Hoeft ook niet. In een kolom kan je alleen filteren op basis van de waarden die in die kolom staan.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:37 schreef RoofingBurner het volgende:
Ik krijg dan niet in alle kolommen te zien dat ik de 0 kan verbergen.
héél erg bedankt! Nu is het helemaal gelukt. Duurde even, maar goed.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:43 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Hoeft ook niet. In een kolom kan je alleen filteren op basis van de waarden die in die kolom staan.
Wanneer je een autofilter plaatst op een lijst (bijvoorbeeld kolommen A tot en met E) en je filtert kolom E op is niet gelijk aan 0, dan worden alle rijen die niet aan die criteria voldoen verborgen.
Koning natuurlijkquote:Op donderdag 6 februari 2014 17:28 schreef qu63 het volgende:
Hoe zouden jullie je Excel-skills omschrijven op je CV? Voor de genen zonder officieel certificaat van Microsoft dus
Voldoende? Bovengemiddeld? Uitgebreid? Pro? Guru? () Doorgeslagen hobby?
Overigens, wat heb je nu echt aan zo een microsoft certification?quote:Op donderdag 6 februari 2014 17:28 schreef qu63 het volgende:
Hoe zouden jullie je Excel-skills omschrijven op je CV? Voor de genen zonder officieel certificaat van Microsoft dus
Voldoende? Bovengemiddeld? Uitgebreid? Pro? Guru? () Doorgeslagen hobby?
echt niet, was dan ook een grapje. Ik ben altijd wel gevoelig voor de term excel-held.quote:
Dat wordt niet wat. Het enige dat je kan doen is in kolom E een formule zetten in de geest van =ALS(groter dan 10;uitkomst;"") en in kolom F =ALS(groter dan 25;uitkomst;"")quote:Op zaterdag 15 februari 2014 20:28 schreef Kandijfijn het volgende:
100% excelnoob hier, ik ken het programma red me er meestal wel mee. Maar vraag mij af als het volgende mogelijk is.
Dat de uitkomst van een som afhankelijk van zijn output in andere kolom terecht komt.
Bijvoorbeeld als uitkomst van C2 groter is dan >10 dat het in een kolom E komt maar is de uitkomst groter dan 25 dat het in kolom F terecht komt?
Ok, dan ga dat morgen ff proberenquote:Op zaterdag 15 februari 2014 20:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat wordt niet wat. Het enige dat je kan doen is in kolom E een formule zetten in de geest van =ALS(groter dan 10;uitkomst;"") en in kolom F =ALS(groter dan 25;uitkomst;"")
Wellicht heb je iets aan mijn eerdere posts: DIG / [Excel] Het grote Excel vragen topic #38quote:Op maandag 17 februari 2014 22:42 schreef Nithosm het volgende:
Hallo allemaal,
overmorgen heb ik een Exceltentamen, maar enkele opdrachten lukken me niet echt
Ik heb al geprobeerd met het onze handleiding alle vragen te beantwoorden en bij enkele lukt dat niet. Het betreft het volgende bestand : https://www.hightail.com/download/elNJT2pITkFPSHk1aWNUQw
Het betreft BB-4 en BB-5...
Zou iemand wat advies kunnen geven? Dat zou me echt enorm helpen!
http://www.excel-easy.com/data-analysis/solver.html
Dit is een goede uitleg van BB-4... maar uh, ik begrijp het bijna!
Al is een simpelere uitleg welkom..
Bvd!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opgave 2SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opgave 4:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 30% gewijzigd door snabbi op 17-02-2014 23:42:27 ]![]()
Moet je BB-5 met Excel doen?quote:Op maandag 17 februari 2014 22:42 schreef Nithosm het volgende:
Hallo allemaal,
overmorgen heb ik een Exceltentamen, maar enkele opdrachten lukken me niet echt
Ik heb al geprobeerd met het onze handleiding alle vragen te beantwoorden en bij enkele lukt dat niet. Het betreft het volgende bestand : https://www.hightail.com/download/elNJT2pITkFPSHk1aWNUQw
Het betreft BB-4 en BB-5...
Zou iemand wat advies kunnen geven? Dat zou me echt enorm helpen!
http://www.excel-easy.com/data-analysis/solver.html
Dit is een goede uitleg van BB-4... maar uh, ik begrijp het bijna!
Al is een simpelere uitleg welkom..
Bvd!
Met de hand was makkelijker voor mij...![]()
Ik heb een functie die uit een tekststring de . - [ ] en _ weghaalt. Ik vind hem alleen niet zo mooi.
=SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(A1,".",""),"-","")," ",""),"_","")
Is het ook mogelijk om dit in een simpeler formule te krijgen of moet ik zelf eentje schrijven?Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten![]()
Voor zover ik iets kan vinden lijkt het erop dat je zelf moet gaan klussen.
Misschien wordt het dan
=SubstituteMultiple(A1;{".", "-", " ", "_"},{"","","",""})![]()
Mwa, lijstje van de getallen maken. Kolom er naast *9.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 11:51 schreef PAAC het volgende:
[..]
Moet je BB-5 met Excel doen?
Met de hand was makkelijker voor mij...
Kolom daarnaast een als formule met een tekstvergelijking van laatste 2 karakters vanaf rechts wanneer dat gelijk is aan 01. Komt 1 resultaat uit.![]()
Je begint met 109900, als je dat goed omkeert(110000 is gauw uit te sluiten) en icm de factor 9 kom je al gauw uit opquote:Op dinsdag 18 februari 2014 21:20 schreef snabbi het volgende:
[..]
Mwa, lijstje van de getallen maken. Kolom er naast *9.
Kolom daarnaast een als formule met een tekstvergelijking van laatste 2 karakters vanaf rechts wanneer dat gelijk is aan 01. Komt 1 resultaat uit.
9x9901
Hieruit volgt verder
109909*9 + 9x10^1 = 909901 + x10^4
989181 - 909901 = x(10^4-90)
79280 / 9910 = x
x = 8
Dus 109989 * 9 = 989901![]()
![]()
quote:Op dinsdag 18 februari 2014 21:29 schreef PAAC het volgende:
[..]
Je begint met 109900, als je dat goed omkeert(110000 is gauw uit te sluiten) en icm de factor 9 kom je al gauw uit op
9x9901
Hieruit volgt verder
109909*9 + 9x10^1 = 909901 + x10^4
989181 - 909901 = x(10^4-90)
79280 / 9910 = x
x = 8
Dus 109989 * 9 = 989901![]()
Vooruit, het is een bonus dag voor de vraag steller.![]()
![]()
In Excel had ik dit ook al gedaanquote:![]()
Ik gebruikte:
=RECHTS(E100*9;2)="01"
Maar ik zag het "nut" er niet van in om Excel te gebruiken hiervoor![]()
![]()
Excel maakt luiquote:Op dinsdag 18 februari 2014 21:41 schreef PAAC het volgende:
Maar ik zag het "nut" er niet van in om Excel te gebruiken hiervoor![]()
![]()
![]()
Klopt, ik ben alleen niet van het luiequote:![]()
Plus het levert soms creatieve/snelle andere oplossingen op![]()
![]()
Ik ben bang dat dit een lesje te ver is, gezien de eerste 3 opdrachten (en Comic Sansquote:Op dinsdag 18 februari 2014 21:39 schreef snabbi het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Vooruit, het is een bonus dag voor de vraag steller.
[ afbeelding ]).
En als ik t goed begrijp gaat t alleen om t antwoord, de manierop boeit niet..It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]![]()
Dat viel me ook op ja.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 23:20 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik ben bang dat dit een lesje te ver is, gezien de eerste 3 opdrachten (en Comic Sans).
En als ik t goed begrijp gaat t alleen om t antwoord, de manierop boeit niet..
1 t/m 3 zijn redelijk bekende taken voor Excel(veel dezelfde operaties uitvoeren en verwerken).
4 wordt al complexer(optimalisatie d.m.v. lineair programmeren), ofwel mbv de solver.
5 is meer een wiskundig puzzeltje(Gebruik van tekst-functions(left / mid / right) kan zeer nutting zijn, vandaag volop gebruikt weer)
![]()
Hai!
Ben bezig met een Excel-bestandje, maar daar heb ik een aantal dingen voor nodig waar ik zelf zo niet 1, 2, 3 uit kom.
1) Een dropdown menu, met daarin álle namen van de sheets behalve sheet 'main' en sheet 'config'. Nu heb ik op een andere sheet een lijstje gemaakt met alle namen van de sheets. Maar dat lijkt me niet heel handig.
2) Een button (macro?) om een nieuwe sheet/tab te maken met een opgegeven naam. Dat ik bijvoorbeeld in A1 een naam invoer en dat daarnaast de button staat met 'Nieuwe sheet' en dat die dan een sheet maakt met de gegeven naam in A1.
3) Ik heb in B2 een dropdown menu, met namen van sheets. (Dit issue is gelinkt aan 2)) Nu wil ik wanneer in B2 een sheet is geselecteerd, dat hij in C2 een dropdown-menu weergeeft met álle tekst uit A van sheet die in B2 genoemd is, behalve A1.![]()
Waar loop je precies in/op vast dan?quote:Op woensdag 19 februari 2014 21:38 schreef einschtein het volgende:
Hai!
Ben bezig met een Excel-bestandje, maar daar heb ik een aantal dingen voor nodig waar ik zelf zo niet 1, 2, 3 uit kom.
1) Een dropdown menu, met daarin álle namen van de sheets behalve sheet 'main' en sheet 'config'. Nu heb ik op een andere sheet een lijstje gemaakt met alle namen van de sheets. Maar dat lijkt me niet heel handig.
2) Een button (macro?) om een nieuwe sheet/tab te maken met een opgegeven naam. Dat ik bijvoorbeeld in A1 een naam invoer en dat daarnaast de button staat met 'Nieuwe sheet' en dat die dan een sheet maakt met de gegeven naam in A1.
3) Ik heb in B2 een dropdown menu, met namen van sheets. (Dit issue is gelinkt aan 2)) Nu wil ik wanneer in B2 een sheet is geselecteerd, dat hij in C2 een dropdown-menu weergeeft met álle tekst uit A van sheet die in B2 genoemd is, behalve A1.It's Time To Shine
Ah, dat was precies handig te vermelden. Ik weet niet exact hoe ik moet beginnen en hoe ik het moet aanpakken.quote:Op woensdag 19 februari 2014 21:48 schreef qu63 het volgende:
[..]
Waar loop je precies in/op vast dan?![]()
![]()
1) https://www.google.nl/search?q=excel+drop+down+list+tab+namesquote:Op woensdag 19 februari 2014 21:48 schreef einschtein het volgende:
[..]
Ah, dat was precies handig te vermelden. Ik weet niet exact hoe ik moet beginnen en hoe ik het moet aanpakken.
2) https://www.google.nl/sea(...)heet+from+cell+value
3) Die snap ik even niet. Kan je een mockup maken over hoe je t wil laten werken?It's Time To Shine
Tja, ik had niet verzonnen dat de solver gebruikt moest worden. Je kan ook heel simpel gewoon de combinaties uitschrijven, Wheat = 1, 2, 3, 4 etc.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 23:20 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik ben bang dat dit een lesje te ver is, gezien de eerste 3 opdrachten (en Comic Sans).
En als ik t goed begrijp gaat t alleen om t antwoord, de manierop boeit niet..
Zeker in dit geval is dat nog sneller dan die solver dingen inrichten.![]()
Hebben jullie ervaring met gewogen data in Excel? Ik heb een databestand wat ik omzet in percentages of gemiddelden (bijvoorbeeld aantal mannen en aantal vrouwen of de gemiddelde beoordeling). Met gemiddelden is het meenemen van het gewicht makkelijk (somproduct) maar hoe moet ik dat doen bij geslacht. Stel een vrouw heeft een weegfactor van 3, dan kan ik niet 3 x 2 (1 = man, 2 = vrouw) doen. De vrouw moet drie keer meetellen en niet haar antwoord vermenigvuldigd met drie hebben.Aldus.![]()
Antwoord x3 + Aantal x3. Je zou een hulpkolommen kunnen toevoegen (aantal + antwoord). Of je zou het wellicht met een array-formule kunnen oplossen, maar daar heb ik weinig ervaring mee.![]()
![]()
Ik snap je oplossing niet geloof ik ...? Bij geslacht gaat het niet op een gemiddelde maar een gewogen verhouding man vrouw.Aldus.![]()
De laatste paar toepassingen van SumProduct zijn wel interessant, die wist ik nog niet.quote:Op donderdag 20 februari 2014 22:33 schreef Z het volgende:
Mooie oplossing gevonden:
Some unlikely uses for sumproduct
Verder snap ik nog steeds niet wat je probleem was, maar mooi dat het opgelost is![]()
![]()
m 2quote:Op donderdag 20 februari 2014 22:49 schreef PAAC het volgende:
[..]
De laatste paar toepassingen van SumProduct zijn wel interessant, die wist ik nog niet.
Verder snap ik nog steeds niet wat je probleem was, maar mooi dat het opgelost is
m 3
m 5
v 3
v 5
(m = man, v = vrouw)
Het gemiddelde hiervan zou zijn (2+3+5+3+5)/5 = 3,6
Het antwoord van de vrouwen moet echter zwaarder meetellen (3x), dus wordt he: (2+3+5+3x3+3x5)/9 = 3,77
Denk ik...![]()
Als dat het is doe je dat volgens mij het snelste door een hulpkolommetje te maken met =ALS(cel="M";1;3) en dan alsnog te somproducten. Ook lekker makkelijk als je de weging nog ooit wil veranderen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 08:10 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
m 2
m 3
m 5
v 3
v 5
(m = man, v = vrouw)
Het gemiddelde hiervan zou zijn (2+3+5+3+5)/5 = 3,6
Het antwoord van de vrouwen moet echter zwaarder meetellen (3x), dus wordt he: (2+3+5+3x3+3x5)/9 = 3,77
Denk ik...Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)![]()
Om een databestand een representatieve afspiegeling te laten zijn van een bepaalde populatie kan je achteraf de data wegen. Stel dat de verhouding man/vrouw 60% om 40% is dan kan je een weegfactor toevoegen, alle mannen krijgen een weegfactor van ongeveer 0,85 en alle vrouwen van ongeveer 1,15. Alle antwoorden van een man tellen 0,85 keer mee, alle antwoorden van een vrouw 1,15. In mijn geval zijn er 8 variabelen meegenomen in de weging.
Dus als je een grafiek man/vrouw wilt, reken je met de weegfactoren ipv de antwoorden. Alle weegfactoren van de man opgeteld en alle weegfactoren van de vrouwen. In mijn geval gold er een dubbele voorwaarde: doet boodschappen bij de AH + vrouw en doet boodschappen bij de AH + man.
Dat wordt dan zoiets:
1 =SOMPRODUCT(('Profiel data'!B2:B4035=1)*('Profiel data'!$R$2:$R$4035=1)*('Profiel data'!$Y$2:$Y$4035))/SOMPRODUCT(('Profiel data'!B2:B4035=1)*('Profiel data'!$Y$2: Aldus.![]()
Dat is waar maar dat zouden dan heel veel hulpkolommen worden in dit geval. Het liefst werk ik hulpkolomloos.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 08:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als dat het is doe je dat volgens mij het snelste door een hulpkolommetje te maken met =ALS(cel="M";1;3) en dan alsnog te somproducten. Ook lekker makkelijk als je de weging nog ooit wil veranderen.Aldus.![]()
Dat kan ook, maar dan worden je formules gewoon langer. Wat er in die hulpkolom zou staan kan je inbouwen in je uiteindelijke formule, maar het is gewoon niet zo lekker voor het overzicht als je nog eens wat moet aanpassen. Of: iemand anders dat moet doen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 08:38 schreef Z het volgende:
[..]
Dat is waar maar dat zouden dan heel veel hulpkolommen worden in dit geval. Het liefst werk ik hulpkolomloos.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)![]()
Of wanneer iemand vraagt of je ff naar zijn sheet wilt kijken omdat iets niet werktquote:Op vrijdag 21 februari 2014 08:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat kan ook, maar dan worden je formules gewoon langer. Wat er in die hulpkolom zou staan kan je inbouwen in je uiteindelijke formule, maar het is gewoon niet zo lekker voor het overzicht als je nog eens wat moet aanpassen. Of: iemand anders dat moet doen.![]()
"Broncellen aanwijzen" aangezet, kon daarna zo het pad volgen van de berekening en zien waar de fout zat![]()
![]()
Eens kijken of ik dit probleem simpel kan uitleggen:
Zie hierboven allereerst een tabel met 5 kolommen. Het gaat hier om valuta-combinaties met willekeurige waarden.
val1/ccy1 is gelinkted met val2/ccy2. dus 5 EUR -3 USD is een bij elkaar horende regel.
En zo zijn er dus nog 11 regels, maar het aantal regels kan potentieel groter of kleiner zijn.
Ook kunnen er andere val/ccy combiaties zijn met valuta die niet zijn genoemd.
De bedoeling is dat combinaties die hetzelfde zijn bij elkaar opgeteld worden, MAAR hier het moeilijke: EUR-USD is hetzelfde als USD-EUR en moeten dus bijvoorbeeld bij elkaar opgeteld worden.
Ik heb de uitkomst onder de tabel handmatig uitgerekend, en zoals jullie zien tel ik EUR-USD op bij USD-EUR en kom uit op een totaal EUR + toaal USD voor deze valutacombinatie.
Eigenlijk wil ik uit de tabel alleen maar de gele regels als uitkomst hebben, en dan maakt het voor mij niet uit of de uitkomst -4EUR 1USD is of 1USD -4 EUR, zolang er voor deze combinatie maar 1 totaal is.
Ik zit me suf te piekeren hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.![]()
Weet niet of ik je probleem 100% goed snap, maar voor het optellen van combinaties van valuta zou je misschien het volgende kunnen doen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 21:59 schreef elkravo het volgende:
[ afbeelding ]
Zie hierboven allereerst een tabel met 5 kolommen. Het gaat hier om valuta-combinaties met willekeurige waarden.
val1/ccy1 is gelinkted met val2/ccy2. dus 5 EUR -3 USD is een bij elkaar horende regel.
En zo zijn er dus nog 11 regels, maar het aantal regels kan potentieel groter of kleiner zijn.
Ook kunnen er andere val/ccy combiaties zijn met valuta die niet zijn genoemd.
De bedoeling is dat combinaties die hetzelfde zijn bij elkaar opgeteld worden, MAAR hier het moeilijke: EUR-USD is hetzelfde als USD-EUR en moeten dus bijvoorbeeld bij elkaar opgeteld worden.
Ik heb de uitkomst onder de tabel handmatig uitgerekend, en zoals jullie zien tel ik EUR-USD op bij USD-EUR en kom uit op een totaal EUR + toaal USD voor deze valutacombinatie.
Eigenlijk wil ik uit de tabel alleen maar de gele regels als uitkomst hebben, en dan maakt het voor mij niet uit of de uitkomst -4EUR 1USD is of 1USD -4 EUR, zolang er voor deze combinatie maar 1 totaal is.
Ik zit me suf te piekeren hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.
Misschien kun je de valuta indelen met waarden 2^i.
EUR = 2^0 = 1
USD = 2^1 = 2
CZK = 2^2 = 4
Dan volgt voor combinaties van valuta
EUR + EUR = 2
EUR + USD = 3
USD + USD = 4
EUR + CZK = 5
USD + CZK = 6
Dan met hulp kolommetje en som-als kun je de combinaties bij elkaar optellen.![]()
Niet moeilijker maken dan het is. Gewoon je bereik optellen onder bepaalde voorwaarden.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 21:59 schreef elkravo het volgende:
=SOMMEN.ALS(val_1;ccy_1;A15;ccy_2;B15)+SOMMEN.ALS(val_2;ccy_2;A15;ccy_1;B15)
(waar A15 is valuta 1 zoals EUR en B15 is valuta 2 zoals USD. Je krijgt via deze formule de EURs terug.)
zie: www.snirc.nl/extra/currency.xlsx
[ Bericht 25% gewijzigd door snabbi op 21-02-2014 22:33:51 ]![]()
Maandag op mijn werk die sheet wat meer uitpluizenquote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:24 schreef snabbi het volgende:
[..]
Niet moeilijker maken dan het is. Gewoon je bereik optellen onder bepaalde voorwaarden.
=SOMMEN.ALS(val_1;ccy_1;A15;ccy_2;B15)+SOMMEN.ALS(val_2;ccy_2;A15;ccy_1;B15)
zie: www.snirc.nl/extra/currency.xlsx(heb thuis Excel 2003, dus sommen.als doet het niet...)
Die groepen zijn misschien wel handig... (wist wel dat je ze kon maken, maar had nog nooit echt het nut ervan gezien)
![]()
Ik gebruik de namen vooral bij langere formules. Dan raak je het overzicht kwijt. Als je de formule nu leest is het eigenlijk direct logisch.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:34 schreef PAAC het volgende:
[..]
Maandag op mijn werk die sheet wat meer uitpluizen(heb thuis Excel 2003, dus sommen.als doet het niet...)
Die groepen zijn misschien wel handig... (wist wel dat je ze kon maken, maar had nog nooit echt het nut ervan gezien)
Met Excel 2003 kan het ook, alleen dan moet je meer moeite doen. Toen moest je het nog met een Array-formule oplossen. Ik heb het bestandje voor je aangepast. De array formule is iets lastiger uit te leggen. Dit is wat hij doet:
In cel G17 staat de volgende formule {=SOMPRODUCT((val_1)*(ccy_1=A17)*(ccy_2=B17))+SOMPRODUCT((val_2)*(ccy_2=A17)*(ccy_1=B17))}
De {} is belangrijk en krijg je via CTRL SHIFT ENTER.
Ik maak een vergelijking door per regel de waarde van de ccy van die regel te vergelijken met de waarde in A17. Wanneer dit WAAR is, dan ziet excel het als 1. Als het ONWAAR is als 0. Door gebruik te maken van vermenigvuldigen doe je in je somproduct een vermenigvuldiging met 0 wanneer het niet over A17 gaat. Met andere woorden, je telt alleen de A17s. Zo ook voor het tweede deel met de B17s.
Nadat Excel per regel heeft uitrekent of hij voldoet aan zowel de voorwaarde in A17 als in B17, telt hij de uitkomst van alle regels bij elkaar op.
[ Bericht 15% gewijzigd door snabbi op 21-02-2014 23:05:13 ]![]()
Ik krijg nu zo nu en dan het antwoord "0" (geen flauw idee of dat klopt).quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:57 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik gebruik de namen vooral bij langere formules. Dan raak je het overzicht kwijt. Als je de formule nu leest is het eigenlijk direct logisch.
Met Excel 2003 kan het ook, alleen dan moet je meer moeite doen. Toen moest je het nog met een Array-formule oplossen. Ik heb het bestandje voor je aangepast. De array formule is iets lastiger uit te leggen. Dit is wat hij doet:
In cel G17 staat de volgende formule {=SOMPRODUCT((val_1)*(ccy_1=A17)*(ccy_2=B17))+SOMPRODUCT((val_2)*(ccy_2=A17)*(ccy_1=B17))}
De {} is belangrijk en krijg je via CTRL SHIFT ENTER.
Ik zal zo even de eerder gemaakte uitleg hiervan aanhalen.. even zoeken.
En rekenen met "{}" in Excel heb ik aardig mee lopen te rommelen ooit.
Vooral met de volgorde van wat je doet...
Maar uiteindelijk was dat gelukt![]()
![]()
Ik heb ondertussen wat uitleg toegevoegd. Het invoeren moet dus zonder de {} en door op CTRL ALT ENTER te drukken krijg je die optie. Het bestand in de bovenstaande post heeft ook een volledige uitwerking.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 23:04 schreef PAAC het volgende:
[..]
Ik krijg nu zo nu en dan het antwoord "0" (geen flauw idee of dat klopt).
En rekenen met "{}" in Excel heb ik aardig mee lopen te rommelen ooit.
Vooral met de volgorde van wat je doet...
Maar uiteindelijk was dat gelukt![]()
De CTRL ALT ENTER, oftewel de array formule zorgt ervoor dat Excel met die meerdere regels in 1 cel gaat rekenen. Voor grote sheets wordt dit wel enorm traag. Daarom is SOMMEN.ALS veel fijner.![]()
quote:Op vrijdag 21 februari 2014 23:07 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik heb ondertussen wat uitleg toegevoegd. Het invoeren moet dus zonder de {} en door op CTRL ALT ENTER te drukken krijg je die optie. Het bestand in de bovenstaande post heeft ook een volledige uitwerking.
De CTRL ALT ENTER, oftewel de array formule zorgt ervoor dat Excel met die meerdere regels in 1 cel gaat rekenen. Voor grote sheets wordt dit wel enorm traag. Daarom is SOMMEN.ALS veel fijner.Nu haal je SHIFT en ALT door elkaarquote:Op vrijdag 21 februari 2014 23:07 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik heb ondertussen wat uitleg toegevoegd. Het invoeren moet dus zonder de {} en door op CTRL ALT ENTER te drukken krijg je die optie. Het bestand in de bovenstaande post heeft ook een volledige uitwerking.
De CTRL ALT ENTER, oftewel de array formule zorgt ervoor dat Excel met die meerdere regels in 1 cel gaat rekenen. Voor grote sheets wordt dit wel enorm traag. Daarom is SOMMEN.ALS veel fijner.![]()
Verder snap ik nu wat er gebeurt met de functie![]()
Matrix-rekenen was ik al bekend mee, heb ooit eens Betacoefficienten van een Partial Least Squares algoritme nagerekend mbv die functies(kostte me meer tijd om uit te vissen hoe dat rekenen werkte qua invoeren, dan daadwerkelijk alles na te rekenen)
![]()
quote:Op vrijdag 21 februari 2014 23:13 schreef PAAC het volgende:
[..]
[..]
Nu haal je SHIFT en ALT door elkaar![]()
Verder snap ik nu wat er gebeurt met de functie![]()
![]()
De volgende stap was CTRL ALT DEL![]()
Haha, doet me denken aan de oude dagen in chatroomsquote:Op vrijdag 21 februari 2014 23:15 schreef snabbi het volgende:
[..]![]()
De volgende stap was CTRL ALT DEL![]()
"Ik heb zin, wil je privé met me? Druk dan op Alt + F4"
*Poof*
Halve chatroom leeg
Of snel bij een collega CTRL SHIFT en "pijltjestoetsen" indrukken (en dan snel weglopen).![]()
Beste allemaal,
Ik ben momenteel bezig op mijn werk een overzicht te maken van spullen welke we daarvan de cerficaten moeten bijhouden en monitoren wanneer deze komen te verlopen. Ik heb op het internet gevonden hoe je een dropdownmenu kunt maken en hoe je een kleur kan geven wanneer iets over de datum heen is. Hoe het momenteel is opgebouwd:
Bovenaan de pagina heb ik een datum =TODAY() staan die dus de datum van vandaag altijd aangeeft. Dan heb ik een lijst met spullen die je kan kiezen uit een dropdown menu en daarbij moet je wel handmatig de datums invullen. Nu wil ik het zo hebben, dat wanneer de datum (die achter de itmens staan vermeld) op de certificaten verlopen zijn dit rood opkleurt. Dit is mij gelukt met voorwaardelijke opmaak, echter nu wil ik ook nog dat deze een maand voor tijd of 3 maanden voor tijd geel opkleurt, zodat je bij elke keer dat je de excelfile opent in één oogopslag kunt zien, wanneer er een hercertificering zit aan te komen.
Voorwaardelijke opmaak
Cel Value <= D$2$ (de today cel) met stop if true aangevinkt
Momenteel als ik dan geen datum in de cel zit kleurt hij dan rood op, terwijl dit blank zou moeten zijn.
Dus nog even voor de duidelijkheid:
- Ik heb een datum bovenaan de pagina staan die de dag vandaag aangeeft.
- Met een dropdownmenu selecteer je het item
- Handmatig dan de datum invoeren van het item
- Wanneer je niks invoert moet de cel waar je de datum van het certificaat van het item invult blank blijven
- Hij moet een maand voor tijd geel worden
- Hij moet, wanneer het certificaat verlopen is rood kleuren (wat momenteel al werkt), dit heb ik getest
Ik heb ook nog een vraag over een email aanmaken / versturen, maar begreep dat dit wel redelijk ingewikkeld is. Dus bij het verlopen van certificaat automatisch een email verzenden / outlook openen met betreffende email. Dit komt later wel
Er wordt vaak op een antwoord gegeven voorwaardelijke opmaak, echter ben hier al uren mee aan het prutsen geweest en kom er niet uit.
Alvast bedankt,
Foxbuster![]()
Vink stop if true uit en voeg een nieuwe voorwaardelijke opmaak aan voor oranje. Zorg er wel voor dat oranje boven rood staat.quote:Op maandag 24 februari 2014 13:28 schreef foxbuster het volgende:
Beste allemaal,
Ik ben momenteel bezig op mijn werk een overzicht te maken van spullen welke we daarvan de cerficaten moeten bijhouden en monitoren wanneer deze komen te verlopen. Ik heb op het internet gevonden hoe je een dropdownmenu kunt maken en hoe je een kleur kan geven wanneer iets over de datum heen is. Hoe het momenteel is opgebouwd:
Bovenaan de pagina heb ik een datum =TODAY() staan die dus de datum van vandaag altijd aangeeft. Dan heb ik een lijst met spullen die je kan kiezen uit een dropdown menu en daarbij moet je wel handmatig de datums invullen. Nu wil ik het zo hebben, dat wanneer de datum (die achter de itmens staan vermeld) op de certificaten verlopen zijn dit rood opkleurt. Dit is mij gelukt met voorwaardelijke opmaak, echter nu wil ik ook nog dat deze een maand voor tijd of 3 maanden voor tijd geel opkleurt, zodat je bij elke keer dat je de excelfile opent in één oogopslag kunt zien, wanneer er een hercertificering zit aan te komen.
Voorwaardelijke opmaak
Cel Value <= D$2$ (de today cel) met stop if true aangevinkt
Momenteel als ik dan geen datum in de cel zit kleurt hij dan rood op, terwijl dit blank zou moeten zijn.
Dus nog even voor de duidelijkheid:
- Ik heb een datum bovenaan de pagina staan die de dag vandaag aangeeft.
- Met een dropdownmenu selecteer je het item
- Handmatig dan de datum invoeren van het item
- Wanneer je niks invoert moet de cel waar je de datum van het certificaat van het item invult blank blijven
- Hij moet een maand voor tijd geel worden
- Hij moet, wanneer het certificaat verlopen is rood kleuren (wat momenteel al werkt), dit heb ik getest
Ik heb ook nog een vraag over een email aanmaken / versturen, maar begreep dat dit wel redelijk ingewikkeld is. Dus bij het verlopen van certificaat automatisch een email verzenden / outlook openen met betreffende email. Dit komt later wel
Er wordt vaak op een antwoord gegeven voorwaardelijke opmaak, echter ben hier al uren mee aan het prutsen geweest en kom er niet uit.
Alvast bedankt,
Foxbuster
Mail versturen via Excel zal een klusje zijn voor een mooie VBA code.It's Time To Shine
Werkt niet? Geel staat boven rood, stop if true staat niet aangevinkt en wat moet ik dan bij de formule invullen?
Geel -> Cell value smaller then or equal too D$2$+30 (de maand) (stop if true niet aangevinkt)
Rood -> Cell value smaller then or equal too D$2$ (stop if true aangevinkt)
Alles kleurt nu geel
En hoe krijg ik blank wanneer ik geen datum invul?![]()
hey allen!
Ik wil in mijn excelbestand met 1 druk op de knop wat tekst in meerdere cellen kunnen laten verdwijnen en weer terug laten komen...is dit mogelijk?De enige echte.![]()
Ja. (via grote vriend Google)quote:Op dinsdag 25 februari 2014 14:43 schreef Rnie het volgende:
hey allen!
Ik wil in mijn excelbestand met 1 druk op de knop wat tekst in meerdere cellen kunnen laten verdwijnen en weer terug laten komen...is dit mogelijk?It's Time To Shine
Als je de verwijzingen op dezelfde manier in je sheet hebt staan als hier dan gaat dat idd fout. Het dollar-teken moet vóór de kolom of rij staan die je vast wil zetten. Dus $D$2 ipv D$2$.quote:Op maandag 24 februari 2014 14:45 schreef foxbuster het volgende:
Werkt niet? Geel staat boven rood, stop if true staat niet aangevinkt en wat moet ik dan bij de formule invullen?
Geel -> Cell value smaller then or equal too D$2$+30 (de maand) (stop if true niet aangevinkt)
Rood -> Cell value smaller then or equal too D$2$ (stop if true aangevinkt)
Alles kleurt nu geel
En hoe krijg ik blank wanneer ik geen datum invul?
In D2 staat de verloopdatum van je certificaat?
Volgens mij voldoet de waarde in je cel nu aan beide condities, niet?It's Time To Shine
Ik zal mijn bestand even uploaden, toelichting staat in de file zelf. Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-XKRTTWBHZAZ8.xlsx![]()
Toelichting
Wanneer de vuldatum bereikt wordt of groter dan rood kleuren -> dit werkt
Wanneer de vuldatum een maand daarvoor bereikt wordt tot de vuldatum moet deze geel kleuren
Dus blank -> maand ervoor geel -> daarna rood totdat de vuldatum opnieuw wordt aangepast![]()
Als D2 "vandaag" is, dan moet je voor "geel" vergelijken met D2-30 (<= D2-30).
Voor zowel rood als geel nog even not(isblank(jecel)) opnemen in een AND-formule zodat alleen de rijen met ingevulde datum worden ingekleurd.![]()
Moet niet zo moeilijk zijn: ik heb 2 kolommen, A en B. B is langer dan A. Ik wil van kolom B enkel de waarden overhouden die niet in kolom A zichtbaar zijn. Howto?
edit: dit maar gebruikt:
1 ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A1;'strings oude wa'!A:A;1;ONWAAR));A1;"")
En welke klapjosti heeft in godsnaam bedacht om de formules te vertalen? Tenenkrommend.
[ Bericht 54% gewijzigd door MichielPH op 26-02-2014 13:12:19 ]'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson![]()
irritant is dat he. Gelukkig kun je dat aanpassen in de meeste office pakketten.quote:Op woensdag 26 februari 2014 13:03 schreef MichielPH het volgende:
Moet niet zo moeilijk zijn: ik heb 2 kolommen, A en B. B is langer dan A. Ik wil van kolom B enkel de waarden overhouden die niet in kolom A zichtbaar zijn. Howto?
edit: dit maar gebruikt:
[ code verwijderd ]
En welke klapjosti heeft in godsnaam bedacht om de formules te vertalen? Tenenkrommend.Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten![]()
Ik heb een vraag over voorwaardelijke opmaak.
Ik heb voorwaardelijke opmaak gebruikt om een rij gegevens te ontdubbelen. Maar als ik er nu weer wat in kopieer geeft hij weer die kleur aan als het dubbel voorkomt. Hoe verwijder ik dat uit die kolom?![]()
Voorwaardelijke opmaak > regels wissen > regels uit geselecteerde cellen wissen.quote:Op woensdag 26 februari 2014 13:29 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een vraag over voorwaardelijke opmaak.
Ik heb voorwaardelijke opmaak gebruikt om een rij gegevens te ontdubbelen. Maar als ik er nu weer wat in kopieer geeft hij weer die kleur aan als het dubbel voorkomt. Hoe verwijder ik dat uit die kolom?'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson![]()
En we hebben de links uit de OP nog om de functies te kunnen vertalenquote:Op woensdag 26 februari 2014 13:16 schreef Deetch het volgende:
[..]
irritant is dat he. Gelukkig kun je dat aanpassen in de meeste office pakketten.
It's Time To Shine
quote:Op woensdag 26 februari 2014 11:55 schreef foxbuster het volgende:
Ik zal mijn bestand even uploaden, toelichting staat in de file zelf. Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-XKRTTWBHZAZ8.xlsxZoals ik het nu ingevuld heb:quote:Op woensdag 26 februari 2014 12:29 schreef sylvesterrr het volgende:
Als D2 "vandaag" is, dan moet je voor "geel" vergelijken met D2-30 (<= D2-30).
Voor zowel rood als geel nog even not(isblank(jecel)) opnemen in een AND-formule zodat alleen de rijen met ingevulde datum worden ingekleurd.
Rode formule bovenaan, met Stoppen indien Waar aan:Daaronder geel:
1 =ALS(ISLEEG(H6);ONWAAR;ALS($D$2=H6;WAAR;ONWAAR))
1 =ALS(ISLEEG(H6);ONWAAR;ALS($D$2+30>=H6;WAAR;ONWAAR)) It's Time To Shine
Hoi, ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie OF een antwoord hebben, of kunnen bevestigen dat ik pech heb en het niet anders kan.
Situatie: we gebruiken Excel om offertes op te stellen. Je hebt dan een product met inkoopprijs, hier komt een percentage bij voor verkoop en vervolgens een totaalprijs. Echter, omdat de formule met het niet afgeronde bedrag werkt, krijg je soms afwijkingen (zowel positief als negatief). Voorbeeld:
Koffie arrangement ¤ 1,74. Uplift is 12%, maakt op papier ¤ 1,95. Echter is dit stiekem ¤ 1,9488 (hier rekent Excel op de achtergrond mee), waardoor je voor 8x koffie ineens ¤ 15,59 betaald i.p.v. ¤ 15,60.
Is dit te voorkomen? Of te corrigeren? In het voorbeeld gaat het om een zeer minimale afwijking, maar ten eerste staat het soms raar op de offerte (bijvoorbeeld op een bedrag van 1,34 > 1,50 * 8 = 12, wordt weergegeven als 12,01) en ten tweede maakt het op grote bedragen natuurlijk wel meer uit.Once in a while, I just wanna dance and feel good![]()
Kan ik dat hieraan toevoegen? =+C2*1,12 want dat berekent de verkoopprijs. C2 is dus de inkoopprijs.quote:Op maandag 3 maart 2014 13:50 schreef sylvesterrr het volgende:
De productprijs afronden met ROUND, is dat een optie?Once in a while, I just wanna dance and feel good![]()
Nevermind, als ik er een kolom bij maak, eerst de verkoopprijs per stuk laat berekenen en die in de 2e kolom laat rounden, dan gaat het goed! Thanks!Once in a while, I just wanna dance and feel good![]()
Ja, dat kan. Een extra kolom is niet nodig, tenzij je voor bepaalde berekeningen niet tussentijds wil afronden.quote:Op maandag 3 maart 2014 13:51 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Kan ik dat hieraan toevoegen? =+C2*1,12 want dat berekent de verkoopprijs. C2 is dus de inkoopprijs.![]()
Handig om te weten (heb het nu wel met de extra kolom opgelost), zo leer je nog eens wat. Thanks voor je hulp!quote:Op maandag 3 maart 2014 14:56 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Ja, dat kan. Een extra kolom is niet nodig, tenzij je voor bepaalde berekeningen niet tussentijds wil afronden.Once in a while, I just wanna dance and feel good![]()
![]()
Welke functie heb ik ookalweer nodig om te berekenen hoeveel ik ik heb ingepland? (Er van uit gaan dat elk blok gewoon 'n uur duurt)
In dit geval zou dat dus 4 uur moeten zijn
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2014 13:16:11 ]![]()
Ik heb een lijst met personen die ik allemaal een kenmerk A, B, C of D heb gegeven en 1, 2, 3 en 4. Elke naam heeft dus een kenmerk als bijvoorbeeld A1, B3, D1 o.i.d.
Nu kan ik dit natuurlijk sorteren in Excel, maar eigenlijk wil ik een raster hebben met hierin elke naam automatisch in het juiste vakje.
Dat zou er dan zo uitzien:
A4 B4 C4 D4
A3 B3 C3 D3
A2 B2 C2 D2
A1 B1 C1 D1
Knippen en plakken is zo gedaan, maar kan dit ook automatisch? Dan weet ik zeker dat het altijd op de juiste plek staat na aanpassingen.Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.![]()
Ervan uitgaande dat een kenmerk (a1, a2 en dergelijke) uniek is kan je dat raster maken door middel van een simpele vlookup.![]()
Het zijn 3 kolommen, eerste naam, tweede a,b,c,d derde 1234quote:Op woensdag 5 maart 2014 17:36 schreef sylvesterrr het volgende:
Ervan uitgaande dat een kenmerk (a1, a2 en dergelijke) uniek is kan je dat raster maken door middel van een simpele vlookup.
Werkt vlookup ook om die namen te groeperen? Dus 16 vakken waarin alleen die namen staan die voldoen aan wat in die cel moet, bijvoorbeeld b2. En dat ik de gegevens verander naar c2 en hij in het raster ook verschuift
[ Bericht 15% gewijzigd door Arnold_fan op 05-03-2014 22:23:30 ]Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.![]()
Je moet wel een beetje hobbyen, aangezien VERT.ZOEKEN helaas niet achterstevoren werkt. En het werkt, zoals gezegd, uitsluitend als je alleen unieke gegevens hebt (want anders weet Excel natuurlijk niet wie er nou gekozen moet worden voor B2 ofzo).quote:Op woensdag 5 maart 2014 22:17 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Het zijn 3 kolommen, eerste naam, tweede a,b,c,d derde 1234
Werkt vlookup ook om die namen te groeperen? Dus 16 vakken waarin alleen die namen staan die voldoen aan wat in die cel moet, bijvoorbeeld b2. En dat ik de gegevens verander naar c2 en hij in het raster ook verschuift
Even samenvatten: jouw lijstje gegevens heeft drie kolommen A, B en C.
In kolom D maak je de concat: in D1 komt dus =B1&C1. Als in B1 "A" stond en in C1 "1", dan staat er nu in D1 "A1".
In kolom E zet je de kopie van A (Dus in E1 komt =A1).
Dan gaan we naar je tablletje, zie plaatje: de letters en cijfers die je daar ziet geven aan naar welke coördinaten wordt gezocht.
In de geselecteerde cel zet je nu
=VERT.ZOEKEN($A2&B$1;Blad!$D$1:$E$16;2;ONWAAR),
waarbij Blad!$D$1:$E$16 moet verwijzen naar de hierboven gemaakte kolommen van je gegevensreeks.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)![]()
Excel kan ook voor je ontdubbelen hequote:Op woensdag 26 februari 2014 13:34 schreef MichielPH het volgende:
[..]
Voorwaardelijke opmaak > regels wissen > regels uit geselecteerde cellen wissen.![]()
Ik heb een hele lijst met getallen onder elkaar in een kolom
38002321000010047005790470426000031
46002321010014347005564566446000031
48002321000014347055543534536000031
etc.
Ik moet hierin de eerste 16 cijfers verwijderen bij elke cel
dus dat de bovenste cel alleen 7005790470426000031 laat zien
en dat voor alle cellen.
Weet iemand een macro of iets dergelijks hiervoor?![]()
Of een functie om de eerste 16 te verbergen ofzo?-géén blogabet, bvd-![]()
Als het lange getal in A1 staat:
=DEEL(A1;17;19)
De uitkomst is een tekst. Als het een getal moet zijn wordt het
=DEEL(A1;17;19)+0
Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik denk dat je 'm dan in wetenschappelijke notatie krijgt.
Succes!
-edit- in je voorbeeld lijken de getallen die je eruit wil hebben altijd 19 cijfers lang. Kunnen ze ook langer zijn, dan moet je het getal 19 in de formule hierboven ophogen tot de langste optie, of anders gewoon 999 ofzo.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)![]()
Thanks!!!!!!!!!!quote:Op vrijdag 7 maart 2014 11:54 schreef Janneke141 het volgende:
Als het lange getal in A1 staat:
=DEEL(A1;17;19)
De uitkomst is een tekst. Als het een getal moet zijn wordt het
=DEEL(A1;17;19)+0
Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik denk dat je 'm dan in wetenschappelijke notatie krijgt.
Succes!
-edit- in je voorbeeld lijken de getallen die je eruit wil hebben altijd 19 cijfers lang. Kunnen ze ook langer zijn, dan moet je het getal 19 in de formule hierboven ophogen tot de langste optie, of anders gewoon 999 ofzo.
cijfers zijn altijd even lang en is een tekstcel dus =DEEL(A1;17;19) werkt perfect
-géén blogabet, bvd-![]()
Hallo, na lang googlen kom ik er zelf niet meer uit.
Ik zal een bestand uploaden waar het probleem duidelijk te zien is, het gaat om SOM.ALS.
Ik hoop dat iemand mijn fout in de formule kan zien want hij blijft nu steeds maar op 0 staan.
Hier de link.If a man does not know to what port he is sailing, no wind is favourable.<br />- Seneca![]()
Je moet aanhalingstekens om je zoekwoord zetten. Dusquote:Op vrijdag 7 maart 2014 12:07 schreef BalBanaan het volgende:
Hallo, na lang googlen kom ik er zelf niet meer uit.
Ik zal een bestand uploaden waar het probleem duidelijk te zien is, het gaat om SOM.ALS.
Ik hoop dat iemand mijn fout in de formule kan zien want hij blijft nu steeds maar op 0 staan.
Hier de link.ipv
1 =SOM.ALS(C5:C398;"Boodschappen";E5:E398) En boodschappen schrijf je met een d..
1 =SOM.ALS(C5:C398;Boodschappen;E5:E398) It's Time To Shine
Hartelijk dank, op 1 of andere manier waren de aanhalingstekens op mijn toetsenbord niet goed genoeg voor excel want dat had ik ookal geprobeerd maar nu ik ze kopieer werkt het prima, merci!quote:quote:
Je moet aanhalingstekens om je zoekwoord zetten. Dus
1 =SOM.ALS(C5:C398;"Boodschappen";E5:E398)
ipv
1 =SOM.ALS(C5:C398;Boodschappen;E5:E398)
En boodschappen schrijf je met een d..
En bedankt voor het aankaarten van de DDyslectie
If a man does not know to what port he is sailing, no wind is favourable.<br />- Seneca![]()
Je moet deze hebben:quote:Op vrijdag 7 maart 2014 12:20 schreef BalBanaan het volgende:
[..]
Hartelijk dank, op 1 of andere manier waren de aanhalingstekens op mijn toetsenbord niet goed genoeg voor excel want dat had ik ookal geprobeerd maar nu ik ze kopieer werkt het prima, merci!
En bedankt voor het aankaarten van de DDyslectie
It's Time To Shine
Ja klopt die had ik gebruikt, maar bij mij staan ze er niet recht op maar schuin, dat zal het verschil wel zijn :S
Edit: Ik heb ik het al, als ik de shift toets gebruik komen deze ( " ) er dus en zonder shift ( '' ) daar ben ik de fout in gegaan, weer wat geleerd!If a man does not know to what port he is sailing, no wind is favourable.<br />- Seneca![]()
Hoi Fokkers,
Als ik in kolom 1 t/m 5 waarden heb staan en in kolom 6 wil ik een combinatie van deze waarden krijgen:
| Kolom 1 | Kolom 2 | Kolom 3 | Kolom 4 | Kolom 5 |
| Maandag | Pietje | 3 | 2 | Fiets |
Kolom 6 moet worden: Ma-Pi-3-2-Fi
Weet iemand hoe ik dat kan doen met een formule?
Alvast bedankt!![]()
quote:Op vrijdag 7 maart 2014 15:58 schreef sylvesterrr het volgende:
=LINKS(A1;2)&"-"&LINKS(B1;2)&"-"&C1&"-"&D1&"-"&LINKS(E1;2)Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)![]()
@Sylvesterr: Thx, dat is al het halve werk, maar dan krijg ik de hele woorden. Volgens mij los ik het met @Janneke haar tip helemaal op. Even proberen.
Beiden bedankt!![]()
Ik kom hier op uit: =LINKS(L6;2)&"-"&LINKS(M6;2)&"-"&N6&"-"&O6&"-"&LINKS(P6;2)
Maar dan geeft hij invalid function... Iemand een idee?
*edit* hmmzz...misschien left![]()
![]()
Engelse versie toevallig? LINKS even vervangen door LEFT dan denk ik.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:11 schreef StookerT het volgende:
Ik kom hier op uit: =LINKS(L6;2)&"-"&LINKS(M6;2)&"-"&N6&"-"&O6&"-"&LINKS(P6;2)
Maar dan geeft hij invalid function... Iemand een idee?Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)![]()
Bij Numbers (sinds een update oid)
worden mijn "overuren" gewoon afgerond, alle decimalen naar een heel getal.
18.5 wordt bijvoorbeeld 19 etc.
Als ik werk van 6 to 18,5 - 1 uur pauze, zou dat 11,5 uur moeten zijn maar op een of andere manier wordt dat sindskort steeds afgerond.
De code is alleen "SOM".
Hoe kan dit?![]()
Via celopmaak (oid, in het Engels "Format cells") kan je het aantal decimalen veranderen.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:12 schreef Pap89 het volgende:
Bij Numbers (sinds een update oid)
worden mijn "overuren" gewoon afgerond, alle decimalen naar een heel getal.
18.5 wordt bijvoorbeeld 19 etc.
Als ik werk van 6 to 18,5 - 1 uur pauze, zou dat 11,5 uur moeten zijn maar op een of andere manier wordt dat sindskort steeds afgerond.
De code is alleen "SOM".
Hoe kan dit?![]()
Ik heb een database met 5 verschillende tabbladen. Drie van deze tabbladen bevatten een draaitabel. Alles 'normaal' ingesteld, werkt allemaal prima, totdat ik het bestand wil delen in het netwerk/ op een andere computer. Zodra ik het betand naar andere mensen stuur/ de naam verander (op een andere pc) of wat dan ook gaat het mis. Excel 2013 veranderd namelijk de gegevensbron (bv Data.1!A:E) in c://windows/mijndocumenten/excel/werkversies/data.1!A:E waardoor hij op geen enkele andere pc meer werkt.
Hiervoor had ik excel 2007 en kwam dit nooit voor.
Heeft iemand een oplossing? Via google kwam ik op verschillende microsoft fora, waar ze opperde om op alternatieve manieren op te slaan, maar het is een netwerk bestand, ik kan niet al mijn collega's een handleiding meesturen.
Samenvatting wat er bv gebeurd:
- Perfect werkende database in excel 2013
- oa 3 draaitabellen, met als gegevensbron Data.1!$A:$AC, Data.2!$A:$AC en Data.3!$A:$AC
- Ik sla hem op, kopieer het bestand in outlook en verstuur het
- Alle gegevensbronnen zijn incl mappenstructuur dus bv, mijndocumenten/werk/excel/databaes/Data.!$A:$AC
- Het document werkt op geen enkele andere pc meer![]()
![]()
En als je zelf alle verwijzingen instelt op \\netwerkschijf\pad\naar\excelbestand.xls!A1quote:Op dinsdag 11 maart 2014 15:34 schreef ColaKoning het volgende:
Ik heb een database met 5 verschillende tabbladen. Drie van deze tabbladen bevatten een draaitabel. Alles 'normaal' ingesteld, werkt allemaal prima, totdat ik het bestand wil delen in het netwerk/ op een andere computer. Zodra ik het betand naar andere mensen stuur/ de naam verander (op een andere pc) of wat dan ook gaat het mis. Excel 2013 veranderd namelijk de gegevensbron (bv Data.1!A:E) in c://windows/mijndocumenten/excel/werkversies/data.1!A:E waardoor hij op geen enkele andere pc meer werkt.
Heeft iemand een oplossing? Via google kwam ik op verschillende microsoft fora, waar ze opperde om op alternatieve manieren op te slaan, maar het is een netwerk bestand, ik kan niet al mijn collega's een handleiding meesturen.
- oa 3 draaitabellen, met als gegevensbron Data.1!$A:$AC, Data.2!$A:$AC en Data.3!$A:$AC
- Alle gegevensbronnen zijn incl mappenstructuur dus bv, mijndocumenten/werk/excel/databaes/Data.!$A:$AC
- Het document werkt op geen enkele andere pc meerIt's Time To Shine
Ik heb iets soortgelijks een keer omzeild door het eerst te zippen en daarna door te mailen, maar ik geef geen enkele garantie dat dat in dit geval ook werkt.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 15:34 schreef ColaKoning het volgende:
- Het document werkt op geen enkele andere pc meerOpinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |