abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134413720
Originele OP:

quote:
Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.

Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien :)
Korte omschrijving depressie:

quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
Korte uitleg van angststoornissen:

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis

Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Rustig aan.
pi_134413761
Fipo :').

quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 18:46 schreef kuolema het volgende:

[..]

Welke? Je kunt gezellig samen in de zenuwen zitten met Minthy :P
Ik ben echt benieuwd naar jullie ervaringen. Vind het zelf ook spannend nu haha.
Fluoxetin 20. Ook wel bekend als Prozac. Ja Minthy en ik kunnen ervaringen uitwisselen :).

quote:
Maar waarom, Greenpeace is awesome!!
En vanwaar het poesje? Ben jij dat, een kat die regenboog kotst op alles wat ie tegenkomt om depressiviteit de wereld uit te helpen? :D Doet me denken aan asfdmovie.
Nou ja, ik vind dat wat Greenpeace doet op zich niet slecht, maar het is me soms niet radicaal genoeg. Maar goed, die discussie hoort hier niet echt thuis ;).

Jaaaa, regenbogen kotsende katten en eenhoorns FTW. Daarbij nog glitters en ik ben totaal gelukkig.
pi_134413797
Neeeeee geen glitters!! :o bah.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_134413884
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 18:51 schreef kuolema het volgende:

[..]

Oh ja die ben ik wel eens tegengekomen. Te schattig O+

[..]

Wat wil je nou, een kat of een eenhoorn? Doe de eenhoorn, maar niet die onderste want die is niet bepaald charmant...
Ik doe mee en ik ben een witte draak met laserregenboogogen!! nieuw woord.
Ik kan niet kiezen. Eenhoorns en katten zijn beide zo tof O+.
Hell yeah, laserregenboogogen!
Woehoeeee.

pi_134413901
quote:
6s.gif Op woensdag 18 december 2013 18:53 schreef rainbowwarrior het volgende:
Fipo :').

[..]

Fluoxetin 20. Ook wel bekend als Prozac. Ja Minthy en ik kunnen ervaringen uitwisselen :).

[..]

Nou ja, ik vind dat wat Greenpeace doet op zich niet slecht, maar het is me soms niet radicaal genoeg. Maar goed, die discussie hoort hier niet echt thuis ;).

Jaaaa, regenbogen kotsende katten en eenhoorns FTW. Daarbij nog glitters en ik ben totaal gelukkig.
Ik werd gek van die zooi, als ik ooit weer helemaal gek ga doen en gek word van mezelf en anders wil ga ik aan de venlafaxine.
Rustig aan.
pi_134413912
Okee, nu houd ik op. Ik ga chinees halen. Toedeledokie!
pi_134413939
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 18:57 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Ik werd gek van die zooi, als ik ooit weer helemaal gek ga doen en gek word van mezelf en anders wil ga ik aan de venlafaxine.
In hoeverre werd je daar gek van? Wat deed het met je? Hoe lang heb je het genomen? Werden de bijwerkingen ook minder?
pi_134413955
quote:
11s.gif Op woensdag 18 december 2013 18:57 schreef rainbowwarrior het volgende:
Okee, nu houd ik op. Ik ga chinees halen. Toedeledokie!
Met kattenvlees? Goodbye kitty... })
pi_134413989
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 18:58 schreef kuolema het volgende:

[..]

Met kattenvlees? Goodbye kitty... })
Ooh dat hoop ik toch niet. Ik bestel altijd iets met tofu ;(.
pi_134414128
quote:
2s.gif Op woensdag 18 december 2013 18:58 schreef rainbowwarrior het volgende:

[..]

In hoeverre werd je daar gek van? Wat deed het met je? Hoe lang heb je het genomen? Werden de bijwerkingen ook minder?
Kwerd er depressiever van.
Ach tis rotzooi die fuckt met je brein, kan bij jou best de goede kant op fucken natuurlijk :)
Rustig aan.
pi_134414190
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 18:42 schreef kvd het volgende:

[..]

Nope, in de tussentijd geen gesprek. Maar als ik echt een gesprek nodig heb, dan kan ik die daar wel krijgen. Als mijn vermoedelijke psych op vakantie is, kan ik een gesprek met iemand anders krijgen, er was dan altijd wel iemand beschikbaar zei hij. En op alle andere momenten (bv kerst, oud en nieuw, weekenden) dan kon er via de huisartsenpost wel iets geregeld worden. Maar geloof niet dat ik daar gebruik van hoef te maken ;)

Vind het een beetje dubbel, aan de ene kant wil ik beginnen en wel NU, aan de andere kant vind ik het ook lekker dat het nog even gaat duren (struisvogelen). Ik weet dat er een shitload aan tranen aan gaat komen en gesprekken waar ik me nog minder goed bij ga voelen en dat er straks dingen verwerkt zullen gaan worden en dat ik dingen onder ogen moet gaan zien die ik liever niet wil zien, en dingen die niet prettig zijn naar boven zullen komen en dat ik straks waarschijnlijk heel hard moet gaan vechten.

Ik ben ook 'bang' voor wat de diagnose zal worden. Of er überhaupt wel een diagnose wordt gesteld, of er echt iets aan de hand is, of dat ik me aanstel met gevoelens enzo. En als de diagnose komt, wat het zal zijn, een 'gewone' depressie of iets anders. Wat er allemaal gaat gebeuren, hoe heftig de rit zal gaan worden, welke beerput open wordt getrokken, of ik van deze gevoelens af zal komen, of dat dit komt en gaat en komt en gaat, hoe de toekomst eruit zal gaan zien...vind het toch wel een beetje eng :@
Ja dat eigenlijk willen uitstellen van behandeling herken ik...
Er is sowieso iets aan de hand anders en je stelt je niet aan. Het is juist goed dat je hulp hebt gezocht, want dan kan je hopelijk weer verder. Is er een bepaalde diagnose waar je bang voor bent of is het dat je niet wat je moet verwachten wat dat betreft?
  woensdag 18 december 2013 @ 19:07:25 #12
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_134414346
quote:
1s.gif Op woensdag 18 december 2013 16:54 schreef Miniem het volgende:

[..]

Ik heb echt precies hetzelfde maar het lukt me zelf niet om "eruit" te komen. Ik ben blij met de hulp en hoop dat het wat brengen zal.
Ik hoop het ook voor je!
  woensdag 18 december 2013 @ 19:11:52 #13
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_134414574
quote:
3s.gif Op woensdag 18 december 2013 18:27 schreef rainbowwarrior het volgende:

Ik denk dat dat iets wat iedereen graag zou willen, maar in principe kan een therapeut alleen met dat werken wat jij aan informatie geeft en aan gedrag, emoties en gevoelens laat zien. Doe je dit (te) weinig, dan kan een therapeut ook weinig spiegelen en je ook niet de inzichten geven waarop je hoopt.

Zoals s_e ook verwoord heeft: mijn therapeute geeft op zo'n manier een "schop onder m'n kont" die ik mezelf niet geven kan. Ze wijst me dan ook meermaals op mijn "ja, maars". Ik denk doordat het "dingen (niet) doen" vrij vaak thema is in mijn therapie (ik breng het ook vaak in), ik me er ook veel mee bezig houd buiten de therapie om (bewust en onbewust) en dan toch steeds meer dingen ga omzetten.

Ik heb bij jou soms de indruk dat je vindt dat je alles alleen (al) moet kunnen en daarom voor jou het nut van therapie volgen bijvoorbeeld niet zo goed in kan zien. Ik denk dat het niet altijd mogelijk is dat je alles alleen moet kunnen oplossen, zeker niet in tijden als het juist niet goed gaat. Misschien vind jij het juist moeilijk hulp van anderen te krijgen en te aanvaarden?
Klopt, ze moet het doen met wat ik zeg. En deze prikte er ook niet echt doorheen ofzo. Wat die andere (waar ik eenmalig een gesprek mee had) wel beter kon. Dus misschien was de 'klik' er niet echt, waardoor niet alles eruit kwam zoals je eig zou moeten doen.

Maar zie je die 'ja maars' zelf dan niet? Dat je peut je er ook echt moet op wijzen? Of zie je het wel, maar wijst ze je erop en doordat je erover praat ben je er bewuster mee bezig? En dat het daardoor helpt?

Het liefst los je alle problemen natuurlijk zo graag mogelijk zelf op. En ik ben niet iemand die graag m'n emoties toont aan anderen (lukt vaak allene als ik drank op heb :') ). Ik kan heel nuchter over m'n problemen praten met mensen (en met de peut). De emoties daarachter houd ik idd liever voor mezelf. Ik hou er niet van om 'zwak'te zijn of dingen niet te kunnen of te weten. NIet dat ik perfectionistisch ben ofzo. Maar hulp krijgen vind ik idd soms wel lastig. Of laten zien dat ik iets niet kan/weet.

Terwijl ik heel goed weet dat het ook geen schande is. En ik juist zelf wel graag andere mensen help.
  woensdag 18 december 2013 @ 19:12:23 #14
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_134414602
quote:
16s.gif Op woensdag 18 december 2013 18:30 schreef rainbowwarrior het volgende:
Oh en 3 op een rij.

Ik was vandaag bij de psychiater en begin vanaf morgen ook met AD. Ook met een SSRI medicament. Ik ben best wel zenuwachtig omdat ik wel bang voor de bijwerkingen ben. Ik begin de eerste 8 dagen met een halve tablet (10mg) en daarna 1 tablet per dag. Ik ben benieuwd...
*ga ik ook voor drie op een rij :P

Hopen dat het helpt. Succes in ieder geval ^O^
  woensdag 18 december 2013 @ 19:23:49 #15
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_134415177
Jeetje wat een hoop nieuwe ad gebruikers erbij ;)
Succes allemaal ;)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_134415506
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 16:15 schreef kuolema het volgende:

[..]

Kun je dat verder toelichten? Voor welke types vind je het juist wel of niet geschikt?
Ik vind de naieve types er wel voor geschikt. En de mensen die wegzinken in self-pity. De wat nuchtere relativerende rationele figuren zoals een Cue & Minthy vind ik persoonlijk veel minder geschikt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_134415621
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 19:03 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ja dat eigenlijk willen uitstellen van behandeling herken ik...
Er is sowieso iets aan de hand anders en je stelt je niet aan. Het is juist goed dat je hulp hebt gezocht, want dan kan je hopelijk weer verder. Is er een bepaalde diagnose waar je bang voor bent of is het dat je niet wat je moet verwachten wat dat betreft?
Meer dat ik niet verwacht wat eruit gaat komen. Depressie zal ik echt niet vreemd vinden.
Maar heb ook wat vragenlijsten ingevuld en bij de meeste vragen had ik het idee dat ze bv ook kijken of er een bepaalde mate van autisme bijzit (fascinatie voor bv getallen, jaartallen, letten op bepaalde patronen, patronen zoeken in dingen die je ziet). Of dat ze ook aan het kijken zijn naar bv AD(H)D door die gedachtestroom die niet uit te zetten is bij me.
Zal je straks zien dat ik naast migraine en de afkortingen CVS/ME, PDS (of IBS), HMS er ook nog een PDD-NOS en AD(H)D erbij krijg en dan nog iets iets qua depressie (ik heb nu al eigenlijk genoeg syndroompjes en afkortingen ;) )
  woensdag 18 december 2013 @ 19:35:54 #18
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_134415706
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 19:31 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik vind de naieve types er wel voor geschikt. En de mensen die wegzinken in self-pity. De wat nuchtere relativerende rationele figuren zoals een Cue & Minthy vind ik persoonlijk veel minder geschikt.
Zie jij ad dan meer als een soort placebo? Iets waar je in moet geloven?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_134418158
quote:
6s.gif Op woensdag 18 december 2013 18:53 schreef rainbowwarrior het volgende:

*boks*
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
  woensdag 18 december 2013 @ 20:24:23 #20
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_134418385
Zit nu ook bijna 4 weken aan de lexapro.
Guilty as changed.
The Best of Seņor Chang --- Part II
pi_134418548
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 20:24 schreef Senor__Chang het volgende:
Zit nu ook bijna 4 weken aan de lexapro.
En, en?
pi_134420641
quote:
1s.gif Op woensdag 18 december 2013 19:35 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Zie jij ad dan meer als een soort placebo? Iets waar je in moet geloven?
Ja, natuurlijk. Je kunt namelijk de serotonine levels in je lichaam niet meten! Men weet niet wat een normale level van serotonine is. Dat wordt op basis van symptonen gesteld. Je voelt je op een bepaalde manier, dan zal dat wel aan te lage serotonine liggen. En dus krijg je een SSRI medicatie.

Plenty studies die aanwijzen dat genoeg gevallen baat hebben bij een placebo pilletje. Plenty studies die ook aanwijzen dat doktoren meerdere SSRI voorschrijven in de hoop dat als 1 niet werkt de ander werkt.

Je krijgt nu ook al pillen voor lifestyle ziektes, dat was vroeger wel anders.

Fluoxetine en andere oude middelen ben ik sowieso op tegen omdat dat middel puur bekend is omdat het 1 van de 1 eerste AD was en waarvan je niet snel een OD kon krijgen.

Laten we het houden op .. " ik ben skeptisch "
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_134422895
quote:
1s.gif Op woensdag 18 december 2013 20:57 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk. Je kunt namelijk de serotonine levels in je lichaam niet meten! Men weet niet wat een normale level van serotonine is. Dat wordt op basis van symptonen gesteld. Je voelt je op een bepaalde manier, dan zal dat wel aan te lage serotonine liggen. En dus krijg je een SSRI medicatie.

Plenty studies die aanwijzen dat genoeg gevallen baat hebben bij een placebo pilletje. Plenty studies die ook aanwijzen dat doktoren meerdere SSRI voorschrijven in de hoop dat als 1 niet werkt de ander werkt.

Je krijgt nu ook al pillen voor lifestyle ziektes, dat was vroeger wel anders.

Fluoxetine en andere oude middelen ben ik sowieso op tegen omdat dat middel puur bekend is omdat het 1 van de 1 eerste AD was en waarvan je niet snel een OD kon krijgen.

Laten we het houden op .. " ik ben skeptisch "
Ik ben ook skeptisch en geloof dat de werking in veel gevallen toe te schrijven is aan het placebo effect. Ik merk er zelf ook niet echt wat van. Het hele serotonine-gebeuren is puur correlationeel, grotendeels gebaseerd op giswerk en er zijn zelfs onderzoeken waaruit het tegenovergestelde blijkt. Daarbij werkt het uiteindelijk maar bij maximaal 60% van de mensen, ook na meerdere pogingen (en ja, het kan zijn dat de ene soort wel aanslaat en de ander niet), en van die 60% weet je niet of het het placebo-effect is of echt de ad.
MAAR veel onderzoeken wijzen uit dat ad beter werken dan een placebo, op basis daarvan mag je stellen dat in elk geval een deel van de mensen die het slikken echt baat heeft bij de werking van echte ad op een biologische manier. En er zijn correlaties aangetoond tussen serotoninegehalte (in het bloed is het meetbaar, maar men weet niet in hoeverre dit representatief is voor het serotoninegehalte in de hersenen) en depressie (en andere dingen zoals agressie).

Wat ik concludeer is dat serotonine er op een of andere manier wel mee te maken heeft, maar dat is niet het enige, ook niet direct de oorzaak (of een gevolg) want het serotoninegehalte verhoogt meteen na de eerste pil terwijl de werking pas na een aantal weken optreedt. Het werkt niet bij iedereen, dus of die indirecte weg werkt verschillend bij mensen of de hele oorzaak is verschillend.
  woensdag 18 december 2013 @ 22:18:51 #24
358102 Senor__Chang
pi_134426690
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 20:27 schreef kuolema het volgende:

[..]

En, en?
Merk wel een kleine verbetering, maar zoals jij ook al zei houd ik er rekening mee dat het slechts een placebo-effect is. Het helpt niet bij het gevoel van leegte en de onderliggende depressieve symptomen, maar het vermindert wel de donkere gloed waarmee ik naar buiten kijk. Zie het ook als een tijdelijke oplossing terwijl ik aan die onderliggende problemen werk.
Guilty as changed.
  woensdag 18 december 2013 @ 22:26:14 #25
358102 Senor__Chang
pi_134427220
quote:
1s.gif Op woensdag 18 december 2013 10:05 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Niet tevreden over mijn progressie in het leven. Ik ben te skeptisch, te bitter en te cynisch. Ik vind te weinig dingen leuk en geniet van te weinig dingen. Uitgaan en emotionele drankbuien staat de oeut niet achter en dat moet er eigenlijk uit.

Mijn peut staat enorm op mijn tenen. Provocerend. Gray zei een goede opmerking dat ze als spiegel fungeren, die van mij doet toch wel wat meer. Ik zie dat meer als het touwtje met de vette worst die je wil hebben en er maar continu niet bij kan komen.

Peut wil ook niet dat ik AD ga proberen maar alles liever intellectueel moet oplossen. Het is vaak toch een zwakte als je medicatie nodig hebt voor problemen zoals weinig zin in het leven of dat je erg zwart in het leven staat.

De motivatie komt uit het gegeven dat voor mij de peut de vinger op de zere plek legt. Het leven kan beter, en ik heb alle ingredienten om het beter te maken, ik verdien gewoon een enorme schop onder mijn kont. Dat voelt fantastisch. Mijn peut is overigens vrouwelijk, vloekt meer ivg met mij :d, lacht me soms zelfs uit.
Hoe stelt ze dat dan voor? Want hoe meer ik ga nadenken des te depressiever ik word. Dan komt de doelloosheid van het leven naar voren lijkt het allemaal nog minder uit te maken. Ik neig dan ook nogal snel naar het determinisme en concludeer dat alles wat wij doen een oorzaak heeft in onze genen en/of onze omgeving. Beide zijn invloeden waar wij geen controle over hebben, ergo, geen vrije wil. Gewoon chemische stoffen die reageren op prikkels, zoals bij al het andere in de wereld.
Guilty as changed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')