abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134796351


Iedereen zijn Nikon ;)

Vorige topics:
Topicreeks: De centrale Nikon dSLR topicreeks

[ Bericht 72% gewijzigd door Shaggy8675 op 28-12-2013 19:34:13 ]
pi_134796807
Zou dan de Nikon doen, die heeft VR aan boord (stabilisatie). Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou even doorsparen en meteen voor de Nikon 70-300VR gaan.

Al zou ik zelf voor Thailand er een 35/1.8G bij scoren, zeker als je er ook in de avonduren en binnenshuis op uit gaat. Lekker licht en klein in combinatie met je D3100.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_134797214
Zal de openingspost nog even aanpassen straks :)
  FOK!fotograaf zaterdag 28 december 2013 @ 20:26:03 #4
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_134799384
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 19:24 schreef Ener-G het volgende:
Zou dan de Nikon doen, die heeft VR aan boord (stabilisatie). Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou even doorsparen en meteen voor de Nikon 70-300VR gaan.

Al zou ik zelf voor Thailand er een 35/1.8G bij scoren, zeker als je er ook in de avonduren en binnenshuis op uit gaat. Lekker licht en klein in combinatie met je D3100.
ben ik de enige die niet ziet op welke post je reageert? :P
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_134799682
Als het weggeedit wordt uit de TS wel ja :+
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_134801509
Waar jij op reageerde was een reactie uit 2012 ;) Die heb ik weggehaald uit de originele topicstart :)
pi_134801992
Eskimo Joe
pi_134806113
M'n SamYang 14mm kwam gisteren binnen :) Net terug van een ritje Zoutkamp!







Body is een D600.

[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-12-2013 00:00:23 ]
pi_135290947
Gebruikers van de D610 hiero?
Eskimo Joe
  FOK!fotograaf donderdag 9 januari 2014 @ 21:11:32 #10
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_135291001
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:10 schreef Mercan het volgende:
Gebruikers van de D610 hiero?
Ik zelf niet, maar wat is je vraag?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_135291066
Gebruikers ervaringen mbt het focus systeem.
Eskimo Joe
pi_135305389
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:12 schreef Mercan het volgende:
Gebruikers ervaringen mbt het focus systeem.
Geen snelheidsmonster dus in het donker is de AF iets minder betrouwbaar. Prima bij statische objecten. Minder handig bij sport etc. Maar collega heeft prima concert platen mee geschoten dus heel slecht is het ook niet.

Enige nadeel wat mij betreft is dat de focuspunten erg dicht op elkaar zitten en erg centraal gepositioneerd. Bij stilstaande onderwerpen kun je prima pre-focussen en daarna compositie bepalen. Dat gaat bij sport/concert/bewegende beelden natuurlijk niet en dan zit je dus vrij vast aan een centrale compositie. Croppen is een optie maar zou geen voorwaarde moeten zijn. Dat is het nu wel bijna ;)

Verder prima camera, mits je geen last krijgt van het stof/olie probleem! En daarvoor hebben ze de D610 uitgebracht :P
pi_135403605
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 07:04 schreef Uncle het volgende:

[..]

Geen snelheidsmonster dus in het donker is de AF iets minder betrouwbaar. Prima bij statische objecten. Minder handig bij sport etc. Maar collega heeft prima concert platen mee geschoten dus heel slecht is het ook niet.

Enige nadeel wat mij betreft is dat de focuspunten erg dicht op elkaar zitten en erg centraal gepositioneerd. Bij stilstaande onderwerpen kun je prima pre-focussen en daarna compositie bepalen. Dat gaat bij sport/concert/bewegende beelden natuurlijk niet en dan zit je dus vrij vast aan een centrale compositie. Croppen is een optie maar zou geen voorwaarde moeten zijn. Dat is het nu wel bijna ;)

Verder prima camera, mits je geen last krijgt van het stof/olie probleem! En daarvoor hebben ze de D610 uitgebracht :P
Dit zijn inderdaad de zaken die naar voren komen uit diverse reviews die ik gezien heb.

Ik heb voor 2014 een aantal bruiloften gepland staan. In 2013 heb ik steeds de D700 gehuurd voor bruiloften. Maar wil nu zelf een FX kopen.

De D800(E)/D4 zijn me te duur.

De D610 lijkt me een prima camera voor bruiloften. Geen "pro" body maar wel "pro" prestaties.
Eskimo Joe
pi_135404715
Focus punten in het midden hoeft geen belemmering te zijn, heb er met mn D700 in ieder geval geen last van, ook niet bij concerten. Je kan altijd nog focus-recompose doen vanaf een van de buitenste AF punten, en dan hoef je nog maar een klein stukje zodat je minder snel in de knel komt met krappe DoF.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_135404814
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:51 schreef Ener-G het volgende:
Focus punten in het midden hoeft geen belemmering te zijn, heb er met mn D700 in ieder geval geen last van, ook niet bij concerten. Je kan altijd nog focus-recompose doen vanaf een van de buitenste AF punten, en dan hoef je nog maar een klein stukje zodat je minder snel in de knel komt met krappe DoF.
Hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn. Kan natuurlijk wel. Voor sportfotografie bijvoorbeeld heeft de D600 een prima sensor, maar alleen maar centrale focuspunten is bijvoorbeeld bij sportfotografie soms wel een probleem.
pi_135404954
Dan is het een ander verhaal inderdaad. Zit je verder nog met de 3d tracking in slecht licht, dan wil je liever het 51 punts focussysteem.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 25 februari 2014 @ 09:23:20 #17
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_137117630
De Nikon D4S komt er aan.




quote:
The Nikon D4s is now officially announced: 16MP sensor, ISO 409,600, RAW S (small) and a price tag of $6,500 ($500 more than the D4; see D4s vs. D4 specs comparison).

Shipping will start on March 6th. Pre-order links will be online shortly. Official sample images are available here.

Nikon also announced a new Capture NX-D software and two Quick-Draw straps.

Additional Nikon D4s details:

Nikon D4s details

Rethink the limits of speed, precision, efficiency and versatility in the field. With remarkable enhancements throughout the entire workflow, thrilling new levels of speed, performance and ISO sensitivity and the superior image quality of a Nikon flagship HD-SLR, D4S frees professionals to perform at their peak in whatever conditions their assignments demand. Capture full resolution stills at 11 fps for approx. 200 shots with full AE and AF functionality, noise-free photos and videos up to ISO 25,600 (expandable to a mind-boggling ISO 409,600 equivalent at Hi4) and 1080p Full HD videos with high-fidelity stereo audio. Transfer files 10x faster with new 1000 Base-T (Gigabit) wired LAN, and increase that speed further by shooting a smaller RAW SIZE S format. Think and shoot in ways you may not have believed possible.

Nikon D4s camera
The evolution of a masterpiece.

The course of modern imaging has been forged by the talent and ingenuity of working professionals, but also by the introduction of a few cameras so innovative and forward-thinking, they redefined what's possible. The Nikon D4 has been such a camera. And now D4S proves that a great thing really can get better, with remarkable enhancements throughout the entire workflow, dazzling new levels of speed, performance, ISO sensitivity and, of course, the superior image quality of a Nikon camera.

Nikon D4s performance
Speed and performance

How do you make a revolutionary camera better? Improve its speed, precision and efficiency without sacrificing the features that make it exceptional. D4S builds on the success of D4 with 30% faster image processing and substantial energy savings—capture up to 3,020* stills on a single charge—an extended standard ISO range (100-25,600) with enhanced noise reduction, and improved tonal range and smoother gradations. Shoot 11 fps for approx. 200 shots at full resolution with AE and AF functionality. For faster initial subject capture, use five AF sensors as a single focus point with the new Group Area AF setting. Transfer files 10x faster than the D4 with new 1000 Base-T (Gigabit) wired LAN, and increase that speed further by shooting a new smaller RAW SIZE S format. Perform at your peak—D4S will keep up.

*Based on CIPA Guidelines

Nikon D4s-Quality
Nikon image quality

Like its predecessor, the D4, the D4S delivers a level of image quality that elevates the power of any story. An improved 16.2MP FX-format CMOS image sensor is paired with Nikon's spectacular new image-processing engine, EXPEED 4, for truly phenomenal speed and performance in the field. The combination achieves outstanding ISO sensitivity, faithful, vibrant color, natural depth, subtle nuanced tones from pitch black to snow white and smoother gradations in both stills and videos. Nikon's proven 51-point AF system and 3D Color Matrix metering III with a 91,000-pixel RGB sensor provide fast, accurate autofocus and metering. Enhanced Picture Control tone curves deliver more depth and clearer color rendition in "Standard" mode. For viewfinder shooting, a new custom setting lets you toggle Face Detection on and off as the situation requires for improved exposure bias around your subjects. You can even measure White Balance against any point in the frame.

Nikon D4s ISO performance
Nikon flagship ISO performance - Noise-free shooting from ISO 100 to 25,600

Photographers go where their assignments take them, and this often means working in the high-contrast glare of the midday sun, the low-light at dawn or the poorly illuminated interiors of a sporting venue. Nikon flagship D-SLRs have long been recognized by professionals for their clean performance at high ISO settings, and D4S takes that performance to the next level. With a specially designed 16.2MP FX-format CMOS image sensor engineered to collect more light and render higher image quality plus the power of EXPEED 4, you can shoot sharp photos from ISO 100 all the way up to 25,600. The ISO range can be extended to a mind-boggling ISO 409,600 equivalent at Hi 4 for overcoming the most challenging lighting conditions. Enjoy great flexibility in your approach to fulfilling challenging assignments.

Nikon D4s with flash
A camera that works as hard as you do

D4S is designed to keep you shooting wherever the story brings you, even after others have packed their bags for the day. Its increased ISO range means you'll be able to capture brilliant photos and videos in whatever light is available. Enjoy improved ergonomics and operability as well as flagship levels of durability and reliability—key for those who spend all day with a camera around their neck. Select from five image area modes while shooting stills in Live View: FX, DX, 1.5x, 5:4 and 1.2x. A new RAW SIZE S setting allows for shooting 12-bit uncompressed Nikon NEF files that are smaller and more easily manageable—speeding up the entire workflow. When you're racing a deadline at a major event, D4S can transfer images up to 10x faster than previously possible with its 1000 Base-T Ethernet. D4S is the camera for today's working pro.

Nikon D4s video rig
Professional video and audio capabilities

Today's stories are being told through stills, video, audio and exciting combinations of each. D4S is a multimedia powerhouse, allowing you to capture stunning and smooth 1080/60p video. Shoot scenes with tremendous depth and sharpness as well as with shallow depth of field or bokeh—and even capture 2MP stills simultaneously while recording video. For video, 2.7x Crop Mode extends the reach of lenses and produces outstanding video quality and detail. D4S adds real-time audio adjustments during recording, selectable sound ranges like Wide Range and Voice Range and improved wind noise reduction on the internal mic. Adjust color settings on the camera's LCD to better match an external monitor. Capture smoother Time Lapse sequences with reduced flicker and improved interval control (up to 9,999 shots), and even simultaneously record to internal CF or the latest high speed XQD cards and an external recording device. Create stories that move us.

Supplied Nikon D4s accessories:

EN-EL18a Rechargeable Li-ion Battery
MH-26a Battery Charger
UF-2 Connector cover for stereo mini plug cable
UC-E15 USB Cable
AN-DC11 Strap
BF-1B Body Cap
BS-2 Shoe Cover
BL-6 Battery Chamber Cover
ViewNX 2

Press release:
Dominate the Decisive Moment, Again: The Nikon D4S HD-SLR is the Formidable Fusion of Speed and Accuracy
Nikon’s Flagship D-SLR is the Evolution of a Masterpiece, Reinforcing Nikon as the Choice of Pro Photographers and Multimedia Creators

MELVILLE, NY – Announced today, the new Nikon D4S establishes itself as the premier HD-SLR available to professionals; unrivaled with its combination of incredible speed, accuracy, low-light performance and exceptional image fidelity. Designed for the most demanding photographers and multimedia professionals in the world, the Nikon D4S improves upon the revered D4 to give users enhanced image and video quality, improved autofocus (AF), faster performance during and after capture in addition to an astonishing ISO range.

Nikon’s D series of flagship cameras continues to push the boundaries of professional image quality, speed and features. The newly developed 16.2-megapixel FX-format sensor works in conjunction with the new EXPEED 4 image processing engine to deliver new levels of still and HD video quality and performance. A new Group AF function and overall improvements build upon Nikon’s proven 51-point AF system, while the camera breaks convention with an ISO range that goes to an incredible 409,600 ISO (Hi-4) for maximum versatility in nearly any lighting condition. Overall speed and response is also enhanced, capturing full resolution at an astounding 11 frames-per-second (fps) with auto focus and auto exposure (AE), while benefiting from an overall 30% increase in processing power.

“By announcing the development of the new Nikon D4S earlier this year, Nikon has been able to work openly with professional photographers in the field to hone the cameras’ core capabilities into an unparalleled tool that makes otherwise impossible images a reality,” said Masahiro Horie, Director of Marketing and Planning, Nikon Inc. “The challenges of today’s professional multimedia photographer go beyond simply capturing amazing content. After the shutter clicks, the workflow enhancements that the D4S provides will give Nikon users an obvious edge in the stands, the studio, on the sidelines or in the field.”

Extreme Speed and Accuracy Give the Edge in the Field

Whether shooting extreme action sports or elusive wildlife, the Nikon D4S has been engineered to be the ultimate combination of speed and accuracy, giving photographers the power to capture even the fastest moving, unpredictable subjects with confidence and control. The proven Multi-CAM 3500 FX AF sensor module’s thoroughly recalibrated AF algorithms quickly zero in on its intended target— no matter how near, far, or abruptly a subject appears in the frame. Additionally, the D4S includes a new innovative Group AF mode. When selected, this mode utilizes five AF points to provide increased stability while tracking subjects, and enhanced accuracy by reducing instances of background focus. In situations where the background is bright with strong contrasting colors, photographers can now feel more confident, knowing that small, distant and fast-moving objects can be rendered sharper, faster and more frequently. Nikon’s AF Lock-on technology is also upgraded, shortening time in reverting from focus interruptions, such as a referee running into the frame.

Hundredths of a second can make the difference when capturing the decisive shot that graces the front page, the double-truck spread, or the client’s mantel. With this in mind, the Nikon D4S also improves tracking on high-speed continuous shooting at a blazing fast 11 fps, with continuous AF/AE. Because missing the shot is just not an option, Nikon’s EXPEED 4 plays an integral role in the D4S’ seemingly instantaneous response and swift performance, while enhancing energy efficiency. The camera now features a processing time that is a full 30% faster, in addition to a 200-shot buffer (JPEG) at full resolution at the maximum continuous mode.

As a proven flagship for the world’s most demanding photographers, the D4S retains the features that made its predecessor the professional’s choice in the first place. The Nikon D4S HD-SLR aligns 15 cross-type sensors in the center to detect contrast data in both vertical and horizontal planes. In addition to detecting each AF-NIKKOR lens with an aperture of f/5.6 or lower, the camera also utilizes nine cross-type sensors that are fully functional when using compatible NIKKOR lenses and a teleconverter with a combined aperture value up to f/8, a great advantage to those photographing sports and wildlife from extreme distances.

The Advantage of Superior Image Quality

At the core of the Nikon D4S is a newly developed 16.2-megapixel FX-format CMOS Sensor (36 x 23.9mm), engineered to deliver an immersive dynamic range, with exceptionally low noise. This newly developed image sensor works in tandem with the latest generation of Nikon’s powerful image processing engine, dubbed EXPEED 4, to bolster image quality, color and sharpness in both stills and video. The benefits of EXPEED 4 go well beyond high-speed image processing to provide evolved real time noise reduction, along with depth and clarity gradation rendering. The resulting images exhibit a wide tonal range, with true and faithful colors.

Thanks in part to the new EXPEED 4 processing engine, the Nikon D4S now shatters the perception of what’s possible with available light photography, giving users a native ISO range from 100-25,600 expandable from 50 ISO (Lo-1) to a staggering 409,600 ISO (Hi-4). This amazing ISO range rewrites the rulebook for available-light shooting, and is especially useful for professional sports shooters, photojournalists, as well as military and law enforcement agencies. The powerful EXPEED 4 image-processing engine incorporates an entirely new algorithm for even higher ISO noise reduction and color fidelity, resulting in an enhanced overall sharpness and clarity without sacrificing subtle textures and luminous details. The enhanced ISO is also a major advantage for other professionals including wedding and portrait photographers, who can now confidently capture the darkest reception, a candlelit ceremony, or create crisp studio portraits with flawless fidelity.

Other advanced Nikon technologies also contribute to the superior image quality of the Nikon D4S, including a new enhanced standard Picture Control tone curve that gives greater depth and clearer color rendition, especially on skin tones. For additional versatility, users have the ability to toggle Face Detect AF on or off while shooting through the viewfinder, and white balance calculation has been further refined for accuracy, while spot white balance is employed for easier presetting with more options.

Nikon’s exclusive 91,000-pixel RGB 3D Color Matrix Metering III system returns on the D4S to help capture true-to-life colors while solving the most challenging exposures, from sun-lit snow to stadium lighting. The system works by meticulously analyzing the variables within each scene and recognizing factors such as color and brightness values with unprecedented exactness. This data is then interpreted and compared against the camera’s on-board database to implement various settings, resulting in vibrant images with faithful color reproduction and balanced exposure.

Faster Workflow During and After Capture

While shooting speed and response matter in the moment, workflow speed has become increasingly important in a more competitive landscape. The D4S delivers upon the need for that speed with features that are engineered for today’s professional:

New RAW SIZE S files: In addition to shooting JPEG, full size RAW (NEF) and TIFF files, the Nikon D4S also has a new file setting to enhance workflow, RAW SIZE S. This setting allows for shooting 12-bit uncompressed Nikon NEF files that are approximately half the size (2464 x 1640) of standard uncompressed RAW files and are more easily manageable—speeding up the entire workflow process.

Faster transfer rate: When connected via LAN, users can now transmit files using Gigabit Ethernet (1000 Base-T LAN). This significant decrease in transfer times means more time to shoot, and less time transmitting files.

Improved battery life: Despite its processing power, the D4S is remarkably power-efficient. With the addition of a new EN-EL18a Lithium-Ion battery, the D4S can easily outlast the action with up 3,020 (CIPA rating) shots in single mode and 5,960 shots (Nikon testing) in continuous mode.

Dual card slots: The D4S uses both CF cards as well as the super-fast XQD card format to achieve the fastest possible transfer and write times.

Video Features Fit for the Modern Production Environment

With an increase in potent processing power, the D4S ups the ante when it comes to multimedia workflow and content capture. A versatile tool on location or on set, the D4S offers enhanced video quality and video-friendly features, in a compact and lightweight HD-SLR form factor. In addition to the innovative video attributes from the D4, the D4S offers the following new features:

Full HD video in variable frame rates: Users have the choice of various resolutions and frame rates, including a new 1080/60p option for increased flexibility in post. Users can also shoot at 1080 30p or a cinematic 24p, as well as various other NTSC and PAL frame rates and resolutions. By utilizing the B-Frame data compression method, users can record H.264 / MPEG-4 AVC format video with unmatched integrity for up to 29:59 minutes per clip.

Selectable image area: Users now have the ability to select an image area in Live View mode to match the glass or shooting style. To best suit the scene, FX, DX (1.5x) and 2.7x cropping is available.

Expanded ISO range for video and auto ISO control: D4S’ FX-format image sensor and EXPEED 4 work hand-in-hand to render a natural transition between bright and dark scenes, all while delivering rich tones, sharp edges and minimized noise, even at high ISOs. The D-Movie mode has a wide standard ISO range — from 200 to 25,600 to shoot in nearly any lighting. Furthermore, the ISO can be pushed up to an ISO 409,600 (Hi-4) equivalent. Additionally, D4S lets you maintain manual exposure for controlled shutter speeds and aperture settings while the camera automatically dictates the ISO maximum sensitivity from 400 to Hi-4. For assignments with dramatic shifts in lighting, this can be a remarkably useful tool.

Uncompressed 1080 60p: For the purest video quality, the D4S allows direct output of uncompressed files via HDMI. Output can be recorded to an optional outboard digital video recorder, making for an efficient editing workflow.

Manual control: Like the D4 HD-SLR, D4S offers full manual control when shooting video for maximum creative versatility.

Simultaneous recording: When recording to an external digital recorder via HDMI, the D4S can now simultaneously write to the CF or XQD card. This function is ideal for creating backups and recording while live-streaming content.

Improved sound: The range of audio frequency is now selectable, with options such as Wide Range and Voice Range. Wind noise reduction and audio levels can be changed during recording.

Smoother exposure transition during time-lapse and interval-time shooting: Creating breathtaking time-lapse movies is even easier with the D4S. The camera renders exposure transitions with unprecedented smoothness. Such scenes have been difficult to capture in manual or auto exposure mode, but now users can apply an auto exposure to achieve professional-grade time-lapse and interval-time shooting.

NIKKOR lens compatibility: The highest caliber optics are vital to creating HD images and Nikon is the world leader in optics manufacturing with a legacy spanning more than 80 years. Nikon has a vast NIKKOR lens system, with more than 80 lenses including 65 FX-format lenses with a variety of focal lengths and features, including VR vibration reduction.

Pro Grade Construction and Controls

As a flagship camera for professionals, the D4S is engineered to excel in the world’s toughest environments, while giving pros the features needed to get the shot. The shutter has been tested to 400,000 cycles, and the camera chassis is constructed of lightweight and durable magnesium alloy. Additionally, the camera is sealed and gasketed from moisture, dust and electromagnetic interference to resist the elements.

While shooting, users will appreciate a slightly modified control layout and ergonomics for faster and more comfortable shooting. Subtle changes increase grip and comfort, making the camera easier to hold for a wider range of hand sizes and more comfortable during prolonged use. Photographers will also benefit from composing through a bright viewfinder with 100% coverage. The D4S also features a newly designed mirror-moving mechanism, which uniformly and effectively absorbs mirror slap to minimize viewfinder blackout time. Even at 11 fps, this innovation makes it easier to track a fast subject through the optical viewfinder.

The wide and bright high-resolution 921k dot, 3.2-inch LCD screen of the Nikon D4S lets users easily change menu settings, compose and review images. Photographers have the ability to customize the color of the LCD monitor to better match studio monitors or personal preference. Additionally, the LCD monitor retains its auto-brightness function that automatically adjusts the brightness of the monitor to increase visibility and conserve battery life.

Price and Availability

The Nikon D4S HD-SLR will be available March 6, 2014 for a suggested retail price (SRP) of $6499.95.

Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/20(...).aspx/#ixzz2uJucBzkJ
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_137117838
quote:
expandable to a mind-boggling ISO 409,600
8)7

Nog een jaar en mijn D3s heeft instapcamera specs. Ik begin maar vast met sparen voor de D5 :P
  dinsdag 25 februari 2014 @ 09:45:33 #19
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_137118024
Ja, kun je wel leuk de ISO-range ophogen, maar op een gegeven moment ga je daar toch geen toepassingen meer voor hebben omdat je meer dan genoeg hebt aan de hoge ISO-range eronder? Ik denk dat meer mensen zitten te wachten op iets meer resolutie. Niet meteen de race aangaan met een medium format sensor camera PhaseOne IQ250 die 50MP heeft ofzo, maar van een flagship camera verwacht je toch eigenlijk wel zo'n 24MP-36MP? :@
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  FOK!fotograaf dinsdag 25 februari 2014 @ 09:49:24 #20
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_137118109
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 09:45 schreef shiznuts het volgende:
Ja, kun je wel leuk de ISO-range ophogen, maar op een gegeven moment ga je daar toch geen toepassingen meer voor hebben omdat je meer dan genoeg hebt aan de hoge ISO-range eronder? Ik denk dat meer mensen zitten te wachten op iets meer resolutie. Niet meteen de race aangaan met een medium format sensor camera PhaseOne IQ250 die 50MP heeft ofzo, maar van een flagship camera verwacht je toch eigenlijk wel zo'n 24MP-36MP? :@
Ik niet.
Het is simpelweg het doel voor ogen houden van je doelgroep.
Voor de doelgroep van de D4s is snelheid van belang.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  dinsdag 25 februari 2014 @ 10:02:01 #21
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_137118383
Mja, da's natuurlijk wel weer waar, maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze niet in staat zijn om vrijwel dezelfde peformance te leveren met 24MP files. :P Het is 2014.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_137118928
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 09:45 schreef shiznuts het volgende:
Ja, kun je wel leuk de ISO-range ophogen, maar op een gegeven moment ga je daar toch geen toepassingen meer voor hebben omdat je meer dan genoeg hebt aan de hoge ISO-range eronder?
Dit is natuurlijk wel een dedicated Pro camera. Daar zitten genoeg fotografen tussen die de limieten van hun gear opzoeken en dus nodig hebben.

