 23.9mm), engineered to deliver an immersive dynamic range, with exceptionally low noise. This newly developed image sensor works in tandem with the latest generation of Nikon’s powerful image processing engine, dubbed EXPEED 4, to bolster image quality, color and sharpness in both stills and video. The benefits of EXPEED 4 go well beyond high-speed image processing to provide evolved real time noise reduction, along with depth and clarity gradation rendering. The resulting images exhibit a wide tonal range, with true and faithful colors.
Thanks in part to the new EXPEED 4 processing engine, the Nikon D4S now shatters the perception of what’s possible with available light photography, giving users a native ISO range from 100-25,600 expandable from 50 ISO (Lo-1) to a staggering 409,600 ISO (Hi-4). This amazing ISO range rewrites the rulebook for available-light shooting, and is especially useful for professional sports shooters, photojournalists, as well as military and law enforcement agencies. The powerful EXPEED 4 image-processing engine incorporates an entirely new algorithm for even higher ISO noise reduction and color fidelity, resulting in an enhanced overall sharpness and clarity without sacrificing subtle textures and luminous details. The enhanced ISO is also a major advantage for other professionals including wedding and portrait photographers, who can now confidently capture the darkest reception, a candlelit ceremony, or create crisp studio portraits with flawless fidelity.
Other advanced Nikon technologies also contribute to the superior image quality of the Nikon D4S, including a new enhanced standard Picture Control tone curve that gives greater depth and clearer color rendition, especially on skin tones. For additional versatility, users have the ability to toggle Face Detect AF on or off while shooting through the viewfinder, and white balance calculation has been further refined for accuracy, while spot white balance is employed for easier presetting with more options.
Nikon’s exclusive 91,000-pixel RGB 3D Color Matrix Metering III system returns on the D4S to help capture true-to-life colors while solving the most challenging exposures, from sun-lit snow to stadium lighting. The system works by meticulously analyzing the variables within each scene and recognizing factors such as color and brightness values with unprecedented exactness. This data is then interpreted and compared against the camera’s on-board database to implement various settings, resulting in vibrant images with faithful color reproduction and balanced exposure.
Faster Workflow During and After Capture
While shooting speed and response matter in the moment, workflow speed has become increasingly important in a more competitive landscape. The D4S delivers upon the need for that speed with features that are engineered for today’s professional:
New RAW SIZE S files: In addition to shooting JPEG, full size RAW (NEF) and TIFF files, the Nikon D4S also has a new file setting to enhance workflow, RAW SIZE S. This setting allows for shooting 12-bit uncompressed Nikon NEF files that are approximately half the size (2464 x 1640) of standard uncompressed RAW files and are more easily manageable—speeding up the entire workflow process.
Faster transfer rate: When connected via LAN, users can now transmit files using Gigabit Ethernet (1000 Base-T LAN). This significant decrease in transfer times means more time to shoot, and less time transmitting files.
Improved battery life: Despite its processing power, the D4S is remarkably power-efficient. With the addition of a new EN-EL18a Lithium-Ion battery, the D4S can easily outlast the action with up 3,020 (CIPA rating) shots in single mode and 5,960 shots (Nikon testing) in continuous mode.
Dual card slots: The D4S uses both CF cards as well as the super-fast XQD card format to achieve the fastest possible transfer and write times.
Video Features Fit for the Modern Production Environment
With an increase in potent processing power, the D4S ups the ante when it comes to multimedia workflow and content capture. A versatile tool on location or on set, the D4S offers enhanced video quality and video-friendly features, in a compact and lightweight HD-SLR form factor. In addition to the innovative video attributes from the D4, the D4S offers the following new features:
Full HD video in variable frame rates: Users have the choice of various resolutions and frame rates, including a new 1080/60p option for increased flexibility in post. Users can also shoot at 1080 30p or a cinematic 24p, as well as various other NTSC and PAL frame rates and resolutions. By utilizing the B-Frame data compression method, users can record H.264 / MPEG-4 AVC format video with unmatched integrity for up to 29:59 minutes per clip.
Selectable image area: Users now have the ability to select an image area in Live View mode to match the glass or shooting style. To best suit the scene, FX, DX (1.5x) and 2.7x cropping is available.
Expanded ISO range for video and auto ISO control: D4S’ FX-format image sensor and EXPEED 4 work hand-in-hand to render a natural transition between bright and dark scenes, all while delivering rich tones, sharp edges and minimized noise, even at high ISOs. The D-Movie mode has a wide standard ISO range — from 200 to 25,600 to shoot in nearly any lighting. Furthermore, the ISO can be pushed up to an ISO 409,600 (Hi-4) equivalent. Additionally, D4S lets you maintain manual exposure for controlled shutter speeds and aperture settings while the camera automatically dictates the ISO maximum sensitivity from 400 to Hi-4. For assignments with dramatic shifts in lighting, this can be a remarkably useful tool.
Uncompressed 1080 60p: For the purest video quality, the D4S allows direct output of uncompressed files via HDMI. Output can be recorded to an optional outboard digital video recorder, making for an efficient editing workflow.
Manual control: Like the D4 HD-SLR, D4S offers full manual control when shooting video for maximum creative versatility.
Simultaneous recording: When recording to an external digital recorder via HDMI, the D4S can now simultaneously write to the CF or XQD card. This function is ideal for creating backups and recording while live-streaming content.
Improved sound: The range of audio frequency is now selectable, with options such as Wide Range and Voice Range. Wind noise reduction and audio levels can be changed during recording.
Smoother exposure transition during time-lapse and interval-time shooting: Creating breathtaking time-lapse movies is even easier with the D4S. The camera renders exposure transitions with unprecedented smoothness. Such scenes have been difficult to capture in manual or auto exposure mode, but now users can apply an auto exposure to achieve professional-grade time-lapse and interval-time shooting.
NIKKOR lens compatibility: The highest caliber optics are vital to creating HD images and Nikon is the world leader in optics manufacturing with a legacy spanning more than 80 years. Nikon has a vast NIKKOR lens system, with more than 80 lenses including 65 FX-format lenses with a variety of focal lengths and features, including VR vibration reduction.
Pro Grade Construction and Controls
As a flagship camera for professionals, the D4S is engineered to excel in the world’s toughest environments, while giving pros the features needed to get the shot. The shutter has been tested to 400,000 cycles, and the camera chassis is constructed of lightweight and durable magnesium alloy. Additionally, the camera is sealed and gasketed from moisture, dust and electromagnetic interference to resist the elements.
While shooting, users will appreciate a slightly modified control layout and ergonomics for faster and more comfortable shooting. Subtle changes increase grip and comfort, making the camera easier to hold for a wider range of hand sizes and more comfortable during prolonged use. Photographers will also benefit from composing through a bright viewfinder with 100% coverage. The D4S also features a newly designed mirror-moving mechanism, which uniformly and effectively absorbs mirror slap to minimize viewfinder blackout time. Even at 11 fps, this innovation makes it easier to track a fast subject through the optical viewfinder.
The wide and bright high-resolution 921k dot, 3.2-inch LCD screen of the Nikon D4S lets users easily change menu settings, compose and review images. Photographers have the ability to customize the color of the LCD monitor to better match studio monitors or personal preference. Additionally, the LCD monitor retains its auto-brightness function that automatically adjusts the brightness of the monitor to increase visibility and conserve battery life.
Price and Availability
The Nikon D4S HD-SLR will be available March 6, 2014 for a suggested retail price (SRP) of $6499.95.
Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/20(...).aspx/#ixzz2uJucBzkJ
quote:expandable to a mind-boggling ISO 409,600
Ik niet.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 09:45 schreef shiznuts het volgende:
Ja, kun je wel leuk de ISO-range ophogen, maar op een gegeven moment ga je daar toch geen toepassingen meer voor hebben omdat je meer dan genoeg hebt aan de hoge ISO-range eronder? Ik denk dat meer mensen zitten te wachten op iets meer resolutie. Niet meteen de race aangaan met een medium format sensor camera PhaseOne IQ250 die 50MP heeft ofzo, maar van een flagship camera verwacht je toch eigenlijk wel zo'n 24MP-36MP?
Dit is natuurlijk wel een dedicated Pro camera. Daar zitten genoeg fotografen tussen die de limieten van hun gear opzoeken en dus nodig hebben.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 09:45 schreef shiznuts het volgende:
Ja, kun je wel leuk de ISO-range ophogen, maar op een gegeven moment ga je daar toch geen toepassingen meer voor hebben omdat je meer dan genoeg hebt aan de hoge ISO-range eronder?
In beeldkwaliteit wellicht wel, de vraag is of je dan je framerate nog haalt want 24MP files met 11fps is een hoop data om te bufferen en/of weg te schrijven... Voor actie kun je beter 16MP schieten op 11fps dan 36MP op 6fps.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:02 schreef shiznuts het volgende:
Mja, da's natuurlijk wel weer waar, maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze niet in staat zijn om vrijwel dezelfde peformance te leveren met 24MP files. Het is 2014.
