abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134040725
Nu kun je afrijden in een automaat, maar dan krijg je wel een aantekening op je rijbewijs. Er zijn echter steeds meer automaten te vinden, het argument dat een handbak zuiniger zou zijn is achterhaald en schakelen leer je in no-time. Dat kun je makkelijk leren als je al een rijbewijs hebt.

Goed idee? en waarom (niet)?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134040862
Leren doe je in de daarvoor bestemde lesauto.

Als je van mening bent dat je kan schakelen omdat het zo makkelijk is, kan je ook gelijk daarin lessen toch?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_134040888
Het staat je als leerling altijd vrij om in een handbak af te rijden, maar de scheiding handbak of automaat zou moeten verdwijnen, omdat een code 78 nog altijd beschouwd wordt als een half rijbewijs. Als we deze mentaliteit willen veranderen zal de wetgeving ook een beetje mee moeten werken. Het voorstel voor afschaffen van deze beperking voor vrachtauto's en bussen is al een tijdje bezig.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134040903
En hoe ga je dan om met gehandicapte mensen die enkel automaat kunnen rijden.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_134040907
Daarvoor zijn andere codes.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 8 december 2013 @ 09:26:33 #6
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_134041190
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 07:22 schreef Chinless het volgende:
Leren doe je in de daarvoor bestemde lesauto.

Als je van mening bent dat je kan schakelen omdat het zo makkelijk is, kan je ook gelijk daarin lessen toch?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 8 december 2013 @ 11:00:03 #7
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_134042121
Je moet gewoon altijd in de 'moeilijkste' setting rijden. Mijn vrachtwagen rijbewijs heb ik ook gehaald in een handbak, sindsdien heb ik nooit meer in een vrachtwagen gereden met handbak. (Oké, 1x dan).
Tenzij je lichamelijk niet anders kan zou ik mezelf nooit dit soort beperkingen opleggen.. Omdat het makkelijker is?

Zelfde geldt voor die achterlijke C1 D1 B+ rijbewijzen.. Als je dan toch gaat lessen, ga gelijk voor de volle C, D en BE...

Wel in een automaat afrijden en vervolgens toch een handbak gaan rijden..
tja.
  zondag 8 december 2013 @ 11:32:23 #8
53151 T42
Pinball Wizard
pi_134042641
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 07:22 schreef Chinless het volgende:
Leren doe je in de daarvoor bestemde lesauto.

Als je van mening bent dat je kan schakelen omdat het zo makkelijk is, kan je ook gelijk daarin lessen toch?
dit dus.
ts misschien leer jij het snel een ander niet...
pi_134043012
Waarom lessen in een automaat joh :')
pi_134043103
Bij mensen die alleen in een automaat af kunnen rijden stel ik mezelf sowieso een beetje de vraag of ze wel in een auto thuishoren.
  zondag 8 december 2013 @ 12:07:08 #11
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_134043220
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 12:01 schreef CafeRoker het volgende:
Bij mensen die alleen in een automaat af kunnen rijden stel ik mezelf sowieso een beetje de vraag of ze wel in een auto thuishoren.
Er zijn zat mensen die gewoon geen zin hebben om te schakelen omdat ze veel stadsverkeer rijden, dat maakt je geen slechtere verkeersdeelnemer als een andere. Ik snap op zich het onderscheid wel bij de RDW; iemand die nog nooit in een schakelauto heeft gereden gaat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid brokken maken als hij dat eens wel probeert, andersom is die kans veel kleiner, al vereist automaat rijden ook wel wat aanpassing, dat merk je vanzelf; de eerste keer dat je automagisch de koppeling in wilt stampen om te schakelen is het wel te hopen dat je je gordel om hebt :+ _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_134043270
quote:
14s.gif Op zondag 8 december 2013 12:07 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Er zijn zat mensen die gewoon geen zin hebben om te schakelen omdat ze veel stadsverkeer rijden, dat maakt je geen slechtere verkeersdeelnemer als een andere. Ik snap op zich het onderscheid wel bij de RDW; iemand die nog nooit in een schakelauto heeft gereden gaat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid brokken maken als hij dat eens wel probeert, andersom is die kans veel kleiner, al vereist automaat rijden ook wel wat aanpassing, dat merk je vanzelf; de eerste keer dat je automagisch de koppeling in wilt stampen om te schakelen is het wel te hopen dat je je gordel om hebt :+ _O-
Dat, en ik heb bij het uitrollen voor een stoplicht eens de auto van de D in de P geduwd, met het onbewuste idee dat er pas iets zou gebeuren als ik het vergrendelingsknopje van de pook weer los zou laten. Van 30 naar 0 in een halve seconde :')
pi_134043323
En bovenstaande argumenten zijn precies waarom. Het rijden met een handbak is voor de meesten het belangrijkste punt van het hele autorijden, en daarmee ook het hele lesgebeuren. In de VS is een automaat standaard, maar als je een handgeschakelde auto wilt rijden is dat ook geen punt. Dat kan nl ook met hetzelfde rijbewijs.
Daar doet men ook niet zo krampachtig. Een auto is een auto, of er nu twee of drie pedalen in zitten.

[ Bericht 14% gewijzigd door Ridocar op 08-12-2013 12:16:26 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134043615
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 12:09 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Dat, en ik heb bij het uitrollen voor een stoplicht eens de auto van de D in de P geduwd, met het onbewuste idee dat er pas iets zou gebeuren als ik het vergrendelingsknopje van de pook weer los zou laten. Van 30 naar 0 in een halve seconde :')
Ik heb wel eens een verhaal gehoord van iemand die in zijn Porsche onbewust van D naar P schakelde, op de snelweg. Gewoon het idee van doorschakelen en te laat erachter komen dat het een automaat is. Gelukkig gebeurde er niet veel spannends en schakelde de bak naar neutraal, maar ik weet niet of die veiligheid bij iedere auto zit.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134044930
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 12:24 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik heb wel eens een verhaal gehoord van iemand die in zijn Porsche onbewust van D naar P schakelde, op de snelweg. Gewoon het idee van doorschakelen en te laat erachter komen dat het een automaat is. Gelukkig gebeurde er niet veel spannends en schakelde de bak naar neutraal, maar ik weet niet of die veiligheid bij iedere auto zit.
Deze megane uit '96 had dat niet. De rem gaat via de parkeerrem dus de bak zou er niet zo'n last van moeten hebben. Leuk is anders natuurlijk.
  zondag 8 december 2013 @ 13:16:07 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_134045037
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 12:09 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Dat, en ik heb bij het uitrollen voor een stoplicht eens de auto van de D in de P geduwd, met het onbewuste idee dat er pas iets zou gebeuren als ik het vergrendelingsknopje van de pook weer los zou laten. Van 30 naar 0 in een halve seconde :')
Naar 'N' is een beter idee; dit gingen de bak en de aandrijfas(sen) niet erg waarderen :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_134045080
quote:
14s.gif Op zondag 8 december 2013 13:16 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Naar 'N' is een beter idee; dit gingen de bak en de aandrijfas(sen) niet erg waarderen :+
Het was een ongelukje, maar m'n moeder die tegen de voorruit aan hing waardeerde het evenmin >:)
  zondag 8 december 2013 @ 13:20:01 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_134045174
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 12:11 schreef Ridocar het volgende:
En bovenstaande argumenten zijn precies waarom. Het rijden met een handbak is voor de meesten het belangrijkste punt van het hele autorijden, en daarmee ook het hele lesgebeuren. In de VS is een automaat standaard, maar als je een handgeschakelde auto wilt rijden is dat ook geen punt. Dat kan nl ook met hetzelfde rijbewijs.
Daar doet men ook niet zo krampachtig. Een auto is een auto, of er nu twee of drie pedalen in zitten.
Amerikanen vinden een stickshift gewoon eng, en dus is 95% van de US auto's gewoon automaat. Een schakelbak daar is meestal een reeshok; hetzij een dragracer, of een streetrace ricer.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  FOK!fotograaf zondag 8 december 2013 @ 13:39:00 #19
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_134045768
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 12:11 schreef Ridocar het volgende:
En bovenstaande argumenten zijn precies waarom. Het rijden met een handbak is voor de meesten het belangrijkste punt van het hele autorijden, en daarmee ook het hele lesgebeuren. In de VS is een automaat standaard, maar als je een handgeschakelde auto wilt rijden is dat ook geen punt. Dat kan nl ook met hetzelfde rijbewijs.
Daar doet men ook niet zo krampachtig. Een auto is een auto, of er nu twee of drie pedalen in zitten.
Heb je wel eens gezien wat een Amerikaan allemaal in de auto erbij doet? Haar kammen, scheren, opmaken, eten, de krant lezen, etc. Bij een maat van mij ook gezien, die reed schakel af en zijn eerste auto was een automaat. Wat die nog allemaal erbij deed in de auto, ook in het stadsverkeer. En dat ook willen in een schakel, met als gevolg dat hij om de haverklap stond te bokken of af sloeg.

Verder rijd ik ook zat in een automaat, dat is het hele probleem niet. Het intrappen van de "koppeling" in een automaat gebeurt je 1x en daarna nooit meer.
Overigens, opgevallen dat er veel automaatrijders met 2 voeten rijden? Poot nog op de rem terwijl ze al gas geven?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 8 december 2013 @ 16:42:16 #20
53151 T42
Pinball Wizard
pi_134051265
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 12:11 schreef Ridocar het volgende:
En bovenstaande argumenten zijn precies waarom. Het rijden met een handbak is voor de meesten het belangrijkste punt van het hele autorijden, en daarmee ook het hele lesgebeuren. In de VS is een automaat standaard, maar als je een handgeschakelde auto wilt rijden is dat ook geen punt. Dat kan nl ook met hetzelfde rijbewijs.
Daar doet men ook niet zo krampachtig. Een auto is een auto, of er nu twee of drie pedalen in zitten.
en heel veel mensen daar kunnen dus niet in een schakel rijden....
  zondag 8 december 2013 @ 16:43:04 #21
53151 T42
Pinball Wizard
pi_134051280
quote:
7s.gif Op zondag 8 december 2013 13:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Amerikanen vinden een stickshift gewoon eng, en dus is 95% van de US auto's gewoon automaat. Een schakelbak daar is meestal een reeshok; hetzij een dragracer, of een streetrace ricer.
of een boere bak ;)

quote:
14s.gif Op zondag 8 december 2013 12:07 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Er zijn zat mensen die gewoon geen zin hebben om te schakelen omdat ze veel stadsverkeer rijden, dat maakt je geen slechtere verkeersdeelnemer als een andere. Ik snap op zich het onderscheid wel bij de RDW; iemand die nog nooit in een schakelauto heeft gereden gaat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid brokken maken als hij dat eens wel probeert, andersom is die kans veel kleiner, al vereist automaat rijden ook wel wat aanpassing, dat merk je vanzelf; de eerste keer dat je automagisch de koppeling in wilt stampen om te schakelen is het wel te hopen dat je je gordel om hebt :+ _O-
daarom had vw ooit de sport-o-matic uitgebracht voor amerika ;) hier heette dat een half automaat.
pi_134052755
Mensen die in een automaat afrijden doen dat met een reden. Nl. dat het in een handbak niet lukt. Bijv. mijn oma die destijds 10x examen had gedaan en uiteindelijk examen in een automaat heeft gedaan (en daarna nog steeds een gevaar op de weg was). In die categorie schaar ik alle mensen die een automaatrijbewijs hebben: mensen die niet kunnen rijden.

Lijkt me dus geen goed plan om die rijbewijzen zomaar om te zetten naar een normaal rijbewijs. Doe maar lekker opnieuw examen als je graag in een normale auto wilt rijden :P
Denk zelf trouwens dat de meeste mensen met automaatrijbewijs niet eens in een schakelauto willen rijden. Juist omdat ze het niet kunnen, eng vinden etc.

Vanwaar de vraag eigenlijk TS? Zelf ook een automaatrijbewijs? :+
pi_134054285
...Toch blijft iedereen hameren op het 'automaat is niet echt autorijden'. Een mentaliteitskwestie dus.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134054475
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 18:28 schreef Ridocar het volgende:
...Toch blijft iedereen hameren op het 'automaat is niet echt autorijden'. Een mentaliteitskwestie dus.
Mensen die automaat rijden kunnen vaak niet meer met pook rijden. Als je met pook wilt rijden moet je daar ook maar examen in doen. Ik zie automaat rijders ook als mindere automobilisten.
pi_134054589
Ik heb 2 auto's, een handbak en een automaat.
pi_134055756
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 18:28 schreef Ridocar het volgende:
...Toch blijft iedereen hameren op het 'automaat is niet echt autorijden'. Een mentaliteitskwestie dus.
Nee, iedereen blijft er op hameren dat mensen met een automaatrijbewijs vaak klunzen zijn die zo hun redenen voor dat simpelere rijbewijs hebben. Dat is iets anders.
pi_134055786
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 18:28 schreef Ridocar het volgende:
...Toch blijft iedereen hameren op het 'automaat is niet echt autorijden'. Een mentaliteitskwestie dus.
wat is nou precies de reden dat jij je hier zo voor inzet?
pi_134056055
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 07:38 schreef Ridocar het volgende:
Het staat je als leerling altijd vrij om in een handbak af te rijden, maar de scheiding handbak of automaat zou moeten verdwijnen, omdat een code 78 nog altijd beschouwd wordt als een half rijbewijs. Als we deze mentaliteit willen veranderen zal de wetgeving ook een beetje mee moeten werken. Het voorstel voor afschaffen van deze beperking voor vrachtauto's en bussen is al een tijdje bezig.
Dan kun je toch beter het afrijden in een automaat afschaffen? Dan schaf je indirect ook die code af.
pi_134056074
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 18:28 schreef Ridocar het volgende:
...Toch blijft iedereen hameren op het 'automaat is niet echt autorijden'. Een mentaliteitskwestie dus.
En daar trek jij je iets van aan?
pi_134056100
quote:
3s.gif Op zondag 8 december 2013 19:23 schreef Anne het volgende:

[..]

Dan kun je toch beter het afrijden in een automaat afschaffen? Dan schaf je indirect ook die code af.
Lijkt me top! Beter voor iedereen :Y
pi_134056149
En al die elektrische auto's, zonder versnellingen? De mensen die daar in rijden, zijn ook mindere automobilisten?
pi_134056177
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 19:16 schreef Palomar het volgende:

[..]

wat is nou precies de reden dat jij je hier zo voor inzet?
Om het imago van automaat om te zetten van 'stumperbak' naar gemak. En om te laten zien dat de mentaliteit hier veel van hetzelfde is, nl dat je alleen met een handbak echt kunt rijden.

Als het straks misschien niet meer zo boeit in wat voor een auto je afrijdt, wordt de automaat misschien nog populair. Nu blijft het een optie voor luilakken en kneuzen, en dat begint al bij de scheiding in de rijopleiding.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134056224
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 19:27 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Om het imago van automaat om te zetten van 'stumperbak' naar gemak. En om te laten zien dat de mentaliteit hier veel van hetzelfde is, nl dat je alleen met een handbak echt kunt rijden.

Als het straks misschien niet meer zo boeit in wat voor een auto je afrijdt, wordt de automaat misschien nog populair. Nu blijft het een optie voor luilakken en kneuzen, en dat begint al bij de scheiding in de rijopleiding.
Volgens mij valt dat imago best wel mee hoor :D.
Ik heb dat soort uitdrukkingen nog nooit gehoord en ik vind een automaat best wel lekker en relaxed rijden.
pi_134056495
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 18:40 schreef JohnB52 het volgende:
Ik heb 2 auto's, een handbak en een automaat.
Ik ook. Een Prius en een Westfield( Super Seven). De Westfield staat in een box, stukje van huis. De auto's wisselen voor een ritje is en blijft grappig. Toch heb ik er weinig moeite mee, nog niet 1x koppeling willen intrappen in de Prius, of andere ongein.
  zondag 8 december 2013 @ 19:36:28 #35
363079 ecktebaas123
VVD = Fop-liberalisme
pi_134056552
Mensen die geen automaat rijden :')

Ik heb de normale B rijbewijs maar ik rij alleen automaat voertuigen vanwege het comfort
pi_134056978
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 19:36 schreef ecktebaas123 het volgende:
Mensen die geen automaat rijden :')

Ik heb de normale B rijbewijs maar ik rij alleen automaat voertuigen vanwege het comfort
Je doet je naam geen eer aan hier.

Daarnaast zie ik veel priusrijders die echt niet kunnen rijden.
pi_134057162
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 19:35 schreef eRKa het volgende:

[..]

Ik ook. Een Prius en een Westfield( Super Seven). De Westfield staat in een box, stukje van huis. De auto's wisselen voor een ritje is en blijft grappig. Toch heb ik er weinig moeite mee, nog niet 1x koppeling willen intrappen in de Prius, of andere ongein.
Wel eens tijdje voornamelijk in een automaat gereden. Daarna weer eens in een schakelauto. Had hem in de versnelling geparkeerd (doe ik altijd), echter bij starten trap ik de rem in (zoals bij een automaat) en start hem waarbij ik de koppeling vergeet. Dat gaf geen fijn geluid :X (vanwege ingetrapte rem schoot ie dus niet door, maar gingen wat tandwielen knarsen).

Verder nooit problemen gehad met switchen ;) Heb verder ook niet echt een voorkeur voor automaat of handbak. Verschilt een beetje per auto. In een relaxte cruise-auto met dikke motor hoort gewoon een automaat, terwijl in een sportieve auto een handbak wat leuker is.
pi_134057181
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 19:46 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Je doet je naam geen eer aan hier.

Daarnaast zie ik veel priusrijders die echt niet kunnen rijden.
Dat ligt vaak aan de auto. 0-100 in twee dagen is vrij gebruikelijk voor zo'n hok.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134057462
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 19:51 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dat ligt vaak aan de auto. 0-100 in twee dagen is vrij gebruikelijk voor zo'n hok.
Zullen we die omwille van het imago van de automaat ook maar afschaffen dan?
pi_134057682
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 19:51 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dat ligt vaak aan de auto. 0-100 in twee dagen is vrij gebruikelijk voor zo'n hok.
wel eens in een prius-taxi gezeten en die taxi-chauffeur scheurde er behoorlijk mee :P Denk eerder dat het aan het slag mensen ligt dat in een prius rijdt. Die rijden zelfs in een ferrari vn 0-100 in 2 dagen omdat ze het gaspedaal niet intrappen ;)
pi_134057747
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 20:05 schreef Palomar het volgende:

[..]

wel eens in een prius-taxi gezeten en die taxi-chauffeur scheurde er behoorlijk mee :P Denk eerder dat het aan het slag mensen ligt dat in een prius rijdt. Die rijden zelfs in een ferrari vn 0-100 in 2 dagen omdat ze het gaspedaal niet intrappen ;)
Dit denk ik inderdaad ;) gewoon aan het type persoon wat erin zit.
pi_134057903
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 19:59 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Zullen we die omwille van het imago van de automaat ook maar afschaffen dan?
Nee, alle handbakken van de weg halen. Misschien gaat het er dan wat minder opgefokt aan toe.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134057993
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 20:11 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Nee, alle handbakken van de weg halen. Misschien gaat het er dan wat minder opgefokt aan toe.
Nee dankje, ik zou nooit in een automatische bak rijden.
pi_134058080
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 20:11 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Nee, alle handbakken van de weg halen. Misschien gaat het er dan wat minder opgefokt aan toe.
Automaten zijn vaak wel minder zuinig. Van auto's die met handbak in de 14%-bijtelling categorie vallen valt de versie met automaat (DSG etc.) in de 20%-categorie. Toch wel een reden waarom veel mensen geen automaat rijden (en dat het in aanschaf ook duurder is).
pi_134058081
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 19:51 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dat ligt vaak aan de auto. 0-100 in twee dagen is vrij gebruikelijk voor zo'n hok.
Maar jij hebt vaker in een Prius gereden? Want je weet wel erg goed hoe het rijdt en werkt.
0-100 doe je inderdaad héél erg lang over, zéker als je de ICE niet wil laten starten.


Iemand die er wél iets van Prius weet, die zet de Prius in PWR mode voor het optrekken en geeft dan gas zodra hij mag gaan rijden. Doordat de elektromotor niet op toeren hoeft te komen om koppel te hebben, de ICE direct start, de CVT voor een traploze overbrenging zorgt, en de computers alles regelen, ziet de Prius bestuurder alle koplampjes kleiner worden in de achteruitkijkspiegel.
Toegegeven, bij ca 80-90km/h houdt het wel op met harder doortrekken dan de rest, maar dan is de voorsprong al behoorlijk.
Je gelooft me toch niet, maar alle normale 4-cil auto's met handbak zijn redelijk kansloos tegen een Prius.
pi_134058236
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 20:11 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Nee, alle handbakken van de weg halen. Misschien gaat het er dan wat minder opgefokt aan toe.
Al die vrouwen met KA-tjes, Cuore, Alto enz, laten ze die maar van de weg halen. Hoe vaak ik 's ochtends niet opgeduwd word, omdat ik slechts 10km/h harder rijd dan de maximale snelheid. En dan is er gelegenheid om die opgefokte mutsen ruimte te geven, en dan komen ze maar traagjes voorbij. 1000-1200cc is nou ook geen racewagen.
  zondag 8 december 2013 @ 20:35:01 #47
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_134058983
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 20:16 schreef Palomar het volgende:

[..]

Automaten zijn vaak wel minder zuinig. Van auto's die met handbak in de 14%-bijtelling categorie vallen valt de versie met automaat (DSG etc.) in de 20%-categorie. Toch wel een reden waarom veel mensen geen automaat rijden (en dat het in aanschaf ook duurder is).
Aan de andere kant zie je dat veel moderne auto's met automaat juist zuiniger zijn. Mijn MiTo is met automaat ook net iets zuiniger (128 g/km CO2 voor de handbak, 126 g/km voor de TCT automaat). En veel auto's die bedoeld zijn om zuinig te rijden (zoals de Prius) zijn alleen als automaat leverbaar.
Schaap
  zondag 8 december 2013 @ 21:13:22 #48
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_134061376
Het begint over regelgeving, en het eindigt zoals vanouds weer met gekibbel over auto's ;( \

Kunnen we eens een klein beetje ontopic blijven?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_134061672
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 20:13 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Nee dankje, ik zou nooit in een automatische bak rijden.
Heb je het ooit geprobeerd? Het rijdt namelijk heel relax.
ROBODEMONS..................|:(
pi_134061922
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 20:13 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Nee dankje, ik zou nooit in een automatische bak rijden.
Dan ga je ooit nog een probleem krijgen...
  zondag 8 december 2013 @ 21:30:44 #51
53151 T42
Pinball Wizard
pi_134062345
automaat is iets voor grote luxe bakken ;) owjah ik heb een nissan sunny automaat :P
pi_134062492
quote:
14s.gif Op zondag 8 december 2013 21:18 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Heb je het ooit geprobeerd? Het rijdt namelijk heel relax.
Ja en ik vind het bloedirritant, hij moet schakelen wanneer IK het wil en niet wanneer de bak denkt dat het moet. Soms ineens in een bocht. Daarnaast is het onwijs saai om erin te rijden en verpest de hele rij ervaring.

quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 21:23 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

Dan ga je ooit nog een probleem krijgen...
Nee hoor, ik koop gewoon nooit een automaat.
pi_134065959
Maar op een dag, door de elektrische auto's, zal je geen handbakken meer hebben.

En een sequentiële bak dan? Bij benzine/diesel? Vind je dat ook niks?
pi_134066216
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 20:16 schreef eRKa het volgende:

[..]

Maar jij hebt vaker in een Prius gereden? Want je weet wel erg goed hoe het rijdt en werkt.
0-100 doe je inderdaad héél erg lang over, zéker als je de ICE niet wil laten starten.
De eerste generatie ja, met zo'n 1300'je. Niet vooruit te branden.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134066394
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 21:33 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ja en ik vind het bloedirritant, hij moet schakelen wanneer IK het wil en niet wanneer de bak denkt dat het moet. Soms ineens in een bocht. Daarnaast is het onwijs saai om erin te rijden en verpest de hele rij ervaring.

[..]

Nee hoor, ik koop gewoon nooit een automaat.
Tja, het is ook persoonlijk en de rijervaring is inderdaad anders. Ik hoor vaker van mensen dat ze het niks vinden.

Die dingen die je trouwens noemt heb ik eigenlijk nooit last van. Het heeft natuurlijk ook te maken met je rijstijl. Ik ben zelf namelijk een rustige bestuurder en ik vind het heerlijk ontspannen om in een automaat te rijden.
ROBODEMONS..................|:(
pi_134067207
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 22:52 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Tja, het is ook persoonlijk en de rijervaring is inderdaad anders. Ik hoor vaker van mensen dat ze het niks vinden.

Die dingen die je trouwens noemt heb ik eigenlijk nooit last van. Het heeft natuurlijk ook te maken met je rijstijl. Ik ben zelf namelijk een rustige bestuurder en ik vind het heerlijk ontspannen om in een automaat te rijden.
Ik heb in een Porsche GT3 mogen rijden met automaat, en dat vond ik echt niks. Gelukkig kon het wel op semiauto en was iets beter.

Als je een auto ziet als een machine die je van A naar B brengt kan ik het begrijpen. Ik kan niet rustig rijden voor langere periode, dan valt mijn concentratie weg. Zeker op een lege weg in de avond :')
pi_134067344
Dat is dan knap lastig op de snelweg ;)
pi_134067453
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 23:11 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ik heb in een Porsche GT3 mogen rijden met automaat, en dat vond ik echt niks. Gelukkig kon het wel op semiauto en was iets beter.

Als je een auto ziet als een machine die je van A naar B brengt kan ik het begrijpen. Ik kan niet rustig rijden voor langere periode, dan valt mijn concentratie weg. Zeker op een lege weg in de avond :')
Juist sinds ik in een automaat rijd, zie ik een auto niet meer als een machine die je van A naar B brengt. Sterker nog, ik ga wel eens in mijn vrije tijd een stukje rijden. :)
ROBODEMONS..................|:(
pi_134067531
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 23:17 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Juist sinds ik in een automaat rijd, zie ik een auto niet meer als een machine die je van A naar B brengt. Sterker nog, ik ga wel eens in mijn vrije tijd een stukje rijden. :)
Zo bedoelde ik het niet, ik kan het zelf vanuit dat oogpunt begrijpen. Iedereen heeft een andere reden ervoor. Sommige vinden het fijn bij veel file rijden, anderen vinden schakelen vervelend, etc etc
pi_134067754
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 23:11 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ik heb in een Porsche GT3 mogen rijden met automaat, en dat vond ik echt niks. Gelukkig kon het wel op semiauto en was iets beter.

Als je een auto ziet als een machine die je van A naar B brengt kan ik het begrijpen. Ik kan niet rustig rijden voor langere periode, dan valt mijn concentratie weg. Zeker op een lege weg in de avond :')
Dus jij bent veel aan het schakelen als je voor een langere periode op een lege weg inde avond rijdt? 8)7
pi_134067971
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 23:25 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]

Dus jij bent veel aan het schakelen als je voor een langere periode op een lege weg inde avond rijdt? 8)7
Wel als je in de binnenbouw blijft.
ROBODEMONS..................|:(
pi_134068214
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 23:25 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]

Dus jij bent veel aan het schakelen als je voor een langere periode op een lege weg inde avond rijdt? 8)7
Nee dan rij ik gewoon sneller :P Dan moet je stukken beter concentreren, dat maakt het leuker. Maar nooit zo hard dat ik iemand anders in gevaar zou brengen.

quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 23:31 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Wel als je in de binnenbouw blijft.
Of een weg met een aantal scherpere bochten.
  maandag 9 december 2013 @ 07:14:35 #63
363079 ecktebaas123
VVD = Fop-liberalisme
pi_134071978
Trouwens is het iemand ook opgevallen dat alle nieuwe mercedessen (2013) allemaal de automaat-dinges bij het stuur hebben net zoals bij amerikaanse autos? Mijn bijbaan bestaat vooral uit het rijden van allerlei autos en het viel mij erg op, de wat oudere merc's die hebben het nog bij de plaats waar de normale schakelbak hoort te Zijn
pi_134097053
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 22:48 schreef Ridocar het volgende:

[..]

De eerste generatie ja, met zo'n 1300'je. Niet vooruit te branden.
Vooruit, daar heb ik geen ervaring mee. Waren dat niet 1500 blokjes?
De huidige P3 is snel zat. Als die het verkeer ophoudt, dan ligt het echt aan de bestuurder.
pi_134101488
gewoon afrijden in een handbak.. dan mag je dus ook gewoon in een automaat rijden :P

niemand die jou verplicht om dan nog een handbak te rijden hoor :P

al moet ik zeggen.. een handbak vind ik nu toch leuker dan een vol automaat :P

automaat met flippers aan het stuur ( zodat je zelf nog wel het schakel moment bepaalt, maar niet hoeft te ontkoppelen, andere versnelling kiezen en weer koppelen. ) zou me nog wel wat lijken :P
pi_134107273
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 23:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
gewoon afrijden in een handbak.. dan mag je dus ook gewoon in een automaat rijden :P

niemand die jou verplicht om dan nog een handbak te rijden hoor :P
Jawel, bij het afrijden.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134107772
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 05:33 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Jawel, bij het afrijden.
Dat zegt ie toch ook...
pi_134108297
quote:
16s.gif Op dinsdag 10 december 2013 08:11 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

Dat zegt ie toch ook...
En ik vind dat dat ook juist niet hoeft. Leren schakelen kun je best leren bij iemand anders, daar heb je geen rijschool voor nodig. Scheelt ook in het lesgeld.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134108406
http://www.verkeerspro.nl(...)rijbewijs-c-en-d-af/

Die hebben het tenminste begrepen. Enige kanttekening is dat de leerling in kwestie in het bezit moet zijn van een 'vol' rijbewijs B.
Toegegeven, het komt voort uit een soort noodzaak (bijna alles dat nu verkocht wordt is een automaat), maar ik hoop dat het ook doorzet naar het B-rijbewijs.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134110853
Probleem in Nederland is dat het verkeer zeer druk is geworden, hier rondom Amsterdam is het 7 dagen in de week druk op de weg van 8-22u. Het tijdens het rijden aanleren van schakelen lijkt me niet verstandig. Het is niet iets wat je tijdens het rijden "erbij" doet, het moet vanzelf gaan.

Ook is het zo dat veel "instap" auto;s of goedkope leasebakken nog steeds handgeschakeld zijn.

Daarnaast kopen steeds minder jongeren een auto, na het rijbewijs gehaald te hebben. Ze lenen, huren of krijgen een auto ter beschikking als het nodig is. Ook dan is het kiezen voor automaat lastig.

En laten we eerlijk zijn, de mensen die NU tijdens de rijles al moeite hebben met het aanleren van schakelen. Wil je DIE mensen het daarna maar zelf aan laten leren?
.
pi_134112523
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 09:18 schreef Ridocar het volgende:
http://www.verkeerspro.nl(...)rijbewijs-c-en-d-af/

Die hebben het tenminste begrepen. Enige kanttekening is dat de leerling in kwestie in het bezit moet zijn van een 'vol' rijbewijs B.
Toegegeven, het komt voort uit een soort noodzaak (bijna alles dat nu verkocht wordt is een automaat), maar ik hoop dat het ook doorzet naar het B-rijbewijs.
De reden hierachter is dat de definitie van een automaat onduidelijk is. En dat ze niet elke keer de wet willen aanpassen als er weer een nieuw merk komt met een nieuwe techniek en een nieuwe naam voor een automaat.

Dat is het probleem.... en afschaffen van het rijbewijs is in mijn ogen een slechte manier van dit probleem oplossen....
Het rijbewijs is er voor een reden gekomen en die reden is er nog steeds maar omdat mensen te lui zijn om een goede wetgeving te maken, schaffen ze het liever af en benadelen ze de mensen waarvoor de regel bedacht is....
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_134114668
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 12:29 schreef boegschroef het volgende:

[..]

De reden hierachter is dat de definitie van een automaat onduidelijk is. En dat ze niet elke keer de wet willen aanpassen als er weer een nieuw merk komt met een nieuwe techniek en een nieuwe naam voor een automaat.
Yeah, right. De reden is dat bijna alle nieuwe vrachtauto's een automaat is. Een beetje rijschool wil wel eens een nieuwe auto aanschaffen, maar omdat een handbak bij bedrijfsauto's >3500kg zeldzaam is beperk je je leerlingen.
quote:
Dat is het probleem.... en afschaffen van het rijbewijs is in mijn ogen een slechte manier van dit probleem oplossen....
Het rijbewijs is er voor een reden gekomen en die reden is er nog steeds maar omdat mensen te lui zijn om een goede wetgeving te maken, schaffen ze het liever af en benadelen ze de mensen waarvoor de regel bedacht is....
Juist door die regel wordt een automaat rijbewijs gezien als een kneusjesrijbewijs. We rijden allemaal op dezelfde wegen. Ik zeg afschaffen. De auto waarin je hebt gelest is in 99 van de 100 gevallen niet de auto waarin je verder gaat rijden.

Ik ben benieuwd naar de rel die straks ontstaat als dit echt doorgevoerd gaat worden...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134116204
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 13:45 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Yeah, right. De reden is dat bijna alle nieuwe vrachtauto's een automaat is. Een beetje rijschool wil wel eens een nieuwe auto aanschaffen, maar omdat een handbak bij bedrijfsauto's >3500kg zeldzaam is beperk je je leerlingen.

[..]

Juist door die regel wordt een automaat rijbewijs gezien als een kneusjesrijbewijs. We rijden allemaal op dezelfde wegen. Ik zeg afschaffen. De auto waarin je hebt gelest is in 99 van de 100 gevallen niet de auto waarin je verder gaat rijden.

Ik ben benieuwd naar de rel die straks ontstaat als dit echt doorgevoerd gaat worden...
Ik denk dat je het eens opnieuw moet lezen:
"Er zijn halfautomatische versnellingsbakken waar een beginneling probleemloos mee wegrijdt en waarvoor men toch een schakelbevoegdheid krijgt in het C rijbewijs. Of hybride bakken die voorzien zijn van een koppelingspedaal, dat echter niet noodzakelijk hoeft te worden gebruikt bij het schakelen of wegrijden."

Kortom een half automaat wordt gezien als schakelbak ipv een automaat (wat het eigenlijk is) Daarom kan je makelijk een vol rijbewijs halen ipv een automaat rijbewijs.

Wat jij zegt is schaf de automaat rijbewijs af en laat mensen die niet kunnen schakelen een vol rijbewijs krijgen als ze niet kunnen schakelen?

Wat ik zeg: zorg dat die half automaten ook onder het automaat rijbewijs vallen
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_134116976
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:39 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Ik denk dat je het eens opnieuw moet lezen:
"Er zijn halfautomatische versnellingsbakken waar een beginneling probleemloos mee wegrijdt en waarvoor men toch een schakelbevoegdheid krijgt in het C rijbewijs. Of hybride bakken die voorzien zijn van een koppelingspedaal, dat echter niet noodzakelijk hoeft te worden gebruikt bij het schakelen of wegrijden."

Kortom een half automaat wordt gezien als schakelbak ipv een automaat (wat het eigenlijk is) Daarom kan je makelijk een vol rijbewijs halen ipv een automaat rijbewijs.

Wat jij zegt is schaf de automaat rijbewijs af en laat mensen die niet kunnen schakelen een vol rijbewijs krijgen als ze niet kunnen schakelen?

Wat ik zeg: zorg dat die half automaten ook onder het automaat rijbewijs vallen
Ik heb het reglement rijbewijzen nog eens nageslagen. Het criterium om een beperking automaat te krijgen hangt af van de aanwezigheid van een werkende koppelingspedaal. Als het ding tijdens het examen is opgeklapt, anderszins niet nodig of er helemaal niet opzit, dan krijg je (tot nu toe) code 78. Zo simpel is dat. Het maakt dus niet uit of je een oud type Opticruise, Telligent of ander exotisch halfautomaat rijdt. Koppeling nodig = handbak.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134117177
- edit -

Aanwezig is het sleutelwoord hier. Dus bij een halfautomaat waarbij je hem niet nodig hebt maar waar die wel aanwezig is krijg je je volwaardig rijbewijs. Dit zou dus anders moeten zijn.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_134117411
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 15:14 schreef boegschroef het volgende:
- edit -

Aanwezig is het sleutelwoord hier. Dus bij een halfautomaat waarbij je hem niet nodig hebt maar waar die wel aanwezig is krijg je je volwaardig rijbewijs. Dit zou dus anders moeten zijn.
Nee, functioneel aanwezig. Afrijden in een MB Actros met opgeklapte koppelingspedaal betekent code 78.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134140664
Ach, voor het rijbewijs leer je wel meer dingen die sommige mensen daarna nooit meer gebruiken, zoals achteruit rijden en spiegelen.

Zou je toch voor de laatste lessen en examen toch met de koppeling omlaag kunnen rijden.
.
pi_134143915
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 20:13 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Nee dankje, ik zou nooit in een automatische bak rijden.
Lang leve schakelflippers dan maar. Koppeling intrappen om te schakelen in zo vorige eeuw. :')

Ontopic:
Als je bent afgereden in een lesauto en je wilt die code weg hebben, dan moet je gewoon opnieuw examen doen om te bewijzen dat je daadwerkelijk kunt handbak schakelen. Het probleem zit hem namelijk ook niet in het schakelgedeelte, maar in het koppel-gas geef gedeelte om van de plek te komen. :)
  woensdag 11 december 2013 @ 16:05:09 #79
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_134153184
Klopt, die route heb ik ook moeten doorlopen helaas. Kost je aardig wat extra geld. :')
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_134154325
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 08:36 schreef Fer het volgende:
Ach, voor het rijbewijs leer je wel meer dingen die sommige mensen daarna nooit meer gebruiken, zoals achteruit rijden en spiegelen.

Zou je toch voor de laatste lessen en examen toch met de koppeling omlaag kunnen rijden.
Ja, da's handig.
Vlak voor je examen nog even leren schakelen.
pi_134156776
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 16:39 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ja, da's handig.
Vlak voor je examen nog even leren schakelen.
Voor vrachtwagen wel ja.
.
pi_134157337
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 17:51 schreef Fer het volgende:

[..]

Voor vrachtwagen wel ja.
Zekers, hoge en lage groep, hoge en lage gearring heb je zo onder de duim.
Zijn maar 16 versnellingen, wat kan er mis gaan?
  woensdag 11 december 2013 @ 18:21:53 #83
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_134157518
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 18:14 schreef vannelle het volgende:

[..]

Zekers, hoge en lage groep, hoge en lage gearring heb je zo onder de duim.
Zijn maar 16 versnellingen, wat kan er mis gaan?
Eerlijk is eerlijk, na 2 lesjes heb je het wel aardig door hoor. Hoog/laag is ff kniebel, splitten is peanuts. Hoog/Laag fout maak je 1 keer als je automatisme er iets te snel in komt... Dan maar hopen dat jij en je instructeur de riem om hebben.. Van 3 terug naar 1 o|O..Vrachtwagen handbak is écht kut, maar ik ben blij dat ik er wel op afgereden ben.
pi_134159795
Ach jeemig toch........handbak is kut?
Een automaat die opschakelt op een rotonde terwijl de trailer wringt is zeker wél handig?
Geef mij de handbak maar, kun je tenminste zelf beslissen wanneer er geschakeld wordt, ik vind een automaat juist kut.
Zeker met achteruit rijden, valt bijna niet te doseren.
En als je het schakelen goed onder de knie hebt dan heb je de problemen die jij beschrijft niet eens, dat overkomt alleen prutsers.
pi_134163709
quote:
14s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:18 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Lang leve schakelflippers dan maar. Koppeling intrappen om te schakelen in zo vorige eeuw. :')

Ontopic:
Als je bent afgereden in een lesauto en je wilt die code weg hebben, dan moet je gewoon opnieuw examen doen om te bewijzen dat je daadwerkelijk kunt handbak schakelen. Het probleem zit hem namelijk ook niet in het schakelgedeelte, maar in het koppel-gas geef gedeelte om van de plek te komen. :)
Koppeling intrappen kun je tenminste wel precies doen wat jij wilt. Ik kan makkelijk doseren met gas en spelen met de koppeling in bepaalde situaties. Daarnaast werkt "flappy pedal" totaal niet fijn op de normale weg. In een race omgeving kan ik het begrijpen.
  woensdag 11 december 2013 @ 21:48:47 #86
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_134167455
Flappy pedal gekoppeld aan een DSG-achtige bak met alerte reacties op je input, volgens mij werkt dat juist uitstekend.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  Moderator woensdag 11 december 2013 @ 22:20:23 #87
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_134170010
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 07:14 schreef ecktebaas123 het volgende:
Trouwens is het iemand ook opgevallen dat alle nieuwe mercedessen (2013) allemaal de automaat-dinges bij het stuur hebben net zoals bij amerikaanse autos? Mijn bijbaan bestaat vooral uit het rijden van allerlei autos en het viel mij erg op, de wat oudere merc's die hebben het nog bij de plaats waar de normale schakelbak hoort te Zijn
Klopt heet in Amerika een column shifter. Reden daarvoor is ruimte op de middenconsole ;)
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_134174403
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 21:48 schreef Kriegel het volgende:
Flappy pedal gekoppeld aan een DSG-achtige bak met alerte reacties op je input, volgens mij werkt dat juist uitstekend.
Dat heb ik dus na al een flink aantal jaren. Ik zou niets anders meer willen. Werkt echt perfect.
pi_134179591
quote:
14s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:18 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Lang leve schakelflippers dan maar. Koppeling intrappen om te schakelen in zo vorige eeuw. :')

Ontopic:
Als je bent afgereden in een lesauto en je wilt die code weg hebben, dan moet je gewoon opnieuw examen doen om te bewijzen dat je daadwerkelijk kunt handbak schakelen. Het probleem zit hem namelijk ook niet in het schakelgedeelte, maar in het koppel-gas geef gedeelte om van de plek te komen. :)
Dat laatste klopt idd. Een Scania met oud type Opticruise heeft een koppelingspedaal. Die gebruik je alleen bij het wegrijden. Daarna werkt het ding als een volautomaat, behalve als je moet stoppen, dan moet je weer de koppeling intrappen.
En met dit type kun je gewoon je C halen, zonder 78.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 15 december 2013 @ 00:55:04 #90
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_134279706
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:33 schreef vannelle het volgende:
Ach jeemig toch........handbak is kut?
Een automaat die opschakelt op een rotonde terwijl de trailer wringt is zeker wél handig?
Geef mij de handbak maar, kun je tenminste zelf beslissen wanneer er geschakeld wordt, ik vind een automaat juist kut.
Zeker met achteruit rijden, valt bijna niet te doseren.
En als je het schakelen goed onder de knie hebt dan heb je de problemen die jij beschrijft niet eens, dat overkomt alleen prutsers.

ff op M zetten 8-), en deze heeft ook een koppeling.. Ik reed overigens best vaak op M, gewoon omdat je hem soms ff lekker kan door trekken. B-)
Achteruit is geen probleem, met een DAF(zonder koppeling) is dat inderdaad wel anders.
pi_134279972
Ik héb het over een DAF zonder koppeling. ;)
pi_134280735
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 01:04 schreef vannelle het volgende:
Ik héb het over een DAF zonder koppeling. ;)
Ook die kun je in standje M zetten. knopje op de rechterhendel indrukken. Dan gaat 'ie niet meer zelf nadenken als het niet nodig is. Maar het blijft kut, want normaal koppelen kan zo'n DAF-bak niet. Of je moet 'm op schildpadje zetten. (Al doet die nieuwe XF het een stuk beter)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134281317
Is en blijft gewoon een kutding, het is niet alleen het docken waar ie fout gaat maar ook de rotondes waar de trailer wringt en trekt en Mister Daf alsnog opschakelt....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')