Bijvoorbeeld voor low light action fotografie heb je nooit licht genoeg. Uiteindelijk moet je altijd een compromis doen met diafragma of sluitertijd. Meer ISO is wat mij betreft altijd welkom.

Daarnaast is de grap niet alleen dat je hoger kunt, maar vooral ook dat je cleaner kunt schieten op lagere ISO's. Ik durf mijn D3s zonder nadenken op 6400 te schieten. Maar 12800 al liever niet. 25600 alleen als het echt nodig. Twee extra stops aan de bovenkant van de ISO range betekent hopelijk dat je dus zonder nadenken op 12800 of zelfs 25600 kunt schieten. En dat zijn wel 'normale' waardes ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 10:02 schreef shiznuts het volgende:
Mja, da's natuurlijk wel weer waar, maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze niet in staat zijn om vrijwel dezelfde peformance te leveren met 24MP files. :P Het is 2014.
In beeldkwaliteit wellicht wel, de vraag is of je dan je framerate nog haalt want 24MP files met 11fps is een hoop data om te bufferen en/of weg te schrijven... Voor actie kun je beter 16MP schieten op 11fps dan 36MP op 6fps.

De Dx en Dxs modellen zijn altijd meer bedoeld geweest voor actie fotografen dan pixel-demanding fotografen. Daarvoor heb je al de D3x (en daarvoor de D2x) dus wellicht komt er binnenkort ook een D4x :P
pi_140830407
Vandaag de sensor van m'n D600 maar eens schoongemaakt, dit was het resultaat na zo'n 8000 shutter clicks.

Hier een crop van de "beruchte" linkerbovenhoek:



Dit was na de eerste schoonmaak met een Sensor Swab:



En dit was na 2 swabs:



2x per jaar met een swabje schoonmaken is nu ook weer niet zo'n ramp, bij mijn 20D moest het ook ieder jaar wel een keer. Vooral na een bezoekje aan het strand met windkracht 8...
pi_140831207
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 14:00 schreef MaGNeT het volgende:
Vandaag de sensor van m'n D600 maar eens schoongemaakt, dit was het resultaat na zo'n 8000 shutter clicks.

Hier een crop van de "beruchte" linkerbovenhoek:

[ afbeelding ]

Dit was na de eerste schoonmaak met een Sensor Swab:

[ afbeelding ]

En dit was na 2 swabs:

[ afbeelding ]

2x per jaar met een swabje schoonmaken is nu ook weer niet zo'n ramp, bij mijn 20D moest het ook ieder jaar wel een keer. Vooral na een bezoekje aan het strand met windkracht 8...
Doe je dat gewoon zelf of besteed je dat uit? Ik krijg al de kriebels als ik erover nadenk om mijn sensor zelf schoon te maken :D .
pi_140831369
Mijn sensor moet eigenlijk ook eens schoongemaakt worden. Maar ga dat dus mooi niet zelf doen. Ben daar een veel te grote prutser voor.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_140832084
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 14:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Mijn sensor moet eigenlijk ook eens schoongemaakt worden. Maar ga dat dus mooi niet zelf doen. Ben daar een veel te grote prutser voor.
quote:
5s.gif Op zondag 8 juni 2014 14:34 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Doe je dat gewoon zelf of besteed je dat uit? Ik krijg al de kriebels als ik erover nadenk om mijn sensor zelf schoon te maken :D .
Zo spannend is het ook weer niet.

Setje sensor-swabs op maat voor je sensor bestellen en een flesje bijbehorende vloeistof.

Lens eraf, schoonblazen met blaasbalgje, spiegel omhoogklappen in menu, nog een paar keer blazen met balgje.

2 drupjes vloeistof op de sensor-swab, sensorswab van links naar rechts over sensor, dan swab omdraaien en van rechts naar links terug over sensor.

Lens er weer op, paar test-foto's schieten en indien nog teveel vuil nog een swabje eraan wagen.

Je raakt sowieso de sensor niet, er zit een glasplaatje voor dat tevens meteen een IR filter is.

Nu kan je dat glasplaatje of de laag die erop zit vast wel beschadigen maar met zo'n zachte, steriele sensor-swab lijkt me dat vrijwel onmogelijk.
  FOK!fotograaf donderdag 26 juni 2014 @ 06:36:07 #27
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_141564517
En de nieuwe Nikon D810 is aangekondigd!
http://nikon.nl/nl_NL/pre(...)PR-WWA-D810-26062014
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_141567474
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 15:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]


[..]

Zo spannend is het ook weer niet.

Setje sensor-swabs op maat voor je sensor bestellen en een flesje bijbehorende vloeistof.

Lens eraf, schoonblazen met blaasbalgje, spiegel omhoogklappen in menu, nog een paar keer blazen met balgje.

2 drupjes vloeistof op de sensor-swab, sensorswab van links naar rechts over sensor, dan swab omdraaien en van rechts naar links terug over sensor.

Lens er weer op, paar test-foto's schieten en indien nog teveel vuil nog een swabje eraan wagen.

Je raakt sowieso de sensor niet, er zit een glasplaatje voor dat tevens meteen een IR filter is.

Nu kan je dat glasplaatje of de laag die erop zit vast wel beschadigen maar met zo'n zachte, steriele sensor-swab lijkt me dat vrijwel onmogelijk.
Dat kan, maar zoals ik zei ben ik een enorme prutser.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_141805997
M'n D600 gaat binnenkort terug naar Nikon, vlekjes op de sensor komen te snel weer terug en zitten bijna allemaal op de beruchte plaats linksboven.

Zover ik heb begrepen gaat Nikon er heel soepel mee om en wordt het goed verholpen, dus (voorlopig) geen reden om afscheid te nemen van deze fantastische camera :)
  woensdag 2 juli 2014 @ 09:47:34 #30
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_141807154
D600 inleveren en een D610 terugkrijgen zou wel zo relaxt zijn van ze. :+
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 2 juli 2014 @ 10:00:28 #31
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_141807406
ik moet dan toch maar eens zo'n testfoto maken, want ik zie dat soort problemen met m'n D600 eigenlijk niet. Of ik heb gewoon geluk dat het een goede is.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_141808043
Heeft er iemand verstand van het spiegelmechanisme van de D5000 - of beter gezegd, een defect spiegelmechanisme? Heb er hier eentje liggen die halve foto's maakt, de onderkant is zwart - behalve als je de camera op de kop houdt, dan werkt 'ie prima. Af en toe blijft het spiegelmechanisme hangen, totdat je 'm op de kop houdt en een foto maakt.
pi_141808322
Denk eerder een kapotte sluiter ;) even Nikon service in Beverwijk bellen. Die kunnen het vast voor je oplossen. Of een prijsindicatie geven zodat je zelf de afweging kunt maken de camera dat waard is.
pi_141811660
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2014 10:00 schreef Tokus het volgende:
ik moet dan toch maar eens zo'n testfoto maken, want ik zie dat soort problemen met m'n D600 eigenlijk niet. Of ik heb gewoon geluk dat het een goede is.
Het viel me pas op bij macro-foto's. Met vol open diafragma lijken de vlekjes minder op te vallen.
Na schoonmaken zijn ze weer weg maar na een 200 foto's verschijnen de eerste vlekjes weer.

Maak maar eens een paar foto's op f/8 van een grijs vel papier.
Als je dan niets ziet dan zit er niets noemenswaardig.
pi_141820342
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 10:42 schreef Uncle het volgende:
Denk eerder een kapotte sluiter ;) even Nikon service in Beverwijk bellen. Die kunnen het vast voor je oplossen. Of een prijsindicatie geven zodat je zelf de afweging kunt maken de camera dat waard is.
Dankje.
Zal eens even vragen aan Nikon wat dat mag gaan kosten. Hopelijk kunnen ze onderdelen leveren want en onderdelen en manuren, dat is die D5000 niet meer waard.
pi_141823091
Vandaag mijn Nikon D3200 in ontvangst mogen nemen van de pakket bezorger. Helaas nog geen foto's kunnen maken want de SD kaart is helemaal corrupt en onleesbaar (Ook door de computer).Ik heb nog wel ergens een 4GB kaartje liggen maar die kan ik niet vinden.
Ik kan niet wachten om te beginnen met het leren omgaan met een DSLR :).
  FOK!fotograaf woensdag 2 juli 2014 @ 18:24:24 #37
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_141823175
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 18:20 schreef RichardRichard het volgende:
Vandaag mijn Nikon D3200 in ontvangst mogen nemen van de pakket bezorger. Helaas nog geen foto's kunnen maken want de SD kaart is helemaal corrupt en onleesbaar (Ook door de computer).Ik heb nog wel ergens een 4GB kaartje liggen maar die kan ik niet vinden.
Ik kan niet wachten om te beginnen met het leren omgaan met een DSLR :).
Gefeliciteerd met je aankoop!
Je zut er veel plezier van hebben! :Y De leercurve is lekker stijl!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_141823267
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 18:20 schreef RichardRichard het volgende:
Vandaag mijn Nikon D3200 in ontvangst mogen nemen van de pakket bezorger. Helaas nog geen foto's kunnen maken want de SD kaart is helemaal corrupt en onleesbaar (Ook door de computer).Ik heb nog wel ergens een 4GB kaartje liggen maar die kan ik niet vinden.
Ik kan niet wachten om te beginnen met het leren omgaan met een DSLR :).
Veel plezier ermee! Heb je al vaker een spiegelreflex gehad? Anders is het beginnerstopic misschien ook leuk voor je :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_141823613
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2014 18:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Veel plezier ermee! Heb je al vaker een spiegelreflex gehad? Anders is het beginnerstopic misschien ook leuk voor je :)
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 18:24 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Gefeliciteerd met je aankoop!
Je zut er veel plezier van hebben! :Y De leercurve is lekker stijl!
Dankje! Ik ben benieuwd!
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2014 18:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Veel plezier ermee! Heb je al vaker een spiegelreflex gehad? Anders is het beginnerstopic misschien ook leuk voor je :)
Dankje! Nee nog niet eerder een gehad, ik zal zeker een kijkje nemen in het beginners topic :).
  woensdag 2 juli 2014 @ 22:51:47 #40
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_141834609
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 18:20 schreef RichardRichard het volgende:
Vandaag mijn Nikon D3200 in ontvangst mogen nemen van de pakket bezorger. Helaas nog geen foto's kunnen maken want de SD kaart is helemaal corrupt en onleesbaar (Ook door de computer).Ik heb nog wel ergens een 4GB kaartje liggen maar die kan ik niet vinden.
Ik kan niet wachten om te beginnen met het leren omgaan met een DSLR :).
Mooie keuze. Ga je nog een hoop plezier aan hebben. Klik-ze! :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_141899179
Ik heb mijn camera weer teruggevonden na er een jaar tijden mee gedaan te hebben. Ben er vanmiddag op uit gegaan, het bos in. Wel overgestapt op schieten in raw, ipv jpeg. Kwam er gelijk achter dat zelfs met die 6 megapixels 1 gig dan toch wat weinig is. :o :P Extra opslag is onderweg. Maar wat gebruiken jullie voor het bewerken en exporteren/converteren van raws? Ik gebruik nu View NX2, maar echt lekker werkt dat niet, beetje log en onhandig vind ik het.
  vrijdag 4 juli 2014 @ 19:39:48 #42
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_141899532
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_141923948
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 19:32 schreef Fixers het volgende:
Ik heb mijn camera weer teruggevonden na er een jaar tijden mee gedaan te hebben. Ben er vanmiddag op uit gegaan, het bos in. Wel overgestapt op schieten in raw, ipv jpeg. Kwam er gelijk achter dat zelfs met die 6 megapixels 1 gig dan toch wat weinig is. :o :P Extra opslag is onderweg. Maar wat gebruiken jullie voor het bewerken en exporteren/converteren van raws? Ik gebruik nu View NX2, maar echt lekker werkt dat niet, beetje log en onhandig vind ik het.
Als je serieus aan de gang wilt is lightroom wel meest logische denk ik. Maar voorlopig bevalt iphoto mij nog prima
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
pi_141963855
Deze week de Nikon 24-70 f2.8 gekocht :)

Mijn Tamron 17-50 f2.8 mag nu weg, wellicht dat ik er hier iemand blij mee kan maken?
Het gaat om de scherpste versie, zonder vc en zonder interne focus motor.
Link
Eskimo Joe
pi_141966060
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 12:21 schreef Mercan het volgende:
Deze week de Nikon 24-70 f2.8 gekocht :)

Mijn Tamron 17-50 f2.8 mag nu weg, wellicht dat ik er hier iemand blij mee kan maken?
Het gaat om de scherpste versie, zonder vc en zonder interne focus motor.
Link
Fijne lens, heb de 70-200 f2.8 er pas nog bijgekocht dus dat sluit mooi aan.
pi_141971430
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2014 13:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Fijne lens, heb de 70-200 f2.8 er pas nog bijgekocht dus dat sluit mooi aan.
Ik was begonnen met de Nikon 70-200 f2.8 (echt een must have).
Nu nog de 14-24 f2.8 en de cirkel is rond.
Eskimo Joe
pi_141973529
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 16:48 schreef Mercan het volgende:

[..]

Ik was begonnen met de Nikon 70-200 f2.8 (echt een must have).
Nu nog de 14-24 f2.8 en de cirkel is rond.
24-70 f2.8
70-200 f2.8
50mm f1.4
14mm Samyang f2.8
300mm f4 (oudje)
180mm Tamron macro f3.5

Die 14-24 staat nog op m'n verlanglijstje.
pi_141974539
Gear opschep lijstjes *O*

Nikon *O*
pi_141975882
Ik doe echt bijna alles met mijn 50 mm f1.8. :D Mijn andere objectieven gebruik ik echt zelden.
pi_141980658
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 18:48 schreef Fixers het volgende:
Ik doe echt bijna alles met mijn 50 mm f1.8. :D Mijn andere objectieven gebruik ik echt zelden.
Mijne twee maanden geleden verkocht omdat de 50mm werkeloos in de kast lag. Onding.

Ach, zoveel mensen, zoveel wensen _O-
pi_141985326
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 18:07 schreef Uncle het volgende:
Gear opschep lijstjes *O*

Nikon *O*
Ik ga maar niet meer optellen wat het gekost heeft :')
pi_141985450
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 22:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik ga maar niet meer optellen wat het gekost heeft :')
Ik heb wel een vaag vermoeden ;)

Allemaal op een D600? :)

[ Bericht 8% gewijzigd door Uncle op 06-07-2014 22:33:51 ]
pi_141989655
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 22:08 schreef Uncle het volgende:

[..]

Ik heb wel een vaag vermoeden ;)

Allemaal op een D600? :)
Yup :)
  FOK!fotograaf maandag 7 juli 2014 @ 06:07:06 #54
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_141995284
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 16:48 schreef Mercan het volgende:

[..]

Ik was begonnen met de Nikon 70-200 f2.8 (echt een must have).
Nu nog de 14-24 f2.8 en de cirkel is rond.
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2014 17:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

24-70 f2.8
70-200 f2.8
50mm f1.4
14mm Samyang f2.8
300mm f4 (oudje)
180mm Tamron macro f3.5

Die 14-24 staat nog op m'n verlanglijstje.
De 14-24 is echt erg fijn :Y
Heb hem al een paar jaar en nooit spijt gehad :9
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_141996012
De 16-35mm mag er ander ook wel wezen hoor ;)
  FOK!fotograaf maandag 7 juli 2014 @ 14:14:11 #56
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_142004255
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 08:23 schreef Uncle het volgende:
De 16-35mm mag er ander ook wel wezen hoor ;)
Vast! (nog mee geschoten, had de 14-24 toen al).
Maar 14 mm lineair is zo lekker... Zou soms nog meer groothoek willen :9
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_142005409
Liefst wil ik gewoon een alles in één. En Lichtsterk, en een groot zoombereik, en betaalbaar. In dat laatste gaat het mis :P Had laatst een klein beetje spijt dat ik alleen mijn 50mm bij had toen ik een hert tegenkwam in het bos.
pi_142039078
quote:
10s.gif Op maandag 7 juli 2014 14:14 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Vast! (nog mee geschoten, had de 14-24 toen al).
Maar 14 mm lineair is zo lekker... Zou soms nog meer groothoek willen :9
Daarvoor heb ik de 16mm fisheye al :)
  FOK!fotograaf dinsdag 8 juli 2014 @ 13:50:56 #59
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_142044896
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 11:21 schreef Uncle het volgende:

[..]

Daarvoor heb ik de 16mm fisheye al :)
Ik hou de lijnen graag recht :9
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_142048830
Nog meer wijdhoek lijkt me echt O+

[ Bericht 0% gewijzigd door Thinkk-Pinkk op 08-07-2014 15:57:39 ]
I solemnly swear i'm up to no good
pi_142138376
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 23:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Yup :)
Hoeveel fotos (raw) schiet je met de D600 op een 16gb en 32gb kaart?
Eskimo Joe
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 10 juli 2014 @ 16:31:25 #62
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_142141776
op 32gb een stuk of 1200
De teller begint op 1k, maar er past meestal wel meer op.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_142143453
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2014 14:55 schreef Mercan het volgende:

[..]

Hoeveel fotos (raw) schiet je met de D600 op een 16gb en 32gb kaart?
±30MB per stuk, in de praktijk kunnen er zo'n 2000 op m'n 64GB kaarten, hangt wat van het onderwerp af.
pi_142161121
Ik ga vrijdag een D610 huren voor een shoot, daar zit 1 accu bij.
Ik zou die dag graag ook een backup accu willen hebben.
Is er hier iemand uit de regio Arnhem/Nijmegen van wie ik een EN-EL 15 type accu mag lenen (deze zit in de D600/D610/D800(E)).

Kom hem morgen ophalen en zaterdag avond weer terugbrengen.
Eskimo Joe
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 11 juli 2014 @ 08:32:19 #65
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_142161334
hoeveel fotos denk je ermee te gaan schieten? want de accu gaat bij mij meestal wel langer mee dan een 32GB kaartje.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_142164218
Aantal fotos zal wel 1000+ worden.
Is voor noodgevallen.
Eskimo Joe
pi_142185182
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 08:11 schreef Mercan het volgende:
Ik ga vrijdag een D610 huren voor een shoot, daar zit 1 accu bij.
Ik zou die dag graag ook een backup accu willen hebben.
Is er hier iemand uit de regio Arnhem/Nijmegen van wie ik een EN-EL 15 type accu mag lenen (deze zit in de D600/D610/D800(E)).

Kom hem morgen ophalen en zaterdag avond weer terugbrengen.
Ik schiet RAW zo een 64GB kaartje vol op 1 accu (geen flits). Dat zijn 2000 foto's (D600).

Maar het is wel fijn om een 2e bij je te hebben.
pi_142239155
Wat me opviel was dat de D600 met een leeg 32gb kaartje 590 fotos liet zien (RAW).
Na 687 foto's stond de teller op 201.
Eskimo Joe
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 13 juli 2014 @ 14:17:21 #69
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_142240317
RAW+JPG toevallig? Mijnes laat 1K zien bij een leeg 32gb kaartje.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_142242976
Alleen RAW
Eskimo Joe
pi_142301216
Gezocht: 18-105 VR of de 16-85 VR voor een vriend van me.
Iemand?

[ Bericht 47% gewijzigd door Mercan op 14-07-2014 22:02:12 ]
Eskimo Joe
pi_142430504
Vandaag komt m'n D5300 binnen als het goed is :)

Handig als 2e body bij m'n D600.

Omdat de D5300 eveneens 24MP heeft maar dan op een cropsensor kan ik hem daarnaast voor andere doelen inzetten. Zal wat vergelijkingsfoto's gaan schieten met de 70-200 f2.8 :)
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 18 juli 2014 @ 14:04:46 #73
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_142441419
cool.
ik zit er ook aan te denken een 2e body te nemen. Vroeger vond ik het toch onzinnig, met 2 bodies lopen, maar af en toe is het toch wel erg handig.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_142441791
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 14:04 schreef Tokus het volgende:
cool.
ik zit er ook aan te denken een 2e body te nemen. Vroeger vond ik het toch onzinnig, met 2 bodies lopen, maar af en toe is het toch wel erg handig.
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je schiet en hoe. In de meeste gevallen vind ik twee bodies best een last/belasting, maar bijvoorbeeld bij sportwedstrijden, concerten en bruiloften is het eigenlijk wel onmisbaar voor mijn stijl.

Maar ik ken genoeg mensen die alles met 1 body afkunnen dus het is natuurlijk ook weer geen must. Meer gemak, en luxe en vooral snelheid ;)
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 18 juli 2014 @ 15:19:09 #75
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_142444609
voor mij is het vooral voor concerten. Bij de meeste dingen kan ik goed af met 1 body. Bij een klein podium hoef ik geen 70-200 er op, dan is m'n 24-70 voldoende. Bij een festival is de 70-200 meestal voldoende, omdat je te ver staat voor een 24-70mm.

maar onlangs was ik weer in Duitsland op een festival waar het er tussenin zit, en dan is het echt super om beide tegelijk te kunnen gebruiken. Ik had de 24-70 op mijn oude D300 gezet (die ik weer even geleend had van m'n ouders, die hem hadden gekregen). Vooral als de artiest op de catwalk stonden was het een uitkomst.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_142470339
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 15:19 schreef Tokus het volgende:
voor mij is het vooral voor concerten. Bij de meeste dingen kan ik goed af met 1 body. Bij een klein podium hoef ik geen 70-200 er op, dan is m'n 24-70 voldoende. Bij een festival is de 70-200 meestal voldoende, omdat je te ver staat voor een 24-70mm.
Eén objectief voor een festival/optreden is sowieso mijn ding niet. Dat geeft veel te weinig variatie...
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 19 juli 2014 @ 09:22:36 #77
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_142471103
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 07:27 schreef Uncle het volgende:

[..]

Eén objectief voor een festival/optreden is sowieso mijn ding niet. Dat geeft veel te weinig variatie...
afhankelijk van het podium wissel ik meestal bij het 3e nummer (in het geval van de 3-song-rule in de fotopit). Maar ik heb sowieso meestal geen zin om de hele show fotos te maken, en al helemaal niet vanuit het publiek.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_142473229
Veel festivals heb je betere platen vanuit het publiek. Dan is het podium zo hoog dat je allemaal neusgaten staat te schieten :(

Maar ieder zijn ding uiteraard. Ik doe meestal 2 nummers met normal lenzen (70-200mm en 24-70mm of 16-35mm) en 3e nummer de fish of de tilt shift erop voor wat creativiteit.
pi_142475994
Met de komst van de D810 komen er meer D800 modellen op marktplaats.
Prijsverschil tussen een 2de hands D800 en nieuwe D610 is niet zo heel groot meer.

Wat denken jullie dat een beter keuze is voor bruiloft / portret (geen studio) fotografie?
Eskimo Joe
pi_142701030
Vanaf vandaag eigenaar van Nikon D3200... Ben zelf een beginner, maar ik merk gelijk dat de standaard kitlens zo zijn beperkingen heeft qua zoombereik. Daarom ben ik nu opzoek naar een leuke (2de hands) lens voor erbij. Voorzover ik het begrijp zal het een AF-S type lens moeten zijn. Aanraders?

Zelf had ik de Tamron 18-200mm lens gevonden en de Nikon 18-105mm (met VR). Laatste zou ik evt. voor een leuke prijs kunnen overnemen... Wat raden jullie aan?
pi_142701426
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 23:00 schreef kurd0w het volgende:
Vanaf vandaag eigenaar van Nikon D3200... Ben zelf een beginner, maar ik merk gelijk dat de standaard kitlens zo zijn beperkingen heeft qua zoombereik. Daarom ben ik nu opzoek naar een leuke (2de hands) lens voor erbij. Voorzover ik het begrijp zal het een AF-S type lens moeten zijn. Aanraders?

Zelf had ik de Tamron 18-200mm lens gevonden en de Nikon 18-105mm (met VR). Laatste zou ik evt. voor een leuke prijs kunnen overnemen... Wat raden jullie aan?
Ik vind persoonlijk de 18-105 echt een kut lens. :@

Ik zou meer richting de 200/300 zoombereik nemen :)

Maar belangrijk waar wil je hem voor gebruiken? Ben je daar al achter na 1 dag?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_142701524
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2014 23:07 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik vind persoonlijk de 18-105 echt een kut lens. :@

Ik zou meer richting de 200/300 zoombereik nemen :)

Maar belangrijk waar wil je hem voor gebruiken? Ben je daar al achter na 1 dag?
Ben een beginner, dus geen ervaring mee. Maar ik heb een budget van om en nabij de 150eu voor een leuke lens. Mag ook 2e hands zijn dus...

EDIT: Ik ga op uitwisseling binnenkort en wil leuke foto's schieten. Denk dat een leuk zoombereik er wel bij kan helpen. In Italie heb je van alles wel wat denk ik; landschap en nauwe straten... Vandaar een beetje een all-round lens.
pi_142701585
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 23:09 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Ben een beginner, dus geen ervaring mee. Maar ik heb een budget van om en nabij de 150eu voor een leuke lens. Mag ook 2e hands zijn dus...
Ja maar er kan jou niks aangeraden worden als we niet weten wat je er mee wilt doen :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_142701628
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2014 23:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ja maar er kan jou niks aangeraden worden als we niet weten wat je er mee wilt doen :)
Zag je post te laat; zie edit... :)
pi_142701741
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 23:11 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Zag je post te laat; zie edit... :)
Ik heb geen ervaring met de 18-200 maar een vriend van me heeft de 18-105 en het ding is erg donker.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_142701773
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2014 23:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik heb geen ervaring met de 18-200 maar een vriend van me heeft de 18-105 en het ding is erg donker.
Hmmm oké...
pi_142701828
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 23:14 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Hmmm oké...
Hij geeft dezelfde specs aan maar foto's met de 18-55 zelfde zelfde instellingen enzo waren een stuk lichter.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_142701940
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2014 23:15 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Hij geeft dezelfde specs aan maar foto's met de 18-55 zelfde zelfde instellingen enzo waren een stuk lichter.
Jup, nou dan zoek ik vrolijk door. Het nog wel even de tijd, want ik vertrek eind augustus pas. Tot dan kan ik lekker veel leren van de 18-55 lens. :)
pi_142702017
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 23:18 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Jup, nou dan zoek ik vrolijk door. Het nog wel even de tijd, want ik vertrek eind augustus pas. Tot dan kan ik lekker veel leren van de 18-55 lens. :)
Valt genoeg te leren. Er is een beginnerstopic misschien vind je dat wel leuk?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_142702278
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2014 23:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Valt genoeg te leren. Er is een beginnerstopic misschien vind je dat wel leuk?
Yes, dank je! Zal er binnenkort eens naar kijken! :)
pi_142702501
55-200VR, dat is de tele-kitlens.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_142709199
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 23:30 schreef Ener-G het volgende:
55-200VR, dat is de tele-kitlens.
Maar dan heeft hij geen wijdhoek meer en is hij minder allround en zal hij moeten wisselen tussen die en zijn 18-55.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_142709840
Wijdhoek heb je die 18-55 toch voor? Wisselen is inherent aan een dslr.

Als je per se niet wil wisselen> 18-200VR of 18-300VR. Maar dat blijft een compromislens.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_142709912
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 08:59 schreef Ener-G het volgende:
Wijdhoek heb je die 18-55 toch voor? Wisselen is inherent aan een dslr.

Als je per se niet wil wisselen> 18-200VR of 18-300VR. Maar dat blijft een compromislens.
Ik wissel zelf ook hoor :) maar hij vroeg om een allrounder :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_142710205
Oh dan is de Nikon 18-200VR de minst slechte optie. Van Sigma en Tamron heb je ze ook, maar daar word je niet vrolijk van. Zeker niet als je wat minder licht tot je beschikking hebt, maar dat is sowieso een heikel punt met dit soort lenzen.

Meestgestelde vraag trouwens, onder de dslr beginners. Die 18-600 F2 zou ik ook wel willen ;)
Tenzij je continu in een regenbui of zand/stofstorm aanwezig bent is er geen enkele reden waarom je niet zou kunnen wisselen. Niks engs aan.

Als het je om eventueel stof wat op de sensor kan komen gaat, wees gerust, dat komt er ook met zo'n superzoom wel op. Daar heb je blaasbalgjes voor en sensor swabs ;)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_142742785
Nikon D810 de nieuwe nr1 op DxO.
http://www.dxomark.com/Cameras/Nikon/D810
Eskimo Joe
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 12 september 2014 @ 08:52:35 #97
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_144446148
Seriously Capable, Surprisingly Compact: Packing Pro Features and FX-Format Image Quality, The Nikon D750 is the Full Frame D-SLR That's Been Worth Waiting For

Along With the D750, Nikon Announces Attractive New Offerings for Advanced Enthusiast and Professional Photographers, Including the SB-500 Speedlight and AF-S NIKKOR 20mm f/1.8G ED Lens

MELVILLE, NY – Today, Nikon Inc. announced the D750, the D-SLR that provides adept enthusiasts with the powerful combination of pro-caliber photo and video features with FX-format image quality. The new D750 represents a leap forward for this camera segment, inheriting some of the best elements from Nikon’s revered full-frame professional cameras, with new and refined features aimed at sparking creativity and sharing with built-in Wi-Fi. Additionally, Nikon has also announced the SB-500, a versatile yet compact multimedia Speedlight, and Nikon’s fastest ultra wide-angle lens yet, the new AF-S NIKKOR 20mm f/1.8G ED. These new products easily supplement a professional’s kit, while making it more appealing than ever for enthusiasts to discover the intense and immersive image quality that only an FX-format sensor can offer.

“The Nikon D750 is the camera many have been waiting for; never before has this level of functionality and vast feature set been offered in a full frame D-SLR, at such an attractive price,” said Masahiro Horie, Director of Marketing and Planning, Nikon Inc. “These new products, including the SB-500 Speedlight and 20mm f/1.8 lens are meant to directly address those who care about image quality and want the gear that will help drive their passion to the next level.”

Serious Features for Advanced Shooters
The new Nikon D750 provides professional-level features and performance in a durable, lightweight body. Whether the user is an advanced enthusiast or seasoned pro in need of a second body, the D750 easily complements any photographic discipline with a pro-caliber capability.

Sharp landscapes and portraits are simple with Nikon’s advanced 51-point AF system, the same used on Nikon’s high-end D-SLRs. The Advanced Multi-Cam 3500-FX II AF focus system also easily tracks fast moving wildlife or sports, even at the rapid, high-speed burst rate of 6.5 frames per second (fps), at full resolution. Similar to the Nikon D4S, the D750 features the 91,000-pixel 3D Color Matrix Meter III and its blazing fast AF system uses 15 cross-type AF sensors for enhanced accuracy, with 11 cross-type sensors that are fully functional up to f/8. In addition to normal, wide area, face priority and subject tracking AF modes, the D750 also features the new Group Area AF mode for enhanced accuracy. Challenging light such as a poorly lit wedding reception is also no problem for the D750, as the AF system has been improved with the ability to lock on to subjects in as little as -3 EV illumination, a first for any Nikon D-SLR.

The D750 is Nikon’s first FX-format D-SLR with a tilting Vari-Angle LCD, with robust construction to meet the needs of working in the field. The precision 3.2-inch, 1,229K dot screen tilts to accommodate shooting overhead, at waist level and is ideal for shooting photos or HD video on a tripod. For those serious about using a D-SLR for video, the D750 delivers the same level of functionality found in the Nikon D810, with the maximum amount of manual control that’s essential for production applications.

Next Level Image Quality
The Nikon D750 features a newly developed 24.3-MP FX-format CMOS sensor to provide adept photographers with image quality that’s nothing short of astounding; with rich colors, beautiful gradation and a vast dynamic range. A myriad of other intelligent features help photographers to unlock their potential to create and share vibrant, tack-sharp images that takes an imaginative story from concept to reality.

The new Nikon D750 features the EXPEED 4 Image Processing Engine, similar to the pro-level D810 and D4S. In addition to increasing energy efficiency and performance, EXPEED 4 contributes to the overall image excellence with noise reduction performance and other benefits.

Whether shooting a vista bathed in full sun to a reception in minimal light, the camera produces images with exceptionally low noise in a variety of lighting conditions. The broad ISO range extends from 100-12,800, expandable from (Lo-1) 50 to (Hi-2) 51,200.

Highlight Weighted Metering is ideal for capturing stage performances and events, preventing blown-out highlights in photo and video.

The D750 also features the latest generation of Nikon’s Advanced Picture Control settings. The “Clarity” setting enhances midtones to emphasize intense image details and “Flat” Picture control is used for a broad tonal range, which is ideal for photo and video applications. Picture controls are also customizable in .25 increments, for maximum versatility in any shooting situation.

Full Control of Advanced Video Features
The D750 features the same level of advanced video functionality as the Nikon D810, an HD-SLR known in studios and on-set for its professional production pedigree. The camera can capture video in Full HD 1920x1080 resolution at 60/30/24p and gives videographers and multimedia artists full manual control, including aperture adjustment. Like D810, the Power Aperture feature provides smooth transitions while adjusting the aperture during recording, and in manual mode, users can control shutter speed and ISO.

The D750’s compact size and affordability will make it a welcome addition to any production environment, as will its FX and DX-format crop modes that make it a snap to adjust the focal range without swapping lenses. Implementing another indispensable feature on-set, footage can be recorded to the dual SD memory card slots, or simultaneously output to an external recorder or monitor via HDMI for a variety of applications. Camera operators will also enjoy features such as headphone and microphone jacks, Zebra stripes to spot overexposed areas, as well as the ability to select frequency ranges for the internal stereo microphone. For time lapse, the camera utilizes Exposure Smoothing, a great feature that creates balanced exposure transitions between frames when using the time lapse or intervalometer feature.

FX-Format Connectivity
The Nikon D750 is Nikon’s first full frame D-SLR to include built-in Wi-Fi, which enables photographers to both share their images and capture remotely. Using Nikon’s free Wireless Mobile Utility App1, users can connect with their compatible mobile device, such as a smart phone or tablet. Once connected, a tap on the screen engages auto focus, while the camera can be triggered remotely, making it easy to position the camera in areas where access could be difficult. Once downloaded, users can also utilize popular applications and social networks to seamlessly share images, bringing the exciting image quality of full-frame to the feeds of friends and family, on the fly. The feature can also be used to scout and send location photos to clients, or instantly deliver photos processed with the in-camera editing features.

For professional photographers and videographers, the camera also has the capability to transmit images over FTP using the WT-5a wireless transceiver plus the UT-1 Communications Unit. With these optional accessories, the camera can be triggered and controls operated in HTTP mode using the web browser of a mobile device. Live view as well as start/stop recording can also be enabled remotely, providing the ability to capture otherwise impossible footage, for example when the camera is mounted on a crane.

Command Agility and Durability
The camera is manufactured using a “monocoque” structural skin technique, which adopts durable carbon fiber for the front body and front cover, and resilient magnesium alloy for the rear cover and top cover. The resulting camera body is the ideal balance of substantial build quality and compact, yet lightweight design for comfortable all-day shooting. The structure is also sealed and gasketed to resist dust and moisture, and the shutter has been tested to 150,000 cycles. To further enhance build quality, the 3.2-inch tilting Vari-Angle LCD screen is joined to the camera using a durable three-axis metal mount, designed to withstand the rigors of professional use. Users can also opt to compose through a bright viewfinder with 100% frame coverage, with shooting info displayed using organic EL illumination.

From a newlywed’s first kiss to a bouquet toss, a split-second can make or break an image; ergonomics and the ability to quickly adjust camera functions are important factors to consider for enthusiasts and pros. The new body design ensures a secure and comfortable grip regardless of the size of user’s hands, while button placement is considered for peak performance.

Comprehensive Photographic System
Whether upgrading a current system or switching to Nikon’s legendary image quality, Nikon offers an all-inclusive system of NIKKOR Lenses, Speedlights and accessories for every type of photographer. The Nikon D750 is compatible with more than 80 FX and DX-format NIKKOR lenses, the same optics that have built a lasting legacy of amazing image quality with brilliant sharpness and faithful color reproduction. For those upgrading from a DX-format lens system the D750 can also shoot in DX mode at 10.3-megapixels. The camera is compatible with Nikon’s Creative Lighting System (CLS) using the camera’s built in flash to control remote Speedlights for creative lighting possibilities. The new MB-D16 battery pack will also be released with the camera, to provide users with extended battery life as well as a functional vertical grip.

AF-S NIKKOR 20mm f/1.8G ED: Fast Ultra Wide-Angle Lens
The AF-S NIKKOR 20mm f/1.8G ED is the latest addition to Nikon’s popular f/1.8 series of FX-format lenses, which provide enthusiast photographers with fast, quality optics at an attractive price. This is Nikon’s first ultra wide angle lens with an f/1.8 aperture, allowing users to shoot in challenging light and create images with a pleasing separation between subject and background. With a 94-degree angle of view (FX), the lens is ideal for architecture, interiors, wide-angle landscape and creative group portraits. When paired with the compact D750, this lens is also a great solution for video applications that call for shooting in cramped quarters. This AF-S lens provides whisper quiet and fast autofocus capability, an internal focus design, and features Nikon’s exclusive Nano Crystal Coat to reduce instances of ghost and flare.

SB-500: Versatile and Compact Video Speedlight
The SB-500 Speedlight is an exciting addition to Nikon’s Speedlight lineup, offering users the unbeatable yet versatile combination of a compact yet powerful Speedlight and LED video light, covering a wide 16mm/24mm (FX/DX). The controls on the SB-500 are simplified, making it easy to explore the possibilities of creative lighting with Speedlights. For full control over illumination, the head of the Speedlight has a 90-degree vertical swivel to bounce light off ceilings, and rotates 180-degrees for soft lighting effects. For remote lighting possibilities, the SB-500 Speedlight can be integrated into a CLS system with two-group/two-channel control. The powerful LED light (100 lux) is a great option for lighting video, and can be operated independently. Additionally, the SB-500 Speedlight is also powered by only two AA batteries, reducing both its weight and size.

Price and Availability
The Nikon D750 D-SLR will be available in late September for the suggested retail price (SRP) of $2299.95* (body only). The Nikon D750 will also be available as a kit with the AF-S NIKKOR 24-120mm f/4 VR lens in mid-October. The MB-D16 battery pack/grip will be available for $485.00 SRP. The AF-S NIKKOR 20mm f/1.8G ED will be available in late September for an SRP of $799.95. The SB-500 Speedlight will also be available in late September for $249.95 SRP. For more information about these models, NIKKOR lenses or to download the new Capture NX-D software, please visit www.nikonusa.com.




specs:
http://www.nikonusa.com/e(...)lr-cameras/D750.html
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_144446341
Min of meer de 'grote broer' van de D610, en niet een waardige D700 opvolger dus -O-

Ben wel benieuwd hoe ie presteert verder in real life :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 12 september 2014 @ 09:40:44 #99
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_144446939
wat is er nu precies weggelaten dat wel op de D700 zat, maar niet op deze?
Compactflash slots, pc sync socket?

vooral dat laatste mis ik af en toe nog wel op m'n D600, evenals het 51 punt focussysteem. Die 39 van de D600 zitten echt op een hoopje in het midden, wat soms wel irritant kan zijn (ik kwam van de D300, waar ze veel wijder zitten).
Nothing lasts forever but the certainty of change
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 12 september 2014 @ 09:41:26 #100
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_144446946
ow, DPReview heeft al een preview:

http://www.dpreview.com/previews/nikon-d750
Nothing lasts forever but the certainty of change
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')