Doe je dat gewoon zelf of besteed je dat uit? Ik krijg al de kriebels als ik erover nadenk om mijn sensor zelf schoon te maken .quote:Op zondag 8 juni 2014 14:00 schreef MaGNeT het volgende:
Vandaag de sensor van m'n D600 maar eens schoongemaakt, dit was het resultaat na zo'n 8000 shutter clicks.
Hier een crop van de "beruchte" linkerbovenhoek:
[ afbeelding ]
Dit was na de eerste schoonmaak met een Sensor Swab:
[ afbeelding ]
En dit was na 2 swabs:
[ afbeelding ]
2x per jaar met een swabje schoonmaken is nu ook weer niet zo'n ramp, bij mijn 20D moest het ook ieder jaar wel een keer. Vooral na een bezoekje aan het strand met windkracht 8...
quote:Op zondag 8 juni 2014 14:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Mijn sensor moet eigenlijk ook eens schoongemaakt worden. Maar ga dat dus mooi niet zelf doen. Ben daar een veel te grote prutser voor.
Zo spannend is het ook weer niet.quote:Op zondag 8 juni 2014 14:34 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Doe je dat gewoon zelf of besteed je dat uit? Ik krijg al de kriebels als ik erover nadenk om mijn sensor zelf schoon te maken .
Dat kan, maar zoals ik zei ben ik een enorme prutser.quote:Op zondag 8 juni 2014 15:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
[..]
Zo spannend is het ook weer niet.
Setje sensor-swabs op maat voor je sensor bestellen en een flesje bijbehorende vloeistof.
Lens eraf, schoonblazen met blaasbalgje, spiegel omhoogklappen in menu, nog een paar keer blazen met balgje.
2 drupjes vloeistof op de sensor-swab, sensorswab van links naar rechts over sensor, dan swab omdraaien en van rechts naar links terug over sensor.
Lens er weer op, paar test-foto's schieten en indien nog teveel vuil nog een swabje eraan wagen.
Je raakt sowieso de sensor niet, er zit een glasplaatje voor dat tevens meteen een IR filter is.
Nu kan je dat glasplaatje of de laag die erop zit vast wel beschadigen maar met zo'n zachte, steriele sensor-swab lijkt me dat vrijwel onmogelijk.
Het viel me pas op bij macro-foto's. Met vol open diafragma lijken de vlekjes minder op te vallen.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:00 schreef Tokus het volgende:
ik moet dan toch maar eens zo'n testfoto maken, want ik zie dat soort problemen met m'n D600 eigenlijk niet. Of ik heb gewoon geluk dat het een goede is.
Dankje.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:42 schreef Uncle het volgende:
Denk eerder een kapotte sluiter even Nikon service in Beverwijk bellen. Die kunnen het vast voor je oplossen. Of een prijsindicatie geven zodat je zelf de afweging kunt maken de camera dat waard is.
Gefeliciteerd met je aankoop!quote:Op woensdag 2 juli 2014 18:20 schreef RichardRichard het volgende:
Vandaag mijn Nikon D3200 in ontvangst mogen nemen van de pakket bezorger. Helaas nog geen foto's kunnen maken want de SD kaart is helemaal corrupt en onleesbaar (Ook door de computer).Ik heb nog wel ergens een 4GB kaartje liggen maar die kan ik niet vinden.
Ik kan niet wachten om te beginnen met het leren omgaan met een DSLR .
Veel plezier ermee! Heb je al vaker een spiegelreflex gehad? Anders is het beginnerstopic misschien ook leuk voor jequote:Op woensdag 2 juli 2014 18:20 schreef RichardRichard het volgende:
Vandaag mijn Nikon D3200 in ontvangst mogen nemen van de pakket bezorger. Helaas nog geen foto's kunnen maken want de SD kaart is helemaal corrupt en onleesbaar (Ook door de computer).Ik heb nog wel ergens een 4GB kaartje liggen maar die kan ik niet vinden.
Ik kan niet wachten om te beginnen met het leren omgaan met een DSLR .
quote:Op woensdag 2 juli 2014 18:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Veel plezier ermee! Heb je al vaker een spiegelreflex gehad? Anders is het beginnerstopic misschien ook leuk voor je
Dankje! Ik ben benieuwd!quote:Op woensdag 2 juli 2014 18:24 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met je aankoop!
Je zut er veel plezier van hebben! De leercurve is lekker stijl!
Dankje! Nee nog niet eerder een gehad, ik zal zeker een kijkje nemen in het beginners topic .quote:Op woensdag 2 juli 2014 18:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Veel plezier ermee! Heb je al vaker een spiegelreflex gehad? Anders is het beginnerstopic misschien ook leuk voor je
Mooie keuze. Ga je nog een hoop plezier aan hebben. Klik-ze!quote:Op woensdag 2 juli 2014 18:20 schreef RichardRichard het volgende:
Vandaag mijn Nikon D3200 in ontvangst mogen nemen van de pakket bezorger. Helaas nog geen foto's kunnen maken want de SD kaart is helemaal corrupt en onleesbaar (Ook door de computer).Ik heb nog wel ergens een 4GB kaartje liggen maar die kan ik niet vinden.
Ik kan niet wachten om te beginnen met het leren omgaan met een DSLR .
Als je serieus aan de gang wilt is lightroom wel meest logische denk ik. Maar voorlopig bevalt iphoto mij nog primaquote:Op vrijdag 4 juli 2014 19:32 schreef Fixers het volgende:
Ik heb mijn camera weer teruggevonden na er een jaar tijden mee gedaan te hebben. Ben er vanmiddag op uit gegaan, het bos in. Wel overgestapt op schieten in raw, ipv jpeg. Kwam er gelijk achter dat zelfs met die 6 megapixels 1 gig dan toch wat weinig is. Extra opslag is onderweg. Maar wat gebruiken jullie voor het bewerken en exporteren/converteren van raws? Ik gebruik nu View NX2, maar echt lekker werkt dat niet, beetje log en onhandig vind ik het.
Fijne lens, heb de 70-200 f2.8 er pas nog bijgekocht dus dat sluit mooi aan.quote:Op zondag 6 juli 2014 12:21 schreef Mercan het volgende:
Deze week de Nikon 24-70 f2.8 gekocht
Mijn Tamron 17-50 f2.8 mag nu weg, wellicht dat ik er hier iemand blij mee kan maken?
Het gaat om de scherpste versie, zonder vc en zonder interne focus motor.
Link
Ik was begonnen met de Nikon 70-200 f2.8 (echt een must have).quote:Op zondag 6 juli 2014 13:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Fijne lens, heb de 70-200 f2.8 er pas nog bijgekocht dus dat sluit mooi aan.
24-70 f2.8quote:Op zondag 6 juli 2014 16:48 schreef Mercan het volgende:
[..]
Ik was begonnen met de Nikon 70-200 f2.8 (echt een must have).
Nu nog de 14-24 f2.8 en de cirkel is rond.
Mijne twee maanden geleden verkocht omdat de 50mm werkeloos in de kast lag. Onding.quote:Op zondag 6 juli 2014 18:48 schreef Fixers het volgende:
Ik doe echt bijna alles met mijn 50 mm f1.8. Mijn andere objectieven gebruik ik echt zelden.
Ik heb wel een vaag vermoedenquote:Op zondag 6 juli 2014 22:06 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik ga maar niet meer optellen wat het gekost heeft
Yupquote:Op zondag 6 juli 2014 22:08 schreef Uncle het volgende:
[..]
Ik heb wel een vaag vermoeden
Allemaal op een D600?
quote:Op zondag 6 juli 2014 16:48 schreef Mercan het volgende:
[..]
Ik was begonnen met de Nikon 70-200 f2.8 (echt een must have).
Nu nog de 14-24 f2.8 en de cirkel is rond.
De 14-24 is echt erg fijnquote:Op zondag 6 juli 2014 17:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
24-70 f2.8
70-200 f2.8
50mm f1.4
14mm Samyang f2.8
300mm f4 (oudje)
180mm Tamron macro f3.5
Die 14-24 staat nog op m'n verlanglijstje.
Vast! (nog mee geschoten, had de 14-24 toen al).quote:
Daarvoor heb ik de 16mm fisheye alquote:Op maandag 7 juli 2014 14:14 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Vast! (nog mee geschoten, had de 14-24 toen al).
Maar 14 mm lineair is zo lekker... Zou soms nog meer groothoek willen
±30MB per stuk, in de praktijk kunnen er zo'n 2000 op m'n 64GB kaarten, hangt wat van het onderwerp af.quote:Op donderdag 10 juli 2014 14:55 schreef Mercan het volgende:
[..]
Hoeveel fotos (raw) schiet je met de D600 op een 16gb en 32gb kaart?
Ik schiet RAW zo een 64GB kaartje vol op 1 accu (geen flits). Dat zijn 2000 foto's (D600).quote:Op vrijdag 11 juli 2014 08:11 schreef Mercan het volgende:
Ik ga vrijdag een D610 huren voor een shoot, daar zit 1 accu bij.
Ik zou die dag graag ook een backup accu willen hebben.
Is er hier iemand uit de regio Arnhem/Nijmegen van wie ik een EN-EL 15 type accu mag lenen (deze zit in de D600/D610/D800(E)).
Kom hem morgen ophalen en zaterdag avond weer terugbrengen.
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je schiet en hoe. In de meeste gevallen vind ik twee bodies best een last/belasting, maar bijvoorbeeld bij sportwedstrijden, concerten en bruiloften is het eigenlijk wel onmisbaar voor mijn stijl.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 14:04 schreef Tokus het volgende:
cool.
ik zit er ook aan te denken een 2e body te nemen. Vroeger vond ik het toch onzinnig, met 2 bodies lopen, maar af en toe is het toch wel erg handig.
Eén objectief voor een festival/optreden is sowieso mijn ding niet. Dat geeft veel te weinig variatie...quote:Op vrijdag 18 juli 2014 15:19 schreef Tokus het volgende:
voor mij is het vooral voor concerten. Bij de meeste dingen kan ik goed af met 1 body. Bij een klein podium hoef ik geen 70-200 er op, dan is m'n 24-70 voldoende. Bij een festival is de 70-200 meestal voldoende, omdat je te ver staat voor een 24-70mm.
afhankelijk van het podium wissel ik meestal bij het 3e nummer (in het geval van de 3-song-rule in de fotopit). Maar ik heb sowieso meestal geen zin om de hele show fotos te maken, en al helemaal niet vanuit het publiek.quote:Op zaterdag 19 juli 2014 07:27 schreef Uncle het volgende:
[..]
Eén objectief voor een festival/optreden is sowieso mijn ding niet. Dat geeft veel te weinig variatie...
Ik vind persoonlijk de 18-105 echt een kut lens.quote:Op donderdag 24 juli 2014 23:00 schreef kurd0w het volgende:
Vanaf vandaag eigenaar van Nikon D3200... Ben zelf een beginner, maar ik merk gelijk dat de standaard kitlens zo zijn beperkingen heeft qua zoombereik. Daarom ben ik nu opzoek naar een leuke (2de hands) lens voor erbij. Voorzover ik het begrijp zal het een AF-S type lens moeten zijn. Aanraders?
Zelf had ik de Tamron 18-200mm lens gevonden en de Nikon 18-105mm (met VR). Laatste zou ik evt. voor een leuke prijs kunnen overnemen... Wat raden jullie aan?
Ben een beginner, dus geen ervaring mee. Maar ik heb een budget van om en nabij de 150eu voor een leuke lens. Mag ook 2e hands zijn dus...quote:Op donderdag 24 juli 2014 23:07 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik vind persoonlijk de 18-105 echt een kut lens.
Ik zou meer richting de 200/300 zoombereik nemen
Maar belangrijk waar wil je hem voor gebruiken? Ben je daar al achter na 1 dag?
Ja maar er kan jou niks aangeraden worden als we niet weten wat je er mee wilt doenquote:Op donderdag 24 juli 2014 23:09 schreef kurd0w het volgende:
[..]
Ben een beginner, dus geen ervaring mee. Maar ik heb een budget van om en nabij de 150eu voor een leuke lens. Mag ook 2e hands zijn dus...
Zag je post te laat; zie edit...quote:Op donderdag 24 juli 2014 23:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ja maar er kan jou niks aangeraden worden als we niet weten wat je er mee wilt doen
Ik heb geen ervaring met de 18-200 maar een vriend van me heeft de 18-105 en het ding is erg donker.quote:
Hmmm oké...quote:Op donderdag 24 juli 2014 23:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik heb geen ervaring met de 18-200 maar een vriend van me heeft de 18-105 en het ding is erg donker.
Hij geeft dezelfde specs aan maar foto's met de 18-55 zelfde zelfde instellingen enzo waren een stuk lichter.quote:
Jup, nou dan zoek ik vrolijk door. Het nog wel even de tijd, want ik vertrek eind augustus pas. Tot dan kan ik lekker veel leren van de 18-55 lens.quote:Op donderdag 24 juli 2014 23:15 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Hij geeft dezelfde specs aan maar foto's met de 18-55 zelfde zelfde instellingen enzo waren een stuk lichter.
Valt genoeg te leren. Er is een beginnerstopic misschien vind je dat wel leuk?quote:Op donderdag 24 juli 2014 23:18 schreef kurd0w het volgende:
[..]
Jup, nou dan zoek ik vrolijk door. Het nog wel even de tijd, want ik vertrek eind augustus pas. Tot dan kan ik lekker veel leren van de 18-55 lens.
Yes, dank je! Zal er binnenkort eens naar kijken!quote:Op donderdag 24 juli 2014 23:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Valt genoeg te leren. Er is een beginnerstopic misschien vind je dat wel leuk?
Maar dan heeft hij geen wijdhoek meer en is hij minder allround en zal hij moeten wisselen tussen die en zijn 18-55.quote:
Ik wissel zelf ook hoor maar hij vroeg om een allrounderquote:Op vrijdag 25 juli 2014 08:59 schreef Ener-G het volgende:
Wijdhoek heb je die 18-55 toch voor? Wisselen is inherent aan een dslr.
Als je per se niet wil wisselen> 18-200VR of 18-300VR. Maar dat blijft een compromislens.
De 51 punten AF heeft zn punten ook in het midden. Op de D300 zitten ze over het hele beeld omdat de D300 een APS-C camera is. Een FX camera heeft een veel groter beeldvlak, dus heel erg veel winst ga je daar niet op halen als je overstapt van 39 naar 51 punten.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:40 schreef Tokus het volgende:
wat is er nu precies weggelaten dat wel op de D700 zat, maar niet op deze?
Compactflash slots, pc sync socket?
vooral dat laatste mis ik af en toe nog wel op m'n D600, evenals het 51 punt focussysteem. Die 39 van de D600 zitten echt op een hoopje in het midden, wat soms wel irritant kan zijn (ik kwam van de D300, waar ze veel wijder zitten).
Simpel. Je wilt niet hoger in prijs. Een eventuele opvolger wordt sowieso een stuk duurder.quote:Op zaterdag 20 september 2014 23:35 schreef Thrilled het volgende:
Hopelijk kunnen jullie mij wat suggesties doen..?
Die tokina is wel erg leuk om mee te spelen weet ikquote:Op zondag 21 september 2014 15:18 schreef Thrilled het volgende:
T gaat me meer om de type lenzen zelf, waar ik ze ga kopen is dan punt 2.
Die heb ik helaas niet voor je, want ik heb met die lens gespeeld op de camera van een collega. Moet vast op Flickr oid te vinden zijnquote:Op zondag 21 september 2014 16:34 schreef Thrilled het volgende:
Heb je wat plaatjes voor me die je zelf geschoten hebt? Bij voorkeur op 11 en 16 mm?
Als fervent D700 gebruiker heb ik nu alle hoop op een waardige opvolger hiervoor wel opgegeven. De D750 oogt een prima camera te zijn waar veel mensen een hoop plezier aan gaan beleven. Maar ik mis toch wel wat zaakje tov de D700. Idd de 10 pins en sync aansluiting, "maar" 6.5fps. De bouwkwaliteit is toch schijnbaar niet gelijk aan die van een D700. Toch ook gebruik gemaakt van plastics ivm de Wifi die anders signaal verliest door een magnesium deel.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:56 schreef Ener-G het volgende:
[..]
De 51 punten AF heeft zn punten ook in het midden. Op de D300 zitten ze over het hele beeld omdat de D300 een APS-C camera is. Een FX camera heeft een veel groter beeldvlak, dus heel erg veel winst ga je daar niet op halen als je overstapt van 39 naar 51 punten.
Het verschil zal eerder zitten in de snelheid en de gevoeligheid bij slecht licht/weinig contrast.
Verder zal het verschil in een magnesium body zitten, en de D700 heeft dezelfde FX sensor als de D3, maar heeft 1 processor waar de D3 er 2 heeft.
Wat dat betreft hebben ze het precies verkeerdom gedaan met de Df en deze D750. Sensor of AF systeem omwappen en dan ben je er (heel kort door de bocht)
Kritiek die je vaker hoort over de Df... Maar een Df sensor in een pro body met pro AF en toeters en bellen is... een D4squote:Op dinsdag 23 september 2014 10:30 schreef Ener-G het volgende:
Dat vond ik zo jammer aan de Df, dat ze er wel een D4 sensor in prakten, maar verder de AF van de D7xxx serie gebruikten (39 punts).
De D750 lijkt me echt een hele fijne upgrade iddquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 22:37 schreef shiznuts het volgende:
Dat hoop ik dan echt inderdaad. Is dat een permafix of is dat iets dat de D600 tergt en terugkomt? Of is het nu na de modificatie min of meer een D610 met oud labeltje?
De D810 en de D750 lijken me trouwens ook mooie camera's zeg. Als ik nog eens fullframe zou gaan zou ik denk ik Canon niet eens meer een blik waardig gunnen. Qua bodies gaat Nikon er echt mee aan de haal.
1:640 bij 2.8 en iso3200 is nauwelijks donker te noemen ik verwelkom jou graag eens op een gemiddelde ijsbaanquote:Op zondag 5 oktober 2014 00:17 schreef MaGNeT het volgende:
Fijnste lens die ik heb aangeschaft is de 70-200 f/2.8 VR-II. Die is zo snel en trefzeker, echt heel fijn om mee te werken. Een "donkere" sporthal, ISO op 3200, sluitertijd op 1/640e, RAW en dan hele bruikbare foto's eruit.
De 24-70 f/2.8 is optisch ook heel goed maar toch schiet ik daar vaker een "misser" mee.
Hehe, naja, het kan altijd donkerder maar een gemiddelde sporthal waar voor de sfeer het licht nog maar wat gedimt werd. Waar met m'n oude Canon 20D amper nog een foto te maken was schiet je met die 70-200 nog lekkere plaatjes, haarscherp en onbewogen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:07 schreef Uncle het volgende:
[..]
1:640 bij 2.8 en iso3200 is nauwelijks donker te noemen ik verwelkom jou graag eens op een gemiddelde ijsbaan
Verder is de 70-200VRII natuurlijk ook wel een van de beste Nikon zoom objectieven. Dus beter is hij goed ook.
Missers met de 24-70 lijkt me wel een gebruikers probleem. Ik schiet daar nauwelijks missers mee. Top ding!
Vergelijk je nu een body met een objectief?quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hehe, naja, het kan altijd donkerder maar een gemiddelde sporthal waar voor de sfeer het licht nog maar wat gedimt werd. Waar met m'n oude Canon 20D amper nog een foto te maken was schiet je met die 70-200 nog lekkere plaatjes, haarscherp en onbewogen.
Hehe.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:07 schreef Uncle het volgende:
[..]
Vergelijk je nu een body met een objectief?
quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:17 schreef MaGNeT het volgende:
Hehe, naja, het kan altijd donkerder maar een gemiddelde sporthal waar voor de sfeer het licht nog maar wat gedimt werd.
quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hehe.
Ik bedoel meer: met het spul wat ik vroeger had zag je in dat soort situaties alleen maar bewogen schimmen. Zat toen nog iets van een f/5.6 - 6.3 zoomlens op ofzo.
Lang leve full frame en snel glas.
Dat dus.... Ga ik meer en meer waarderenquote:
En om dan met 15kg aan glas rond te moeten slepenquote:Op zondag 5 oktober 2014 21:49 schreef Uncle het volgende:
'Jammer' dat je de langere lenzen amper kunt winnen aan lichtsterkte (muv de 200 f/2) maar dan zou het ook onhandelbaar en onbetaalbaar zijn... Ik zit met sport en evenementen toch vaak wel vast aan minimaal 200mm of 300mm
Heb een Tamron 180mm f2.8 op m"n D600, erg fijn. Auto-scherpstelling is traag maar dat gebruik ik sowieso niet bij macro, vind ik onbruikbaar. Ruw scherpstellen met de hand en door dichterbij/verderaf van het object te gaan stel ik scherp.quote:Op maandag 17 november 2014 19:19 schreef Mercan het volgende:
Is er een goed alternatief op een FX voor de Nikon 105 2.8 macro vr?
De D3300 heeft een hele fijne sensor en daarnaast géén low-pass filter meer, waardoor de foto's iets scherper zijn.quote:Op maandag 5 januari 2015 09:27 schreef superkimmi het volgende:
Na bijna een jaar oefenen met een compact, het volgen van workshops, en het inlezen op fotocamera's ben ik overstag. Ik wil graag een DLSR van Nikon. Nu is mijn budget niet zó hoog dat ik het beste van het beste zomaar kan kopen en vraag me daarom af:
Is een D3100 merkbaar (veel) slechter dan een D3200 (of zelfs D3300), of is dit verschil niet zodanig groot dat het de prijsverschillen direct waard is?
Mijn interesses qua fotografie liggen op gebied van natuur, (landschap en dieren), macro en astrofotografie. De accessoires nodig voor deze interesses zijn bij mij bekend, het gaat me dus voornamelijk om het verschil in body (al zijn tips over andere onderdelen natuurlijk meer dan welkom)
Dank voor je uitgebreide antwoord! Ik ben inmiddels op de hoogte vh belang van lenzen t.o.v. een body inderdaad dus ik denk dat ik dan voor een D3100 of D3200 ga en inderdaad meer investeer in lenzen. Een telescoop heb ik, daar ben ik een stuk meer ervaren in dan in fotografie, dus met de goede spullen moet ik daar een heel eind mee komen.quote:Op maandag 5 januari 2015 14:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De D3300 heeft een hele fijne sensor en daarnaast géén low-pass filter meer, waardoor de foto's iets scherper zijn.
Heb zelf de D5300 als back-up body, die heeft dezelfde 24MP sensor en daar komt mooi materiaal uit.
Aan de andere kant kan je de D3100 en D3200 voor zo'n 100-150 Euro minder vinden en kan je daar ook prima mee uit de voeten.
De body is dan toch minder belangrijk dan de lens, zelfs de beste body zal bij slecht licht weinig kunnen zonder een goede, lichtsterke lens. En na een jaar of 4-5 zal je zo'n body willen vervangen en kan je de lenzen weer meenemen naar je nieuwe body.
Ik zou dat overgehouden geld dan toch in goede lenzen steken.
Voor astro is een groothoeklens fijn, Samyang maakt leuke lenzen op dat gebied. Wel handmatige focus maar dat is bij zo'n groothoeklens niet zo moeilijk is mijn ervaring. Als je een telescoop hebt zijn er vast ook wel adapters te vinden, dat is wat minder mijn specialiteit hoewel ik daar ook nog eens wat mee wil gaan doen.
Voor landschappen kan je met de standaard kitlens prima uit de voeten, Marktplaats staat er vol mee.
Een lichtsterke prime (50mm f1.8) kost ook de kop niet en vind ik zelf erg fijn bij feestjes en weinig licht. Ook bij portretten of huisdieren is het een fijne lens.
Wil je veel gaan inzoomen dan moet je vaak toch wat dieper in de buidel tasten voor een goede, lichtsterke lens, eventueel met stabilisatie. Eventueel eerst een gebruikte Tamron of Sigma oppikken, een 200mm prime of doorsparen voor een 70-200 f4.
Macro is een geval apart. Je kan 2 dingen doen: een fortuin uitgeven aan een mooie macro-lens of een setje tussenringen (mét contacten, dus de duurdere) bestellen via DX.com en van vrijwel iedere lens een macro-lens maken.
Vind je een interessante lens op Marktplaats? Google er eens op, vrijwel altijd zijn er (oude) reviews te vinden die een indruk geven of het een goede koop is; ieder merk heeft z'n betere en slechtere modellen.
Kijk maar eens naar de foto's van Ouwesok in o.a. het macro topic. Die schiet prachtige foto's met tussenringen en lenzen waar hij in de kringloop een paar euro voor heeft neergeteld. Het zit vooral in de juiste combinatie van materiaal.quote:Op maandag 5 januari 2015 14:36 schreef superkimmi het volgende:
[..]
Dank voor je uitgebreide antwoord! Ik ben inmiddels op de hoogte vh belang van lenzen t.o.v. een body inderdaad dus ik denk dat ik dan voor een D3100 of D3200 ga en inderdaad meer investeer in lenzen. Een telescoop heb ik, daar ben ik een stuk meer ervaren in dan in fotografie, dus met de goede spullen moet ik daar een heel eind mee komen.
Voor spullen voor macro kan ik sowieso nog even doorsparen, want het is momenteel niet echt het seizoen voor macro. Goed om te weten dat een macro lens niet strikt noodzakelijk is!
Ja ben bekend met de foto's van ouwesok, ben namelijk zelf ook poster in het macro topic. Maar dan met een 'gewone' compact. Moet je beetje meewerkende beestjes hebben, want je moet een stuk dichterbij komen, maar op zich lukt het wel aardig daarmee. Maar ja, nu ik het toch wel echt heel leuk begin te vinden wil ik langzaamaan wel meer natuurlijk. Hou de tips in mn achterhoofd voor als de kleine beestjes weer rond beginnen te vliegenquote:Op maandag 5 januari 2015 14:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Kijk maar eens naar de foto's van Ouwesok in o.a. het macro topic. Die schiet prachtige foto's met tussenringen en lenzen waar hij in de kringloop een paar euro voor heeft neergeteld. Het zit vooral in de juiste combinatie van materiaal.
Autofocus gebruik ik bijvoorbeeld ook nooit bij macro. Ik stel focus in op dichtbij en beweeg dan met de camera van of naar een insect/bloem tot hij scherp in beeld is. Gaat veel sneller, auto-focus gaat toch vaak "zoeken" bij macro. Diafragma mag je ook flink knijpen (f/11 of wat de sweetspot van de lens maar is) en (ter compensatie) de ISO wat omhoog gooien zodat je meer scherptediepte krijgt. Ook gebruik ik vaak de burst-mode zodat ik meer kans heb op een gelukte foto (vooral bij beweeglijke insecten). Foto's in RAW schieten is ook erg handig zodat je in Lightroom meer uit je sensor kan halen. Vooral uit onderbelichte delen van een foto kan je dan meer detail halen.
Eventueel een flitser met een verlengkabeltje of een macro-flitser zodat je meer licht hebt. Een dure oplossing is vaak niet nodig, als je maar goed gebruik maakt van de spullen die je het.
Is helemaal afhankelijk van wat je wilt fotograferen.quote:Op maandag 5 januari 2015 22:24 schreef Felagund het volgende:
Wat voor een tweedehands lenzen passen dan op een cropsensor als een d5100? Dit model heb ik zelf laatst gekocht. Ik heb daarbij ook, buiten de kitlens van 18-105 die ik erbij kreeg, een tokina 11-16 mm gekocht. Ben nog aan het twijfelen of dit genoeg is, of dat ik nog enkele goedkope mensen erbij wil kopen. Misschien een (nieuwe) scherpe 35/50 mm (wat is aan te raden?), of een goedkope vintage lens. Maar eerst maar eens betere foto's maken met mijn huidige lenzen.
Heeft dat echt veel meerwaarde t.o.v bijvoorbeeld een 35mm/f1.8 lens?quote:Op zondag 11 januari 2015 15:54 schreef Mercan het volgende:
[..]
Is helemaal afhankelijk van wat je wilt fotograferen.
Ik zou voor een goede walk around lens gaan zoals de Sigma / Tamron 17-50 2.8.
Ja, je hebt een veel groter bereik, van groothoek (17) tot zoom (50).quote:Op zondag 11 januari 2015 20:18 schreef Felagund het volgende:
[..]
Heeft dat echt veel meerwaarde t.o.v bijvoorbeeld een 35mm/f1.8 lens?
Klopt wel ongeveer.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 14:40 schreef shiznuts het volgende:
Hey boppers. De D5300 schiet er lekker vlot op los met de OVF. Maar zodra ik zoals gewend in liveview werk (ik kom van mirrorless), dan lijkt het wel alsof 'ie voor elke foto een long exposure maakt, zo lang doet 'ie weet-ik-het-wat met flippen van spiegels en alles. Begrijp 't niet zo goed. In liveview is de spiegel toch al weggeklapt? Zou dan toch sneller moeten zijn? Lijkt nu alsof 'ie eerst de spiegel ervoor klapt, dan de spiegel weer wegklapt voor de exposure en dan weer terug ervoor zet en dan weer weghaalt voor de liveview. What gives?!
~ http://www.nikonusa.com/e(...)-shooting-modes.htmlquote:D-SLR phase-detection AF sensors are blocked whenever a camera raises its reflex mirror to expose the imaging sensor, which is what happens in Live View's Handheld Mode. Since the imaging sensor constantly streams data for the LCD display during Live View operation, the mirror must be continuously held up while Live View mode is being used. Consequently, there's a brief interruption to the Live View display as the camera drops the mirror, focuses and then quickly flips the mirror back up to shoot a picture, after which Live View resumes. This is fine for relatively static scenes, but the delay in focusing, not to mention the interruption to your view of the scene, can make it difficult to get a good shot if your subject is in motion or requires precise timing.
Select Nikon D-SLR cameras such as the D3 series’ Live View consists of Tripod Live View mode and Handheld Live View mode. These are designed for use when shooting with the camera on a tripod and handheld respectively.
Live View Tripod Mode uses contrast-detect autofocus driven from the imaging sensor. Instead of flipping the mirror up and then back down momentarily to AF, the camera keeps the mirror raised continuously in the Tripod Live View mode and reads data off the CMOS image sensor and evaluates how abruptly light to dark (or dark to light) transitions happen on the image plane, thus allowing focus without interrupting the Live View display. Tripod Mode is ideal when photographing still life images in a studio environment or for photographing landscapes and has the added benefit of allowing the exact positioning of the AF point anywhere within the frame.
Of geen Liveview gebruiken, vreet toch alleen maar accu.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 15:11 schreef shiznuts het volgende:
Ah, ok. Dacht dat het misschien aan mij lag. Nog maar eens wat wezen inlezen:
[..]
~ http://www.nikonusa.com/e(...)-shooting-modes.html
Ligt dus aan de AF. Al doet 'ie het ook in MF. Ok. Dan maar eerst alles klaarzetten naar wens in LV. En dan de LV wegdoen zodra ik wil beginnen met klikken.
Het is met name de spiegel die de boel vertraagt. Met mirrorless camera's hoeft alleen de sluiter maar een dubbele beweging te maken (en bij een Sony zelfs ook dat niet, hoeft ie alleen maar een keer dicht en weer open). Bij een SLR gaat de spiegel ook nog vrolijk mee staan klapperen en dat neemt nogal wat tijd in beslag waarbij ook de uitzondering weer door Sony wordt gevormd die óf een aparte sensor voor LV heeft(SLR) óf gewoon dwars door de spiegel heen fotografeert(SLT)quote:Op vrijdag 16 januari 2015 14:40 schreef shiznuts het volgende:
Hey boppers. De D5300 schiet er lekker vlot op los met de OVF. Maar zodra ik zoals gewend in liveview werk (ik kom van mirrorless), dan lijkt het wel alsof 'ie voor elke foto een long exposure maakt, zo lang doet 'ie weet-ik-het-wat met flippen van spiegels en alles. Begrijp 't niet zo goed. In liveview is de spiegel toch al weggeklapt? Zou dan toch sneller moeten zijn? Lijkt nu alsof 'ie eerst de spiegel ervoor klapt, dan de spiegel weer wegklapt voor de exposure en dan weer terug ervoor zet en dan weer weghaalt voor de liveview. What gives?!
Peaking is nog niet zo'n drama. Wat wennen is is als je met een spiegelreflex als automatisme op de knop drukt waar bij je spiegelloze de electrische loupe zitquote:Op zondag 18 januari 2015 19:20 schreef shiznuts het volgende:
...... Opeens geen peaking meer met MF is ook wel ff wennen. Maar goed, het wordt wel wat.
Klinkt als een prima werkpaardquote:Op maandag 2 februari 2015 21:00 schreef MaGNeT het volgende:
Zaterdag de D810 meegehad naar het Kalverdijkje in Leeuwarden waar het FK JazzDans gehouden werd. Lenzen waren de 24-70 f/2.8 en 70-200 f/2.8 VR II. Geen flitsers, uiteraaard.
Zelden zo slecht licht gehad in een sporthal (weinig lichten aan voor de "sfeer" en erg beperkt spectrum). Eigenlijk wel een goede test want 1/400e op ISO3200 was amper te doen.
De D810 heeft (1:1 ingezoomd) duidelijk méér ruis op ISO3200 dan m'n D600 maar op één of andere manier is de structuur van de ruis wel heel fijnkorrelig waardoor je in Lightroom probleemloos bij "noise reduction" de "luminance" slider op 50 kan zetten waar ik bij de D600 amper boven de 25 durf te gaan omdat je dan teveel op details inlost.
Qua dynamisch bereik heb ik helemaal niets te klagen en net als bij de D600 haal je ook bij de D810 probleemloos een paar stops op uit de donkere delen zonder vreemde (of onbehandelbare) noise te zien.
Verder is de grotere burst-buffer erg fijn en was scherpstellen geen probleem, terwijl het toch erg donker was (en er ook nog eens in donkere kleding gedanst wordt).
Verder 2200 foto's (14-bit RAW, lossless compressie) geschoten op 1 accu en er zat nog 1/3e aan power in.
Werkpaardje iddquote:Op maandag 2 februari 2015 21:45 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Klinkt als een prima werkpaard
Heb mijn D800 dit weekend op een optreden op een festivalletje losgelaten, en toch ook weer positief verbaasd over wat ie aankan.
Ik heb de lens zelf niet, maar wat ik er over lees is dat het voor dat geld een goede lens is.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 20:37 schreef Thrilled het volgende:
Hallo,
zijn er mensen met de volgende lens:
Nikon Nikkor AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR
[ afbeelding ]
Hoe bevalt deze? Ik zoek een relatief goedkope telezoomlens.. in principe fotografeer ik altijd met mijn tokina 11-16 mm, maar voor op vakantie wil ik een zoomlens meenemen voor wat wildlife en ik wil de maan eens dichtbij kunnen halen.. Ik hoef dus niet top notch, maar wil ook niet zomaar 200 euro weggooien
Tips/advies gevraagd
Is de Sigma 24 1.4 dan geen optie?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:57 schreef Xilantof het volgende:
Echt mooi spul weer!
Denk dat iedereen verrast is over de prijs van de 200-500 (in positieve zin) en de 24-70 (in negatieve zin).
Als ik een goed bedrag voor m'n 24-70 kan krijgen wil ik misschien wel upgraden. Denk niet dat ik behoefte heb aan de 200-500 (heb nu 300 mm max).
De 24mm klinkt wel weer erg gaaf als lichte walk-around lens.
Die is zwaarder dan een 1.8 (gok ik zo...).quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:04 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Is de Sigma 24 1.4 dan geen optie?
Nice ! Het is dat ik met Canon fotografeer, anders had ik een bod gedaan. Mooie 2e body. Succes met de verkoop!quote:
Thanks! Ik wilde uiteindelijk teveel, denk ik. Tijd voor iets anders.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 10:40 schreef m1st1g het volgende:
[..]
Waarom stop je ermee ?
Ik kon je stijl altijd wel waarderen.
Pas even met de Nikon 1 V3 gespeeld en dat is een donders mooi apparaatje (vooral met de hotshoe viewfinder).quote:Op woensdag 23 september 2015 14:41 schreef LintuxCx het volgende:
Wie heeft er al eens een Nikon 1 (mirrorless) uitgeprobeerd? Ik vind het lagere gewicht en compacte formaat toch steeds aantrekkelijker worden voor op reis..
(Of is er een apart topic voor mirrorless?)
Dat viel mij idd ook op ja, kwart van het oppervlak van m'n D7000. Die techniek staat ook niet stil natuurlijk, maar met zo veel minder licht zal het toch minder makkelijk zijn om er weer een mooi plaatje van tem aken.quote:Op vrijdag 25 september 2015 14:31 schreef shiznuts het volgende:
Weet niet, de Nikon 1-series heeft wel een hele kleine sensor om lol van te hebben als je andere camera's bekijkt... just imho.
Hm, die zie ik geloof ik vaker ja. Ik heb wel een tijdje met de Canon G1x gespeeld, die viel in het donker toch redelijk tegen. Maar is ook nog wel een andere prijsklasse en wellicht leeftijd.quote:Op vrijdag 25 september 2015 13:43 schreef Uncle het volgende:
Tijdens reizen gebruik ik zelf nog voornamelijk de Fuji x100s. Lekker ligt en compact. Top plaatjes!
LX100 is inderdaad een fijne camera!quote:Op vrijdag 25 september 2015 14:31 schreef shiznuts het volgende:
Ja, Canon en Nikon hebben echt de focus bij de spiegelreflexen voor fotografie liggen. Daardoor lopen merken als Panasonic, Olympus, Sony, Fujifilm en Samsung weg met het segment der spiegellozen. Als het voornamelijk gaat om foto's en niet zozeer video, dan is APS-C natuurlijk wel nice. Een Sony A6000 bijvoorbeeld (hoewel die ook voor video nog aardig z'n mannetje staat). Olympus E-M10 II is lekker klein heeft sensorstabilisatie met de pancakes. Je kunt natuurlijk ook een Panasonic LX100 halen als je genoeg hebt aan de zoomrange ervan. Weet niet, de Nikon 1-series heeft wel een hele kleine sensor om lol van te hebben als je andere camera's bekijkt... just imho.
De D200 heb ik nog ergens liggen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:38 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Hier nog mensen met een d200 toevallig ?
Ga qua camera met name over op een filmcamera, maar wil nog wel een spiegelreflex voor erbij hebben. Nu kan ik een d200 voor cheap overnemen en dacht: dat is wel leuk om soms nog mee te spelen. Kunnen mijn Zeissjes op en de CCD is qua kleur erg sterk lees is.
Natuurlijk een oudje, maar daar is de prijs ook heel erg naar...
Zolang je nog wat licht hebt kom je een heel eindquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 07:46 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Over die iso lees ik inderdaad wat minder goed nieuws, maar ach. Dan moeten we maar wat lager blijven :-)
Daaromquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 23:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zolang je nog wat licht hebt kom je een heel eind
Ik heb mijn D200 een jaar of drie geleden verkocht toen ik een andere camera kocht. Ik was nooit zo te spreken over de resultaten van de D200 bij weinig licht. Je hebt al snel last van storende ruis bij hogere ISO waarden. Wat dat betreft presteren modernere camera's stukken beter. Mocht je vooral bij (voldoende) daglicht fotograferen, dan is de D200 een prima camera, zeker als je er eentje voor een schappelijke prijs kunt kopen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:38 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Hier nog mensen met een d200 toevallig ?
Ga qua camera met name over op een filmcamera, maar wil nog wel een spiegelreflex voor erbij hebben. Nu kan ik een d200 voor cheap overnemen en dacht: dat is wel leuk om soms nog mee te spelen. Kunnen mijn Zeissjes op en de CCD is qua kleur erg sterk lees is.
Natuurlijk een oudje, maar daar is de prijs ook heel erg naar...
En dan was de stap tussen D200 en D300 al een enorme vooruitgang!quote:Op maandag 26 oktober 2015 10:51 schreef Uncle het volgende:
DR van de D200 is ook niet meer 'je van het'. Dus teveel lichtcontrasten bij daglicht is ook vragen om problemen... Ten tijde van mijn d300s waren ND grads echt noodzakelijk bij zomerdagen, nu met de hoge iso's en DR's trek ik die shadows in post gewoon omhoog zonder noemenswaardig in te leveren in kwaliteit...
tourlijk!quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 22:13 schreef Lidl het volgende:
Mag ik hier vragen stellen over de Nikon1 S2? En dan met name over lenzen?
sssssssst!quote:Op maandag 2 november 2015 18:40 schreef shiznuts het volgende:
Of je het antwoord krijgt waar je naar opzoek was, is natuurlijk net de vraag...
Geen idee, maar ik zou een maandje wachten. Vanaf januari gaan de prijzen van Nikon tot soms wel 25% omhoog, en da's weer gunstig voor tweedehands prijzen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 18:25 schreef Andyy het volgende:
Wat zou ik kunnen vragen voor een Nikon D7000 met originele battery grip en 70-200 2.8, 17-50 2.8 beiden van Sigma?
Die lens is prima voor je doelquote:Op zondag 27 december 2015 15:43 schreef Karbonkel95 het volgende:
Is een 18-140 mm lens geschikt voor op reis en is dit een goede lens? Ik wil namelijk deze aanschaffen met een body. Ik dacht zelf aan de d3300 of d5200. Iemand tips / aanraders wat dat betreft?
Ik ga de camera vooral gebruiken op reis, dus bij het fotograferen van steden en natuur. Ik heb geen zin om steeds van lens te moeten wisselen, vandaar dat ik deze lens wil. Is dit praktisch?
Is een nieuwe model dan d5200 het extra geld waard?
Nope... Heb je een oude MF-lens die je wilt gebruiken?quote:Op zondag 27 december 2015 19:17 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Hier toevallig mensen die wel eens een focus screen hebben geplaatst? En dan toevallig ook nog in een D200?
Dat is de reden dat ik een D200 heb aangeschaft. Zeiss 50mm en 100mm Makro Planar. Zijn met name voor video, maar voor dit bedrag kon ik de D200 niet laten liggen.quote:Op dinsdag 29 december 2015 20:16 schreef Xilantof het volgende:
[..]
[..]
Nope... Heb je een oude MF-lens die je wilt gebruiken?
Dankjewel, filmen is leuk, maar totaal niet mijn hoofddoel en ik verwacht dit ook nauwelijks te gaan doen. wifi en ingebouwde gps klinken wel handig, maar hoe vaak gebruik je zoiets in de praktijk? Bij d5200 zit wel een wifi adapter bij de set die ik nu op het oog heb.. Kun je het eventueel toch gebruiken mocht het nodig blijken te zijn.quote:Op dinsdag 29 december 2015 20:16 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Die lens is prima voor je doel
De D5200 is een prima camera om mee te beginnen en je zult niet snel tegen zijn grenzen aanlopen. De D5300 kan iets beter filmen als dat je ding is (1080p ipv 1080i op de D5200) en de D5300 en hoger hebben ingebouwde wifi en GPS (vreet wel batterijen).
Beeldkwaliteit zal op hogere ISO-waardes vast weer wat beter zijn, maar daarover heb je bij de D5200 ook al niet te klagen.
quote:Op maandag 4 januari 2016 15:25 schreef Uncle het volgende:
Nieuwe Nikon prijzen zijn echt bizar... 14-24mm kocht ik vorige week voor 1400,- en kost nu bij Cameranu 2049,-
1400 was ook een foutje volgens mij want 2 dagen later was hij ook weer 1579 bij Klein Maar als volgens de 'normale' prijs hanteert alsnog bijna 500 euro bespaard... #vrouwenlogicaquote:Op maandag 4 januari 2016 15:28 schreef Dark_Angelus het volgende:
Nog niet allemaal zijn omhoog, maar voor 1400 ga je hem niet meer krijgen nee.
Dan ga ik hem NU verkopen, maar ik misschien nog winstquote:Op maandag 4 januari 2016 15:27 schreef Ener-G het volgende:
De oude 24-70/2.8 is van 1500-ish naar 1900+ gegaan
De beroemde 3 lenzen van 14-200 f2.8 heb ik... maar de D5 moet nog komenquote:Op maandag 4 januari 2016 16:16 schreef Uncle het volgende:
Duitsland was altijd al goedkoper, price increase is europa breed 'aangekondigd' dus daar zal het ook wel flink omhoog gaan...
Gelukkig heb ik alles al
onee
Lenzen ben ik ook wel voorzien, tenzij er eindelijk een nieuwe fisheye komt natuurlijk misschien weer eens een objectief de deur uit doen want de verzameling wordt weer te groot...quote:Op maandag 4 januari 2016 19:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De beroemde 3 lenzen van 14-200 f2.8 heb ik... maar de D5 moet nog komen
Ben benieuwd, waren al een hoop geruchten over de specs.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:08 schreef Xilantof het volgende:
Men verwacht dat de D5 vannacht wordt gepresenteerd.
• Two D5 body types: D5 XQD-type and D5 CF-typequote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ben benieuwd, waren al een hoop geruchten over de specs.
Niet dat het alleszeggend is, vooral goede scherpstelling, grote buffer en een sensor die niet schrikt van hoge ISO's zijn een pre.
D3s kan bij het grofvuil...quote:• Highest ISO: 102,400
• Extended sensitivity Hi5: ISO 3,280,000
99 point cross sensorquote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:18 schreef Xilantof het volgende:
[..]
• Two D5 body types: D5 XQD-type and D5 CF-type
• New 20.82 MP CMOS sensor
• EXPEED 5
• 4k video
• 153 AF points, 99-point cross sensor, F8 corresponding 15 points
• Continuous shooting (continuous shooting up to 200 frames in 14bit lossless compression RAW): 12 fps in the AF / AE tracking
• Continuous shooting speed at the time of the mirror up to 14 fps (AE / AF fixed)
• Highest ISO: 102,400
• Extended sensitivity Hi5: ISO 3,280,000
• 3.2-inch 2.36 million dots LCD touchscreen
• Memory: card slots: D5 (XQD-Type) is double XQD, D5 (CF-Type): double CF
• Shutter speed: 30 seconds to 1/8,000 sec
• Finder coverage: 100% (FX), magnification: 0.72x
• SuperSpeed USB (USB3.0 Micro-B terminal)
• Battery: EN-EL18a
• Weight (battery and media included) D5 (XQD-Type): 1405g. D5 (CF-Type): 1415g
• Shipping starts in March, 2016
Dit zijn de laatste specs via NikonRumors.com, van vanmiddag: http://nikonrumors.com/20(...).aspx/#ixzz3wO4rVIpk
Mijn gok, ergens tussen: 6500-7500 euro.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:10 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
99 point cross sensor
12 fps
Wat wordt de adviesprijs van deze badboy?
Neuh, laat maar danquote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:46 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Mijn gok, ergens tussen: 6500-7500 euro.
Heb altijd tegen mezelf gezegd "ooit koop ik 't vlaggenschip van Nikon". Maar dat wordt deze nog niet gezien m'n huidige bank saldoquote:
Nou, een D4 of een D4s mogen ze ook bij me afleveren hoor .quote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:51 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Heb altijd tegen mezelf gezegd "ooit koop ik 't vlaggenschip van Nikon". Maar dat wordt deze nog niet gezien m'n huidige bank saldo
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:02 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Nou, een D4 of een D4s mogen ze ook bij me afleveren hoor .Met een D4s zou ik ook erg blij zijn jaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar gewoon ooit als droom... 't vlaggenschip kopen... *zucht*Met alles wat ik heb gelezen wordt de D300(s) opvolger niet nu al verwacht. Ben benieuwd. Zou tof zijn als ze weer zo'n killer combi introduceren als met de D3/D300.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:39 schreef Peter_Aragorn het volgende:
D500 komt, lees ik bij Matt Granger. We lezen vanavond vast meer!Xilantof Flickrt
foto-nerd
Zie m'n post hierboven. Hijs net aangekondigd!quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:46 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Nou check instagram van Matt Granger maar eens...
https://www.instagram.com/p/BAK1dOmj1Ki/?taken-by=_mattgranger
Dat is wel weer jammer.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 21:30 schreef shiznuts het volgende:
Ja, psies.
More: http://chsvimg.nikon.com/(...)echnology-digest.pdf
[ afbeelding ]
- D5, 4K voor maar 3 min though. 4K met een aardige crop...
De e-mail van Nikon komt net binnen hier... mooi nieuws!quote:Op dinsdag 5 januari 2016 21:18 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Zie m'n post hierboven. Hijs net aangekondigd!
en wat lekker...:
It features the same 153-point AF system and EXPEED 5 processor. It can shoot continuously at 10 fps with a 200 shot buffer for Raw images.
Echt weer de D3/D300 combo dus
Nu nog een D900, D500 met D5 sensor.. maar dat zal wel nooit meer gaan gebeuren na de D700.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 21:18 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Zie m'n post hierboven. Hijs net aangekondigd!
en wat lekker...:
It features the same 153-point AF system and EXPEED 5 processor. It can shoot continuously at 10 fps with a 200 shot buffer for Raw images.
Echt weer de D3/D300 combo dus
Ik denk dat ze zelf vinden dat ze daarvoor nu de D750 hebben. De D700 had natuurlijk bestaansrecht door in die tijd de combi van de D3 en D3x, en was voor hun een eerste goedkope mogelijkheid een FF body te maken zonder ingebouwde grip.quote:Op woensdag 6 januari 2016 07:05 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Nu nog een D900, D500 met D5 sensor.. maar dat zal wel nooit meer gaan gebeuren na de D700.
Las wel iets over een Df opvolger.
Ze hebben dat gesplitst in de lagere D750 en hogere D8x0 lijn idd. D750 komt dichtbij, maar is toch echt eigenlijk geen echte D700 opvolger. D700 was gewoon letterlijk een D3 met 1 ipv 2 cpu's, de D750 is geen D4(s) in griploos formaat.quote:Op donderdag 7 januari 2016 06:51 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Ik denk dat ze zelf vinden dat ze daarvoor nu de D750 hebben. De D700 had natuurlijk bestaansrecht door in die tijd de combi van de D3 en D3x, en was voor hun een eerste goedkope mogelijkheid een FF body te maken zonder ingebouwde grip.
Eens. Ik heb een D750 naast de D3s en dat is toch wel meer verschil dan ik hoopte. De D750 wordt gemarket als sportcamera maar ik vind dat onjuist. Helemaal omdat ik hem kocht als vervanger voor de D3 merk je toch wel behoorlijk verschil.quote:Op donderdag 7 januari 2016 09:11 schreef Ener-G het volgende:
[..]
D750 komt dichtbij, maar is toch echt eigenlijk geen echte D700 opvolger.
...
Als je daar mee kan leven is het zeker wel een goeie keus, ik zou zelf ook eerder voor de D750 gaan dan de D810 (mij te duur, en teveel pixels) als mijn D700 er mee ophoudt.
Ik heb een D700 en D800 en hoewel ik best wel even heb zitten watertanden toen ik de specs van de nieuwe Nikon's zag, blijf ik toch nog maar even trouw aan de camera's die ik heb want om eerlijk te zijn voldoen ze allebei nog uitstekend.quote:Op donderdag 7 januari 2016 09:11 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Ze hebben dat gesplitst in de lagere D750 en hogere D8x0 lijn idd. D750 komt dichtbij, maar is toch echt eigenlijk geen echte D700 opvolger. D700 was gewoon letterlijk een D3 met 1 ipv 2 cpu's, de D750 is geen D4(s) in griploos formaat.
Dingetjes als geen 10 pin connector, andere eyecup, lagere fps.
Als je daar mee kan leven is het zeker wel een goeie keus, ik zou zelf ook eerder voor de D750 gaan dan de D810 (mij te duur, en teveel pixels) als mijn D700 er mee ophoudt.
Dan nog, wat kan er met die D5 wel wat met een ander fullframe Nikon níet kanquote:
Bruikbare iso 200k, 153af points waarvan 99 cross, af tot -4ev!quote:Op dinsdag 16 februari 2016 23:06 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dan nog, wat kan er met die D5 wel wat met een ander fullframe Nikon níet kan
En snelle en accurate focus terwijl je 12 foto's per seconde schiet.quote:Op woensdag 17 februari 2016 07:07 schreef Uncle het volgende:
[..]
Bruikbare iso 200k, 153af points waarvan 99 cross, af tot -4ev!
Maar als je de vraag niet stellen dan ben je blijkbaar geen doelgroep
Maar goed dat de RAW's een stuk kleiner zijn dan die van m'n D810, scheelt weer schijfruimtequote:
Van mij hoeft een sportcamera sowieso niet meer dan 20 MP te hebben...quote:Op woensdag 17 februari 2016 10:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Maar goed dat de RAW's een stuk kleiner zijn dan die van m'n D810, scheelt weer schijfruimte
Gewoon een D4(s) nemen danquote:Als je in korte bursts kan schieten en 90% is raak (qua focus), dan denk ik dat je niet met meer foto's bij een evenement vandaan komt maar wel met meer kwaliteit.
quote:Net het verschil of je met de buks van de kermis of met een goed jachtgeweer op pad bent.
(en nee, ik jaag niet )
Ah ja, ik wacht de D5 nog wel even afquote:Op woensdag 17 februari 2016 10:29 schreef Uncle het volgende:
[..]
Van mij hoeft een sportcamera sowieso niet meer dan 20 MP te hebben...
[..]
Gewoon een D4(s) nemen dan
[..]
Als we er alletwee eentje tegelijk kopen dan krijgen we vast een beetje kortingquote:Op woensdag 17 februari 2016 11:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zal ook niet gelijk naar de winkel rennen
quote:Op woensdag 17 februari 2016 11:37 schreef Uncle het volgende:
[..]
Als we er alletwee eentje tegelijk kopen dan krijgen we vast een beetje korting
Heb je er wel eens over gedacht om de DSLR fijn links te laten liggen?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 17:44 schreef SuperHarregarre het volgende:
Stiekem even hier posten. Ben van huis uit meer Canon-man maar nu ik zelf naar camera ga kijken, ben ik bij het lange zoeken langzaam richting Nikon aan het drijven zeg maar.
Hoop dat er hier misschien paar users zijn die wat insiders knowledge hebben of tips. Ben op dit moment beetje aan het wikken en wegen, D5500 of D7200. In eerste instantie ging ik uit van Canon 70D, maar lees slechte dingen over de autofocus via viewfinder. Daarna langzaam zijdelings Nikon gaan checken en ben toch wel onder de indruk, voornamelijk van het dynamisch bereik. Verschil is toch wel erg zichtbaar.
Anyway, zijn er hier mensen met de D5500? Hoe bevalt hij? Addertjes onder het gras waar ik op moet letten?
De mening van een kenner.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 21:33 schreef shiznuts het volgende:
Of die A6300. Liveview optimized.
Ik vind m'n D5300 prima. Maar ik vind klassieke DSLRs maar kudt.
Interessant. Heb even gekeken en de eerste a7 is qua prijs wel te doen inderdaad voor een full frame. Zit nu op mobiel dus straks even goede vergelijkingen checken.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 21:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Heb je er wel eens over gedacht om de DSLR fijn links te laten liggen?
Het zijn toch een beetje dinosauriërs.
Als je geen lenzen hebt, en daar ga ik vanuit omdat je twijfelt tussen C. en N. dan zou ik, als ik mocht kiezen voor de Sony A7 gaan (fullframe!).
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1571312/0
Mooi stukkie glas, zal ook wel een mooi prijsje worden !quote:Op woensdag 27 juli 2016 09:52 schreef Xilantof het volgende:
nomnomnom...
http://www.nikon.nl/nl_NL(...)r-105mm-f1_4e-ed.dcr
[ afbeelding ]
De verkoopadviesprijs bedraagt ¤2.459,-.quote:Op woensdag 27 juli 2016 10:17 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Mooi stukkie glas, zal ook wel een mooi prijsje worden !
105mm 1.4... Dat is een hanteerbare en tragere 200mm f/2. Als de scherpte en rendering daarbij in debuurt komt dan valt de prijs echt wel mee.quote:Op woensdag 27 juli 2016 11:23 schreef Dark_Angelus het volgende:
Sowieso is al het glas duurder geworden. Maar dit is wel een best prijsje ja.
Die 85 1.2, je kan ondertussen nog een bak koffie zetten voordat ie scherp is.quote:Op woensdag 27 juli 2016 11:44 schreef Uncle het volgende:
[..]
105mm 1.4... Dat is een hanteerbare en tragere 200mm f/2. Als de scherpte en rendering daarbij in debuurt komt dan valt de prijs echt wel mee.
En die 85 1.2 van Canon is niet veel goedkoper... lichtsterke tele's zijn altijd aan de prijs.
Dit is ook geen kleine jongen...
[ afbeelding ]
Idemquote:
50 en 85 hier, de 24, 35, 58 zijn ook al zo mooi, en dan nu deze beauty erbijquote:
Als het om stilstaande zaken gaat dan hoef je slechts de sluitertijd te verhogen voor hetzelfde effect. Lichtsterke lenzen, die ook nog heel scherp zijn zijn duur. En je moet er vaak ook meerdere van aanschaffen omdat het vrijwel altijd een prime betreft (dus zonder zoom). Maar wellicht wist je dat allemaal al.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 13:01 schreef Seven. het volgende:
Ik ben vooral op zoek naar een lens die beter presteert met minder licht.
quote:Op zaterdag 30 juli 2016 16:21 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
een prime betreft (dus zonder zoom).
Bokeh! Was dat de bedoeling of wil je er iets anders mee verduidelijken?quote:
Dat wist ik allemaal nog niet, thank you .quote:Op zaterdag 30 juli 2016 16:21 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als het om stilstaande zaken gaat dan hoef je slechts de sluitertijd te verhogen voor hetzelfde effect. Lichtsterke lenzen, die ook nog heel scherp zijn zijn duur. En je moet er vaak ook meerdere van aanschaffen omdat het vrijwel altijd een prime betreft (dus zonder zoom). Maar wellicht wist je dat allemaal al.
Lijstje:
https://tweakers.net/cate(...)rKItO8fvZfDhURYuU0g8
Wat the hell is zoomen met de voeten .quote:Op zaterdag 30 juli 2016 17:20 schreef Ener-G het volgende:
Het 'zoomen met de voeten', wat overigens ook niet helemaal hetzelfde is als een slinger aan de zoomring geven als je een zoomlens hebt.
Simpelweg dichter naar je onderwerp toelopen, danwel verder weg lopen.quote:
Ja weet ik. De reden is vrij sullig, het gaat me om SnapBridge of iets vergelijkbaars. Daar zijn ook EyeFi kaartjes voor, ik heb er zelfs eentje, maar EyeFi heeft daar de stekker uit getrokken in al hun wijsheid. En Nikon's eigen dingetje werkt vanaf D7100, net niet met de mijne.quote:Op dinsdag 13 juni 2017 12:38 schreef Ener-G het volgende:
Die D7500 moet je eerder zien als een "D5700".
En als je nu een D7000 hebt zou ik eerder investeren in nog beter glas totdat dat ook niet meer kan en een cursus postprocessing. Tenzij je hele specifieke technische punten tegen het lijf loopt waar de D7000 op tekort schiet en een nieuwere body het wel fixt.
Heb zelf op zich 2× gehad dat een camera het FAT fs op een kaartje verkloot waardoor wat foto's niet meer leesbaar waren. Plus ik vind NEF en JPEG op aparte kaartjes zetten wel wat hebben. Maar idd, belangrijk is het ook niet, zeker geen dealbreaker. Maar ik vind het altijd jammer om bepaalde dingen bij wat een upgrade zou moeten zijn, opeens te verliezen.quote:Op dinsdag 13 juni 2017 13:22 schreef Uncle het volgende:
Dual cardslot zou wat mij betreft ook zelden een dealbreaker moeten zijn. Tenzij je voor je werk bruiloften en partijen fotografeert, maar dan zou ik de D7500 sowieso een opmerkelijke keuze vinden...
Yepquote:Op vrijdag 20 september 2019 17:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Een keiharde kick gezien de vernieuwingen van de laatste jaren.
Mensen hier met een Z camera?
nee, net een D750 gekocht om dat ik de AF van de Panasonic G9 kotsbeu was...quote:Op vrijdag 20 september 2019 17:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Een keiharde kick gezien de vernieuwingen van de laatste jaren.
Mensen hier met een Z camera?
Die hebben een apart contrast detectiesysteem of niet?quote:
ja, die AF werkt net iets anders. Ik begon nu toch het gevoel te krijgen dat het niet lekker werkt. Stilstaande objecten geen enkel probleem, ergonomie van de camera is fantastisch, echter actie/beweging is dramatisch.quote:Op vrijdag 27 september 2019 08:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die hebben een apart contrast detectiesysteem of niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |