abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134110613
Besten,

Al jaren leef ik vrij ongezond. Ik rook, ik drink, en eet vette zooi. Nu wil ik alvast (goede voornemens enzo :+ ) wat gezonder gaan eten. Maar dan gaat het voornamelijk om ontbijt en lunch om mee te beginnen.

Normaliter, at ik altijd broodjes kroket en pistoletjes met ei en zout en veel mayo etc. Het begint me nu tegen te staan vandaar dat ik daar wat aan wil doen.

Vanaf vandaag neem ik eigen eten mee, voor vandaag;
Volkoren brood
Kaas
Ham
Tomaat
Komkommer
Becel Light
+ Jus Dorange als drinken (vers geperst)

Nu weet ik dat kaas niet het gezondste is wat je kan eten, maar ik wil het dus komende tijd gaan varieren. Wat is gezond op brood? Nu heb ik al bedacht om ook magere kipfilet en tonijn erbij te gaan betrekken, misschien wat ui en paprika.

Maar wat is er nou nog meer goed gezond voor op brood? Filet American? Is dat gezond?
Van Ei weet ik dat alleen het ei-wit gezond is, het ei geel is een cholesterol-killer.

Dus, iemand tips voor (lekkere) gezonde dingen voor op brood? :)

Stoppen met roken en drinken gaat in het nieuwe jaar mee als goed voornemen. :+

Alvast bedankt voor iedere (serieuze) reactie.

-Eggs
Lambo of Rekt
pi_134110641
Broodjes kroket als ontbijt? Meen je dit? :{
  dinsdag 10 december 2013 @ 11:20:08 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_134110652
Alleen filet americain die niet aangemaakt is, is gezond.
Dus dat rode gemalen vlees wel, die oranje vettigheid niet.
pi_134110663
Rosbief, rookvlees
pi_134110683
quote:
15s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:19 schreef Etsu het volgende:
Broodjes kroket als ontbijt? Meen je dit? :{
Nee, als lunch.

Pindakaas is ook erg gezond begreep ik, gezonde vetten.
Lambo of Rekt
  dinsdag 10 december 2013 @ 11:21:54 #6
136343 BasEnAad
pi_134110701
Er zijn genoeg soorten mager vlees voor op brood, maar meestal niet de goedkoopste.
Ham is doorgaans wel prima, zonder het vetrandje dan.

Je zou ook smeerkaas kunnen nemen, de slanke versie :P
pi_134110765
Philadelphia is heerlijk, zijn ook verschillende smaken van. Zalm, as je het lekker vindt. Je kunt ook variëren door yoghurt en een lepeltje en een zakje cornflakes mee te nemen oid, of fruit! Er zijn mensen die banaan op brood eten.
Verder kom ik even niet, maar succes met het switchen.
pi_134110807
Vergis je niet in de sinaasappelsap, steeds vaker hoor je dat het toch niet zo gezond is als men denkt. Teveel suiker en de vitamines vallen tegen (er was laatst zelfs een onderzoek waarin werd gezegd dat ze door het persen kapot gingen). Daarnaast gaan veel vezels verloren. Een glas water/thee met een stuk fruit schijnt veel beter te zijn.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_134110837
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:26 schreef The_stranger het volgende:
Vergis je niet in de sinaasappelsap, steeds vaker hoor je dat het toch niet zo gezond is als men denkt. Teveel suiker en de vitamines vallen tegen (er was laatst zelfs een onderzoek waarin werd gezegd dat ze door het persen kapot gingen). Daarnaast gaan veel vezels verloren. Een glas water/thee met een stuk fruit schijnt veel beter te zijn.
Overdaad aan fruitsappen is in elk geval niet goed. Hou het bij een glas. Darana heft het echt geen zin meer en inderdaad veel suikers.
pi_134110969
"Gezond" is nogal vaag. Wil je gewicht verliezen? Eet dan wat minder (calorieën) en beweeg meer. Ben je bang dat je vitamines of andere voedingsstoffen tekort komt? Eet dan gevarieerd, en zorg voor voldoende groenten in je avondeten. En dat kan je dan aanvullen met wat fruit bij je ontbijt, lunch of gewoon tussendoor.

Of je nou kipfilet of Filet American op je brood doet is gerommel in de marge.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_134110998
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:32 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
"Gezond" is nogal vaag. Wil je gewicht verliezen? Eet dan wat minder (calorieën). Ben je bang dat je vitamines of andere voedingsstoffen tekort komt? Eet dan gevarieerd, en zorg voor voldoende groenten in je avondeten. En dat kan je dan aanvullen met wat fruit bij je ontbijt, lunch of gewoon tussendoor.
Dit.
Lambo of Rekt
pi_134111042
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:32 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
"Gezond" is nogal vaag. Wil je gewicht verliezen? Eet dan wat minder (calorieën) en beweeg meer. Ben je bang dat je vitamines of andere voedingsstoffen tekort komt? Eet dan gevarieerd, en zorg voor voldoende groenten in je avondeten. En dat kan je dan aanvullen met wat fruit bij je ontbijt, lunch of gewoon tussendoor.

Of je nou kipfilet of Filet American op je brood doet is gerommel in de marge.
Maar groenten zijn ook zo vaag... wat zijn groenten, sla bijvoorbeeld, zijn loze calorieen.
Lambo of Rekt
pi_134111210
Eet hummus op je boterham! O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_134111231
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:41 schreef minilot het volgende:
Eet hummus op je boterham! O+
GAT-VER-DAM-ME!
pi_134111246
Tonijn met een dikke klodder mayo en chili saus *G*
  dinsdag 10 december 2013 @ 11:44:39 #16
242444 Pannenkoek3000
Dying is for fools
pi_134111296
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:42 schreef CarltonBanks het volgende:
Tonijn met een dikke klodder mayo en chili saus *G*
Dat is niet gezond
Malheureusement le fromage de cacahouète.
pi_134111327
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:44 schreef Pannenkoek3000 het volgende:

[..]

Dat is niet gezond
Maar wel lekker _O-

En trouwens: Alsof het broodje gezond wat je koopt bij de broodjes belegger wel gezond is :')
  dinsdag 10 december 2013 @ 11:45:49 #18
136343 BasEnAad
pi_134111341
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:45 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Maar wel lekker _O-

En trouwens: Alsof het broodje gezond wat je koopt bij de broodjes belegger wel gezond is :')
Als je drie dagen niks hebt gegeten wel.
pi_134111620
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:35 schreef EggsTC het volgende:

[..]

sla bijvoorbeeld, zijn loze calorieen.
Verre van zelfs. Sla bevat (zeer) weinig calorieën, maar wel andere voedingsstoffen en vezels. Toegegeven, niet zoveel als de meeste groentes, maar is zeker niet nutteloos.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/sla.aspx
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_134111860
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:44 schreef Pannenkoek3000 het volgende:

[..]

Dat is niet gezond
Nee daarom gewoon tonijn alleen, smaakt prima wel in olijfolie of op water basis. Gezonder dan zonnebloem olie.
  dinsdag 10 december 2013 @ 12:26:31 #21
399662 noa-noa83
Live-Laugh-Love
pi_134112448
Lekker gerookte zalm met sla!
pi_134112644
Gewoon variëren dan kan af en toe dat broodje kroket ook wel....als je het maar niet te vaak en te veel neemt kun je gewoon alles eten mits je doel niet afvallen is. ;)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_134112653
Broodje broccoli.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_134112675
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 12:34 schreef trovey het volgende:
Gewoon variëren dan kan af en toe dat broodje kroket ook wel....als je het maar niet te vaak en te veel neemt kun je gewoon alles eten mits je doel niet afvallen is. ;)
Als de kroket mager vlees bevat en is gebakken in olie, dan is er weinig mis mee lijkt me.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_134112764
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 december 2013 12:35 schreef teknomist het volgende:

[..]

Als de kroket mager vlees bevat en is gebakken in olie, dan is er weinig mis mee lijkt me.
Gezonde olie en ook geen olie wat zwart is en je moet het natuurlijk niet 3 van de 5 werkdagen nemen maar eens in de zoveel tijd is niets mis mee. :P Zie het als een culinair uitje en niet als een dagelijkse hap.
Optimist tot in de kist
pi_134112842
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:18 schreef EggsTC het volgende:
Besten,

Al jaren leef ik vrij ongezond. Ik rook, ik drink, en eet vette zooi. Nu wil ik alvast (goede voornemens enzo :+ ) wat gezonder gaan eten. Maar dan gaat het voornamelijk om ontbijt en lunch om mee te beginnen.

Normaliter, at ik altijd broodjes kroket en pistoletjes met ei en zout en veel mayo etc. Het begint me nu tegen te staan vandaar dat ik daar wat aan wil doen.

Vanaf vandaag neem ik eigen eten mee, voor vandaag;
Volkoren brood
Kaas
Ham
Tomaat
Komkommer
Becel Light
+ Jus Dorange als drinken (vers geperst)

Nu weet ik dat kaas niet het gezondste is wat je kan eten, maar ik wil het dus komende tijd gaan varieren. Wat is gezond op brood? Nu heb ik al bedacht om ook magere kipfilet en tonijn erbij te gaan betrekken, misschien wat ui en paprika.

Maar wat is er nou nog meer goed gezond voor op brood? Filet American? Is dat gezond?
Van Ei weet ik dat alleen het ei-wit gezond is, het ei geel is een cholesterol-killer.

Dus, iemand tips voor (lekkere) gezonde dingen voor op brood? :)

Stoppen met roken en drinken gaat in het nieuwe jaar mee als goed voornemen. :+

Alvast bedankt voor iedere (serieuze) reactie.

-Eggs
Als je van broodje kroket naar een volkoren brood met kaas is het al een heel stuk gezonder. Ook al is kaas niet het aller beste.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  dinsdag 10 december 2013 @ 12:47:57 #27
374500 Domme_Gans
Dom, gans is dom.
pi_134112987
Waarom is gezond eten meteen zo weining mogelijk calorieen eten? In een plak volvettte kaas van 22 gram, zit maar 85 kcal? Dat kan je echt wel hebben hoor, net als beleg en salami. Ik ben een vrouwtje van 158 cm en leef gemiddeld op 1750 kcal per dag en gebruik alleen maar vette producten, volle melk, mayonaise, volvet beleg op brood (kaas, salami). Mijn onbtijt en lunch samen zijn alleen al 750 kcal ^O^
-weg-
pi_134114438
quote:
15s.gif Op dinsdag 10 december 2013 12:47 schreef Domme_Gans het volgende:
Waarom is gezond eten meteen zo weining mogelijk calorieen eten? In een plak volvettte kaas van 22 gram, zit maar 85 kcal? Dat kan je echt wel hebben hoor, net als beleg en salami. Ik ben een vrouwtje van 158 cm en leef gemiddeld op 1750 kcal per dag en gebruik alleen maar vette producten, volle melk, mayonaise, volvet beleg op brood (kaas, salami). Mijn onbtijt en lunch samen zijn alleen al 750 kcal ^O^
Ja, en als je die avond ook nog eens vet vlees eet, dierlijke vetten en pizza's + nog meer plantaardige vetten (kaas/mayo), dan heb je voor je 40ste dikke hartkwalen! :9

Ik deed ook veel vet eten ;( :'(
Lambo of Rekt
pi_134114525
Plakjes volkorenontbijtkoek op brood met boter
pi_134114645
Ook ik verving ooit een kroket door een plak kaas. Nu ben ik 50 kilo lichter en leef ik 10 jaar langer.
Had ik echter gekozen voor sla, dan was ik van de honger doodgegaan.
Broodbeleg verandert mensenlevens.
pi_134114814
Dat eigeel slecht voor je is is ook al lang achterhaald.
Je kan dus gewoon eieren eten, zelf eet ik er 2 per dag.
Verder heb je: kalkoenfilet, kipfilet, rosbief, fricandeau, tonijn, pindakaas (met mate), rookvlees, honing etc.
pi_134115760
Als je voor gezond wil gaan, maar niet per se voor weinig/minder cal: appelstroop (naast allerlei soorten broodbeleg die ik hier al door anderen genoemd heb zien worden).

Verder zijn er heel veel soorten groente/rauwkost die je op brood kan doen, meestal prima te combineren met (magere) kaas en/of tonijn:

verse bieslook
pepertjes/pepperoni
gewone paprika
zoete paprika
gegrilde paprika
radijsjes (in plakjes)
sla (verschillende soorten)
komkommer
tomaten
gedroogde tomaten
groene olijven
zwarte olijven
maïs
gewone uien
rode uien
lente/bosuien
(rauwe) spinazieblaadjes
(rauwe) rode kool
augurken
zilveruitjes
allerlei soorten kiemgroenten (bijvoorbeeld alfalfa of tuinkers, zie bijvoorbeeld http://www.kiemgroenten.nl/alle-soorten-kiemen voor nog meer voorbeelden).

etc, etc. (naar eigen smaak/idee)

Daarnaast fruit natuurlijk (beter vers fruit, dan fruitsap). Kan je (in combinatie met andere dingen) ook als broodbeleg gebruiken. Druiven zijn bijvoorbeeld heel lekker op kaas en het klinkt misschien raar, maar appel en tonijn zijn ook heel lekker samen (ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar op/in de broodjes tonijn van La Place zat ook altijd appel). Heel veel fruitsoorten passen ook heel goed bij vleesbeleg of bij bijvoorbeeld garnalen. (Gebakken) banaan met kokos is ook heel lekker (op brood).

Geen broodbeleg, maar ook opties:

Handjevol noten bij de lunch, steeds afwisselend in soort (wel heel vet, dus echt niet overdrijven).

Verschillende soorten (groente)soepen/bouillons (helder of gemixt, als er maar zeer weinig tot geen room in zit).

:)

[ Bericht 2% gewijzigd door Forbry op 10-12-2013 14:34:39 ]
Tails tell tales
  dinsdag 10 december 2013 @ 15:23:10 #33
314702 Herfst40
als de blaadjes kleuren...
pi_134117429
Gezond voor op brood:
- allerlei soorten notenpasta uit de biowinkel (dus zonder enummers en toegevoegde troep of suiker)
- appelstroop zonder toegevoegde fructosestroop
- gekookt of gebakken ei
- vis
- avocado met peper
- inderdaad, humus of zelfgemaakte bonenpasta (zoek leuke recepten, experimenteer)

Maar het beste is mminder brood en meer rauwkost, of groenetnsoep.

Good luck!
pi_134117598
Tuinerwtjes pureren met ricotta, verse munt, peper en een snuf zout - en dat dan op volkoren brood: O+
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 10 december 2013 @ 15:37:32 #35
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_134117893
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 december 2013 12:35 schreef teknomist het volgende:

[..]

Een kroket is ragout met 20% vlees, dat is per definitie niet gezond.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 15:23 schreef Herfst40 het volgende:
Gezond voor op brood:
- allerlei soorten notenpasta uit de biowinkel (dus zonder enummers en toegevoegde troep of suiker)
- gekookt of gebakken ei
- vis
- avocado met peper
- inderdaad, humus of zelfgemaakte bonenpasta (zoek leuke recepten, experimenteer)

Maar het beste is mminder brood en meer rauwkost, of groenetnsoep.

Good luck!
Appelstroop is praktisch alleen maar suiker :D
pi_134118035
Appelstroop is wel gezond voor je als ik mijn moeder moet geloven. Ze kocht altijd appelstroop vroeger voor op brood want het bevat zoveel ijzer.

En nu lust ik het niet meer :P
pi_134119692
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 15:41 schreef Sunshine1982 het volgende:
Appelstroop is wel gezond voor je als ik mijn moeder moet geloven. Ze kocht altijd appelstroop vroeger voor op brood want het bevat zoveel ijzer.

En nu lust ik het niet meer :P
Ik ben er eigenlijk ook niet zo weg van, maar ik heb geregeld een ijzertekort en (in overleg met mijn huisarts) eet ik het nu toch af en toe maar...
Tails tell tales
  dinsdag 10 december 2013 @ 17:31:16 #38
374500 Domme_Gans
Dom, gans is dom.
pi_134121768
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 december 2013 13:37 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Ja, en als je die avond ook nog eens vet vlees eet, dierlijke vetten en pizza's + nog meer plantaardige vetten (kaas/mayo), dan heb je voor je 40ste dikke hartkwalen! :9

Ik deed ook veel vet eten ;( :'(
Als ik dat zou eten, zoals jij dat omschrijft, dan zou ik ver boven de 1750 kcal per dag komen. Die hartkwalen of wat dan ook ga ik niet krijgen, ik eet alles namelijk met mate. Ik vind het een beetje apart dat volvette kaas slecht zou zijn. Ja als ik daarvan 3000 kcal per dag zou eten dan wel ja, maar goed voor 3000 kcal per dag aan spinazie is ook niet gezond.
-weg-
pi_134126715
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 17:31 schreef Domme_Gans het volgende:

[..]

Als ik dat zou eten, zoals jij dat omschrijft, dan zou ik ver boven de 1750 kcal per dag komen. Die hartkwalen of wat dan ook ga ik niet krijgen, ik eet alles namelijk met mate. Ik vind het een beetje apart dat volvette kaas slecht zou zijn. Ja als ik daarvan 3000 kcal per dag zou eten dan wel ja, maar goed voor 3000 kcal per dag aan spinazie is ook niet gezond.
Calorieen zijn overrated, zeggen naar mijn mening helemaal niets, ik heb vroeger toen ik veel sportte enkele jaren 15000 calorieen per dat gegeten en toen was ik toch echt topfit, at o.a. 2 liter rijstevla per dag, en daarnaast zaken als 30 sneden brood. op papier moet je dan echt aankomen terwijl ik toch echt maar 58 kilo was.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 10 december 2013 @ 20:39:45 #40
374500 Domme_Gans
Dom, gans is dom.
pi_134128446
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 19:56 schreef raptorix het volgende:

[..]

Calorieen zijn overrated, zeggen naar mijn mening helemaal niets, ik heb vroeger toen ik veel sportte enkele jaren 15000 calorieen per dat gegeten en toen was ik toch echt topfit, at o.a. 2 liter rijstevla per dag, en daarnaast zaken als 30 sneden brood. op papier moet je dan echt aankomen terwijl ik toch echt maar 58 kilo was.
Misschien kwam je niet aan omdat je veel sportte, randebiel. Als je een zittende levenstijl had gehad dan was het anders geweest. Als er meer energie binnenkomt dan dat je verbruikt, kom je aan. Voor een wiskundig sterke programmeur, die vaak zat moet laten weten hoe veel aanbiedingen hij wel niet krijgt per week, kom je redelijk vaak over als een achterlijke idioot.

Maar ja, veel plezier met het likken van de aars van je vriend straks ^O^
-weg-
pi_134129864
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 december 2013 20:39 schreef Domme_Gans het volgende:

[..]

Misschien kwam je niet aan omdat je veel sportte, randebiel. Als je een zittende levenstijl had gehad dan was het anders geweest. Als er meer energie binnenkomt dan dat je verbruikt, kom je aan. Voor een wiskundig sterke programmeur, die vaak zat moet laten weten hoe veel aanbiedingen hij wel niet krijgt per week, kom je redelijk vaak over als een achterlijke idioot.

Ik zal nog veel meer plezier hebben als ik jou volgende week in je kont verkracht.

[ Bericht 0% gewijzigd door raptorix op 10-12-2013 21:18:23 ]
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_134140412
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 december 2013 20:39 schreef Domme_Gans het volgende:

[..]

Dat is ook de bedoeling he, gezond eten is 1 ding, bewegen is veel belangrijker. Ga hardlopen ,fietsen zelfs wandelen. Maar verbranden moet je, als je maar gewoon gevarieerd eet dan. Zorg dat je alle nodige stoffen binnenkrijgt, en ja je kan dan prima vet eten. Wil je afvallen ? eet dan zoveel mogelijk eiwitten en zo weinig mogelijk koolhydraten.
pi_134140496
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 15:23 schreef Herfst40 het volgende:
Gezond voor op brood:

Maar het beste is mminder brood
Zou je deze punten eens verder kunnen toelichten?
quote:
Vergeet dat.

Daarnaast is gezond niet 'iets' wat je op je brood doet, het is een verzamelnaam voor je gehele eetpatroon afgestemd op je levensstijl.
  woensdag 11 december 2013 @ 08:40:34 #44
365231 Fera
Fire & Blood
pi_134140706
Vet is in principe niet slecht voor je. De echte boosdoeners zijn snelle suikers.

Tevens, eigeel bevat de meest belangrijke voedingsstoffen die je in een ei zult vinden.
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
pi_134140776
Ik eet tegenwoordig eigenlijk bijna geen brood meer, en dat bevalt me heel goed. 's Ochtends een bak fruit met yoghurt en thee, 's middags een stevige salade, tussendoor een klein bakje noten, en 's avonds gewoon avondeten met veel groente, regelmatig vis of vegetarisch.
pi_134140875
Een broodje humus met gegrilde groenten erop. O+
Een broodje maken met gerookte kip en salade. Gewoon een hele gerookte kipfilet pakken en zelf snijden. Niet die smakeloze dunne broodbeleg dingen.
pi_134140914
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 08:40 schreef Fera het volgende:
De echte boosdoeners zijn snelle suikers.
Buiten het doen pieken van je bloedsuiker aanmerken als nadeel (wat ook een voordeel kan zijn natuurlijk) is het niet correct om 'snelle suikers' (ik neem aan dat je doelt op een hoge glycemische index?) aan te merken als 'boosdoeners' natuurlijk zonder enig idee te hebben van het volume.
Als je gaat kijken naar bijvoorbeeld de hoeveelheid die je eet kom je uit op de glycemic load end at zegt veel meer over hoe je lichaam reageert dan wat loze cijfers die zonder context van hoeveelheid erkelijk niks zeggen.
  woensdag 11 december 2013 @ 09:08:02 #48
365231 Fera
Fire & Blood
pi_134140992
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:00 schreef Deshain het volgende:

[..]

Buiten het doen pieken van je bloedsuiker aanmerken als nadeel (wat ook een voordeel kan zijn natuurlijk) is het niet correct om 'snelle suikers' (ik neem aan dat je doelt op een hoge glycemische index?) aan te merken als 'boosdoeners' natuurlijk zonder enig idee te hebben van het volume.
Als je gaat kijken naar bijvoorbeeld de hoeveelheid die je eet kom je uit op de glycemic load end at zegt veel meer over hoe je lichaam reageert dan wat loze cijfers die zonder context van hoeveelheid erkelijk niks zeggen.
Ik hield het een beetje kort omdat ik mobiel zit. Maar over het algemeen gezien is het veel energie (op korte termijn) en weinig voedingswaarde. Soms is het wel handig om ze te hebben, bijvoorbeeld tijdens sport.

Langzame koolhydraten en zelfs vetten zijn langdurige en betere brandstoffen. Ze komen wat langzaam op gang, dat wel. En dan bedoel ik niet zozeer de vetten uit een Big Mac, maar producten als volle kaas, melk en yoghurt zijn niet verkeerd. Ook heb je dan langer een vol gevoel dan bij magere producten.
Alles met mate, natuurlijk.

Over cijfers weet ik eerlijk gezegd weinig, dus wat mij betreft mag je dat wel verder toelichten. :)
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
  woensdag 11 december 2013 @ 11:20:53 #49
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_134143986
Mhoah als je het over GI gaat hebben komt brood er ook niet zo goed af met +/-70.
pi_134144050
Een broodje kroket is nog altijd gezonder als een broodje kaas!
Sappig !!
  woensdag 11 december 2013 @ 11:46:39 #51
386792 Dressers
Luctor et ejaculator
pi_134144601
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:23 schreef Loontjah het volgende:
Een broodje kroket is nog altijd gezonder als een broodje kaas!
Dat is ook de grootste onzin.
http://www.voedingnu.nl/b(...)-kroket.154447.lynkx
  woensdag 11 december 2013 @ 11:49:52 #52
365231 Fera
Fire & Blood
pi_134144692
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:20 schreef Erasmo het volgende:
Mhoah als je het over GI gaat hebben komt brood er ook niet zo goed af met +/-70.
Brood is inderdaad niet supergezond. Maar volkoren is nog altijd beter dan wit. Sommige mensen willen gewoon niet zonder brood.
pi_134145349
Ja, laten we vooral bashen op brood, duizenden jaren heeft de mens er op geleefd en ineens is het slecht. :') Kut-modestromingen. :r
Optimist tot in de kist
pi_134145552
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:10 schreef trovey het volgende:
Ja, laten we vooral bashen op brood, duizenden jaren heeft de mens er op geleefd en ineens is het slecht. :') Kut-modestromingen. :r
Nee hoor brood is typisch Nederlands. In vooral zuid europese landen (spanje en italie) eten ze minder vaak brood. Brood als extra iets bij de maaltijd. (naast pasta,rijst) Te veel brood is ook echt niet gezond. Het brood dat je in de Nederlandse supermarkt hebt vind je in bijv Duitsland maar zuidelijker echt niet.
pi_134145659
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:17 schreef mytec het volgende:

[..]

Nee hoor brood is typisch Nederlands. In vooral zuid europese landen (spanje en italie) eten ze minder vaak brood. Brood als extra iets bij de maaltijd. (naast pasta,rijst) Te veel brood is ook echt niet gezond. Het brood dat je in de Nederlandse supermarkt hebt vind je in bijv Duitsland maar zuidelijker echt niet.
Ik bedoel wereldwijd ;) . Brood is niets mis mee :{w ....wat is het volgende; groente? :+ Zuivel, fruit, pasta, aardappelen, er blijft niet veel over om te eten. :') Eet gewoon gematigd en gevarieerd dan is er niets aan de hand mits je geen afwijkingen hebt in je verteringsysteem.
Optimist tot in de kist
pi_134145703
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:21 schreef trovey het volgende:

[..]

Ik bedoel wereldwijd ;) . Brood is niets mis mee :{w ....wat is het volgende; groente? :+ Zuivel, fruit, pasta, aardappelen, er blijft niet veel over om te eten. :') Eet gewoon gematigd en gevarieerd dan is er niets aan de hand mits je geen afwijkingen hebt in je verteringsysteem.
Klopt ;-) maar je geeft het zelf al aan gevarieerd eten. Dat bedoelde ik er ook mee ;-) dus neem ook eens een salade als lunch ipv brood. of pasta, soep etc.
pi_134145838
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:22 schreef mytec het volgende:

[..]

Klopt ;-) maar je geeft het zelf al aan gevarieerd eten. Dat bedoelde ik er ook mee ;-) dus neem ook eens een salade als lunch ipv brood. of pasta, soep etc.
Je kunt ook gewoon tomaat op een plakje kaas nemen, zolang je niet meteen een heel brood wegwerkt per maaltijd is er niets aan de hand. :{w Mensen reageren meteen panisch als er weer één of andere modedieet langskomt. Oh, hij zegt dat brood slecht is nou dan vreet ik voortaan alleen maar sla en ik prop me vol met eiwitten (waarvan een te grote hoeveelheid aantoonbaar slecht is voor je nieren). Mensen moet eens leren om na te denken, daarvoor aten ze brood en was er niets en dan komt er een dieettboekenverkoper langs en ineens is alles wat die persoon in dat boekje zet slecht. :') Ik eet gewoon door, panisch gedoe. :O
Optimist tot in de kist
pi_134146687
Sappig !!
  woensdag 11 december 2013 @ 13:03:24 #59
365231 Fera
Fire & Blood
pi_134146819
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:10 schreef trovey het volgende:
Misschien omdat er eeuwen geleden nog niet zoveel bekend was over de negatieve effecten van brood?
pi_134147555
Was er eeuwen geleden dan ook veel overgewicht?
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_134147954
quote:

Heel erg achterhaald. Je kunt prima een ei per dag eten, eiwit én eigeel.
pi_134149526
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2013 13:25 schreef FutureFairytale het volgende:
Was er eeuwen geleden dan ook veel overgewicht?
Dat had weinig met brood te maken.
Eeuwen geleden at men veel minder vlees, bestond er nog geen geraffineerde suiker, geen frisdrank, nog geen "high fructose corn sirup" of andere bewerkte calorie-bommen en deed men 10 uur per dag zware lichamelijke arbeid.
pi_134161889
Mensen, please.
Natuurlijk zijn er strikt gezien keuzes die meer micronutriënten bevatten dan brood.
Maar TS komt van de broodjes mayo en kroket en wil graag naar wat gezonder broodbeleg.
Lijkt me een haalbare stap waar hij al veel mee kan winnen zonder al te drastische veranderingen.

TS: kies volkorenbrood en neem als beleg vleeswaren, pindakaas, vis, gekookte eieren, fruit, rauwkost, kan allemaal. Kaas kan ook best met mate. Drop die gedachte mbt cholesterol / eidooiers, is allang achterhaald.

En ga poddomme roomboter smeren.
  woensdag 11 december 2013 @ 20:26:26 #64
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_134162163
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 20:20 schreef -Ciske- het volgende:
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
pi_134163346
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 20:20 schreef -Ciske- het volgende:
Mensen, please.
Natuurlijk zijn er strikt gezien keuzes die meer micronutriënten bevatten dan brood.
Maar TS komt van de broodjes mayo en kroket en wil graag naar wat gezonder broodbeleg.
Lijkt me een haalbare stap waar hij al veel mee kan winnen zonder al te drastische veranderingen.

TS: kies volkorenbrood en neem als beleg vleeswaren, pindakaas, vis, gekookte eieren, fruit, rauwkost, kan allemaal. Kaas kan ook best met mate. Drop die gedachte mbt cholesterol / eidooiers, is allang achterhaald.

tja van frikandellen en kroketten is bijna alles eigenlijk gezond. Maar om het een beetje in de zelfde richting te houden. Brood met kipfilet? desnoods lekker stukje kip zelf gebakken op volkorenbrood.
  donderdag 12 december 2013 @ 06:48:18 #66
386792 Dressers
Luctor et ejaculator
pi_134179693
quote:
Mijn bron komt uit 2011 en ontkracht gedeeltelijk jouw bron uit 2008.
pi_134180359
Alsof in 3 jaar de voedingswaarde van kroketten veranderen, _O-
Maar ga vooral broodjes kaas eten, des te meer kroketten voor mij.
Sappig !!
pi_134180411
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 08:36 schreef Loontjah het volgende:
Alsof in 3 jaar de voedingswaarde van kroketten veranderen, _O-
Maar ga vooral broodjes kaas eten, des te meer kroketten voor mij.
In het nieuwere artikelen zegt de bron van het oude artikel zelf dat een broodje kaas en een broodje kroket gelijk aan elkaar zijn. Maakt niet uit, want de conclusie blijft dat een kroket gewoon helemaal niet zo slecht is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')