abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135219817
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 01:38 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je hetzelfde zou zeggen over het christendom en de bijbel.
Of nog meer on topic: over het jodendom en het oude testament?
Nee, want het zijn andere boeken. De koran is een wetboek, een "handleiding voor het leven" (tot culinaire zaken aan toe). De Bijbel en Torah zijn veel metaforischer geschreven.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_135219907
quote:
12s.gif Op woensdag 8 januari 2014 01:39 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee, want het zijn andere boeken. De koran is een wetboek, een "handleiding voor het leven" (tot culinaire zaken aan toe). De Bijbel en Torah zijn veel metaforischer geschreven.
Ah, daar heb je een punt. Zo had ik het nog niet bekeken.
Toen ik de qoran uit had, vroeg ik me af of de bijbel ook zo verschrikkelijk saai was. Ik herinnerde me namelijk een meer verhalend boek. Dus ik ben de bijbel gaan herlezen.

Meer verhalend, maar naar mijn idee even ziek, fascistisch en intolerant. Wel beter leesbaar, maar ik denk dat de qoran ook geschreven is om te reciteren, niet om te lezen.

Naarmate ik meer las kreeg ik de indruk dat de bijbel door de duivel geïnspireerd was.
Moord en doodslag, list en bedrog, overspel, echtbreuk en verkrachting.
Deels nadrukkelijk in gods opdracht of met zijn goedkeuring.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_135219923
Jullie beseffen dat het fascisme een moderne twintigste-eeuwse politieke stroming is, toch?
pi_135219977
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 01:51 schreef Rosario het volgende:
Jullie beseffen dat het fascisme een moderne twintigste-eeuwse politieke stroming is, toch?
In feite was het middeleeuwse en later feodale systeem niet veel anders.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_135220032
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 01:51 schreef Rosario het volgende:
Ja.
Maar bedoel je dat we het fascisme dan beter bijbels kunnen noemen dan de bijbel fascistisch?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_135220122
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2014 01:56 schreef El_Matador het volgende:

[..]

In feite was het middeleeuwse en later feodale systeem niet veel anders.
Nou ja.. Ik vind dat wel heel erg anachronistisch hoor.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 02:00 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja.
Maar bedoel je dat we het fascisme dan beter bijbels kunnen noemen dan de bijbel fascistisch?
Nee, ik bedoel dat ik die termen niet met elkaar in verband zou brengen.

Ook Bijbel of Koran 'ziek' noemen zou ik niet doen, beide boeken zijn gewoon producten van hun tijd. Was die tijd ziek? In een modern opzicht zeker, maar voor die tijd doodgewoon.
pi_135220167
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 02:09 schreef Rosario het volgende:

[..]

Nou ja.. Ik vind dat wel heel erg anachronistisch hoor.

[..]

Nee, ik bedoel dat ik die termen niet met elkaar in verband zou brengen.

Ook Bijbel of Koran 'ziek' noemen zou ik niet doen, beide boeken zijn gewoon producten van hun tijd. Was die tijd ziek? In een modern opzicht zeker, maar voor die tijd doodgewoon.
Ja, dat kan ik nog wel aanvaarden.
Maar voor nu?
Als je nu, levend in de 21ste eeuw, nog steeds je identiteit ontleent aan de normen en waarden van een boek van die tijd, ben je toch wel anachronistisch bezig. Dan ben je eigenlijk wel uit de tijd, zoals ze in de Achterhoek zeggen.
En dat is wel wat bepaalde bevolkingsgroepjes doen.
pi_135220233
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 02:15 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja, dat kan ik nog wel aanvaarden.
Maar voor nu?
Als je nu, levend in de 21ste eeuw, nog steeds je identiteit ontleent aan de normen en waarden van een boek van die tijd, ben je toch wel anachronistisch bezig. Dan ben je eigenlijk wel uit de tijd, zoals ze in de Achterhoek zeggen.
En dat is wel wat bepaalde bevolkingsgroepjes doen.
Tsja, ik ben er geen van hoor..

Ik heb zelf trouwens het idee dat orthodoxe Joden veel meer waarde hechten aan de zogeheten 'mondelinge wet', dus de gecodificeerde rabbijnse leefregels zoals die zijn vastgelegd in de Talmoed. Al die regels zijn echter wel gebaseerd op de Bijbel dus wat dat betreft verschilt het niet veel, alleen hebben ze alle tegenstrijdige dingen tegen elkaar uitgespeeld. Daar komen ook de zogeheten mitzvot (geboden) en allerlei malle Sabbatregels vandaan.

Bij moderne christenen denk ik dikwijls dat ze denken dat de Bijbel en God één en al liefde is, alleen maar omdat hun ouders, meester of voorganger hen dat vertelt. Over de minder liefdevolle passages lezen ze voor het gemak heen, hoewel elke knuppel kan bedenken dat God eigenlijk constant overkomt als een egocentrische en jaloerse patriarch.

Hoe dat voor moslims werkt, weet ik niet.
pi_135220291
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 02:23 schreef Rosario het volgende:

[..]

Ik heb zelf trouwens het idee dat orthodoxe Joden veel meer waarde hechten aan de zogeheten 'mondelinge wet', dus de gecodificeerde rabbijnse leefregels zoals die zijn vastgelegd in de Talmoed. Al die regels zijn echter wel gebaseerd op de Bijbel dus wat dat betreft verschilt het niet veel, alleen hebben ze alle tegenstrijdige dingen tegen elkaar uitgespeeld. Daar komen ook de zogeheten mitzvot (geboden) en allerlei malle Sabbatregels vandaan.

Bij moderne christenen denk ik dikwijls dat ze denken dat de Bijbel en God één en al liefde is, alleen maar omdat hun ouders, meester of voorganger hen dat vertelt. Over de minder liefdevolle passages lezen ze voor het gemak heen, hoewel elke knuppel kan bedenken dat God eigenlijk constant overkomt als een egocentrische en jaloerse patriarch.

Ja, je verschuilt je.
Achter mogelijke interpretaties.
En gedraai en interpreteren en nog eens extra metaforisch nadenken.

En met een god als egocentrisch en jaloers komen we toch weer bij fascisme uit. Of iets wat daar erg op lijkt.
pi_135220423
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 02:33 schreef Kees22 het volgende:

[..]
En met een god als egocentrisch en jaloers komen we toch weer bij fascisme uit. Of iets wat daar erg op lijkt.
Dat snap ik dus niet, ik vind dat echt een kromme vergelijking.

Je zou God inderdaad kunnen gelijkschakelen aan een figuur met een persoonscultus, zegge Mussolini, en dat God de onbetwiste leider is van het volk en dat de 'natie' boven het individu gesteld wordt, prima. Maar dan zijn er nog talloze onderdelen die je gewoonweg niet op de Bijbelse/Arabische maatschappij van de respectievelijke periodes kunt plaatsen. Gelijkschakeling, censuur, propaganda, geweld tegen dissidenten, een gereguleerde economie, nationalisme (past niet in een stammencultuur)..

Iets wat daarop lijkt? Nou, misschien een beetje dan.
pi_135240066
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 02:23 schreef Rosario het volgende:

[..]

De Torah is Israël en de Schepper : zij zijn één. De Talmoed is in het Aramees geschreven ( deze is op menselijk niveaus = verlangens) , de Torah is afkomstig van het Licht . Dus deze komt van Boven

De Talmoed komt van beneden, de Torah van Boven.

De mitswot (613) verwijzen naar egoistische verlangens die gecorrigeerd moeten worden middels Licht ( de Torah). Door het aards te maken kunnen we deze beter begrijpen tussen onze en de Hogere wereld.

quote:

Torah = Liefde

[ Bericht 3% gewijzigd door Skillsy op 08-01-2014 18:00:05 ]
pi_135240704
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 17:52 schreef Skillsy het volgende:

De Torah is Israël en de Schepper : zij zijn één. De Talmoed is in het Aramees geschreven ( deze is op menselijk niveaus = verlangens) , de Torah is afkomstig van het Licht . Dus deze komt van Boven

De mitswot (613) verwijzen naar egoistische verlangens die gecorrigeerd moeten worden middels Licht ( de Torah). Door het aards te maken kunnen we deze beter begrijpen tussen onze en de Hogere wereld.

Torah = Liefde
Zullen we gewoon proberen op een soort van academische manier met elkaar te communiceren? Want deze praatjes zijn bedoeld voor het volk dat er ook daadwerkelijk in gelooft, en daar heb ik geen boodschap aan. Ik zei dat Orthodoxe Joden in mijn beleving zich meer richten op de Mondelinge Wet.

Overigens is de helft van de Talmoed gewoon Rabbijns Hebreeuws.
pi_135241351
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 17:52 schreef Skillsy het volgende:

[..]

[..]

Torah = Liefde
Dan ben ik nog blij dat joods extremisme zich slechts uitdrukt in het oprichten van nederzettingen op (voor hen) heilig gebied (of, in jouw geval, het sterk veroordelen daarvan) in plaats van het willen bekeren en overheersen van de hele wereld, zoals het christendom vroeger en de islam nu.

Maar toch, wat lijkt dit ontzettend veel op wat een haatimam of een christenfundi uit de bible-belt zegt. Niet de woorden, ook niet de boodschap, maar de manier van redeneren. En de onvoorwaardelijke liefde voor iets wat millennia geleden werd geschreven. Het is en blijft een menselijk verschijnsel, dat religieuze fundamentalisme.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  woensdag 8 januari 2014 @ 19:05:05 #64
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_135242882
pi_135242944
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 18:11 schreef Rosario het volgende:

[..]

Zullen we gewoon proberen op een soort van academische manier met elkaar te communiceren? Want deze praatjes zijn bedoeld voor het volk dat er ook daadwerkelijk in gelooft, en daar heb ik geen boodschap aan. Ik zei dat Orthodoxe Joden in mijn beleving zich meer richten op de Mondelinge Wet.
Ja je hebt gelijk , dit topic is er niet voor bedoeld. Om dan maar weer ontopic te gaan, er zijn vele orthodoxe joden die de mondelinge leer niet accepteren, en het zelfs verwerpen.

quote:
7s.gif Op woensdag 8 januari 2014 18:29 schreef Karrs het volgende:

[..]

Dan ben ik nog blij dat joods extremisme zich slechts uitdrukt in het oprichten van nederzettingen op (voor hen) heilig gebied (of, in jouw geval, het sterk veroordelen daarvan) in plaats van het willen bekeren en overheersen van de hele wereld, zoals het christendom vroeger en de islam nu.

Maar toch, wat lijkt dit ontzettend veel op wat een haatimam of een christenfundi uit de bible-belt zegt. Niet de woorden, ook niet de boodschap, maar de manier van redeneren. En de onvoorwaardelijke liefde voor iets wat millennia geleden werd geschreven. Het is en blijft een menselijk verschijnsel, dat religieuze fundamentalisme.
:?
pi_135243036
quote:
Israël is geen land :)
pi_135246573
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 01:34 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Jaja, ik heb de qoran gelezen. Slechts 1 keer, dat geef ik toe.
Dat is al vaker dan de meesten.
Dat ding kun je overigens alleen interpreteren als je de volgorde van openbaring weet, want er kan tientallen jaren zitten tussen 2 zinnetjes die achter elkaar staan. En er wordt geleerd dat de later geopenbaarde verzen de eerdere vervangen wanneer er iets tegenstrijdig is.

quote:
Nee, dat is waar. De geschiedenis van het zionisme begon eerder, zo rond 1850 of daaromtrent.
Als ik jouw opmerkingen hoor, krijg ik het idee dat jij de geschiedenis zo rond 1946 wilt laten beginnen.
De geschiedenis begint wanneer die begint. De islam is wel een tikkeltje ouder dan 1850.

quote:
We moeten toch eens een serie argumenten op een rij zetten en nummeren, compleet met hun weerleggingen. Want dit is toch wel erg oude koek en al lang weerlegd.
Die discussie is zo afgezaagd, daar kom je toch nooit uit dus verspilde moeite.
pi_135246773
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 19:07 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Wikipedia, eerste regel:
quote:
Israël, officieel de Staat Israël, (Hebreeuws: מדינת ישראל - Medinat Jisraël; Arabisch: دولة اسرائيل - Dawlat Israïl) is een land (...)
Wikipedia is door iedereen te wijzigen, dus ik zou zeggen: ga je gang. :Y
pi_135246819
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 01:37 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja, dat is gelul en terecht luister er niemand naar.
En dan kom je niet op het idee om eens wat serieuze studie te gaan verrichten?
Noem eens een onderwerp en ik laat je zien wat de grootste stroming erover zegt.

quote:
Zie verder een deel van wat El_Matador zegt.
Moslimfundamentalisme is wijdverspreid in Europa

Altijd grappig, mensen die maar niet kunnen geloven dat moslims de islam volgen. En daarom maar de tegenstanders van dat fundamentalisme uit gaan schelden. Iets met je eigen ruiten ingooien.
pi_135249421
quote:
10s.gif Op woensdag 8 januari 2014 20:12 schreef Karrs het volgende:

[..]

Wikipedia, eerste regel:

[..]

Wikipedia is door iedereen te wijzigen, dus ik zou zeggen: ga je gang. :Y
Er bestaat zeer zeker een land genaamd Israël, dus hoeft Wikipedia niet veranderd te worden. Deze site heeft volledig gelijk. Ik ben ook niet tegen de staat Israël. Ik ben tegen zionisme , of tegen elke vorm van fascisme. Dus erg hypocriet van me dat ik alleen hier post dat weer wel :Y
pi_135259904
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:00 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Er bestaat zeer zeker een land genaamd Israël, dus hoeft Wikipedia niet veranderd te worden. Deze site heeft volledig gelijk. Ik ben ook niet tegen de staat Israël. Ik ben tegen zionisme , of tegen elke vorm van fascisme. Dus erg hypocriet van me dat ik alleen hier post dat weer wel :Y
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 19:07 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ik snap niet meer ;(
pi_135260849
Ik heb een andere definitie van Israel /en Jood. Deze is offtopic volgens veel users en heb verder ook geen zin om hier tegenin te gaan
pi_135260879
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 02:57 schreef Rosario het volgende:

[..]

Dat snap ik dus niet, ik vind dat echt een kromme vergelijking.

Je zou God inderdaad kunnen gelijkschakelen aan een figuur met een persoonscultus, zegge Mussolini, en dat God de onbetwiste leider is van het volk en dat de 'natie' boven het individu gesteld wordt, prima. Maar dan zijn er nog talloze onderdelen die je gewoonweg niet op de Bijbelse/Arabische maatschappij van de respectievelijke periodes kunt plaatsen. Gelijkschakeling, censuur, propaganda, geweld tegen dissidenten, een gereguleerde economie, nationalisme (past niet in een stammencultuur)..

Iets wat daarop lijkt? Nou, misschien een beetje dan.
Mwa, lees het oude testament nog maar eens opnieuw dan. Gelijkschakeling, censuur, propaganda, vernietiging van dissidenten, economische wetten, spijswetten zelfs, nationalisme en zelfs tribalisme.
pi_135261023
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 20:09 schreef geavanceerd het volgende:

[..]

Dat is al vaker dan de meesten.
Dat ding kun je overigens alleen interpreteren als je de volgorde van openbaring weet, want er kan tientallen jaren zitten tussen 2 zinnetjes die achter elkaar staan. En er wordt geleerd dat de later geopenbaarde verzen de eerdere vervangen wanneer er iets tegenstrijdig is.
In dat geval is het knap stom om de hoofdstukken in volgorde van lengte te ordenen.
quote:
[..]

De geschiedenis begint wanneer die begint. De islam is wel een tikkeltje ouder dan 1850.
Ik reageerde op iemand die de geschiedenis wilde laten beginnen in 1900 of zelfs in 1948.
quote:
[..]

Die discussie is zo afgezaagd, daar kom je toch nooit uit dus verspilde moeite.
Vandaar ook mijn voorstel om te nummeren. Dan hoef je alleen een nummer te noemen en eventueel aan welke kant je staat. En als je een nieuw argument bedenkt, kun je dat toevoegen.
pi_135261145
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 20:13 schreef geavanceerd het volgende:

[..]

Noem eens een onderwerp en ik laat je zien wat de grootste stroming erover zegt.
Ja en? Daar ging het niet over.
quote:
[..]

Moslimfundamentalisme is wijdverspreid in Europa

Altijd grappig, mensen die maar niet kunnen geloven dat moslims de islam volgen. En daarom maar de tegenstanders van dat fundamentalisme uit gaan schelden. Iets met je eigen ruiten ingooien.
Je schuift: ik geloof wel dat moslims de islam volgen. Alleen is de islam een erg vaag begrip, dat eigenlijk maar een paar vaste punten heeft. Zoals Allah, de vijf zuilen en de qoran.

In de volgende zin stel je kennelijk de islam gelijk aan dat fundamentalisme. En daar maak je dus een fout. De meeste christenen zijn geen moordenaars van abortusartsen, om maar een herkenbare vergelijking te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')