abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 december 2013 @ 14:03:43 #201
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_134744515
Er is een Duits onderzoeksbureau dat dit stelselmatig bij houdt (gebaseerd op internationale cijfers). Volgens hun is Nederland het enige land waar het niet op vooruit is gegaan, m.u.v. Griekenland in het laatste jaar.
http://www.boeckler.de/pd(...)_2013_mldb_v1013.pdf

Niet verbazingwekkend, omdat Nederland ook het enige OESO land is waar de sociale uitgaven als % BBP niet zijn gestegen maar gedaald.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  † In Memoriam † vrijdag 27 december 2013 @ 14:10:57 #202
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_134744796
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 14:03 schreef Klopkoek het volgende:
Er is een Duits onderzoeksbureau dat dit stelselmatig bij houdt (gebaseerd op internationale cijfers). Volgens hun is Nederland het enige land waar het niet op vooruit is gegaan, m.u.v. Griekenland in het laatste jaar.
http://www.boeckler.de/pd(...)_2013_mldb_v1013.pdf

Niet verbazingwekkend, omdat Nederland ook het enige OESO land is waar de sociale uitgaven als % BBP niet zijn gestegen maar gedaald.
Stel je voor dat we met Griekenland ruilen?
Carpe Libertatem
pi_134745281
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 13:27 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Wat een onzin zeg, relatief gezien is de koopkracht nog altijd hoger dan jouw "gouden jaren" waar je altijd bij zwijmelt.

[ afbeelding ]
Dit gaat over huishoudens.
Vroeger was 1 huishouden 1 modaal inkomen 1 kostwinnaar.
Nu is 1 huishouden 1,5 modaal inkomen met 2 kostwinnaars.
We zijn dus meer gaan werken per huishouden, dus vandaar de stijging.

Dat 1verdiener modaal met gezin sinds 1996 5% is gestegen is dan ook uitzonderlijk laag vind je niet? Dat is 0,3% per jaar vooruitgang. Dat is volgens mij te danken aan het feit dat men nu minder kinderen heeft per huishouden.

Daarnaast is het aantal kinderen per huishouden gezakt, waardoor er meer geld overblijft.

Kijk je naar 1 inkomen dan is het reeel gezakt sinds de jaren 80.
modaal is 4% gezakt en het minimumloon meer dan 15% gezakt.
Zelf het scp heeft dit berekend (zie mijn link in deel 4 dacht ik). Daar is ook de gehele berekening te vinden, die ik hier niet weer ga posten.

Dit is ook precies wat je om je heen hoort dat men moeilijker kan rondkomen. Daarnaast was er vroeger geen internet en mobiele telefoon. Nu is dat standaard.

Mijn ouders hadden 5 kinderen, waaronder ik, en mijn vader werkte alleen en verdiende 1x modaal. Ik had niks te klagen en er was geld zat. Hoe zou je dat nu doen?

Men geeft de schuld van de prijsstijgingen aan de euro, maar eigenlijk is dit al sinds de jaren 90 aan de gang. Salarissen worden reeel verlaagd om de concurrentiepositie in NL op peil te houden en worden aangevuld met toeslagen. Niet voor niks krijgen gezinnen met 1x modaal nog toeslagen (kindgebonden budget, zorgtoeslag).
Dat reeele verlaging wordt geaccepteerd omdat er een gehele bevolkingsgroep bij is gekomen die is gaan werken. Hierdoor valt het minder op. Behalve als je alleenverdiener met gezin bent of als je alleen woont.

Als je dus weer met cijfers komt dat de koopkracht is gestegen, let dan op of het gaat over een huishouden of niet... Huishoudens zijn er inderdaad op vooruit gegaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door sjorsie1982 op 27-12-2013 14:42:15 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 27 december 2013 @ 14:35:58 #204
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_134745806
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 december 2013 14:10 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Stel je voor dat we met Griekenland ruilen?
Nee, natuurlijk niet. Waar slaat dit op?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_134745889
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 14:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik zou het best willen. Lage belasting omdat je toch niet betaald en mooi weer.
Je moet alleen wel ambtenaar zijn.
Ik sprak een tijdje geleden een griek in NL en hij zei dat de gemiddelde griek geld in overvloed heeft ivm de belastingontduikingen en afspraken met lokale overheden.
Op TV zie je alleen de arme grieken, een minderheid, hoewel deze wel groeit.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  † In Memoriam † vrijdag 27 december 2013 @ 14:39:38 #206
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_134745958
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 14:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je stelt Griekenland als uitzondering, maar na even 2 seconden te kijken naar je cijfers is dat gewoon onzin.

Als je met cijfers komt doe het dan goed.
Carpe Libertatem
pi_134748219
Wat een hoop zure mensen hier toch, alle cijfers wijzen uit dat 't helemaal niet zo slecht gaat, maar dat is dan rechtse propaganda. Ook al zijn 't gewoon rauwe cijfers waar weinig mee te klooien valt, maar ok. :')
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  † In Memoriam † vrijdag 27 december 2013 @ 16:54:29 #208
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_134751203
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 15:45 schreef Voorschrift het volgende:
Wat een hoop zure mensen hier toch, alle cijfers wijzen uit dat 't helemaal niet zo slecht gaat, maar dat is dan rechtse propaganda. Ook al zijn 't gewoon rauwe cijfers waar weinig mee te klooien valt, maar ok. :')
Het gaat niet superbest. Ik denk ook niet dat dat het is argument wat gemaakt wordt.

Het gaat in percentage veel beter met iedereen, alleen sommigen willen een deel van de taart zonder er iets extra voor te doen. Dat willen rijk en arm en dat is het punt. Beetje onpunt, want allebei hebben nu meer.
Carpe Libertatem
pi_134751487
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 december 2013 16:54 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Het gaat niet superbest. Ik denk ook niet dat dat het is argument wat gemaakt wordt.

Het gaat in percentage veel beter met iedereen, alleen sommigen willen een deel van de taart zonder er iets extra voor te doen. Dat willen rijk en arm en dat is het punt. Beetje onpunt, want allebei hebben nu meer.
Het feit dat je in dit landje voor absoluut noppes inzet gewoon huurtoeslag krijgt om te wonen, zorgtoeslag om zorg te kunnen krijgen, bijstand om kleren van te kopen en eten te kopen, en dan nog kan klagen over hoe slecht het allemaal is, is gewoon absurd.

Laat ze lekker oprotten naar andere landen als het niet bevalt, kijk hoe goed het "daar" is voor mensen die professionals zijn in het niksdoen.

De enige reden waarom of ik 't nog enigszins eens ben met deze verkapte levenshulp aan minder bedeelden is zodat ze mijn shit niet stelen, en ook niet op straat lopen te stinken.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_134751613
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 14:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik zou het best willen. Lage belasting omdat je toch niet betaald en mooi weer.
Je moet alleen wel ambtenaar zijn.
Ik sprak een tijdje geleden een griek in NL en hij zei dat de gemiddelde griek geld in overvloed heeft ivm de belastingontduikingen en afspraken met lokale overheden.
Op TV zie je alleen de arme grieken, een minderheid, hoewel deze wel groeit.
lonen zijn 40% gedaald
  vrijdag 27 december 2013 @ 17:19:31 #211
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_134752076
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 14:00 schreef drexciya het volgende:

[..]

Dat is 1 ding, maar een ander punt is dat je graag wilt zien wat er per categorie is gebeurd. Denk ana onderscheid tussen voedsel, kleding, energie en dergelijke. Door het op 1 hoop te gooien kun je bepaalde ongewenste ontwikkelingen onder het tapijt vegen.
Sommige zaken gaan ook minder lang mee. 'Planned obsolesence' heet dat. Komt ook weer door het 'hijgerige' consumentengedrag maar toch; het is geen geheim dat huishoudelijke apparatuur minder lang mee gaan als voorheen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 27 december 2013 @ 17:21:08 #212
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_134752125
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 14:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit gaat over huishoudens.
Dat is een hele wijze opmerking. Het is heel makkelijk om huishoudens en individuen te verwarren.

Komt nog eens bij dat vast is uitgegaan van gelijkblijvende uren, terwijl dat ook aan fluctuatie onderhevig is (betaald of onbetaald overwerk; of juist arbeidstijdsverkorting wat de werkgevers zelf wilden maar dan gaan ze later klagen over de verworven rechten enzo).
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 27 december 2013 @ 17:23:13 #213
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_134752202
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 december 2013 14:39 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Je stelt Griekenland als uitzondering, maar na even 2 seconden te kijken naar je cijfers is dat gewoon onzin.

Als je met cijfers komt doe het dan goed.
Neen. Griekenland was in het één na laatste jaar nog een land waar de lonen tov het beginpunt waren gestegen.
In het laatste gemeten jaar is het samen met Nederland een land waar de lonen gelijk zijn gebleven of gedaald (waar elders het is gestegen).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_134753648
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 15:45 schreef Voorschrift het volgende:
Ik ben niet echt zuur, maar ik ben van mening dat het alleen maar optisch goed lijkt te gaan. Achter de schermen is er een grote kans dat het nogal hard misgaat, erger dan in 2008. Hoe meer men gaat roepen dat het goedgaat en hoe meer men de statistieken zit te bewerken, hoe minder vertrouwen ik in de gang van zaken heb. Ook merk ik op mijn werk dat het helemaal niet zo fantastisch gaat.

Als laatste irriteer ik me mateloos aan de politiek, zij doen helemaal niets zinvols of structureels en vermoeien ons vooral met afleidingsmaneuvres.
  vrijdag 27 december 2013 @ 18:45:46 #215
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_134755393
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_134764183
Vaste(verplichte) lasten zijn gewoon ultra gigantisch gestegen.

Bekijk maar eens wat kosten gemiddeld in 1985

(sociale) huur
Prijs koopwoningen
Energie (gas en licht)
Water
Zorg (eigen risico bestond niet eens!)
Gemeentelijke belastingen, tegenwoordig 300 a 600 euro pj heel normaal.

Rente was wel weer fors hoger, maar toen kon je goed sparen voor een huis dat deden heel veel mensen toen ook. Maar netto gezien was het zelfs met de hogere rente best voordelig om een huis te kopen. nu is de rente veel lager maar de maandelijkse lasten bij een huis van 2,5 ton (doorsnee huis) is gewoon niet normaal meer.

Op huur en prijs koopwoningen kan je bijna niet op bezuinigen, zeg maar eens tegen je huur baas vanaf nu betaal ik 10% minder, dan schopt hij jou eruit...

Electronica en dat soort dingen zijn weer goedkoper geworden, maar toen deden mensen 10/15 jaar met een tv radio enz, nu moet dat om de 5 jaar vervangen worden, laten we niet over de smartphones hebben .

Wat ik ook zag in een oud huur contract van een bekende van mij uit 1981 een eengezinswoning 90m2 (3 slaapkamers) 373,- gulden huur per maand, nu vragen ze ruim 650.- Euro per maand voor zon soort gelijke woning. Portiekflatjes waren 150 gulden per maand deze kosten nu 500,- euro per maand... huur subsidie bestond toen ook maar werd veel minder gebruikt omdat de huren veel lager waren en mensen het niet nodig hadden of niet in aanmerking voor kwamen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Zwolsboy op 27-12-2013 22:02:44 ]
Interessant he ?
pi_134768828
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 21:51 schreef Zwolsboy het volgende:

(sociale) huur
Prijs koopwoningen
Energie (gas en licht)
Water

Rente was wel weer fors hoger, maar toen kon je goed sparen voor een huis dat deden heel veel mensen toen ook. Maar netto gezien was het zelfs met de hogere rente best voordelig om een huis te kopen. nu is de rente veel lager maar de maandelijkse lasten bij een huis van 2,5 ton (doorsnee huis) is gewoon niet normaal meer.

Op huur en prijs koopwoningen kan je bijna niet op bezuinigen, zeg maar eens tegen je huur baas vanaf nu betaal ik 10% minder, dan schopt hij jou eruit...

Electronica en dat soort dingen zijn weer goedkoper geworden, maar toen deden mensen 10/15 jaar met een tv radio enz, nu moet dat om de 5 jaar vervangen worden, laten we niet over de smartphones hebben .

Wat ik ook zag in een oud huur contract van een bekende van mij uit 1981 een eengezinswoning 90m2 (3 slaapkamers) 373,- gulden huur per maand, nu vragen ze ruim 650.- Euro per maand voor zon soort gelijke woning. Portiekflatjes waren 150 gulden per maand deze kosten nu 500,- euro per maand... huur subsidie bestond toen ook maar werd veel minder gebruikt omdat de huren veel lager waren en mensen het niet nodig hadden of niet in aanmerking voor kwamen.
Wauw, over inflatie gesproken. De woonlasten zijn echt extreem omhoog gegaan. Daar kan zelfs de horeca niet tegenop.
pi_134791339
De tekst van dit artikel moet zijn: Steeds meer EU beroepswerklozen snappen hoe het werkt in Nederland.

http://www.telegraaf.nl/t(...)teeds_drukker__.html
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_134807962
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 23:20 schreef drexciya het volgende:

[..]

Wauw, over inflatie gesproken. De woonlasten zijn echt extreem omhoog gegaan. Daar kan zelfs de horeca niet tegenop.
Inflatie is ook sterk afhankelijk van je inkomen en leefstijl. Het CPB heeft een standaard mandje wat een NL gemiddeld koopt, maar dit mandje is alleen gemiddeld en niet representatief voor minima of extreem-veel-verdieners.
pi_134808116
quote:

(sociale) huur
Prijs koopwoningen
Energie (gas en licht)
Water

dat is 30 jaar geleden

en de laatste 10 jaar sinds de euro is de inflatie pas laag..

denk wel dat de lonen ook verdriedubbelt zijn
pi_134808138
quote:

[...]

Dat is dus 30 jaar geleden ongeveer. Dus je zou een verdubbeling van de prijs verwachten. Ietsjes meer trouwens omdat het inflatiecijfer niet altijd rond de 2% lag.

Zoals ik al aangaf zijn alle inkomen reeel gezakt als je kijkt per inkomen. Wij zijn met zijn allen meer gaan werken per huishouden, daarom is de welvaart gestegen.
Het SCP berekent ook een gezinsinkomen gecorrigeerd voor het kinderaantal. Nu zijn er minder kinderen per huishouden en zijn er 1,5 kostwinnaars. Kijk dan gaat het besteedbaar inkomen inderdaad wel omhoog, zelfs als de lonen zakken reeel.
pi_134808190
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:16 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

dat is 30 jaar geleden

[...]

denk wel dat de lonen ook verdriedubbelt zijn
_O- _O- die laatste opmerking is echt legendarisch

http://www.gemiddeld-inkomen.nl/minimumloon.php
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/inkomens-vanaf-1970

Houdt rekening met de inflatie, want deze getallen zijn daar niet voor gecorrigeerd. Voor het gemak is het een verdubbeling elke 25-30 jaar.
http://nl.inflation.eu/in(...)latie-nederland.aspx
1983 modaal 17.244
1988 modaal 18.605
2012 modaal 33.000

Dat zegt genoeg lijkt me.

En dit allemaal om de concurrentie aan te gaan met het buitenland....

[ Bericht 12% gewijzigd door sjorsie1982 op 28-12-2013 23:27:42 ]
pi_134808735
quote:
Wat ik ook zag in een oud huur contract van een bekende van mij uit 1981 een eengezinswoning 90m2 (3 slaapkamers) 373,- gulden huur per maand, nu vragen ze ruim 650.- Euro per maand voor zon soort gelijke woning. Portiekflatjes waren 150 gulden per maand deze kosten nu 500,- euro per maand...
Ik heb dit met verbazing zitten lezen maar toen ik het ging controleren bleek het inderdaad zo te zijn, zo niet erger. Een woning waarvan ik weet dat een soortgelijke in hetzelfde blok halverwege de jaren '90 rond de 500 gulden zat, kost op dit moment duizend euro. :o
pi_134808796
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:27 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik heb dit met verbazing zitten lezen maar toen ik het ging controleren bleek het inderdaad zo te zijn, zo niet erger. Een woning waarvan ik weet dat een soortgelijke in hetzelfde blok halverwege de jaren '90 rond de 500 gulden zat, kost op dit moment duizend euro. :o
Ik had het er laatst nog over met mijn moeder over de huren voordat ze gingen kopen begin jaren 90... Het klopt echt helaas.
Dan komt er ook nog de belasting op van je energierekening en de gestegen (gemeentelijke) belastingen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regulerende_energiebelasting
http://www.jongbloed-fisc(...)n_inkomstenbelasting
kijk dan voornamelijk naar het tarief voor de eerste schijf.
pi_134809416
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 17:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Sommige zaken gaan ook minder lang mee. 'Planned obsolesence' heet dat. Komt ook weer door het 'hijgerige' consumentengedrag maar toch; het is geen geheim dat huishoudelijke apparatuur minder lang mee gaan als voorheen.
Dat heeft ook te maken met de prijs. Lage prijs is mindere kwaliteit vaak, dus eerder stuk. Men wil he zo goedkoop mogelijk hebben, dus dan krijg je dat ook.
Daarnaast is het helemaal niet erg dat bv een koelkast geen 25 jaar meegaat, maar bv 10 jaar. Elke 10 jaar komt er wel een nieuwe techniek op de markt zodat het energieverbruik daalt. Daarom moet je bv ook geen Miele spullen kopen. Deze zijn schreeuwend duur in aanschaf en gaan heel lang mee, waardoor je in de laatst 5-10 jaar een energieslurpend ding in je huis hebt staan en uiteindelijk duurder uit bent.
Het tv programma de rekenkamer heeft dat een keer uitgerekend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')