Dat zijn (waren) postbodes. Postbezorgers worden de facto onder het minimumloon betaald in Nederland.quote:Op maandag 16 december 2013 11:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Er zijn ook nieuwe banen bijgekomen zoals postbezorger. Die verdienden eerst teveel namelijk. Ik ben een tijdje postbode geweest aan bijbaan en ik schrok me rot van het salaris en secundaire voorwaarden. De secundaire voorwaarden heb ik nooit meer gezien of gekregen bij verschillende bedrijven die wo of hbo personeel aannamen.
Maar waarom zou dat in Nederland meer dan andere West Europese landen moeten zijn? Wat de cijfers domweg laten zien.quote:Op maandag 16 december 2013 11:01 schreef justanick het volgende:
Het is toch niet meer dan normaal (cq zeer voorspelbaar) dat het minimumloon onder druk staat?
Een flink deel van de industriele productie is verplaatst naar landen met lagere lonen. Die banen zijn we als Nederland kwijt en die krijgen we voorlopig ook niet meer terug. Het logische gevolg is dat er minder vraag is naar werknemers met een lage opleiding (die in dergelijke loonschalen vallen).
Of, anders omschreven: er zijn minder mogelijkheden voor mensen die vroeger aan de lopende band stonden, op op een economisch rendabele wijze productief te zijn.
Gevolg is dan dat de werkloosheid onder deze groep (nog) verder stijgt, of dat de prijs van de arbeid (relatief) daalt. Dat laatste is dus gedaan.
Het is sowieso meer dan 1/9e. Helaas is het plaatje dat dit aantoont gedelete (door rechtse krachten).quote:Op maandag 16 december 2013 02:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het niet toepassen van de inflatiecorrectie is dan ook een stiekeme manier van verlagen (het is ten slotte de reële waarde waar het om gaat, niet de nominale waarde), politici passen dat graag toe omdat ze te laf zijn om recht voor zijn raap te zeggen dat ze het willen verlagen, bang als dat ze zijn stemmen te verliezen.
Ik wist dat het minimumloon vandaag de dag lager is dan vroeger maar dat het meer dan 1/9de lager is daar schrik ik toch nog een beetje van. Tijd om het eens aan te passen. Het zal onze economie niet schaden terwijl het voor veel die laagbetaalde werknemers wel veel verschil maakt en het de inkomensval verkleint.
De cijfers laten ook zien dat de structurele werkloosheid in Nederland erg laag is in vergelijking met andere landen in West-Europa.quote:Op maandag 16 december 2013 12:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar waarom zou dat in Nederland meer dan andere West Europese landen moeten zijn? Wat de cijfers domweg laten zien.
Klopt. Postbezorgers bezorgen alleen post (volgens mij?), terwijl postbodes daarbij ook nog het sorteerwerk deden.quote:Op maandag 16 december 2013 11:51 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat zijn (waren) postbodes. Postbezorgers worden de facto onder het minimumloon betaald in Nederland.
Geen BNW aspecten introduceren, voordat dit topic helemaal als onzin wordt bestempeld.quote:Op maandag 16 december 2013 12:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is sowieso meer dan 1/9e. Helaas is het plaatje dat dit aantoont gedelete (door rechtse krachten).
Dat klopt, dat roep ik al jaren.quote:Sws gebruikt het CBS een 'mandje' voor het berekenen van inflatie dat weinig overeenstemming heeft met het bestedingspatroon van een minima (ze onderschatten bijv. de stijging in huur en GWL).
Dat is ook een gegoochel met cijfers en definities. Zit een hoop politiek achter. Het derde kabinet Lubbers is daar ooit mee begonnen. Was je opeens niet meer werkloos als je 12 uur per week arbeid verrichtte (zelfs als het min of meer vrijwillig voor onder minimumloon was).quote:Op maandag 16 december 2013 12:32 schreef justanick het volgende:
[..]
De cijfers laten ook zien dat de structurele werkloosheid in Nederland erg laag is in vergelijking met andere landen in West-Europa.
Het is juist zo dat minima hun kosten meer zagen stijgen als de officiële cijfers aangeven. GWL bijv. (relatief hoog percentage van hun bestedingen).quote:Op maandag 16 december 2013 12:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dat klopt, dat roep ik al jaren.
Het laatste inflatiecijfer is helemaal verkleurd omdat hier de huurstijging in wordt meegenomen, die 50% van de huishoudens in NL helemaal niet voelen.
Dit niet alleen, er zijn meer kosten bijgekomen die men nu als normaal en fundamenteel levensrecht beschouwd, zoals mobiele telefoon en internet.quote:Op maandag 16 december 2013 13:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is juist zo dat minima hun kosten meer zagen stijgen als de officiële cijfers aangeven. GWL bijv. (relatief hoog percentage van hun bestedingen).
Zit ook weer politiek achter. Want loonstijgingen zijn 1 op 1 gekoppeld aan wat het CBS uit poept.
Je verhaal ten spijt, Eurostat cijfers geven aan dat NL het erg goed doet binnen de EU.quote:Op maandag 16 december 2013 13:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is ook een gegoochel met cijfers en definities. Zit een hoop politiek achter. Het derde kabinet Lubbers is daar ooit mee begonnen. Was je opeens niet meer werkloos als je 12 uur per week arbeid verrichtte (zelfs als het min of meer vrijwillig voor onder minimumloon was).
Is vrij schrijnend inderdaad. Een minimumloon ineens met bruto 400 euro per maand verhogen zal jammer genoeg wel degelijk schadelijk zijn voor de economie alsmede het effect hebben dat de werkloosheid onder laag opgeleiden stijgt en je dus het tegenovergestelde bereikt van dat wat je wíl bereiken. Ik zou deze groep graag helpen, maar ik denk dat de verhoging van het minimumloon er om die reden geen effectief middel voor is.quote:Op maandag 16 december 2013 02:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het niet toepassen van de inflatiecorrectie is dan ook een stiekeme manier van verlagen (het is ten slotte de reële waarde waar het om gaat, niet de nominale waarde), politici passen dat graag toe omdat ze te laf zijn om recht voor zijn raap te zeggen dat ze het willen verlagen, bang als dat ze zijn stemmen te verliezen.
Ik wist dat het minimumloon vandaag de dag lager is dan vroeger maar dat het meer dan 1/9de lager is daar schrik ik toch nog een beetje van. Tijd om het eens aan te passen. Het zal onze economie niet schaden terwijl het voor veel die laagbetaalde werknemers wel veel verschil maakt en het de inkomensval verkleint.
je wilt dus nog meer niveleren terwijl deze groep al volgepropt wordt met subsidiesquote:Op maandag 16 december 2013 17:29 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Is vrij schrijnend inderdaad. Een minimumloon ineens met bruto 400 euro per maand verhogen zal jammer genoeg wel degelijk schadelijk zijn voor de economie alsmede het effect hebben dat de werkloosheid onder laag opgeleiden stijgt en je dus het tegenovergestelde bereikt van dat wat je wíl bereiken. Ik zou deze groep graag helpen, maar ik denk dat de verhoging van het minimumloon er om die reden geen effectief middel voor is.
Effectiever is dan om de belasting op loon tot een euro of 1400 (maandelijks) te verlagen tot nihil, of om het minimumloon voor werkgevers af te schaffen maar het de facto in stand te houden door de overheid het negatieve verschil tussen het betaalde loon en het 'de facto minimumloon' bij te betalen. Dan profiteert deze groep na al die tijd eindelijk wél van economische groei in de zin van een koopkrachtstijging, maar verliezen ze niet massaal hun baan (waar jammer genoeg wel al gauw sprake van is als je het minimumloon zomaar een stuk omhoog gooit).
Ik zal de cijfers eens opzoeken, maar ik denk dat je het wegnemen van belastingbetaling in schijf 1 van box 1 al kunt compenseren door er iets van 3%punt bij op te gooien in schijf 3 en/of 4.
Wat een onzin.quote:Op maandag 16 december 2013 19:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je wilt dus nog meer niveleren terwijl deze groep al volgepropt wordt met subsidies
Ik ben het zeker met je eens dat het een goede zaak zou zijn om het percentage van de eerste schijf te verlagen en/of de belastingvrije voet te verhogen. Helaas lost dat de lagere uitkeringen niet op maar dat kan wel weer worden opgelost door de koppeling aan te passen (hoger percentage). Hoe dan ook, zelfs enkel het verhogen van het minimum nettoloon via een aangepast fiscaal beleid zou hartstikke positief zijn voor de armoedebestrijding en het zou werken meer lonend maken wat natuurlijk ook een prima zaak is. Een nadeel is natuurlijk dat de overheid dan wat meer belasting zal moeten innen via de hogere schijven, of zal moeten bezuinigen.quote:Op maandag 16 december 2013 17:29 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Is vrij schrijnend inderdaad. Een minimumloon ineens met bruto 400 euro per maand verhogen zal jammer genoeg wel degelijk schadelijk zijn voor de economie alsmede het effect hebben dat de werkloosheid onder laag opgeleiden stijgt en je dus het tegenovergestelde bereikt van dat wat je wíl bereiken. Ik zou deze groep graag helpen, maar ik denk dat de verhoging van het minimumloon er om die reden geen effectief middel voor is.
Effectiever is dan om de belasting op loon tot een euro of 1400 (maandelijks) te verlagen tot nihil, of om het minimumloon voor werkgevers af te schaffen maar het de facto in stand te houden door de overheid het negatieve verschil tussen het betaalde loon en het 'de facto minimumloon' bij te betalen. Dan profiteert deze groep na al die tijd eindelijk wél van economische groei in de zin van een koopkrachtstijging, maar verliezen ze niet massaal hun baan (waar jammer genoeg wel al gauw sprake van is als je het minimumloon zomaar een stuk omhoog gooit).
Ik zal de cijfers eens opzoeken, maar ik denk dat je het wegnemen van belastingbetaling in schijf 1 van box 1 al kunt compenseren door er iets van 3%punt bij op te gooien in schijf 3 en/of 4.
Raar! Je zou toch verwachten dat mensen die zo'n baan hebben begrijpen dat de verhoudingen tussen de bestedingen voor arme mensen nogal verschillen van rijkere mensen (concreet: een veel groter deel van het inkomen wat moet worden besteed aan huur, gas, stroom, voeding etc. en een veel kleiner deel van het inkomen wat kan worden besteed aan luxe).quote:Op maandag 16 december 2013 12:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is sowieso meer dan 1/9e. Helaas is het plaatje dat dit aantoont gedelete (door rechtse krachten).
Sws gebruikt het CBS een 'mandje' voor het berekenen van inflatie dat weinig overeenstemming heeft met het bestedingspatroon van een minima (ze onderschatten bijv. de stijging in huur en GWL).
Ja, en dat doen ze dus niet.quote:Op dinsdag 17 december 2013 03:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Raar! Je zou toch verwachten dat mensen die zo'n baan hebben begrijpen dat de verhoudingen tussen de bestedingen voor arme mensen nogal verschillen van rijkere mensen (concreet: een veel groter deel van het inkomen wat moet worden besteed aan huur, gas, stroom, voeding etc. en een veel kleiner deel van het inkomen wat kan worden besteed aan luxe).
ALs voorbeeld noem ik even ouders. Mijn vader werkte en verdiende modaal en ik was er met 4 andere kinderen. Dus een gezin van 7. Mijn moeder was huisvrouw.quote:Op maandag 16 december 2013 19:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Er is juist enkel gedenivelleerd.
POL / VVD en D66 matsen hoogste inkomens
Bovendien wordt er ook steeds minder uitgegeven aan sociale uitgaven aan de onderkant.
CPB heeft zelf uitgerekend dat juist de goedverdienende mensen veel profiteren van overheidssubsidies.
Dan vraag ik mij af wat mijn ouders vroeger dan fout deden ....quote:Op dinsdag 17 december 2013 09:49 schreef Klopkoek het volgende:
Dat gebeurt juist minder dan vroeger. Wat alle cijfers laten zien.
Je maakt helaas gebruik van de termen 'modaal inkomen' 'één inkomen' en 'modaal gezin'. Dat zijn verschillende inkomens en begrippenquote:Op dinsdag 17 december 2013 09:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dan vraag ik mij af wat mijn ouders vroeger dan fout deden ....
Ik heb het hier over modale gezinnen, geen minima of veelverdieners.
Die kregen geen kindgebondenbudget, kinderopvangtoslag (die hoefde niet, maar bestond toen ook niet eens), huurtoeslag, etc.
Zorgtoeslag was er niet, maar als je de goedkoopste polis neemt nu dan is die lager dan de zorgtoeslag. De premie ziekenfonds was trouwens wel lager dan nu de premie ziekenkostenverzekering.
Als je dan ook nog alle hulpinstanties meeneemt die soms tonnen per jaar per gezin kosten. Dat was vroeger ook niet zo, dat kunnen mijn ouders je garanderen. Ik heb er geen cijfers voor helaas.
btw. ik heb het niet over belastingtarieven, want die waren vroeger lager, ik heb het ook niet over de algehele totale kosten voor de sociale zekerheid. Ik heb het nu puur over toeslagen voor modale gezinnen. (vroeger niet of nauwelijks, nu wel).
Dit is al behandeld met het feit dat modaal 1 verdiener vroeger in koopkracht achteruit is gegaan met modaal 1 verdiener tegenwoordig.quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:26 schreef Ryon het volgende:
[..]
Je maakt helaas gebruik van de termen 'modaal inkomen' 'één inkomen' en 'modaal gezin'. Dat zijn verschillende inkomens en begrippen![]()
Vroeger was het gebruikelijk dat een kostwinner met een modaal inkomen genoeg verdiende om het 'gemiddelde' huishouden draaiend te houden. Tegenwoordig leven wij in een anderhalfverdienersmaatschappij en wordt er verwacht dat er twee inkomens zijn (fulltime en parttime) een modaal huishouden inkomen bestaat dus uit 1.5x modaalinkomen. Een kostwinner moet dus bovenmodaal verdienen wil hij een modaal huishouden draaiend kunnen houden.
Het is dus mogelijk dat een huishouden met een enkel modaal inkomen toch nog in aanmerking komt voor sociale huur en toeslagen (33.000 euro grens) zeker als er relatief veel kinderen in het spel zijn. Dit huishouden zit dan namelijk beneden modaal vanwege het ontbreken van het extra inkomen die andere huishoudens wel hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |