Bronquote:AMSTERDAM -
Een boek dat pasgetrouwde vrouwen advies geeft, heeft voor heel wat opschudding gezorgd. ”Het is waar, je bent nog geen ervaren kokkin of een perfecte huisvrouw. Dus wat is nou het probleem als je man zegt hoe je het moet doen? Zeg tegen hem dat hij gelijk heeft en dat je het snel zal leren. Als hij ziet hoe lief je bent en hoe nederig je je gedraagt en dat je bereid bent om te veranderen, dan zal hij ook veranderen."
Misschien denk je dat dit uit een boek komt dat in de jaren ’50 is geschreven, maar niets is minder waar. ’Trouw en wees onderdanig’ kwam in 2011 voor het eerst in Italië uit en werd een regelrechte bestseller. Ook Spanje is nu in de ban. Maar niet alleen in positieve zin. De Spaanse vrouwen en politici vinden het een schande dat dit boek zo’n succes is. Om je een idee te geven waarom, hebben we nog wat adviezen uit het boek en van de auteur - een vrouw(!) - op een rijtje gezet:
•Als je alleen maar dingen doet die goed zijn voor jezelf, of die je denkt, dan ben je niet met je man getrouwd, maar met jezelf. In plaats daarvan zou je onderdanig moeten zijn.
•In een interview zegt de auteur: ”Onderdanig zijn is een manier om ruimte te maken, om te accepteren, het is de fundering van het huwelijk, zoals de pilaren voor een kerk."
•Ook zegt ze: ”Wij vrouwen vinden vernedering fijn, omdat het voor een groter goed is."
de 43-jarige Costanza Miriano, gelukkig getrouwd, moeder van vier kinderen en een devoot Katholiek, zegt dat ze haar boek gebaseerd heeft op de gelukkige huwelijken van haar vrienden en van haar zelf.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:18 schreef -Strawberry- het volgende:
Ja daaaag, dan maar geen gelukkig huwelijk.
Je kan het ook omdraaien. Dan blijkt al snel hoe belachelijk het is. Relaties zijn altijd een kwestie van geven en nemen maar zoals zij het stelt moet de vrouw vooral een hoop zelfrespect opofferen. Alsof alleen een vrouw dingen fout doet in een relatie.quote:"Zeg tegen haar dat ze gelijk heeft en dat je het snel zal leren. Als zij ziet hoe lief je bent en hoe nederig je je gedraagt en dat je bereid bent om te veranderen, dan zal zij ook veranderen."
•Als je alleen maar dingen doet die goed zijn voor jezelf, of die je denkt, dan ben je niet met je vrouw getrouwd, maar met jezelf. In plaats daarvan zou je onderdanig moeten zijn.
•In een interview zegt de auteur: ”Onderdanig zijn is een manier om ruimte te maken, om te accepteren, het is de fundering van het huwelijk, zoals de pilaren voor een kerk."
Ik denk dat ze vooral meer de traditionele rolverdeling willen benadrukken. Wederzijdse erkenning naar elkaar als man en vrouw. Dingen zijn soms wat ongelukkig verwoord en er zal ook wel christelijk geneuzel in staan, maar het fundament op zich klopt wel redelijk. Dat vrouwen zo dominant zijn tegenwoordig doet veel af van mannen én vrouwen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:22 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je kan het ook omdraaien. Dan blijkt al snel hoe belachelijk het is. Relaties zijn altijd een kwestie van geven en nemen maar zoals zij het stelt moet de vrouw vooral een hoop zelfrespect opofferen. Alsof alleen een vrouw dingen fout doet in een relatie.
Er zal altijd een van de twee dominanter zijn in een relatie, maar in vind het absurd om als vrouw te streven naar onderdanigheid ipv gelijkwaardigheid. In bed kunnen dat soort dingen heel leuk zijn, maar ik zou het nooit mijn dagelijkse doen laten beinvloeden. Bovendien zijn er mannen die een dominante vrouw juist heel prettig vinden. Ik denk dat het geheim van een goed huwelijk niet is dat een vrouw zich onderdaniger opstelt, maar wel dat beide partijen met elkaar blijven communiceren en de ander niet voor lief nemen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:39 schreef Kola het volgende:
[..]
Ik denk dat ze vooral meer de traditionele rolverdeling willen benadrukken. Wederzijdse erkenning naar elkaar als man en vrouw. Dingen zijn soms wat ongelukkig verwoord en er zal ook wel christelijk geneuzel in staan, maar het fundament op zich klopt wel redelijk. Dat vrouwen zo dominant zijn tegenwoordig doet veel af van mannen én vrouwen.
Die rol wisselt af en toe als het goed is, een man is ook niet van beton en als het nodig is moetquote:Op dinsdag 17 december 2013 15:44 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Er zal altijd een van de twee dominanter zijn in een relatie, maar in vind het absurd om als vrouw te streven naar onderdanigheid ipv gelijkwaardigheid. In bed kunnen dat soort dingen heel leuk zijn, maar ik zou het nooit mijn dagelijkse doen laten beinvloeden. Bovendien zijn er mannen die een dominante vrouw juist heel prettig vinden. Ik denk dat het geheim van een goed huwelijk niet is dat een vrouw zich onderdaniger opstelt, maar wel dat beide partijen met elkaar blijven communiceren en de ander niet voor lief nemen.
Maar ik denk dat velen dat verkeerd interpreteren, gelijkwaardig betekent niet dat je gelijk moet zijn. Je kan elkaar toch best gelijkwaardig behandelen en alsnog ieder een bepaalde/verschillende rol hebben?quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:44 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Er zal altijd een van de twee dominanter zijn in een relatie, maar in vind het absurd om als vrouw te streven naar onderdanigheid ipv gelijkwaardigheid. In bed kunnen dat soort dingen heel leuk zijn, maar ik zou het nooit mijn dagelijkse doen laten beinvloeden. Bovendien zijn er mannen die een dominante vrouw juist heel prettig vinden. Ik denk dat het geheim van een goed huwelijk niet is dat een vrouw zich onderdaniger opstelt, maar wel dat beide partijen met elkaar blijven communiceren en de ander niet voor lief nemen.
OP riekt naar het pleasen van de man. Andersom hoeft de man niet zoveel te doen. Dat vind ik niet gelijkwaardig.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:54 schreef Kola het volgende:
[..]
Maar ik denk dat velen dat verkeerd interpreteren, gelijkwaardig betekent niet dat je gelijk moet zijn. Je kan elkaar toch best gelijkwaardig behandelen en alsnog ieder een bepaalde/verschillende rol hebben?
Dat staat er niet hoor.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:54 schreef Kola het volgende:
[..]
Maar ik denk dat velen dat verkeerd interpreteren, gelijkwaardig betekent niet dat je gelijk moet zijn. Je kan elkaar toch best gelijkwaardig behandelen en alsnog ieder een bepaalde/verschillende rol hebben?
Dit is inderdaad wel een gek cultureel(?) verschijnsel. De Nederlandse vrouw verschilt op dit punt sterk van andere vrouwen, en niet in positieve zin.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:47 schreef Darkangle het volgende:
Nederlandse vrouwen denken inderdaad te hoog over zichzelf. Dit boek is inderdaad een stap in de goede richting voor hun.
naturlijk gewoon waar, en geldt andersom ook.quote:Als je alleen maar dingen doet die goed zijn voor jezelf, of die je denkt, dan ben je niet met je man getrouwd, maar met jezelf.
Ik denk dat niemand dat hier ook doet, verkeerde forum.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:51 schreef robin007bond het volgende:
Ziet eruit als grote onzin.
Zo te zien ook geïnspireerd uit het geloof. Ze maakt ook allemaal kromme redenaties.
Niet serieus nemen dus.
Weet ik niet. Wanneer je als vrouw een man zich op en top man laat voelen, dan krijg je er ook een man voor terug. En dat is wel wat veel vrouwen willen uiteindelijk, een 'echte' man.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:55 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
OP riekt naar het pleasen van de man. Andersom hoeft de man niet zoveel te doen. Dat vind ik niet gelijkwaardig.
Maar dat is toch logisch?quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:58 schreef ImYourPimp het volgende:
Als je alleen maar dingen doet die goed zijn voor jezelf,
Ik wil graag flink serieus genomen hoor door vrouwen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:51 schreef robin007bond het volgende:
Ziet eruit als grote onzin.
Zo te zien ook geïnspireerd uit het geloof. Ze maakt ook allemaal kromme redenaties.
Niet serieus nemen dus.
Een onderdanig vrouw neemt niet, maar laat zich nemen, dus dan heb je toch pechquote:Op dinsdag 17 december 2013 16:15 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ik wil graag flink serieus genomen hoor door vrouwen.
En dat zonder een religieus argument. +1 Voor jou!quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:09 schreef Skynilla het volgende:
Ben vrouw maar ben het eigelijk wel eens met de stelling. Als jij als vrouw je onderdanig houd aan je man gaat het vaak wel goed in een »NORMALE« relatie/huwelijk.
Veel mensen gaan gelijk overdreven denken in de zin van de man is dominant of de vrouw is dan ongelukkig.
Maar een goede man zorgt er wel voor dat zijn vrouw gelukkig is en de juiste keuzes maakt.
Het wilt ook niet zeggen dat als je niet tevreden over iets bent dat je dan je mond moet houden en het gewoon moet accepteren maar dan praten we weer over de negatieve/minder leuke kant.
Wat is nou zo'n ramp aan onderdanig zijn?
De vrouwen van tegenwoordig willen precies als een man zijn, maar dat zal nooit zo zijn, dat is de natuur nou eenmaal. Nogmaals VIND ik.
kortom iedereen die een mening heeft die niet gelijk is aan die van jouw of 'de meerderheid' moet zn mond maar houden?quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:12 schreef Natalie het volgende:
devoot Katholiek & Italiaans.
Dat zegt al voldoende. Laat haar lekker onderdanig zijn, maar ga 't niet preken
Als je je daar prettig bij voelt, niks.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:09 schreef Skynilla het volgende:
Maar is haar standpunt ook op religieuze argumenten gebaseerd? Daar zie ik weinig van terug namelijk.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:12 schreef Natalie het volgende:
devoot Katholiek & Italiaans.
Dat zegt al voldoende. Laat haar lekker onderdanig zijn, maar ga 't niet preken
Ik vind het heel goed dat je een eigen mening hebt. Als je die manier een gelukkig leven hebt met je man, dan juich ik het van harte toe. Uiteindelijk zijn we zelf verantwoordelijk voor ons geluk, en met wie we dat delen & behouden.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:09 schreef Skynilla het volgende:
Ben vrouw maar ben het eigelijk wel eens met de stelling. Als jij als vrouw je onderdanig houd aan je man gaat het vaak wel goed in een »NORMALE« relatie/huwelijk.
Veel mensen gaan gelijk overdreven denken in de zin van de man is dominant of de vrouw is dan ongelukkig.
Maar een goede man zorgt er wel voor dat zijn vrouw gelukkig is en de juiste keuzes maakt.
Het wilt ook niet zeggen dat als je niet tevreden over iets bent dat je dan je mond moet houden en het gewoon moet accepteren maar dan praten we weer over de negatieve/minder leuke kant.
De vrouwen van tegenwoordig willen precies als een man zijn, maar dat zal nooit zo zijn, dat is de natuur nou eenmaal. Nogmaals VIND ik.
Niet als de man zegt dat zij het moet doen!quote:Op dinsdag 17 december 2013 16:47 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Een onderdanig vrouw neemt niet, maar laat zich nemen, dus dan heb je toch pech
En je zus is?quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:15 schreef vera166 het volgende:
Goh. Het 'doet' me altijd wat als ik weer zoiets lees.
Kan niet eens fatsoenlijke woorden vinden om mijn mening te verkondigen
jezus
Dit dus.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:18 schreef datismijnmening het volgende:
Is al een topic over
NWS / ’Trouw en wees onderdanig’
Een preek is over het algemeen eenrichtingsverkeer.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:21 schreef ImYourPimp het volgende:
[..]
kortom iedereen die een mening heeft die niet gelijk is aan die van jouw of 'de meerderheid' moet zn mond maar houden?
HILARISCHE GRAP TROUW MET ME PLSSSSquote:Op dinsdag 17 december 2013 17:27 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Een vrouw zonder gevoel voor humor....
Opmerkelijk ja.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:27 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Een vrouw zonder gevoel voor humor....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:28 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Opmerkelijk ja.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alsof je naderhand geen discussie kunt aangaan.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:27 schreef Natalie het volgende:
[..]
Een preek is over het algemeen eenrichtingsverkeer.
Dus ja: als iemand gaat preken, dan mogen van ze wat mij betreft stoppen.
Dus als je vier koters wilt uitpoepen en 's zondags graag op je knietjes gaat is dit hét boek voor jou!quote:Moeder van vier kinderen en een devoot Katholiek.
Klopt, gewoon in R&P gaan posten.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:30 schreef Deuce92 het volgende:
[..]
Dus als je vier koters wilt uitpoepen en 's zondags graag op je knietjes gaat is dit hét boek voor jou!
Sowieso, mensen die boeken lezen voor relatieadvies...
Denk dat het er wel mee te maken zal hebben. De manier waarop je denkt & leeft komt voort uit hoe je bent opgevoed en wat & waar je in gelooft. Maar een goed punt.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:23 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Maar is haar standpunt ook op religieuze argumenten gebaseerd? Daar zie ik weinig van terug namelijk.
jwzquote:Op dinsdag 17 december 2013 17:32 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Klopt, gewoon in R&P gaan posten.
En cultuur ook lijkt me. Het is een Italiaanse. Wonen ze daar niet meestal tot na hun 30e thuis?quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:33 schreef Natalie het volgende:
[..]
Denk dat het er wel mee te maken zal hebben. De manier waarop je denkt & leeft komt voort uit hoe je bent opgevoed en wat & waar je in gelooft. Maar een goed punt.
Toprelatie hier.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
Zeker.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:29 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Alsof je naderhand geen discussie kunt aangaan.Jij met zeker zo'n figuur die iedereen moet onderbreken en z'n eigen onzin zo hard mogelijk gaat schreeuwen.
Typische vrouw dus.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:35 schreef Natalie het volgende:
[..]
Zeker.
En als scheeuwen niet werkt dan stamp ik er ook nog bij.
Bij voorkeur met een fel gekleurd t-shirt aan zodat ik extra op val.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:35 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Toprelatie hier.Echte R&P'er.
Player.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Denk dat ze daar snel klaar mee zouden zijn.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:36 schreef Seikcid het volgende:
Het zou eigenlijk wel grappig zijn als mannen de vrouwen in het dagelijks leven daadwerkelijk zouden behandelen als mannen en volledig gelijkwaardig.
Dezelfde dag nog.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:37 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Denk dat ze daar snel klaar mee zouden zijn.
Geen idee.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:35 schreef Deuce92 het volgende:
[..]
En cultuur ook lijkt me. Het is een Italiaanse. Wonen ze daar niet meestal tot na hun 30e thuis?
"Of je me mag pijpen? Meid, ben je homo ofzo..."quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:36 schreef Seikcid het volgende:
Het zou eigenlijk wel grappig zijn als mannen de vrouwen in het dagelijks leven daadwerkelijk zouden behandelen als mannen en volledig gelijkwaardig.
Of ze wonen eerst op zichzelf.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:38 schreef Natalie het volgende:
[..]
Geen idee.
Zou 't werkelijk?
Van huis uit trouwen is wel heel netjes. Ik zie dat overigens bij een aantal vrienden uit een (streng gelovige) gemeente: die blijven thuis wonen tot ze met hun man/vrouw trouwen, en pas daarna gaan ze uit huis.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:39 schreef Deuce92 het volgende:
[..]
"Of je me mag pijpen? Meid, ben je homo ofzo..."
Hoezo waar je in gelooft? Dat valt ook wel mee. In het Christendom en dus ook bij Katholieken zijn man en vrouw gewoon gelijkwaardig hoor. Er wordt nergens onderdanigheid gepropageerd. Wel dat man en vrouw van oorsprong andere taken hebben in een gezin, maar dat vind ik niet meer dan normaal.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:33 schreef Natalie het volgende:
[..]
Denk dat het er wel mee te maken zal hebben. De manier waarop je denkt & leeft komt voort uit hoe je bent opgevoed en wat & waar je in gelooft. Maar een goed punt.
SGP.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:42 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Hoezo waar je in gelooft? Dat valt ook wel mee. In het Christendom en dus ook bij Katholieken zijn man en vrouw gewoon gelijkwaardig hoor. Er wordt nergens onderdanigheid gepropageerd. Wel dat man en vrouw van oorsprong andere taken hebben in een gezin, maar dat vind ik niet meer dan normaal.
Waar je in gelooft kan slaan op iemands geloof, maar ook op iemands normen, waarden of anderzijds zaken waarin iemand vertrouwen heeft, of die nu een bijbelse oorsprong heeft of niet.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:42 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Hoezo waar je in gelooft? Dat valt ook wel mee. In het Christendom en dus ook bij Katholieken zijn man en vrouw gewoon gelijkwaardig hoor. Er wordt nergens onderdanigheid gepropageerd. Wel dat man en vrouw van oorsprong andere taken hebben in een gezin, maar dat vind ik niet meer dan normaal.
Wat ik zei. Andere rollen.quote:
Van oorsprong wellicht, maar wat hebben we daar nu nog mee te maken? Die oorsprong zijn we ver voorbij.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:42 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Nederlandse vrouwen weten inderdaad niet meer wat hun plek is.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:47 schreef Darkangle het volgende:
Nederlandse vrouwen denken inderdaad te hoog over zichzelf. Dit boek is inderdaad een stap in de goede richting voor hun.
Maar de klassieke rolverdeling tussen man & vrouw zie je nog steeds duidelijk terug in onze samenleving. (of we het daar nu mee eens zijn, of niet...)quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:48 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Van oorsprong wellicht, maar wat hebben we daar nu nog mee te maken? Die oorsprong zijn we ver voorbij.
Ja maar is nog wel degelijk relevant. Mannen en vrouwen verschillen nou eenmaal van elkaar. Vrouwen zijn beter in X mannen in Y. Waarom vastkrampen aan één of ander verstokt 'gelijkwaardigheidsidee' dat mannen in één keer -de van oudsher- vrouwentaken moeten gaan doen, puur omdat dat iets van vroeger is. Vrouwen doen het gezin, de mannen het geld nog steeds in grote lijnen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:48 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Van oorsprong wellicht, maar wat hebben we daar nu nog mee te maken? Die oorsprong zijn we ver voorbij.
Dat niet eens zozeer. Vrouwen zijn gewoon zelfstandiger geworden en hebben zichzelf daardoor in een positie gemanoeuvreerd waarin zij hogere eisen kunnen stellen. Ze zijn immers toch niet meer afhankelijk van een man.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:49 schreef ELCanguro het volgende:
[..]
Nederlandse vrouwen weten inderdaad niet meer wat hun plek is.
Klopt maar dat begint wel te veranderen. Steeds meer vrouwen die blijven werken na de bevalling etc.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:51 schreef Natalie het volgende:
[..]
Maar de klassieke rolverdeling tussen man & vrouw zie je nog steeds duidelijk terug in onze samenleving. (of we het daar nu mee eens zijn, of niet...)
Daarom hoop ik ook een vrouw te treffen die wel weet waar het fornuis is,quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:51 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ja maar is nog wel degelijk relevant. Mannen en vrouwen verschillen nou eenmaal van elkaar. Vrouwen zijn beter in X mannen in Y. Waarom vastkrampen aan één of ander verstokt 'gelijkwaardigheidsidee' dat mannen in één keer -de van oudsher- vrouwentaken moeten gaan doen, puur omdat dat iets van vroeger is.
[..]
Dat niet eens zozeer. Vrouwen zijn gewoon zelfstandiger geworden en hebben zichzelf daardoor in een positie gemanoeuvreerd waarin zij hogere eisen kunnen stellen. Ze zijn immers toch niet meer afhankelijk van een man.
De meeste mannen zijn érg goed in koken hoorquote:Op dinsdag 17 december 2013 17:52 schreef ELCanguro het volgende:
[..]
Daarom hoop ik ook een vrouw te treffen die wel weet waar het fornuis is,
Maar niet vaak fulltime, in tegenstelling tot de man. Zou ook wat raar zijn als vrouwen tegenwoordig niets meer zouden doen met hun dure studie die ze hebben gevolgd in hun jeugdjaren. Steeds vaker zijn vrouwen ook hoger opgeleid dan mannen. Fysieke kwaliteiten, iets waar mannen in excelleren, worden steeds minder belangrijk.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:51 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Klopt maar dat begint wel te veranderen. Steeds meer vrouwen die blijven werken na de bevalling etc.
Ik maak altijd schoon en hij kookt. prima geregeld toch?quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:55 schreef vera166 het volgende:
Ik begrijp nooit waarom schoonmaken bijvoorbeeld een typisch vrouwenklusje is. En niet om irritant te doen, maar niemand is geboren met schoonmaakkunsten toch![]()
Dat moet iedereen leren.. zowel vrouwen als mannen. Verder begrijp ik ergens wel dat het meer door vrouwen wordt gedaan, maar als ik het zo bekijk is het niet logisch
Er zijn echt aantoonbare verschillen tussen mannen en vrouwen ja, en dat is onder andere het fysieke verschil. Maar wat ik hierboven noemde, dat is onzin dat dat gezien wordt als vrouwentaak. Eigenlijk.
Omdat vrouwen meer thuis zijn waarschijnlijk. Zou wat raar zijn als mama de hele dag thuis zit en papa de hele dag werkt en het huis is alsnog een dikke pokkebende.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:55 schreef vera166 het volgende:
Ik begrijp nooit waarom schoonmaken bijvoorbeeld een typisch vrouwenklusje is. En niet om irritant te doen, maar niemand is geboren met schoonmaakkunsten toch![]()
Dat moet iedereen leren.. zowel vrouwen als mannen. Verder begrijp ik ergens wel dat het meer door vrouwen wordt gedaan, maar als ik het zo bekijk is het niet logisch
Er zijn echt aantoonbare verschillen tussen mannen en vrouwen ja, en dat is onder andere het fysieke verschil. Maar wat ik hierboven noemde, dat is onzin dat dat gezien wordt als vrouwentaak. Eigenlijk.
Ja, dat is goed geregeld vind ikquote:Op dinsdag 17 december 2013 17:56 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik maak altijd schoon en hij kookt. prima geregeld toch?
Dat hoeft ook helemaal niet. Maar het moet niet zo zijn dat mannen het vertikken om te koken omdat het een 'vrouwentaak' is of er vanuitgaan dat de vrouw als enige minder zal gaan werken om voor het kind te zorgen. En dan heb ik het nog niet eens over de dubbele moraal die heerst als het op seks aankomt (een man die seks wil is normaal, een vrouw die seks wil een slet).quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:51 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ja maar is nog wel degelijk relevant. Mannen en vrouwen verschillen nou eenmaal van elkaar. Vrouwen zijn beter in X mannen in Y. Waarom vastkrampen aan één of ander verstokt 'gelijkwaardigheidsidee' dat mannen in één keer -de van oudsher- vrouwentaken moeten gaan doen, puur omdat dat iets van vroeger is.
Precies en dat is een mooie vooruitgang.quote:Dat niet eens zozeer. Vrouwen zijn gewoon zelfstandiger geworden en hebben zichzelf daardoor in een positie gemanoeuvreerd waarin zij hogere eisen kunnen stellen. Ze zijn immers toch niet meer afhankelijk van een man.
Jaaaa daar ben ik het helemaal mee eens hoor. Ik heb mijn beeld ook gewoon gebaseerd op mijn thuissituatie denk ik omdat dat nou eenmaal is wat ik heb meegekregen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:56 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Omdat vrouwen meer thuis zijn waarschijnlijk. Zou wat raar zijn als mama de hele dag thuis zit en papa de hele dag werkt en het huis is alsnog een dikke pokkebende.
Ik meen ooit een artikel te hebben gelezen waaruit juist blijkt dat hoog opgeleiden vrouwen juist eerder thuis blijven om voor het kind te zorgen dan dat ze weer aan het werk gaat. Zeker wanneer het mogelijk is als een iemand voldoende inkomen heeft.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:55 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Maar niet vaak fulltime, in tegenstelling tot de man. Zou ook wat raar zijn als vrouwen tegenwoordig niets meer zouden doen met hun dure studie die ze hebben gevolgd in hun jeugdjaren. Steeds vaker zijn vrouwen ook hoger opgeleid dan mannen. Fysieke kwaliteiten, iets waar mannen in excelleren, worden steeds minder belangrijk.
Top chefs zijn toch veelal mannen? Hup de keuken in, mannen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:55 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
De meeste mannen zijn érg goed in koken hoormaar jij waarschijnlijk niet begrijp ik
Is gewoon waar, zou ik ook de pest in hebben als ventquote:Op dinsdag 17 december 2013 17:56 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Omdat vrouwen meer thuis zijn waarschijnlijk. Zou wat raar zijn als mama de hele dag thuis zit en papa de hele dag werkt en het huis is alsnog een dikke pokkebende.
Heere heeft wat nieuws op de aarde geschapen; de vrouw zal de man omvangen. Gij ontmoet den vrolijke en dien die Uwer man te gehoorzamen. Een van mijn favorieten.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:55 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
De meeste mannen zijn érg goed in koken hoormaar jij waarschijnlijk niet begrijp ik
Of dat denk jij, kan ookquote:Op dinsdag 17 december 2013 17:57 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat hoeft ook helemaal niet. Maar het moet niet zo zijn dat mannen het vertikken om te koken omdat het een 'vrouwentaak' is of er vanuitgaan dat de vrouw als enige minder zal gaan werken om voor het kind te zorgen. En dan heb ik het nog niet eens over de dubbele moraal die heerst als het op seks aankomt (een man die seks wil is normaal, een vrouw die seks wil een slet).
Ook denk ik dat het 'vrouwen zijn beter in X mannen in Y' een stuk minder statisch is dan wordt aangenomen. Onze cultuur bekrachtigd bepaalde percepties, maar dat betekent niet dat het biologisch zo hoeft te gelden. De verschillen tussen mannen en vrouwen worden nogal eens overschat.
[..]
Precies en dat is een mooie vooruitgang.
Ja, maar dat is denk ik bij een overgroot deel niet het geval en zal dat ook niet worden. Ik vind stofzuigen, schoonmaken en koken ook wel leuk. Strijken, dweilen en die andere meuk mogen anderen doen hahah.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:57 schreef vera166 het volgende:
[..]
Jaaaa daar ben ik het helemaal mee eens hoor. Ik heb mijn beeld ook gewoon gebaseerd op mijn thuissituatie denk ik omdat dat nou eenmaal is wat ik heb meegekregen.
Maar als er evenveel gewerkt wordt dan moet in mijn ogen het huishouden ook zo verdeeld worden.
Ik heb daar totaal geen gevoel voorquote:Op dinsdag 17 december 2013 17:58 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Top chefs zijn toch veelal mannen? Hup de keuken in, mannen.
Nee is zo en dan vind ik het ook terecht dat de vrouw meer doet in het huishouden. Goed zoquote:Op dinsdag 17 december 2013 17:59 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ja, maar dat is denk ik bij een overgroot deel niet het geval en zal dat ook niet worden. Ik vind stofzuigen, schoonmaken en koken ook wel leuk. Strijken, dweilen en die andere meuk mogen anderen doen hahah.
Ik denk dat vrouwen ook wel zulke opmerkingen hebben toch?quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:59 schreef vera166 het volgende:
Én ik stoor me aan de houding van veel mannen die zo bot zeggen dat het enige recht van een vrouw het aanrecht is. En alle 'geniale' opmerking in die richtingDaar erger ik me dood aan, al is dat op internet natuurlijk cooler enzo dan in het echt en wordt het hier ook meer gezegd.
inb4: alle mannelijke fokkers
Niet zo serieus nemen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:59 schreef vera166 het volgende:
Én ik stoor me aan de houding van veel mannen die zo bot zeggen dat het enige recht van een vrouw het aanrecht is. En alle 'geniale' opmerking in die richtingDaar erger ik me dood aan, al is dat op internet natuurlijk cooler enzo dan in het echt en wordt het hier ook meer gezegd.
Kan je dat onderzoek doorsturen?quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:00 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Nee, daar heb ik een onderzoek van gelezen.
Mannen denken alleen met hun pik.quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:00 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Ik denk dat vrouwen ook wel zulke opmerkingen hebben toch?
nee i knooooow..quote:
Ja ik sowiesoquote:Op dinsdag 17 december 2013 18:00 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Ik denk dat vrouwen ook wel zulke opmerkingen hebben toch?
Zulke dingen zijn natuurlijk grappig bedoeld maar ze bekrachtigen onbewust wel bepaalde verwachtingspatronen denk ik. Daarom stoor ik me er ook aan.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:59 schreef vera166 het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |