Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ein Zug der Hamburger Hochbahn in Großhansdorf (Kreis Stormarn) gegen einen umgestürzten Baum gefahren und entgleist. Die Retter holten sechs Menschen aus dem Zug der U1, wie ein Polizeisprecher sagte. Einer von ihnen sei leicht verletzt gewesen.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Zeer mooie TT. Toch één van de meesterwerken van Drs. P , een kenner van kwaliteit, dat is Dr_Flash zeker toebehorend.
Mooie 'discussie' aan het eind van vorig topic. Ik kan mij zeker in jullie standpunten vinden. Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik het persoonlijk als machinist - waar ik verantwoording draag voor het leven van vele reizigers - het prettig vind dat mijn werkgever niet gaat rijden in extreme weersomstandigheden.
Dat er reizigers gedupeerd worden is uiteraard vervelend, immers is je core-business het zo veilig en comfortabel vervoeren van reizigers van punt A naar punt B. Dat staat vast. Als een vervoerder beslist dat het niet laten rijden noodzakelijk is door omstandigheden is dat een goed recht van het vervoersbedrijf. Dit zal men ook niet zomaar beslissen. Daar worden inderdaad afwegingen gemaakt. Wellicht niet zo zwart-wit zoals ik ze voorbij heb zien komen in vorig topic, maar daar valt inderdaad wel wat voor te zeggen. Vandaag had het (achteraf gezien) best mogelijk geweest om de dienstregeling voort te zetten. Echter is dit achteraf praten, en zoals het gezegde luidt, is dit makkelijk praten.
Toch is en blijft het een feit dat niet de vervoerder, maar Prorail beslist of men de baanvakken buiten dienst zet. Uiteraard gaat dit (naar mag ik hopen) in samenspraak met de diverse vervoerders.
Zoals ik al eerder zei: Wanneer men wilt gaan wijzen na vandaag, zal men moeten wijzen naar Prorail. De vervoerders kunnen wel willen rijden, maar Prorail beslist.
Toen ik om half 4 op Winschoten was kreeg ik een pittige onweers- en hagelbui over mij heen met extreem pittige wind. Dit was ook zo weer voorbij, en naar mijn mening kon men prima weer gaan schouwen en rijden. Dit meldde ik ook bij mijn werkgever en die deelden mijn mening. Echter moest men wachten op het 'groene licht' van de spoorwegbeheerder. Zonder toestemming mag men niet rijden.
Ik denk dat als dit voorkomen dient te worden, dat Prorail zich achter de oren moet krabben over hoe snel ze dingen buiten dienst nemen, en hoe snel het treinverkeer weer opgestart kan worden. De vervoerders hebben hier een mogelijkheid om dat aan te kaarten en te kijken naar oplossingen.
Feit blijft, dat het beter kon. En de ene vervoerder pakt het beter op dan de ander. Dat is bedrijfsvoering.
Hangt er vanaf hoeveel tijd je ervoor wilt uittrekken.
Amsterdam - Warschau - Moskou doe je in 'slechts' 39 uur, Moskou - Omsk doe je in 'slechts' 42 uur. Totaal 'slechts' 81 uur onderweg zijn. De trein van Moskou naar Omsk maakt wel een paar bizar lange tussenstops
Hangt er vanaf hoeveel tijd je ervoor wilt uittrekken.
Amsterdam - Warschau - Moskou doe je in 'slechts' 39 uur, Moskou - Omsk doe je in 'slechts' 42 uur. Totaal 'slechts' 81 uur onderweg zijn. De trein van Moskou naar Omsk maakt wel een paar bizar lange tussenstops
Gistermiddag vroeg op weg gegaan. Op station Almere Buiten blijkt dat er weer een of andere intercity-fetisjist voor treindienstleider speelt, want de ene na de andere Sprinter wordt opgeheven. Zo gauw dat duidelijk werd maar het boemeltje naar Almere Centrum gepakt (met +28, maar goed, dat was niet mijn +28). Daar de Intercity naar Lelystad kunnen nemen. Deze intercity maakte een stop te Almere Oostvaarders, maar dat was nergens terug te vinden (en Parkwijk/Buiten stonden ook nog vol met reizigers). Uiteindelijk zelf met +30 thuisgekomen, niet verkeerd met sein- en wisselstoring én TSB (voor Fles ).
Ze hebben vanochtend de dienstregeling wel redelijk op orde, heb ik de indruk. Netjes .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Op vrijdag 6 december 2013 08:00 schreef Litpho het volgende: Gistermiddag vroeg op weg gegaan. Op station Almere Buiten blijkt dat er weer een of andere intercity-fetisjist voor treindienstleider speelt, want de ene na de andere Sprinter wordt opgeheven.
Doe es normaal. Treindienstleiders bepalen niet welke treinen worden opgeheven.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op vrijdag 6 december 2013 08:00 schreef Litpho het volgende: Op station Almere Buiten blijkt dat er weer een of andere intercity-fetisjist voor treindienstleider speelt, want de ene na de andere Sprinter wordt opgeheven
Doe es normaal. Treindienstleiders bepalen niet welke treinen worden opgeheven.
Mijn excuses.
Feit is wel dat het niet netjes is om drie sprinters achter elkaar uit te laten vallen (drie keer een half uur extra wachttijd) terwijl de intercity's blijven langsrazen (met een slordige 80km/u, maar toch). Ook reizigers op kleine stations willen naar huis.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Op vrijdag 6 december 2013 08:13 schreef Dr_Flash het volgende: ICE met een hoop stickerlijm op weg naar Duitsland. Zou Ireyon zijn prijswinnende foto eindelijk verwijderd zijn?
Mij is toen verteld dat die trein nog geen maand later een kusje van een goederentrein bij Zevenaar kreeg?
Bijvoorbeeld ja. Het materieel van die tegentrein is met +37 uit Rotterdam vertrokken, die vertraging is vrijwel geheel doorgegeven aan de 969.
In Breda heeft een Fyra 25 minuten voor z'n kering. Van die 25 minuten is 5 minuten nodig om de trein leeg te krijgen en naar het opstelterreintje te rijden en 10 minuten voor de daadwerkelijke kering. Als die trein aan het perron was gekeerd, dan had er zo'n 15 minuten van de vertraging afgeschaafd kunnen worden.
De treindienstleider in Breda heeft daar het laatste woord over, en er is een nieuwe lichting die daar gewoon niet aan meewerken.
In de regio Amsterdam - Almere zijn voldoende en soms kwalitatief betere verbindingen dan de trein.
De regio Almere-Lelystad ook? .
Maar goed, als ik de bus had willen nemen was ik ook naar Almere Centrum gereisd en had ik daar ipv. de intercity naar Lelystad de 159 van Connexxion genomen. Had gekund (en had ik ook gedaan als de intercity's er ook mee waren opgehouden).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Totaal onverwachts is de Grensland Express vanochtend nog opgestart! Maar de vervangende bus stond wel in Oldenzaal klaar. Lijkt dat Syntus het ook niet verwacht had.
Vanochtend is de bliksem in de buurt van Duivendrecht/Amsterdam Zuid ingeslagen. Volgens berichten op socialmedia van reizigers in die trein was hun trein geraakt door de bliksem. Schiphol-Duivendrecht ligt hierdoor voor nog plat, geen prognose bekend.
Deventer - Varsseveld eigenlijk geen problemen. De Arriva boemel vertrok een kwartier te laat uit Arnhem maar in Varsseveld was al meer dan de helft dicht gereden.
Automatische TreinBeïnvloeding. Die knalt bijvoorbeeld de rem erop als de machinist een sein over het hoofd ziet.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Het defecte wissel bij Bijlmer is blijkbaar wel gerepareerd vannacht, de IC naar Alkmaar mocht weer gewoon over spoor 1 rijden. (Ter compensatie hadden ze bij Maarssen en Breukelen wat leuke wisseltjes uitgekozen om doorheen te slingeren.)
Op vrijdag 6 december 2013 12:03 schreef b2py het volgende: Weekend vrij en week ov student is zeker geen goede combinatie op 1 OVC?
Zijn losse producten dus het zou mogelijk kunenn zijn, de OV-chipkaart biedt plaats aan een x-aantal abonnementen. Ik ken ook iemand met een NS-abonnement (familie) en week-ov voor studenten, dat gaat ook goed.
Gisteren sloeg tussen Arnhem en Nijmegen de intercity Zwolle - Roosendaal de tussengelegen stations over bij een vertraging van 25 minuten uiteindelijk 10 minuten vertraging in Arnhem. Keurig geregeld zeg ik, in Arnhem stond de stoptrein al klaar .
Maar goed, als ik de bus had willen nemen was ik ook naar Almere Centrum gereisd en had ik daar ipv. de intercity naar Lelystad de 159 van Connexxion genomen. Had gekund (en had ik ook gedaan als de intercity's er ook mee waren opgehouden).
Busstation van Almere Centrum was ook een chaos doordat slechts 1 rijbaan gebruikt kon worden doordat er glas naar beneden viel. (en met die frequenties daar wordt het dan al snel een grote file.
De treindienstleider in Breda heeft daar het laatste woord over, en er is een nieuwe lichting die daar gewoon niet aan meewerken.
Fyra machinisten rijden alleen tussen Amsterdam Centraal- Breda. Watergraafsmeer-Amsterdam Centraal en Breda-Opstelterein, loc afkoppelen, nieuwe loc er aan vast en terug naar Breda wordt uitgevoerd door speciale rangeermachinisten (als ik het goed herinner: Een die afkoppelt en een ander in de andere loc die deze aankoppelt.)
Daar ligt dus ook al een punt van vertraging...
[ Bericht 0% gewijzigd door _JdM_ op 06-12-2013 12:49:25 ]
Fyra machinisten rijden alleen tussen Amsterdam Centraal- Breda. Watergraafsmeer-Amsterdam Centraal en Breda-Opstelterein kopspoor 852, loc afkoppelen, nieuwe loc er aan vast en terug naar Breda wordt uitgevoerd door speciale rangeermachinisten (als ik het goed herinner: Een die afkoppelt en een ander in de andere loc die deze aankoppelt.)
Daar ligt dus ook al een punt van vertraging...
Ja, dat doe ik dus. Ik hoop er wel wat van af te weten.
Hm, een klacht van MVBOV die neerkomt op de vraag "waarom is er niet van tevoren uitgedund". Dat zat er in natuurlijk. Als men van tevoren uitdunt moet er geklaagd worden over gebrek aan ambitie, en als men het niet doet moet er geklaagd worden over gebrek aan vooruitzicht. Jammer. Los van dat had eea beter kunnen worden gecommuniceerd, daar ben ik het dan weer wel mee eens. Maar het begint wel een beetje klagen om het klagen te worden zo hoor.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Binnen de spoorsector is MVBOV inmiddels niet veel meer dan lachvoer voor personeel bij verschillende takken. Best veelzeggend als je bedenkt dat dat personeel vaak best kritisch is op de sector zelf.
Op vrijdag 6 december 2013 11:44 schreef ReisT het volgende: NS-reisplanner de sprinter serie 15100 (Den Haag-Breda, vanaf 15-12) teruggevonden! Maar nu ontbreekt die ineens weer in HAFAS...
De 'update' die NSR heeft verwerkt, is nu dus in Hafas verwerkt, en NSR heeft het inmiddels weer gecorrigeerd. Duurt dus nog 2 weken voor Hafas weer klopt, ofzo.
Normaalgezien proberen ze wel alles tegelijk te renoveren, maar met die TGV Réseau-motorwagens lopen ze vaak maar wat aan te klooien. Heb ook al eens een Thalys met TGV motorwagen gezien in Brussel.
Op vrijdag 6 december 2013 14:30 schreef V2 het volgende: Hm, een klacht van MVBOV die neerkomt op de vraag "waarom is er niet van tevoren uitgedund". Dat zat er in natuurlijk. Als men van tevoren uitdunt moet er geklaagd worden over gebrek aan ambitie, en als men het niet doet moet er geklaagd worden over gebrek aan vooruitzicht.
Ik denk ook niet dat dit een handige klacht is. Men heeft gisteren geprobeerd om zo lang mogelijk te blijven rijden en men had vrij snel de dienst (grotendeels) weer op orde. Die ambitie zou je, waar mogelijk, iedere keer willen zien dat er geen gigantisch noodweer is (zeg, bij drie centimeter sneeuw).
De lacherigheid binnen de organisatie is natuurlijk wel enigszins te wijten aan het feit dat men a) weet dat men MvBOV (en Rover, en de rest van het Locov) veilig kan negeren en dat veel van wat uit die richting wordt geroepen kritiek is op de eigen arbeidspositie (baanzekerheid tot 2017, geen rondje om de kerk, complexe personeelsroosters) en dat al gauw persoonlijk opgevat kan worden.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Ik denk ook niet dat dit een handige klacht is. Men heeft gisteren geprobeerd om zo lang mogelijk te blijven rijden en men had vrij snel de dienst (grotendeels) weer op orde. Die ambitie zou je, waar mogelijk, iedere keer willen zien dat er geen gigantisch noodweer is (zeg, bij drie centimeter sneeuw).
Klopt. Niet alles is een klacht waard.
quote:
De lacherigheid binnen de organisatie is natuurlijk wel enigszins te wijten aan het feit dat men a) weet dat men MvBOV (en Rover, en de rest van het Locov) veilig kan negeren en dat veel van wat uit die richting wordt geroepen kritiek is op de eigen arbeidspositie (baanzekerheid tot 2017, geen rondje om de kerk, complexe personeelsroosters) en dat al gauw persoonlijk opgevat kan worden.
Een groot probleem zit ook bij het Rijk dat zich niet als en sterke opdrachtgever aan de NS opgeworpen heeft. Aan de ene kant geeft het de NS veel vrijheid om een goede bedrijfsvoering erop na te houden, maar aan de andere kant kan dit zoals nu wel behoorlijk gaan bijten met de reizigersbelangen.
Op vrijdag 6 december 2013 14:30 schreef V2 het volgende: Hm, een klacht van MVBOV die neerkomt op de vraag "waarom is er niet van tevoren uitgedund". Dat zat er in natuurlijk. Als men van tevoren uitdunt moet er geklaagd worden over gebrek aan ambitie, en als men het niet doet moet er geklaagd worden over gebrek aan vooruitzicht. Jammer. Los van dat had eea beter kunnen worden gecommuniceerd, daar ben ik het dan weer wel mee eens. Maar het begint wel een beetje klagen om het klagen te worden zo hoor.
Achja, ik zag een klacht van hun kant ook wel weer aankomen. Ik zei het gisteren nog... mensen zijn nooit tevreden wat de spoorsector ook doet. Wordt er te vroeg uitgedund => klagen. Wordt er te laat uitgedund => klagen. Wordt er niet uitgedund waardoor er ongelukken komen => klagen.
Ik krijg vaak het idee dat het meer om een persoonlijke hetze jegens de NS draait bij MVBOV dan dat er echt om de belangens van de klant wordt gestreden, maar kan goed dat ik er wat dat betreft te bevooroordeeld naar kijk
Het gaat om juist correct informatie op juiste tijdstip, dat heeft NS opnieuw nagelaten.
Dat ze dan schuld geven aan ProRail en de politie kan de reizigers niks schelen. Zij reizen met NS dus willen dat NS hun goed en op tijd op hoogte houdt. Dus in de ogen van de reizigers moet NS maar met ProRail en de politie op communicatiecursus gaan. Of een bijeenkomst organiseren waar ze eindelijk leren correct samenwerken, want dit is gewoon lachwekkend. Net als de afgeslankte dienstregeling in het winter.
Om twee uur beweert de NS dat de treinen om 6 uur weer gaan rijden. Om half vier beweert de NS niet te kunnen zeggen wanneer de treinen weer gaan rijden. Daarna blijkt zo rond 6 uur dat de dienstregeling hier en daar weer opgestart kan worden, maar dat kon op sommige trajecten wel 1 a 2 uur lang niet omdat ze geen machinist en conducteur paraat hadden (ja, dit is een ander probleem)
Maar het gaat om het tijdstip. Iedereen weet, zelfs een pasgeboren baby die om 11.59 ter aarde kwam gisteren, dat de NS, ProRail en de politie gisteren, zo niet eergisteren al hierop konden anticiperen. Ze wisten dat er windkracht 11 kwam, ze wisten dat het spoor kwetsbaar zou zijn vanwege eventuele omvallende bomen, eventuele beschadigingen aan de bovenleiding. Dan kan het gewoon niet dat je om 2 uur pas, terwijl iedereen op school zit of aan het werk is, roept dat de dienstregeling per direct plat ligt. Dat hadden ze gewoon de avond ervoor moeten, ja moeten!, vertellen. Dan kan iedereen voor zichzelf beslissen of ze wel of niet gaan, zeker ivm pakjesavond.
Op vrijdag 6 december 2013 16:11 schreef Frozen-assassin het volgende: Om twee uur beweert de NS dat de treinen om 6 uur weer gaan rijden. Om half vier beweert de NS niet te kunnen zeggen wanneer de treinen weer gaan rijden. Daarna blijkt zo rond 6 uur dat de dienstregeling hier en daar weer opgestart kan worden, maar dat kon op sommige trajecten wel 1 a 2 uur lang niet omdat ze geen machinist en conducteur paraat hadden (ja, dit is een ander probleem)
Maar het gaat om het tijdstip. Iedereen weet, zelfs een pasgeboren baby die om 11.59 ter aarde kwam gisteren, dat de NS, ProRail en de politie gisteren, zo niet eergisteren al hierop konden anticiperen. Ze wisten dat er windkracht 11 kwam, ze wisten dat het spoor kwetsbaar zou zijn vanwege eventuele omvallende bomen, eventuele beschadigingen aan de bovenleiding. Dan kan het gewoon niet dat je om 2 uur pas, terwijl iedereen op school zit of aan het werk is, roept dat de dienstregeling per direct plat ligt. Dat hadden ze gewoon de avond ervoor moeten, ja moeten!, vertellen. Dan kan iedereen voor zichzelf beslissen of ze wel of niet gaan, zeker ivm pakjesavond.
De dag voor de storm was er een code geel afgekondigd, heb ik toevallig zelf nog op zitten letten op de sites van buienradar en het knmi. De avond voor de storm is dit opgeschaald naar code oranje en pas rond het middaguur op de dag zelf is er daadwerkelijk een code rood gekomen voor sommige provincies. Dat men dit 'dagen vantevoren al aan had kunnen zien komen', klopt dus niet als zelfs de weerinstanties zélf dit pas een paar uur vantevoren wisten
En tja, we weten allebei wel hoezeer men klaagt als ze de dienstregeling met 'slechts code geel' wel al eerder hadden aangepast terwijl het op de dag zelf misschien wel reuze mee was gevallen...
De dag voor de storm was er een code geel afgekondigd, heb ik toevallig zelf nog op zitten letten op de sites van buienradar en het knmi. De avond voor de storm is dit opgeschaald naar code oranje en pas rond het middaguur op de dag zelf is er daadwerkelijk een code rood gekomen voor sommige provincies. Dat men dit 'dagen vantevoren al aan had kunnen zien komen', klopt dus niet als zelfs de weerinstanties zélf dit pas een paar uur vantevoren wisten
En tja, we weten allebei wel hoezeer men klaagt als ze de dienstregeling met 'slechts code geel' wel al eerder hadden aangepast...
Ik ben het in dit geval met de NS eens hoor, maar gegeven hoe makkelijk er in het verleden naar een nooddienstregeling is gegrepen kan ik me voorstellen dat mensen denken "als zelfs de NS zegt dat het veilig is..."
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Het is gewoon zeikerij, ik ben op eigen initatief wat eerder weggegaan van huis en van m'n werk. Niemand zeikt op Rijkswaterstaat omdat er mega files stonden bijvoorbeeld. NS heeft gisteren redelijk gehandeld, kijken hoelang ze door kunnen gaan en vrij vlotjes de boel weer opgestart.
Informatie verziening heb je zelf in de hand, app'jes zat met actuele vertrektijden, even kijken of er wat gaat en zo ja met welke vertraging.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
Op vrijdag 6 december 2013 16:25 schreef Peter het volgende: Maar zijn er op de stilgelegde trajecten ook echt bomen om gegaan die een treindienst hadden verstoord?
Dat durf ik niet te zeggen. Wel op mijn (niet stilgelegde) traject.Hierdoor moest mijn trein weer terugkeren naar Amersfoort.
Op vrijdag 6 december 2013 16:25 schreef Fiorano het volgende: Informatie verziening heb je zelf in de hand, app'jes zat met actuele vertrektijden, even kijken of er wat gaat en zo ja met welke vertraging.
Dat ben ik dan weer niet met je eens. Niet iedereen heeft een smartphone (of bereik) en NS heeft luidkeels geroepen dat ze het van ProRail moesten overnemen. Tot dusver zonder veel verbetering (of verslechtering, om eerlijk te zijn).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Op vrijdag 6 december 2013 16:25 schreef Peter het volgende: Maar zijn er op de stilgelegde trajecten ook echt bomen om gegaan die een treindienst hadden verstoord?
Op vrijdag 6 december 2013 16:11 schreef Frozen-assassin het volgende: Om twee uur beweert de NS dat de treinen om 6 uur weer gaan rijden. Om half vier beweert de NS niet te kunnen zeggen wanneer de treinen weer gaan rijden. Daarna blijkt zo rond 6 uur dat de dienstregeling hier en daar weer opgestart kan worden, maar dat kon op sommige trajecten wel 1 a 2 uur lang niet omdat ze geen machinist en conducteur paraat hadden (ja, dit is een ander probleem)
Maar het gaat om het tijdstip. Iedereen weet, zelfs een pasgeboren baby die om 11.59 ter aarde kwam gisteren, dat de NS, ProRail en de politie gisteren, zo niet eergisteren al hierop konden anticiperen. Ze wisten dat er windkracht 11 kwam, ze wisten dat het spoor kwetsbaar zou zijn vanwege eventuele omvallende bomen, eventuele beschadigingen aan de bovenleiding. Dan kan het gewoon niet dat je om 2 uur pas, terwijl iedereen op school zit of aan het werk is, roept dat de dienstregeling per direct plat ligt. Dat hadden ze gewoon de avond ervoor moeten, ja moeten!, vertellen. Dan kan iedereen voor zichzelf beslissen of ze wel of niet gaan, zeker ivm pakjesavond.
Bij de melding van het opheffen stond direct een we weten nog niet wanneer het opgelost is tekst.
Ik begrijp wel waarom MVBOV het doet, de storm bleek wat minder heftig dan verwacht dus hadden de maatregelen dat ook mogen zijn. Maar dat is, zoals hier eerder al is aangegeven, achteraf gepraat. Het wegverkeer werd geadviseerd om niet de weg op te gaan als dat niet nodig is en ook het vliegverkeer ondervond behoorlijk veel overlast van de harde wind.
Wat mij gisteravond opviel is dat er toch wel flinke problemen waren op trajecten waar niet preventief werd geruimd. Den Haag - Dordrecht was een puinhoop met sprinters die veel te laat reden (vertragingen tot +20) en een IC die werd beperkt tot Rotterdam - Venlo. Wat was daar de gedachte achter
edit: het is nog steeds een drama met Prio-rijtuigen. De excuus-expresse rijdt 1x per 2 uur Roosendaal - Brussel, wat je kunt doen met 2 stammen (lang keren in Brussel). Ook op de HSL is het bal, veel uitval door materieelproblemen. Derde dag op rij
Die 4 treinen zijn de extra treinen die zijn gaan rijden sinds 7 oktober, zodat tijdens de spitsen weer een uurdienst wordt geboden. Die vervangende bussen zullen wel voor die treinen bedoeld zijn.
Een beetje raar is het wel, want er had ook vervangend Belgisch materieel kunnen rijden vanaf Roosendaal, bijvoorbeeld wat duikbrillen.
Desnoods laat je het varkentje een extra slag Roosendaal - Essen doen voor aansluiting op de IC vanaf daar. Dit is weer eens zo'n kwalitatief uitermate teleurstellende oplossing zoals we van NS Internationaal gewend zijn...
Valt me net trouwens op dat op perron 13/14b van Amsterdam Centraal een soort gebouw op poten staat, waardoor het hoog in de kap "hangt". Weet iemand wat dat is?
Op vrijdag 6 december 2013 17:25 schreef WhiteJoker het volgende: Valt me net trouwens op dat op perron 13/14b van Amsterdam Centraal een soort gebouw op poten staat, waardoor het hoog in de kap "hangt". Weet iemand wat dat is?
Ik ben het in dit geval met de NS eens hoor, maar gegeven hoe makkelijk er in het verleden naar een nooddienstregeling is gegrepen kan ik me voorstellen dat mensen denken "als zelfs de NS zegt dat het veilig is..."
Dat dus. Een simpel berichtje op de avond ervoor met de mededeling dat er een storm verwacht wordt die gevolgen kan hebben voor de treindienst was genoeg geweest.
Ik ben wel blij met het feit dat er deze keer niet 's ochtends al een uitgediende dienst was. Op dat punt hebben ze wel geleerd van de vorige keer.
Op vrijdag 6 december 2013 17:28 schreef James1988 het volgende: Een beetje Googlen gaf me deze PDF waarin op pagina 7 (PDF-reader) / pagina 13 (paginanummering in de PDF) een stukje staat over dat gekke gebouwtje.
Tof! Ik zat mobiel, dus dan maak ik niet zo snel pdfjes tijdens het zoeken open. Deze was erg interessant. Het is dus voormalig Post B.
Goh, apenpersoneel achter dat @NS_Online. Iemand vraagt of het klopt dat je als internationale reiziger (uit Brussel) zonder toeslag met de Fyra mee mag vanaf Rotterdam.
tycho28 twitterde op vrijdag 06-12-2013 om 13:57:04@NS_online maar als je een internationaal ticket hebt, mag je toch met die fyra zonder tieslag te betalen? Vindt het opzich raar dat bij... reageerretweet
We zijn een beetje ongelukkig met de IC Berlijn bij Apeldoorn tot stilstand gekomen: midden op een overweg. Daar staan we inmiddels al een paar minuten stil. Terwijl het verkeer wacht.
Ah file bij station Apeldoorn ivm overwegstoringen tussen Apeldoorn en Deventer.
Op vrijdag 6 december 2013 17:05 schreef James1988 het volgende: Ik begrijp wel waarom MVBOV het doet, de storm bleek wat minder heftig dan verwacht dus hadden de maatregelen dat ook mogen zijn. Maar dat is, zoals hier eerder al is aangegeven, achteraf gepraat. Het wegverkeer werd geadviseerd om niet de weg op te gaan als dat niet nodig is en ook het vliegverkeer ondervond behoorlijk veel overlast van de harde wind.
Wat mij gisteravond opviel is dat er toch wel flinke problemen waren op trajecten waar niet preventief werd geruimd. Den Haag - Dordrecht was een puinhoop met sprinters die veel te laat reden (vertragingen tot +20) en een IC die werd beperkt tot Rotterdam - Venlo. Wat was daar de gedachte achter
edit: het is nog steeds een drama met Prio-rijtuigen. De excuus-expresse rijdt 1x per 2 uur Roosendaal - Brussel, wat je kunt doen met 2 stammen (lang keren in Brussel). Ook op de HSL is het bal, veel uitval door materieelproblemen. Derde dag op rij
Dat jij het met vbov eens bent is ook niet zo raar natuurlijk
Dat ben ik dan weer niet met je eens. Niet iedereen heeft een smartphone (of bereik) en NS heeft luidkeels geroepen dat ze het van ProRail moesten overnemen. Tot dusver zonder veel verbetering (of verslechtering, om eerlijk te zijn).
Daar heb je gelijk in!
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
Openheid van zaken is altijd goed. Dat er een taboe op heerst is ongewenst. Er wordt niet gedurfd het probleem te onderkennen.
Eens, maar er is een verschil tussen iedere scheet die je laat op internet gooien of pas iets plaatsen wanneer je daadwerkelijk resultaten hebt geboekt.
Eens, maar er is een verschil tussen iedere scheet die je laat op internet gooien of pas iets plaatsen wanneer je daadwerkelijk resultaten hebt geboekt.
Ik heb vbov nog nooit gehoord over wat ze hebben bereikt, als ik dat combineer met jouw bericht...
Op vrijdag 6 december 2013 18:07 schreef WhiteJoker het volgende: Op de AV van Apeldoorn staat trouwens de IC naar Amsterdam centraal met +143 vanaf spoor 7. Dat is neem ik aan geen perronspoor?
Geen idee eigenlijk. Maar in Hengelo is hij net met +160 omgeroepen.
Bij de melding van het opheffen stond direct een we weten nog niet wanneer het opgelost is tekst.
Dat is dus echt niet waar, ik heb om 2 uur nog even gekeken. Toen stond er dat er na 18.00 de dienstregeling weer werd hervat. Pas later kwam er een 'update' waarbij NS meldde het niet te weten.
Dat is dus echt niet waar, ik heb om 2 uur nog even gekeken. Toen stond er dat er na 18.00 de dienstregeling weer werd hervat. Pas later kwam er een 'update' waarbij NS meldde het niet te weten.
Aanvankelijk stond er eerst het volgende in de 'rode regel':
quote:
In de middag verwachten de weerdiensten zware windstoten, met name in het noorden van het land. Door zware wind wordt het treinverkeer ernstig gehinderd. Vanaf 14.00 uur wordt het treinverkeer stilgelegd in de volgende gebieden:
- ten noorden van de lijn Zandvoort-Haarlem-Amsterdam
- ten noorden van de lijn Zwolle-Marienberg-Emmen
Wij proberen u zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de trajecten. De aanpassingen in de treindienst duren in ieder geval tot 18.00 uur. Later meer
Dat is terug te vinden in mijn post van gisteren 13:37 in het vorige deel.
NS Hispeed zorgt goed voor haar materieel. HGBTF-gebruiker 'trein30' maakte eerder vandaag deze foto's van e-loc 2806 met twee ICRm-rijtuigen aan de haak, op weg naar Nederland.
Op vrijdag 6 december 2013 23:46 schreef Dr_Flash het volgende: Morgen mat 24 op de Hanzelijn. Ritten met genodigden. Wie heeft de tijden? Op Somda word ik vermoord
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fijn staaltje klant vriendelijkheid. Alle informatieborden op Spoor 4 in Utrecht CS zijn weggehaald. Koersdisplay van de trein is blanco en niemand van de NS die even aangeeft welke trein het is die er staat.
Op zaterdag 7 december 2013 00:05 schreef Fixers het volgende: Fijn staaltje klant vriendelijkheid. Alle informatieborden op Spoor 4 in Utrecht CS zijn weggehaald. Koersdisplay van de trein is blanco en niemand van de NS die even aangeeft welke trein het is die er staat.
Informatie geven is niet meer van deze tijd. Aldus NS.
Op zaterdag 7 december 2013 00:05 schreef Fixers het volgende: Fijn staaltje klant vriendelijkheid. Alle informatieborden op Spoor 4 in Utrecht CS zijn weggehaald. Koersdisplay van de trein is blanco en niemand van de NS die even aangeeft welke trein het is die er staat.
Past bij spoorboekloos rijden waar NS naartoe wil. Reizigers bieden tegen elkaar op en er wordt gereden op de bestemming die het meest oplevert. Met deze strategie wil NS het rendement van hun exploitatie vergroten.
Op vrijdag 6 december 2013 23:46 schreef Dr_Flash het volgende: Morgen mat 24 op de Hanzelijn. Ritten met genodigden. Wie heeft de tijden? Op Somda word ik vermoord
Past bij spoorboekloos rijden waar NS naartoe wil. Reizigers bieden tegen elkaar op en er wordt gereden op de bestemming die het meest oplevert. Met deze strategie wil NS het rendement van hun exploitatie vergroten.
"So you think you can travel by train", iedere week op RTL 4. Met Gordon en Nance.
Op zaterdag 7 december 2013 00:05 schreef Fixers het volgende: Fijn staaltje klant vriendelijkheid. Alle informatieborden op Spoor 4 in Utrecht CS zijn weggehaald. Koersdisplay van de trein is blanco en niemand van de NS die even aangeeft welke trein het is die er staat.
Ik begrijp uit de ticketnummering icm de prognose/hoop van 600 man per dag dat ze niet dachten langer dan 167 dagen tickets te verkopen? Wel gaaf om ticket #1 te bezitten zeg
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Er staat ook geen traject op. Blijkbaar was er niet zo heel goed over nagedacht. Zie ook de verschillen in Duitse en Nederlandse tekst, de een heeft het over bestemmingen en de ander over voorwaarden
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 7 december 2013 12:08 schreef CrashO het volgende: Volgens mij rijdt RRF er nog wel mee wiki leert me dat dat intussen ook alweer allemaal verkocht is
Ah jah! Daar heb ik een jaar of 5 geleden nog wel foto's van gemaakt op spoor 5 in Zwolle inderdaad. Hmm. Ingeruild voor V100's of voor die Belgische dieselreeks?
Ik herinner me een artikel uit RailMagazine een jaar ofzo geleden waarin stond dat nu zo'n beetje alle V100's die er nog rondreden gemoderniseerd waren. Ik vraag me af of ze zoiets ook met de 218's gaan doen. Die dingen zouden best nog lang kunnen jakkeren en ze zijn best sexy.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op zaterdag 7 december 2013 12:02 schreef DeaDLocK2K het volgende: Hey ik vroeg me net af of er nog Bakkies in actieve dienst zijn en dan niet bij de VSM/STAR/MBS/Aanverwanten. Wie weet dat?
Locon heeft 2 overgenomen van RRF en in eigen huisstijl gebracht. 1 doet dienst tussen Apeldoorn en de VAM, en 1 staat bij VAM Wijster als rangeerlok
Op zaterdag 7 december 2013 12:02 schreef DeaDLocK2K het volgende: Hey ik vroeg me net af of er nog Bakkies in actieve dienst zijn en dan niet bij de VSM/STAR/MBS/Aanverwanten. Wie weet dat?
Dank je. Ik probeer alle borden, seinen en seinbeelden te laten kloppen met de werkelijkheid, al zit ik er hier en daar een paar meter naast. Eigenlijk moet Mono even proefrijden als het klaar is, als echte real life test.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Dank je. Ik probeer alle borden, seinen en seinbeelden te laten kloppen met de werkelijkheid, al zit ik er hier en daar een paar meter naast. Eigenlijk moet Mono even proefrijden als het klaar is, als echte real life test.
JAAAAAA en de bovenleiding zweeft gewoon! Lekker goedkoop zo zonder masten!
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
NOS Teletekst 107 Historische trein Lelystad-Zwolle
De Hanzelijn bestaat vandaag precies een jaar.Daarom laat de NS tussen de plaatsen Zwolle en Lelystad een echte historische trein rijden.
De Mat'24 of Blokkendoos reed in de eerste helft van de vorige eeuw.De NS wilde de trein eigenlijk vorig jaar laten rijden tijdens de opening van de Hanzelijn,maar toen was de trein kapot.
Niet iedereen kan zomaar een ritje maken met de historische trein.Zo'n 150 inwoners van Lelystad,Dronten,Kampen en Zwolle hebben vorig jaar een speciaal kaartje gekregen.De Blokkendoos rijdt vandaag vier keer tussen Lelystad en Zwolle op en neer.