abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133969542
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133969547
Met de trein kun je het schudden iig :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 6 december 2013 @ 01:57:22 #3
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_133969727
Ein Zug der Hamburger Hochbahn in Großhansdorf (Kreis Stormarn) gegen einen umgestürzten Baum gefahren und entgleist. Die Retter holten sechs Menschen aus dem Zug der U1, wie ein Polizeisprecher sagte. Einer von ihnen sei leicht verletzt gewesen.

http://www.ndr.de/regional/liveblogsturm101.html 1:40 uur.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_133969732
Zeer mooie TT. Toch één van de meesterwerken van Drs. P :Y , een kenner van kwaliteit, dat is Dr_Flash zeker toebehorend.

Mooie 'discussie' aan het eind van vorig topic.
Ik kan mij zeker in jullie standpunten vinden. Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik het persoonlijk als machinist - waar ik verantwoording draag voor het leven van vele reizigers - het prettig vind dat mijn werkgever niet gaat rijden in extreme weersomstandigheden.

Dat er reizigers gedupeerd worden is uiteraard vervelend, immers is je core-business het zo veilig en comfortabel vervoeren van reizigers van punt A naar punt B. Dat staat vast.
Als een vervoerder beslist dat het niet laten rijden noodzakelijk is door omstandigheden is dat een goed recht van het vervoersbedrijf. Dit zal men ook niet zomaar beslissen. Daar worden inderdaad afwegingen gemaakt. Wellicht niet zo zwart-wit zoals ik ze voorbij heb zien komen in vorig topic, maar daar valt inderdaad wel wat voor te zeggen.
Vandaag had het (achteraf gezien) best mogelijk geweest om de dienstregeling voort te zetten. Echter is dit achteraf praten, en zoals het gezegde luidt, is dit makkelijk praten.

Toch is en blijft het een feit dat niet de vervoerder, maar Prorail beslist of men de baanvakken buiten dienst zet. Uiteraard gaat dit (naar mag ik hopen) in samenspraak met de diverse vervoerders.

Zoals ik al eerder zei: Wanneer men wilt gaan wijzen na vandaag, zal men moeten wijzen naar Prorail. De vervoerders kunnen wel willen rijden, maar Prorail beslist.

Toen ik om half 4 op Winschoten was kreeg ik een pittige onweers- en hagelbui over mij heen met extreem pittige wind. Dit was ook zo weer voorbij, en naar mijn mening kon men prima weer gaan schouwen en rijden. Dit meldde ik ook bij mijn werkgever en die deelden mijn mening. Echter moest men wachten op het 'groene licht' van de spoorwegbeheerder. Zonder toestemming mag men niet rijden.

Ik denk dat als dit voorkomen dient te worden, dat Prorail zich achter de oren moet krabben over hoe snel ze dingen buiten dienst nemen, en hoe snel het treinverkeer weer opgestart kan worden. De vervoerders hebben hier een mogelijkheid om dat aan te kaarten en te kijken naar oplossingen.

Feit blijft, dat het beter kon. En de ene vervoerder pakt het beter op dan de ander. Dat is bedrijfsvoering.
  vrijdag 6 december 2013 @ 01:58:05 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133969736
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:38 schreef Dr_Flash het volgende:
Met de trein kun je het schudden iig :)
Hangt er vanaf hoeveel tijd je ervoor wilt uittrekken.

Amsterdam - Warschau - Moskou doe je in 'slechts' 39 uur, Moskou - Omsk doe je in 'slechts' 42 uur. Totaal 'slechts' 81 uur onderweg zijn. De trein van Moskou naar Omsk maakt wel een paar bizar lange tussenstops :s)
pi_133969750
quote:
12s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:58 schreef James1988 het volgende:

[..]

Hangt er vanaf hoeveel tijd je ervoor wilt uittrekken.

Amsterdam - Warschau - Moskou doe je in 'slechts' 39 uur, Moskou - Omsk doe je in 'slechts' 42 uur. Totaal 'slechts' 81 uur onderweg zijn. De trein van Moskou naar Omsk maakt wel een paar bizar lange tussenstops :s)
Besef je wel wat je doet met deze post?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 6 december 2013 @ 02:00:20 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133969760
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Besef je wel wat je doet met deze post?
Ja, laten zien dat ik naar bed moet gaan. De Drs. P-referentie snapte ik pas nadat ik op Send had gedrukt :')
pi_133969784
binnen een jaar na nu sta ik in Omsk, en jij ook.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 6 december 2013 @ 02:03:04 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133969788
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 december 2013 02:02 schreef Dr_Flash het volgende:
binnen een jaar na nu sta ik in Omsk, en jij ook.
_O-

Graag gedaan :*
pi_133969800
Je BLIJFT niet wegkomen met die grote praat he :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133971154
Gistermiddag vroeg op weg gegaan. Op station Almere Buiten blijkt dat er weer een of andere intercity-fetisjist voor treindienstleider speelt, want de ene na de andere Sprinter wordt opgeheven. Zo gauw dat duidelijk werd maar het boemeltje naar Almere Centrum gepakt (met +28, maar goed, dat was niet mijn +28). Daar de Intercity naar Lelystad kunnen nemen. Deze intercity maakte een stop te Almere Oostvaarders, maar dat was nergens terug te vinden (en Parkwijk/Buiten stonden ook nog vol met reizigers). Uiteindelijk zelf met +30 thuisgekomen, niet verkeerd met sein- en wisselstoring én TSB (voor Fles :+ ).

Ze hebben vanochtend de dienstregeling wel redelijk op orde, heb ik de indruk. Netjes :).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_133971215
ICE met een hoop stickerlijm op weg naar Duitsland. Zou Ireyon zijn prijswinnende foto eindelijk verwijderd zijn?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 6 december 2013 @ 08:19:19 #13
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133971255
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 december 2013 08:00 schreef Litpho het volgende:
Gistermiddag vroeg op weg gegaan. Op station Almere Buiten blijkt dat er weer een of andere intercity-fetisjist voor treindienstleider speelt, want de ene na de andere Sprinter wordt opgeheven.
Doe es normaal. Treindienstleiders bepalen niet welke treinen worden opgeheven.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133971298
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 december 2013 08:00 schreef Litpho het volgende:
Op station Almere Buiten blijkt dat er weer een of andere intercity-fetisjist voor treindienstleider speelt, want de ene na de andere Sprinter wordt opgeheven
en terecht, sprinters zijn kut :P
pi_133971587
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 08:19 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Doe es normaal. Treindienstleiders bepalen niet welke treinen worden opgeheven.
Mijn excuses.

Feit is wel dat het niet netjes is om drie sprinters achter elkaar uit te laten vallen (drie keer een half uur extra wachttijd) terwijl de intercity's blijven langsrazen (met een slordige 80km/u, maar toch). Ook reizigers op kleine stations willen naar huis.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_133971625
Neem de bus?
pi_133971633
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 08:52 schreef b2py het volgende:
Neem de bus?
Communiceer aan je klanten dat je ze als derderangs beschouwt en dat je wel aan ze toe gaat komen als je daar zin in hebt?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_133971734
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 december 2013 08:53 schreef Litpho het volgende:

[..]

Communiceer aan je klanten dat je ze als derderangs beschouwt en dat je wel aan ze toe gaat komen als je daar zin in hebt?
Ik zou niet gaan wachten op de trein..
pi_133971753
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 08:13 schreef Dr_Flash het volgende:
ICE met een hoop stickerlijm op weg naar Duitsland. Zou Ireyon zijn prijswinnende foto eindelijk verwijderd zijn?
Mij is toen verteld dat die trein nog geen maand later een kusje van een goederentrein bij Zevenaar kreeg?
pi_133971756
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 09:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik zou niet gaan wachten op de trein..
Serieus? Terwijl er nog gewoon treinen op dat baanvak rijden?

Nu ik er trouwens over nadenk, aan de reizigers in Almere Buiten is vorig jaar al gecommuniceerd dat ze derderangs reizigers zijn :+.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_133971826
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 december 2013 09:03 schreef Litpho het volgende:

[..]

Serieus? Terwijl er nog gewoon treinen op dat baanvak rijden?
Serieus. Ik doe het regelmatig bij verstoringen. En mijn geld terug bij vertraging is nog nooit afgewezen zelfs als ik niet ingecheckt ben geweest.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_133971854
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 december 2013 09:03 schreef Litpho het volgende:

[..]

Serieus? Terwijl er nog gewoon treinen op dat baanvak rijden?

Nu ik er trouwens over nadenk, aan de reizigers in Almere Buiten is vorig jaar al gecommuniceerd dat ze derderangs reizigers zijn :+.
In de regio Amsterdam - Almere zijn voldoende en soms kwalitatief betere verbindingen dan de trein.
pi_133971904
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 09:11 schreef b2py het volgende:

[..]

In de regio Amsterdam - Almere zijn voldoende en soms kwalitatief betere verbindingen dan de trein.
Evenals tussen Dordrecht en Leiden, alhoewel je meestal wel vaker moet overstappen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_133971931
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 00:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld ja. Het materieel van die tegentrein is met +37 uit Rotterdam vertrokken, die vertraging is vrijwel geheel doorgegeven aan de 969.

In Breda heeft een Fyra 25 minuten voor z'n kering. Van die 25 minuten is 5 minuten nodig om de trein leeg te krijgen en naar het opstelterreintje te rijden en 10 minuten voor de daadwerkelijke kering. Als die trein aan het perron was gekeerd, dan had er zo'n 15 minuten van de vertraging afgeschaafd kunnen worden.
De treindienstleider in Breda heeft daar het laatste woord over, en er is een nieuwe lichting die daar gewoon niet aan meewerken. :N
pi_133971971
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 09:11 schreef b2py het volgende:

[..]

In de regio Amsterdam - Almere zijn voldoende en soms kwalitatief betere verbindingen dan de trein.
De regio Almere-Lelystad ook? :+.

Maar goed, als ik de bus had willen nemen was ik ook naar Almere Centrum gereisd en had ik daar ipv. de intercity naar Lelystad de 159 van Connexxion genomen. Had gekund (en had ik ook gedaan als de intercity's er ook mee waren opgehouden).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 6 december 2013 @ 09:50:15 #26
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133972408
Totaal onverwachts is de Grensland Express vanochtend nog opgestart! Maar de vervangende bus stond wel in Oldenzaal klaar. Lijkt dat Syntus het ook niet verwacht had.
  vrijdag 6 december 2013 @ 09:52:59 #27
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133972453
Vanochtend is de bliksem in de buurt van Duivendrecht/Amsterdam Zuid ingeslagen. Volgens berichten op socialmedia van reizigers in die trein was hun trein geraakt door de bliksem. Schiphol-Duivendrecht ligt hierdoor voor nog plat, geen prognose bekend.
pi_133972515
Deventer - Varsseveld eigenlijk geen problemen. De Arriva boemel vertrok een kwartier te laat uit Arnhem maar in Varsseveld was al meer dan de helft dicht gereden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133973144
Defecte bovenleiding tussen Rijssen en Wierden.
pi_133973230
Trein tussen Utrecht en Amsterdam waar volgens de omroep het ATB ? Systeem continue ingrijpt
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
pi_133973242
Blikseminslag, systemen ontregeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')