In de USSR heeft de overheid ook aardig geïnvesteerd.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:39 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Ja, de overheid heeft gezorgd dat er geinvesteerd is in de samenleving. En gezorgd dat er voor iedereen een plek is.
Dat is het verschil met de vroege middeleeuwen waar een landheer alle welvaart naar zich toe trok en mensen uitbuitte.
Goed idee:quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Relaxed. Ik stop met werken en ga achterover leunen. Verzekerd van voer, een huis, zorg en economische voorspoed. Hoppa!
Fixed.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:47 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
In de USSR heeft de overheid ook aardig geïncasseerd.
Dat is communisme, daar heb ik het totaal niet over.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zou ik toch es op Cuba gaan kijken en iets dieper het gesprek aangaan met de mensen daar.
Aha weer de vaste dooddoener. Ieder overheidsingrijpen vergelijken met communisme.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:47 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
In de USSR heeft de overheid ook aardig geïnvesteerd.
Een bepaalde inspanningsverplichting kun je opleggen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Relaxed. Ik stop met werken en ga achterover leunen. Verzekerd van voer, een huis, zorg en economische voorspoed. Hoppa!
Nee, dat is schijncommunisme. De originele communistische ideeën zijn nooit uitgevoerd omdat er altijd mensen zijn die er geld aan willen verdienen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:50 schreef TC03 het volgende:
[..]
Dat is communisme, daar heb ik het totaal niet over.
Precies. Ik ken geen kapitalistischer land dan Cuba.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:52 schreef Ultimate_Original het volgende:
[..]
Nee, dat is schijncommunisme. De originele communistische ideeën zijn nooit uitgevoerd omdat er altijd mensen zijn die er geld aan willen verdienen.
Op het moment is communisme het enige voorbeeld waar je 'maakbaarheid' uit kan halen. Ik krijg bij maakbaarheid het idee van al dan niet lichte dwang om het (subjectieve) goede te doen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:59 schreef Arolsen het volgende:
Het is een soort nieuwe Godwin geworden. Bij iedere vorm van kritiek op het beleid van neoliberalre politici meteen het communisme erbij halen. De manier om de discussie te ontwijken.
Waar is de grens?quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:51 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Een bepaalde inspanningsverplichting kun je opleggen.
En wie bepaalt die?quote:
Die inspanningsverplichting is niet nodig, blijkt uit onderzoek. Mensen blijven ook met een basisinkomen werken.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:51 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Een bepaalde inspanningsverplichting kun je opleggen.
Alleen geen inspanningsverplichting voor werk dat er niet is.
Jij hebt in dit topic nog geen enkel argument aangedragen. Alleen maar wat bashen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:09 schreef RichardDawkins het volgende:
Het is nog erger dan ik dacht. TS is volledig vastgelopen in zijn gedachtegangen. Hij meent de waarheid in pacht te hebben en weet als geen ander kritiek te negeren of af te wentelen vanuit zijn vooringenomen beeld.
Hopeloos, discussiëren erover met TS nutteloos. De zoveelste gefrustreerde die het meent te weten en later maar niet kan snappen dat zijn beeld in de realiteit niet werkt. Succes kerel, je zult het nodig hebben.
Wanneer iemand redelijkerwijs zijn best doet om aan het werk te komen dan is er geen reden om hem in de steek te laten.quote:
Ik heb het niet over in de steek laten. Jij had het over inspanningsverplichting sociaaltje.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:15 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Wanneer iemand redelijkerwijs zijn best doet om aan het werk te komen dan is er geen reden om hem in de steek te laten.
Hier hoort een omdat na te volgenquote:Op dinsdag 17 december 2013 12:51 schreef Arolsen het volgende:
NU allerlei neoliberale sprookjes aan het instorten zijn is het ook tijd om af te rekenen met hun leugens dat de samenleving niet maakbaar zou zijn. Dat is volstrekte onzin.
Huh?quote:Een leefbare samenleving met een plek voor iedereen is iets dat per definitie gemaakt heeft moeten worden.
Verwijs je nu naar liberalen zoals van Houten?quote:De samenleving zoals we die kennen is voor een heel groot deel te danken aan een overheid die regels heeft gesteld, investeringen heeft gedaan, mensen heeft geholpen en welvaart heeft verdeeld. Vergelijk de samenleving van nu met die van tweehonderd jaar geleden. Toen was er een kleine rijke elite die alle macht rijkdom naar zich toe trok
Bedoel je met neoliberalen conservatieven? Er zijn verschillende definities van neoliberaal, en vaak is het een hol begrip, gebruikt naar believen (zoals "de linkse kerk" door eurosceptici en sommige libertariërs)quote:Neoliberalen kunnen het helaas niet hebben dat er ook voor zwakkeren gezorgd wordt. Daarom hebben ze leugens verzonnen Dit om dingen weer kapot te kunnen maken en om niet verantwoordelijk te hoeven zijn voor dingen. Ze kunnen lekker achterover leunen en hun vrienden de samenleving kapot laten maken. Wanneer mensen uitgebuit worden, het milieu verziekt wordt of wanneer bedrijven kapotgegraaid worden dan roepen ze dat de overheid niets moet doen. Lekker gemakkelijk.
Ik denk juist meer aan maatwerk in plaats van gezamenlijkheid, hedendaagse misstanden komen juist voort uit centralisatie en uniformiteit.quote:We moeten terug naar het idee dat we de betere samenleving gezamelijk kunnen maken. Door mensen van goede zorg, een woning en werk te kunnen voorzien. En door misstanden hard aan te pakken in plaats van ze wegwuiven.
Het blijft hoe dan ook een welvaartsoverdracht. Want uiteindelijk moet alles wat geconsumeerd wordt ook geproduceerd worden, met arbeid evt. met een hefboom van automatisering. En het basisinkomen zorgt ervoor dat je zonder enige sanctie meer kan consumeren dan je produceert.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:22 schreef Sloggi het volgende:
TS wordt nu uitgelachen en een communist genoemd, maar een voorziening als een basisinkomen - een inkomensgarantie dus - is bij uitstek liberaal. Het zorgt voor meer vrijheid, meer sociale mobiliteit en meer geluk. De totale welvaart zal alleen maar toenemen en mensen zullen minder afhankelijk worden van anderen.
Ow vandaar dat Hong kong vroeger een arm land was en nu welvarender dan Nederland.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:39 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Ja, de overheid heeft gezorgd dat er geinvesteerd is in de samenleving. En gezorgd dat er voor iedereen een plek is.
Dat is het verschil met de vroege middeleeuwen waar een landheer alle welvaart naar zich toe trok en mensen uitbuitte.
Dat de samenleving maakbaar is zien we om ons heen. Het verschil tussen deze samenleving en die van het wilde westen is dat er hier een overheid is die investeert in de samenleving en die zorgt dat mensen mee kunnen doen, ook de zwakkeren. Mensen die ontkennen dat de samenleving maakbaar is ontkennen de werkelijkheid.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:34 schreef JoaC het volgende:
[..]
Hier hoort een omdat na te volgen
[..]
Huh?
[..]
Verwijs je nu naar liberalen zoals van Houten?
[..]
Bedoel je met neoliberalen conservatieven? Er zijn verschillende definities van neoliberaal, en vaak is het een hol begrip, gebruikt naar believen (zoals "de linkse kerk" door eurosceptici en sommige libertariërs)
[..]
Ik denk juist meer aan maatwerk in plaats van gezamenlijkheid, hedendaagse misstanden komen juist voort uit centralisatie en uniformiteit.
Ja een kleine groep elite is welvarend. Grote hoeveelheden mensen moeten in kooien wonen. Het is wat je welvarend noemt.quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:49 schreef spiegelspel het volgende:
[..]
Ow vandaar dat Hong kong vroeger een arm land was en nu welvarender dan Nederland.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |