uit het krantje van de makro?quote:Op dinsdag 10 december 2013 21:30 schreef knoffel het volgende:
Mijn laatste aankoop was een Dalmore Cigar malt
Klopt ja!quote:
Kreeg afgelopen vrijdag pas de vraag of ik mee kon, dat was te laat.quote:Op woensdag 11 december 2013 08:59 schreef Atmosphere82 het volgende:
@MadMaster: jammer, anders had ik je bij de proeverij kunnen ontmoeten!![]()
Dat zou weer een Fokker geweest zijn die ik ontmoet zou kunnen hebben!
quote:Op woensdag 11 december 2013 09:21 schreef Atmosphere82 het volgende:
Dat soort dingen wil ik liever niet direct weten!
Ja, wie wil er nou vooraf weten wat je gaat proeven? Dan is toch heel de verrassing eraf!quote:Op woensdag 11 december 2013 11:31 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Ja, inderdaad, het is een beetje een eigenaardige kerel, die A82.
Het is toch geen blind tasting?quote:Op woensdag 11 december 2013 15:57 schreef Atmosphere82 het volgende:
[..]
Ja, wie wil er nou vooraf weten wat je gaat proeven? Dan is toch heel de verrassing eraf!
Daarom gaf ik je die info even door...quote:Op woensdag 11 december 2013 16:11 schreef Atmosphere82 het volgende:
Oh, op die manier! Nou ja, Facebook interesseert me geen hol, ik heb geen account en ik wil er geen!
Haha, ah joh, ik vind het niet zo erg om dat vantevoren te weten.quote:Op woensdag 11 december 2013 15:57 schreef Atmosphere82 het volgende:
[..]
Ja, wie wil er nou vooraf weten wat je gaat proeven? Dan is toch heel de verrassing eraf!
quote:Op woensdag 11 december 2013 16:21 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Daarom gaf ik je die info even door...
Ik wel, anders was ik wel als Nostradamus geboren!quote:Op woensdag 11 december 2013 19:59 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Haha, ah joh, ik vind het niet zo erg om dat vantevoren te weten.
Handiger is als je prijsrange aangeeft. "Goedkoop" is voor iedereen anders.quote:Op maandag 16 december 2013 22:29 schreef Skv het volgende:
Hebben jullie nog tips voor een betaalbare Speyside malt? Mijn goede flesjes gaan er te snel doorheen dus wil wat goedkoops om simpel te slobberen!
tot 30 Euro ongeveer. Een paar Euro meer zou evt kunnen.quote:Op maandag 16 december 2013 22:34 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Handiger is als je prijsrange aangeeft. "Goedkoop" is voor iedereen anders.
Glenlivet 12quote:Op maandag 16 december 2013 22:29 schreef Skv het volgende:
Hebben jullie nog tips voor een betaalbare Speyside malt? Mijn goede flesjes gaan er te snel doorheen dus wil wat goedkoops om simpel te slobberen!
Die vind ik domweg te zoet. Heb de fles zelfs weggegevenquote:
Glenfiddich, in die prijsklasse, vind ik toch wel zonde van iemands geld.quote:Op maandag 16 december 2013 22:55 schreef CrashO het volgende:
Wat MPG al zegt. En ook Glenfiddich, kost zo'n 22-23 euro. Ook erg lekker voor het geld.
Serieus? Ben het met je eens dat ze ietwat zijn doorgeslagen in de commercialiteit, maar voor 23 euro vind ik de 12 jaar oude versie prima drinkbaar.quote:Op maandag 16 december 2013 23:01 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Glenfiddich, in die prijsklasse, vind ik toch wel zonde van iemands geld.
Ik vond dat ook toen ik bij de distellerij was, maar dat was meer omdat er alcohol in zat en om mijn kater weg te spoelen.quote:Op maandag 16 december 2013 23:03 schreef CrashO het volgende:
[..]
Serieus? Ben het met je eens dat ze ietwat zijn doorgeslagen in de commercialiteit, maar voor 23 euro vind ik de 12 jaar oude versie prima drinkbaar.
Het smaakt als een vlakke blend vind ik. De 21 is wel aardig, die heeft wat meer smaakdiepte, maar nog steeds is het een drankje voor iedereen, dus vlak.quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:36 schreef JeMoeder het volgende:
Ik heb hier al 2 jaar een fles Glenfiddich 15 in de kast staan, maar ik heb er niet meer dan 10 drams uit gehad, vind het gewoon niet lekker.
Die drie namen die je noemt zeggen me (als relatief leek) nog niets. Leuk! Heb ik weer wat te ontdekken!quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:14 schreef Karstman het volgende:
Nou, naast de Abelour 10 zou ik toch die Abelour A'Bundha die je niet hebt gekocht aanbevelen. Verder lijkt een Clynelish, een Caperdonich of een Tamdhu wel in dit rijtje te passen en ook nog redelijk betaalbaar. Om te wennen aan wat rook zou je een Ardmore Traditional Cask kunnen proberen.
Zoek dan voor de zekerheid straks op Aberlour A'Bunadh i.p.v. A'Bundha (Schotse Al Bundy??quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:08 schreef Skv het volgende:
[..]
Die drie namen die je noemt zeggen me (als relatief leek) nog niets. Leuk! Heb ik weer wat te ontdekken!
De A'Bundha hou ik iig nog in gedachten, wellicht gaat het me in de toekomst wel wat lijken
quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:42 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Zoek dan voor de zekerheid straks op Aberlour A'Bunadh i.p.v. A'Bundha (Schotse Al Bundy??)...
Snap ik, vandaar ook de verbetering...quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:43 schreef Skv het volgende:
[..]Obviously, ik tikte even over van de user boven me
Oiquote:Op dinsdag 17 december 2013 14:48 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Snap ik, vandaar ook de verbetering...
Hij is lekker.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:09 schreef golfer het volgende:
Mijzelf getrakteerd op een fles:
[ afbeelding ]
Goed bezig!quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:09 schreef golfer het volgende:
Mijzelf getrakteerd op een fles:
[ afbeelding ]
Ja, vrij licht van smaak met tinten honing, vanille, toffee en appel,quote:Op woensdag 18 december 2013 20:10 schreef Cynix ® het volgende:
Goed bezig!
Ik ken 'm niet, is het wat?
Dat soort omschrijvingen lees ik ook altijd op de etiketten van de flessen whisky die ik koop maar ik vind het moeilijk om al die verschillende smaken te herkennen. Knap als je dat kunt!quote:Op woensdag 18 december 2013 20:14 schreef golfer het volgende:
[..]
Ja, vrij licht van smaak met tinten honing, vanille, toffee en appel,
Hoewel ik golfer geloof, zit er soms een beetje snobisme bij, hoor. Gewoon de hele fruitmand en snoepwinkel opnoemen, niemand kan controleren of je alles echt proeft.quote:Op woensdag 18 december 2013 20:55 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Dat soort omschrijvingen lees ik ook altijd op de etiketten van de flessen whisky die ik koop maar ik vind het moeilijk om al die verschillende smaken te herkennen. Knap als je dat kunt!
Ik proef ongeveer de helft van wat er bij de officiële omschrijving van die fles staat.quote:Op woensdag 18 december 2013 21:40 schreef Cynix ® het volgende:
Hoewel ik golfer geloof, zit er soms een beetje snobisme bij, hoor. Gewoon de hele fruitmand en snoepwinkel opnoemen, niemand kan controleren of je alles echt proeft.
Kijk hier eens: Blind Tasting Competitie Usquebaugh Society die nu volop gaande is...quote:Op woensdag 18 december 2013 21:40 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Hoewel ik golfer geloof, zit er soms een beetje snobisme bij, hoor. Gewoon de hele fruitmand en snoepwinkel opnoemen, niemand kan controleren of je alles echt proeft.
Dat is natuurlijk waar, maar daar bewijs je jezelf geen dienst mee. Als je die note in een later stadium nog eens terugleest heb je er niets aan als daar dingen in staan die je helemaal niet geproefd hebt...quote:Op woensdag 18 december 2013 21:40 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Hahaquote:Op donderdag 19 december 2013 12:22 schreef mrPanerai het volgende:
Sommige omschrijvingen zijn ook gewoon onzin.
Ik ruik "een vochtige schuur op Islay, waar de gensters van het haardvuur, dat halfgedroogde Schotse Eik brandt, in een antieke lederen, met natte wol van herfstlammetjes gevulde schort lichte brandvlekken schroeien."
Inderdaad onzin, want deze zin loopt taaltechnisch voor geen meter...quote:Op donderdag 19 december 2013 12:22 schreef mrPanerai het volgende:
Ik ruik "een vochtige schuur op Islay, waar de gensters van het haardvuur, dat halfgedroogde Schotse Eik brandt, in een antieke lederen, met natte wol van herfstlammetjes gevulde schort lichte brandvlekken schroeien."
Het hangt ook af van het doel van de notitie natuurlijk.quote:Op donderdag 19 december 2013 12:22 schreef mrPanerai het volgende:
Ok, ik heb hem ook ter plekke verzonnen om een voorbeeld te geven.quote:Op donderdag 19 december 2013 12:51 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Inderdaad onzin, want deze zin loopt taaltechnisch voor geen meter...
Jij vindt de Glenmorangie Ealanta ook de beste whisky met 97,5 punten?quote:Op donderdag 19 december 2013 14:27 schreef mrPanerai het volgende:
Dan neem ik er de Whisky Bible van Jim Murray bij en vergelijk mijn notes met de zijne.
niet persé....maar dat wil niet zeggen dat hij geen smaakzin heeft. Ik vind sowieso dat hij nogal veel hoog quoteerd maar ondanks alles heeft hij wel naam.quote:Op vrijdag 20 december 2013 09:17 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Jij vindt de Glenmorangie Ealanta ook de beste whisky met 97,5 punten?![]()
En dat terwijl je niet mag vloeken in de kerk...
Laat ik het zo zeggen, iemand die de Glenmorangie Ealalnta 97,5 punten geeft en een heleboel andere matige/gemiddelde whisky's/bourbon's ook de hemel in schrijft, kan ik niet serieus nemen.quote:Op vrijdag 20 december 2013 10:48 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
niet persé....maar dat wil niet zeggen dat hij geen smaakzin heeft. Ik vind sowieso dat hij nogal veel hoog quoteerd maar ondanks alles heeft hij wel naam.
En tegenstanders heb je altijd.
Noem ze eens? Ik vind inderdaad Jim Murray wel erg doorzichtig, en ik probeer daarom juist alleen zo onafhankelijk mogelijke bloggers te volgen.quote:Op vrijdag 20 december 2013 12:01 schreef MadMaster het volgende:
Er zijn nog wat van dit soort 'onafhankelijke' types in whiskyland (en vast ook daarbuiten). Als die iets aanprijzen dan weet ik meestal dat ik het juist niet hoef aan te schaffen...
Turftastisch!quote:Op vrijdag 20 december 2013 12:48 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Finlaggan old reserve, Talisker 57 north, Finlaggan standaard en Smokey Joe binnen.
Zoals welke? Aanraders?quote:Op vrijdag 20 december 2013 12:14 schreef totalatool het volgende:
[..]
en ik probeer daarom juist alleen zo onafhankelijk mogelijke bloggers te volgen.
What about the base... or the maniacs?quote:Op vrijdag 20 december 2013 15:18 schreef MadMaster het volgende:
www.whiskyfun.com
www.maltfascination.com
www.whiskyisrael.co.il
www.onversneden.com
www.whiskynotes.be (bij bottelingen van Belgische vrienden er wel een paar punten aftrekken)
Whiskybase geeft m.i. een aardige indicatie, maar omdat iedereen daar toch anders beoordeelt niet helemaal objectief/betrouwbaar.quote:Op vrijdag 20 december 2013 15:39 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
What about the base... or the maniacs?
Ik zou er zelf geen single malt in gooien, omdat de koffie veel van de fijne smaken uit de whiskey maskeert. Een redelijk vlakke blend is dan de juiste keuze lijkt me.quote:Op vrijdag 20 december 2013 16:42 schreef habitue het volgende:
Wat is nou een goede whisky voor een Irish Coffee. Heb net gewoon een blend gepakt, heeft een single malt nog toegevoegde waarde?
Doorgaans wordt Irish Coffee met Jameson whiskey gemaakt, maar dat is geen geschreven wet...quote:Op vrijdag 20 december 2013 16:42 schreef habitue het volgende:
Wat is nou een goede whisky voor een Irish Coffee. Heb net gewoon een blend gepakt, heeft een single malt nog toegevoegde waarde?
Toch moet je een idee hebben waar je naar op zoek moet gaan.quote:Op vrijdag 20 december 2013 12:01 schreef MadMaster het volgende:
Daarom, in algemene zin, proef zelf, oordeel zelf en beschrijf zelf.
Zeker, bezoek daarom eens een festival met een ruim aanbod aan whisky's en/of sluit je aan bij een whisky club.quote:Op vrijdag 20 december 2013 17:40 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Toch moet je een idee hebben waar je naar op zoek moet gaan.
Dat van een festival kan ik zeker onderschrijven. Er ging de eerste paar keren een wereld voor me open. Naast clubs kan ik ook georganiseerde proeverijen aanraden. Er zijn genoeg goede whiskyslijters die die een paar keer per jaar organiseren.quote:Op vrijdag 20 december 2013 17:42 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Zeker, bezoek daarom eens een festival met een ruim aanbod aan whisky's en/of sluit je aan bij een whisky club.
Cool. Thanks.quote:Op vrijdag 20 december 2013 15:18 schreef MadMaster het volgende:
www.whiskyfun.com
www.maltfascination.com
www.whiskyisrael.co.il
www.onversneden.com
www.whiskynotes.be (bij bottelingen van Belgische vrienden er wel een paar punten aftrekken)
Dit vooral.quote:Op vrijdag 20 december 2013 12:01 schreef MadMaster het volgende:
Wat de één zegt/proeft, hoeft een ander niet zo te ervaren.
Vergeet die dennegeurtoiletverfrisser smaak van laatst nietquote:Op zaterdag 21 december 2013 07:08 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dit vooral.
Heb dat wel veel met onze whiskypoëet Karstman. Hij komt dan met hele verhalen over rozijntjes, appeltjes, honing, etc etc etc. terwijl ik er weer allemaal andere dingen uithaal. Soms zijn we het heel erg eens, maar vaak toch niet. Is ook weinig erg als het sapje je maar goed smaakt.
Het hele smaakgebeuren is ook netjes emperisch bewezen. De receptoren in de tong en vorm hoe het naar je neus gaat is bij bijna iedereen anders waardoor de smaak anders is.
Welke was dat. Die in de Natte?quote:Op zaterdag 21 december 2013 11:05 schreef Karstman het volgende:
[..]
Vergeet die dennegeurtoiletverfrisser smaak van laatst niet
AnCnoc is een zeer ondergewaardeerde complexe whisky als je het mij vraagt. Vind hem heerlijkquote:Op zaterdag 21 december 2013 20:00 schreef Daklem het volgende:
Mijn kast is ook weer gevuld met whisky.
Talisker 10yo
Lagavulin 16yo
Dalwhinnie 15yo
Old Pulteney 12yo
AnCnoc 12yo
Highland Park 12yo.
Mijn fles is nog dicht. Ik hoop dat ik dezelfde ervaring ga hebben. Door vele reviews ben ik namelijk erg benieuwd geworden naar de dram.quote:Op zaterdag 21 december 2013 20:44 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
AnCnoc is een zeer ondergewaardeerde complexe whisky als je het mij vraagt. Vind hem heerlijk
Als 'eerste' ervaring met bepaalde whisky gebieden voor beginners zou ik nu juist en de AnCnoc en de HP12 aanraden. Daarnaast de standaardbotteling van Old Pulteney en de Caol Ila 12yoquote:Op zondag 22 december 2013 12:41 schreef Daklem het volgende:
[..]
Mijn fles is nog dicht. Ik hoop dat ik dezelfde ervaring ga hebben. Door vele reviews ben ik namelijk erg benieuwd geworden naar de dram.
Gisteren de Highland Park 12yo open gemaakt. Viel mij niet tegen overigens. een tikkeltje rokerig en redelijk complex.
Die Doublewood is niet duurquote:Op maandag 23 december 2013 22:18 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Kan je geen goedkopere whisky gebruiken
Maakt geen donder uit welke whisky je er voor gebruikt.quote:Op maandag 23 december 2013 22:17 schreef Karstman het volgende:
Jongens en meisjes een vraagje. Ik moet morgen voor de kerst een whiskysaus maken. Nou vraagt het recept om 40ml Blair Athol 12yo maar dat heb ik niet. Wat zou lekker zijn door de saus. Nou dacht ik zelf in elk geval geen Islay maar eerder een speyside ofzo te gebruiken. Bijvoorbeeld een Benriach Claret of Balvenie DoubleWood, wat denken jullie?
Daarom kan je net zo goed een Glen Talloch nemen, je proeft het verschil echt niet door de mayo, ketchup en kruiden...quote:Op maandag 23 december 2013 22:56 schreef Karstman het volgende:
Echte whisky is natuurlijk honderd keer beter dan die 0,1% whiskyescence die er in die fabriekssaus zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |