abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134176028
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 23:42 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Die laatste stukje was voor mij een belediging.
Zelfs vandaag is er amper een standaard schrift voor het Koerdisch.

Vertel mij de grote literaire werken die in het Koerdisch geschreven zijn? Waarom zouden mensen in Nederland het Koerdisch willen studeren aan een universiteit? Daar kun je gewoon weinig mee snap je?
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134176077
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 23:42 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Die laatste stukje was voor mij een belediging.
Afgezien van 'simpel bergvolk', want dat is subjectief, maar de rest klopt toch gewoon?
pi_134176317
quote:
8s.gif Op woensdag 11 december 2013 23:44 schreef Peunage het volgende:

[..]

Afgezien van 'simpel bergvolk', want dat is subjectief, maar de rest klopt toch gewoon?
Simpel in de zin van bezigheden/dagbesteding, niet zozeer neerbuigend bedoeld.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134178338
quote:
15s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:07 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Dit is dit voor een tering OP?!
want?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_134178383
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:34 schreef Baklava95 het volgende:

Een burgeroorlog tussen Koerden gaat niet meer komen geloof me maar. Erdogan probeert dat wel maar het lukt hem niet.

whut?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_134179855
quote:
Top Western-backed rebel commander run out of Syria by Islamists
The top Western-backed commander of the opposition forces in Syria has been run out of the country by Islamist militants, US officials said Wednesday.

According to US officials cited by the Wall Street Journal, Free Syrian Army General Salim Idris was forced to take flight.

This comes after the US and Britain announced Wednesday that they was freezing non-lethal aid to the opposition after radical militants from the Islamic Front took control of the Free Syrian Army’s bases in northern Syria.

Gen. Idris fled to Doha, Qatar on Sunday after leaving Syria for Turkey, US officials said Wednesday.

"He fled as a result of the Islamic Front taking over his headquarters," a senior US official said.

The Islamic Front is a coalition of the largest Islamist rebel factions, excluding two top Al-Qaeda-associated groups, the Nusra Front and the Islamic State of Iraq in Syria. It is considered more moderate among Islamist militant groups.

A spokesman for the Islamic Front also confirmed that Gen. Idris had left Syria for Turkey.

On Friday, radical militants from the Islamic Front seized several premises containing non-lethal aid from the US. The aid belonged to the Supreme Military Council (SMC) of the Free Syrian Army at the Bab al-Hawa crossing near the Turkish border, Reuters reported.

The Islamists acting on their own accord gave no warnings and provided no explanation.

“As a result of this situation, the United States has suspended all further deliveries of non-lethal assistance into northern Syria,” the US Embassy spokesman in Ankara said on Wednesday, stressing that humanitarian aid distributed through non-governmental organizations will not be impacted by the decision.

The growing strength of the Islamic Front has led to direct talks between the group and the US and its allies. Western officials said the goal of the communication was to persuade Islamists to support a Syria peace conference to take place in Geneva on Jan. 22.

As the Obama administration sorts through details of the takeover of FSA bases, it is urging Gen. Idris to return to Syria, US officials said.

Senior US officials said the warehouses seized by the Islamic Front appeared to contain both lethal and non-lethal material. A CIA spokesperson would not comment on whether American weapons, possibly supplied by the CIA, were involved. Gen. Idris reportedly receives weapons from other sources as well, such as Saudi Arabia.

US officials said the Islamic Front offered to protect Gen. Idris’ headquarters and the warehouse facilities from more extreme groups. Once they secured the area, "they asserted themselves and said: 'All right, we're taking over,' " a senior official said.

The officials said there was no battle over the warehouses between the Islamic Front and the SMC. One senior US official called the seizure “an internal coup,” though other officials disputed the characterization.

"I wouldn't say this is the end of the SMC and the end of Gen. Idris," a senior US official told WSJ.

The Obama administration said earlier Wednesday that it would like to work with the SMC, though the suspension of aid is indefinite. How the takeover will affect relations with the Islamic Front is still unclear.

The British government followed the US in suspending assistance to the SMC to ensure it would not be acquired by more extreme Islamist factions.

A White House spokesman said that US humanitarian assistance is not affected by the suspension.

US State Department spokeswoman Jen Psaki said that while the US remains supportive of the SMC, the halted aid will make cooperation more challenging.
http://rt.com/news/syria-rebel-commander-flees-099/
Helden die het hun leven kostte: Che Guevara (1928-1967), Thomas Sankara (1949-1987), Moammar Gadaffi (1942-2011), Nicolae Ceaușescu (1918-1989), Salvador Allende (1908-1973), Slobodan Miloević (1941-2006)
pi_134186231
quote:
Dit, en bekendmaken van het stopzetten van "aid" naar het FSA door Westerse landen, betekent wellicht dat het of Assad of een de vooral salafistisch-islamistische groepen zijn. Dus zeg het maar users....wie hebben we liever? Assad? Of een Islamitische staat/Kalifaat in Syrie?

FSA = buitenspel en heeft met twee krachtigere vijanden te maken: Assad enerzijds en anderzijds Islamitisch-salafi groepen als Islamic Front of de ultras van ISIS/Jubhat Nusra die ze ook opjagen en sterker zijn.

Assad kan op flinke steun van Iran/Rusland kan rekenen en de Islamic Front nu heeft Saudie Arabie met miljoenen petroldollars als sponsor. De kans groot dat de rol van het FSA steeds verder uitgespeeld raakt.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_134186384
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 23:01 schreef Baklava95 het volgende:
Bijv. in de universiteit in Rotterdam is er een departement voor Turkse-Arabische en Perzische taal. Waarom ontbreekt daar Koerdisch (en berbers).
Koerdisch en Berbers heeft voor een universiteit (is geen culturele club dus die taalcursussen geeft) blijkbaar weinig meerwaarde. En hoewel ik het koerdisch niet ken vermoed ik dat die taal geen rijke academische literatuurgeschiedenis heeft zoals Turks, Arabisch of Perzisch dat wel heeft. Berbers idemdito.

Kan ook heel goed meespelen dat volgens mij het Koerdisch zoals het Berbers nog niet een standaard en uniforme schrijftaal heeft. Dat is wat ik gelezen heb althans. Van het berbers weet ik het zeker. Vandaar dat heel veel Berbers zeker vroeger in bijv. het Arabisch schreven, of in de tijd van Kerkvader Augustinus (berber) in het Latijns bijv. Een eigen schrijftaal en rijke literatuur had men niet.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_134186666
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 13:06 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Dit, en bekendmaken van het stopzetten van "aid" naar het FSA door Westerse landen, betekent wellicht dat het of Assad of een de vooral salafistisch-islamistische groepen zijn. Dus zeg het maar users....wie hebben we liever? Assad? Of een Islamitische staat/Kalifaat in Syrie?

FSA = buitenspel en heeft met twee krachtigere vijanden te maken: Assad enerzijds en anderzijds Islamitisch-salafi groepen als Islamic Front of de ultras van ISIS/Jubhat Nusra die ze ook opjagen en sterker zijn.
assad heeft gelijk gekregen dan, in zijn woorden: "het is ik of de haatbaarden"
-Rabia Al-Basri
pi_134187622
quote:
Syria Spotlight: The Real Story Behind US Cut-Off of Non-Lethal Aid to Insurgents?

On Wednesday, both the US and Britain suspended non-lethal aid to northern Syria, expressing anger at the Islamic Front’s “capture” of the Bab al-Hawa crossing, on the border with Turkey.

The problem, according to Washington and London, was that the Front had taken the crossing not from the Assad regime, but from the fellow insurgents of the US- and UK-backed Free Syrian Army.

The US response is a change of course from its approach to the Front, founded last month from a merger of seven leading factions. Only last week, reports established that the Americans had been in contact with the group, probably attempting to get it to support the US initiative for a “peace” conference in Geneva.

On Wednesday night, US media put out the story that Secretary of State John Kerry is furious with the Front over its “takeover” of the Free Syria Army’s positions.

Well-placed sources tell a different tale, however.

According to them, an unknown group — possibly from the Islamic State of Iraq and as-Sham, possibly from a gang unaffiliated to the insurgency — attacked FSA warehouses, so General Salem Idriss, the head of the Supreme Military Command, called the Front for assistance.

When the Front’s faction such as Suqour al-Sham and Ahrar al-Sham arrived, they found one of the warehouses completely emptied and another with 50% stock gone. FSA officers handed their keys to the Front without much explanation, saying only, “You’re now in charge and please protect our properties.”

The sources claim that the same handover of keys and request for protection took place at the FSA Headquarters in Bab al-Hawa.

The Supreme Military Council have now issued a statement confirming that it did call in the Islamic Front for protection, a rough translation of which is below.

In reference to what is being shared with regards to the raid and theft from the headquarters, we disapprove and deny the statements that are being linked to the Chiefs of Staff of the FSA and reported by social media and television channels. And we point that what actually happened was an attack conducted by an unknown armed “gang” and we called for help from some of the factions in the area including the Islamic Front, who answered the call which we are thankful for. The headquarters were secured thanks to God first, and their help second. And we must point out also that all that is being eluded to regarding the issue besides what has been noted above is not the truth and has not been released by any side belonging to the FSA Chiefs of Staff.

An insurgent from the Islamic Front describes the events:

The sources summarize, “The Islamic Front’s factions were always in control of the border crossing, and the FSA presence there was always weak — a base and a few warehouses. So it’s not true to speak of a ‘takeover’ by the Front.”

And then they add a claim that puts a question mark over what the US was really doing when it cut off non-lethal aid: “The Supreme Military Council informed their western allies, so the US totally knew what really happened.”

So was the US, unhappy that the Islamic Front did not respond to its approach by supporting moves for a “peace conference”, looking for a pretext to halt its assistance?

And did it do so by re-working the story of what really happened at Bab al-Hawa?
-Rabia Al-Basri
pi_134188525
quote:
99s.gif Op donderdag 12 december 2013 13:21 schreef Slayage het volgende:

[..]

assad heeft gelijk gekregen dan, in zijn woorden: "het is ik of de haatbaarden"
Hl oud nieuws.
pi_134188568
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 14:16 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Hl oud nieuws.
het is ook geen nieuws nee, maar een samenvatting van alulu s stelling en een situatie waar assad briljant op heeft gestuurd
-Rabia Al-Basri
pi_134190307
quote:
99s.gif Op donderdag 12 december 2013 14:17 schreef Slayage het volgende:

[..]

het is ook geen nieuws nee, maar een samenvatting van alulu s stelling en een situatie waar assad briljant op heeft gestuurd
Ik denk niet dat veel sturing vereist was...
pi_134192174
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 14:16 schreef IPA35 het volgende:
Hl oud nieuws.
Dat valt wel mee. De voorstanders voor het aanblijven van Assad in dit conflict hebben wel vanaf het begin steevast de oppositie afgedaan als eerst "moslimbroederschap gesteund door zionisten conspiracy" en al heel snel als "allemaal neksnijdende islamisten", maar ondanks dat klopte dat gewoon niet. Er was een grote groep die niet tot deze rangen behoorde en in het eerste jaar na de opstand en vele defecties vanuit het Syrische staatsleger de voornaamste groep in aantallen was.."het Vrije Syrische Leger". Gaandeweg het conflict heeft het FSA echter macht en kracht verloren ten koste van Islamistische salafi-groepen zoals nu de nieuwe Islamic Front maar ook de nog extremere als Nusra of ISIS. Ze liggen met elkaar overhoop (clashes tussen FSA & Nusra bijv of FSA en Islamic Front) en daarnaast ook nog met Assad's troepen. Lijkt mij een onmogelijke strijd voor het FSA om aan twee fronten te vechten, zeker als ze geen trouwe bondgenoot hebben internationaal die hen door de jaren heen door blijft bewapenen.

Nu het Westen blijkbaar ook openlijk bekend maakt "aid" te staken omdat ze weinig vertrouwen (meer) hebben in het FSA kan het misschien de definitieve doodssteek zijn. Qatar is er tussenuit gepiept, Saudie Arabie kiest voor een salafi-fractie die ze bewapenen blijkt inmiddels (Islamic Front komt overduidelijk uit hun koker) en zetten daar hun kaarten op. Rusland en Iran blijven onvoorwaardelijk Assad steunen en het lijkt dat dat vruchten afwerpt inmiddels.
En de "FSA" lijkt de grote verliezer te gaan worden, hun tot voorheen belangrijke rol lijkt te gaan afnemen ten koste van andere groepen die meer en sterkere steun krijgen. Iets wat al langer aan de gang was maar nog niet zo openlijk als aid stopzetten bijv. Ook een van de redenen waarom al langer FSA met defecties had te maken naar Islamitische strijdgroepen, "daar had men betere wapens, gedisciplineerder en zit je als strijder gewoon in een sterkere omgeving".

Zonder een sterke backer is er een grote kans dat hun rol alleen maar minder wordt in dit conflict. En daarmee wint Assad, want het wordt dan (definitief) kiezen tussen een tweede "Talibanstaat" in de Levant of Assad's dictatuur. Iedereen had kunnen zien dat Obama's administration dit langer heeft overdacht en toch minder enthousiast is dan op het begin om Assad te verdrijven.

Overigens denk ik dat die Islamic Front als ze Nusra en ISIS erbuiten houden weldegelijk een nog sterker alternatief kan worden, ook voor het FSA. Zeker als ze steun vanuit Saudie Arabie hebben. Zijn toch een aantal tot voorheen belangrijke Islamitische brigades die tienduizenden strijders hebben die nu onder een gezamelijke vlag vechten, maar niet zo dom zijn om zich aan ISIS te binden bijv.
pi_134192239
Hun rol is echter nooit echt sterk geweest. Vooral Al Nusra was de factie die in eind 2012, begin 2013 de speerpunt vormde van rebellen offensieven.
pi_134192592
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 16:11 schreef IPA35 het volgende:
Hun rol is echter nooit echt sterk geweest. Vooral Al Nusra was de factie die in eind 2012, begin 2013 de speerpunt vormde van rebellen offensieven.
Jij bedoelt "stootkracht op de grond", als in militaire kracht? Dan heb je gelijk dat Nusra meer angst zaaide onder Assad's soldaten. Maar qua manschappen was het "FSA" vele malen groter dan Nusra (ook als je buitenlandse jihadisten meetelt). Volgens vrijwel alle schattingen.

Eerst was het FSA voornamelijk, met ook Islamitische groepen. Vervolgens kwam Nusra erbij en was het FSA & Nusra qua grote namen die strijdden tegen Assad in Syrie, denk aan begin in Aleppo en de strijd daar. Vaak nog zij aan zij vochten ze toen, hoewel wel enig wantrouwen etc.
Vervolgens breidde de Islamitische groepen zich uit, werd het Nusra & ISIS & Tawhidachtige brigades (Islamisten, maar geen Nusra noch ISIS). Volgens mij ging het toen al ten koste van het FSA maar nog niet landelijk gezien dat het echt veel betekende. Hoewel je al berichten had dat FSA strijders overliepen naar "betere brigades" die vooral Islamitisch waren.

Maar nu inmiddels leidt FSA flink door Islamitische brigades. En de Islamic Front die is gevormd en steun van Saudie Arabie krijgt kan zowel FSA als ISIS flink in de weg gaan zitten. Dit was overigens mede ingegeven door de dood van Tawhid leider Abdulqader Salah een maand geleden waarna men angstig was dat die brigade (vooral in Aleppo sterk) uit elkaar zou vallen. Vervolgens kwamen leiders bijeen en zal mede door hulp van Saudie Arabie snel besproken zijn hoe handen ineen te slaan omdat anders het weleens fout kan aflopen. Zahran Alloush is een van de leiders nu, volgens mij een Syrier met een Saudische moeder. Of lang daar gewoond.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jaysh_al-Islam
  donderdag 12 december 2013 @ 16:24:55 #67
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_134192652
quote:

[..]

Assad kan op flinke steun van Iran/Rusland kan rekenen en de Islamic Front nu heeft Saudie Arabie met miljoenen petroldollars als sponsor. De kans groot dat de rol van het FSA steeds verder uitgespeeld raakt.
Ik mies voor een islamitische kalifaat met rechten voor alle religieuze en etnische minderheden.

Dus christenen, Joden en Alawieten krijgen van mij een dhimmmi rol.

De officiele talen moeten Arabisch, Koerdisch, Turks en Engels worden.
pi_134192681
Jij bent niet realistisch :P
pi_134192706
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 16:24 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Ik mies voor een islamitische kalifaat met rechten voor alle religieuze en etnische minderheden.

:')

quote:
De officiele talen moeten Arabisch, Koerdisch, Turks en Engels Armeens + Assyrisch worden.
pi_134192707
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 16:24 schreef Baklava95 het volgende:
Schatting, ik denk dat ze daar in 2013 wel genoegen mee nemen. Leg het eens voor aan een Syrische alawiet of chrisen, wellicht dat hij daar warm van wordt ;)
pi_134192756
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 16:26 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Schatting, ik denk dat ze daar in 2013 wel genoegen mee nemen. Leg het eens voor aan een Syrische alawiet of chrisen, wellicht dat hij daar warm van wordt ;)
Tsja als de geest eenmaal uit de fles is gaat hij daar niet zomaar weer in natuurlijk.
  donderdag 12 december 2013 @ 16:28:51 #72
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_134192787
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 16:26 schreef IPA35 het volgende:

[..]

:')

[..]

Wat een dhimmi-status was normaal vroeger in de islamitische kalifaat.

Waarom Armeens. Er wonen niet zoveel Armenen in Syri, dus het hoeft geen officile taal te worden.
  donderdag 12 december 2013 @ 16:30:02 #73
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_134192829
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 16:26 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ja, ik denk als je dit aan hun uitlegt dan dat ze Assad massaal laten vallen. _O- _O-

O en doe de raafidah(twaalver sjiieten en ismaelitieten) maar ook bij voor een dhimmi-status.
  donderdag 12 december 2013 @ 16:30:23 #74
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_134192843
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 16:26 schreef expans het volgende:
Jij bent niet realistisch :P
Waarom? :?
pi_134192876
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 16:28 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Wat een dhimmi-status was normaal vroeger in de islamitische kalifaat.
Denken dat Christenen/Alawieten/Druze/Twaalvers/Nizari's behoefte hebben aan een 'Islamitisch Kalifaat' :') .

quote:
Waarom Armeens. Er wonen niet zoveel Armenen in Syri, dus het hoeft geen officile taal te worden.
150.000, niet veel minder dan Turkmenen.
  donderdag 12 december 2013 @ 16:33:12 #76
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_134192932
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 16:31 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Denken dat Christenen/Alawieten/Druze/Twaalvers/Nizari's behoefte hebben aan een 'Islamitisch Kalifaat' :') .

[..]

150.000, niet veel minder dan Turkmenen.
Vroeger leefden de Sjiieten en Alawieten ook onder het kalifaat. en wat zijn Nizari's.

Er leven 3 miljoen Koerden en 1,5 miljoen Turkmenen/Turken in Syri. Zoveel Armenen wonen er niet in Syri.
pi_134192945
Syri heeft goede banden met Rusland, inclusief gemixde huwelijken, laten we ook direct Russisch als officile taal gebruiken.
pi_134193035
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 16:33 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Vroeger leefden de Sjiieten en Alawieten ook onder het kalifaat.
En dat vonden ze toch z geweldig :') .

quote:
en wat zijn Nizari's.
Isma'ilieten, in casu de subgroep die de Agha Khan volgen als hun Imam.
In Syri zijn er echter ook wel wat kleinere subgroepen aanwezig.

quote:
Er leven 3 miljoen Koerden en 1,5 miljoen Turkmenen/Turken in Syri. Zoveel Armenen wonen er niet in Syri.
Er wonen ten hoogste 250.000 Turkmenen in Syri.
  donderdag 12 december 2013 @ 16:37:45 #79
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_134193099
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 16:10 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Dat valt wel mee. De voorstanders voor het aanblijven van Assad in dit conflict hebben wel vanaf het begin steevast de oppositie afgedaan als eerst "moslimbroederschap gesteund door zionisten conspiracy" en al heel snel als "allemaal neksnijdende islamisten", maar ondanks dat klopte dat gewoon niet. Er was een grote groep die niet tot deze rangen behoorde en in het eerste jaar na de opstand en vele defecties vanuit het Syrische staatsleger de voornaamste groep in aantallen was.."het Vrije Syrische Leger". Gaandeweg het conflict heeft het FSA echter macht en kracht verloren ten koste van Islamistische salafi-groepen zoals nu de nieuwe Islamic Front maar ook de nog extremere als Nusra of ISIS. Ze liggen met elkaar overhoop (clashes tussen FSA & Nusra bijv of FSA en Islamic Front) en daarnaast ook nog met Assad's troepen. Lijkt mij een onmogelijke strijd voor het FSA om aan twee fronten te vechten, zeker als ze geen trouwe bondgenoot hebben internationaal die hen door de jaren heen door blijft bewapenen.

Nu het Westen blijkbaar ook openlijk bekend maakt "aid" te staken omdat ze weinig vertrouwen (meer) hebben in het FSA kan het misschien de definitieve doodssteek zijn. Qatar is er tussenuit gepiept, Saudie Arabie kiest voor een salafi-fractie die ze bewapenen blijkt inmiddels (Islamic Front komt overduidelijk uit hun koker) en zetten daar hun kaarten op. Rusland en Iran blijven onvoorwaardelijk Assad steunen en het lijkt dat dat vruchten afwerpt inmiddels.
En de "FSA" lijkt de grote verliezer te gaan worden, hun tot voorheen belangrijke rol lijkt te gaan afnemen ten koste van andere groepen die meer en sterkere steun krijgen. Iets wat al langer aan de gang was maar nog niet zo openlijk als aid stopzetten bijv. Ook een van de redenen waarom al langer FSA met defecties had te maken naar Islamitische strijdgroepen, "daar had men betere wapens, gedisciplineerder en zit je als strijder gewoon in een sterkere omgeving".

Zonder een sterke backer is er een grote kans dat hun rol alleen maar minder wordt in dit conflict. En daarmee wint Assad, want het wordt dan (definitief) kiezen tussen een tweede "Talibanstaat" in de Levant of Assad's dictatuur. Iedereen had kunnen zien dat Obama's administration dit langer heeft overdacht en toch minder enthousiast is dan op het begin om Assad te verdrijven.

Overigens denk ik dat die Islamic Front als ze Nusra en ISIS erbuiten houden weldegelijk een nog sterker alternatief kan worden, ook voor het FSA. Zeker als ze steun vanuit Saudie Arabie hebben. Zijn toch een aantal tot voorheen belangrijke Islamitische brigades die tienduizenden strijders hebben die nu onder een gezamelijke vlag vechten, maar niet zo dom zijn om zich aan ISIS te binden bijv.
Turkije steunt nog steeds de FSA hoor. Langs de grens met Turkije worden per dag duizenden wapens van de ene kant naar de andere kant verscheept.
pi_134194318
quote:
Damascus, (SANA)- Armed terrorist groups affiliated to Jabhat al-Nusra on Wednesday infiltrated the residential city of Adra in Damascus Countryside and committed a massacre against unarmed civilians.

A military source clarified in a statement to SANA on Thursday that "terrorists attacked the unarmed civilian citizens in their homes" in Adra, which includes housing compounds for workers, noting that "reports indicated that a massacre was committed against civilians by the terrorists."

The source stressed that units of the armed forces headed immediately to the area and embarked on carrying out their mission to rescue the civilians and restore security to the city.
http://213.178.225.235/eng/337/2013/12/12/517322.htm

quote:
More than 1,000 armed militants of the opposition group called "Dzhebhat al-Nusra" attacked the Syrian city of Adra in the 40- km from Damascus. They committed a real massacre there. Hiding in heavy fog extremists suddenly attacked the checkpoint of the National Security underscored Syria forces guarding the city.

Despite the fact that the fighting man were fiercely resisted, they had to retreat because of the significant numerical superiority of the enemy.

It is worth noting that terrorist incursion caused a panic among peaceful citizens. A part of civilian Syrians hid in basements, while others have moved to neighboring El Kuteyf. The andits engaged in looting, robbing bakeries and food stores.

It is noteworthy that the government troops of Syria joined the battle against extremists, but they still can't dislodge the enemy from Adra.
http://eng.islam-today.ru(...)ed-massacre-in-adra/

quote:
Many of you heard yesterday that the Jabhat Al-Nusra and allied groups like the ISIS invaded 'Adraa Residential (Al-Sakaniyya or Al-'Umaaliyya) and began massacring civilians. The massacre of nearly 200 civilians did take place. What you did not know was that the following events preceded the intrusion of the rodent Saudi-backed army:

1. MI had been monitoring communications between the rats and their handlers in Al-Mafraq, Jordan, for days and knew that the attack would take place;

2. The invasion of 'Adraa was the "brainchild" of the simian officers of the Saudi army based in Jordan and the plan was effected in order to improve Saudi Arabia's bargaining position in Geneva if and when the conference ever takes place. This is obvious Bandar-Blunder;

3. The SAA gave terrorists laissez passer to move from areas of Doumaa, Zamalkaa, Harastaa, Barza and 'Irbeen effectively emptying those areas and making them vulnerable to immediate SAA take-over. The rats moved their forces in large numbers to 'Adraa in an effort to hold ground "permanently" in anticipation of the Geneva-2 Conference and to relieve pressure off fellow rodents in Yabrood. Monzer estimates the number of rats now holed up in 'Adraa at 15,000.

4. The plan is a disaster for the rodent army of J.N. It is also proof that Saudis are not yet ready to live in the 21st Century, much less the 5th or 6th. By making 'Adraa their Alamo, they have given up any chance of entering Damascus and have laid bare their assets in a town we can assure you is crawling with militia, NDF, security, reservists and a very hostile population.

5. The SAA was already poised to surround the town 4 days ago once the rat withdrawal from the areas mentioned herein-above was completed. We expect the MoD to announce soon the thorough delousing of Doumaa, Zamalkaa, Harastaa, Barza and 'Irbeen.

6. The annihilation of the cannibals in 'Adraa will be the job of the Republican Guard and battalions of the Syrian Army's Special Forces (mountain warfare specialists trained to fight on the Golan) out of Al-Qutayfa. NDF and Ba'ath Party militias will also play a supportive role. You must also know that the SAAF will be flying many sorties.

7. The act of occupying 'Adraa demonstrates the sociopathic nature of both Bandar and his Zionist mentors; we estimate that over 1,000 civilians will die as a result of this blatantly terroristic act. We can also assure you that more than 15,000 rats will be killed here.
http://www.syrianperspect(...)ts.html#comment-form
pi_134194428
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 15:09 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat veel sturing vereist was...
nee de hele situatie heeft zich volledig vanzelf ontvouwen, assad zat met een grote bak popcorn op schoot

verdeel en heers alleen al kom je heel ver, koerden in het noorden, hoe ze raqqa bijna zonder slag of stoot hebben opgegeven aan dat isis, die er uiteraard een zooitje van heeft gemaakt door een post assad terreur bewind op te zetten, waarop assad dat weer als argument kon gebruiken om te zeggen, "tja dit is wat er gebeurt als je de haatbaarden macht geeft" en zo werd er wederom ingespeeld op niet alleen de angsten van de plaatselijke bevolking, maar ook internationaal
-Rabia Al-Basri
pi_134194511
Jij doet alsof die opgezet is door de Syrische regering. Maar het feit is gewoon dat het land nu vol zit met militante takfiri's. Die hebben zij niet ingehuurd of zo, en die waren er al sinds het prille begin.
pi_134194645
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:17 schreef IPA35 het volgende:
Jij doet alsof die opgezet is door de Syrische regering. Maar het feit is gewoon dat het land nu vol zit met militante takfiri's. Die hebben zij niet ingehuurd of zo, en die waren er al sinds het prille begin.
waar doe ik dat?

daarnaast waren de banden wel heel nauwtjes van de syriers met alqaida in irak ten tijde van de iraakse bezetting, dus zo ver gezocht is dat bv niet eens
-Rabia Al-Basri
pi_134195828
quote:
99s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:22 schreef Slayage het volgende:

[..]

waar doe ik dat?

daarnaast waren de banden wel heel nauwtjes van de syriers met alqaida in irak ten tijde van de iraakse bezetting, dus zo ver gezocht is dat bv niet eens
Nee is het ook niet. Aan het begin van de opstand liet Assad zeer veel salafisten en terroristen die een bedreiging waren voor Syri vrij uit zijn gevangenissen waaronder deze debiel. Assad heeft het vanaf het begin slim gespeeld.
Incelfrikandel
  donderdag 12 december 2013 @ 19:37:06 #85
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_134199001
quote:

[..]

Assad natuurlijk.
Maar dat dat mijn mening is wist je al ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_134199503
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:04 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Nee is het ook niet. Aan het begin van de opstand liet Assad zeer veel salafisten en terroristen die een bedreiging waren voor Syri vrij uit zijn gevangenissen waaronder deze debiel. Assad heeft het vanaf het begin slim gespeeld.
Ja maar het punt is dat die wahhabieten en terroristen een soort autisten zijn. Ze leven compleet in hun eigen wereld en zijn totaal niet geschikt om ergens de macht over te nemen of te regeren. Ze maken er zelf een rotzooi van. Dat doen ze helemaal zelf, dat krijg je gewoon met zo'n agressieve ideologie die anderen gewoon niet tolereert.
pi_134202753
Het is weer tijd voor een video vanaf het front.

Het regeringsleger voert operaties uit in de puinhopen van het noorden van Damascus.
Say what?
pi_134208934
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 19:48 schreef Peunage het volgende:

[..]

Ja maar het punt is dat die wahhabieten en terroristen een soort autisten zijn. Ze leven compleet in hun eigen wereld en zijn totaal niet geschikt om ergens de macht over te nemen of te regeren. Ze maken er zelf een rotzooi van. Dat doen ze helemaal zelf, dat krijg je gewoon met zo'n agressieve ideologie die anderen gewoon niet tolereert.
Dat heb ik begrepen. En ik ben het daarmee eens, dit soort groepen zie ik absoluut niet graag de macht krijgen. Ik denk dat geen van ons hier dat doet.

Maar dat neemt niet weg dat ik Assad niet zie als een serieus alternatief. Zoals Aloulou op de vorige pagina dus stelt. In de eerste plaats omdat hij zelf hoofdverantwoordelijk is voor de huidige situatie. Ik zie hem ook nooit meer Syri stabiel krijgen, vanwege de petrodollars van Saoedi-Arabi, maar vooral omdat Assad zelf afhankelijk is van sjiitische milities uit Irak, Iran etc. Die zie ik ook niet weer rustig naar huis gaan. Van het Syrische leger is sowieso nauwelijks nog iets over. Ten derde heb ik er na Houla, Qubair, Baniyas en de rest van de hele waslijst aan moordpartijen, geen vertrouwen in dat er geen massale wraakacties komen op burgers die de revolutie steunden.

Wat het Islamic Front biedt is ook in nevelen gehuld. Het zou al heel fijn zijn als ze hun belofte houden om elke bevolkingsgroep met rust te laten. Hoogstwaarschijnlijk wel als tweederangsburger, ook alles behalve prettig. Bovendien zijn ze ultraconservatief en tegen democratie. Maar daarvoor kunnen Syrirs een tweede revolutie beginnen wanneer ze ISIS hebben verdreven. Hoop ik althans, maar ik vrees dat IF demonstraties nog weleens zouden willen onderdrukken op de manier zoals Assad en ISIS doen. Aan de andere kant ben je dan wel weer een belangrijk sponsor van terrorisme kwijt.

Ben ik even blij dat ik niet in dat schuitje zit, arme Syrirs ;(

Incelfrikandel
pi_134210250
Punt is alleen dat het Westen schrikt en alles wat ook maar iets te maken heeft met Islam niet wil aanraken. Je moet zogenaamd 'seculier' zijn om hulp te krijgen, maar al die -voormalige- seculiere leiders in islamitische landen zijn ook gewoon corrupte dictators. Waarom zou een zogenaamde seculiere SNC wel werken?

Ik denk dat het voor een groot deel van de Syrirs echt niet uitmaakt hoe islamitisch een partij is, zolang het niet de extremistische kant opgaat la ISIS. Minderheden even niet meegerekend.
pi_134210591
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:01 schreef expans het volgende:
Punt is alleen dat het Westen schrikt en alles wat ook maar iets te maken heeft met Islam niet wil aanraken. Je moet zogenaamd 'seculier' zijn om hulp te krijgen, maar al die -voormalige- seculiere leiders in islamitische landen zijn ook gewoon corrupte dictators. Waarom zou een zogenaamde seculiere SNC wel werken?

Ik denk dat het voor een groot deel van de Syrirs echt niet uitmaakt hoe islamitisch een partij is, zolang het niet de extremistische kant opgaat la ISIS. Minderheden even niet meegerekend.
Nee, de islamitische landen zijn democratisch.. En de minderheden zijn niet belangrijk?
Helden die het hun leven kostte: Che Guevara (1928-1967), Thomas Sankara (1949-1987), Moammar Gadaffi (1942-2011), Nicolae Ceaușescu (1918-1989), Salvador Allende (1908-1973), Slobodan Miloević (1941-2006)
pi_134210876
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:07 schreef WitteMuur het volgende:

[..]

Nee, de islamitische landen zijn democratisch.. En de minderheden zijn niet belangrijk?
Wat ik probeer te zeggen is dat het overgrote deel van de rebellen bestaat uit soennieten, en als ik de berichten mag geloven ook nog eens veel armere jongens van het platteland, dus dan ga je sowieso islamitisch gezinde groeperingen krijgen, en als die groeperingen dan niet de gewenste steun krijgen van 'ons' hier, maar wel van Arabieren uit de Golf, met als voorwaarde dat ze hun politieke agenda moeten omgooien, willen ze daar uit wanhoop maar al te graag aan meewerken.
pi_134211260
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:11 schreef expans het volgende:

[..]

Wat ik probeer te zeggen is dat het overgrote deel van de rebellen bestaat uit soennieten, en als ik de berichten mag geloven ook nog eens veel armere jongens van het platteland, dus dan ga je sowieso islamitisch gezinde groeperingen krijgen, en als die groeperingen dan niet de gewenste steun krijgen van 'ons' hier, maar wel van Arabieren uit de Golf, met als voorwaarde dat ze hun politieke agenda moeten omgooien, willen ze daar uit wanhoop maar al te graag aan meewerken.
Het westen heeft vanaf het begin al de islamitische terroristen gesteund, zowel met woorden als met daden. Net als in Libi en Afghanistan.
pi_134212429
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:01 schreef expans het volgende:

Ja precies. 85% van Syri is moslim en het overgrote deel soenniet ook. Vroeg of laat komt daar een moslim aan de macht, logisch.
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:19 schreef WitteMuur het volgende:

[..]

Het westen heeft vanaf het begin al de islamitische terroristen gesteund, zowel met woorden als met daden. Net als in Libi en Afghanistan.
Uh, nee. Het Westen heeft nooit Islamitische terroristen gesteund in Syri en Libi. En met Afghanistan is dat ook veel te kort door de bocht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Frikandelbroodje op 12-12-2013 23:56:21 ]
Incelfrikandel
  donderdag 12 december 2013 @ 23:52:49 #94
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_134212575
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:48 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Ja precies. 85% van Syri is moslim en het overgrote deel soenniet ook. Vroeg of laat komt daar een moslim aan de macht, logisch.

[..]

Uh, nee. Het Westen heeft nooit Islamitische terroristen gesteund in Libi. En met Afghanistan is dat ook veel te kort door de bocht.
Vertel?? En dan niet slechts 12 jaar terugdenken aub..
  donderdag 12 december 2013 @ 23:55:08 #95
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_134212629
quote:
'Vermoedelijk' gebruik chemische wapens Syri

Er is "bewijs gevonden van waarschijnlijk gebruik van chemische wapens in Syri".

Dit staat in het eindrapport van de VN-onderzoeksmissie dat donderdag aan secretaris-generaal Ban Ki-moon is overhandigd.

Dat bewijs van waarschijnlijk gebruik is gevonden in vijf van de zeven onderzochte gevallen.

Aan de VN-missie onder leiding van ke Sellstrm deden ook experts van de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW) in Den Haag mee. Die organisatie won dit jaar de Nobelprijs voor de Vrede.

Ban informeert vrijdag de Algemene Vergadering van de VN over het rapport

Bron: nu.nl
quote:
VN vindt bewijs van 'vermoedelijk gebruik chemische wapens Syri'

Er is 'bewijs gevonden van waarschijnlijk gebruik van chemische wapens in Syri'. Dit staat in het eindrapport van de VN-onderzoeksmissie dat aan secretaris-generaal Ban Ki-moon is overhandigd. Dat bewijs van waarschijnlijk gebruik is gevonden in vijf van de zeven onderzochte gevallen.

Aan de VN-missie onder leiding van ke Sellstrm deden ook experts van de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW) in Den Haag mee. Die organisatie won dit jaar de Nobelprijs voor de Vrede.

Ban informeert vrijdag de Algemene Vergadering van de VN over het rapport.

Bron: Volkskrant
pi_134212709
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:52 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Vertel?? En dan niet slechts 12 jaar terugdenken aub..
Ik ga nu slapen, herinner me hier aan mocht ik dit vergeten oke? :P
Incelfrikandel
  vrijdag 13 december 2013 @ 00:01:36 #97
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_134212791
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:58 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Ik ga nu slapen, herinner me hier aan mocht ik dit vergeten oke? :P
Leuk geprobeerd :P

Slaap lekker!
pi_134212899
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:48 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

[..]

Uh, nee. Het Westen heeft nooit Islamitische terroristen gesteund in Syri en Libi. En met Afghanistan is dat ook veel te kort door de bocht.
Hoezo is dat kort door de bocht? De VS steunde samen met China de Moedjahedien tegen het pro-USSR regime. http://www.theinsider.org/news/article.asp?id=0228

Dat hebben ze wel.
pi_134213111
quote:

[..]

Je moet volgens de Syrische grondwet zelfs moslim zijn om berhaupt president te mogen zijn...

Maar dat wil niet zeggen dat die president een islamist moet zijn.
  vrijdag 13 december 2013 @ 13:35:04 #100
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_134222809
Enorme massamoord tegen Syrische burgers door terrorist van Islamitisch Front en Jabhat al Nusra in de stad Adra in provincie Damascus !

Tientallen burgers gedood en ontvoerd in Adra (Press TV). Schokkende beelden! Let op! :N
Nieuw bloedbad door terroristen op het platteland van Damascus

MEDIAWERKGROEP SYRIE – 13 december 2013 – Tientallen mensen werden gedood door aan al-Qaida verbonden rebellen op het platteland van de Syrische hoofdstad Damascus, melden berichten. Schokkende beelden van het bloedbad waren te zien op een exclusieve video van Al Alam.

Volgens lokale bronnen vindt het geweld sinds woensdag plaats in Adra al-Omalia. Adra ligt op twintig kilomter ten noordoosten van Damascus. De stad heeft een bevolking van 100.000 inwoners, waaronder Alawieten, druzen, christenen en soennitische moslims.

De bronnen voegde eraan toe dat rebellen aangesloten bij het aan al-Qaida verbonden al-Nusra front en het zogenaamde islamistische Jaysh al-Islam (Islamic Front) [bestaande uit voormalige eenheden van het Vrije Syrische Leger] de aanval uitvoerden.

Ten minste twintig Alawieten werden gedood en een aantal anderen werden ontvoerd bij de aanval.

Terroristen doorzoeken alle huizen om te moorden

Vele regeringsambtenaren werden terecht gesteld en een dokter werd onthoofd door Jabhat al-Nusra. Bronnen in Adra zeggen dat rebellen zich van huis tot huis begeven op zoek naar Christenen en Alawieten, aldus de Syrische reporter Alaa Ebrahim.

Minstens zeven Alawitische families werden zo al uitgemoord, aldus Syrian Perspective. Volgens Ahmad al-Issa werden huizen met burgers erin door de terroristen in brand gestoken.

Hoofden van slachtoffers in bomen gehangen

Verschillende lichamen werden op de Zaterdagmarkt gegooid en hoofden van slachtoffers in bomen gehangen, aldus meerdere lokale bronnen. De terroristen zetten ook sluipschutters en draagbare granaatwerpers in op de hoge gebouwen in Adra. Ze houden een groot aantal burgers in de kelders van deze gebouwen vast als menselijk schild weten reporters van Friends of Syria.

Het nieuws werd intussen bevestigd dat de terroristen de familie van Abo Ibrahim uit Masyaf in hun huis opsloot om het daarna in brand te steken, omdat ze zich verzetten tegen de rebellen.

Een lijst van de bevestigde namen van enkele van de martelaren:

De held martelaar Idris Ibrahim: verzette zich en vocht tegen de terroristen met een groep dappere mannen in de buurt van de bakkerij; bij het laatste contact met hem, bevestigde hij de dood van 30 terroristen.

Martelaar Tawfiq Makhlouf en zijn familie.

Martelaar Abu Zaki Ahmad: afgeslacht met een mes.

Martelaar luitenant Ali Zureiq.

Martelaar arts Georges Makhoul: afgeslacht en zijn hoofd werd aan een boom gehangen.

Martelaar Haider al-Khatib.

Martelaar Hamza Ayub.

Martelaar Alaa Abu Younis.

Martelaar (onbekende naam), bijnaam Om Ali: Abo Ali Hasan’s vrouw.

Onbevestigde namen:

Taher.

Evan broers.

Ali Suleiman.

Abu Ibrahim en zijn familie: zijn huis en het hele gebouw werd in brand gestoken.

Abu Hussam Barini: eigenaar van een lokale kippenwinkel (ontvoerd).

Het aantal namen van de martelaren zal waarschijnlijk toenemen als gevolg van de onbekende namen voor veel van de lichamen te wijten aan de weinige bronnen.

Gevlucht voor de gruwel

Tientallen families ontvluchtten Adra donderdag en spraken over de vreselijke bloedbaden die gaande zijn in Adra door de terroristen. Ze liepen meer dan vijftien kilometer om de gruwel te ontlopen. Volgens Syrian Perspective zouden er tot 200 burgers gedood zijn in al-Sakaniyya in Adra. Syrian Youth English telde zes uur eerder ook al veertig doden in Adra, toen het bloedbad nog gaande was. Terroristen bleven toen volgens Sham FM, Hafir al-Tahta verder aanvallen, waar burgers zich verscholen voor deze door het buitenland gesteunde barbaren.

Arbeiders bakkerij gegijzeld

De terroristen namen volgens Ali Ali aan Breaking News Network bezit van de al-Omalia bakkerij in Adra, waar ze dertig ton meel stalen. Gewapende mannen gijzelden de arbeiders aldus de directeur van de bakkerij. Het Syrische nationale leger (SNL) vecht momenteel met terroristen om de controle te herwinnen over de bakkerij. Doordat rebellen controle verwierven over Adraa, is ook de snelweg tussen Damascus en Aleppo geblokkeerd.

Politieagenten gedood

De rebellen vielen ook overheidsgebouwen en het hoofdbureau van politie in het gebied aan, waarbij ze een aantal politieagenten doodden.

De ontwikkeling kwam op het ogenblik dat het SNL succesvolle operaties in het hele land uitvoert.

Deze week veroverde Syrische regeringstroepen de strategische stad al-Nabek in de regio Qalamoun, vlakbij de grens met Libanon.

Legertroepen verwierven ook de controle over de strategische snelweg van Damascus naar Homs.

Syri is in de greep van dodelijke onrust sinds maart 2011 .

Het tijdschrift Foreign Policy waarschuwde dinsdag in een dossier voor de gevolgen van de aanwezigheid van duizenden buitenlandse huurlingen. Het vreest in een rapport de versterking van de ‘radicalen’ in hun thuislanden en ‘extremisten die banden hebben met het al-Qaida terreurnetwerk in Syri’.

SNL neem voorbereidingen om Adraa opnieuw in te nemen

Het SNL lanceert een militaire operatie om Adra al-Omalia, de stad die werd overvallen door al-Nusra terroristen en er bloedbaden begingen tegen de bewoners, te heroveren.

De reporter van Breaking News Network op het platteland van Damascus benadrukte dat het SNL een operatie is gestart sinds de eerste uren van donderdagochtend en dat ernstige gevechten uitbraken tegen de gewapende rebellen in de stad.

De verslaggever benadrukte dat rebellen van het al-Nusra front hun misdaden voortzetten tegen de burgers naast het in brand steken van vele huizen.

Woensdag vielen honderden leden van het al-Nusra front de stad aan en begingen een bloedbad tegen inwoners op basis van namen. Een bloedbad dat dus nog steeds verderduurt.

Gevechten tegen terroristen

Bij gevechten om de controle over de residentile stad Adra werden reeds tientallen terroristen gedood, waaronder terreurleider Abdul Rahman al-Halabi.

Twee kinderen komen om door de kou

Tenslotte nog ander triest nieuws. Volgens activisten kwamen twee kinderen om het leven door de koudegolf, die Syri momenteel treft. Het zou gaan om de zes maanden oude baby Hussein Tawil uit Aleppo en een ander kind uit het dorp Rastan, zonder bijkomende details over dit slachtoffer, aldus LBC.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')