quote:Op zondag 8 december 2013 07:22 schreef Chinless het volgende:
Leren doe je in de daarvoor bestemde lesauto.
Als je van mening bent dat je kan schakelen omdat het zo makkelijk is, kan je ook gelijk daarin lessen toch?
dit dus.quote:Op zondag 8 december 2013 07:22 schreef Chinless het volgende:
Leren doe je in de daarvoor bestemde lesauto.
Als je van mening bent dat je kan schakelen omdat het zo makkelijk is, kan je ook gelijk daarin lessen toch?
Er zijn zat mensen die gewoon geen zin hebben om te schakelen omdat ze veel stadsverkeer rijden, dat maakt je geen slechtere verkeersdeelnemer als een andere. Ik snap op zich het onderscheid wel bij de RDW; iemand die nog nooit in een schakelauto heeft gereden gaat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid brokken maken als hij dat eens wel probeert, andersom is die kans veel kleiner, al vereist automaat rijden ook wel wat aanpassing, dat merk je vanzelf; de eerste keer dat je automagisch de koppeling in wilt stampen om te schakelen is het wel te hopen dat je je gordel om hebtquote:Op zondag 8 december 2013 12:01 schreef CafeRoker het volgende:
Bij mensen die alleen in een automaat af kunnen rijden stel ik mezelf sowieso een beetje de vraag of ze wel in een auto thuishoren.
Dat, en ik heb bij het uitrollen voor een stoplicht eens de auto van de D in de P geduwd, met het onbewuste idee dat er pas iets zou gebeuren als ik het vergrendelingsknopje van de pook weer los zou laten. Van 30 naar 0 in een halve secondequote:Op zondag 8 december 2013 12:07 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Er zijn zat mensen die gewoon geen zin hebben om te schakelen omdat ze veel stadsverkeer rijden, dat maakt je geen slechtere verkeersdeelnemer als een andere. Ik snap op zich het onderscheid wel bij de RDW; iemand die nog nooit in een schakelauto heeft gereden gaat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid brokken maken als hij dat eens wel probeert, andersom is die kans veel kleiner, al vereist automaat rijden ook wel wat aanpassing, dat merk je vanzelf; de eerste keer dat je automagisch de koppeling in wilt stampen om te schakelen is het wel te hopen dat je je gordel om hebt![]()
Ik heb wel eens een verhaal gehoord van iemand die in zijn Porsche onbewust van D naar P schakelde, op de snelweg. Gewoon het idee van doorschakelen en te laat erachter komen dat het een automaat is. Gelukkig gebeurde er niet veel spannends en schakelde de bak naar neutraal, maar ik weet niet of die veiligheid bij iedere auto zit.quote:Op zondag 8 december 2013 12:09 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat, en ik heb bij het uitrollen voor een stoplicht eens de auto van de D in de P geduwd, met het onbewuste idee dat er pas iets zou gebeuren als ik het vergrendelingsknopje van de pook weer los zou laten. Van 30 naar 0 in een halve seconde
Deze megane uit '96 had dat niet. De rem gaat via de parkeerrem dus de bak zou er niet zo'n last van moeten hebben. Leuk is anders natuurlijk.quote:Op zondag 8 december 2013 12:24 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik heb wel eens een verhaal gehoord van iemand die in zijn Porsche onbewust van D naar P schakelde, op de snelweg. Gewoon het idee van doorschakelen en te laat erachter komen dat het een automaat is. Gelukkig gebeurde er niet veel spannends en schakelde de bak naar neutraal, maar ik weet niet of die veiligheid bij iedere auto zit.
Naar 'N' is een beter idee; dit gingen de bak en de aandrijfas(sen) niet erg waarderenquote:Op zondag 8 december 2013 12:09 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat, en ik heb bij het uitrollen voor een stoplicht eens de auto van de D in de P geduwd, met het onbewuste idee dat er pas iets zou gebeuren als ik het vergrendelingsknopje van de pook weer los zou laten. Van 30 naar 0 in een halve seconde
Het was een ongelukje, maar m'n moeder die tegen de voorruit aan hing waardeerde het evenminquote:Op zondag 8 december 2013 13:16 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Naar 'N' is een beter idee; dit gingen de bak en de aandrijfas(sen) niet erg waarderen
Amerikanen vinden een stickshift gewoon eng, en dus is 95% van de US auto's gewoon automaat. Een schakelbak daar is meestal een reeshok; hetzij een dragracer, of een streetrace ricer.quote:Op zondag 8 december 2013 12:11 schreef Ridocar het volgende:
En bovenstaande argumenten zijn precies waarom. Het rijden met een handbak is voor de meesten het belangrijkste punt van het hele autorijden, en daarmee ook het hele lesgebeuren. In de VS is een automaat standaard, maar als je een handgeschakelde auto wilt rijden is dat ook geen punt. Dat kan nl ook met hetzelfde rijbewijs.
Daar doet men ook niet zo krampachtig. Een auto is een auto, of er nu twee of drie pedalen in zitten.
Heb je wel eens gezien wat een Amerikaan allemaal in de auto erbij doet? Haar kammen, scheren, opmaken, eten, de krant lezen, etc. Bij een maat van mij ook gezien, die reed schakel af en zijn eerste auto was een automaat. Wat die nog allemaal erbij deed in de auto, ook in het stadsverkeer. En dat ook willen in een schakel, met als gevolg dat hij om de haverklap stond te bokken of af sloeg.quote:Op zondag 8 december 2013 12:11 schreef Ridocar het volgende:
En bovenstaande argumenten zijn precies waarom. Het rijden met een handbak is voor de meesten het belangrijkste punt van het hele autorijden, en daarmee ook het hele lesgebeuren. In de VS is een automaat standaard, maar als je een handgeschakelde auto wilt rijden is dat ook geen punt. Dat kan nl ook met hetzelfde rijbewijs.
Daar doet men ook niet zo krampachtig. Een auto is een auto, of er nu twee of drie pedalen in zitten.
en heel veel mensen daar kunnen dus niet in een schakel rijden....quote:Op zondag 8 december 2013 12:11 schreef Ridocar het volgende:
En bovenstaande argumenten zijn precies waarom. Het rijden met een handbak is voor de meesten het belangrijkste punt van het hele autorijden, en daarmee ook het hele lesgebeuren. In de VS is een automaat standaard, maar als je een handgeschakelde auto wilt rijden is dat ook geen punt. Dat kan nl ook met hetzelfde rijbewijs.
Daar doet men ook niet zo krampachtig. Een auto is een auto, of er nu twee of drie pedalen in zitten.
of een boere bakquote:Op zondag 8 december 2013 13:20 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Amerikanen vinden een stickshift gewoon eng, en dus is 95% van de US auto's gewoon automaat. Een schakelbak daar is meestal een reeshok; hetzij een dragracer, of een streetrace ricer.
daarom had vw ooit de sport-o-matic uitgebracht voor amerikaquote:Op zondag 8 december 2013 12:07 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Er zijn zat mensen die gewoon geen zin hebben om te schakelen omdat ze veel stadsverkeer rijden, dat maakt je geen slechtere verkeersdeelnemer als een andere. Ik snap op zich het onderscheid wel bij de RDW; iemand die nog nooit in een schakelauto heeft gereden gaat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid brokken maken als hij dat eens wel probeert, andersom is die kans veel kleiner, al vereist automaat rijden ook wel wat aanpassing, dat merk je vanzelf; de eerste keer dat je automagisch de koppeling in wilt stampen om te schakelen is het wel te hopen dat je je gordel om hebt![]()
Mensen die automaat rijden kunnen vaak niet meer met pook rijden. Als je met pook wilt rijden moet je daar ook maar examen in doen. Ik zie automaat rijders ook als mindere automobilisten.quote:Op zondag 8 december 2013 18:28 schreef Ridocar het volgende:
...Toch blijft iedereen hameren op het 'automaat is niet echt autorijden'. Een mentaliteitskwestie dus.
Nee, iedereen blijft er op hameren dat mensen met een automaatrijbewijs vaak klunzen zijn die zo hun redenen voor dat simpelere rijbewijs hebben. Dat is iets anders.quote:Op zondag 8 december 2013 18:28 schreef Ridocar het volgende:
...Toch blijft iedereen hameren op het 'automaat is niet echt autorijden'. Een mentaliteitskwestie dus.
wat is nou precies de reden dat jij je hier zo voor inzet?quote:Op zondag 8 december 2013 18:28 schreef Ridocar het volgende:
...Toch blijft iedereen hameren op het 'automaat is niet echt autorijden'. Een mentaliteitskwestie dus.
Dan kun je toch beter het afrijden in een automaat afschaffen? Dan schaf je indirect ook die code af.quote:Op zondag 8 december 2013 07:38 schreef Ridocar het volgende:
Het staat je als leerling altijd vrij om in een handbak af te rijden, maar de scheiding handbak of automaat zou moeten verdwijnen, omdat een code 78 nog altijd beschouwd wordt als een half rijbewijs. Als we deze mentaliteit willen veranderen zal de wetgeving ook een beetje mee moeten werken. Het voorstel voor afschaffen van deze beperking voor vrachtauto's en bussen is al een tijdje bezig.
En daar trek jij je iets van aan?quote:Op zondag 8 december 2013 18:28 schreef Ridocar het volgende:
...Toch blijft iedereen hameren op het 'automaat is niet echt autorijden'. Een mentaliteitskwestie dus.
Lijkt me top! Beter voor iedereenquote:Op zondag 8 december 2013 19:23 schreef Anne het volgende:
[..]
Dan kun je toch beter het afrijden in een automaat afschaffen? Dan schaf je indirect ook die code af.
Om het imago van automaat om te zetten van 'stumperbak' naar gemak. En om te laten zien dat de mentaliteit hier veel van hetzelfde is, nl dat je alleen met een handbak echt kunt rijden.quote:Op zondag 8 december 2013 19:16 schreef Palomar het volgende:
[..]
wat is nou precies de reden dat jij je hier zo voor inzet?
Volgens mij valt dat imago best wel mee hoorquote:Op zondag 8 december 2013 19:27 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Om het imago van automaat om te zetten van 'stumperbak' naar gemak. En om te laten zien dat de mentaliteit hier veel van hetzelfde is, nl dat je alleen met een handbak echt kunt rijden.
Als het straks misschien niet meer zo boeit in wat voor een auto je afrijdt, wordt de automaat misschien nog populair. Nu blijft het een optie voor luilakken en kneuzen, en dat begint al bij de scheiding in de rijopleiding.
Ik ook. Een Prius en een Westfield( Super Seven). De Westfield staat in een box, stukje van huis. De auto's wisselen voor een ritje is en blijft grappig. Toch heb ik er weinig moeite mee, nog niet 1x koppeling willen intrappen in de Prius, of andere ongein.quote:Op zondag 8 december 2013 18:40 schreef JohnB52 het volgende:
Ik heb 2 auto's, een handbak en een automaat.
Je doet je naam geen eer aan hier.quote:Op zondag 8 december 2013 19:36 schreef ecktebaas123 het volgende:
Mensen die geen automaat rijden
Ik heb de normale B rijbewijs maar ik rij alleen automaat voertuigen vanwege het comfort
Wel eens tijdje voornamelijk in een automaat gereden. Daarna weer eens in een schakelauto. Had hem in de versnelling geparkeerd (doe ik altijd), echter bij starten trap ik de rem in (zoals bij een automaat) en start hem waarbij ik de koppeling vergeet. Dat gaf geen fijn geluidquote:Op zondag 8 december 2013 19:35 schreef eRKa het volgende:
[..]
Ik ook. Een Prius en een Westfield( Super Seven). De Westfield staat in een box, stukje van huis. De auto's wisselen voor een ritje is en blijft grappig. Toch heb ik er weinig moeite mee, nog niet 1x koppeling willen intrappen in de Prius, of andere ongein.
Dat ligt vaak aan de auto. 0-100 in twee dagen is vrij gebruikelijk voor zo'n hok.quote:Op zondag 8 december 2013 19:46 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Je doet je naam geen eer aan hier.
Daarnaast zie ik veel priusrijders die echt niet kunnen rijden.
Zullen we die omwille van het imago van de automaat ook maar afschaffen dan?quote:Op zondag 8 december 2013 19:51 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat ligt vaak aan de auto. 0-100 in twee dagen is vrij gebruikelijk voor zo'n hok.
wel eens in een prius-taxi gezeten en die taxi-chauffeur scheurde er behoorlijk meequote:Op zondag 8 december 2013 19:51 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat ligt vaak aan de auto. 0-100 in twee dagen is vrij gebruikelijk voor zo'n hok.
Dit denk ik inderdaadquote:Op zondag 8 december 2013 20:05 schreef Palomar het volgende:
[..]
wel eens in een prius-taxi gezeten en die taxi-chauffeur scheurde er behoorlijk meeDenk eerder dat het aan het slag mensen ligt dat in een prius rijdt. Die rijden zelfs in een ferrari vn 0-100 in 2 dagen omdat ze het gaspedaal niet intrappen
Nee, alle handbakken van de weg halen. Misschien gaat het er dan wat minder opgefokt aan toe.quote:Op zondag 8 december 2013 19:59 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Zullen we die omwille van het imago van de automaat ook maar afschaffen dan?
Nee dankje, ik zou nooit in een automatische bak rijden.quote:Op zondag 8 december 2013 20:11 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Nee, alle handbakken van de weg halen. Misschien gaat het er dan wat minder opgefokt aan toe.
Automaten zijn vaak wel minder zuinig. Van auto's die met handbak in de 14%-bijtelling categorie vallen valt de versie met automaat (DSG etc.) in de 20%-categorie. Toch wel een reden waarom veel mensen geen automaat rijden (en dat het in aanschaf ook duurder is).quote:Op zondag 8 december 2013 20:11 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Nee, alle handbakken van de weg halen. Misschien gaat het er dan wat minder opgefokt aan toe.
Maar jij hebt vaker in een Prius gereden? Want je weet wel erg goed hoe het rijdt en werkt.quote:Op zondag 8 december 2013 19:51 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat ligt vaak aan de auto. 0-100 in twee dagen is vrij gebruikelijk voor zo'n hok.
Al die vrouwen met KA-tjes, Cuore, Alto enz, laten ze die maar van de weg halen. Hoe vaak ik 's ochtends niet opgeduwd word, omdat ik slechts 10km/h harder rijd dan de maximale snelheid. En dan is er gelegenheid om die opgefokte mutsen ruimte te geven, en dan komen ze maar traagjes voorbij. 1000-1200cc is nou ook geen racewagen.quote:Op zondag 8 december 2013 20:11 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Nee, alle handbakken van de weg halen. Misschien gaat het er dan wat minder opgefokt aan toe.
Aan de andere kant zie je dat veel moderne auto's met automaat juist zuiniger zijn. Mijn MiTo is met automaat ook net iets zuiniger (128 g/km CO2 voor de handbak, 126 g/km voor de TCT automaat). En veel auto's die bedoeld zijn om zuinig te rijden (zoals de Prius) zijn alleen als automaat leverbaar.quote:Op zondag 8 december 2013 20:16 schreef Palomar het volgende:
[..]
Automaten zijn vaak wel minder zuinig. Van auto's die met handbak in de 14%-bijtelling categorie vallen valt de versie met automaat (DSG etc.) in de 20%-categorie. Toch wel een reden waarom veel mensen geen automaat rijden (en dat het in aanschaf ook duurder is).
Heb je het ooit geprobeerd? Het rijdt namelijk heel relax.quote:Op zondag 8 december 2013 20:13 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Nee dankje, ik zou nooit in een automatische bak rijden.
Dan ga je ooit nog een probleem krijgen...quote:Op zondag 8 december 2013 20:13 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Nee dankje, ik zou nooit in een automatische bak rijden.
Ja en ik vind het bloedirritant, hij moet schakelen wanneer IK het wil en niet wanneer de bak denkt dat het moet. Soms ineens in een bocht. Daarnaast is het onwijs saai om erin te rijden en verpest de hele rij ervaring.quote:Op zondag 8 december 2013 21:18 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Heb je het ooit geprobeerd? Het rijdt namelijk heel relax.
Nee hoor, ik koop gewoon nooit een automaat.quote:Op zondag 8 december 2013 21:23 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Dan ga je ooit nog een probleem krijgen...
De eerste generatie ja, met zo'n 1300'je. Niet vooruit te branden.quote:Op zondag 8 december 2013 20:16 schreef eRKa het volgende:
[..]
Maar jij hebt vaker in een Prius gereden? Want je weet wel erg goed hoe het rijdt en werkt.
0-100 doe je inderdaad héél erg lang over, zéker als je de ICE niet wil laten starten.
Tja, het is ook persoonlijk en de rijervaring is inderdaad anders. Ik hoor vaker van mensen dat ze het niks vinden.quote:Op zondag 8 december 2013 21:33 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ja en ik vind het bloedirritant, hij moet schakelen wanneer IK het wil en niet wanneer de bak denkt dat het moet. Soms ineens in een bocht. Daarnaast is het onwijs saai om erin te rijden en verpest de hele rij ervaring.
[..]
Nee hoor, ik koop gewoon nooit een automaat.
Ik heb in een Porsche GT3 mogen rijden met automaat, en dat vond ik echt niks. Gelukkig kon het wel op semiauto en was iets beter.quote:Op zondag 8 december 2013 22:52 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Tja, het is ook persoonlijk en de rijervaring is inderdaad anders. Ik hoor vaker van mensen dat ze het niks vinden.
Die dingen die je trouwens noemt heb ik eigenlijk nooit last van. Het heeft natuurlijk ook te maken met je rijstijl. Ik ben zelf namelijk een rustige bestuurder en ik vind het heerlijk ontspannen om in een automaat te rijden.
Juist sinds ik in een automaat rijd, zie ik een auto niet meer als een machine die je van A naar B brengt. Sterker nog, ik ga wel eens in mijn vrije tijd een stukje rijden.quote:Op zondag 8 december 2013 23:11 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik heb in een Porsche GT3 mogen rijden met automaat, en dat vond ik echt niks. Gelukkig kon het wel op semiauto en was iets beter.
Als je een auto ziet als een machine die je van A naar B brengt kan ik het begrijpen. Ik kan niet rustig rijden voor langere periode, dan valt mijn concentratie weg. Zeker op een lege weg in de avond
Zo bedoelde ik het niet, ik kan het zelf vanuit dat oogpunt begrijpen. Iedereen heeft een andere reden ervoor. Sommige vinden het fijn bij veel file rijden, anderen vinden schakelen vervelend, etc etcquote:Op zondag 8 december 2013 23:17 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Juist sinds ik in een automaat rijd, zie ik een auto niet meer als een machine die je van A naar B brengt. Sterker nog, ik ga wel eens in mijn vrije tijd een stukje rijden.
Dus jij bent veel aan het schakelen als je voor een langere periode op een lege weg inde avond rijdt?quote:Op zondag 8 december 2013 23:11 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik heb in een Porsche GT3 mogen rijden met automaat, en dat vond ik echt niks. Gelukkig kon het wel op semiauto en was iets beter.
Als je een auto ziet als een machine die je van A naar B brengt kan ik het begrijpen. Ik kan niet rustig rijden voor langere periode, dan valt mijn concentratie weg. Zeker op een lege weg in de avond
Wel als je in de binnenbouw blijft.quote:Op zondag 8 december 2013 23:25 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Dus jij bent veel aan het schakelen als je voor een langere periode op een lege weg inde avond rijdt?
Nee dan rij ik gewoon snellerquote:Op zondag 8 december 2013 23:25 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Dus jij bent veel aan het schakelen als je voor een langere periode op een lege weg inde avond rijdt?
Of een weg met een aantal scherpere bochten.quote:Op zondag 8 december 2013 23:31 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Wel als je in de binnenbouw blijft.
Vooruit, daar heb ik geen ervaring mee. Waren dat niet 1500 blokjes?quote:Op zondag 8 december 2013 22:48 schreef Ridocar het volgende:
[..]
De eerste generatie ja, met zo'n 1300'je. Niet vooruit te branden.
Jawel, bij het afrijden.quote:Op maandag 9 december 2013 23:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
gewoon afrijden in een handbak.. dan mag je dus ook gewoon in een automaat rijden![]()
niemand die jou verplicht om dan nog een handbak te rijden hoor
En ik vind dat dat ook juist niet hoeft. Leren schakelen kun je best leren bij iemand anders, daar heb je geen rijschool voor nodig. Scheelt ook in het lesgeld.quote:
De reden hierachter is dat de definitie van een automaat onduidelijk is. En dat ze niet elke keer de wet willen aanpassen als er weer een nieuw merk komt met een nieuwe techniek en een nieuwe naam voor een automaat.quote:Op dinsdag 10 december 2013 09:18 schreef Ridocar het volgende:
http://www.verkeerspro.nl(...)rijbewijs-c-en-d-af/
Die hebben het tenminste begrepen. Enige kanttekening is dat de leerling in kwestie in het bezit moet zijn van een 'vol' rijbewijs B.
Toegegeven, het komt voort uit een soort noodzaak (bijna alles dat nu verkocht wordt is een automaat), maar ik hoop dat het ook doorzet naar het B-rijbewijs.
Yeah, right. De reden is dat bijna alle nieuwe vrachtauto's een automaat is. Een beetje rijschool wil wel eens een nieuwe auto aanschaffen, maar omdat een handbak bij bedrijfsauto's >3500kg zeldzaam is beperk je je leerlingen.quote:Op dinsdag 10 december 2013 12:29 schreef boegschroef het volgende:
[..]
De reden hierachter is dat de definitie van een automaat onduidelijk is. En dat ze niet elke keer de wet willen aanpassen als er weer een nieuw merk komt met een nieuwe techniek en een nieuwe naam voor een automaat.
Juist door die regel wordt een automaat rijbewijs gezien als een kneusjesrijbewijs. We rijden allemaal op dezelfde wegen. Ik zeg afschaffen. De auto waarin je hebt gelest is in 99 van de 100 gevallen niet de auto waarin je verder gaat rijden.quote:Dat is het probleem.... en afschaffen van het rijbewijs is in mijn ogen een slechte manier van dit probleem oplossen....
Het rijbewijs is er voor een reden gekomen en die reden is er nog steeds maar omdat mensen te lui zijn om een goede wetgeving te maken, schaffen ze het liever af en benadelen ze de mensen waarvoor de regel bedacht is....
Ik denk dat je het eens opnieuw moet lezen:quote:Op dinsdag 10 december 2013 13:45 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Yeah, right. De reden is dat bijna alle nieuwe vrachtauto's een automaat is. Een beetje rijschool wil wel eens een nieuwe auto aanschaffen, maar omdat een handbak bij bedrijfsauto's >3500kg zeldzaam is beperk je je leerlingen.
[..]
Juist door die regel wordt een automaat rijbewijs gezien als een kneusjesrijbewijs. We rijden allemaal op dezelfde wegen. Ik zeg afschaffen. De auto waarin je hebt gelest is in 99 van de 100 gevallen niet de auto waarin je verder gaat rijden.
Ik ben benieuwd naar de rel die straks ontstaat als dit echt doorgevoerd gaat worden...
Ik heb het reglement rijbewijzen nog eens nageslagen. Het criterium om een beperking automaat te krijgen hangt af van de aanwezigheid van een werkende koppelingspedaal. Als het ding tijdens het examen is opgeklapt, anderszins niet nodig of er helemaal niet opzit, dan krijg je (tot nu toe) code 78. Zo simpel is dat. Het maakt dus niet uit of je een oud type Opticruise, Telligent of ander exotisch halfautomaat rijdt. Koppeling nodig = handbak.quote:Op dinsdag 10 december 2013 14:39 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik denk dat je het eens opnieuw moet lezen:
"Er zijn halfautomatische versnellingsbakken waar een beginneling probleemloos mee wegrijdt en waarvoor men toch een schakelbevoegdheid krijgt in het C rijbewijs. Of hybride bakken die voorzien zijn van een koppelingspedaal, dat echter niet noodzakelijk hoeft te worden gebruikt bij het schakelen of wegrijden."
Kortom een half automaat wordt gezien als schakelbak ipv een automaat (wat het eigenlijk is) Daarom kan je makelijk een vol rijbewijs halen ipv een automaat rijbewijs.
Wat jij zegt is schaf de automaat rijbewijs af en laat mensen die niet kunnen schakelen een vol rijbewijs krijgen als ze niet kunnen schakelen?
Wat ik zeg: zorg dat die half automaten ook onder het automaat rijbewijs vallen
Nee, functioneel aanwezig. Afrijden in een MB Actros met opgeklapte koppelingspedaal betekent code 78.quote:Op dinsdag 10 december 2013 15:14 schreef boegschroef het volgende:
- edit -
Aanwezig is het sleutelwoord hier. Dus bij een halfautomaat waarbij je hem niet nodig hebt maar waar die wel aanwezig is krijg je je volwaardig rijbewijs. Dit zou dus anders moeten zijn.
Lang leve schakelflippers dan maar. Koppeling intrappen om te schakelen in zo vorige eeuw.quote:Op zondag 8 december 2013 20:13 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Nee dankje, ik zou nooit in een automatische bak rijden.
Ja, da's handig.quote:Op woensdag 11 december 2013 08:36 schreef Fer het volgende:
Ach, voor het rijbewijs leer je wel meer dingen die sommige mensen daarna nooit meer gebruiken, zoals achteruit rijden en spiegelen.
Zou je toch voor de laatste lessen en examen toch met de koppeling omlaag kunnen rijden.
Voor vrachtwagen wel ja.quote:Op woensdag 11 december 2013 16:39 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ja, da's handig.
Vlak voor je examen nog even leren schakelen.
Zekers, hoge en lage groep, hoge en lage gearring heb je zo onder de duim.quote:
Eerlijk is eerlijk, na 2 lesjes heb je het wel aardig door hoor. Hoog/laag is ff kniebel, splitten is peanuts. Hoog/Laag fout maak je 1 keer als je automatisme er iets te snel in komt... Dan maar hopen dat jij en je instructeur de riem om hebben.. Van 3 terug naar 1quote:Op woensdag 11 december 2013 18:14 schreef vannelle het volgende:
[..]
Zekers, hoge en lage groep, hoge en lage gearring heb je zo onder de duim.
Zijn maar 16 versnellingen, wat kan er mis gaan?
Koppeling intrappen kun je tenminste wel precies doen wat jij wilt. Ik kan makkelijk doseren met gas en spelen met de koppeling in bepaalde situaties. Daarnaast werkt "flappy pedal" totaal niet fijn op de normale weg. In een race omgeving kan ik het begrijpen.quote:Op woensdag 11 december 2013 11:18 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Lang leve schakelflippers dan maar. Koppeling intrappen om te schakelen in zo vorige eeuw.
Ontopic:
Als je bent afgereden in een lesauto en je wilt die code weg hebben, dan moet je gewoon opnieuw examen doen om te bewijzen dat je daadwerkelijk kunt handbak schakelen. Het probleem zit hem namelijk ook niet in het schakelgedeelte, maar in het koppel-gas geef gedeelte om van de plek te komen.
Klopt heet in Amerika een column shifter. Reden daarvoor is ruimte op de middenconsolequote:Op maandag 9 december 2013 07:14 schreef ecktebaas123 het volgende:
Trouwens is het iemand ook opgevallen dat alle nieuwe mercedessen (2013) allemaal de automaat-dinges bij het stuur hebben net zoals bij amerikaanse autos? Mijn bijbaan bestaat vooral uit het rijden van allerlei autos en het viel mij erg op, de wat oudere merc's die hebben het nog bij de plaats waar de normale schakelbak hoort te Zijn
Dat heb ik dus na al een flink aantal jaren. Ik zou niets anders meer willen. Werkt echt perfect.quote:Op woensdag 11 december 2013 21:48 schreef Kriegel het volgende:
Flappy pedal gekoppeld aan een DSG-achtige bak met alerte reacties op je input, volgens mij werkt dat juist uitstekend.
Dat laatste klopt idd. Een Scania met oud type Opticruise heeft een koppelingspedaal. Die gebruik je alleen bij het wegrijden. Daarna werkt het ding als een volautomaat, behalve als je moet stoppen, dan moet je weer de koppeling intrappen.quote:Op woensdag 11 december 2013 11:18 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Lang leve schakelflippers dan maar. Koppeling intrappen om te schakelen in zo vorige eeuw.
Ontopic:
Als je bent afgereden in een lesauto en je wilt die code weg hebben, dan moet je gewoon opnieuw examen doen om te bewijzen dat je daadwerkelijk kunt handbak schakelen. Het probleem zit hem namelijk ook niet in het schakelgedeelte, maar in het koppel-gas geef gedeelte om van de plek te komen.
quote:Op woensdag 11 december 2013 19:33 schreef vannelle het volgende:
Ach jeemig toch........handbak is kut?
Een automaat die opschakelt op een rotonde terwijl de trailer wringt is zeker wél handig?
Geef mij de handbak maar, kun je tenminste zelf beslissen wanneer er geschakeld wordt, ik vind een automaat juist kut.
Zeker met achteruit rijden, valt bijna niet te doseren.
En als je het schakelen goed onder de knie hebt dan heb je de problemen die jij beschrijft niet eens, dat overkomt alleen prutsers.
Ook die kun je in standje M zetten. knopje op de rechterhendel indrukken. Dan gaat 'ie niet meer zelf nadenken als het niet nodig is. Maar het blijft kut, want normaal koppelen kan zo'n DAF-bak niet. Of je moet 'm op schildpadje zetten. (Al doet die nieuwe XF het een stuk beter)quote:Op zondag 15 december 2013 01:04 schreef vannelle het volgende:
Ik héb het over een DAF zonder koppeling.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |