abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135167011
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:50 schreef geavanceerd het volgende:

[..]

Leugen op leugen op leugen. En dan haal ik deze er even uit.
De sharia geldt juist niet alleen voor moslims. Het grootste deel van de koran gaat bijvoorbeeld ook over regels betreffende niet-moslims. Een niet-moslim mag de islam bijvoorbeeld niet bekritiseren, om er maar eentje te benoemen (een moslim overigens ook niet). Een niet-moslim heeft geen rechten in de islam. Daarnaast zijn er tientallen landen met de sharia.
De sharia geldt niet voor christenen en joden. Die moeten zich aan hun eigen wetten en regels houden. Je zit zelf te liegen.
Geef eens een lijst met 10 landen die geen grondwet hebben en alleen maar sharia?

quote:
Goh, die Joden vertrokken juist uit de islamitische wereld naar Israel omdat er daar al pogroms waren voordat Hitler geboren was.
Oh ja juist, de Europese Joden vertrokken uit Europa en gingen naar een gebied waar progroms tegen Joden waren. Historisch klopt er geen zak van, maar als jij dit gelooft ga ik niet eens moeite doen.
pi_135174918
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:50 schreef geavanceerd het volgende:

[..]

Leugen op leugen op leugen. En dan haal ik deze er even uit.
De sharia geldt juist niet alleen voor moslims. Het grootste deel van de koran gaat bijvoorbeeld ook over regels betreffende niet-moslims. Een niet-moslim mag de islam bijvoorbeeld niet bekritiseren, om er maar eentje te benoemen (een moslim overigens ook niet). Een niet-moslim heeft geen rechten in de islam. Daarnaast zijn er tientallen landen met de sharia.
Het grootste deel van de koran gaat over moslims en dan ook nog eens een groot deel over het lot van rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Dus soera graag?
quote:
[..]

Goh, die Joden vertrokken juist uit de islamitische wereld naar Israel omdat er daar al pogroms waren voordat Hitler geboren was.
Nee. De problemen ontstonden door de overmaat aan joden die vanuit het westen in golven naar Palestina trokken. Vanaf pakweg 1900 begon dat te storen, omdat ze de demografie van Palestina begonnen te ontwrichten.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_135198321
quote:
8s.gif Op maandag 6 januari 2014 22:09 schreef Peunage het volgende:

[..]

De sharia geldt niet voor christenen en joden. Die moeten zich aan hun eigen wetten en regels houden. Je zit zelf te liegen.
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar zij hebben tegen jou gelogen. Dit kun je makkelijk googelen.

quote:
Geef eens een lijst met 10 landen die geen grondwet hebben en alleen maar sharia?
Waarom haal je er nu weer bij dat ze geen grondwet hebben? Alsof dat tegenstrijdig is aan de sharia. Veel grondwetten zijn op de sharia gebaseerd.

De sharia is in verschillende mates de wet van het land in circa 56 landen.

quote:
Oh ja juist, de Europese Joden vertrokken uit Europa en gingen naar een gebied waar progroms tegen Joden waren. Historisch klopt er geen zak van, maar als jij dit gelooft ga ik niet eens moeite doen.
In het M.O. was hetzelfde gaande. De gele Jodenster vindt bijvoorbeeld zijn oorsprong in 8ste eeuws Baghdad. Niet-moslims in een islamitische maatschappij staan onder dhimma contract, dat wil zeggen ze worden niet gedood zolang ze zich aan de sharia houden. Een niet-moslims moet extra belasting betalen, de jizya. Ook weer zo'n voorbeeld dat de sharia wel degelijk voor niet-moslims geldt.
pi_135198732
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 00:57 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Het grootste deel van de koran gaat over moslims en dan ook nog eens een groot deel over het lot van rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Dus soera graag?
Soera wat? Ik ga toch echt niet alle hoofdstukken opnoemen om mijn gelijk aan te tonen. Sla een willekeurige bladzijde van de koran open en tel hoeveel verzen er over niet-moslims gaan en hoeveel over moslims. Herhaal de steekproef.

61% van de koran gaat over de ongelovigen. 75% van de sira gaat over de ongelovigen en jihad tegen hen.

quote:
Nee. De problemen ontstonden door de overmaat aan joden die vanuit het westen in golven naar Palestina trokken. Vanaf pakweg 1900 begon dat te storen, omdat ze de demografie van Palestina begonnen te ontwrichten.
Eenzijdige geschiedenis. De geschiedenis begon niet in 1900. Joden zijn verstoten uit de islamitische wereld, terwijl de "Palestijnen" zelf het gebied verlaten hebben nadat ze hun oorlog tegen de Joden verloren. Die "Palestijnen" hebben ook nog eens 80% van het grondgebied gekregen.
pi_135199028
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 18:28 schreef geavanceerd het volgende:

[..]

Ik snap dat de islam jouw buitenaards moet lijken als je er nog onbekend mee bent. Maar ik verzin dit helaas niet zelf.
Nee, je extrapoleert een radicale lezing van de islam naar de gehele islam. Dat is precies hetgeen extremisten ook altijd doen.
pi_135199531
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 18:35 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, je extrapoleert een radicale lezing van de islam naar de gehele islam. Dat is precies hetgeen extremisten ook altijd doen.
Het is helaas de mainstream interpretatie van de islam.
Dat is wat maar niet door wil dringen. Maar goed, wat ik zeg is toch allemaal gelul en daar luistert niemand naar.

Dus zoek het zelf op:
1) Google de grootste rechtsschool in het soennisme
2) Kies een willekeurig onderwerp waarvan je wilt weten wat die stroming leert
3) Google "What does <naam stroming> say about <onderwerp>

En kom dan terug en bied je excuses aan.
pi_135201174
Geavanceerd, je haalt de koran/kern van de islam en de huidige interpretatie door verreweg de meeste moslims door elkaar.

De koran is een ziek, fascistisch, intolerant, onleesbaar wetboek.

We mogen dus blij zijn dat verreweg de meeste moslims die koran helemaal niet letterlijk nemen en gewoon hun leven leiden met Allah in plaats van de god van de katholieken zeg maar.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_135219762
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 18:27 schreef geavanceerd het volgende:

[..]

Soera wat? Ik ga toch echt niet alle hoofdstukken opnoemen om mijn gelijk aan te tonen. Sla een willekeurige bladzijde van de koran open en tel hoeveel verzen er over niet-moslims gaan en hoeveel over moslims. Herhaal de steekproef.

61% van de koran gaat over de ongelovigen. 75% van de sira gaat over de ongelovigen en jihad tegen hen.
Jaja, ik heb de qoran gelezen. Slechts 1 keer, dat geef ik toe.
quote:
[..]

Eenzijdige geschiedenis. De geschiedenis begon niet in 1900. Joden zijn verstoten uit de islamitische wereld, terwijl de "Palestijnen" zelf het gebied verlaten hebben nadat ze hun oorlog tegen de Joden verloren. Die "Palestijnen" hebben ook nog eens 80% van het grondgebied gekregen.
Nee, dat is waar. De geschiedenis van het zionisme begon eerder, zo rond 1850 of daaromtrent.
Als ik jouw opmerkingen hoor, krijg ik het idee dat jij de geschiedenis zo rond 1946 wilt laten beginnen.

We moeten toch eens een serie argumenten op een rij zetten en nummeren, compleet met hun weerleggingen. Want dit is toch wel erg oude koek en al lang weerlegd.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_135219787
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 18:50 schreef geavanceerd het volgende:

[..]

Het is helaas de mainstream interpretatie van de islam.
Dat is wat maar niet door wil dringen. Maar goed, wat ik zeg is toch allemaal gelul en daar luistert niemand naar.
Ja, dat is gelul en terecht luister er niemand naar.
En dan kom je niet op het idee om eens wat serieuze studie te gaan verrichten?
quote:
Dus zoek het zelf op:
1) Google de grootste rechtsschool in het soennisme
2) Kies een willekeurig onderwerp waarvan je wilt weten wat die stroming leert
3) Google "What does <naam stroming> say about <onderwerp>

En kom dan terug en bied je excuses aan.
Zie verder een deel van wat El_Matador zegt.
pi_135219802
quote:
12s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 19:24 schreef El_Matador het volgende:
Geavanceerd, je haalt de koran/kern van de islam en de huidige interpretatie door verreweg de meeste moslims door elkaar.

De koran is een ziek, fascistisch, intolerant, onleesbaar wetboek.

We mogen dus blij zijn dat verreweg de meeste moslims die koran helemaal niet letterlijk nemen en gewoon hun leven leiden met Allah in plaats van de god van de katholieken zeg maar.
Ik neem aan dat je hetzelfde zou zeggen over het christendom en de bijbel.
Of nog meer on topic: over het jodendom en het oude testament?
pi_135219817
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 01:38 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je hetzelfde zou zeggen over het christendom en de bijbel.
Of nog meer on topic: over het jodendom en het oude testament?
Nee, want het zijn andere boeken. De koran is een wetboek, een "handleiding voor het leven" (tot culinaire zaken aan toe). De Bijbel en Torah zijn veel metaforischer geschreven.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_135219907
quote:
12s.gif Op woensdag 8 januari 2014 01:39 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee, want het zijn andere boeken. De koran is een wetboek, een "handleiding voor het leven" (tot culinaire zaken aan toe). De Bijbel en Torah zijn veel metaforischer geschreven.
Ah, daar heb je een punt. Zo had ik het nog niet bekeken.
Toen ik de qoran uit had, vroeg ik me af of de bijbel ook zo verschrikkelijk saai was. Ik herinnerde me namelijk een meer verhalend boek. Dus ik ben de bijbel gaan herlezen.

Meer verhalend, maar naar mijn idee even ziek, fascistisch en intolerant. Wel beter leesbaar, maar ik denk dat de qoran ook geschreven is om te reciteren, niet om te lezen.

Naarmate ik meer las kreeg ik de indruk dat de bijbel door de duivel geďnspireerd was.
Moord en doodslag, list en bedrog, overspel, echtbreuk en verkrachting.
Deels nadrukkelijk in gods opdracht of met zijn goedkeuring.
pi_135219923
Jullie beseffen dat het fascisme een moderne twintigste-eeuwse politieke stroming is, toch?
pi_135219977
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 01:51 schreef Rosario het volgende:
Jullie beseffen dat het fascisme een moderne twintigste-eeuwse politieke stroming is, toch?
In feite was het middeleeuwse en later feodale systeem niet veel anders.

pi_135220032
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 01:51 schreef Rosario het volgende:
Ja.
Maar bedoel je dat we het fascisme dan beter bijbels kunnen noemen dan de bijbel fascistisch?
pi_135220122
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2014 01:56 schreef El_Matador het volgende:

[..]

In feite was het middeleeuwse en later feodale systeem niet veel anders.
Nou ja.. Ik vind dat wel heel erg anachronistisch hoor.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 02:00 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja.
Maar bedoel je dat we het fascisme dan beter bijbels kunnen noemen dan de bijbel fascistisch?
Nee, ik bedoel dat ik die termen niet met elkaar in verband zou brengen.

Ook Bijbel of Koran 'ziek' noemen zou ik niet doen, beide boeken zijn gewoon producten van hun tijd. Was die tijd ziek? In een modern opzicht zeker, maar voor die tijd doodgewoon.
pi_135220167
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 02:09 schreef Rosario het volgende:

[..]

Nou ja.. Ik vind dat wel heel erg anachronistisch hoor.

[..]

Nee, ik bedoel dat ik die termen niet met elkaar in verband zou brengen.

Ook Bijbel of Koran 'ziek' noemen zou ik niet doen, beide boeken zijn gewoon producten van hun tijd. Was die tijd ziek? In een modern opzicht zeker, maar voor die tijd doodgewoon.
Ja, dat kan ik nog wel aanvaarden.
Maar voor nu?
Als je nu, levend in de 21ste eeuw, nog steeds je identiteit ontleent aan de normen en waarden van een boek van die tijd, ben je toch wel anachronistisch bezig. Dan ben je eigenlijk wel uit de tijd, zoals ze in de Achterhoek zeggen.
En dat is wel wat bepaalde bevolkingsgroepjes doen.
pi_135220233
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 02:15 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja, dat kan ik nog wel aanvaarden.
Maar voor nu?
Als je nu, levend in de 21ste eeuw, nog steeds je identiteit ontleent aan de normen en waarden van een boek van die tijd, ben je toch wel anachronistisch bezig. Dan ben je eigenlijk wel uit de tijd, zoals ze in de Achterhoek zeggen.
En dat is wel wat bepaalde bevolkingsgroepjes doen.
Tsja, ik ben er geen van hoor..

Ik heb zelf trouwens het idee dat orthodoxe Joden veel meer waarde hechten aan de zogeheten 'mondelinge wet', dus de gecodificeerde rabbijnse leefregels zoals die zijn vastgelegd in de Talmoed. Al die regels zijn echter wel gebaseerd op de Bijbel dus wat dat betreft verschilt het niet veel, alleen hebben ze alle tegenstrijdige dingen tegen elkaar uitgespeeld. Daar komen ook de zogeheten mitzvot (geboden) en allerlei malle Sabbatregels vandaan.

Bij moderne christenen denk ik dikwijls dat ze denken dat de Bijbel en God één en al liefde is, alleen maar omdat hun ouders, meester of voorganger hen dat vertelt. Over de minder liefdevolle passages lezen ze voor het gemak heen, hoewel elke knuppel kan bedenken dat God eigenlijk constant overkomt als een egocentrische en jaloerse patriarch.

Hoe dat voor moslims werkt, weet ik niet.
pi_135220291
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 02:23 schreef Rosario het volgende:

[..]

Tsja, ik ben er geen van hoor..

Ik heb zelf trouwens het idee dat orthodoxe Joden veel meer waarde hechten aan de zogeheten 'mondelinge wet', dus de gecodificeerde rabbijnse leefregels zoals die zijn vastgelegd in de Talmoed. Al die regels zijn echter wel gebaseerd op de Bijbel dus wat dat betreft verschilt het niet veel, alleen hebben ze alle tegenstrijdige dingen tegen elkaar uitgespeeld. Daar komen ook de zogeheten mitzvot (geboden) en allerlei malle Sabbatregels vandaan.

Bij moderne christenen denk ik dikwijls dat ze denken dat de Bijbel en God één en al liefde is, alleen maar omdat hun ouders, meester of voorganger hen dat vertelt. Over de minder liefdevolle passages lezen ze voor het gemak heen, hoewel elke knuppel kan bedenken dat God eigenlijk constant overkomt als een egocentrische en jaloerse patriarch.

Hoe dat voor moslims werkt, weet ik niet.
Ja, je verschuilt je.
Achter mogelijke interpretaties.
En gedraai en interpreteren en nog eens extra metaforisch nadenken.

En met een god als egocentrisch en jaloers komen we toch weer bij fascisme uit. Of iets wat daar erg op lijkt.
pi_135220423
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 02:33 schreef Kees22 het volgende:

[..]
En met een god als egocentrisch en jaloers komen we toch weer bij fascisme uit. Of iets wat daar erg op lijkt.
Dat snap ik dus niet, ik vind dat echt een kromme vergelijking.

Je zou God inderdaad kunnen gelijkschakelen aan een figuur met een persoonscultus, zegge Mussolini, en dat God de onbetwiste leider is van het volk en dat de 'natie' boven het individu gesteld wordt, prima. Maar dan zijn er nog talloze onderdelen die je gewoonweg niet op de Bijbelse/Arabische maatschappij van de respectievelijke periodes kunt plaatsen. Gelijkschakeling, censuur, propaganda, geweld tegen dissidenten, een gereguleerde economie, nationalisme (past niet in een stammencultuur)..

Iets wat daarop lijkt? Nou, misschien een beetje dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')